Waarheen DE MOLEN VAN SANSSOUCI Het Hoekje van den Reporter Elfde Jaar N* 35 Prijs per nummer 30 centiemen. Ninove 29 Oogst 1987 Katholiek Vlaamsch en Volksgezind Weekblad R. LMYSTIftMAIIi-MAILTiRlJAIM F. C. NINOVE - Sportk. GEERAARDSBERGEN VLAAMSCHE VOLKSTONEEL, groep Staf Bruggen OPENLUCHT VOORSTELLING Het politiek overzicht van de week Middenstandsbelangen Li F. Hei\drickx. om 8 uur 's avonds op de Graar\markt, m VOOR HET Postcheckrekenlng (R. Luysterman n* 1862,54) NINOVE KANTON Telefoon 345 Handelsregister Aalst n-1093 Abonnementsprijs 3 maandex. fr. 4,00 6 maanden 1 jaar 7,00 13,00 Drukker-Uitgever NINOVE, Koeipoortstraat, 10, NINOVE Aankondigingen Gewone per regei 1 fr. dikwijls te herhalen vol gens overeenkomst. 't Is schoolverlof Onbekom merd en gelukkig spelen en joelen de kinderen in den hof ol in de weide.... Doch tegelijkertijd bele ven de vaders en moeders van die onschuldige kinderen eenige ge wichtige weken, waarin ze moeten beslissen over het lot en later ge luk van hun lievelingen. Niet ge- genoeg denken de ouders erover, dat de scholen een groote factor zijn in de opvoeding van hun kind en dat het in de schooljaren is dat hun kind niet alleen ouderwijs maar tevens opvoeding en vorming moet genieten. Om de gewichtigheid \an dat vraagstuk wou ik graag erover een praatje doen. Opvoeding is een kunst, welke niet aan iedereen is gegeven, al hoewel zij geen zaak is voor schoolmeesters, nonnekens, ouders en burgers alleen zij belangt elke mensch sandie streeft naar volma king. Opvoeding is de wetenschap van al wat inwerkt op den mensch. Opvoeden is een werk dat al de vermogens van het kind doet open- botten, ontplooien en openbloeien. Het leven ontwikkelt maar door voeding en oefening, zoowel voor de ziel als voor het lichaam. Het bijzonderste wertc van den opvoe der is dus in den jongen knaap of het opgroeiend meisje een hon ger kweeken naar geestelijk voed sel en hen dat voedsel verstrekken. En nu stel ik mij de vraag Hoe kan men dat aan de kinderen be zorgen in een school waar het on derwijs enkel beperkt blijft bij wat inpompen en inhameren van wat kennis, van rekenen, lezen, aar drijkskunde enz. alleen.. Ónderwijs is maar een weg, een middel in het geheel complex dtr opvoeding... Hoe kan men in een kind een streven kweeken naar iets hoogers, als men in zijn spreken en doen aan het plat-aardsche blijft Hoe kan men een kind leeren gehoorzamen en een ijver kweeken, als het niet weet waarom...benauwd om de straf alleenzulk middel wreekt zich vroeg of laat eerst om het hoogere... en als het lichaam niet luisteren wil naar den geest, mag het lichaam eens gekasteid worden Een school, waar een priester alle weken maar een hall uurtje mag komen spreken over God, on zen Schepper, de Heiligen met hun voorbeelden, over het goede en kwade, kan onmogelijk een de gelijke opvoeding geven. Dat half uurtje gepraat ligt als een mozaïk- steentje tusschen al de andere vak ken en dat mag niet. Alle vakkeu, welke onderwezen worden moeten in elkaar vloeien Godsdienst reken en, geschiedenis, natuurweten schappen enz. mogen niet koud nevens mekaar afzonderlijk liggen. Het onderwijs dat maar een deel is in het opvoedingsproces, moet een geheel vormen alle vakken moeten ingezien worden van het standpunt van een christen mensch en bestraald worden met het licht en de genade van onzen godsdienst Het onderwijs moet gegeven wor den in een godsdienstig atmosfeer. Dat kan emkel als de leerkracht zelf die gedachten en gevoelens heeft opgedaan en ze nu nog voedt en onderhoudt. In het werk der opvoeding moet men bijzonder speculeeren op het kweeken van karakter... daartoe is een wil en overtuiging noodig. Op hoeveel ontelbare bronnen kan eenKatholieke school zich niet beroepen in de H. Geschiedenis, Catechismus, Liturgie, Evangelie's en levens van