i
i
De dag van een
werklooze Vrouw.
Zaal VOLKSVERHEFFING
Nino ve-At tract ions
KOMT ZIEN
j
Negende Jaar Nr 37
Prijs per nummer 30 centiemen.
Ninove U September 1933
Katholiek Vlaamsch en Volksgezind Weekblad
R. LUYSTiRMAM!*fitAELTlRSRAN
met permis Polls»fe
Zondag 22 September van 6 uur.
Maandag 23 September van 7 uur.
Een Kongres voor den Vrede
Landbouwbelangen
Het Hoekje van den Reporter
VOOR HET
PostchecKrekenlllg (R. Luysterman n-1868,54)
NINOVE
KANTON
Telefoon 345
Handelsregister Aalst n' 1093
AbonneinenUpriJ*
3 maandec. fr. 4,00
6 maanden 7,00
1 jaar 13,00
Drukker-Uitgever
NINOVE, Koeipoortstraat, 10, NINOVE
Aankondigingen
Gewone per regel 1 fr.
dikwijls te herhalen vol
gens overeenkomst.
Het socialistische weekblad Voor Al
len achten we tot alles in staat. Het
drukt schunnigheden, leugens en smake-
loozen spot over zaken, gedachten en
menschen die door de meerderheid van
ons volk zoo hoog geschat worden dat a!
de modder van Voor Allen nooit
iemand of iets anders zal bevuilen dan de
opstellers van het blad en het blad zelve.
En daarom laien we zeer dikwijls van die
dingen gebeuren zonder protest aan te tee
kenen.
Trouwens onze lezers weten dat Voor
Allen i) werkelijk een blad is dat Voor
niemand zou moeten heeten, dat het een
der slechtste bladen is die we kennen. En
ook deze die, jammer genoeg, door hunne
syndikale verplichtingen dit blad in huis
moeten krijgen weten dat het socialistisch
weekblad een opruiersblad iB bij uitne
mendheid en dat het om heel zijn strekking
niet thuis hoort in huizen waar neg eenig
kristelijk gevoel voortleeft.
Soms toch kunnen wij niet nalaten het
proza of de methodes van c Voot Allen
aan de kaak te stellen. Het is soms al te
grof of ai te..,, suggestief. Vóór veertien
dagen wat het titelblad voorbehouden aan
de illustratie van De (n) dag van een
werklooze vrouw Daartoe twaalf filmuit
knipsels twaalf photos waaronder ver
scheidene naar den welgekenden trant der
amerikaansche roman films. De werklooze
vrouw bedoeld wordt de rijke vrouw
verdeeld haren dag als volgtlang slapen,
toilet maken, wandelen, eten, drinken,
flirten, nachtzitten ende rest en
droomen van betere tijden. Hoe icterres-
sant, hoe waardig, hoe edel I
Maar vragen we ons af welke de bedoe
ling van het socialistisch blad mag zijn
om zijn gansche eerste bladzijde aan een
zoo groot prullenleven te wijden.
Wil liet werkelijk doen uitschijnen dat
in de rijke middens de vrouwen aldus den
dag overbrengen Dan zeggen we voor
eerst dat er misschien wel vrouwen zijn
die geen hooger doel hebben in het leven
daD wat door Voor Allen met zooveel
welbehagen wordt ingebeeld. Wij kennen er
van tweeëlei kategorie. Deze welke leven
in een midden van goddelooze, rijke genie
ters en deze die buiten alle regulier midden
leven als wretende wormen in de rijpe vrucht
van een zedenlooze maatschappij of als
klevende bloedzuigers op den rug van lam
melingen. Geen van beide kategorieën
verdient de aandacht van om 't even welk
rechtgeaard mensch en nog veel min de
illustratie op bet titelblad van geen enkele
gazet zelfs niet van een socialistische, ten
zij een gazet alle waardigheid zou verloren
hebben. Dat is één.
