Allen onder de vlag der
Katholieke Vlaamsche Volkspartij
peest Van het fl. Haft.
Bescherming tegen Alcoholisme
Het politiek overzicht
van de week
Het Hoekje van den Reporter
Elfde Jaar Nr 22
Prijs per nummer 30 centiemen.
Nlnove 30 Mei l§37
Katholiek Vlaamsch en Volksgezind Weekblad
R, LUYSTIRitAM-HAIILTiRiMNi
FILMLEIDiNG
VRIJDAG 4 JUNI
VOOR HET
Postcheckrekening (R. Luysterman n- 1862,54)
KANTON
Telefoon 345
NINOVE
Handelsregister Aalst n-1093
Abonnementsprijs
3 maandeL fr. 4,00
6 maanden
1 jaar
7,00
13,00
Drukker-Uitgever
NINOVE, Koeipoortstraat, 10, NINOVE
Aankondigingen
Gewone per regel 1 fr.
dikwijls to herhalen vol
gens overeenkomst.
Het gaat er om niet minder dan
om het groote en schoone Volk
dat wij zijn, om de christene be
schaving die wij te verdedigen
hebben, om het opperste goed dat
wij ook in de politieke orde boven
alles moeten beminnen.
Prof. E. De Bruyne.
Op 7 Maart 1.1. werd de Katholieke
Vlaamsche Volkspartij, midden de uit
bundige geestdrift der afgevaardigden van
de 17 Vlaamsche arrondissementen, ge
sticht.
De Katholieke Vlamingen zouden voor-
taan een eigen partijformatie hebben, zou
den zich organiseeren in een gemeen
schappelijk verband, onder dezelfde tucht
met een gemeenschappelijk opgesteld
programma en onder één leiding.
Het is nuttig dat onze lezers goed we
ten wat ze aan dit nieuw partijstelsel heb
ben.
De omstandigheden der
K V.V. stichting
De verkiezingen van 24 Mei 1930 brach
ten een gevoelige nederlaag voor de Ka
tholieke Partij. Het bestuur der Katholie.
ke Unie van België, bewust van de nood
zakelijkheid eener grondige reorganisatie,
stelde, na lange besprekingen, een her
vormingsplan op. Dit plan koD de goed
keuring van sommige bij de Katholieke
Unie aangesloten gioepeeringen niet ver
krijgen.
In de vergadering van het Hoofdbestuur
der K.U., cp 8 October, werd door den
heer Minister Rubbens voorgesteld de
reorganisatie der partij te vertrouwen aan
een nieuw Directorium dat de hergroepee
ring der katholieke krachten zou door
drijven in den geest en volgens het pian
van het Katholiek Congres van Mechelen.
Dit voorstel werd aangenomen en door
de algemeene vergadering der KU. be
krachtigd, op Zondag, 11 October 1936.
Aan het Directorium werd alle macht
gegeven om dit reorganisatiewerk tot ten
goed einde te leiden.
Cartel of eenheidsformatie
Door de standrege'en van de Katholie
ke Vlaamsche Volkspartij, wordt de in
richting voorzien van een zuiver Viaamsch
partijwezen, een Vlaamsche strijdforma
tie, een propaganda-inrichtiag die in het
Vlaamsche land de politieke uitdrukking
vormt van het Blok der Katholieken van
België.
Door bijgaande statuten wordt de
K.V.V. ingericht, niet als een cartel van
politieke groepen, niet als een federal,-
van verschillende partijen, maar een ge
meenschappelijk verband dat gekenmerkt
wordt door een eenheid van programma
en een eenheid van leidirg.
Getrouw aan deze opvatting, aanvaardt
het Directorium van de K.V.V. in elk ar
rondissement slechts één partijformatie
met één leidend bestuur, één uitvoerend
lichaam, één algemeen programma.
