©I Een flink antwoord. Feeslzaal R0XY Ninove 201 in 't Witte Paard 1 Negende Jaar Nr 40 Prijs per nummer SO centiemen. Ninove 15 October 191$ Katholiek Vlaamsch en Volksgezind Weekblad ft. LUYSTEftMAK-KAgLTgftMAN 0P ZONDAG 27 OCTOBER 1935 ma! Nini Da Boël an Bené Bsrtai in de hoofdrollen. Het «Principe van den buik) volstaat niet. Het Hoekje van den Reporter PogtoheetarekeniBg (R. Laysterman n- 1862,54) VOOR HET KANTON NINOVE Telefoon 345 AbonncmenUprij* 3 maanden fr. 4,00 maanden 7,00 1 jaar 13,00 Handelsregister Aalst n-1093 Drukker-U itgever NINOVE, Koei poortstraat, 10, NINOVE Aankondigingen Gewone per regel 1 £r. dikwijls te herhalen vol gens overeenkomst. opvoering" van In Foor Allen van Zondag 13-9-35 schrijft de humoristische Pier Moeial een open brief aan den H. Vader. Hij heeft het over de toespraak van den Paus aan de 20.000 oud- btrijders die Hem uit dc vier hoe ken van Europa zijn komen hulde brengen. Hij, de t arme stumperd, die geen pauselijk latijn verstaat, vindt er enkel eenige vage en niets zeggende frazen in, waar elk het zijne kan uit brouwen En hij smeekt om klaarheid en duidelijk heid Hieronder vindt ge een flink antwoord op dit artikel gegeven door het Mannenverbond van Ka tholieke Actie, Bisdom Brugge, verschenen in De Standaard en die wij gaprne overnemen voor onze lezers, vooral omdat er in onze stad zooveel veiplichte lezers zijn van Voor Allen Wij vergeven schrijver dat hij zijn zeer actueele brief adresseert aan.... Pius X. Van dien grooten Paus zal hij in zijn kinderjaren, van zijne moeder zaliger, mis schien wel meer hebben hoorea spreken dan van den regeerenden Paus XI wij vergeven hem ook zijne groteske pamflet-genre, dat zoo biutaal klinkt in een open brief aan den Paus, al wordt hij ook met beleefde groeten aan geboden. Wij willen graag dien on wetende leeren, al is zijn onwe tendheid ook maar gebaar want de houding van den Paus tegen over oorlog en vrede in het alge meen en zijn taal in casu zijn zoo eenvoudig klaar voor alwie in den waren zin van 't woord aange wezen is op de menschelijke rede Het schijnt ons toe, dat wij aan den horizont een regenboog zich zien afteekenen. Wij verlan gen, dat de verzuchtingen, ver langens en nooden van een volk dat het onze is, zullen worden be vredigd en erkend. Hier spreekt de Paus, als kind van Italië voor Italië Hij erkent de rechten en nooden van zijn volk. Hij weet dat de koloniale mandaten niet billijk verdeeld zijn en daarom steunt Hij den eisch van Italië om een coloniale expan siemogelijkheid. Dat dit het goed recht van Italië is, blijkt genoeg uit de stemmen die opgaan o. m. in Engeland waar benevens vele anderen niemand minder dan de Aartsbisschop van Westminster, de wakkere Mgr. Hinsley dien de socialisten goed kennen wegens zijn schoolstrijd de ongelijke verdeeling der koloniale gebieden aan den kaak stelt. Maar wij verlangen het met recht en met vrede. Dat God allen vrede schenke volgens rechtvaar digheid, waarheid en eer. Kan dat klaarder Is dat niet een veroordeeling van de oorlogs politiek van Mussolini In Italië heeft men het ten andere goed be grepen. Wanneer de H. Vader zich op dergelijke wijze uitliet in de audiën tie aan de katholieke ziekenver pleegsters, werd in de Italiaansche pers dese zinsnede weggelaten, zoodat de Osservatore Romano het noodig achtte een officieelen tekst mede te deelen. Het blad van hetVatikaan voegde er het volgend commentaar bij De woorden van den Paus zijn duidelijk. De behoefte aan expansie is geen recht in se (in zich-zelf). Het is wel iswaar een feit, waar rekening dient mee gehouden te worden, doeh dat geenszins met het recht mag vereenzelvigd wor den; De verdediging daarentegen is een recht. Zij geeft onmiddellijk het recht, dat staat buiten twijfel, maar de uitoefening van dit recht is niet vrij van schuld, indien ze kere grenzen en maatregelen niet worden in acht genomen. Dit be- teekent dat de noodwendigheid aan expansie niet op zichzelf de krachtinspanningen kan rechtvaar digen, welke worden aangewend om, zelfs in