©1
Vlaanderen's Nationaal Zangfeest
TE BRUSSEL.
§1IT AJLÜYiH
GROOTE
Vlaamsche Kermis
NIEUWE KAPEL
0TI
Eerste Bedevaart naar S( Kristoffelkerk
OEFENMATCH
Elfde Jaar N* 31
Prijs per nummer 30 eentiemen.
Ninove 1 Oogst 1937
Katholiek Vlaamsch en Volksgezind Weekblad
VOOR HET KANTON NINOVE
R. LyïSTIBH^l-etAlLTEBÜAIÜ
Zaterdag 7, Zondag 8 en Maandag 9 Oogst 1937
ingericht door de oud-ieerlingen, ten voordeele eener
flUTOMOBlUlSTEN
MOTOCYCUI STEN
Heden Zondag 1 Augustus 1937
te POLLARE-bij-NINOVE.
MAANDAG 2 AUGUSTUS, om 18 uur
F. C. NINOVE legen ZANDSTUIVERS fieeraardsbergee.
Het politiek overzicht
van de week
Het Hoekje van den Reporter
Uittreksel git het programma
Te 10 uur de Plechtige H. Mis daarna zeger\ing der
autos
op het terrein Doorn
F. Hepdrickx
Postcheckrekenlng (R. Luysterman n- 1862,54) Telefoon 345 Handelsregister Aalst n-1093
Abonnementsprijs
3 maandeL fr. 4,00
6 maanden 7,00
1 jaar 13,00
Drukker-Uitgever
NINOVE, Koeipoortstraat, 10, NINOVE
Aankondigingen
Gewone per regel 1 fr,
dikwijls te herhalen vol
gens overeenkomst.
Een doodgewaande cultuur..,. verrij?t.
plaats naar omhoog. Het klonk als
een belijdenis, eerst zacht aanvloei
end lijk de stroomen van Vlaande
ren langs zijn woudtn en weiden,
dan fier en vrij herinnerend aan
zijn verleden, om dan te eindigen
in een crescendo van gelooi en
trouw aan dat land, dat heilig Va
derland.
Ik herinner me hpe destijds
meester Arthur Meulemans, bij het
eindigen van een zijner Itssen ons
zegde dat zijn hoofddoel was ons
te overtuigen dat de muziek, de
zangkunst, net zooals alle andere
kunsten, een edele uiting is van
het leven, om schoonheid te schep
pen. Hier zagen we dezen zelfden
kunstenaar deze duizendkoppige
vorsten ingehuldigd
Vlaamsche am-
zich
In de steenen weelde vaneen
oude-Vlaamsche stad.
Op Zondag 25 Juli j 1. werd op
de groote markt te Brussel het VJe
nationaal zangfeest gehouden.
Uit honderden dorpm en steden
van Vlaanderen zijn weer eens dui
zenden Vlamingen opgetogen naar
's lands hoofdstad.
Weer eens heeft Brussel de hoe
kige gestalten van de bruingebran-
dende West-Vlamingen, naast de
stil-rustige heidemenschen,deKem-
penaren, zien contrastreeren met
de beschaafddoende galanterie van
haar bewoners.
Deze maal kwamen ze niet met
een bitteren wrok in het hart, om
amnestie in levenslooze straten
uit te schreeuwen.
Nu waren ze gekomen, vreedza
mer dan ooit, om aan de hoofdstad
van hun land te herinneren dat ze
nog een beschaving bezat en bezit
ten en dragers zijn van een cultuur.
Net zooals hun voervaderen het
deden, in den tijd der middtleeuw-
sche gemeenten, togen ze nu ook
op naar de groote markt.
Die zeilde groote markt, die
vroeger de politieke veigaderplaats
was, waar de gemeentebelangen
besproken, het magistraat geko
zen, en de
werden. Waar de
hachten en gemeentenaren
gewapend kwamen verzetten bij
een gebeurlijke inbreuk op hun
aloude voorrechten. Waar ze hun
feesten, tornooien, en passiespelen
ontwikkelden. Daar in dit kader
van middeleeuwsche steenenweel-
de, wereldberoemdt getuigenis van
het scheppend genie van hun volk,
daar zouden zij nu diep-miskende
Vlamingen komen ontrollen het
moderne passiespel \an hun volk
en hun cultuur. Daar zouden ze
zingend betoogen dat hun doodge
waande cultuur weer springlevend
was verrezen.
Een verdeelde volksgemeen
schap vereenigt zich in het
lied.
angrijpend grootsch was de
aan! lik van deze historische markt
plaats. De bloem van een kunste
naars-zwanger volk was er verza
meld, een verdeelde gemeenschap
had er zich vereenigd. Priesters
naast leeken, intellectueelen naast
arbeiders, gansch dat strijdende,
dat idealistische,naar vrijheidsnak-
kende Vlaanderen met zijn kunste
naars in het midden, allen broe
derlijk naast elkaar, zouden daar
voor het altaar van zijn geniaal
verleden zingen de psalmen van
zijn kunst en zijn geloof.
Het Credo van een Volk.