De kategorie van vrouwen uit rijke mid
dens die omdat ze godvergeten zijn, geen
ander doel in 't leven hebben dan te ge
nieten, ik-zuchtig te genieten, achten wij,
katholieken, diep beklagenswaardig. Om
waarheid te spreken zou Voor Allen
er ook moeten aan toegevoegd hebben dat
de nachten van die sukkels, van die
meest arme onder de armen, midden hun
goud en weelde, geen rust brengen aan
die ontredderde geesten, geen kalmte aan
die onverzadigde harten, en dat met de
dageraad een vloek op hunne lippen komt
omdat ze opnieuw hun menschelijk wrak
moeten sleepen door een wereld van ja-
loerschen, van nijdigaards en van dieven.
Om die wereld te bestrijden staan de
katholieken op de voorposten. De katho
lieke godsdienst is de voortdurende ver
oordeeling van zulke verderfelijk© levens
opvattingen. Het leven van een katholiek
gezin en in d'eerste plaats van een arm
katholiek gezin is de meest welsprekende
repliek voor zulke dwaze theorieën. Het
goddelooze socialisme mist alle kwaliteit
om zulke toestanden te bevechten. Meer
nog het doorvoeren van de socialistische
leer leidt rechtstreeks raar dezelfde toe
standen. Zie water gebeurt met duizende
communistische leiders in Rusland. Mis
schien konden we ook wel in ons land ver
wijzen naar schitterende voorbeelden. De
socialisten i... Oh ja, kijk naar al hun lei
ders die het gezag hebben en.... de centen,
zij leven alle lijk trappisten En dat is
twee.
Het leven van eerzame plichtbewuste
vrouwen, zoowel rijke als arme, is een le
ven van toewijding aan den echtgenoot,
aan de kinderen. Wij kennen vrouwen uit
alle standen die van 's morgends vroeg
bekommerd zijn om hun kinderen, om hun
huisgezin en die nauwgezet hun dagelijk-
sche taak kwijten. Deze die het anders
doen worden door iedereen met den vin
ger gewezen.
Pas tien dagen na het afsterven van eene
geliefde Vorstin had Voor Allen beter
gedaan zijn eerste bladzijde te illustreeren
met beelden uit het leven van Koningin
Astrid die zoo eenvoudig echtgenoote en
moeder was en daarom haar dagen niet in
ledigheid doorbracht, maar in zorgenvoor
haar kinderen, in hulp en liefde voor den
Koning, in diepgevoelde en aktieve gene
genheid en bekommering voor haar volk.
Maar dat snappen de opstellers Van Voor
Allen niet. Zij houden meer van de on
beduidende, onedele en ongekleede flim-
koninginnen. En dat is drie.
Als we nu terug komen op ons vraags-
kemet welk doel de opstellers van
Voor Allen zooiet oor de oogen van
hun lezers brengen, dan aarzelen we niet
te antwoorden om het volk te ontaarden.
Zij zouden wenschen dat allen die het zien
en lezers daardoor meer drift zouden voe
len om te hebben, om te bijten, om te pak
ken... Want als de geesten ontredderd
zijn, als de menschen zonder richtsnoer
zijn, als zij geen princiepen meer hebben
in 't leven, dan willen ook zij, dan willen
allen, genieten, eten en drinken, flirten,
hondjes hebben in plaats van kindereD,
nachtzitten en de rest... dan springen alle
banden en alle teugels en dan vieren zij,
de leiders, hoogtij.
Het volk kan naar al dat zingenot grij
pen, de leiders alleen krijgen het te pak
ken. En stikke dan de wereld, wat kan
hun dat schelen I Dan mogen de kinderen
bij duizenden van honger omkomen langs
de straten, wat kan hun dat schelen
dan mag de familie verdwijnen wat kan
hun dat schelen dan mag de vrouw
werkloos enstuurloos, zonder naam
en zonder eer door 't leven worden ge
sleurd, wat kan hun dat schelen 1
Het volk moet slecht worden, rot
Dat is het doelwit van de socialisten. En
daaain hebben ze werkelijk niets nieuws
uitgevonden. Doorheen de geschiedenis
vinden we hetzelfde overal waar de katho
lieke overtuiging werd aangerand. Het is
trouwens het eenige middel om in zulk op
zet te lukken. Wanneer de meerderheid in
een land aan alle princiepen verzaakt dan
zijn alle staatsgrepen mogelijk. Het socia
lisme handelt daarin zooal9 voor tachtig
jaren het liberalisme deed om het volk
tot hun te trekken, het volk ontkristenen.
