Hl Heil de K.Y.Y. Onder de Sovjefvlag TOONEELAVOND GROOTE ZES Zaterdag 10 April Een prachtige CABARETAVOND gevolgd van een BAL Mevr. ARNOLD PAUWELS Elfde Jaar Nr 1 '2 Prijs por nummer 50 centiemen. Ninovc 21 Maart 1957 Katholiek Vlaamsch en Volksgezind Weekblad a. LiYSTIBM&MMLTIBMtNi Vrouwelijke Burgers- en Middensiandsjeugd Ninove Zondag 21 (Vlaart 1937 KATHOLIEKE MIDDENSTANDSBOND - NINOVE Landbouwbelangen FILMLEIDING Het Hoekje van den Reporter VOOR HET KANTON NINOVE gegeven in de Pnrochiale Zaal St. Jorisstraat. OPVOERING VAN Prijzen der plaatsen 5 en 3 fr. wordt GRATIS aan onsce leden en limine familie aangeboden, in de ruime feestzaal «ROXY>». Gezelligheid en leute zullen van de partij zijn. Wendt u in volle vertrouwen tot Graanmarkt, 37, Tel. 212. NINOVE. Postcheckrekenlng (R. Luysterman n- 1862,54) Abonnementsprijs 3 maande:. fr. 4,00 maanden 7,00 1 jaar 13,00 Telefoon 345 Drukker-Uitgever NINOVE, Koeipoortstraat, 10, NINOVE Handelsregister Aalst n- 1093 Aankondigingen Gewone per regel 1 fr, dikwijls te herhalen vol gens overeenkomst. Midden de verwarde en troebele gebeurtenissen van de politiek is de definitieve stichting van de K.V.V. als een lichtpunt van een nieuwe dageraad. De dagbladen hebben verslag gegeven over het verloop van de talrijke en geest- driltige vergadering der afgevaar digden te Brussel en zij hebben getoond hoe eensgezind de ruim twee honderd afgevaardigden de statuten van het nieuw verbond hebben besproken en aanvaaid. Het zal echter niet van belang ontbloot zijn ook voor onze lezers eenige punten uil de statuten en uit de programmaverklaringen toe te lichten. En zoo mogen we den nadruk leggen op deze belangnjke wijziging in de samenstelling van de K.V.V. Iedeieen. die het pro gramma en de tucht van c.e partij v.'il aanvaarden, zal in de toekum.-t kunnen aansluiten bij de K V.Y. of hij uu in een standsgroepeering aangesloten weze of niet. De ka tholieke partij in het vlaamsc'ne land zal dus niet meer alleen be staan uit de standsgroepeeiingen maar ook daarneven uit de vrij en individueele aangesloten katholie ken. Meer nog in het bureel der K.V.V. en in »1 de bestuurlijke vergaderingen van de vertakkin gen der K.V.V, zullen de door de standen aangeduide leden voortaan geen overwegende plaats meer in nemen. Buiten twijfel was het dat vele intellecteeeltn, (dokters, advoka- ten, ingenieurs) indien zij niet aan- j sloten bij een standsgroepeering, i in feite buiten de katholieke partij leefden en dus geen politieke rol j speeldeu. In plaats van ue actieve rol te spelen die hun toekomt, ble ven zij passief omdat ze als enke lingen niets vermochten tegen den invloed van de georganiseerde standen, Die vervreemding moest een noodlottig gevolg hebben, des te meer, daar de standenorganisa ties niet altijd mochten roemen op bekwame leiders Nu is het daarmee uit. Er is plaats in de rangen. Aan de intel- lectueele krachten wordt de taak opgedragen die zij geroepen zijn om best te kuunen vervullen. Dit eerste punt van organisato- rischen aard wordt verder nog de gelijk aangevuld door de bepaling dat de reglementen van de arron- dissenrentsverbonden aan de goed keuring van de K.V.V. moeten onderworpen worden en dus ook hetzdlde princiep van de vrije aansluiting moeten toepassen. Het oprichten van een Partijraad voor ziet in de meiezeggenschap van al de arrondissementen en al de strekkingen in de leiding van de partij. Immers buiten de negen