Waar Maas en Schelde vloei
en, de Noordzee bruist en stormt...
daar is ons Vaderland
Breed en machtig als een forsche
stroom stuwde het Lied der Vla
mingen uit duizende borsten, langs
de vergulde gevels dezer markt-
massa begeesterend leiden en
overtuigen van zijn kunst en zijn
beschaving.
Slechts als men zingt bereikt
men 's levens toppen schreef de
dichter En van de toppen dalen
de stroomen
Hier sieeg een volk, in een
machtige zich gevende geestdrift
naar de toppen van zijn cultureel
leven, v an welks toppen eenmaal
zal dalen de stroom van zijn ver
lossing.
Vrij zijn Vrij zijn De
droom van dat Volk.
Was dit Yile zangfeest uit twin
tigduizend borsten geboren een
uiting van vlaamsch cultureele
schoonheid, ook was het een on
vergetelijke vrijheidsbetrachting
van een volk dat sinds ettelijke ja
ren gebukt gaat onder vreemden
dwang.
«Vrij zijn - vrij zijn» zongeu
ze met hun Transvaalsche stamge-
nooten. Vrij zijn dreune 't ook
uit onzen mond Hier was het
een bede een smachtende vrij
heidsbede. Die vrijheid van wier
ieder volk ter aarde droomt en
wier leuze waait in iedere vlag.
Een eerlijke bladzijde in
Vlaanderen's Cultuurgeschie
denis.
25 Juli 1957 zal een pagina zijn
in de geschiedenis van onze cul
tuur met gouden letters aangetee-
kend. Een dag van ongemeene
groote btteekenis voor de ontwik-
Keling van ons nationaal voelende
volk.
Toen in 1577, Brussel de Prin
selijke stad van Willem van
Oranje, den grooten Zwijger, hul
digde bij zijn intrede als «Ruwaerd
van Brabant dan jubelde gansch
Zuid-Nederland op deze markt het
lied van Marnix van S' Aldegonde.
Zondag 1.1. zong Vlaanderen op
deze zelfde geschiedkundige plaats
het zelfde Wilhelmus van Nas-
souwe ben ik van Dietschen bloet».
Eigenaardige historische samen
loop Wordt dit beeld van het ver
leden welaan dit van de toekomst
Jeer, van Neyghen.
Zaterdag 7 te 18 uur Opening der feestelijkheden door Kanongeschut.
te 19 uur Aankomst van de Koninklijke Harmonie Sinte
Cecilia van Meerbeke. Openingsconcert op de koer
van 't College.
te 20 uur Symphonieavond in 't lokaal Het Witte Paard
door de Symphonie Excelsior van Ninove.
Zondag 8 te 15 uur Opening aangekondigd door Kanongebulder.
te 17 uur Aankomst der Fanfare Moed en Volharding van
Denderhoutem. Groot concert in openlucht.
te 20 uur Cabaretavond opgeluisterd door de Symphonie
Excelsior
Maandag 9 te 18 uur Laatste avond der kermis aangekondigd door trom
melvuur.
te 191/2 uur Aankomst der Koninklijke Harmonie «Eendracht»
van Ninove. Groot avondconcert op de kiosk van
't College.
te 21 uur Gezellig, vermakelijk en kunstvol samenzijn
te geven door de Symphonie o Excelsior van Ninove.
Alles zal met luidsprekers uitgezonden worden.
-Allen naar Pollare
met de gekende spelers V.D.Eede en Broodcorens van Sport
kring en De Roubaix van Club Ronse, enz.
De Japaners en Chineezen zijn heel
vreedzaam aan 't vechten. Gelukkig-
lijk vechten de Chineezen op zijn chinees
en als hun generaals niet met spek schie
ten lateo ze zich beschieten met geld.
Al moeten wij Westerlingen lachen om
het Chinees gedoe, toch zien wij er klaar
en duidelijk welk lot er beschoren is aan
een Land dat niet in staat is om of dat
niet wil zijn vrijheid en zijn rechtmatige
belangen verdedigen.
Een goeie snul wordt altijd voor den
aap gehouden.
In Spanje gaat het bepaald slecht voor
het Volksfront. Zijn krachten schijnen
hem te begeven. Kregen ze niet gedurig
steun onder den vorm van oorlogsmate
riaal, en manschappen, voedsel, en geld
van wege dezer, die Duitschland en Italië
beschuldigen van Franco te steunen daar
ware er lang geen spraak meer geweest
van Frente Popular in Spanje.
Ondertusschen gaat de comedie voort
over het niet - inmengingsakkoord. Dat
is allemaal tamelijk on; huidig als de
comedie niet in drama eindigd. De ra
dio verzekert ons de laatste dagen gedurig
aan dat de internationale toestand sinds
lang zoo gunstig niet is geweest als nu..
God geve dat het waar is en dat het zoo
nog een maand duurt
In Youge-Slavie beginnen de poppen
nog maar aan 't dar.sen te gaan.
Bijna de helft der bevolking is er katho
liek. De groote helft is schismatiek. Die
groote helft kan niet verdragen dat de
kleine helft een wettelijk erkend statuut
krijgt.
