Hl
Zalige JCoogdag
FEESTDAGEN
OP ZONDAG 10 NOVEMBER 1935
Das 'n QezonjP Affaire 1
GASPARD VAN DEN HOECK.
Prijs per nummer 50 centiemen.
Ninove 5 November 1955
Katholiek Vlaamsch en Volksgezind Weekblad
FEESTZRAÜ ROXY Tel. 261.
Allerheiligen. Allerzielen,
De valsche beweringen van
zekere Socialistische
leiders.
Het Hoekje van den Reporter
€i, en ÏO tr.
VOOR HET KANTON NINOVE
prft*j.hftwki^Vftnin<yfR. I.nvstflrman n' 1862,54) Telefoon 348 Handelsregister Aalat n-1083
Aboi.iienient.prll» Drukker-Uitgever Aankondigingen
3 maanden fr. 4,00 LtflYSTIBMAN-MAIlTIBMAIN
dikwijls te herhalen vol-
NINOVE, Koeipoortstraat. 10, NINOVE
tl maanden
1 jaar
7,00
13,00
-*•
gens overeenkomst.
Wij hebben Christus-Koring
gevierd heel de katholieke wereld
heeft gejuicht en gejubeld, want
Hij is de Koning der strijdende
Kerk.
Heel het leger van Christus-
Koning vooraan de Paus met
zijn meer dan 3000 bisschoppen,
met de meer dan 300.000 priesters
en de 500 milüoen geloovigen
hebben hun Opperkoning gehul
digd. 't Is Christus-Koning tro
nend op de aarde En samen
inet de strijdende Kerk heeft de
hemel gejubeld. Want Christus is
de Koning der zegepralende
Kerk Maar niemand zal zege
pralen tenzij na harden strijd.
Wie het Evangelie van Allerheili
gen even wil nalezen, zal er de 8
Zaligheden in terugvinden.
Zalig d.i. gelukkig, gelukzalig,
oneindig gelukkig zijn zij die arm,
die zachtmoedig, die droef, die
rechtvaardig, die medelijdend, die
rein, die vreedzaam, die geduldig,
die vervolgd zijn.
Allerheiligen is dus 't feest van
Christus-Koning tronend in den
hemel.
Gelukkig zijn zij die het Evan
gelie gelukkig noemt. Gelukicig
zijn zij niet die onze kapot-gaande,
uiteenvallende moderne wereld
gelukkig noemt.
De wereld deklameert over ge
luk heek-maal anders dan het
Evangelie gelukkig zijn zij die
rijk, die hardvochtig, die plezierig,
die onrechtvaardig, diooumeedoo-
gend, die zielbemodderd, die haat
zaaiend, die ongeduldig, die ver
volgers zijn.
Zeker, het Evangelie wil de
blijheid, het vermaak, het geld
niet verbannen uit de wereld.
Maar dit alles is gesteld in dienst
van God en bij de wereld in
dienst van de zoude, ja, van den
duivel onder welken \orm ook.
Zoo wenschen wij U een zalig
hoogfeest.' dat ge zoudt leven
naar den wil en de wel van God.
Dan zult ge met de Kerk mogen
zingen vereenigd met de hemel
bewoners Gaudeamus». Laten
wij verheugd zijn met die schare
van Heiligen, die millioen en mil-
lioenen welke S. Jan in het Epistel
als een visioen beschrijft rond
den troon van het Lam staan ze,
en 't is als zeegeruisch hun gezang
en als storm in 't bosch hun gebed.-
Ui.OOO gemerkten met het merk-
teeken van Christus-Koning, 12000
uit den stam enz... Heel de men-
schenfamilie, al de generatie s
vanaf 't Aardsch Paradijs tot het
Laatste Oordeel zijn er in vooraf-
gebeeld.
Bij die schaar zullen we een
maal het opperste geluk genieten.
Maar vergeten we inlusschen niet
het derde rijk van Christus-Ko
ning de lijdende Kerk.
Allerzielen de schoone dag der
zielen uit het Vagevuur, 't Moet
aflaten regenen dien dag in het
Vagevuur. Elk van ons zal een
stortvloed gebeden ter verfrissching
zenden aan geliefde en zeifs aan
onbekende vrienden.
Niet alleen bloemen, maar
vooral gebedeu op het graf en in
de kerk.
Requiem. Geef hun de eeuwige
rust d.i. het opperste geluk
Dit troostvol gebed zullen we
bidden de H. Mis met Communie
is steeds de eerste en onmisbare
bron om zelf heilig te worden, om
andere te redden, ook uit het Va
gevuur.
Deze maand zal elke lezer de
II. Mis en communie veelvuldig
willen gebruiken tot eigen zalig
making, tot redding hier en in het
Vagevuur.
