1 A KERSTDAG RADIOCABARET De Zonnekloppers op Maandag 30 December 1935 Hef Dorp zonder Klok I I Hat Hoekje van den Reporter Negende Jaar Nr 52 Prijs per nummer 30 centiemen. Ninove 22 December 1038 Katholiek Vlaamsch en Volksgezind Weekblad R. LtlYSTERKAK-KAELTiRM^N Naar een schoon geslacht om 20 uur in de zaal RQXY JSlinoVe. OPGEPAST j Op Zondag 22 öacembsr komt de K.V.R.0. naar de ROXY met hei prachtig succes-operette Eerste klas spelers. Beste muziek. Landbouwbelangen Een belangrijk document. FILMLEiOING VOOR HET KANTON NINOVE Postehflekreteenlng (B. Luysterman n-1882,54) Telefoon 345 Handelsregister Aalst n-1093 AbonnemenUprij* 3 maanden fr. 4,00 6 maanden 7,00 1 jaar 13,00 Drukker-Uitgever NINOVE, Koeipoortstraat, 10, NINOVE Aankondigingen Gewone per regel 1 £r. dikwijls te herhalen vol gens overeenkomst. Steeds inniger en \uriger klinkt I de hoopvolle bede der H. Kerk om I het Kerstdaggebeuren, om de komst van Christus. En hoe kan dat ook anders Als wij allen reikhalzend uitzien naar een blijden stond in ons leven, naar een geluk dat ons wacht, en één voor één de dagen altellen die er ons nog van scheiden hoeveel meer nog moeten we, samen met de H Kerk, vol verlangen uitzien naar de komst van den Verlosser, van den Vredevorst. God belooft reeds den Verlosser in 't Aardsch Paradijs, heel het oude Testament door verzuchten de profeten en hun volk naar zijn komst. God en menschen, ze waren on geduldig en vol verwachting. Zullen wij dan alleen lijdzaam toezien zullen wij alleen ons al zijdig houden precies of 't ons hee- lemaal niet aangaat Neen, dui zendmaal neen Wij ook, we bereiden ons voor tot de komst van Christus in ons hart, tot de komst vau den koning in onze ziel. Weg dan de hinderpalen der zonde weg de oneffenheden der ondeugden en zwakheden weg de hoogmoed, de zelfgenoegzaam heid, de zelfzucht en de zinnelijk heid onder al hare vormen. Wij gaan aan 't werk, van van daag af want wij zijn zóó weinig voorbereid, en de komst van Jezus is zoo nabij Het uitvoeren van 't kwaad is niet voldoende t Opbloeien moeten in ons de deugden die schitteren in allen die handelend optreden bij het myste rie dtr menschwording. De zuiverheid vooreerst I Zui verheid is toch de hooldvereischte bij de komst van 't vlekkeloos Lam. Zuiver was de groote Messias- profeet Isaïas, wiens lippen een Engel met een glotiende kool rei nigde Zuiver de Voorlooper Joannes de Dooper, die in den schoot zijner Moeder bij 't eerste contact met Christus gereinigd werd Zuiver wooral, en onbevlekt zijn heilige Moeder, die zoo'n waarde hechte aan haar maagdelijkheid, da» ze bereid is de groote eer en glorie van het goddelijk Moeder schap er voor al te wijzen. Ootmoed en nederigheid ook vinden we er 1 Isaïas acht zichzelf onbekwaam Gods woord te spre ken Sint Joannes verhaalt hoe hij niet waardig is den schoenriem los te maken van den Messias, en Ma ria noemt zich zelfbij deBoodschap de dienstmaagd van den Heer Rotsvast geloof en blijvend ver trouwen 1 Isaïas volbrengt zijn op drachtspijts hoon en spot Joan nes beweegt de verwaante Phari- zeërs tot boete, en den overspeli- gen vorst Herodes slingert hij Gods verbod in't gezicht, al moet hetzijn leven kosten Maiia berust in last en mizerie en zells op den moeizamen tocht naar Bethieem blijft ze sterk. Geen klacht, geer. gejammer op dien troosteloozen Kerstavond, als ner gens onderkomen was te vinden Durven wij in 't licht van die voorbeelden ter Kerstdagvoorbe reiding, ons eigen leven onderzoe ken Zoo ja. dan komt eenieder