Hl Nog Oorlog RADIOCABARET De Zonnekloppers op Maandag 30 December 1935 Negende Jaar N*1 Y>O Prijs per nummer SO centiemen. Ninove 8 December 1935 Kdlholiek Vlaamsch en Volksgezind Weekblad m. LUYSTiBlllAll-MAELTIRISAII# Kajottershoekje. in de zaal ROXY Ninove. Middenstandsbelangen. FILMLEIDING Het Hoekje van den Reporter om 20 uur «w» VOOR HET KANTON NINOVE Posteheokrekenjgg (B- Luysterman n-1862,54) Telefoon 345 Handelsregister Aalst n-1093 Abonnementsprijs 3 maanden fr. 4,00 maanden 1 jaar 7,00 13,00 Drukker-Uitgever NINOVE, Koeipoortstraat. 10, NINOVE Aankondigingen Gewone per regel 1 fr. dikwijls te herhalen vol gens overeenkomst. Zooals onze lezers reeds zulltii opgemerkt hebben, heeft ook Den- derklok haar medewerking en haar daadwerkelijken steun toegezegd aan de aktie die in gansch het land tegen de slechte films werd inge zet. Dender klok heeft zich hierin niet laten leiden door eenig per soonlijk, particulier of politiek oogmerk, doch zij meent dat het haar plicht is het algemeen belang en het katholiek belang te dienen door haar lezerskorps in te lichten over de waarde in katholiek en ook in algemeen zedelijk opzicht van de films die in de kinema- zalen der stad worden afgerold De houding van Denderldok in deze aangelegenheid, is een aan vulling, een verlengsel, van deze die door onze geestelijke overheid ten overstaan van filmproductie werd ingenomen en wier adviezen alle dagen aan de kerkdeur kunnen en moeten geraadpleegd worden door de kinemabezoekers. Het is niemand onbekend welke verregaande invloed het lichtbeeld op het witte scherm heeft gekregen in breede lagen der samenleving Wie heden ten dage rondom zich kijkt, hoort en voelt tevens hoe oud en jong, arm en rijk den in vloed der geziene beelden, bewust of onbewust, ondergaat in doen en laten Die invbed, helaas, isuietsteeds we zijn haast geneigd te schiij- venf bijna nooit een van 't goede slag. Inderdaad, ver van den toe schouwer op een hooger zedelijk en verstandelijk ontwikkelingspeil te brengen, ver van een aangena me doch tevens verheftende en ver edelende verpoozing te zijn in het Itven van alle dagen, is de film veelal blijken te zijn, een faktor van verwildering, vanjverruwing, een verheerlijking en vergoedelij- king van de ondeugd en het kwaad. Op allerlei manieren wordt in de film aangelegd om ongeoorloof de verhoudingen, toestanden en handelingen te veidtdigen, goed te praten, normaal en heel gewoon te doen voorkomen of onafwendbaar. Attruggelarij, bedrog, beroo- ving, echtbreuk, moord, vieren er hoogtij en worden voorgesteld als gewettigd, van weinig belang of dagelijksche kost. Schunnige en ontuchtige tooiiee- len, die op de driften der toeschou wers inwerken, zijn maar al te tal rijk en, overigens bevatten tal van filmen gegevens die een aanslag zijn op de menschelijke waardig heid of op den godsdienst. De katholieke godsdienst en zijn priesters en geloot igen, of een eer biedwaardige godsdienstige mee ning, gebruik of gevoel worden be spot, geminacht, hatelijk of bela chelijk gemaakt en ernstige punten van de individueele of sociale ze- deleer worden rechtstreeks en ge wild aangetast en ontzenuwd. Deze overvloed van afkeurens waardige beelden en geschiedenis sen moet onvermijdelijk voeren tot een langzaam en geleidelijk afstom pen en vernietigen van alle zede lijk en godsdienstig gevoel. Het lijdt geen twijfel en alle rechtgeaarde lieden zullen hierme de instemmen de film, in de over- groote meerderheid van haar he- dendaagsche strekkingen is een gevaar en het is tijd dat men dit leeie inzien. De invloed van de film thans ten kwade gericht mc-et naar het goede worden gewend en het past, in die voorwaarden, dat alle weldenkende menschen, de kristent vooral, hun steun en me dewerking verleenen in den strijd tegen de slechte films. Onze katholieke overheid, be kommerd nu de verwoestingen door de kinema aangericht heeft derhalve organismen in het leven geroepen die er toe bestemd zijn de geloovigen leiding