le den van hel Directorium, zetelen in den partijraad al de voorzitters der arrondissementsv ereenigingen, zes afgevaardigden vanelke sociale organisatie en 10 leden door den Partijraad zelf aan te wijzen. Deze breede medezeggenschap vande ondergeschikte organisaties is een logisch toepassen van de princiepen die aan de basis staan van de K.V.V. Gsnsch het alge meen programma zooals het door den heer De Bruyn, professor aan de Hoogeschool van Gent, werd geschetst zal hier worden overge drukt. Onderlijnen we van ru reeds deze enkele beschouwingen die een grondslag zijn van gansch het programma. c De K.V.V. groepeert in één politieke formatie alle Vlamingen die zich ten doel stellen op Staatkundig terrein een orde te vestigen gegrond op de. begin- selen van de christelijke beschaving en op de historische tradities van het land. Deze orde dient, volgens de K.V.V. opgebouwd 1') op het erkennen van de volstrekte waarde van den merscheiijken per il soon li 2') op het Dit, het recht en den plicht van bet gemeenschapsleven 3 op de noodzakelijkheid van de >i samenwerking der individuen en ge- meenschappen in zoodanigen vorm dat de behartiging van het algemeen wel- zijn in cultureel en sociaal-economisch i) opzicht duurzaam is verzekerd K.V.V. i) verwerpt diensvolgers alle materialisme als tegenstrijd met de geestelijke waar- i, de van den persoon en alle individualis- me als tegenstrijdig met de scciale na- d tuur van den mersch er, de organische solidariteit van de gemeenschap. De natuurlijke gemeenschappen waarin de menschelijke persoon ont- staat en zijn volledige ontwikkeling be- reikt zijn 1 het gezin, '2') het bedrijf en de sociaal ec:nomische groepeerin- gen, 3 de volksgemeenschap en 4") de Staat, ii Dat is de echt kristelijke opvat ting van de politieke groepeering. De staatsinstelling kan, noch mag, voor ons katholieken een doel zijn, Het is en blijft een middel om aan de menschelijke persoonlijkheid, wier bestemming eeuwig is, een gemeenschapsleven te verzekeren dat bevorderlijk weze voor het be trachten van deze eeuwige bestem ming. Het is een heidensche op vatting die den persoon geheel verknecht aan de staatsgemeen- schap of aan de rasgemeenschap Wij verwerpen dize heidensche opvatting omdat ze tegen onze princiepen indruischt en omdat ze de ware welvaart van een volk in gevaar brengt. Ziet wat er in Italië en in Duitschland gebeurt. En nochtans we geven gaarne toe dat het fascis tische regiem en het nazisme re spectievelijk veel goeds hebben gedaan op organisatorisch gebied. Maar de diktatuur is een verderfe lijke vorm van Staatsbewind. Voor eerst is zij onwaarschijnlijk en zelfs onmogelijk wanneer de voor* waarden van samenleving normaal zijn en bovendien eischt zij zulke offer om haar regiem te bestendi gen dat de algemeene voorspoed er vroeg of laat onder lijdt en zij van lieverlee oorzaak wordt van haar eigen ondergang. Na een periode van inzinking is het echter etn gewoon feit dat vele menschen, in vertwijfeling, naar een diktatuur grijpen als naar een redplank. Het is ook een kenmerk van de sterken dat zij midden zul ke gcestesstroomingen het hoofd koel houden en den rechten weg afbakenen. De K. V. V. heeft in kalmte en met net volle besef van hare verantwoordelijkheid den weg getoond aan al dezen die warsblij- ven van avonturen, Thans steekt zij de bazuin op en roept alle ka tholieken weer op ten strijde. Heil de K.V.V. Het daghent in den oosten Op Zondag 4 .A.pi*il e. 1*. zal de Tooneelgilde der Oud-Scouten het hedendaagsche pakkend Drama van PIET MOSSINKOFF 99 99 op de planken brengen. De vertooning gaat door als naar gewoonte in de gezellige ruime Parochiale Feestzaal der Hiiit-Jorisi- straat. Symphonie Excelsior is van de partij De kaarten zullen ten huize aangeboden worden. Deuren om 5 1{2 ure. Gordijn om ure" >Iid<lens»ta.iAciers, lioiidt dien avond vrij. Raadgevingen voor Maart. 