tot het besluit dat hij verbeteren kan, en verbeteren wil Chiistus wacht er op tegert zijn komst door de H Communie. Want op Kerstdag ontvangen we den Verlosser in ons hart, be zield met gevoelens van dankbaar heid en liefde. Dan klinkt voor ons de Engelenzang dubbel schoon in zijn volle beteekenis Vrede op aarde aan de menschen van goeden wil Warneer de kajotters van verovering der families spreken, dan wordt er net be doeld.Jde tegenwoordige, maar ook de toekomstige families en dit is van het grootste belang Wanneer we nagaan hoe tegenwoordig de families die nochtans ge staan hebben order den invloed van het Christendom en er rog onder staan nu reeds, grooter deels heidensch zijn, wat zal er dan van die families geworden die er uit ontstaan. Wanneer men weetjdat te Gent, gezirnen zijn die nooit hooren spreken hebben over God, ja zelfs menschen zijn die twintig jaar zijn en nog nooit een priester gezier. hebben, doch hun is 't te vergeven zij weten niet beter, aan ons de plicht ze te gaan opzoeken en te kennen. Daartegen heeft men een ander soort menschen die de toekomstige familie op een ander manier uit een rukken. Het zijn var e rrenschen die denken dat re hoog in au* en staan, zelfs heilig willen zijn en die nun mol gaan zoeken in danszalen, slechte Kiuemas en andere vuilen boel der hoofdstad, die zich verven en poeieren lijk een bloemzak en die wanneer er een paro chiaal werk is er altijd wat op weten, of wel zijn ze geaffronteerd omdat het stuk te slecht is. ofwel is het wat anders en ziet ze dan locpen die moderne dandies, die twin tig eeuwsche modepoppen zoekend lijk gie ren naar een stukje zingenot, waar ze zoo onrustig naör jagen en niet kunnen vin den, eens zullen ze vallen want hoogmoed, ijdelheid, brengt een mensch tot dalen, en dan eens dat ze zullen uitgediend hebben zullen ze weggeworpen worden lijk een roos die voor haar tijd uitgebloeid is. Wij prediken wel de liefde en de vriendschap met iedereen, maar daarom wil het juist niet zeggen dat men zulke toestanden laat gebeuren zonder daar maar iets op te zeg gen, goedsmoedig de oogen toenijpende. De wereld zal maar goede families heb ben wanneer we van nu af aan een jeugd hebben, rein, fier en blijde niet met een matten, levensmoeën blik door 't leven gaan, maar een jeugd met vuur in de oogen, met een laaiende vuur in 't lijf, Weg met de twintig eeuwsche, moderne en heidensche jeugd, door een schoon jong geslacht zullen we de wereld geven de ondier leiding- van Renaat O rassin (bet Kei je) met Zus Usbeok, Qast Vandermeulen, Frans Lamoen en Jan Steursi Prijzen lO, en 5 frank. Bespreek in tijd» uw kaarten. goede toekomstige gezinnen waar de we reld naar vraagt, zullen we geven aan de wereld de goede vaders, de zorgvuldige moeders, die de trots uitmaken van land, volk en kerk. K.Jotter. Praktische beschouwingen over weilanden. Het is droevig te moeten bestatigen, hoe tal van weiden nog niet behoorlijk ge noeg onderhouden worden. Nochtans is het vee, tegenwoordig, een der bezonder- ste bronnen van inkomsten voor den land bouwer. Vaak vindt men weiden, waar den grond overdekt is met mossen iD andere ont breken de klavers. Dat zijn dus weiden die meer kosten, dan ze opbrengen. Tot het bekomen van overvloedig hooi, die klavers en goede grassoorten bevat tot het vernietigen van mossen en andere onkruiden, moet men jaarlijks een goede potaschbemesting toedienen. Men zal er voor zorgen, in den Winter 900 tot 1200 kg. sylviniet kaïniet ofwel 300 tot 400 kg. chloorpotasch per