i Op nieuwe banen. f eesf van hef [i. Mart Het Hoekje van den Reporter Tiende Jaar Nr $4 Prijs per nummer 50 centiemen. Ninove 14 Juni 1936 Katholiek Vlaamsch en Volksgezind Weekblad ■LTI VRIJDAG 19 JUF» S TERUG VAN LOURDES FILMLEIDING Postchackrekectog (B- Luysterman a- 1862,54) VOOR HET KANTON NINOVE Telefoon 345 Handelsregister Aalst n-1093 Abonnementsprijs 3 maander. ff 4,00 6 maanden 1,00 1 jaar 13,00 Drukker-Uitgever NINOVE, Koeipoortstraat. 10, NINOVE Onnoodig eens te meer te schrij ven over de lessen van de verkie zingen en bittere beschouwingen te maken over het verleden. De feiten zijn de feiten. Wij weten nu proefondervindelijk d,Jt wat voor ons katholieken onaantastoaar mocht blijken, door een massa kie zers die min-tuchtvol en min-be- ginselvast oordeelen, in gevaar kan worden gebracht. Velen heb ben het oor geleend aan nieuwe lingen, personen of groepen die hun opkomen hebben ge meend te kunnen rechtvaardigen door voorbijgaande omstandighe den, ol ook soms, die handelden om onsmakelijke redenen dat zij openlijk niet zouden durven be kennen. Alleen de onbezonnen drang naar nieuwigheid kan een schijn van verontschuldiging toelaten voor de volgelingen van deze pei- sonen of strekkingen. Moet er dan ook nieuwigheid komen in de partij Wij zijn overtuigd dat het hoogstnoodig is we hebben zulks trouwens reeds vóór vele maanden geschreven en er meermaals op aangedrongen. De eigenlijke kwestie is nu te weten hoe en wat. Alles overboord gooien is onzin en gevaarlijker nog dan de lauwheid van veelerlei aard die scheen tot regel te zijn uitgegroeid. We moeten aanpan- ken. èn radikaal aanpakken, met zekere moeilijkheden win inwen- digen aard om daarna over te gaan tot belangrijke wijzigingen in den koeis van onze politiek. Moeilijkheden van inwendigen aard. Het ontgaat niemand dat de standsorganisatie zooals zij thans aanspraak maakt op btandsverte- genwoordiging tot veiwikkelingtn leidt die niet altijd van een leien dakje locpen. En nochtans zijn wij van meening dat de standsorgani satie dient verstevigd, dat ieder plicht- en doelbewust burger er moet aan houden bij zijn standsor ganisatie aan te sluiten en dit met iever en offervaardigheid. Wij zijn ook de meening toegedaan dat in de huidige sociale en economische toestanden ieder stand moet zor gen voor een sterke politieke standsvertegenwoordiging, doch met een geest van eenheid in de werking en met de overtuiging dat de beste regei in het behartigen van de standsbelangen is de har monie van al de belangen. Het opeischen van de standsvertegen woordiging moet in het teeken staan van dien geest van harmonie. De ijver voor de standen moet op politiek terrein een collectieven ijver worden voor het gemeen schappelijk goed van al de bur- gers. De eenheid van geest eischt eenheid van werking. Daaron moet nauwe voeling bestaan, van al de standen of eenvoudig weg van al de katholieken in een gekwahri- eerd organisme. Alleen d&ar kan de politiek iuim worden opgevat alleen daar kunnen de belangen van de gemeenschap woiden inge* zien, alleen daar kunnen de nieu. we gedachten in waarheid opsehie- len en met vrucht worden verde- digd- Het ontgaat ons niet dat alle werk afhankelijk is van de waarde van de personen, van hunnen durf en van hunne offervaardigheid. We hebben echter geen reden om wantrouwend te zijn. Beschouwen we maar even hoeveel katholieke bonden en kringen, dank zij de bereidwilligheid van zoo talrijke vrienden, in aktiviteit en in bloei worden gehouden. Het zou vol staan deze bewonderenswaardige aktiviteiten warm te maken voor de politieke strijdlustigheid, de krachten in te spannen, te orde nen het werk te verdeelen, de methoden te vernieuwen. Niemand kan in alles knap zijn, noch in alle posten zijn volle werk kracht geven. Het is een psycho