De eenheid van de K.V.V. wordt be
paald door hare eenheid van leiding. De
gekozen besturen en de groepen van man
datarissen vormen de verantwoordelijke
besturen van een gemeenschappelijke par
tij. Deze eenheid van leiding wordt niet
gebroken, het gezag van deze leiding
wordt niet verzwakt maar versterkt door
de aanwezigheid van gezaghebbende lei
ders, die verschillende milieu's vertegen
woordigen. Vandaar de aanwezigheid van
beproefde leiders der standsorganisaties
in de bestuurlijke lichamen der partij
vandaar ook het stelsel van coöptatie,
waardoor de besturen gevormd worden
niet enkel door gekozen bestuursleden,
maar ook door specialisten, gezaghebben
de intellectueelen, welke bij de coöptatie
worden toegevoegd.
Geen misverstand meer.
Er is in den jongsten tijd herhaaldelijk
beweerd dat het Directorium der Katho
lieke partij ook op politiek terrein de
standsorganisatie gehandhaafd heeft, en
het A.C.W. (Algem. Christ. Werkersver-
bond) gemachtigd heeft zijn politieke zelf
standigheid te behouden, recht dat het de
Federatie der Kath. Vereenigingen zou
ontzegd hebben.
Die bewering strijdt tegen de waarheid.
Heer senator Verbist zegt uitdrukkelijk in
het Bestuursblad der Kath. VI. Volkspar
tij
Voor wat de innerlijke structuur der
K.V.V. betreft, primeert het eenheids-
karakter op den vroegeren federatieven
vorm der sociaal-economische groepee-
ringen. Deze groepen geven thans hun
politieke zelfstandigheid op en vertrou-
wen de politieke leiding toe aan de
K.V.V.
Zij die het anders voorstellen, hebben
de oplossing welke K.V.V. aan de kwestie
gegeven heeft, maar half nagegaan en niet
goed begrepen. Maar de verklaring van
den heer Verbist, die op geen twee ma
nieren kan uitgelegd worden, heldert alle
misverstand op en moet een einde stellen
aan allen verkeerden uitleg.
Allen trouw aan één programma.
Op de stichtingsvergadering der K.V.V.
van 7 Maart, werd ook door de talrijke
aanwezigen eenparig het Algemeen pro
gramma, samen met het Vlaamsch-Natio-
naal programma en het Sociaal statuut
aanvaard.
Dit programma berust op eenvoudige
beginselen en streeft verwezenlijkingen ra
die in de nab-je toekomst mogelijk schij
nen.
Het wordt geïnspireerd door den eer
bied voor de geestelijke persoonlijkheid en
erkent dus noch de primauteit van de in
dividueele willekeur en tuchteloosheid,
noch het onbegrensde recht van de ge
meenschap onder gelijk welken vorm.
De K.V.V. acht het zich tot piicl.t, in
de orde, de best mogelijke stoffelijke wel
vaart na te streven do ir de samenwer
king van allen.
Het Vlaamsch-Nationaal probleem.
Wat het Viaamsch volksprobleem be
treft, erkent de K.V.V. onvoorwaardelijk
haar plicht aan de alzijdige ontwikkeling
van het Vlaamsche volk te arbeiden, om
dat en voor zoover deze e:n voorwaarde is
van de ontwikkeling der Vlaamsche per
soonlijkheden.
Zij constateert eenerzijds de verschei
denheid van de thtoreiische cor.stiucties,
anderzijds de noodzakelijkheid van de
practische verwezenlijkingen. Zij oordeelt
dat de theoretische constructies ook in
hare theoretische opvattingen groeien moe
ten uit concrete toestanden en verhoudin
gen en dat voor al het andere dient bewe
zen met vruchtbare daden dat wij het volk
willen dienen.Zij wil dat de Vlamingen in
de hooldstad, in het leger, in de openbare
cultureele instellingen volledig recht be
komen en op de machtposten de plaats
bekleeden die hun toekomt.
Het zou onbegonnen werk zijn, het ge-
heele programma der K.V.V.te willen ont
leden in deze bijdrage.
Het hoofdsscretariaat der K. V. V.,
Broekstraat, 23. te Brussel, zal gaarne het
Bestuursblad der K.V.V., waarin dit pro
gramma is opgenomen, op verzoek naar
onze lezers sturen. (Prijs 2 fr.)