te geven en te waarschuwen. De zedelijke beoordeeling van de films werd toevertrouwd aan een fiimkeunaad, Dit organisme met gezag bekleed beheerscht op moreel gebied de verschillende af- deelingen van de Katholieke Film- aktie. Deze keurraad onder de leiding van priesters daartoe speciaal door de geestelijke overheid aangesteld onderzoekt de verschillende films die in het land vioiden afgerold en legt na grondige bespreking het definitieve oordeel vast. Ook bestu deert hij de groote ideologische tn zedelijke vraagstukken die in den film naar voren treden. Daaruit volgt dat het katholieke publiek alle waarborg heeft voor zijn'füm- keuze. We vragen dus aan onze lezers dat zij tuchtvol de Filmleiding vol gen en op deze wijze niet alleen hun eigen ziel beschermen, maar ook door den s.teun aan de goede films en door den boycot der slech te daadwerkelijk meedoen in het offensief der Katholieke Filmak- tie. Geen katholieken meer in kine- mazalen waar films worden ge speeld die af te raden of te mijden zijn. De lezers gelieven dus, bij voor genomen kinemabezoek, de fiimlti- ding te raadplegen die Dender- klok alle weken geregeld op de zelfde plaats der eerste bladzijde zai geven. Het fotterde niet in de Kik z'n afdee- ling. Een heel kollektie lamzakken deed hij triestig en moedeloos allemaal koek van denzelfden deeg. Na de bestuursverkiezing werd hij als voorzitter aangeduid en van af dien dag schoot hij voorgoed aan 't werk. Vandaag pakte hij den Jos aan en morgen zoekt hij persoonlijk kontakt met Karei. Hij deed druk en gejaagd, draafde vau den eenen naar den anderen maar uitslagen zé ro In 't begin had Rik veel miserie, tegen werking en overschilligheid in de wereld geschopt, ver van zich af, met een vroo- lijken lach en een leuken zet, maar dat ging nu niet meer De eene afkoeling na de andere volgden mekaar op. Hij begon te vervriezen 's Nachts kon hij er liggen over pieke ren dan spoten de tranen hem soms uit de oogen voor hij het zelf wist. Triestig, erbarmelijk voor den armen jongen 1 Op een algemeene vergadering waren er harde woorden gevallen tusachen hem en de leden. Ze lachten maar dat ze brul den Al de rest smeerden ze aan hun kloefen. Ernst en tucht goud vogels uit onder leiding* van Renaat Grassin (het Ketje) met Z118 Usbeck, Gust Vandermeulen, Frans Lou wen en Jan Steurs Prijzen ÏO, en 5 frank. het spiookjesland Nooit gezien nooit ge hoord 1 A! z'n zelfbeheersching had hij van zich afgegooid en tusschen 'n snauw en een beet ilapfe hij de mannen de aarde waar heid in het gezicht Een vuistslag in een lachend kindergelaat. Toen had hij de ver gadering maar opgebroken om er des te rapper te kunnen van onder knijpen 1 In dien toestand kokend van ergernis en opwinding kwam hij Jan Smetters tegen. Ge kent toch wel de Jan zeker 1 Een prachtexemplaar hoor Een energieke kop, heldere oogen onder het hoog voor hoofd, een rechte forsche houding. Voor de rest, een nobele, rondborst'ge, goed hartige kerel, wars van alle kleingeestig heid en bekrompenheid en van alles wat onoprecht is. Dat alles kreeg ik als een erfenis mee van de K.xVJ. klaroent Jan als het pas geeft. Rik liep toevallig op hem dien avond en het duurde geen oogenblik of hij wzs ain 't vertellen, met het vluchtig tempo van vijf woorden in de seconde. Jan liet den jongen uitpraten zoolang en zooveel hij verlangde eri toen begon hij Niemand kan zoo hartelijk troosten en zoo zalvend opbeuren als Jan. Dat was zelfs sprtekwoordelijk geworden onder de genen die hem kenden. Hij vertelde dan van de stichtingsjaren van de K.A.J.