logische en een taktische fout zich immer tot dezelfden te wenden om de verantwoordelijke posten in te nemer, omdat daaruit onvermijde lijk een weinig doortastende akti viteit voortvloeit bij deze die met de posten zijn beladen en een te groote gemakzucht, om niet te zeggen onverschilligheid, bij deze die den last op andermans schou ders hebben geschoven, Allen die dezelfde politieke overtuiging die nen moeten het hunne bijdragen om den strijd te doen lukken. De houding van een katholiek mag niet passief zijn, zij moet actief worden in alle vereenigingen en in alle graden van het katholiek ver- eenigingsleven. Het ware derhaive beter de politieke mandatarissen te ontlasten van presidentieele of an dere posten. Die posten zijn den ballast van hunne politieke aktivi teit en anderzijds kunnen zij oor zaak worden van een gemis aan verantwoording van de mandata rissen tegenover hunne organisa ties Het is bovendien een cumul die belet dat de organisatis in alle vrijheid zouden besiissen over hunne leiding en er op vaste ter mijnen zouden over beslissen die ook belet dat vele uitstekende krachten zouden geroepen worden om verantwoordelijkheid en ini tiatief te nemen. Het is ten collectieve gedachte geworden en een collectief voelen dat er in de koers van de katholie ke partij politiek belangrijke wijzi gingen moeten worden gebracht. Niets van wat de basis van onze politiek heeft uitgemaakt hebben we te verloochenen, integendeel. Het is niet zonder redenen dat we krachtiger dan ooit mogen ver konden dat de katholieke partij een absolute noodzakelijkheid is en dat het werkelijk van staatsbe lang wordet dat de katholieke par tij hechter dan ooit zou kunnen optreden en meer en dieper haren invloed zou kunnen doen gelden. Doch aan de algemeene evolutie mag ook de katholieke partij niet onverschillig blijven. Wij voelen dat de linksche stroomingen en meer bepaald, de uiterst linksche veld winnen naar het voorbeeld van wat in andere landen gebeurt. Tegenover deze linksche machten moeten de rechtsche zich sterk op stellen. De koersverandering in de politiek die een meer dan verbluf fende bijval mocht genieten in het Aankondigingen Gewone per regel 1 fr. dikwijls te herhalen vol gens overeenkomst. Wie zich christen noemt viert het feest van het H. Hart door 1- Deel te nemen aan de algemeene communie 2- Aanwezig te zijn in het plechtig lof om 7 1/2 uur 3* Zijn huis te bevlaggen. In afwachting dat wij ook eens onze stad plechtig aan het H Hart kunnen toewijden rullen wij ons beste doen °m <le eeredienst tot net H. Hart hier meer en meer ingang te vinden. Daarom geve ieder het goede voorbeeld Het bestuur van den Bond van bet H. nart waalsche gedeelte van het land en in Brussel is een ander feit waai- over wij ernstig moeten nadenken. Niet zoozeer omdat we van de vrees moeten bekropen worden door dergelijke strooming te wor den weggespoeld, dan wel wat in het zuiderdeel van het land is ge beurd en misschien nog steeds scherper zal gebeuren, voor het Y'laamsche land nieuwe mogelijk heden en nieuwe plichten brengt. Wij willen aan onze plicht niet falen. Wij willen ook niet dat een gunstige gelegenheid om de Katho lieke macht op breedere grondves ten te laten rusten zou worden verwaarloosd. De grondslag van de Katholieke Paitij is haar streven naar een ka tholiek gemeenschapsleven aan die grondslag zal nooit worden ge tornd. Doch dit katholieke Even is mogelijk in alle tijden en onder alle politieke vormen die uit hun eigen aard de ontkenning ervan niet zijn. Daarom kunnen die po litieke vormen geen hinder zijn voor de katholieke gedachte, noch mogen de politieke gedachten af breuk maken aan de katholieke. Structuurhervormingen men spreekt daar zooveel van tegen woordig zullen de eerste etape zijn welke wij in den schoot van de