Zoo zal eenieder Christus-Ko
ning dienen dat Hij neersche in
zijn driedubbel rijk
opvoering1 van
iii de hoofdrol die gekeilde komiek
Prijzen dLer plaatsen
Bespreek in tijds uw kaarten.
De zegevierende kerk. De lijdende
Kerk.
Eerst viert de Kerk de zege van hare
leden die den strijd gestreden hebben
Daarna herdenkt zij hare leden die lijden
in het vagevuur.
De liturgie van die twee dagen doet ons
aanvoelen de ware gemeenschap der heili
gen, in de zegevierende, de lijdende, de
strijdende Kerk.
Allerheiligen. De Winter doet aan zich
denken. De lucht is grijs dien dag. Toch
is 't een vreugdedag, want de Heiligen ju
belen in eere, zij verheugen zich op hunne
legersteden. Gods loftuigingen zijn in hun
nen mond.
Wij bidden met de Kerk. O Heer, ver
meerder uwe genade over ons, en verleen
dat wij de vreugde van hen, (de Heiligen)
door een heiligen levenswandel deelachtig
worden.
Wie weet, zijn er misschien van de on
zen onder de Heiligen die de Kerk luister
rijk viert. En, zegt de H. Augustinus,
wat deze en geene bewerkt hebben,
waarom zou ook ik dit niet kunnen
Zalige Hoogdag, Kajotters 1
Allerzielen Dies irae, dies illa.
Grijze dag met uw aangrijpend requiem.
Bloemen staan aan de kerken, in potten
en bakken. Chysanthen, wit en geel. Tries
tige bloemen. De bloemenhandelaars
wachten met opgezette kragen op koo-
pers. 't Is druk op de kerkhoven.
Auto's brengen haastige menschen aan.
Vijf m.nuten bloemen koopen. Vlug
naar 't graf. Dood maar niet vergeten,
staat er. De letters zijn onduidelijk, 't is
al zooveel jaren... De motor weer in gang.
Aangenaam toch, een auto met zoo'n kil-
lig weder. De kerk is open. Och...
Dooden herdenken, er voor bidden.
Dood 1935... en dood? Wie zegt daar
Zijne Majesteit is Dood Wij leven in de
XXe eeuw. De dood Dat is ver, want is
't niet het einde Wij kijken naar zoeteri
ge films, operettes, en gapen verveeld als
't uit is, vragen weer iets nieuws, sensatie.
Niet denken, vooral niet denken aan al die
akelige dingen.
Alleizielen... Het is een zalig gedacht
voor de dooden te bidden. De weeklagen
de en toch zoo troostvolle gregoriaansche
zangen doen ons hopen en verlangen naar
het betere leven hierna, waar ons men-
achenhart, ziek van verlangen naar geluk,
eens zal bevredigd zijn in Godsbezit en
eeuwige vreugde*
Schoone hoogdagen. Wij hebben te vol
le meegeleefd met die herdenkingsdagen
van zege en lijden. Ze zullen ons zielele-
ven rijker en voller maken. We zullen
mild en goed er door worden.
Zij bedriegen hun leden en de
mijnwerkers.
Zekere leiders der socialistische mijn
werkers hebben nogmaals niet terugge
deinsd om de grofste onwaarheden te ver
spreiden over de houding van de Centrale
der Vrije Mijnwerkers, aangenomen met
betrek tot het dreigend loonvraagstuk.
Zij zijn den kop in, omdat de Centrale
dei Vrije Mijnwerkers in haar beperkt
congres van 14 10-1935 besloten heeft met
algemeenheid van stemmen, de staking
in geheel net land uit te roepen in mijnnij-
verheid, indien aan de Vrije Mijnwerkers
geen voldoening geschonken wordt nopens
de loonsverhoogicg in November 1935.
Zoo iets haddeu a. die redders van den
mijnwerkersstand niet verwacht, nog
veel minder gehoopt. Zij zitten verlagen
met hun eigen dagorde van 12-10-1935,
waar slechts als oplossing aan het geschil
voorgesteld werd het betreuren van de
houding der mijnbazen
Uit schrik en uit haat tegen onze dagor
de zijn die fameuze leiders luidneels aan 't
schreeuwen gegaan tegen de christene
mijnwerkers in hun artikel van 17 en 19
Oktober 1.1. verschenen in hun officiel dag
blad I.e Peuple
Zij zijn ors geen antwoord waaid, maar
eenvoudig uit eerbied voor de waarheid,
weerleggen wij die onwaarheden.
Wij lezen in Le Peuple van 19 de
zer In elk geval, de 4 000 of l .000 le
den, die zij de afgevaardigden op het
Kongres en de leiders der Vrije Mijn
werkers, N. d, R. in het land bezitten,
hierin begrepen al de gedwongen, door
de leiders der nijverheid in de patronaten
gestooten, enz...