1. De zomergerst die een voorname rol vervult in de voeding der dieren en in de nij verhei wordt meestal gezaaid in de maand Maait op lichte en gezonde gronden. Daar de groeitijd van korten duur is, behoort men meststoffen te ge bruiken die spoedig en aanhoudend wer ken. Derhalve zal men per hectare de volgende scheikundige vetten aanwen den 200 tot 250 kgr. ammoniaksulfaat, 300 tot 400 kgr. superfosfaat en 300 tot 400 kgr. sylvinite-kaïnite. De minerale mesten worden bij voor- deelig weder ondergepioegd en het am- r r.iaksulfaat wordt eenige dagen voor het zaaien verspreid en ingeëgd. 2. Veelal gebeurt het dat men ver plicht is, ter oorzal,e van het ongunstige weder, het zaaien van haver tot in den loop dezer maand uit te stellen. In dat geval zal men beneven stalmest per hec tare 200 tot "250 kgr. ammoniaksulfaat aanwenden, a'sook 300 tot 400 kgr syl vinite-kaïnite. De fosfoorzuur en potasch- mesten wordtn ondergepioegd, en het ammoniaksulfaat wordt slechts eenige dagen voor het zaaien ingeëgd. 3. Het planten van vroege aardappels behoort voortgezet men zal dus zonder dralen per hrctare 300 lot 400 kgr. su perfosfaat en 200 tot 300 kgr. zwavelzure potasch onderploegen, en eenige dagen, voor het planten zal men nog 150 tot 200 ammoniaksulfaat ondereggen. Op die manier bekomt men loonende opbreng, slen van goede hoedanigheid. 4. Evenals in Februari kan men in den loop dezer maand nog voordeelig de graangewassen aanwakkeren die, ten ge volge van koude of vochtigheid zouden geleden hebben. Aarzel dus met loO tot '200 kgr. ammoniaksulfaat per hectare uit te strooien er. danrna in te eggen. 5. Aan de koolzaadplanters geven wij voor raad, ten einde de jonge planten op te wekken, zoo gauw mogelijk 150 tot 200 kgr. ammoniaksuifaat per hectare aan te wenden, en met de hak onder te weiken: De boomgaard dient verzorgd zoo men wil goed fruit en overvloedig gras bekomen. Men zal de boomen snoeien en be sproeien met insfctendoodende stoffen als carbolineum of Bordeleesche pap. Verder zal men over de gansche opper vlakte 500 tot C00 kgr superfosfaat. 300 350 kgr. zwavelzure potasch en 300 tot 400 kgr ammoniaksulfaat uitstrooien en zorgvuldig met de ijzeren eg ineggen. Zoo handelen verstandige landbouwers die hun belangen begrijpen. DIXI. Programma voor Zaterdag 20 Zondag 21 en Maandag 22 Maart En Morgen Af te raden Casta Dina. Voor volwassenen Folies-Bergère. Het gevaarlijk Keerpunt. Af te raden DAMEN, JUFFERS, maakt u slank en sierlijk. YToor uwe Corsetten, Corsethouders (soutien-gorges) Buikbanden, medicale Ceinturen, Elastieke knie banden, Buikbanden voor Hecren. Mijn maatwerk is onberispelijk en zeer voordeelig. Men aanvaardt alle rtparatiën. ft Leve lang het Roede Kruis van België En leve de week van de goedheid l Goede Meester, zei eens een jongeling tot Jezuswat goeds moet ik doen om het eeuwig leven te bezitten En het eerste antwoord van Jezus was wat noemt ge Mij goed Goi alleen is goed En dal is nu eens een absolute