De strijd is nog steeds van denzelfdon aard
en verschilt alleen in ontensiteit. En toch
komt de tijd dat de giftmengers van het
socialisme door hun eigen volgelingen
met al de wonderbaarste attracties
die uit de Expositie gesmeten zijn.
Algemeene ingang* 0,50 fr.
raar de keel zullen gegrepen worden en
gewurgd. Wanneer het volk zal inzien na,
helaas, aan den lijve te hebben gevoeld,
hoe valsch en verderfelijk de taal van het
socialisme is, daD zal het tot zijn leiders
roepen geeft rekening En hun za! het
niet gegeven zijn het rusten zoet te vin
den... en te droomen van betere tijden
De vier kerels van Coiumbië staan
vertrekkensgeresd in de Centrale, wanneer
ik dit artikel begin. Het zijn de laatsten
van al de vreemdelingen die deelnamen
aan ons Kongres.
Wanneer ik die flinke typen met hun
bijna Indiaansch uitzicht, een laatste
maal de hand druk, waarbij zij breed
glimlachen, -denk ik op een onderhoud
met een onzer Kajotters eenige dagen na
den Kongresdag, over... de vredes-betee-
kenis van ons Kongres.
Naast deze Columbianen hebben wij
hier ook tijdens de KongresdageD gespro
ken met Duitschers, Oostenrijkers, Cata-
loniërs, Car.adeezen, Engelschen, Denen,
Croaten, enz... zonder te spreken over
Nederlanders en Franschen die hier reeds
dagelijksche gasten geworden zijn.
Onder ai die vreemdelingen heerschte de
warmste broederlijke, echt kristelijke
geest. Men vertelde mekaar over zijn land
en volk, over de toestanden aldaar op
godsdienstig en sociaal gebied. Men
toonde mekaar foto's van de familieleden.
Men wisselde adreskaartjes en maakte
plannen voor wederzijdsche briefwisseling
en zelfs bezoeken. Men bestudeerde samen
de grondslagen onzer beweging en hate
methoden van organisatie en werking.
Méér dan dat men bad voor mekaar...
Ons Kongres heeft méér gedaan voor
den wereldvrede dan tien volkenbonds
vergaderingen zegde mij die Kajotter
toen.
Men neme nu die uitdrukking op zooals
men wil, toch is het zeker dat op elke
internationale bijeenkomst waar Kristus
beleden wordt, méér voor den vrede
gedaan wordt dan overal elders.
Hoe kunnen zij vrede bewerken, die
het eerste princiep van vrede de Gods-
gedachte niet erkennen of zelfs bestrijden?
Hoe valsch klinken de vredesleuzen van
de mannen der gebalde vuist, die onop
houdelijk ophitsing zaaien, en allen di©
niet van hun gedacht zijn wel zouden
willen verscheuren
Breid breed, o Kruis, uw simen uit...
Brug over alle rassen,
alle landen,
alle klassen,
alle standen...
zulke vredesgedachten werden bele
den op het Wereldkongres der Kajotters
Op tüike leer-van-het-kruis kan men een
nieuwe maatschappij in vrede bouwen
Die brug-van-het-Kruis werd geslagen
tusschen die tientallen nationaliteiten op
ons Kongres
En daarom had onze Kajotter gelijk, te
wijzen op de vredesbeteekenis van ons
Kongres. Daarom onderlijnen wij dat hier
nog eens, nu de geesten weer bespookt
worden met oorlogsgedachten, nu de
acties der wapenfabrieken weer in waarde
stijgen, nu men in pers en film de men
schen weer wil gewennen aan bedrieglijke j
zichten van vroolijk naar een vroolijken
oorlog trekkende jonge arbeiders 11
GEEN OORLOG MEER !l!