strijd met het gebeur lijk recht van anderen de diDgen te verwerven, die men als nood wendig beschouwt De verdediging daarentegen kan in zich zelf worden gerechtvaardigden met het recht vereenzelvigd, maar slechts op vooi waarde dat zij niet te ver wordt gedreven, eene daad die door alle codes van de wereld wordt veroordeeld... Of dat nu niets zeggende fra zen zijn kan Pier Moeial zelf uit maken maar wat wij kunnen uit maken is dat de socialisten voor geen haar te betrouwen zijn. Er is een tijd geweest dat de Pausen in tijdelijke aangelegen heden meezeggenschap hadden en dat ze de keizers aan- en afstel den j maar moest er van verre etne poging gedaan worden om dergelijken toestand in 't leven te roepen zouden de socialisten we! de eersten zijn om hun haar te rechten in groote roode manife sts' es zouden ze roepen de Kerk is eene realiteit, en de Staat is er eene andere Nu de heele wereld op spritten komt te staan omdat de leer van het Evangelie en de rechten van God in de poli tiek niet meer thuishooren, nu zou de Paus moeten spreken, niet en kel de principes voorstellen, maar ook toepassen.... natuurlijk ge lijk de socialisten het willen, op gevaar af den gebruikelijken vo- cabulair scheldwoorden naar zijn hoofd te krijgen. Wij weten dat de Paus den vre- ne bemint, voor den vrede bidt en er voor werkt. Het is immers niet de eerste maai dat hij zich over vrede en oorlog uitlaat. In zijn wereldbrief over de crisis bezweert Hij zijn priesters alle middelen, die door het beschreven en gespro ken woord hun ter beschikking staan, te benutten om den geest der menschen te verlichten en hen ontvankelijk te maken voor de vredes- en ontwapeningsgedachte, hetgeen geheel en al overeenkomt met den veiligsten weg door het verstand, maar nog meer door de christelijke naastenliefde aange wezen. In zijn Kerstboodschap 1934 bedreigt Hij als we zien hoe de volkeren nu nog de pijnlij ke geeselslagen van den laatsten onmenschelijken oorlog voelen, kunnen wij niet gelooven dat een nieuwe oorlog werkelijkheid zou worden. Wij kunnen niet geloo ven dat er een Staat zou gevonden tforden, die de oorzaak zou willen zijn van ten monsterachtigen moord en bijna onvermijdelijken zelfmoord. Indien we slechts mochten vermoeden, dat er toch zulk een Staat zou te vinden zijn, dan moeten wij in dat gebed bid den van den koninklijken profeet, door God zelf ingegeven Verdelg de vokeren die oorlog willen en dat andere gebed dat de Kerk ons dagelijks doet bidden geef ons vrede. Verder verklaarde Hij in het konsistorie van April 1 1, wijl echter van alle zijden oor logsrumoer weerklinkt, achten wij ons verplicht, onze hooge zending indachtig, te vermanen, niet op nieuw zich te bezoedelen met het bloed van eigen broeders en ver nieling over de wereld te brengen, riet is niet aan te nemen, dat de genen, die over de volkeren zijn aangesteld en voor hun welzijn moeten zorgen, tot een dergelijke uitroeiing van zich zelf en der inenscheid zouden willen drijven. Maar indien werkelijk iemand eer.e dergelijke misdaad zou begaan, hem zouden de woorden moeten worden toegeroepen welke staan in de bede verdelg de vol keren die oorlog verlangen. En wij zou den slechts met den psalmist deze bede tot God kunnen sturen. Een nieuwe oor log is eene moreele onmogelijkheid. Dat zijn woorden groot en gewichtig als de koepel van St-Pieters-Basiliek in de Vati- caansche Stad. Daarenboven, wanneer de Paus aldus spreekt in het openbaar, heeft Hij reeds langs den diplomatischen weg door zijne Nuntii en door dc gezanten bij zijn Hof geaccrediteerd, onverpoosd gewerkt om de mogendheden tot^bezinning te bren gen. Dat ook Benediktus XV dest;jds al dus gewerkt heeft bewijst dej documenta tie over zijn vredespolitiek. Maar dat we ten de socialisten niet, zelfs hunne Moeials niet. c Die vredespogingen hebben den oor log van geen minuut verkort, Akkoord. Maar hebben de socialistische leiders misschien den oorlog verkort En wanneer een nieuwe orkaan over ons komt waarin de Christenen zich ou derling wederom uitmoorden, zullen