Hl
De geest vafl Katholieke broederlijkheid
zal het Kongres kenmerken
7" i\iiioolsc!ie Revue
i
Het Hoekje van den Reporter
Tiende Jaar Nr 56
Prijs per nummer 30 centiemen.
Ninove 6 September 1936
Katholiek Vlaamsch en Volksgezind Weekblad
LülYSTiRRlAK-BtAilLTIRMAM
Veruuaeht begin Oktober 1936
De belangrijkste keus.
F1LMLEI0ING
VOOR HET KANTON NINOVE
irj feestzaal Roxy
PoBtcheckrekenlng (R. Luysterman n- 1862,54)
Telefoon 345
Handelsregister Aalst n-1093
Abonnementsprijs
3 maandeL fr. 4,00
6 maanden 7,00
1 jaar 13,00
Drukker-Uitgever
NINOVE, Koeipoortstraat, 10, NINOVE
Aankondigingen
Gewone per regel 1 fr.
dikwijls te herhalen vol
gens overeenkomst.
De aandacht is gewekt voor de
uitzonderlijke bijeenkomst van de
vele katholieke personaliteiten en
organisatieleiders.
Er zindert over het land een
voorgevoel van dingen die ont
staan kunnen uit dit samentreffen
van ideën, initiatieven en goeden
wil.
Wij weten dat op die vaste grond
van de christelijke gedachte, waar
niets verkocht wordt, waar inte
gendeel alles wordt weggegeven,
waar geen geest van overvloedigen
rijkdom heerscht doch zielegroot-
heid, waar de verdienste van de
volbrachte taak zal moeten onder
doen voor het verlangen cm mor
gen meer tn beter te doen, wij
weten dat daar een onverwachte
stemming zal aanwezig zijn die
zal vermogen alles te inspireeren,
alles le stimuleeren, alles aan te
vangen en alles te beeindigen
daar zal blijk worden gegeven van
de katholieke mentaliteit ont
staan uit den drang naar weder-
kcerige hartelijkheid, waarvoor
onze bisschoppen ons zoo plech
tig hebben opgeroepen.
Reeds hebben de deelnemers
hunne keuze gedaan tusschen de
verschillende secties. Die keuze
ging echter niet gemakkelijk Be
denk maar even, dat 10 onafhan
kelijke secties, sommige met on-
der-afdeelingen, zullen samenko
men om hunne diverse program
ma's voor te leggtn. Zooals werd
aangekondigd, krijgt alles wat in
htt sociale leven ook maar eenigs
zins meetelt, zijn afzonderlijke
aldeeüng. Daar zullen technici en
specialisten de algemeere kul-
tuurmenschen ontmoeten.
Hebt u interesse voor de her
nieuwing van het godsdienstig le
ven, de Katholieke Aktie of de
Familie Bij voorkeur interessee
ren u misschien het publieke leven
of de beroepsorganisaties Zijt gij
in het onderwijs betrokken of voelt
gij meer voor kuituur Maakt gij
deel uit van de rijmannen die, tij
dens de eerste kongressen van
Mechelen, tiaebtten het caritatief
hulpbetoon uit te breiden, of hecht
gij meer belang aan de nieuwe
aspecten van de sociale hygiëne,
de volkskultuur of de openlucht
beweging Zijt u wellicht een ko
loniaal met ondervinding?
Welke ook uwe voorliefde zij,
ik verwed, dat het Kongres van
Mechelen, u zal voldoening schen
ken. In die overgroote biekorf die
gedurende 5 dagen vol leven en
beweging zal zijn, is er een cel
voor eenieder. Wie zich maar
eenigszins voelt, niet als een la
waaierige horzel, maar als een be
scheiden en werkzame bij, hij zal
in de vele cellen van het Kongres
wel 5 tot 10 maal zijn plaats ont
dekken.
Men vergete daarbij niet dat
vlaamsche en fransche afdeelingen
geroepen zijn om afzonderlijk de
zelfde problemen aan te vatten en
daarom zou het ons niet verwon
deren motsten zekere congressisten
zich wenschen te vetdeelen en de
eene oor rechts, de andere links
zouden willen sturen.
De noodzakelijke keuze zal
echter gemakkelijker worden ge
maakt door het bekendmaken van
het programma. Elk congressist
wordt inderdaad een boekje ter
hand gesteld met de verscheidene
titels van de rapporten der seclies
per zitting aangeduid De congres
sist kan daar zijn eerste keuze
doen, waarna hij zich verder doku-
menteert, door, in deze of gene
sectie, zich de conclusies aan te
schaffen, die htm maar twee tran-
ken kosten.