katholieke partij moeten tot stand brengen nadien volgen dan ook wel de wijzigingen in den koers, de aanpassing aan de gedachten- stroomingen van nu. We gaan op nieuwe banen Met 34 zieke kajotters zijn we naar Louides geweest. Dank aan het ziekena- postolaat van de K.A.J. die het ons moge lijk maakte, Het gaat niet om in vijftig regels neer te schrijven wat we gedurende acht dagen beleefd hebben op die Lourdes-bedevaart. Het diepste, bet schoonste kunnen we niet vertellen, dit is in ons, het is iets van ons alleen, en we vinden geen woorden om dit uit te drukken. Die tocht naar Moeder was het vooiwerp van wekenlang ^r'an- gen. Hoe werd hij voorbereid in ofier en gebed De treinreis was heelemaal niet vervelend zoo vurig bidden, dat genoeg lijk praten onder mekaar, dat kaartspel zelfs en die zang hadden zoo rap de dag ingenomen. En midderwijl groeide de vriendschap tot zoo'n sterke band tuescben °nWat we beleefd hebben te Lourdes Dagen die we nooit vergeten. We hebben er geleerd te bidden en te gelooven. Te bidden zonder verveling, aanhoudend en oprecht, üns betrouwen was zoo groot en vast dat de Heer ons veel genade zou ge- ven voor zielesterkte en voor lichamelijke genezingen als het ons zalig mocht zijn. Plotseling genezing hebben we met bsko men maar allen zijn we teruggekeerd met groote kracht en blijheid voor de verdere genezing. Ons leven van ziek-zijn is weer om zooveel schooner geworden. Die H.H. Missen aan de grot's mor gens, de baden, de H Sakramentsproces- sie 's namiddags, de kaarskensprocessie ,s avonds vulden deze korte dagen met overvloedige bronnen van troost en gena de. En dan die goede menschen die alleen om ter meest met ons bekommerd waren. On ze moederlijke Juffrouw Roberechts van de ziekendienst, de Eerwaarde Heer Swa- lus en heer Doumont die ahes verzind».n om ons tientallen keeren onverwachts op iets goeds te vergasten, de verpleegsters die altijd bij ons waren met gereede han den om bij te staan, de joviale Antwerp- sche dokter, de heer Bodart met zijn ff.n. ke helpers de brancardiers, die hebben iets gedaan We mogen de juffers van de Burgersjeugd niet vergeten die de tafels dienden in den Asile en somswei eens twee glaasjes wijn hebben geschonken voor cc r? Die voortdurende bekommernis van al die menschen heeft ons echt goed gedaan. Een kameraad is te Lourdes gebleven: Karei Giiis van I.aken. Hij wilde naar O. L Vrouwke, en zij heeft hem in haar ge nadeoord behouden. Het is me eender heeft Karei gezegd Laat Or.s Lieve Heer en O. L. Vrouwke maar doen, zij weten het best. We hebben zoo graag gehoord hoe in bijna alle hotels waar gezonde be devaarders waren innig werd megeleefd bij deze Dcproevir g die de K.A.J ondergii g hoe spontaan omhalingen werden gedaan voor H.H. Missen tot zielerust van onzen oveileden vriend. We danken samen de bedevaarders om dien blijk van echt Kris- teiijke deelneming. Die dagen.... neen het gaat maar niet om er h'er het schoonste over te zeggen. We schrijven dit wel eens in^ 'n lange, lange brief. K.Jot'er. Programma voor Zaterdag 14 Zondag 15 en Maandag 10 Juni PAULETTE GEMANKEERDE JONGEN Voor volwassenen SPEEL NIET MET DE LIEFDE Voor volwassenen Ouders een film voor vol- wais^enen is even ongeschikt voor uw kinderen als een ai to raden film voor u doe dus uw plicht. TE MIJDEN Filmen die een aanslag zijn op de menschwaardigheid of de gods dienst. bTRENG AF TE RADEN Film«n die in het geheel slecht zijn maar met ver/achtende omstandigheden. NOTA Programma's die filmen be vatten welke te mijden zijn, streng af te raden of af te raden, zijn zedelijk schadelijk en ongeschikt. Voor volwassenen Filmen die voor ge woon volwassen kinemabez.oekers onscha delijk zijn. Voor allen Filmen die door de kinde ren mogen gezien worden. Voorbehoud Filmen die over het alge