de naaste gelegenheden en nabije oorzaken misschien wel eenige petroleumbronnen zijn maar de verdere en groote oorzaak blijft de boycot van het Evangelie, waar door de zedelijke krachten van het volk ontzenuwd worden en daaraan helpen de socialisten mee. Voor Allen eischt nu) een radio-rede van den Paus, en ze weten nog pertinent goed dat zijn eerste radio-rede, bij de ze gening van zijn uitzendpost, door Moscou werd gestoord De Valschaaids De wereld is 'n warboel geworden en allen spannen zich in om het verdronken kalf te redden, maar de meesten trekken zich moe en helpen den wagec nog dieper het slijk in. De K.A.J. beeft haar werkloozenkam- pen opgericht en weerom heul en opbeu ring gebracht aan zoovele jonge slacht offers d*r ekonomische eu politiek* ont binding. De Staat die de noodzakelijkheid en het heeiend werk der K.A.J. inzake werkloosheid op prijs stelt b°s!uit haar steun te verleenen aan hen die ijveren voor de opbeuring en opmontering der jonge arbeidsioozends Slaat verleent subsides aan de werkloozenkampen en kijk, als paddestoelen rijzen ze thar.s uit den grond, alle partijen zien zoo plots de noodzakelijkheid in van dergelijke wer king... Ongewoon. Het is nochtans de vurigste wensch der K.A.J. zoo schreef de bestuurder der kajotterskampeu dat ook andersdenken den in dit werk zouden gelukken maar we vreezen dat ze meer slecht dan goed zullen doen. En denk eraan dat het niet enkel met panem et circenses t, mst brood en spelen is dat men een jonge kerel kan opmonteren en opbeuren. Men moet over fijrer en geschikter middelen beschikken dan de louter natuurlijke om de fijnere snaren van het jonge geschokte gevoelsleven aan 't trillen te brengen. Dat is waarheid éa voor de werkloozen kampen én voor de oplossing van ekono mische en politieke ontreddering. Wie zei of schreef ook weer Het is de waarheid die verlossing brengen zal Maar de waarheid kan riet gevonden worden buiten het PLAN het plan van den Gekruisigde. De plannen bere kenen de menschen als alaam en machie- nen die zooveel of zooveel voortbrengen en zoo of zooveel noodig hebben. De meDSch is nog een werktuig dat voort brengt, ncch een raderwerk eener ma- chien, ncch 'n trekdier. Hij is een persoon bestaande uit 'n lichaam maar ook uit een ziel, een centrum van vrijheid, aktiviteit en liefde. De materiee'ie welstand voldoet slechts het kleinste gedeelte van de behoeften der mer.schen en heeft slechts waarde naar gelang zij den mer.sch dichter brergt bij zijn bestemming. De eindbestemming van den mensch bi staat niet uitsluitend in het bevredigen van zijn materieele nooden. maar wel en vocral in de hoogste voldoening van zijn geestelijke en moreele betrachtingen. Ook het volk heeft 'n ziel en heeft nood aan ideaal, licht, waarheid, schoonheid, en instinktmatig verlangt het er naar. En alc een volk van dat alles aLiet, dan is het omdat zij, die de verantwoordelijk heid voor de bestemming van dat volk hebben op zich genomen, dat volk hebben doen gelooven dat de sterren gedoofd zijn en het uitspansel ontbloot van alles. Door deze gruweldaad gepleegd op het volk hebben zij al zijn wrok, a! zijn op- opstandigheid, al zijn haat verechtvaar- digd. Stilaan begint men dat in te zien en op alle hoeken van de straten staat het geschreven t De wereld gaat verloren omdat haar de ziel ontbreekt I... Eerst geestelijk voedselMen leidt geen volk met als eenige principede buik... a Dat de oprichteis van nieuwe werk loozenkampen daarover eens raienken. Zullen ze aan de nooden van die fijnge voelige jeugd kunnen voldoen Wij wen- schen maar betwijfelen het sterk. Ook ons kajotters hoort de plicht nog meer in de diepte te werken nu vooral, na den grooten triomf van ons jubelkongres, nu de wereld het heil verwacht van de K.A.J. De verwachting ia groot, onze verantwoordelijkheid des te giooter. Nu meer dan ooit moeten we bouwen, a.u.b. Z ie vervolg op 2 blad. hebben dan te wel dachten... Reporter. P. S. Als er mij iemand tegenkomt op 't Niepersveld of in de Achiurenstraat moet hij den hartvreter niet spelen en 't algauw gaan teggen naar De Dendcrklok. Iedereen moet leven Reporter. Addis-Abeba den 9 October 1935 Ge moei uw oogen niet uitwrijven re porter schrijft uit Addis-Abeba. Hij is naar Abyssinië vertrokken als oorlogs-correspon dent van De Denderklok. 