Deze zin is onwaarheid van het begin
tot het einde. Wij dagen die leiders uit
1. Om ons slechts één lid te laten ken
nen dat door een nijverheidsbaas gedwon
gen is bij ons gesyndikeerd te zijn of te
blijven. Dit bestaat niet.
Wel zijn er arbeiders die gaarne bij ons
willen komen maar die niet durven omdat
zij anders gebroodroofd worden door de
socialisten. Zij schermen met het woord
vrijheid maar bij hen bestaat nog im
mer de leuze rood of geen brood
2. Om ons te bewijzen dat wij slechts
5.000 leden hebben
Wij zullen hen hier het antwoord ver
strekken
1. Elke week betalen méér dan 12.000
leden, aangesloten bij de Centrale der
Vrije Mijnwerkers, hunne werkloozenbij-
dragen aan een officieel erkende eu gekon-
troleerde werkloozenkas.
Welnu, Mr. Delattre Achiel, Minister
van Arbeid en Sociale Voorzorg, Sekreta-
ris van de Centrale der Socialistische
Mijnwerkers, die toch zeker nog hun ver
trouwen waardig zal zijn, diezelfde per
soon kan hen verklaren of cr geen 12.000
Vrije Mijnwerkensde werkloosheidsbijdra-
ge betalen.
Wij geven hen het recht z'ch tot hem
te richten.
3. Elke week, daarbuiten, betalen meer
dan 3.000 mijnwerkers, bij ons een bijdra
ge, waarin geen werkloosheidsvergoeding
voorzien is.
3. Honderde mijnwerkers zijn in klome
afdeelingen bij andere Christene Centra,
len aangesloten, omdat zij geen zelfstandi
ge afdeeling kunnen vormen, wegens het
te klein gettl. Wij weten dit door de bij
dragen die betaald worden aan de Weer-
standkas en door de vergoedingen in geval
van staking.
4' Wij noodigen eiken twijfelaar of
ongtloovige uit de adressen op de Cen
trale te Brussel te komen controleeren,
der verzending van ors maand- en vak
blad De Vrijt Mijnwerker en tot zijn
spijt zal hij moeten vaststellen dat er
rond de 15.(X0 personen het blad ont
vangen.
5* De kwijtingen betaald aan de
drukkerij die de bladen drukt en verzend»,
liggen ter inzage.
Socialistische leiders, wij verwachten
U. Hn wij vragen U of gij met de zelfde
rechtzinnigheid uw ledental duifc bekend
inaken. of gij die mogelijkheid van toe
zicht aan eenieder veroorlooft
Wal willen tij met ALLE mijnwet kers
verlichten
Welk duivelsch vermaak die sodalis
tische leiders er in ste'len cm onze macht
voor de openbare opinie te verkleinen,
snappen wij niet.
Willen zij met zuike middelen beletten
en voorkomen dat de mijnwerkers, dus
ook hunne leden, onze oi de woorden wei
geren te volgen en uit te voeren al3 wij
hen oproepen om hun ioonen te verdedi
gen. Zoo zal het wel zijn zij bibberen
van schrik.
Maar, weest verzekerd, Heerer. socia
listen, uwe eigene leden zullen u wukken
en wegen en u te licht bevinden. Zij zul
len niet or s en tegen uw wil in, hun
eigen boterham en levensbestaan verdedi-
gen.
Met one te willen kleir.eeren in de
cogen der mijnbazen zijt U misschien
gelukt, maar in ruil zijn wij in het hart
uwer eigen leden dieper binnengedron
gen.
In het hoogervermeld dagblad lezen
wij neg De vooropzeg, overgemaakt
(door de Vrije Mijnwerkers, N.d.R.) aan
den Voorzitter van de Nationale Gemeng
de Mijnkommissie heeft geen waarde.
Het is aan de mijnbazen dat de vooropzeg
moet overgemaakt worden, wanneer men
den str'jd beslist, enz
Dit is nog schooner De eigen socia
listische mijnwet kersleiders lichten de
mijnbazen op voorhand in welk antwoord
de patroons aan de christene mijnwerkers
moeten geven met betrek tot den voorop
zeg 1
Socialistische leden, had ge dat ooit
durven vermoeden van uw leiders Is
dat den mijnweikt rsstar.d dienen, verde
digen
Mijnwerkers aller bekkens en aller
gevoelens, om de waarheid te dienen
werd dit antwoord gepubliceerd oordeelt
zelf eu handelt onmiddelijk volgens uw
gezond oordeel.
