BE Het Gulden Sporenfeest Groote Vlaamsche Kermis I 1 gMïïitzr w K"' "Mm d" I Tiende Jaar Nr 28 Prijs per nummer 30 centiemen. Ninove 12 Juli 1956 Kalholiek Vlaamseh en Volksgezind Weekblad Op 15, 16 en 17 Augustus 1936 De K.A.i. is de machtigste hefboom voor de heropbeuring van Vlaanderen Modernisatie van de Postdiensten Het Hoekje van den Reporter R. LUYSTERMAR-itAELTERMAIIl FILMLEIDING 1 A x VOOR HET Postcheckrekenlng (R. Luysterman n- 1862,54) NINOVE KANTON Telefoon 345 Abonnementsprijs 3 maandei. fr. 4,00 6 maanden 7,00 1 jaar 13,00 Handelsregister Aalst n-1093 Drukker-Uitgever NINOVE, Koeipoortstraat, 10, NINOVE Aankondigingen Gewone per regel 1 fr. dikwijls te herhalen vol gens overeenkomst. *r r II Juli is Vlaanderens nationaal feest, het is de Hoogdag van Vlaanderen. In deze beroetde tijden van cri sis, en armoede, geestelijke zoo wel als stoffelijke tijden van ver warring der geesten en gedachten, mag het toch een verheugend ver schijnsel genoemd worden dat do Vlaamsche gedachte gaaf blijft op heel de lijn. Bij dit ff Juldeest 1936 past het de naoorloogsche ontwikkeling van de Vlaamsche gedachte door den Vlaamschen strijd na te gaan, en terloops eens den tegenwoordi- gen toestand te onderzoeken. Toen België in 1918 uit den vreeselijken wereldinoord als groo- te overwinnaar van het slachtveld kwam, was het voor onze Vlaam sche jongens die hun bioed voor België te pande hadden gesteld, een droeve teleurstelling onmid dellijk te moeten bestatigen dat al wat zich Vlaamsch dieif noemen, door net feit zelf als anti-Belgisch werd gebrandmerkt. Willekeurig en dwaas voortvloeisel van de ge dragingen dtr activisten binst den oorlog. Men vergat onmiddellijk dat tachtig per honderd van de Bel gische soldaten die binst den oor- iog gevallen zijn, Vlamingen wa ren, en dat die toch in alle geval niet anti-Belgisch waren geweest. Men vergat ook alias de belofte door Koning Albert zeil gedaan, van aan de Vlamingen de gelijk heid te geven, gelijkheid in rechte en in feite, Men was het zelfs ver geten dat toen de Koning in f914 zijn soldaten tot den strijd aanzet te hij den Vlamingen toeriep Vlamingen, gedenkt don Slag der Guldene Sporen Onder den hevigtn drang, en die hatelijke kampagne der Ifrus- selsche franschtalige pers, was ons Vlaanderen alsd in den ondergang nabij verzwakt als het was door den jarenlangen strijd die de besten zijner zonen had opge- ëischt, kon het niet onmiddellijk weerstand bieden. Doch het Vlaamsche Heir staat immer pal Niet meer met wapen geweld moest de strijd thans wor den aangevat. Het gestorte bloed was voor Vlaanderen vergeefs ge weest tevergeefs had het zich of- lervaardig getoond, op dankbaar heid gehoopt. Alles was te her doen. De geesten moesten ver overd worden. En wij hebben dan een strijd gekend, onverpoosden, geduldigen maar soms harden strijd. Eerst om ons eigen volk wakker te schudden, het bewust te maken van zijn eigen grootheid en mis kenning om het daarna te yer- eenigen in eene macht die niet meer zou in te dijken zijn. En met die macht ter verovering onzer rechten stilaan maar doordrij vend kwamen één voor één onze eischen er door, werden ze een werkelijkheid, tot eindelijk, pas een jaar geleden, de laatste stap werd gezet, het laatste puntje van het Vlaamsch programma werd verwezenlijkt met de Vervlaam- sching van het Gerecht in Vlaan deren. De laatste stap Het laatste puntje Gelijkheid dus volledig in rechte en in feite Wij weten het goed de Vlaam sche strijd is niet uitgevochten, en zal liet misschien wel nooit zijn. Aan alle punten van ons Vlaamsch programma werd een oplossing geschonken of liever gevonden, want integraal zooals Vlaanderen het zou gewild heb ben, kwam er geen enkel door En telken male moesten wij met een zucht toegeven liever dat dan niets. Op dat punt dus vooral moet onzen Vlaamschen strijd ge