hectare uit te strooien, Het vroeg toedienen der potaschmesten, bevordert het hernemen van den groei in de lente. Vervolg. De ledentallen van het Algemeen Christen Werkersverbond. Wij kwamen tot de vaststelling dat in 1935 een totaal van 709.000 personen be- hoorend tot de arbeiderklas en die hunne getrouwheid aan de katholieke beginselen bevestigen, de verdediging hunner socia len, economische, politieke, en cultureeie belangen heeft toevertrouwd aan de chris telijke arbeidersbeweging. Om het belang van dit feit te begrijpen moet men zich goed rekenschap geven van wat het lid maatschap van het Algemeen Christen Werkersverbond in werkelijkheid betee- kent voer deze duizenden personen. Dat is geene loutere toetreding in princiep tot de theorieën van do christelijke democra tie, die geene andere gevolgen heeft voor aangeslotenen dan eene vage gedachten- gemeenschap zonder eenigen werkelijken invloed op hun practische leven. Integen deel, door dat lidmaatschap plaatst den arbeider zich in een organisme, dat het geheel zijner werkzaamheden leidt eti re gelt. De Werkersverbonden in eiken graad de plaatselijke, de arrondisse- ments en provinciale Werkersverbonden, worden in feite bestuurd door een Midden- raad, bestaande uit de afgevaardigden van de verschillende arbeidersorganisaties. Deze Middenraad beschikt over een wer kelijk gezag, verzekert de samenhang tus- schen er» de samenwerking van de ver schillende groepeeringen, verzekert de verdediging hunner algemeene belangen. De Middenraad geeft de noodige orde woorden waarvan het gezag aanvaard wordt. Duizenden werklieden, leden van het erkersverbond, ontvangen op cultu reel en godsdienstig gebied allen dezelfde vorming, door de zorgen der Centrale voor Volksontwikkeling dezelfde financi- eele diensten, gecentraliseerd in Belgische Arbeiderscooperatie, staan ten bunnen dienste. Zij volgen dezelfde politieke ge dragslijn door het Politiek Bureel van het Algemeen Christen Werkersverbond be paald en verwezenlijkt door de christen- democraiiscbe parlementaire groepen. Hunne syndicale belangen worden verde digd door dezelfde organisatie het Alge meen Christelijk Vakverbond, hunne mu- tualistische belangen door dezelfde mutua- list'sche beweging. Ieder dezer duizenden werklieden wordt rechtstreeks ingelicht door bladen en weekbladen die eensgezind dezelfde gedachten verdedigen. De vor ming der schare der leiders wordt verze kerd door speciale u tgaven n. I. de lei dersbladen t De Gids op Maatschappe lijk Get ied en Les Dossiers de l'Acti- on Sociale Catholique het Maandblad van het A. C. V., het Maandblad der Vrouwengilde en der K. A. J. Al deze leidersbladen passen dezelfde richtlijnen toe op hun onderscheidelij* werkterrein. De christelijke arbeidersstand, georga niseerd in het Algemeen Christelijk Wer kersverbond, is du? werkelijk een sociale wezenheid, met zijne rangorde, zijn pro gramma, zijne actiemethodehet geldt hier een dezer bizondere maatschappijen waarvan LEO III spreekt in de encycliek Rtrum Ncvaium tot stand gekomen door eene vrije overeenkomst tusscnen een Zie vervolg op 2' blad Programma voor Zaterdag 21 Zondag 22 en Maandag 23 December Dt Wonder Bar. Te mijden Altijd in mijn hatt. Voor volwassenen KonnymonHotel. Voor allen. Zou Zou Te mijden De aanwezigheid van een AF TE RA DEN film maakt het heele programma zedelijks ongeschikt. Ik ben dees week naar Brussel gaan peter zijn van het twaalfde kind van de dochter van de zuster van mijn schoonzuster haar schoonbroer Ik ben er