BE
Een zwaar Probleem
Jaatdijksch CINEMAFEEST
Het Hoekje van den Reporter
Tiende Jaar Nr 8
Prijs per nummer 80 centiemen.
Ninove 23 Februari 1936
Katholiek Vlaamsch en Volksgezind Weekblad
R. ILU¥STIRIIIIAffl-MAILTiRJiAIII
Op Dinsdag 2i Maart
en Vrijdag 27 Maart 1936
in de zaai van de CIf4£MA PAüAGE.
REVOLUTIE
Katholieks Unie van Belgie
VOOR HET KANTON NINOVE
Postcheokrekenlng (R. Luysterman xr 1862,54)
Telefoon 345
Handelsregister Aalst n-1093
Abonnementsprijs
3 maaudeL fr. 4,00
maanden 7,00
1 jaar 13,00
Drukker-Uitgever
NINOVE, Koeipoortstraat, 1U, NINOVE
Aankondigingen
Gewone per regel 1 fr,
dikwijls te herhalen vol
gens overeenkomst.
Het gaat om de toekomst van
Ninove.
Te weten wat de toekomst aan
Ninove brengen zal is de zeer be
langrijke vraag die zich stelt wan
neer men om het even welke ver
wezenlijking of uitbreiding van de
stad wilt denken. De toekomst van
een stad wordt immers voorbereid
zoowel als de toekomst van het ge
zin door den huisvader wordt be
dacht en voorbereid. Er bestaan
voor een gemeenschap zekere le
vensmogelijkheden, zekere ver
zuchtingen, zekere nooden die den
weg afbakenen langs*aar deze ge
meenschap naar hare verdere lots
bestemming opwandelt. Het is
naar den aard en de gevoelens van
een volk dat zijn geschiedenis zich
ontwikkelt. Bovendien hebben de
ligging, de rijkdom, het uitzicht
van den bodem een belangrijke rol
in het ontwikkelingsproces van een
volk en van een kleiner gemeen
schap van de gemeente.
Uit deze korte gegevens kan
reeds worden besloten dat een ge
meente niet blindelings naar haar
toekomst hoeft te loopen maar dat
ze kan en moet worden geleid. De
tijden zijn voorbij waar alleen par-
tikuliere belangen en partikulier
initiatief, zonder» aigemeene
richtlijnen, aan Ide gemeen
ten hun uitzicht en hun aangroei
bezorgden. Of beter gezegd, sinds
enkele jaren komt men terug tot
het besef dat aan stedenbouw we
tenschappelijk moet worden gear-
beid. Reeds in de verre oudheid,
in het bloeitijdperk der Perzische,
Egyptische en Griekbche wereld
waren de regels van den steden
bouw vastgelegd En ook in het
glorietijdperk van de Romeinen
ontstonden en ontwikkelden zich
de steden volgens vooropgestelde
plannen.
Het zou ons hier te ver brengen
moesten we in het verder verloop
der geschiedenis nagaan hoe die
kunst werd geeerbiedigd of gene
geerd en tot welae verschrikkelijke
toestand het verwaarloozen ervan
soms aanleiding heelt gegtven.
Merken we nog alleen op dat in de
Vereenigde Staten van Amerika
de stedenbouw zeer eigenaardige
oplossingen heelt gekregen die
nochtans, nagenoeg in algemeentn
regel werden gegeven in verhou
ding tot de commercieele moge
lijkheden.
Wij zijn geneigd te denkeu dat
gezien onze tradities, gezien onze
manier van denken en van hande
len het piobieem niet avan deze
ééne commercieele zijde uit mag
worden beschouwd In ons zit niet
alleen de werklust en de bekom
mernis om den broode maar ook
passies als bij de zuiderlingen en
droomerijen van tde noordenvol-
ken en wij huizen op ons grondge
bied als de bijen in hun korf.
Wij.kennen malkander, wij voe
len malkander aan, ieder stukje
grond is ons van waarde. Wij voe
len dat alles belang heeft voor ons
gemeenschappelijk erlgoed. Wij
willen alles ten goed brengen zoo
voor onzen werklust als voor ons
genot. Willen we het beste bezor
gen aan de gemeenschap we wil
len nochtans evenzeer dat de ge
meenschap zich inspanne voor den
enkeling, Het is een gedurig aan
voelen van deze twee belangen die
tot een harmoieusen groie moet
worden herleid.
Daarin ligt ihet probleen. Woor
wat de stedenbouw betieft heet dit
probleem de Urbanisatie of het
Urbanisme van het latijnsche
urbs dat wilt zeggen stad.
