31 I De Kerk en de volkspartij Feestzaal boxy - Ninove t.i. zei In 't Wille Paard Negende Jaar Nr 39 Prijs per nummer 30 centiemen. Ninovc 6 October 1938 Katholiek Vlaamsch en Volksgezind Weekblad R. lWYSTIR«IAK-!mEILTIRMAN OP ZONDAG 27 OCTOBER 1935 met Nini De Boël en René Bertal in de hoofdrollen. Kwam het ten onpas Echo's van het Wereldkongres Het Hoekje van den Reporter VOOR HET KANTON NINOVE Pogtcheckrekening (R- Luysterman n* 1882,54) Telefoon 345 Abonnementsprijs 3 maanden fr. 4,00 6 maanden 7,00 1 jaar 13,00 Handelsregister Aalst n* 1093 Drukker-Uitgever NINOVE, Koeipoortstraat, 10, NINOVE Aankondigingen Gewone per regel 1 fr. dikwijls te herhalen vol gens overeenkomst. opvoering van Men moet maar onze kerken binnengaan om te zien dat zij de tempels zijn van de christene volkspartij, van de broederlijke ge lijkheid. Treedt binnen hier hebt gij de Doopvont, waar hetzelfde heilig Doopsel, met dezelfde gewijde ce remonieën, toegediend wordt aan het kind van den arme, als aan het kind van den rijke. Ginder staat de Biechtstoel, waar nogmaals de arme zoowel als de rijke knielen moeten om hun zonden te biechten en ervan ont slagen te worden. Nog verder het is de Predik- stoel, waar sedert negentien eeuwen de kerk aan armen en rijken altijd hetzelfde herhaalt de plichten die zij te vervullen heb ben, en hoe zij elkander met chris- telijke liefde moeten beminnen. Alhier nu ziet gij de Heilige Ta fel de communiebank, waar de ar me nevens den rijke komt knie len het is toch dezelfde God die uit het tabernakel komt en in ieder hert komt wonen Daar 't einde te midden is het altaar. Welnu Is het op dit altaar niet, dat dezelfde Gcd er zijn eigen zeiven slachtoffert voor den arme lijk voor den rijke Is het van daar niet, dat men denzelfden God draagt naar den armen zieke, lijk naar den stervenden rijke Is het voor dit altaar niet, dat de kerk, daags van de begravingen, dezeif- degebeden leest over het lijk van den arme, lijk over de doodkist van den rijke Wal nog meer is Al de hooge weerdigheden van de H. Kerk staan open voor het kind van den arme, lijk voor het kind van den rijke. Kijkt liever rondom u Uwe onderpastoors, pastoors, dekens, bisschoppen zij zijn allen, weini gen uitgezonderd, kinderen uit het volk of burgerszonen. Zoo gebeurde het eens dat een spotter aan een hooggeplaatste priester naar zijn familie vroeg. De brave geestelijke antwoordde lachend maar fier ik stam uit een familie waar de sabel en de togo in eere zijn zijn vader was veld wachter, zijn moeder kleermaak- ster. Leest eens de geschiedenis der Pauzen, de geschiedenis van de grootste weerdigheid op aarde, van het zienlijk hoofd der H.Kerk. St Pieter, de eerste Paus, was een arme visscher Sixtus V had schaapherder geweest. Pius X was een kind uit het volk. Zijn vader was deurwaarder. Zijn moeder was naaister en als zij weduwe werd, heeft zij vele harde dagen moeten doorleven om hare kinderen op te kunnen brengen. Om mijn opsom ming te sluiten wil ik U even nog een gebeurtenis van een dier Pau- ztn verhalen. Daar was, rond de jaren 1500, een student op de Hoogeschool te Leuven, die zeer arm was zijn vader was een kleine wever van Utrecht. Maar de jongen was zoo buitengewoon begaafd, dat hij de bewondering van meesters en me deleerlingen afdwong. Ook zijn examens waren de schitterendste van de Hoogeschool. Wat er nog meest van al zijn medegezellen verwonderde, was, dat hij 's avonds nooit in zijn ka mer te vinden was. Waar mocht hij dan zitten Zij besloten dit geheim te ach terhalen en daarom liepen zij op zakeren avond al de herbergen van Leuven af 't Was al vruch teloos. Zoo kwamen zij, omstreeks K) uur per toeval aan het portaal van St Pieterskerk voorbij. In dit portaal nu. was er een klein O. L. Vrouwbeeldeken waarvoor er een klein waskeersken te branden stond. In de halve klaarte van dat lichtje, zien zij een man staan, die tegen de poort leun»,en die