richt blijven. Maar uit het oog mogen we ook nog veel minder verliezen dat het ei niet alleen op aan komt een eindje Vlaamsche wet op papier te staan hebben. Dat eindje Vlaam sche wet moet worden toegepast kordaat en radikaal. Want we zijn er van overtuigd dat de Vlaamsche wetten zooals ze thans bestaan, al is er dan ook zeer erg aan getornd, aan ons volk in zeer breede mate voldoening zouden geven, als ze op een loyale toepassing mochten rekenen. Maar daar ligt ook nog ons mik punt daarheen ook moet onzen strijd gericht blijven. En bij dit 11 juli leest 1956 mo gen wij Vlamingen, niettegen staande al het wee dat ons over komt oj> stoffelijk gebied, als op een verheugend verschijnsel terug blikken op de laatste Wetgevende Verkiezingen, waaruit de Vlaam- sche gidachte opnieuw versterkt uit den strijd is gekomen. Daarom mogen wij, alhoewel feest-\ivren in deze tijden aller minst past, ons 11 Juli feest toch met gerust gemoed vieren, vol vertrouwen in de toekomst. ingericht door de verschillende Jeugdorganisaties der Parochie in de ruime lokalen der seltoleii in St. Joris- en Koepoortstraat, ten voordeele der j^arcchiaie Scholen. Uitgebreid programma verschijnt kortelings. Alle giften, hoe klein ook, zullen in dank aangenomen worden. De leden der organisaties zullen zich ook ten huize korte lings aanbieden om de gift in ontvangstte nemen. De leeuwenvaandels klapperen in de vaste vuisten van jonge kerels. De geest drift van Vlaanderens katholieke jeugd staat op een kookpunt. Meel het opwin dend idealisme flakkert en knettert bij de herinnering aan 11 Juli 1302, Niet om het bloedige drama, neen, niet daarom. Maar het ging er om het natio naal bestaan van heel het Vlaamsch volk. De Slag van de Gulden Sporen blijft de daad van onze Vlaamsche Kerels, waar door zij hunne onafhankelijkheid wisten te bewaren. Ze keerden naar huis terug als vrije mannen. Hun daad, hun triomf op het üroeninger veld had van den on derganggered hun Kuituur, hun Taal. Dat herinneren wij ons, Vlaamsche kajotlers den 11 Juli 1 Wij zien op naar de arbeiders van 1302, de wevers, de volders, de beenhouwers, de smeden, enz., die eriKel als wapen droegen den i goeden dag in een gezonde vuist en hun Geloof in hun groote ziel. Die Vlamingen gaven ons 'n ideaal van kracht in den arbeid en in plichtsvervul ling. Naar hen moeten we opzien, wij jonge arbeiders van de XXe eeuw I Zij brachten ofters, hun bloed als 't moest, voorde vrijwaring van eigen Kuituur en eigen Taal. Maar ze waren een gezond ras, rein van zeden en sterk door hun Ge loof. Hun landeke moest niet grooter en ze wilden niet heerschen over vreemden. Maar ze dulden niet dat men tornde aan hun vrijheid en hun geloof. Zoo zien wij, jonge katholieke arbei ders onze kloeke voorvaderen een ge zond volk en een kristelijk volk I Zij bouwden hunne huisgezinnen en kweek. ten hun kinders in dien zelfden geest. Naast hun hamer en truweel ook het kruis. De heerlijke leuze, Alles voor Vlaanderen, Ylaanderen voor Ivristus is enkel de krachtige samenvatting van heel het moreele bestaan van de Vlamin gen van 1302. Wij, kajotters, worden bezield door een. zelfde ideaal. Kristus bij onze arbeid Kristus immers is de Groote Werkman en Hij leerde ons de ware beteekenis van het werken. Kristus in de Heilige Kom- munie versterkt onze pracht-aibeiders van de XlIIe eeuw in den kamp om eigen bestsan. Zoo ook zal Hij blijven de zuivere kracht van or ze jeugdige zielen in den heropbouw van een schooner Vlaanderen en van een kristeiijker aibeiderstand. Gezonde lichamen door een rein leven, een zuivere verkeering, kunnen alleen ge ven het heerlijk geslacht, waarover ce H. Schriftuur met zooveel lof spreekt Een rein geslacht is een sterk geslacht. Vreemde zeden dulden we niet in eigen huishouden. Vernielende krachten laten we niet binnen in het heiligdom van orze