Dit programma vormt een logisch ge
heel opgebouwd op de grondbeginselen
van de christelijke beschaving. Het is de
uitdrukking van een hoog ideaal dat alle
Katholieke Vlamingen kan en zal begees
teren en zal aanzetten om K.V.V. mee op
te bouwen tot een morument van Katho
lieke waardigheid en Vlaamsche herheid.
Programma voor Zaterdag 29
30 Zondag en Maandag 31 Mei
Kid, Millionnair
Voor volwassenen
Laatste Liefde
Voor allen
Gigolette
te raden
Een zeker jong Meisje
Voor volwassenen
Ouders een film voor vol
wassenen is even ongeschikt
voor uw kinderen als een a.1 te
i*tl<leii film voor u doe dus uw
plicht.
Het bestuur van den bond van het H. Hart doet een
oproep tot al de christenen om het feest van liet
li. Hart pleelitig- te vieren.
1* Neemt 's morgens deel aan de algemeene Communie
2* Komt 's avonds om 7 1/2 uur naar het plechtig lof en
processie
•v Bevlagt uwe huizen op stok a. u. b.
Kantteekeningen naar aanleiding van de
bespreking van de wet in den Senaat.
Kens te meer kwam de kwestie te berde
in ons parlement omdat steeds klaarder
en klaarder blijkt hoe onzinnig deze wet
is in hare toepassingen en in de slechte
gevolgen van hare onmacht.
Nochtans kunnen wij ors best voor
stellen dat de heeren Vandervelde en con-
soorten die het vaderschap van de wet
van 1919 mogen opeischen, goede bedoe
lingen hadden en wel deze aan de wer-
kersgezinr.en de ellende te sparen van de
verslaafheid aan aikohol met zijn mee
sleep van armoede, ziekten en vechtpar
tijen. Dit alles te vermijden en in de
toekomst geheel uit te roeien, was op
recht een verheven sociaal doel nastreven.
Maar anderzijds verplichten de feiten ons
vast te stellen dat het sociaal doel van de
wet absoluut niet werd verwezenlijkt en
dat daar tegenover, op verscheiden wijze,
onsociaal euvel werd gesticht.
Iedereen weet dat ten tijde van ons
honderd frank moet op er veel alcohol
werdt verbruikt, zeer veel ook werden
ontzaglijke ho.veelheden zware bieren
verbruikt en wel in zulke mate dat ons
land het weinig eervol rekord heeft van
het proportionneel verbruik van bieren.
Dit alles is zeer goed be<end, zoodat wij
daarbij niet moeten stil blijven. Ook weet
iedereen dat de reglementeering van den
verkoop van alcohol Diet werd rageieefd
zoomin door de erkende likeurslijterijen
als door de in den ban geslagen herber
giers.
Wat door velen min geweten is zijn de
sociale wantoestanden die door de wet
rechtstreeks of orrechtstreeks worden in
het leven geroepen. ij willen de bizon-
derste hier opsommen.
1) uit oorzaak van de wet heeft den
smokkelhandel aan de grens (meer spe
ciaal aan de Luxemburgsche grens) een
ontzaglijke uitbreiding genomen even
eens is het getal geheim stokers tot een
niet te schatten aantal gegroeid. Het
spreekt dat we hier telkens met een zeer
droef sociaal verschijnsel te doen hebben.
Waar de mt nschen letren belang te stel
len in sluikhandel verdwijnt zeer snel het
begrip van alle fatsoenlijkheid in den
handel.
2) tegenover de herbergiers erkende
verkoopers van dranken eenerzijds doch
ook burgers zooals de anderen, maakt de
weg een schreeuwende inbreuk op het
prirciep van gelijkheid van al'e belgen
tegenover de wet.
3) de toepassing van de wet tegenover
de likeurslijters, het optreden van de be-
dienden van de accijnzen - dat nochtans
noodzakelijk is en in overeenstemming
met de letter van de wet en de daarbij
hoorende ministerieele besluiten - de
straffen die bij gebeurlijke overtreding, en
door de administratie en door de recht
banken worden opgelegd, zijn van zulken
aard dat de likeurslijters er een recht
streeks BELANG bij hebben de wet te
ontduiken en geheim slijters te worden.