Men kan aldus aannemen dat een
gewetensvol congressist ook
een georganiseerd congressist
zal kunnen zijn hij kome te Me
chelen met de noodige aandacht,
het notabotkje en een potlood dat
naar het objectief gericht is....
Wat de integrale teksten der
rapporten betreli, zullen de con
gressisten zoo diskreet zijn de eer
ste publicatie ervan aan het Kon
gres over te laten, in afwachting
van de zeer nabije veropenbaar-
nviking.
Zij woi den daarbij dringend
verzocht voor de sommevan lUOfr.
in te schrijven op de uitgave van
alle werkzaamheden, rapporten en
debat, van elke talenreeks, die in
acht zware boekdeelen zullen ver
zameld worden. Secretariaat van
het Kongres oii, Brorstraat,
Brussel. Postcheck 588.90
De deelnemers aan de kongres-
dagen van Mechelen zullen zich
dan verder inleven in den geest
van het kongres, indien zij een
geest van breed begrip meedragen,
die opzijn beurt moet vco'tkomen
uit de groote katholieke broeder
lijkheid. Zonder twijfel, hebben al
de gedachtenstroomingen die zich
in onze gemeenschap uiten geen
plaats kunnen vinden op de dag
orde.
Vooialeer men echter het pro
gramma btkritiseere, bedense men
dat het niet zoo maar geïmprovi
seerd werd. maar dat het grooten-
deels ingegeven is door organisa
ties en persoonlijkheden, die het
vertrouwen genieten van onze
geestelijke overheid, en in ons land
de voornaamste verantwoordelijk
heden dragen.
Alien, vei slaggevers, redenaars
en voorzitters zullen met dezelfde
vriendelijke bereidwilligheid ont
vangen worden. Wie van ons be
weegt zich niet inde eene of an
dere sociale rang Wie heeft er
nog nooit gedurende zijn voeling
üls propagandist of strijdend ele
ment, iemand tegen het hoofd ge-
stooten Wij zullen bereidwillig
de conflicten van gisteren en de
meeningsverschillen van morg;n
vergeten In al degenen die door
het Kongres van Mechelen met een
zending belast zijn, moeten wij
katholieken zien, die een eerlijke
poging willen doen om voor alles
katholiek te zijn, we zullen ge
dachten, niet al te nauw en te
kleingeestig de menschen beoor-
deelen.
Wil dat zeggen dat het Kongres
van de toehoorders de houding
vereischt van absolute lijdzaam
heid Zou men alleen maar het
recht hebben om toe te juichen
Verre van daar. Aan alle katholie-
door Tooneelgilde Hooger Op
ken van goeden wil, die een ern
stige mededeeling zouden willen
doen of een verstandige the sis wil
len verdedigen, wordt de toegang
tot het spreekgestoelte van het
Kongres beschikbaar gesteld. Van
deze gedachtewisselingen, als ze
tenminste doordrenkt zijn van een
waarachtig-zuiver inzicht, als zij
bovendien al de kleine en groote
regels van naastenliefde onderhou
den, kan men een bron van kost
baar licht verwachten.
Ziehier hoe het Vide Kongres
van Mechelen een weg zal banen
waarlangs wij, indien God het
toelaat, zij aan zij zullen optiek
ken.
Met het einde van den zomer reist op
nieuw in vele huisgezinnen de vraag
Waar zullen wij de kinderen ter school
zenden Dit is ontegensprekelijk de be
langrijkste keus welke de ouders omtrent
hunne kinderen oo.t zullen te doen hebben
want v&n de opvoeding van de kinderen
hangt toch wel alles af voor hun later le
ven en ook voor het latere leven van de
ouders.
De hoofdzaak van het school-gaan is de
opvoeding. En zooals wij het reeds ieder
jaar hebben herhaald is het hoofdzaak in
de opvoeding te weten of zij geheel is ge
schraagd op de godsdienstgedachte ofwel
niet, of de opvoeding wordt doordrongen
van de leer van Christus ofwel niet, van
die leer die dienstbetoon, rechtvaardigheid
en naastenüefJe als strerge plichten op
legt, en het niet-naleven van deze gtond-
regels straft met zedelijke straffen.
In deze troebele tijden waar de men
schen tastend zijn naar de waarheid en
zoekend naar het geluk kiijgt de kwestie
van de te kiezen school etn gansch bizon
der belang.