In elk geval, de Centrale der Viije
Mijnwerkers zal zich geenszins van de
wijs laten brengen door deze socialistische
leiders zij zal gelijk immer, overschrok-
ken hare verantwoordelijkheid dragen
en zeer zorgzaam waken om de heilige
belangen vaa den dierbaren mijnwerkers
stand te redden en te verdedigen.
Mondelaers.
0 vreugde vau mijn stille kluis,
O troosteresse bij mijn^kruis,
O lekker drankje na 't karwei
O zoete Paclia cliieorei
De menstlien van omen tijd zijn er innig
van overtuigd dal ze veel slimmer en ver
standiger zijn dan hun voorgangers en ze
willen het kost wat kost bewijzen.
s Gattsch de wereld is verwonderd heb
ik eens hoor en zingen op de Vlaamsche golf
lengte van de socialistische Radio-omroep.
De kundige zanger had heel wat stroofjes
meer kunnen zingen dan hij het werkelijk
gedaan heeft.
Want werkelijk gansch de wereld is ver
anderd, al is alle verandering geen verbete-
ring
De pharao's wiens mummies tta vier dui
zend jaar, en meer uit de grafsteden worden
gehaald geloofden in de onsterfelijkheid der
ziel en de verrijzenis gelijk den domsien kat-
iekop van onsen tijd. Trouwens alle volkeren
van alle landen en alle tijden hebben daar
aan geloofd. Enkel de verloopene christenen
van onzen tijd zijn goddeloos en ziel
loos geworden.
De heidenen hadden eerbied voor hun
overledene maar voortbestaande voorgangers.
Bloemenkransen en kronen waren de bij
zonderste uitingen van dien eerbied.
De cht istenen ook voelden iets voor hun
vooribestaar.de overledenen. Ze toonden dat
looral door hun ingetogenheid en hun gebe
den.
Bij ons modern goddeloos en zit llcos ge
slacht is 't lijf dood, al dool Een
mer.sch die sterft en een dter dat crepeert Jat
is hel zeitde.
Als z: zenden logisch doordenken en ha«-
delen zouden ze doen gelijk kun voorgan
gers... die waren cok logisch
Üok houden se de nut die vroeger een
der nunuen was hoog in eere en bewijzen het
hem met bloemen, muziek en toespraken.
Als iien vent tegen 'tien boom staat tt
klapper, dan is hij zat of eot.
Als 'tien vent tegen een niet i> staat it
klappen dan is het een felle klepper die het
anders kan doen dan ze het vroeger deden.
Voor ons christen menschen moet het ook
anders zijn dan vroeger.
Noch bloemen noch kiouen was d$
stelregel al stond het maar op de doodsbrie
ven als er ernstig kans bestond dat er bloe
men en kronen zouden gebracht worden.
Moest tn ch bloemen noch krotten nu
nog de stelregel zijn een vreemdeling die op
ons kerkhof zou komen zou denken dat tr in
Ninove niet meer christenen zijn dan er
rechtvaardigen waren in SoJoma ten lijdt
van Loth.
Gansch de wereld is vetaiidtrd.
Vroeger was bijvoorbeeld een ingenieur
van de goei nu is de handarb. ider van
de go:i o Anseele bofte er mee na den oorlog
dat een mecanicien zooveel vei diende als een
ingtnieur en als ze alle twee werkloos zijn
mag de eerste gaan doppen n de tweede op
zijn vingers fluiten.
Daar is een tijd geweest dal de mensch dl
werkte, zorgde en spaarde, 'iten onbezorgdtn
ouden dag liad. Nu is het voldoende dat ge
gezorgd, gespaard en gewelkt hebt om van
honger te mogen steiven. Onder voorwendsel
van belastingen wordt ge gestroopt gelijk
'n paling en als ge in den nood en de mi
serie zit moet ge niet gaan vragen naar
steun noch penstien. Ge zijt immers, 'tien
polter, 'nen kapitalist, 'ntn.,.. 't is nu gelijk
wat allemaal. De Staat zorgt maar voor
dezen die nooit gezorgd hebben.
Daar was ten tijd, een Lelijke tijd Jat het
werkmanskind piot was voor zijn lot en de
L wget szi/on de karwei kon af koopen.
Nu mag de burgerszoon het langst die
nen.
Vroeger heette een goede keuken
burgerskeuken.
Nu eet de burgerszoon in de kazerne het
voedsel van den tiorp, en iindt het goed.
Het wetkmanskind en mag dat niet en
doet zijn eten mee
Gansch de wenld is veranderd.... en ik
heb er niets tegen. Als wij ooit de v dicta
tuur van het proletariaat krijgen dan
worden wij de pioletarerz en de proleta
riërs worden burgerijen dan zijn wij
weer van de goi t
Reporter J
DONDERKLOK