Die leuze past allereerst aan Kristenen
wordt smeekend over de wereld gezonden
door den Vader der kristenheid wordt
door duizenden priesters en geloovigen
gedurig als smeekgebed herhaald. Geen
a?i/t-oorlcgs-gehuil brengt de oplossing
wel de positieve opvoeding voor den
vrede, zooais die op ons Kongres een
machtige stoot heeft gekregen, zooals die
dagelijks in gansch onze beweging en
overal waar men daadwerkelijk het kris-
iendom wil belevenbeoefend wordt.
De internationale K.A.J. zal vele inter
nationale organisaties en bewegingen
achter zich laten op het terrein van het
vredeswerk
Kajotters, ieder op zijn plaats, in zijn
midden, voortdurend op de bres voor de
kristen vredesgedachte
K.JOTTER.
Over het aanvetten van zwijnen
of varkens
Dat het aanvetten van zwijnen in ons
land nog altoos belangrijk is, wordt be
wezen door het groot getal dieren die
elke week op de markten worden ge
brachtzoo werden er op 6 Augustis
1935 te Cureghem 3176 varkens te koop
gesteld, tn op 12 Augustus 3187, die
verkocht werden tegen 6,25 tot 7 fr. per
kgr. levend gewicht.
Deze prijzen verschtffen den landbou
wer goede wirsten als hij op verstandige
wijze bij de voeding te werk gaat.
jammer genoeg heeft de Regeering
toegelaten tijdens de miand Augustus
1935, 200.000 kgr. varkensvleesch of
275.COO kgr. levende zwijnen in te voe
ren, met het doe! te groote prijsschom-
melingen te voorkomen, 't Is te hopen
dat dit doel zal bereikt worden, en dat
de prijzen van het varkensvleesch daar
door geen verdere veranderingen zullen
ondergaan ten bate van voortbrenger en
verbruiker.
Het zwijn is verlekkerd op aardappe
len, dat is door iedereen bekend, en het
vaart er gewoonlijk ook wel bij doch,
daar de oogstvooruitzichten niet al te
gunstig zijn, zal de landborwer in 't al
gemeen niet over groote boeveelheden
beschikker, en zal hij verplicht zijn het
te kort aan aardappelen bij middel van
krachivoeder aan te vullen.
Benevens aardappelen, beeten, ge
kookte wortelen, afgeroomde melk en
groen, is het aan te raden REMY's voe
der A. P toe te dienen in de verhouding
van 1 1/2 kgr. tot 2 kgr. per dag en per
kop. Dat is volstrekt noodzakelijk indien
hij wil gelukken.
Dit voeder bevat 14 tot IC o/o eiwit, 3
tot 5 o/'o vet en 55 tot 00 o/o koolhydraten.
De varkens eten het gaarne, het bevor
dert de spijsvertering, het levert vast
wit vleesch en geeft tevens een goeden
smaak aan het spek.
REMY s voeder A. P. mag droog toe"
gediend worden of in vermenging me
de reeds opgenoemde natuurlijke voe
dingstofien, als aardappelen, beeten,
Zie vervolg op 2 blad.
Ware ik bakker in plaats van smid, ik
sou u ook titel willen. Uw dagtlijksch
brood ts zwaar als kasseisteen en 't gaat
de korst af
Reporter.
Ik moet eens iets zeggen aan 'tien Collega
van Voor Allen Hij is werkeloos gelijk
ik, maar hij mag gaan doppen en ik niettk
ben smid en hij moet 'ntn bakker zijn want
hij zorgt in t Voor Allen voor v ons
dagelijksch brood
Hij peinst dat hij hel kandat hij de
man is zouden ze le Ninove zeggen zijn
portret staat voren aan zijn artikel gelijk
dat van de stars en andere schoont meis
jes die reclaam maken voor Luxe-zeep, of
gelijk dat der groote mannen als ze eens een
bijdrage van belang leveren aan een blad. Ik
heb dat nog opgemerkt dat de korporaals en
sergeanten van 't socialistische leger zoo
gaarne groot doen ze hebben daar ie Ninove
ook een handje van weg.