Laten de ouders het zich niet ontvein
zen door de school en hare opvoedings
methode wordt de toekomst van een volk
voorbereid. Kunnen wij een meer spre
kend voorbeeld aanhalen dan dat van
Frankrijk. Het princiep van de leeken-
moraal werd er op al'e tonen uitgezongen
en wat men ook deed om die zoogezegde
moraal in de kinderen in te stamper, het
was al boter aar. den galg en de zedelijke
vorming van de kinderen bleef een doode
letter. Trouwens hoe zouden de fransche
onderwijzers een oprechte zedelijke opvoe
ding kunn< n geven. Bijna allen zijn in de
communistische syndikaten ingelijfd en
een groote meerderheid van hen zijn vrij
denkers. Aan tienduizenden communis
tische onderwijzers zijn de fransche school
kinderen dus jaar in jaar uit toevertrouwd
Wie kan er zich dan nog over verwon
deren dat de frar.sche staat thans op het
nippertje staat van het sovjet-regiem
Wij geven gtaag toe dat we nog zoover
niet staan <n ons land. Maar we staan
ontegensprekelijk voor dit feit een offi
cieels school w iar het orderwijs zooge
zegd neutraal moet zijn indien er maar
een leerling in de klas is die de les van
godsdienst niet volgen moet. De zooge
zegde neutraliteit verbiedt den onderwij
zer de waarheid en den invlo;d van de
kristelijke leer in zijn onderwijs te doen
uitschijnen. Het verbiedt hem aan zijne
leerlingen te doen voelen en het hen
in te prenten dat in het leven
slechts één zaak hoofdzaak is het tijde-
lijk leven zoodanig te schikken dat het
leiden moge tot het eeuwige leven. Zelfs
indien de onder wijzer geloovig is, indien
hij zelL een vurig kristen is dan r.og is
hij verplicht zijn mond te houden over de
eeuwige waarheden die het leven beheer-
schen, hij moet zijn onderwijs leugen-
achtig maken, want de histoiische waar
heid moet door hem worden verdraaid.
Doch ook in ons land is bet personeel
van de officieele scholen, bizonder in de
stad, in zeer groote mate reeds ingelijfd
bij anti godsdienstige organisaties. Dat
deze onderwijzers of onderwijzeressen een
rechtstreekschen invloed uitoefenen op de
kinderen is ontegensprekelijk en dat zij
verder nog een gelegenheid bieden aar
hunne politieke organisaties om zekere
propaganda te voeren in de schoolmid-
dens kan evenmin worden betwist. In die
voorwaarden stelt zich ook voor ons land
het probleem gaan wij, door de school,
denzelfden weg op als het communisti
sche, geestelijk ontredderde Frankrijk
Zal onze jeugd worden opgevoed in de
onwetendheid en, welhaast misschien, in
den haat van den godsdienst. Zal ons land
over weinige jaren het land zijn van den
socialen wrok, van de ouders zonder ide
aal, van de kinderen met het dorre
hart....?
Welke ouder zou zulk een toekomst
wetens en willens aan zijn kinderen willen
wenschen. Wie zou nu, als hij r>og
menschwaardig is aan zoo'n toekomst
willen meewerken
Daarom, ouders, gij die schoolplichtige
kinderen hebt verzint eer gij begint 1
Om de toekomst van uwe kinderen
schoon te maken, om zonne te brengen in
hun leven is er maar een weg. Maak van
uwe kinderen overtuigde kiistene men
schen die in alles hun piichten tegenover
God en den naaste willen kwijten. Laat ze
van een godsdienstige opvoeding genieten.
En daartoe is er maar een weg de katho
lieke school.
De officieele neutrale school past aar.
neutrale menschen aan dezi die geen of
luttel godsdiers'ige overtuiging hebben.
Gij die kristene menschen zijt vervu't
uwen plicht van ktistene ouder? en zend
uwe kinderen naar de
Katholieke School.
Programma voor Zaterdag 5
Zondag G en Maandag 7 September
CLOWN DUX
Af te raden
DE GALEIBOEF
CHARLIE CHAN TE PARIJS
LUC li TPOSTMA NN EN
Voor volwassenen
Ouders een film voor vol-
wassenen is even ongeschikt
voor uw kinderen als een af te
raden film voor u doe dus uw
plicht.
TE MIJDEN Filmen die een aanslag
zijn op de menscL waardigheid of de gods
dienst.
STRENG AF TE RADEN s Filmen
die in het geheel slecht zijn maar met
verzachtende omstandigheden.
NOTA: Programma's die filmen be
vatten welke te mijien zijn, streng af ie
raden of af te raden, zijn zedelijk schadelijk
en ongeschikt.
Voor volwassenen Filmen die voor ge
woon volwassen kinemabez.oekers onscha
delijk zijn.
