BI Neigem, Historisch dorpje, Groot Sporenfeest Het Hoekje van den Reporter Elfde Jaar Nr 27 Pr^s per nummer 30 centiemen. Ninove i Juli <N7 Katholiek Vlaamsch en Volksgezind Weekblad R. LMYSTERMAM-BCAiLTiRMAR vergeten langs Vlaanderen's stille Wegen. DAVIDSF0NDS - NINOVE gezellig, vermakelijk en kunstvol samenzijn» Honderdjarig Jubileum VOOR HET PoBteheekrekenlng (R. Luysterman n» 1862,54) NINOVE KANTON Telefoon 345 Handelsregister Aalst n-1093 Abon&ementspriJ* 3 maandet fr. 4,00 6 maanden 7,00 1 jaar 13,00 Drukker-Uitgever NINOVE, Koeipoortstraat, 10, NINOVE Aankondigingen Gewone per regel 1 fr. dikwijls te herhalen vol gens overeenkomst. Vervolg Een eenzaam-trotsche wa- ter burcht. Laatste berhine- ring aan vervlogen jaren. De heerlijkheid van Neyghen hoorde achtereenvolgens aan de heeren van Trazegnies de Rou- bais, van Aerschot de Gons, de la Pierre van Cauteren en Platho van Ingelmunster. In den morgen van 27 Septem ber 1901 werd het aloude allodium van Neyghen ,door een geheimzin nige brand in asch gelegd alsmede de onschatbare historische voor werpen, en verschillende koffers- dokumenten. Op de puinen van het oude cas trum verrees weldraeen nog prach tige burcht. Doch de tijd der rid derlijkheid en heerlijkheden was voorbij. Europa had zijn omwente lingen gekend en doorgemaakt. Een nituwe geest was over het Westen gevaren en had de oudere verdrongen. Nu lijkt ons deze prachtige waterburcht, in haar green omsponnen eenzaamheid, haar melankolische doelloosheid en middeleeuwsch karakter, als een laatste doch trotsche herinnering aan vervlogen geslachten, en voor bije beschavingen Het Lieve-Yrouwkapelletje aan bet Bosch. Onze Keltische vooroudeis die langs den Dender woonden, en die zon- en maanaanbidders waren, hadden ook een bizondei e cultur voor de boomen voornamelijk de eikenboomen waarop de marentak groene woekerplantgroeide. Zoo bevonden zich hun meeste bidplaatsen in of aan den rand der bosschen. Toen in do VIIde eeuw de H. Amandus en de H. Livinus onze heidensche voorouders kwamen opzoeken in hun bosschen en hun bekeeren. werden overal de bid- en olferplaatsen verkristelijkt. In ver vanging van den marentók of de eikenboomen werden er Maria- beeldjes aangehangen. Zoo ont stonden ontelbare Mariakapelle tjes. Dit was ook het geval geweest voor het Kapelletje te Bevingen. Verschillende eeuwen hebben onze tot het christendom bekeerde voorouders hun geloof aan de Ma- riabeeldjes, op die wijze betuigd. Het was omstreeks de XIIId® eeuw, bij de aankomst der Weder- graeten op het slot dat deze heeren besloten te Bevingen aan den rand van het Neyghenbosch een bid- plaatsje op te richter- In die eeuwen van geloof waren de heeren bekommerd om aan hun laten (slaven) die hun hoeven be woonden, en hun akkers bebouw den geestelijke hulp te bieden. Zoo ontstond na de Mariavereering aan de boomen het kerkje vau Bevin gen. Doch de Wedergraeten von den weldra deze bidplaats te ver veiwijderd, om er met hun gevolg, dienst- en lansknechten te gaan bidden. Ze besloten een kasteel kapel te bouwen. Daar men moeilijk een priester kon bekomen werd dan de regulie re kannunik welke te Bevingen fungeerde aan deze laatste verbon den, die dan later de parochie-kerk zou worden. Wat moest er r.u van het Maria- kerkje van Bevingen geworden Het bleef voortbestaan, als bee vaartkapel. De handvesten der abdij van Coudenberg die over het verder verloop van dit boschkapeltje veel wetenswaardigheden moeten bevat hebben werden eveneens grooten- deels vernietigd in de geuzenfurie der X VIdeeeuw. Het Ideaal van een