4) nogmaals uit oorzaak van de wet,
die den ongelooflijk dwazen maatregel
der twee liters heeft uitgevonden, zijn er
tienduizenden en nog tienduizenden men-
schen te vinden die oneerlijke concurren
tie doen aan alle erkende slijters aan de
herbergiers zoowel als aan de likeurslij
ters. Zij immers kunnen alle dranken
schenken zonder in het minst verontrust
te worden, zij zijn buiten bereik van de
reglementen op de gebouwen, op ope
ningstaksen en vergunningen zij vallen
ook buiten het bereik van de taksatie op
bedrijfswinsten.
5) zelfs de groothandel wordt meege
sleept in een roes van oneerlijken handel
vermist het een commercieel belang is ge
worden de wet te ontduiken zoo voor fa-
brikatie van de dranken als voor der ver
koop aan niet erkerde slijters.
G) voor een groot percent van hun ge
tal, zijn de geheime slijterijen, een mid
den van onmatig en ongezond verbruik
en een midden van groot zedenbederf.
Wij zullen over dit alles niet verder
uitweiden hoewel daarover gansche boek-
deelen zouden kunnen geschreven wor
den. Het moge volstaan om te bewijzen
dat het sociaal doel door de wet van 1919
nagestreefd geheel werd gemist om in
tegendeel zeer veel nieuw sociaal kwaad
in het leven te roepen en het met den
dag uit te breiden.
Sommige van deze punten werden trou
wens in de besprekingen van den Senaat
aangehaald en ingeroepen om een ver
andering van de wet voor te stellen. In
dien de noodige verandering er niet komt
dan zal het alleen zijn omdat deze wet
tegenover de partijen niet zoozeer van
sociaal dan wel van politiek belang is
geworden en we kunnen alleen, met
kracht en ware overtuiging protest aan-
teekenen tegen de halsstarrigheid waar
mee, om min waardige doeleinden, een
wet in het leven zou worden gehouden
die bespottelijk en verwerpelijk blijkt te
zijn.
Wij zullen in een volgende bijdrage
enkele aanhalingen doen van de bespre
kingen in den Senaat en deze trachten in
hun waar daglicht te stelten. Want we
moeten niet verduiken dat ook door som
mige Senatoren in deze aangelegenheid
zaken werden verteld die met overeen
stemmen met de werkelijkheid.
Om te sluiten alieen nog dezen bemer
king. Het vraagstuk van den verkoop
van alcohol, in al zijn vertak
kingen, onderworpen aan alle moge
lijke doch afdoende controol, met de ab
solutie bedoeling het MISBRUIK van al
cohol te keer te gaan is een vraagstuk dat
den Middenstand ten zeerste aanbelangt.
Van een degelijke reglementeering hoeft
den Middenstand niet te schrikken. Maar
voor een slechte reglementeering hoeven
onze wetgevers, omwille van den Midden
stand, ten zeerste op de hoede te zijn.
Meer speciaal verdient dit aspect de be
langstelling van de Vereeniging van Her
bergiers en Hoteliers en van dit hooger
standpunt bekeken ook moet dezen Bond
een wijze en dan - eindelijk eens - kracht
dadige houding aannemen.
De gebeurtenissen in het buitenland zijn
kort samen te vatten.
Daar is eerst de opening van de exposi
tie te Parijs. Daar is niet veel over te ver
tellen. De Franschen hebben hun Mar
seillaise gezongen van Aux Armes,
citoyens precies of de helft van de
wereld in hun beetrapen zat en met een
overtuiging die ge bij overtuigde pacifisten
van het Volksfront niet zoudt verwachten.
Jacques Doriot o maire van St. Denis
bij Parijs is lang communistische leider
geweest. Als hij geen leider meer mocht
Vervolg op 2' blad.