Voorallen Filmen die door de kinde
ren mogen gezien worden.
Voorbehoud Filmen die over het alge
meen goed zijn maar waarin een bijkom
stigheid vergt dat ieder zijn eigen raad
plege en zoo noodig een strengere keuze
maakt.
AF TE RADEN Filmen die niet
zonder schade kunnen gezien worden door
het gewoon kinemapubliek.
Ik uil vandaag eerherstel doen aan hit
kattenras in 't algemeen en aan een kat in
het bijzonder en dat ter oorzakt van een
jubilé.
Ik had verleden week een beelje gelachen
met de huidige jubilé-ziekte.
Maar ik ben Zondag toch naar den jubilé
van den pastoor van den Burchtdam ge
weest.
En tk weet niet of dat met ander men
schen ook zoo is maar ik ben altijd een beetje
triestig en een beetje lastig als ik den dag
ievcor mij goed geamuseerd heb.
Wonder is dal precies niet.
Ge kunt zoo hard jubelen* dat ge des
anderendaags iieesch zijt. Waarom zendt
ge mei kunnen zoo blijgeesitg zijn dat ge
's audtrendaags niet aan te spreken zijt
Enfin ik was Maandagmorgen niet aait
ie spreken. De koffie was niet goed hei brood
smaakte met en wilde niet naar binnen. De
binnenlucht was doef en bevangen. Ik kon
mijnen adem niet krijgenik zweette zonder
iets te doen en voelde mij als naar buiten
gedreven.
't Was daar een beetje beter in epen lucht
maar ik voelde mij nog altijd onbehachtlijk.
Ik liadde zoo willen een b'te zijn om iedereen
te kunnen streclen die ik tegenkwam.
En wijl ik daar voor de zesde maal onder
mijnen pi uimeleer stond om mij er voor de
zesde maal tn te ergeren dat er van zooveel
bloem geen enkel pruim is voortgekomen
kwam er ten kat ronkend en spinnend langs
mijn broekspijpen strijken. De kal van mijn
gebuur,
I>al was nu de eerste maal van leven niet
dal ze dat deed en ik had hel nog nooit
kudlijk genomen. Gewoonlijk had ik ze
nekeer gestreeld en haar een complimentje
gemaakt dat ze zooveel vriendelijker was
dan haar meesters en zooveel onbaatzuchti
ge}-Zij kunnen niet verdragen dat ge van
hen iets zou ll profiteereu, al was 't maar de
geur van een toos of nen simpelen goeden
dag. 't Is of zij kwijt zijn al wat een ander
heeft in hoogstens nen dag of drie voor zij
u nen dienst moeten vragen, krijgt gij er
een woord uit. Door poeske alleen had ik
tets van hen. M.t of zonder hun permissie,
poeske bracht mij een deelken van zijn gene
genheid.
Trouwens foes was een eenige gelegenheid
om te spreken als ze er soms eens lust toe
hebben of hun foes bij toeval bij mij niet
Was
En poes was nu komen langs mijn beenen
strijken zooals ze pleegmaar ik was kor
zelig en ze u-as de poes van den gebuur...,
en tk gaf ze nen teen onder haren staart.
Ze sprong enkele meters ver keerde haar
om met haar haar recht en nen tug als een
hcoge brug en ze begon te spuwen en te
blazen.
Maar 't was weldra over en ze bleef ver
wonderd zitten kijken ze kon haast met ge-
looven dat ik dat gedaan had en ik ook
met.
En ik riep ze en ze kwan terug en ik
streelde ze en ze ronkte en ze spon tn 't was
alsof er niets gebiurd was.
En zeggen dat wij de katten belasten en
beladen met allerlei knepen en gebreken
II ij klafpen van die valsche kat wij
gebruiken uitdi ukkingen als om wille van
smeer likt de kat den handeleer
't Zijn wij menschen die valsch, wreed en
hebzuchtig zijn en wij schuiven ons gebre
ken in de schoenen als tk het xoc zeggen
mag van de kat.
De hartelijke schrijver van de Navolging
Christi he-ft eens neergepend Ieder maal
tk onder de menschen kwam ben tk wat min
der mensch in mijn eenzaamheid terugge
keerd.
II elltcht heeft hij dat ook geschreven na
een uitstaf je voor de ontspanning En 't was
misschien ook na e. n fuifje dat die boer zei
dat de omgang m.t zfn bersten item troostte
voor den omgang met dt menschen.
Maar ik ben en blijf accoord met alle
twee.
Reporter.
DENDERHXOK