petj~en van zeggen ze te Ni nove. Ik heb nog nooit die uitdrukking beter verstaan dan na mijn glorieus peterschap te Brussel. Maar ik beklaag mijn oorden niet het is voor mij een eenige gelegenheid ge weest voor ten reportage datMaar laten we liever simpel vertellen. Ik mocht dus gaan peter zijn al is 't rede lijk verre f amilie wal wilt ge als er zoo'n groote familie in een kleine familie is. Ik had voor alle zekerheid buiten wat enkel geld eenige briefjes op zak gestoken. Ge hunt nooit weten, als ge wut verre van huis gaat, hoe of wanneer 'aen gendarm u naar uw middelen van bestaan vraagt.... en gs zoudt kunnen in Hoogstraten gei aken eer g» er op gepeinsd hebt. Dat was mijn geluk, anders ware ik in affronten gevallen. Als ik daar toe kwam riep de gelukkige vader mij alleen om mij op het hart te drukken dat iiij hoopte dat ik mijn dingen zou wel doen en dat ie familie sou eer halen aan mij. Ik zei hem son, dat hij mocht gerust zijn, dal ik mijn Symbolum en Onze Vader nog goed kende, ten minste als ik hem in 't Vlaamsch mag opzeggen. Maar 't was allemaal dat niet. In dat bidden was hij gerust, ten ander de koster zou wel meelezen. Het was kwestie van de taken goed te doen en te laten zien dat wij in de familie geen krotters zijn. Ik u il ik wel, zei ik, maar gij moet mij dan zeggen hoe de gewoonten hier zijn. Hewel, zei hij, hel is hier dt gewoonte dat de peter, als het nen jongen is, een doos sui ker koopt, een schoont groote doos en daar een enveloppe laat bij inzakken met een bank briefje in voor den priester die het doopsel doet. Goed, zei ik. Pt ter kooft dan ook nog een souvenir voor meter als blijvend aandenken van hun geza menlijk peter en meter schap een schoon sac- coche of iels dergelijk. Goed, tei ik. En als de peter het dan goed wil doen, koopt hij dan ook zijn eerste geschenk voor zijn pctekind\; het allereerste geschenk dat het kind krijgt moet toch van zijn peter ko men. 't Is wel dat ge het zegt, zei ii, ik zou er nooit aan gedacht hebben, bij ons zijn dé gebruiken heel en gansch anders. Maar binst dat ik aan 't winkelen was dacht tk zoo Ik zal toch wel welen of die kerel mij op jlesschen trekt en o." r p het peter schap zooveel servitude!. ';t af lasten zijn. In de kerk had ik al gauw gezien dal mijnheer de onderpastoor noch de koster ver wonderd waren als ze hun geschenk kregen. En uls wij tehuis waren van den doop, en ik aan de koffietafel vertelde van de gebrui ken en gewoonten ten onzent, zei de verpleeg ster dat ze veel goesting had om haar hier te komen vestigen. Mogen suiker dragen naar al de bijzonderste ingezetenen en naar alle mogelijke vrienden en kennissen.... Voor de geestelijken moet het daar niet vet zijn, zei ze, als te aan verpleegster weer moeten af geven wat ze bij den doop gekregen hebben maar voor de verpleegster zelf ts dat een schoon gewoonte. Ik zou tk gratis gaan verplegen, zei ze, en tevreden zijn met het drinkgeld en des- noods nog 'nen perc-nt geven aan mijn werk geverst om een deel van hun onkosten te dek ken. 't Is wonder seize, dat de inrichters van sociale werken er nooit aan gedacht héb ben, aan den steun bij geboorte, die nu zoo aaltnoesachttg schijnt dien meer mondai ne n vorm te geven. En als ik tehuis kwam was de gedachte van een eenig sehoone Ninoofscke gewoonte in de wereld gelanceerd te hebben mijn eeni ge en magere troost want mijn Porte-Montiaie was er leelijk petj-en van I Reporter. DEHDERKLOH

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Denderklok | 1935 | | pagina 1