schijnt, zoo meenen zij, er op uit te zijn in de kerk te breken. Zij naderen en.... zij bekennen hun vriend Natuurlijk deze laatste moest uit leg geven en die uitleg was een voudig daar hij geen geld had om, al ware 't maar een kaars te koopen had hij gebruik gemaakt van het O. L. Vrouw kaarsken, om voort te studeeren. Weinige jaren later werd de arme student leeraar aan dezelfde Hoogeschool, daarna weid hij belast met het onderwijs van Keizer Karei V en eindelijk besteeg hij den Pauselijken troon, onder den naam van Ardianus VI. Beminnen wij dus de H. Kerk lijk een kind zijn moedei bemint. Het eerste bewijs nu van liefde, het is wel de gehoorzaamheid. Laat ons bijgevolg gehoorzaam zijn aan de overheid. En wie is dan onze overheid Onze priesters, die gezonden worden in naam van on ze bisschopper, onze bisschoppen gezonden door den Paus De Paus van Rome, die de stadhouder is van Jezus-Christus hier op aarde. Daar is onze overheid ook wij verwerpen die zoogezeide voks- partij, die valsche volkspartij, die maar goed is om verdeeldheid bij te brengen daar waar er eenheid was die valsche volksviienden die den wereldbrief van den Paus verkeerd uitleggen, om te kunnen wederstaan aan bisschoppen en priesters, die \an den Paus macht en recht ontvangen hebben om ons den weg te wijzen, tn te ge leiden, te midden de moeilijkhe den die ons omringen. Luther, Calvin en al de andere zoogezeide hervormers zij ge loofden ook dat zij geroepen wa ren om de Kerk te redden Al zulke mannen oordeelen, dat de Kerk blijft stilstaan op den weg der beschaving, en de hedendaag- sche belangen niet verstaat. Weet wel, en onthoudt het, bid ik U, dat de Kerk den hedendaagschen voor uitgang niet en verwerp. Wij zijn noch stilstaanders, noch achteruit blijvers maarkatholieken. Wij blijven getrouw aan de stem van den Paus, en als dusdanig be wijzen wij mannen te zijn van on zen tijd, en mannen van de toe komst. In een hoekje Met een boekje En daarbij Lekkre Pacha chicorei. In de zitting van den gemeenteraad van 20 September werd, na behandelirg van enkele punten, lezing gegeven van een schrijven van den H. Gouverneur der pro vincie gericht aan alle gemeentebesturen. We meenen dat het voor onze lezers zijn rut kan hebben met den inhoud van dit schrijven nader in kennis te komen. De h. Gouverneur handelde namelijk over het verbod voor de gemeenteambte naren - en bedienden voordeel te trek ken, uit hun positie van beambte in open bare dienst, om profijtjes te halen, naar aanleiding of bij gelegenheid van hun ambtsbezigheden, uit ondernemingen, as- surantiezaken, inlichtingen aan notari- sen, enz, enz. En uit profijtjes wordt verstaan zoowel fooien, commissieloonen en dergelijke, als allerlei onrechtstreeksche voordeden het, zij voor zichzelf, hetzij voor naastbestaan- den of vrienden, ter gelegenheid van han delingen, verzuimen, enz. in hun dienst. Wij moeten het zeggen, over 't alge meen is ons ambtenarenkorps van onberis pelijke houding en wij vinden het jammer te moeten vaststellen dat, wat betreet het gemeentepersoneel, de h. Gouverneur het noodig acht aan de verplichtingen te moe ten herinneren. Wij mogen we! de gevolgtrekking ma ken dat de gouverneur weet waarom en dat hein gevallen bekend gemaakt zijn van gemeertebeambten die, mits iets in de hand te krijgen, administratieve zaken be spoedigden, lieten aanslepen of achterwe ge hielden cf... wanneer ze niets kregen, die zaken op de eene of de andere manier hinderden of kelderden. Het is ons niet bekend in hoever deze omzendbrief zijn toepassing vindt in onze stad, doch als wij de geruchten mogen gelooven zou er, order onze bevoli.i'g, ook zoo nen geestestoestand heerscben van steek hem iets in de hand of be taal hem nen pot en 't zal wel gaan We zeggen niet neen, maar wij denken onze lezers te moeten op wijzen dat het stadspersoneel voor zijn werk betaald wordt en dat het, op geen andere vergel