't Is een heel sport om xoover te geraken ik wil liet in t lang en in 't breed niet ver tellen, maarde eerste moeilijkheid was het utiifoi m. Want ge moet een uniform hebben wij leven in tijden van algemeenen dienst plicht en tiet ge als ge daar toekomt in ci viel o dat ze u een uniform aanirekken en een geneer tuw kanden stoppen,... Ik weet ik nog heel wal verschel lusschen een bladtijdt geschiedenis schrijven met de penen 't zelf de doen met de bajonrtet Ik heb nog redelijk wel mijn plan getrok ken. Ik wtst nog dat Louis Pierard xoo'n kostuum had. Ge weel wel Louis Pitrard, homme de lettres, sosialistisch volksvertegen woordiger en ootlogscot respondent op hfi front Lt Havre-Calais - De PanneHij was met sijn kostuum in de Kamer komn patadeeren na den wapenstilstand. Ik zal 't gaan leen en, zei tk zoo in mijn eigen. Ik had er nut aan gedacht dat M. Louis een groot man is, en gtoot oorlogscorrespondent was van een gtoct bladen ik een klein onbedm- dtnl nporlerke van een klein blad.... Bnp, xijn kostuum was mij veel ie groet I Maar een beetje verandering aan mijn cud piotten kostuum en MLouis tijn insignes daarop en 't was gebakken Nu zit ik hier in Addis-Abeha. Ik heb een cm for tabel appartementten slaapka mer zonder wan- en ander luizen met links een veel ingitichte toillet kamer, en rechts ten bom- en ga:- vrije onderstand Van hier uit kan ik kalm en onbevooroordeeld de gebeurtenissen volgen en beschrijven. De Italianen zijn dus nut hun bescha vingswerk begonnen, een beetje hardhandig, op tijn Mussolini's. Mussolini heeft wel eens een accoord afge sloten met den Paus, maar dat wil nog niet zeggen dat hij een pilaarbijter is. Hij was vroeger socialist, hevig en geweldig socialist. Nu ts hij nut meer sociahsi, maar de hevig heid en hei geweld is er nog met uit. Dit is altijd too, Kijk naar Hitierkijk naar som mige menschen onder otts die socialist ge weest zijn. Mussolmi heeft destijds socialisten en po- pulatiof christen democraten over denself den kam geschoren. If illens, nilletis, de Ne gus en zijn volk moeten beschaafd wor den en Mussolini heeft te op tijn schaajbank gelegd. De kop/ische priesters zijn hier alles: pries ter, doktoor, notaris, want de massa is on geletterd. Conscience heeft ons volk leeren lezen 't ts zijn groote roem. Mussolini gaat de Abyssinièrs leeren lexen. Zijn vliegmackie- nen dragen duizenden van dozijnen strooi- brieven over het land. De huizen staan hier bijna niet dichter dan in België de kerkto rens. Er zouden veel brieven kunnen verloren vliegen. Om te recht naar omlaag ie sturen, in de dorpen, worden er als ballast eenige bornmekens aangehangen... Een goed sol- daul moet xijn plan trekken met het gerief dat hij heeft. Als er met die bommen malheuren gebeuren dan is het de fout der inlanders die er niet weten mee om te gaan. Is dat tn Bel gië ook niet gebeurd na den oorlog, dat ci- vieLn en kinderen verongelukten met roeke loos om te gaan met bommen en granaten Heel wild zijn de Abyssimirs niet meer. De specialiteit va* wilde volkeren xijn dt vergiftigde pijlen en lansen. Wie er de min ste kwetsuur van krijgt, mag zijn testament maken. Die wapens tijn hier afgeschaft, Maar cm de werking van gift-gaz bommen te keuken zijn ze nog niet genoeg beschaafd dat moeten ze van de blanken nog leeren. Het beschavingswerk gaat niet vooruit gelijk Mus solini het zou willen. Er zitten harde meren in de Abyssinitschr. plank en 't werk ligt nu een beetje stil de schaaf is al een beetje bot en rnoit opgeknapt. Binnen enkele dagen tal 't werk herin mi te maar de Negus tal intus- schen nog wel eenige nagels in de plank klop pen, en dt Italianen tullen het warmer r DESDEREIOK ft ft

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Denderklok | 1935 | | pagina 1