De schismatieke patriarch heelt er zich
aan geergerd dat hij er van dood is. Dat
heeft de opwinding der schismatieken nog
verhoogd, en in het andere kamp begin
nen de katholieken zenuwachtig te wor
den om wille der schismatieke onver
draagzaamheid.
De koning en de koningin van Enge
land zijn hun trouwe onderdanen van
Noord-Ierland een bezoek komen bren
gen.
Die Noord-Ieren zijn ver-engelschte
Ieren die de groote ergenis zijn der echte
Vervolg op 2' blad.
Gaat gij Zondag mee naar Pollaere,
naar Sint Christoffel
Ik ben expres afgekomen van de tzjeen
om er naar toe te gaan.
Daar moet niemand verschieten omdat ik
van de u zjee kom iedereen gaat tegen
woordig naar de o zjee en te naaste jaar
moeien se met kermis geen taarten meer
bakken.
Er zal niemand zijn om ze op te eten want
ze zullen allemaal naar de zjee gaan.
Daarbij wie er nog niet geweest is, moet
hem haasten, want de zjee gaat kapot.
Serieus ze gaat kapot. Het water droogt niet
uit maar de mode gaat af.
De zjee dat was vroeger de reservé z
van het chic volk en alles is er daar op ge
schikt.
Dat wil niet zeggen dat- dat chic volk
precies uit de bovenste lade was. Voor niets
ter wereld zou ik in de zee gaan baden.
Zwemmen met de krabben, garnalen en zee
sterren doet mij niks. Maar daar zijn men-
schelijke sterren waar ik vies van ben. Daar
zijn geen wezens op de wereld dat meer kan
vuil maken dan de menschen tot de set en
de zeelucht toe kunnen ze bederven.
Zij zelj denken er natuurlijk zoo niet over.
Zij zijn overtuigd dat ge met luxe-zeep
nota bene dat ik niet spreek van lux-seep
alles kunt afwassclien en zij seif zijn vies van
iemand die, al ts hij nog zoo proper, van
verre een beetje naar zweet riekt.
't Is daarom dat de zee kapot gaat. Veel
geld t houdt niet van veel volk En veel
geld zal hem verleggen naar de bergen,
naar de noorder landennaar de noordpool.
En dan is de zee kapot. Kursaal's Casi
no's en Palaces kunnen maar ten dien
ste staan van veel geld Als veel geld t
daar met meer komt moeien ze kapot. En
wil men ze ooit inrichten tot wandelheemen
eu jeugdherbergen ze zullen leeg blijven
want de zee ts toch maar water.... en veel
volk wil toch maar zijn waar veel geld is
't Is wonder, de menschen gaan altijd ge
zonde lucht zoeken waar veel geld hem
bedorven heeft.
Ik ben afgekomen voor Sint Christoffel.
Sint Christoffel heeft mijn hart gewonnen.
Wclwcters beweren dat Sint Christoffel
niet bestaat dat zijn historie een legende is.
Sint Christoffel heeft bestaan en hij bestaat
nog. Christoffel of C'nristophcTus gelijk ze
hem in 't Latijn noemen heet tn 't Vlaamsch
Christus-drager.
Alle Christen menschen zijn Christus-dra
gers. Zij voelen zijn last en zijn leiding. Ze
stappen met Hem door de soms ontstuimige
baren van den levensstroom als de krachten
beginnen te falen en ze dreigen te verdrinken
helpt Christus ze er door.
Het Kindje met zijn wereldbol op de schou
der tan Christoffel ts de Goddelijke Voor
zienigheid die den mensch leidt en bewaart.
En Christoffel is een reus van nen vent.
Als hij geen reus ware geweest hadde hij
er nooit de mascotte onder gekregen.
De mascotte, die dwaze honden of katten
kop, die nog dwazer meisjes kop, of andere
onnoozelheid die daar achter aan voor de
ruit van den auto hing te bengelen, en die
wagen en menschen met onfeilbare macht
moest bewaren tegen alle ongelukken.
Christoffel heeft te er onder gekregen, hij
staat in de plaats, hij het zinnebeeld van
het vertrouwen in de Goddelijk Voorzienig
heid.
En daarom heeft hij mijn hart gewonnen.
Als ik Je menschen zie dwaas doen heb ik
altijd schrik dat de beesten het zouden tien
en hun laatste greintje respect voor de men
schen verliezen.
Reporter.
8 Beverstraat, Ninove
ALGEMEENE BOEKHOUDING
Nazicht en opmaken der boekhouding
Balans - verlies en winstrekeningen
BELAST1NGSVERKLARINQEN
Projekten en toepassingsmethoden der
boekhouding
Inlichtingen 's avonds na 18 uur.
DEHDERKLOK
Een volk in beweging in stroom, in strijd,
Een volk dat niet mag staan, zich hechten noch binden,
Een volk dat vooruit moet,
Wat kan het zonder den bevrijdenden, bezielenden zang
CYRIEL VERSCHAEVE.