ding, hoegenaamd, aanspraak kan of mag maken voor uitvoering van het werk waar voor ze gesteld werden. Als aangestelden in opendaren dienst en betaald door de Staatskas hebben zij tot eerste plicht hun bestaansreden overi gens het publiek in hun dienstbetrek kingen te heipen en bij te staan, beleefd en dienstvaardig, zonder getalm, dwars drijverij, gemopper of geronk. Wij twijfelen er niet aan of onze stads ambtenaren en bedienden zullen voor taan de eer van hun korps willen hoog houden en alleen hun gevoel van eigen waarde en van volle begrip hunner plich ten raadplegend, zullen ze nalaten om op de eene cf de andere manier drukking uit te oefenen met baatzuchtige doeleinden. Wij vertrouwen dat de waarschuwing van den H. Goeverneur evenals de straf maatregelen waaraan ze zich blootstellen, hen zullen aanzetten om hun ambtsplich ten gewetensvol, nauwgezet en met ijver en toewijding te volbrengen. A propos van die gemeenteraadszitting moeten we onze lezers nog mededeelen dat, dien avond, de leider der roode ge zellen nogal duchtig ge-lamot heeft Die gezel vond het noodig zijn redenaarstalent opnieuw te doen waardeeren en hij kreeg zulkdanig sukses dat zijn medegezellen er mee verlegen zaten. Maar 't is waar, ze hadden dien avond met hem zoolang niet kunnen repeteeren J Wanneer we al de feitjes lezen, als de verslagen en berichten ons toekwamen van uit de 624 afdeelingen, uit de verste hoekjes der meest afgelegen verbonden, dan moeten we rechtzinnig bekennen dat de vurigsten, de meest optimistische onder ons zich onmogelijk rekenschap konden geven van dien alles doordringen den invloed van ons kongres. Nu eerst begrijpen we zelf volkomen de beteekeni"7, de draagkracht v; n de hoogste verant woordelijkheid waarop onze Kanunnik Cardijn gedurig weerkwam. Tot onzen grooten Baas, O. L. Heer, gaat met des te meer vurigheid onzrn dank, omdat ook hier Hij ons op zoo'n tastbare wijze door alle moeiijkheden heen liep. immers met onze vage overtuiging, or.s beperkt verantwoordelijkheidsgevoel, hoe licht ware het niet misgelcopen We staan in bewondering voor onze eenvoudige kajotters waarvan velen, mis- schier onbewust, de groo'ste offers brach ten. We hoorden van mannen die ont slagen werden op het werk zoo ze naar 't kongres kwamen en tcch waren ze op post Het geval deed zich voor waar een jongen schadevergoeding moest betalen aan zijn baas om te mogen deelnemen Ontroerd lezen we de brieven van die vele vaders en moeders die maar een zaak betreuren niet jong meer te zijn. a Ik wist niet dat er zooveel jonkheden op de wereld waren. Als deze allemaal 'snuchtends te communie zijn geweest lijk ik ze zag, dan is die dag een veel veel schooner hoogdag geweest dan de schoonste Kerstdag. 't Pakte me danig die groo'.e kerels zoo eenvoudig te zien comunicetren, en dan na de communie, g'hoorde de stilte. En dan vertelt hij van in zijn tijd, als zij jongens van 9 en 10 jiar vonden dat niet meer paste voor hen, die tcch al scheutjes ciierveri meedrinken met de grooten, van nog in de kerke te zitten. Een vader van een kajotter. Of het oud moederije daar boven op de trappen met de armen zwaaiend, la chend en schreiend o Zie na tcch ne keer, zie na toch re kier. Als ik nog 3 maal 7 was 'k motst ne kajotter hebben »1 Een onzer propagandisten bezccht een arbeidersfamilie, er zijn 4 kleine kinderen, ze kenden bijna garsch het spreekkoor van buiten en gaven een vertooning on der moeders leiding. Het blijkt dat op vele plaatsen het kongres r.og volledig in gang is. Vergade ringen van de gebuurvrouwen, waar moeder die met imar zoon kajotter op 't kongres vtas, de besprekingen leidt. De eerste de beste kajotter die voorbijkwam werd aangesproken cm moeders wooiden te staven. We kregen aanvragen of het niet moge lijk was zooiets te stichten voor moeders en vaders van kajotters. Viel op de meeste plaatsen het a Te Deum in de parochiekerk van het pro- gramme door het late