heiligen waar de officieele scholen van verstoken blijven. In de Katholieke scholen en daar alleen kan men een echte honger kweeken naar geestelijk voedsel, opdat het kind hooger leve en zelfwerkzaamheid kweeke. Ouders, wilt ge de algeheele ont wikkeling van uw kind, stuurt ze dan naar die scholen, waar de meester of meesteres het doel en de waarde van het leven leeren kennen, en zich niet enkel beper ken van wat kennis alleen. Het is lang een grondfout geweest, die spijtig nog voortwoekert in de of ficieele scholen dat men er enkel op uit is, om veel dingen aan te leeren, terwijl de geest en het ka rakter ongevormd blijven. Met ge vulde geesten kweekt men pape gaaien. met gevormde geesten kweekt men menschen met karak ter en daartoe moeten we komen. Laat van uw kinderen geen massa of kuddemenschen maken, doet er zelfstandige mannen van maken. De gedachtenkring van een kind uitbouwen is voor den opvoeder alles want uit gedachten ontstaan gevoelens en daaruit grondbegin selen en handelwijzen. Sommige menschen laten zich wijsmaken, dat er in de officieele school meer geleerd wordt dan in de Katholieke scholen. Dat is dwaas In alle scholen die betaald worden door den Staat moet men in alle klassen dezelfde vakken en dezelfde stof onderwijzen en zijn ze onderworpen aan dezelfde in spectie. Ik houd mijn hoogere bewering staande, dat de Katholieke scho len primeeren op de officieele om reden dat de onderwijsvakken de zelfde zijn, dat de godsdienst een onmisbare bron is tot opvoeding en karaktervorming en dat de Ka tholieke scholen het dubbel geïn specteerd worden van de officieele nml eens van denStaat en eens van het Bisdom. Moeders, vaders en voogden o- verweegt eens goed dit artikel Op u berust de gewichtige taak te kiezen. Gij draagt de verant woordelijkheid van uw kind of pleegkind, dat nu nog niet beslis sen kan,,. Aarzelt niet volbrengt uw plicht tegenover U zelf, tegen over uw kind en tegenover God... Stuurt uw kinderen naar de Ka tholieke scholen. 8, Beverstraat, Ninove ALGEMEENE BOEKHOUDING Nazicht en opmaken der boekhouding Balans - verlies en winstrekeningen BELAST1NGSVERKLARINQEN Projekten en toepassingsmethoden der boekhouding Inlichtingen 's avonds na IS uur. Zondag 29 Oogst, om 1 G mi**, Op deze match trekking van lVfonstertom« bolad pi ijs Tail dem waarde 18(l0fr. 2* prijs Radio waarde 1500 fr. De prijzen zijn tentoongesteld in het lokaal bij den Heer R. Cop- pens, Groote Markt, waar er loten te verkrijgen zijn alsook bij alle Herbergiers. Zaterdag 4 September* 1937 van Voorbehoitden zitplaatsen aan 5 fr. De strijd die in 't Verre Oosten ontbrand is tusschen China en Japan ontwikkelt zich op onverwachte wijze. Reeds enkele jaren geleder, hadden de Chineezen de Japanners bewezen dat ze verstand hadden van loopgravenoorlog maar ze hadden toch geëindigd met on derhandelen en toegeven. Nu is het grootscheepsche oorlogen iedereen is verwonderd over de prestaties der Chineezen en de Japanners zeker niet het minst. Chineesche wapens zijn geen parade- wapens meer. Ze hebben modern Euro- peesch oorlogstuig en weten er zich van te bedienen al zijn ze tegen de Japanners nog niet opgewassen. Het is echter klaarblijkelijk de ontwa king van China en zelfs als het nu den oorlog verliest is het nog gewonnen, want er komt vast en zeker een einde aan den Japaanschen landroof. Ook het prestige van den Westerschen duivel, de Europeaan, is verdwenen. De rol die Rusland zal spelen blijft r.og een vraagteeken. De zuiveringsaktie in Rusland duurt voort. Er wordt beweerd dat degenen die gedoodverfd worden als Trotschisten, na tionalisten waren die aanstuurden op oor log tegen Japan. Als het zoo is zal Rusland niet tusschen beide komen in China en kan het geschil beperkt blijven. Er wordt ook nog een beetje aandacht geschonken aan de verdeeling