In ons land heelt het urbanisme
nog slechts weinige vorderingen
en toepassingen gehad Anders is
dienaangaande gesteld in naburige
staten zooals inNederlandDuitsch
land, Frankrijk en nog andere. De
wetgeving heeft in deze landen
reeds vaste vormen gekregen en
het is aar» de steden niet vrij op
goed-valie-'t-uit te besturen en
zonder leiddraad ailesover te laten
aan de wisselvalligheden van de
tijden of van de politiek.
Zoo bestaat sedert 1919 inFrauk
rijk een wet welke aan de steden
van 10.000 inwoneis de verplich
ting oplegt een algemeen plan van
uitbreiding te laten opmaken. De-
zeilde ver plichtingjbestaat,omgezien
het getal inwoners, voor al de ste
den welke van eenig belang zijn
hetzij voor toerisme, voor gezond
heidskuur, voor sportbeoefening.
Ook voor de steden w-lke eenig
geschiedkundig, archeolc gisch of
schilderachtig belang hebben dat
door de Commissie voor Monu
menten en Na'uurscnoon werd er
kend,
Het opmaken van dergelijke
plans wordt toevertrouwd riet aan
één persoon doch aan een college
van bevoegde personen: ingénieurs
bouwkundigen, kunstenaars, tuin
bouwkundigen, landmeters.. ..Ook
de verantwoordeüjke'besturen moe
ten vertegenwoordigd zijn. De ont
werpen van deze commissie wor
den dan onderworpen aan de goed
keuring van de hoogere overheid
en krijgen aldus kracht van wet.
Het spreekt dat de advicsen van
een dergelijke bevoegde commis
sie niet lichtzinnig over het 'noold
kunnen worden gezien noch dat de
kleingeestige grillen van er.kele
politiekers van derden rang kun
nen te niet doen wat na grondige
studie ten bate van het gemeene-
best werd ontworpen. Want laat
ons opmerktn dat de studie van
urbanisatie van een bepaalde stad
vereischt dat rekening zou worden
gehouden met de geschiedenis, de
aardrijkskundige ligging, de na
tuurlijke iijkdommen,de verkeers
wegen, het regiem van de waters,
de nijverheid,den handel,den wel
stand, de bevolkingsmogelijkhe
den, inéén woord met alles wat
rechtstreeks of onrechtstreeks door
de inwoners wordt aangevoeld.
Wanneer techniekers dienaangaan
de een volledige studie hebben ge
daan dan zijn hunne vooruitzichten
de meest gegronde tn hunne voor
stellen de meest redelijke voor zoo
ver de nienschelijke krachten toe
laten in de toekomst te kijken en
te plannen. En het euvel van de
onstandvastigheid der gedragslijn
van de openbare besturen, in 't bi
zonder van de gemeentebesturen,
de koppigheid soms van politic
kers wordt er aardig door bestre
den en te niet gedaan. Vervolgt
VRIJWILLIG
GE WAPEN D
POMPIERSKORPS
geeft het VpijodllliQ Gecüap®nd Ponopienskonps zijn
Een «anneh bijzonder programma «al af-
gerold worden.
Toekomende week meer daarover.
Klaroent l et nu naar alle wereldhoeken:
op kamerad»n, allen, het oogenblik is
daar, de groote slag wordt nu bevochten.
Siuit aan werklooze makker, gij die
lang reeds aan geen toekomst meer den
ken durft. Sluit aan gij jonge kerels die
met heel uw wezen naar de waarheid en
opbssing snakt. Kom jonge broei, zoo
even van school, brutaal in 't leven ge
worpen, neen 't leven -s niet wat ge zoo
even tot uw groote ontzetting meendet te
ontdekken.
Komt, gij allen voor wie de wereld
niets dan miserie bracht.
Komt ook gij, die schijnbaar alles hebt
wat noodig is om gelukkig te zijn, en die,
ge weet het zelve best, misschien nog
ongelukkiger zijt dan de armste onder
ons.
Sluit aan en luistert wat wij U brengen
wiiien, waarvoor wij U heden oproepen.
Revolutie, daar lacht ge mee, ge weet wat
het zeggen wil schreeuwen en roepen op
anderen om er zelf eens van te prohteeren.
Ge hoordet van zoovele revoluties, die
zoovee! beloofden, zooveel stuksloegen en
zoo weinig uithaalden.
N'een kameraad, wij paaien U niet met
beloften. Wij willen geen omwenteling
met bommen en giftgassen. Geen spek
takel met stolslagerij tn gekkemansku-
ren.
Wij willen een revolutie grooier dan
alle voorgaanden heviger maar vooral
dieper dan alle voorgaanden wij willen
een vredesrevolutie, de goddelijke revo
lutie.