-beweging en van hun met hode die zij gebruikten ten tijde dat ze nog jonge syndikalisten werden genoemd, van hun apostolaatsmethode om de jonge arbeiders te veroveren, op te voeden en te j organ iseeren. Daar kwam gloed in de stem van Jan We stelden ons r.iet te vreden met lou ter programs en vormulen dat zijn en kel richtlijnen die er moeten zijn, maar we stelden ons met heel ons hart en heel onze ziel voor den schreienden nood van de jonge arbeiders op godsdienstig, zede lijk en sociaal gebied en dan met een ein- delooze goedheid, met een grenzenlooze offervaardigheid, met een bodemlooze vriendelijkheid en gedienstigheid zochten wij de jongens op en trachten ze beter en I gelukkiger te maken I Dat was de metho de van de stichters, van de martelaars van de beweging gelijk ik er zooveel heb gekend. Rik voelde de woorden striemen op z'n ziel Zoo had hij de jongens nog niet aangepakt. Daar zou hij nu eens aan be ginnen. Nog praatte Rik met Jan en hij voelde hoe langer hoe meer z'n hart warm wor den en openbreken van nieuwe geestdrift. Hij zwoer het dien avond in het diepste van zijn jong kajottershart hij moest en hij wilde en hij kon zijn afdeeling waar dig maken van net kajottersjaar dat ze nu zouden beleven. Dien avond was hij alle schrijnende pijn vergeten hij dacht aan onzen Generaal Cardijn en zijn hart smolt van ontroering hij dacht aan z'n jongens en een stalen wilskracht groeide in hem. Het zong door z'n ziel als een triomfzang het moet, het kan en het zal 1 K.Hajee. Uit het verslag over de vergadering van het Verbond der Katholieke Vereenigin- gen en Kringen op 10 Oktober j.l. te Brus sel, nemen wij deze woorden over, ge sproken door M. Van Put, voorzitter der Katholieke Vereenigen van Antwerpen. De bespreking liep over het programma- manifest der Katholieke Partij - Het is ook te betieuien dat het pro gramma maar een paar zinnen wijdt aan den Middenstand. Vergeten wij niet dat deze stand de belangrijkste is en steeds aangroeit, niet door een toevloed van hoo- ger-op klimmende proletariërs maar door de nederdaling van hoogere 6tanden die door de krisis ten onder worden gebracht. V De middenstand wordt thans gevleid door alle politieke partijen de socialisten onderscheiden zich daarin op bijzonder bespottelijke wijze louter uit kiesdraverij. De middenstanders weten dat Zij weten ook dat hunne belangen berusten in de katholieke partij. Daarom is het noodig dat in onze partij het program van midden- standsverdediging duidelijk wordt om schreven. In sommige kringen hoort men soms redeneeren als zou de middens'.andsgroe- peering een kwaad zijn, iets dat in den schoot van de katholieke partij niet zou moeten bestaan. Hoe i immer. Wij weten wel dat sommige politieke kwestie gemak kelijker zouden worden opgelost inaien er geen vierde standsorganisatie werd opge bouwd. Maar wat hebben die politieke moeilijkheden te beduiden, vergeleken bij de hoogere sociale en economische belan gen van den Middenstand. Die politieke kwesties komen alleen neer op personen - kwesties. En aldus zijn ze bespottelijk klein. De partij - strijd mag toch niet draaien rond de meest lawaaien ge of meest roerende personages maar wel rond de groote onveranderlijke richtslijnen van de kristene samenleving en rond de groote kwesties van den dag. Daarom heb ben we een stevige oiganisatie noodig en uitgelezen mannen voor de lastposten. De strooming van standsaktie is voor den Middenstand een levenskwestie ge worden De georganiseerde Middenstand is een werktüjkheid geworden die zijn plaats inneemt,die, zoo noodig, zijn plaats veroverd in de samenleving. De katholieke partij z d er rekening mee houden of zij zal aan een zware ziekte lij den. Organisatie, ernstige organisatie die Zie vervolg op 2' blad Programma voor Zaterdag 7 Zondag 8 en Maandag 9 December Het geheim van Madame Blanche. Voor volwassenen voorbehoud 2) Kleine Zijsprong j*L.t te raden Zaterdag 7 en Donderdag 12 December 1) Bij het Kaatsenlieht. af te raden 2) Om tijn vader ie wreken. Voor allen. De aanwezigheid van een AF TE RA DEN film maakt het heele programma zedelijks ongeschikt. moest door halen. Ik heb het zielkundig geval van mijn con frater aan mtjn pastoor uitgelegd Die zielestoestand is geen alleen staand feit, zei hij. Op zedelijk gebied*g»beutd dat meer dat iemand over de grootste hinderpalen heen kan en struikelt op een stroohalm. Wij noe men dat gewoon ueg