Viaam- sche priester. Dat dit verborgen woudkapelle tje in den loop der voorgaande eeuwen een grooten volkstoeloop moet gekend hebben is niet te be twijfelen, talrijkeachtergelaten her inneringen van bedevaarders en begunstigden zijn er nog bewaard. Doch gelijk vele kleine heiligdom men heeft deze ook een periode van verval gekend. En zoo gebeurde het dat bij het begin der huidige eeuw het boschkapelletje dat bijna zeven eeuwen telde in puin dreig de te vervallen. Dit historisch plekje zou niet ten gronde gaan. Zooals iedere men- schelijke uiting zoowel op gods dienstig als cultureel gebied, zwak ten en inzinkingen vertoont maar steeds onder her impuls van den eeuwig zich herhalenden levens drang weder naar de hoogte stijgt, zoo ook was de heroplevingsperi- ode van deze ver-oude Maria-ver- eering weggelegd voor den huldi gen pastoor den E H. Anciau. Deze Vlaamsche priester had misschien alleen begrepen dat die eeuwen-trotseerende traditie niet mocht te loor gaan omdat ze een historische schakel vormt, die mis schien de laatste weldra zou zijn die het Vlaamsche Volk aan het verleden nog zal binden. Bijna 20 jaar zien we dezen in de schaduwlevende dorpspastoor on verpoosd aan dit hcroplevingswerk arbeiden. Het is soms aangrijpend om aanzien, hoe die vergrijsde priester sinds een vijlde eeuw on geveer, zich inspant uit om die oude haar puinen Mariavereering op te helpen. Men zegt dat dit zijn levenside aal is. Dat hij een stil in zich le vende denuer is, die niet altijd be grepen werd. Vlaanderen's geschiedenis is rijk aan noble priesterfiguren wiens ideën soms lang miskend en be- kampt werden, doch waarover de geschiedenis rechtvaardig heeft ge oordeeld. Nu is het eeuwenrude boschka- pelleke der XIIde eeuw uitgegroeit tot een wonderschoon en schilder achtig bedevaartplaatsje, die me nig tourist en geloovige aantrek ken zou. De F Margaretha kerk. Bij da plaatsing van de parochie-kerk van Bevingen naar het dorp was het niet meer de Lieve-Vrouw van Bevingen, de patronea der kerk, maar Ste Margaretha van Antiochië. Denkelijk zijn de reli- kwiën van deze heilige uit hel oosten me degebracht, ten tijde der kruisvaarten door eenig plaatselijk ridder. De huidige Ste Margaretha-kerk werd in tweemaal gebouwd. Het eigenlijke oor spronkelijk deel is het koor tot in het mid den der kerk met t 's heeren's huisje de bidplaats der dorpsheeren. Dit gedeelte is Zondag 11 «Juli, te 7 u. 'm aronds, OPTS HUIS ia met de welwillende medewerking van de Kon. Harmonie Eendracht Kunstzanger Rik Matthieu en Mevrouw Matthieu-De Smet. Feestwijzer s Te 8 u, 's morgens, H. MIS, in de groote kerk, voor de overleden Davids- fondsers Te 7 u. s avonds (stipt) in Ons Huis en dan nqg in 5 open lucht, bij fraai en aangenaam weêr,.... Kunstzanger Rik Matthieu zingtons De Koninklijke Harmonie Iaat ons hooren Rubensmarsch van Rozen uit het Zuiden Avé Maria Etincelles Jubelmarsch Vlaamsche Leeuw P. Benoit Straus3 Schubert Waldteufel Cornez Miry-Moeremans T j Woord. P. V. d. Mae e Lief Vlaanderen Muziek Cammaert Filips Van Artevelde Gevaïri Da Vlaamsche Tale d t j. A. Rodenbach klokke Roelandt j R> Veremans Aan 't klavier Mevr. Matthieu De Smet, Vlaamsche Volksliederen door alle aanwezigen. GROOTE QRATI5 TOMBOLA, voor de kinderen onzer leden. Ingang' vrij en kowtoloos Gansch den dag de HUIZEN BEVLAGD in zuiveren gothischen stijl. Het andere gedeelte werd er bijgevoegd omstreeks het midden der XVJe eeuw. In 1651 onderging tie kerk een groote herstelling op de kosten van Juffrouw Van den Steen, dochier van Frans Philip Vau den