Vrede en revolutie?! Toch wel, de
groote Paaschrevolutie sluit met de Ver
rijzenis, vindt haar bekroning in het
Vredesfeest.
Revolutie beteekent ommekeer, her
nieuwing, onze revolutie wil de ommekeer
in ieder van ons, de hernieuwing in het
wezen van elke jonge arbeider.
Weg, die blinddoek voor de oogen van
ons volk. Plan en heel de andere boel,
lapmiddeltjes en komedie, in den loek
er mee Zijn er nog geen proeven genoeg
gedaan om te bewijzen dat het alies toch
niet helpt 't is een bouwen aan een toren
van Bab -1 db almaardoor afbrokkelt om
dat bij op geen vaste grondvesten ru6t.
Er is maar een die helpen kan en helpen
wil met een oneindige liefde, 't Is flij die
met Pascher verrees, die de Vredesbood
schap bracht voor heel de wereld Be
mint elkaar en weest rechtvaardig Wij
inenschen meenden het beter te weten
Bemint U zelf en neemt wat gij kiijgen
kunt We zien het resultaat. We heooen
het zelf gewild, maar nog steeds staan we
vrij terug te gaan naar de waarheid. Het
komt er nu op aan zich geen lafaard te
toonen en te kiezen zonder vooroordeel
en eens die keuze gedaan door dik en dun
naar het beleven van wat we de waarheid
weten.
Dat is revolutie, dat maakt van ons
allen een revolutie op zichzelf.
Niet morgen. N'u die ommekeer inge
zet, een vernieuwing die in Paschen haar
wezen, doel en bekroning vindt. Wij
brengen Hem terug op den troon met
Pachen opnieuw zweren wij Hem den
eed van trouw.
In de nieuwe wereld is van haat of
broedermoord geen sprake meer klas
senstrijd en onrechtvaardigheid vragen
ter oplossing geen plannen meer of ijzeren
vuist. Een enkel woord werpt het licht
over alle vraagstukken, geeft aan patroon
en werkman dezelfde waarde, dat zelfde
woord zal ons allen tot onze eindbestem
ming brengen. Liefde
Liefde die alles vermag, die voor alles
een oplossng vindt.
Paschen 193G kan de redding zijn van
de Ü0 eeuwsche wereld, van ons allen
zoekende inenschen wij hebben maar te
kiezen.
Paschen 1936 wordt de triomf van de
waarheid, ae heropstanding, de blijde
boodschap van de Lieide.
K JOTTER.
Wat is zij Wat wii zij
De vergaderingen dezer laatste maan
den hebben de Katholieke Unie in het
midden der algemeene belangstelling
geplaatst. Het is opbeurend te kunnen
vaststellen in welke mate de pubiieke
opinie aandacht verleent aan de beraadsla
gingen en aan de beslissingen der Katho
lieke Unie, met welke belangstelling hare
werkzaamheden worden gevolgd en met
welke groote voldoening het gansche land
heeft kennis genomen van de moedige
besluiten die genomen werden.
Nochtans, bes-ft men niet altijd zeer
juist wat de Katholieke Unie is, hoe zij is
samengesteld, welke rol zij te vervullen
heeft. Het gebeurt meer dan eens dat
men de Katholieke Urne verwart met ten
der aangesloten groepterirgen.
De Katholieke Unie heeft, volgens haar
standregels, tot doel de katholieke poli
tieke organisaties van het land te groe-
peeren. te waken over de algemeene
belai gen der Katholieke, partij en hel
politiek programma vast te stellen.
Zij vertegenwoordigt terzelfdettijd de
groote sociale groepeeringen en de ar-
rondissementsgroepeenngen. Het Verbond
der Katholieke Vereenigirgen en Krin
gen. de katholieke landbouworganisaties,
de Miduenstandsbonden, het Algemeen
Christen Werkersverbond zijn de vier
grooie sociale groepen waarop de Katho
lieke Unie is gegrondvest. Benevens drze
sociale belangen, groepeeren de Alge
meene Vergadering en het Hoofdbestuur
de vertegenwoordigers der Katholieke
arrondissernents verbonden, invloedrijke
katholieke personaiiteiter, Staatsministers
en oud-Ministers, vertegenwoordigers
der parlementaire rechterzijden, der
provincieraden en der katholieke instel
lingen. Up die wijae, zijn alle politieke
krachten bijeengebracht om saam te
werken tot de verwezenlijking van het
gemeenschappelijk doel der Belgische
Katholieken
De Katholieke Unie is dus een orgaan
van leiding, coördinatie en werking, be
last met de verdediging der gemeen
schappelijke katholieke belangen. Zij
wordt meer en meer op het politiek ter
rein de synthese van alle katholieke
krachten.