ziel. Zooais we met godsvrucht arbeiden en met klimmenóen moed, zoo willen we immer vechten om het behoud van eigen Vlaamschen landaard en eigen kristen ze den, ons geleerd door ons moederken Kameratien, g< en geschipper met het geen ons bet dierbaarst is in ons arbeids leven 1 Geen geschacher met onze rein heid en ons geloof We bezitten kloeke handen om te werken aan de toekomst van ons volk, we harden een gezond lichaam om het te maken een krachtige voortbrenger van gezonde kinderen £er- bied voor ons zeif Eerbied voor het meis je, de toekomstige moeder Hernieuwers moeten we zijn, in eene samenleving die al het schoone, het reine, het edele van ons mensen-zijn wil omver werpen. Op de bres, vrij en vrank, zonen van die kerels van Vlaanderen om te ver dedigen het grcotsche ideaal van den ar beider door ons werk het leven verkris- telijken Onze zwarte Vlaamsche leeuw moet niet brieschen. maar leven en wapperen. Voorbeelden zijn van Katholieke arbeiders cn er bij trekken onze jeugdige geestdrift. Goed zoo 11 Juli wordt het zinnebeeld van onze jonge wel kersgeneratie door eigen werk, sterk I Dragers van dat ka tholiek arbeidersidealisme moeten we zijn bij onze broeders. Apostelen van dat E- vangelie, dat goede Nieuws. Zij wonnen wat zij wilden 1 Onze overtuiging niet laten temmen door waterkarakters en val- sche arbeidersprofeten. Fier over onzen stand en zoo lang Kristus heeischt over ons werk, blijven we groeien tot datgene wat onze Heilige Vader de Paus Pms XI van ons verwacht de bouwers van een nieuw katholiek arbeidersgeslacht. De Katholieke Arbeidersjeugd, waarvoor Kristus zijn zegen uitstraalt, staat in veld- tenue, in strijdkleeren, om onafhankelijk te blijven van alle vreemde tooi en op- smuksel. Ons strijdharnas is ons werkpak. Ons wapen kruis en werktuig. Ter ver overing van onze andere werkbroeders geven wij, naast het woord, ons meesle pend voorbeeld... Ons strijdveld is onze fabriek, onze mijn, ons kantoor, overal waar we arbeiden Wij ook zullen win nen wat wij willen, als wij zooals de kerels van 1302, eene gezonde ziel bewaren in een gezond lichaam, als wij al bidden wer ken, en al werken bidden ter verovering en ter bewaring van eigen zeden, eigen nationaal volkskarakter, van eigen taal en grootheid K. jotter. Tot hiertoe heeft het Bestuur der Pos terijen zich gelast met de uitreiking van voorwerpen zonder adres of frankeerze gels in ieder buis van een postkanton, van een wijk of van een straat. Voortaan zal de uitreiking van allen aard brieven, poskaarten, zaakpapieren, stalen, drukwerken en dagbladen zonder adres of frankeerzegels kunnen beperkt worden tot personen geabonneerd op de telefoon of tot de titularissen van post- checkrekeningen, welke, in een bij de af gifte te bepalen postkanton, bestuurlijk arrondissement of provincie verblijven. De bepaalde taksen zijn dezelfde als deze welke toepasselijk zijn op de gefran keerde en geadresseerde zendingen, doch de afgevers van ten minste DO.000 druk werken, waarvan het gewicht 25 gram men niet te boven gaat, zullen daarbij nog een korting van 20 0 op de gewone frankeerkosten genieten. Deze korting zal nochtbans niet worden verleend wanneer het drukwerken betreft welke door een afgaver voor rekening van verschillende personen gegroeoeerd worden. Deze nieuwe maatiegelen zai ongetwij feld ten z.'erste op pi ijs gesteld worden, inzonderheid door zakenlieden die publi citeit wenschen te maken bij de bijzondere cliënteeie verienwoordigd door 270.000 geabonr.eerden op de telefoon en de 354.000 titularissen van postcheckrekenir- gen. U Mevrouw, vraagt een pak peeën J Deze hier is fijn en sterk... Dank U man, ik koop geen ander Dan het oude JPhxïIiïi merk. Programma voor Zaterdag 11 Zondag 12 en Maandag 13 Juli DE MAN DIE TE VEEL WIST 1 Voor volwassenen O WELKE NACHT! Zedelijke waarde ongewaarborgd Dan