van Pale stina. De zaak schiet niet op. Het gaat Engeland niet naar wensch en het is nog aan het einde van zijn kruisweg niet. In Spanje is met de val van Santander de laatste hoop der Baskische autonomis- ten gevallen. Talrijke nationalistische strijdkrachten gaan daar vrij komen te lande en tt water en het heeft er allen schijn van dat de val van Santander het lot van Valencia bezegeld heeft,... en dat van den Negus van Abyssinië meteen. Naar alle waarschijnlijkheid gaat de Engelsche politiek rekening houden met de nieuwe toestanden en definitief aanstu ren op een verstandhouding met Italië waarvan de Negus het slachtoffer zal zijn. Frankrijk heeft destijds Abyssinië ver kocht om zijn bezittingen in Afrika te vrijwaren. Engeland zal, langs den Volkenbond om, den verkoop bezegelen. In het Land zelf is er niets te vermelden buiten de Yzerbedevaart. Wij moeten er niet over uitweiden. Als altijd ongelooflijk veel volk in te genstelling met de officieele Belgische hul digingen waar altijd meer vlaggen zijn dan menschen. Groote wrevel bij de Vlaamschhaters. Kleine ontstemming bij de Vlaamsche dienaars van den huidigen Belgischen een heidsstaat. Die menschen willen nog altijd doen gelooven dat Vlaanderen tot zijn volle recht kan komen in het raam van den huidigen Staatsvorm.... indienen indien. Nen heelen hoop indiens waarvan er geen enkele terecht komt omdat Wallo nië zijn Vlaamschs kolonie niet wil prijs geven, en omdat Brussel niet wil.... Brus sel dat zooverre vermuilezeld is dat het zijn eigen potsierlijkheid niet meer be merkt. Meer en meer blijkt het dat het boog tijd wordt dat er een redelijke oplos sing gegeven wordt aan het Vlaamsch vraagstuk indien men wil vermijden dat er eer. oplossing kome ingegeven door verbittering en die met de gezonde rede niets gemeens heeft. Onderrichtingen voor de Werk gever over hetBetaald veriof in Bouwbedrijven en Openbare Wer ken Wit tijn ondet worpen aan de wet De volgende beroepen Aardwerkers, Asphalteerders, betonbewerkers, cement- werkers, dekkers, glazenmakers, hande laars in bou vmaterialen, heipaalslagers, houwers van harden en zachten steen, huiselectriciens, ijzervlechters, kasseiers, leggers van parketvloeren, leidekkers, lood- en zinkbewerkers, marmersteenhou wers, metselaars, monteurs van bliksem afleiders, monteurs van ijzerwerk, mon teurs van mechanieke luiken, monteurs van steigers, gestellen,monteurs van ver warmingstoestellen, mozaiekwerkers, op- voegers, plaatsterbewerkers, putdelvers, rioolwerkers schilders en decoratieschil- schilders, schrijnwerkers siotenmakers- ijzerwerkers, stukadoors, timmerlieden, trappenniakers, vloerleggers, witters en over 't algemeen, alie werklieden die rechtstreeks arbeiden voor rekening van een aannemer van bouwwerken of open bare werken, welk ook hun beroep of welk ook het aantal van de in iedere in richting werkzame personen weze. Wanneer een werknemer in dienst treedt. De werkgever vraagt hem zijn verlof- kaart tegen welke hij hem een ontvangst bewijs overhandigt. Indien de werknemer zegt geen verlof- kaart bezit of geen ontvangen te hebber, van zijn laatsten werkgever, zal de nieu we werkgever hem er een bezorgen. Alleen verloikaarten van het loopende verlofjaar mogen gebruikt worden. Het verkoopkantoor verkoopt de verlofkaarlen tegen 0,25 Fr. 