Steen, baron van Bousies en van We dergraeten. Bij deze herstelling verloor ze haar schoonen gothischen stijl. Later werd ze opnieuw in de min of meer oorspronke- lijken stijl hersteld. Boven het hoogaltaar is een schilderij aangebracht verbeeldend de II. Maagd met het Kind-jezus en den schapulier gevend aan Simon Sicca. lioven het rechterzij al taar bevindt zie een tafereel waarop de H. Margaretha voorgesteld word in den kerker, bezocht door den duivel. Boven het linker altaar hargt een schil derij verbeeldend den H. Donatus tijdens een onweder. In het koor hangt nog een vierde tafereel verbeeldend een prelaat zieken en gevangenen bijstar.d verleenend. Naar het schijnt zou deze aan Erasm. Guellijn, een der meest beroemde leerlin gen van Rubbens toegeschreven worden. De predikstoel, en de twee biechtstoelen zijn fpn gesneden gewrochten die zouden herkomstig zijn uit het Augusiijnenaloos- ter te EdiDgen. Het godshuis met de dertien blauwe armen. Deze geschiedkundige bijdrage zou on volledig zijn, moesten we niet even stil houden bij het godshuis, jammer genoeg nu gedeeltelijk omgebouwd. Op het einde der XV'Ide eeuw stichtte Gaspard de Gus eer. godshuis voor 3 arme lieden uit de gemeente 7 mannen en 6 vrouwen. De stichter bepaalde dat deze 13 nood lijdenden alle Zondagen na de hoogmis een wit brood zouden ontvangen met één stuiver er in gebakken. Op dertier.dag ter eere van H.H. Drie-Koningen een soorte lijk brood met vijf stuivers er in gebakken. Voorts ieder jaar een rnudde (maat) koorn zouden ontvangen te halen op zijn molen te Denderwindeke. Daarenboven zouden deze dertien be- hoeitigen om de twee jaar op het feest van St Simon en Juda nieuwe kleederen beko men van hemelsblauw laken bepaaldelijk de mannen van casacke broek, een paar blauwe kousen, een blauwe broek, twee hemden en een paar schoenen. De vrouwelijke godshuislieden zouden beko- men één blauwe rok, één blauw lijf ken, blauwe kousen, twee hemden en een paar schoenen. Dit liefdadigheidsgesticht bediend door hospitaal-zusters bleef bestaan tot het ein de der vorige eeuw. Jeen van Neyghen. van het Klooster van de Zusters der HH. Harten TB NINOVE Op Zondag 4 Juli a. s. vieren de Zusters der HH, Harten het honderdjarig bestaan van hun moederhuis en hun onderwijsin richting. Ten einde niemand te vergeten hebben de Oversten en Zusters be sloten getn persoonlijke uitnoodi- gingen te zenden, maar door plak brieven en dagbladen de schikkin gen voor de feestviering bekend te maken, met de hoop dat leerlingen oud-leerlingen alsook hun ouders, door persoonlijke propaganda zul len meewerken aan het wellukken der grootsche plechtigheden. DAGORDE Om 9 u Optocht naar de De- kanale Kerk van O. L. Vrouw. Om 9 f/2 u. Plechtige dankmis en Te Deuin. De kerkelijke zangen zullen uit gevoerd worden door het zangkoor dtr leerlingen, opgeluisterd door de symphonic van het gesticht. Om 11 u. Wijding der kliniek eu materriteit, Biezenstraat, De oud-leerlingen die verlangen deel te nemen aan den lunch die hun zal worden aangeboden, zul len vóór 25 Juni, hun inschrijving melden door storting van 20 fr. op postcheckrekening Klooster u' 18.24.75 of peisoonlijke storting. Om 5 u. Feestzitting. Om 4 1/2 u. Opvoering van een Mariaspel met :U)0 leeilingen (spreek- en zangkoren begeleid door de symphonie op de speel plaats van het pensionaat. Beminde leerlingen en oud-leer lingen, wij rekenen ten stelligste op uw tegenwoordigheid en zeggen U bij voorbaat hartelijk welkom en besten dank De Oversten en Zusters van de H. H. Harten Wij leven in de onmiddelijke nabijheid