zulleti se doortastende maaltegelen durven treffen. Dan sullen het geen zoete lamme kens meer zijn maar hongerige wolven die malkaar de keel zuilen afbijten.... Dat tullen me nschw aardige manieren zijn. En de genotzuchtige Marxistische leiders die om de gemoederen op te kitsen nu decla meer en over de kapitalisten die leven op het zweet van den werkman zullen dan xelf royaal leven op de tranen en het bloed van denzelfden werkman Reporter. t Is armzalig Belg te zijn voor iemand die belust is op sensatie, e.n nog meer voor iemand die moet op-leven op sensatie. Hoe wilt ge nu in België als gazetschrij ver uw brood verdienen aan ten staktug Het gaat hier alles zoo halm, zoo berede neerd en methodisch dat ge er bij zoudt geeuwen van verveling. In Frankrijk hebben ze bij de staking toch nog de bezetting. Dal ruikt zoo'n beetje naar revoluite en communisme daar kan-je eens over schrijven dat de menschett er kieken- vltesch bij krijgen en dat is toch zoo ple zierig zoo eens kiektnvleesch krijgen be doel tk De Spanjaards zijn nog een beetje meer pur sang Als die staken beginnen ze te werken met revolvers en bommen dat rinkelen van gebroken ruiten, dat saaien van vernieling en dood zet de staking levers bij En ze hebben daar van die stakingen die heel origineel zijn. Zoo moest een Spaansch volksvertegen woordiger aan den minister de volgende vra gen stellen over een staking in het provinci aal ziekenhuis van Murcia. Ik schrijf af gelijk het staat tn de ga zet» 1. Is u bekend vraagt de Afgevaar- uigde, e dat het leekenpersoneel, dat de plaats van de Zusters van Liefde in het hospitaal heeft ingenomen, in staking is gegaan, omdat de acht-urige arbeidsdag niet is ingevoerd Is het u bekend, dat het keukenper- soneel het werk heeft neergelegd, zoodat de patiënten hun eigen voedsel moeten bereiden 3. Is het u bekend, dat eenige tiental len tubercuiose-patiënten uit het zieken- huis zijn verdwenen, met de bedoeling de groote ligha) te kunnen inrichten tot feestzaal voor het leekenpersoneel 4. Acht u het niet gewenscht, om de Zusters van Liefde, die voorloopig den dienst der stakers op zich hebben geno men, opnieuw een vaste aanstelling geven 6 Dat zijn ten minste mannen hi Die durven paters en nonnekens buiten doen aie overal de goede plaatekens vine- men. Die durven zelf de plaats innemen met groote loonsverhoogmg en Kerkverbetering De twee honderd een en negentig Zusters van Liefde die de ziekenhuizen van Madrid bedienden kregen jaarlijks 334.43C peseta Het leekenpersoneel dat ze nu vervangt kriret ruim drie millioen peseta, omtrent tienmaal zoovee en t ts nog met welen ze heb ben al meer dan eens gestaakt. En als die staken, dan is het staken.... Als ze liter staken in de koolmijnen, bij voorbeeld, dan blijven er mannen werken om te pompen ingang ie houden en de mijnen nut ie luien onder water loopen tn er blij ven er werken om de paarden te verzorgen du beneden in de mijn leven. Daar durven te staken dat staken is, en de gebrekkig en en steken van de werkende Klas zelf de tijken gaan naar 't hospitaal met laten liggen crepeeren of ze buiten smijten om zelf meer plaats te hebben. Stel daartegen dat onnooxel gedoe van die nonnekens du buiten gedaan zijn en die weer komen om 't werk te doen tot dat de stakers moe zijn van staken en na brutaal geweest te zijn tegenover dc zieken het weer eens zul- De Kerk maakt van de menschen zoete zachte lammehens, onnozelaars ais ge wilt die vent var. e te vechten voor nun korste brood de kaas van hun brood laten pikken En als ons werkende klas hier nog zoo braaj en redelijk is, dan is het omwille van heeft" td dlt ktl kristendom nog op Om er mannen van te maken moet het kristendom er heel tn gansch uttgeknsed worden en het zuiver Marxisme er in. C V- f

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Denderklok | 1936 | | pagina 1