uur, overal vondt de geestdrift onzer mannen een oplossing. In Antwerpen op de grocte plein voor de Middenstatie werd te samen het kajotters- gebed gebeden. In vele gemeenten wer den de kajotters van de treinen rfgehaald als triomphators 1 Kajotters voor O-s staat r u het signaal var» de tijd op groen, vrije weg, de toe komst. Smeden we het ijzer nu het heet is! K.JOI TER. Elf November '13 is nog geen twintig jaar achter den rug. Nog loepen over de ganse he wereld wrak ken van menschen rond, die nu zouden mot ten menscken zijn in den vullen bloei der ja ren. Maar zij zijn verminkt uit den oorlog gekomen of zoodanig lichamelijk onderko men dal ze nooit meer herstelden. IVie ziet niet meer voer zijn oogen die treurige stoe ien tan vluchtelingen, van ofgeéischten, van krijgsgevangen die voortwaggelden in hun te breed geworden broek Nog ieder en dag sterven er nutischen die in den grooten oorlog beginnen sterven zijn. Maar er zijn er geen genoeg meer. Bijna al de oorlogswezen zijn meerderja rig geworden. Veel liartewonden zijn gene zen..,. Op veel graven groeit er mos. Er moeten nieuwe dooien zijn. Er moet vetsch bloed stroomen. Er moet versch lillend mcnscherivletsch wanhopig en krampachtig de aardt omwoe len. Een nieuwe oorlog is aan gang. Ik wil op niemand losdonderen. Waar er ruzie ts, is het gelijk nooit heel en gansch van den etnen kant en 'l ongelijk heel en gansch van den anderen kant. Iedereen wil vrede op de wereld. De doening te Geneve is er hei bewijs van Maar in Frankrijk geraken niet enkel sommige dorpen, maar heelt departementen ontvolkt. De huizen stuiken meen en de laatste in woners terhuizen naar plaatsen waar er meer menscken wonen. IVant waar er tt weinig menschen zijn verliest de rijkdom zijn waarde, en de rijkste menschen zijn er arm. Toch bezet Frankrijk een klein vierde van de wereld als kolonie en kan het nergens een vierkante kilometer missen. Engeland met zijn dominions beschikt over het dtrde deel van heel de wereld. En stre ken daarin gelijk Australië, groot als heel Europam.t een bevolking gelijk die van Belgiëhebben geen plaats voor nieuwe inwijk, lingen. De grond wordt er gelaten a.v, de wilde konijnende mensc/nn mogen him niet hebbiu. In alle volkeren is het nationalisme wak- kir geworden. Ze kunnen niet verdragen dat hun evei bevolking die het land iet laat vreemde mier daan moet worden, üt uit wijkelingen zelf willen niet vreemde onder danen worden. Kijk naar de Duitse hers in A men ka. Kijk naar de Jafanneexen, de Italianen, de Polen over Ik el de wereld. Lariubcztliets zonder volk en tolkeren zonder land staan tegeno er malkaar. De volkeren zonder land schreeuw en i geeft ons land. De landt n zender volk zeggen ofwel stuur nog uw vtlk tn 't zal 't mijne zijn ofwel laat mij gerust I Als een land zonder volk, zoo weinig volk heeft dat het de vreemdelingen met meer op slorp, n kan, ze met kan doen erdwtjneu in de massa, mo-t het zijn grenzen sluiten. Op zoo'n onvaste bodem is de Volkerenbond gesticht. Na de zondvloed hebben de rnenstiten den toren van Babtl gebouwd als bewijs van hun samenkeorightiJ. De toren is niet afge raakt, ze zijn tn ruzie uiteengegaan. De puincu van hun toren bestaan heden ten da ge nog, als bewijs van hun onmacht. De Volkerenbond is de toren van Babtl van na den groeten corlog. De menschen die hem bouwden waren sleclite e architecten en 't werktal met houder. ze h/bb,n geen rekening gehouden met den Pai adijs-doek en kt t materiaal niet willen gebruiken dat alléén zijn proe ven doorstaan het ft. Niet alle hout is tirnnu rhout. liet a hcut waai mede Christus zijn kerk getimmerd lieeft, heeft bewijzen gege ven van zijn deugdelijkheid. Maar de men schen willen nieuw materiaal, en het timmer hout van Christus willen ze nut. Nu, gelijk altijd, zal de bod op kun kof vallen. Reporter. - DEHDERKLOK

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Denderklok | 1935 | | pagina 1