't stuk. Laatste betaaldag der maand. De werkgever maakt het totaal op van het brutoloon aan elk der werknemers gedurende de verloopen maand betaald. Bij het opmaken van dit totaal dient er op gelet dat, niettegenstaande geen nor maal loon werd uitbetaald, de werknemer recht heeft op verlofbons in de volgende gevallen a) Wanneer de werknemer zich, inge volge een ^arbeidsongeval, in de onmoge lijkheid bevindt zijn arbeid voor te zetten, en dit tot op het oogenblik dat de arbeid wordt hernomen of dat de bestendige arbeidsonbekwaamheid officieel wordt vastgesteld. In dit geval zal de door de verzeke ringsmaatschappij betaalde vergoeding voor de berekening van het bedrag der Vervolg op 2blad. Zeg, weet ge 't nog van dat heldhaftig gebaar van den burgemeester van Edingen Of hebt ge 't al vergeten Die ridder zonder vaar of vrees had zijn burgemeesterlijken degen ten dienste gesteld van de culture latine. Om te protesieeren tegen de officieele vet' vlaamsching der stad, die volgens de Wet moest geschiedenheeft hij ontslag genomen met heel zijn gemeenteraad en als hij zonder strijd herkozen was, was het bewijs geleverd dat Edingen Waalsch is. Dat edel gebaar heeft navolging gevon den. De burgemeester en de gemeenteraad van Bever heeft ontslag genomen en is zonder strijd terug gekozen omwille van de vet' vlaamsching. Bever moet ergens op de taalgrens liggen en denkelijk niet verre van Edingen, dat ze daar van de c noble geste gehoord hebben. Maar om den duivel kon ik het niet vin den tot een gelukkig toeval mij bij een oude kennis bracht, nen pastoor, geboortig van de taalgrens. Hij had vroeger nog verteld dat hij in zijn kinderjaren, na de school met de andere schoolkinderen tegen de Walen ging vechten. Ja, zei hij mij, ik ken Bever maar in heel den Belgiek kennen ze Bever niet. Als ge met de post iets durft sturen naar Bever gaat dat naar Bever en- Waas, naar Be ve ren-Oudenaarde, naar Bever en- West-V laan deren zelfs naar een Bièvres in 't Walenland en het komt dan onherstelbaar terug. Bever dat is Biévène De burgemeester is daar of omtrent de eenigste burger die geen Vlaamsch kent. Zoolang het Christendom er bestaat werd Bever bediend door Vlaamsche priesters, liet bisdom Doornik moet zijn Vlaamsche priesters elders gaan leenen er zijn daar nog ai dikwijls Hollanders tussthen. De te genwoordige pastoor van Bever is een Hol lander en de eenige inwoner die beschaafd Nederlandsch spreekt. De massa spreekt Vlaamsch maar in armoedige gewesttaai die van dag tot dag armer wordt. Ze spreken Vlaamsch dat ze niet kunnen schrijven en ze spreken Fransch dat ze niet verstaan. Buiten de kerk is alles er Fransch zelfs de doodbritven en doodbeeldekens zijn Fransch. Wie binst den oorlog in Fransch-Vlaan der en is geweest weet hoe het te Bevtr gaat de toestand is er identiek dezelfde buiten de Kerk. Daar is daar nog geen spraak noch van civilisation latitie noch van Vlaamsche kui tuur er is daar cultureele armoede. Met hun Fransch onderwijs dat ze gehad hebben zijn het ideale Vlaamsche koelies. Niet-geschoolde werklieden du Fransch ge noeg verstaan om hun door een Waal te la ten commandeer en en judassen en die er geen genoeg kennen om tegen te spreken, Dat is natuurlijk een ideale toestand voor de Walen aan wie Belgii in 1830 Vlaande ren geschonken heeft als wingewest. En die menschen berusten in een toestand dien ze natuurlijk vinden omdat ze hem altijd zoo gekend hebben. Hunnen pastoor kan moeilijk in die cul tureele armoede berusten ook is de versland- houding tusschen den herder en zijn schaap- keus heel gering. Et voila Om dien aanslag op de vrijheid te wreken heeft Mr de burgemeester de c noble geste van den burgemeester van Edingen herhaald. Er bestaat een alcohoolwet. Er is een wet op de openbare ontucht. Er is een wet op de pornographic. Er is zelfs een reglement op het verkeer. Er zijn nog tientallen andere wetten om de menschen te bt letten dat ze zichzelf en an deren lichamelijk en zedelijk zouden ver beesten. Niemand durft er tegen protesieeren. Er is een wet die verbiedt de menschen geestelijk te verbeesten.... Zij die daar tegen protesteeren zijn niet alleen helden het zijn hoogstaande intel- lectueelen.... Zoover staat deVlaamsche kwestielReporitt

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Denderklok | 1937 | | pagina 1