Helaas, driemaal helaas, Stempelkaart
X-34, jongens, ge zijt er niet. Ware ik in
uw plaats, vermits ge toch moogt doppen
dop en laat een ander schrijven. Doet ge 't
niet uit eergevoel doe het uit compassie voor
andere sukkelaars die moeten schrijven omdat
ze nitt mogen doppen.
Moesten de vakmannen tan 't journalisms
neketr in hun vet schieten voor al die stom
meteiten van journalisten-amateurs die da
korporaiie haar gezag afpakken en naar
socialistische methode van zij buiten of
wij buiten onze uitsluiting eischen, wat
zouden wij werklooxen zonder dop geld moe
ten aanvangen
Als ik die groote letters Huwtlijksad-
vet tent ie boven uw portret zag staan dacht
ik eerst dal gij zelf het waart die etn weder
helft zocht. en ik had compassie met
maar als tk 'i artikel ten eittdc was, was
mijn compassie nog veel grooter.
Vermits gij zegt dat ge de advertentis
letterlijk liebt overgeschreven geloof ik het
Ge zcuai moeten jien boer zijn om zoo
te mand in tanden te zeggen t'ge liegt er
om
Maar de talrijke lezers van Voor Allen»
te Ninove die de rest van hun geestelijk
voedsel zoeken in Piccolo zullen allen opge
merkt hebben dat ze in den gewonen trant
niet staat.
't Is andets een openhartige meid, die zoo
maar in haar advertentie bekent dat ze
bijziende is, dat haar moeder aan tuberculose
stierf en dat zij zelf aan den lever lijdt. Als
ze eventjes in haar briefwisseling dan nog
bekent dat ze een houten beenheefteen
glazen cog, valsch haar en valsche tanden
zal haar toekomstige geen katten in zakken
kcofen, en haar zeker niet kunnen verwijten
dat ze op den koop toe valsch karakter heeft
Enkele lijnen verder staat gedoopt ka
tholiek wat schijnt aan te duiden dat ze
niet politiek katholiek is. Stempelkaart
ts hoogstwaarschijnlijk ook gedoopt katho
liek al is 't waar dat er tn den sodalis-
iischen kaas nog al Joodsche muizen zitten.
Tusschen haakjes dat is een recommandatie
voor den kaas.
Het blijkt verder dat het ernstig burger
blad waarin u de advertentie gelezen hebt
geen kleiikaal blad is vermits gij tot de
ontdekking gekomen zijl dat die advertentie
het werk ts vatt een spotvogel dte een kcitiku-
tuur heeft willen maken van de klerikale
partij. Maar hier wordt hei ellendig Willen
expltkeeren hoc die oude vrijster de klerikale
partij verzinnebeeldt en er niet uitgeraken
Daar is daar ergens een stuk film in uw
verbeelding blijven hangen een stuk uitten
dier films die ze bij de socialisten zoo graag
gemeten. Ge weit wel van die zielsverheffen
de en volksopbeurende films waarin een
Maurice Chevalier of andere diergelijke in
'tpakian een fantaisie prins oi officier de
prooi woidl van de fatale vrouw
'tls gtiU klerikaal, hoer, Stempelkaart
X-34 dis ie Geni twintig millioen uit de
stadskas in de kas van zijn bank deed terecht
komen en 't zijn geen klerikalen, hcor
die te_ Antwerpen de vruchten f lukken van
wat Kamiel Huysmans noemde een poli-
tiike smeerlapperijZijt gij wet zeker
beste Stempelkaart X-34, dat de Rood»
Marianne niet bedoeld was
Jongen, jongen, dop, dop zonder achter
docht, 't is 'l beste wat ge doen kunt. 't Ver
wondert mij niet dat se te in de socialistisch»
coöperatief geen werk geven.
DEHDERKLOH