Om hiertoe te geraker, moet men de
noodzakelijkheid eener coordiratie be
vestigen en bijgevoig van een sterk cen
traal gezag, en tevens aan bij de Katho«
lieke Unie aangesloten groepeeripgen een
Zie vervolg op 2' blad
Ik heb dees week mijn heetten mogen onder
de tafel steken op de bruiloft van een familie-
ltd. Ik moet niet zeggen hoe het er daar
toeging 't overal het zelfde. De genoodxgden
maken plezier omdat er op de bruiloft moet
plezier zijn. De jong getrouwden hebben
geen oogeti dan voor malkaar, vet velen hun
bij al dat volken doen cnnoozel zonder het te
weten al hebben ze 't bij anderen ook gezien.
Ons oud familiestuk van ten matante was
daar ook. Haar coleirt was over en ik mocht
bij knar zitten. Dat is dus weer een pak sla
gen dat ik met krijg en al ben ik er blij om,
ik zou het toch zoo met doen. Beloven is ge
ven. Dat e-.wzig dreigen en nooit doen mis-
kweekt de kinderen.
Ons matante heOt heel den tijd het hcoge
woord gevoerd en ons veel dingen geleerd. Zij
heeft heel den tijd het hooge woord gevoerd
en ons veel dingen geleerd. Zij heejt geen
hooger studies gedaan in haren jongen tijd
gingen de meisjes naar de hoogeschool niet.
Dat was zoo best ook. De jongens werden
binst hun lessen niet verstrooid en hadden
getn lust om nen snuif te pakken uit een ge
opende poederdoos. De meisjes het den haren
siitl huisvrouw en huismoeder zijn. Zij
waren hutsduuen voyageurswerden
slecht gezien en het gold als stelregel dat
alleen slechte vrouwen en slecht geld veel ver
handeld werden.
Als het jong koppel naar haar zin ie flauw
deed t zoo geweldig nut, kinderen, zei ze
't is met de lufde gelijk met de warmte als
het te geweldig doel tn et nen kier houdt het
niet en volgt er onweer J
Zij leerde ons waaraan ge kunt zien of een
slaat krot zit
Er it orden gemakkelijk groote uitgaven
gedaan wie met heeft voelt getn lust tot spa
ren.
Loterijen en tombola's die anders verboden
zijn omdat ze de ongezonde driften aanvuren
worden door den Siaat zelve ingercht, de eene
na de andere. Bij led re dankbare gelegen
heid worden buiteusei ie postzegels uitgege
ven en bij toeval komt tr hier en daar nog
eert variante in voor. Zoo heft men
betastingen op de vetzamtlingtn van postze
gels zelfs bij de buitenianJeis.
Muntontwaatdingen en corner stes van
Leningen volgen malkaar S'-el op. Dat is de
echte manier om een concordaat te pak
ken.
Het geld heeft maar een nominale
waarde en heet a goed voor... Het wordt
dikwijls binnen gevraagd en ongangbaar
vei klaarJLr blijven altijd ten respectabel
aantal stukken in de collecties en in... Je pot
ten onder den grond.
In ons Laud doen ze dat niet en als ze
ons zeggen dat wij er goed voor slaan moagt
gij het g Loven zegt Mat ante.
Particulieren doen hetzelfde op kun ma
nier.
Wie met meer weet van welk hout pijlen
maken, maakt pijlen van alle hout.
B ie met meer hei ft verzorgt vooral zijn
crediet
Het voedsel van het crediet is de leene.
Bij de ki nnen bestaat de leene tn de mode
voor de t rouwen en de pintjes voor de man
nen.
Bij de groot en bestaat de leene hoofdzake
lijk uit auto's paarden ei vrouwen.
De kiemen die krot zitten veranderen ge
durig van stiel en van woonst het laatst
houden ze herberg en niet van de best befaam
de, daarna verhuizen ze naar Molenbeek.
De grooten zoeken redding m de naatnloo-
ze venooischappm Zij die in tijden van voor
spoed zien lieten uitbuiten door de vrouwen
lossta dien tak hunner bedtijvtghetd met t*
den tegenspoed ze baten de vrouwen uit. Ze
drijven wel prtcies geen handel tn blanke
slavinnen maar t is toch een beetje van de
/amilu, i kozijn t toch zeggen ze in boeren
vlaamsch.
Dat eu nog veel meer Leraarde ottse ma
tante ètj zooverre dat ik op zeker ocgenbltk
iust voelde, om haar mijn betrekking af te
staau van...
Reportor.
BEKDERKLOH