meen goed zijn maar waarin een bijkom' stigheid vergt dat ieder zijn eigen raad plege en zoo noodig een strengere Keuze maakt. AF TE RADEN Filmen die niet zonder schade kunnen gezien worden doer het gewoon kinemapubliek. Kabouter is de braafste en vriendelijkste redacteur van De Denderklok Ge zoudt de braafheid en de vriendelijkheid uit zijn oogett snijden. Maar verleden week heeft hij toch een potje gebroken een potje met naastenliefde. En als ik er nog een bij breek al mijn best te doen om zijn braak te repareirnt, dan slaat het mee op rekening van Kabouter. Mijn goeie Kabouter, waarom hebt gij verleden wiek toch dte bokken en geiten historie van Viktorie opgerakeld Niemand had se bemerkt. Honderden kiezersnet als tk, hadden de Viktorie al weggelegd voor nuttige doeleinden, zonder ze te lezen. Zt werd weer voor de pinnen gehaald en iedereen heeft zich afgevraagd welk heerschap met gepommadeerd haar zich aan die smake loosheid heeft schuldig gemaakten al de onderteekenaars van dat manifest werden er een voor een voor bekeken. Kabouter, iedereen kan ne keer vergeten dat hij zijn fatsoen moet houden bijzonder lijk als dat fatsoen zeer gekunsteld en ge maakt ts. Chassez le naturel, il revient au galop zegden ze in 't Fransch. Er sijn menschen die gewoon zijn van te vloeken. Alle gevoelensblijdschap, verwondering, verrassing, verdriet, col: t re... 't wordt allemaal uitgedrukt mei tenen en dezelfden uitroep g... v. d....'t is maar de toon die verschild. Komen die hij toeval in deftig gezelschap ze zullen wel een half dozijn godvers binnen slikken maar voor er vijf minuten om zijn heiben ze iemand vriendelijk op den buik geklopt met een ronkende en lachende g..v.d.\ Wij moeten dat kunnen verdragen, wij mogen dat niet hoeren. En 't is 'i zelfde met die bokken en geiten historie. Er bestaat een slack tan menschen dat bij 't minste huiskrakeel een deel der meubels kapot slaat en de test dm Zondag daarop pubiiek verkoopt. Zij gaat dan terug naar moeder, en hij trekt naar Muienbeek. Een maand nadien komen ze weer bijeen en beginnen zt weer te huizen met nieuwe meu bels en nieuwe hef de. Dat ts geen fatsoen en in de middens waarin de onderteekenaars van Viktorie verkeeren, gebeurt dat niet. Ze gaan of rijden ie zanten uit, zelfs als ze malkaar niet kunnen luchten. In 'l publiek zijn ze tegenover malkaar beleefdvoorkomend, zelfs vriendelijk. Maar in tite-d-léte, of in zeer beperkten en intiemen kring staat de zenuw achtigheid niet altijd onder zoo'n strenge controle. Dan wordt de titel a madame wel eens geruild voor gij geit en xtnd de echo een *...bok t weer met een woordeke er voor dat uit mijn pen niet wil. Als, in een opwelling van spontaneïteit zco'n woord soms iemand ontvalt, mogen wij dat niet hooren. Het u/as niet kwader bedoeld dan de g... v... d... van den vent die met zijn muts op zijn oor en zijn handen in zijn broekzakken al sjieken door de straten wan Jeld. Kabouter, hadt gij dat niet gereleveerd het ware door niemand, nog door hen zelf met opgemerkt geweest en zij hadden er niet beschaamd en verlegen om gestaan. Nu hebt gij ze 'tien vriendendienst bewezen, ongeveer gelijk iemand er u een zou bewijzen die aan den overkant van de stad, een huif uur van uw hnis, u op de schouders zou tikken en zeggen Kabouter, tk meen u 'nen dienst te bewijzen met u te verwittigen dat uw hemd door hei achterste van uw broek steekt... Kabouter, die menschen houden geweldig veel aan hun uiterlijk fatsoen ze hebben andets niet, och arme. Doin ze soms t par errtur eens no-genlleman laat er ons de aandacht niet op trekken, bedekken wij de fout met den mantel der christene naasten liefde. Kabouter, ga, en zondig niet meer l Reporter. DEHDERKLÖK

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Denderklok | 1936 | | pagina 1