van een groot man en wij weten het niet schande over ons, die zoo onwetend zijn in de eeuw van de allersnelde informatie. Dat groet man is burgemeester DcLaunoy tan Edingen - pardonEnghien. Ge zoudt niet moeten verschieten als ge de naaste keer naar Engen naar de markt gaat, dat er een standbeeld staat van den grooten burger. De goede vaderlanders zul len daar wel voor zorgen. Dat groot man moet daar voor r.iet dood zijn of niet sterven. En op het voetstuk zult ge kunnen lezen. An courageux bourgemestre De Launoy Enghien et la Belgique reconnaissantes. De groote daden vanM.den bourgemeesier Hij heeft zijn gat uitgeworpende kar en de berrie kapot geslagen en is dan gaan stormen. Ne muilezel zou. 't niet beter doen Peinst ne keer meer dan honderd jaar hebben ze daar mogen fransehen naar beliefteDe bevolking is er zoo Vlaamsch als te Ntnove maar officieel was het er alle maal Fransch, administratie en onderwijs. Toch spreken de menschen er nog Vlaamsch. 't Is wel een taaltje dat tegenover de be schaafde omgangstaal zoo ongeveer is, wat pinard itegenover een 1* cru. Maar nut hun Fransch is het nog erger gesteld en moesten ze voor een Parijsche jury Fransch klappen, om prijs, tegenover de c tireurs Sénigalais et de c marucains van het armee coloniale ze zouden het verliezen. Na die honderd jarige proef- en mtslukkig van ontwikkeling en beschaving door middel van Fransch, moeten ze terug naar het Vlaamsch volgens de bepalingen der laatste taalwetten. Die Vlaamsche menschen en die Vlaamsche kindei en, aangesproken tn hun eigen taal een taal die ze verstaan gaan weer eens kans krijgen op verstandelijke ontwikkeling en zullen met langer moeten blijven apen met een btoekschen aan. Apen die alzter verstan dig en zeer geleerd zijnals ze van verre kunnen nazeggen en nadoen wat de zeer ge leerde en zeer ontwikkelde, slecht- Fransch sprekende minheer en, voorzeggen en voordoen Mijnheer de burgemeester heeft het op zijn affront gepakt dat hij geen apen meer mag dresseeren. Hij heeft het aan den minister geschreven. Hij wou het aan den minister gaan zeggen. Die minister was een t Flamtn Die minister heeft niet vlug genoeg ge antwoord. Pan. pan, de stukken van het gespan vlo gen daar. Demissie van hier, protestatie van ginder, en eisch van referendun onder het volk. Mr de burgemeester is een groot man, die zijn standbeeld verdient. Vraag het eens aan de Libre Belgique of het niet waar is I Toen Grammens over tijd zijn gat uit. wierp en herrie maakte dat was 'nen snotter En bij de eerste gelegenheid de beste staken ze iiem in den bak en lederen keer als hij uit de doos moest komen voor nen Mr de iuge, was 't met menotten aan, erger dan den Fransch- sprekende bankier die met eenige mxllio.nen ts gaan loopen Denk nu met dat xk beweer dan burge meester De Launoy ook nen snolter is. Als nen koning of tien prins hem aanstelt als vrijbuiter van het huwelijk, dan is dat heel voornaam en er loopen wel honderd reporters rond. Zelfs als nen burger dat doet, nen burger die nen automobiel heeft en viel geld daarbij ts dat nog eetbaar en deftig, en moogt ge coiittnt zijn als ze u in 't voorbij rijden wil len bespetten. Als 'nen gewone mensch dat doet, etn zonder automobiel en zonder veel geld, dat is crapuul dat zijn manuren niet kan houdeu. Ik wou vandaag enkel de Asociale positie van Vlaanderen si tuieren ten gerieven van du menschen die vinden dat er nu toch al veel veranderd is.... en dat het al wei is. Rsportar. DEHDERKLOK 99

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Denderklok | 1937 | | pagina 1