Wij Ninovieters zijn zeer bedrijvige men»
schtn weinigen onder ons hebben tijd gehad
cm deel te nemen aan de amntstiebetooging
door de Vossen op touw gezet.
Een twee draa vier
Ninoef Nin oef
Een twee draa vier...,
Ninoef is niet hier
Maar iedereen kan gemist worden zelfs
Ninoef en 't heeft gegaan zonder Ninoefen
als ik het niet schrijf en als ze mijn geschrijf
in Brussel niet lezenzullen ze daar zelfs
niet het minste vermoeden hebben van onze
Vaderlandsche (ont)houding
Ten andere wij mogen niet dramatizceren.
De Ninovieter is plezierig van karakter
hij set niet gaarne kwaad bloed en waar er
ruzie gemaakt wordt trekt hij er van onder.
Hij laat de boeren vechten.
En om ronduit de waarheid te zeggen ge
kunt niet deelnemen aan een Vlaamsche op
tocht, er zelfs niet gaan naar zien zonder
kwaad bloed te zetten.
België zijn gendarmen 't zijn veelal
Vlaamsche boerenjongens maar wiens brood
men eet diens woord men spreekt Bel gil
zijn gendarmen, zeg ik, zijn gewoon nog al
hardhandig op ie treden tegen Vlamingen.
Ze werken r.og al licht met de kolf van het
geweer. Er zijn politieke voor mannen wiens
achterwerk er weet van mee te spreken.
En ze rinkelen nog al licht met de menet
ten een beetje veel om wel te zijn. Er zou
dat nekeer iemand te Brussel aan mijnheer
qui-de-droit moeien vertellen.
Na de veroordeeling van Pater Strache
hebben ze in Br ussel een gerommel geheord
als van een naderend onweder.... en de han
del in activisten werd stop gezet.
De makke en tamme Vlaming weert hem
altijd om kalm en waardig te manifestee
ren.... maar dat eigenaardig klingelklangel
van die gendarmen bellekens zouden hem
eens kunnen schichtig maken en doen op hol
slaan.
Hadden de Ninovieters maar geweten dat
er ten beet te lachen was ze waren er wel bij
geweest.
En er was te lachen.
Enkele groepen Vlamingen hadden op de
Groote Markt gezien of mtenen te zien ach
ter een venster het hoog-edel-achtbare genekt
van den Brusselschen politiek.,., pardon
't moet zijn het Brusselsch politiehoofd Max.
En daar ging almeteens een bas-coneert op
waarvan ze op de internationale hondenten-
toonstelling van den Cinquantenaire nog
geen flauw tdée hebben.
Alle mogelijke 'hondentalen waren er in
vertegenwoordigd vanaf het fijne pieperige
stemmetje van het schoothondje dat Fransch
spreekt tot de zware bas-stem van den bot-
rentrekheni die Viaamsch spreekt.
Max, in zijn eigen taal aangespreken
Viaamsch verstaat hij niet zal nu wel tot
in de kleinste nuances gevoeld hebben wat al
spot en welke nijdigheid er lag in die men-
schen hondentaal.
De Brusselaars hunnen Max kan het hun
nu vertellen.
De comeaie is uit.
De bloed en geestesverwanten van de
85 o/o zijn de repliek gaan geven aan de
bloed en geestesverwanten van de 15 ofo die
den acsaut gedaan hebben met ten pennestoh
achter een oor en een sigaret achter het ander
en die een schuilplaats gezocht hebben in de
Fraternellen.
De tijd is cm dat een in 't zwart gekleeds
zangeres met een nationale vlag in de* arm
ons kwam zingen van u O Bclgiqué O mirt
cherie om ons nen riem onder den buik te
steken.
Alle Vlamingen welen nu, wat wij van
'IS en '19 weten dat de uitbaters der va
derlandschlufdt hun leelijk gedoe onder de
nationale vlag gestopt hebben tievens de lijk
kisten van ons gesneuvelden.
Vlaanderen is te Brussel Max gaan over»
bassen.
Ninove was er niet. Tantpis voor Ninovt
Reporter.
.1.