scrupuleus zijn. Heeft die mensch een sterke geestelijke leidingdan is het met erg heeft hij er geen, htj is naar de knoppenMtjn pastoor zet dat precies zoo niet, maar 't was dat dat hij bedoelde. Reporter 1 Heer wees mij, arme zondaar genadig Het schijnt dat ik ergernis heb gegeven. Ergernis is een groote zware zonde. Er zijn menschen die doen alsof ze dat niet wisten en die noch groote menschen noch kinderen ontzien. Hoogstens hebben ze ten beetje ont zag voor de politie en dan nog Ik ken mijn catechismus, al zeg ik het zelf en als ik vernam dat ik ergernis had gegeven was ik cr danig van gepakt. Ik ben eerst op mijn adem gekomen als ik hoorde dat de gescandaliseerde de Ninoofsche correspondent van Waarheid was en ik keb mij verslikt van 't lachen als %k wist dat het over mijn gtdroogden koestrond was dat hij gestruikeld ts en Gier een samen koppeling van gedachten die van hem is, en die hij mij liberaal in de schoenen schuift. Beste lezersdie even min als ik de eer lubt. Waar li id te lezen wist gij dat ons liberalen zoj'h kwezelaars zijn en hun eer- cle ten begijn hof Gelove het wie wil van mij krijgen ze Ons Heer niet zonder biechten Het is lang geweten dat mijn liberale con frater mij mei luchten kan en van uit de hoogte van zijn liberale zelf voldaanheid ne der ziet op dien atmotdigen reporter[met zijn verweerde handen, die geen verstand heeft van een pennestok vast te houden en wiens kattepooten ze op de redactie soms niet kun nen lezen. Teen we piot waren aan den Yzer kregen wij soms bezoek van de groote bazen die kwa men zien hoe wij ons van plan trokken. Onze major stelde vastconstatait... De kolonel was verwonderd s'itonnait,. De genei aal was verontwaardigd', s'ift- dignait... Mijn confrater uit Waarheid is altijd gaarne generaal al is 't maar operette gent raai. Wij, op De Dender klok zijn wal eenvou diger aangelegd wij azen met op schandaal tjes gelijk sommige vliegen opet mij, nu had tk hem weer bijna gescandaliseerd. Wij blijven bij ons princiep dat wij over de menschelijke miseries, kleine en groote, liefst den mantel der kristene naastenliefde werpen. Dat wil daarom niet zeggen dat ik de hoog hartige liberale superioriteit van mijn confrater deemoedig erken en zijn masker van schijn heiligheid niet eventjes durf oplichten. Voor vandaag ethier volstaan enkele op merkingen van uiteenlcopenden aard. In de liberale onder onsjes vinden ze nog al smaak in een vette historie, zelfs al is er ten hunner vrienden den triestigen held van. In de Ninoofsche kronijk van Waar heid vindt ge nooit de minste afkeuring noch over de gestelde daad noch over de ma nier van ze te vertellen. Liever gaf hij als hij niet weet wat schrijven een aankondiging van Manucure pedicure-massage cf van de lunetterie franco-beige, Al ben ik meer vertrouwd met den voorha mer dan met de pen, tk heb toch ooi naar school geweest, en tk heb nog een tn ander onthouden. De leeraar in de letterkunde gaf eens een vergelijkende studie over een sport competitie beschreven door den onsterfelijkett griek Ho- meres eener zijds, en Virgtlius den tl eg an ten latijnschen verzenmaker anderzijds. Homeros laat een zijner kampioenen uit glijden in, ja hoe zal ik het zeggem om mijn confrater met ie ergeren-, in een «.plat» spinagt van de koe bij Virgtlius trapt hij tn nen plas geronnen bloed, overblijfsel van een offer aan de goden dat bij ioeval daar had plaats geiiad. De leeraar gaf, daarop, dichterlijke en letterkundige beschouwingen, en ook een ze delijke De Romeinen uit de eeuw van Au gustus waren verfijnde, overbeschaafde men schen die zedelijk veel lager stonden dan de natuur menschen uit den lijd van Homeros. Hoe lager de menschen staan op zedt lijk peil, zet htj, het kicscher ze in 't openbaar zijn op hun woorden. En htj sleurde er Ie siècle de Louis XIV bijen de verzen van Racine uit Athalie waar hij er het woord chittt DENDEKHLOH 5 IWJt

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Denderklok | 1935 | | pagina 1