waarheid. God alleen is goed en de mensch die gesclta- pen is naar het beeld en de gelijkenis van God moet goed zijn om Hem die den mensch geboetseerd heeft naar eigen model, geen schande aan te doen. Maar de mensch heeft absoluut geen goesting om goed te zijn. De Kerk heeft er bijna twee duizend jaar haar latijn aan versleten om de menschen goed te maken. Ze is er tn gelukt hier en daar van een enkeling een prachtexemplaar te maken en op de rest heeft zc zoo een heel dunne laag goedheid- vernis kunnen strijken. Onder oogpunt goedheid gelijkt de mensch wonderwel op plaqué-hout 'i is bovenop schoontn acajou maar op 'nin mtlimeter diep is 't wit hout. De menschen willen niet goed zijn. Goed zijn is onnoozel zijn. En om te beletten dat er iemand zou goed zijitzijn ze altijd alle maal gereed om van iemands goedheid mis- bruik te maken. De menschen willen niet goed zijn maat zij en willen het niet geweten hebben. Ze hou den bij hoog en bij laag staan dat ze anders niet willen dan de w ereld en de menschen dte er op zijnverbeteren God alleen is goed maar ze willen van God niet weten en alles wat van God komt is slecht omdat het van God komt, zelfs zijn goedheid. God keefi de menechen zijn zedenwet, oJU moraal, gegeven. Dte deugt niet Dat is een van die weini ge ding: n die op school aan de kinderen niet mogen geleerd warden. Leekenmoraal moe ten ze hebben. En als ge aan 'tien mensch die leeft zon der God o/ gebod durft zeggen dat hij niet goed is zal liij schuimen van coleire. En om te bewijzen dat ze goed zijn zullen ze alle soorten uitwas en miswas goedhe den vinden dierenbescherming en vogelen- bescherming, c home's voor verlaten hon den en kaft n, liga's tegen visisectie en an dere flauwe kul. Maar de menschen ptogen crepeeren die mogen lichamelijk en geestelijk vermoord worden. Als ten voerman het aandurft op zijn muilezel te slaan als die situ kwinten krijgt, met meer wtl trekken en de kar kapot slaat, dan krijgt hij een proces vanwege de gen darm, champetter of teergevoelige oude juf fer die het gezien heeft. Als een vrouw haar beklag gaat maken bij de politie dat haar man haar aftoept, dan moet die eens naar den a bureau komen om Item te hoor en zeggen dat hij dat niet mag doen en dan kan de vrouw of dubbel rantsoen rekenen omdat ze is gaan klagen. De brouwers mogen hun drankpaltixen oprichieu op alle goedgelegen plaatsen om de mannen te vangen gthjk de kobben t hun net mogen spannen om vliegen te vangen. De mans mogen daar hun quinzame opdrin ken en vrouw en kinderen tehuis laten zitten zwart van de honger en blauw van de koude. En er ts uug geen hoekje wet dat zulke mannen onder voogdij steli en de vrouw het recht toekent zelf hel geld van de t quinzai- ne gaan op te rapen. Goedheid Maar gansch onze sociale wet geving die de laatste twintig jaar tot stand gekomen is, is er op aangelegd om de goed heid dood te doen. Leen geen ladder aan uw gebuur om gaan een gat ie stoppen in zijn dak moest hij er ajvallen ge kunt geruï neerd zijn. Neem nooit nen onderling in uw wagen, omdat hij zoo moeizaam zijn oude stramme betrun voortsleept langs de baan. Moest ge er een ongeval mee tegenkomen onderweg, 't zal niet helpen dat U 'nen ouden is ge zult voor 'nen nieuwen betalen J HalloHallo Rood Kruis er is werk op de plank voor meer dan een week en veel sueeès hcor I Reporter. BEHDEKKLOE

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Denderklok | 1937 | | pagina 1