Uw keuze, Ouders Stichtiiigsvergadering van Jeagdfront van K.V.V. NIEUWSNIEUWS! GEWESTDAG i DE MOLEN VAN SANSSOUCI Ha Hoekje .en dee Reeerter Elfde Jaar N* 36 Prijs per nummer 30 centiemen. Ninove 5 September 1937 Katholiek Vlaamsch en Volksgezind Weekblad R. LUYSTEMIAII-MAELTEflIIAII MELAATSCHEID VLAAMSCHE VOLKSTONEEL, groep Staf Bruggen OPENLUCHTVOORSTELLING Op Zondag, 5 September, steekt J. F. voor goed van wal. om 8 uur 's avonds op de Graanmarkt, Menschen van Ninove, komt onze Katholieke Stu denten aanmoedigen in hun strijd om de hernieu wing van ons volk. F. Hei\drickx VOOR H Postcheckrekenlng (R. Luysterman n- 1862,54) Abonnementsprijs 3 maandeL fr. 4,00 6 maanden 7,00 1 jaar 13,00 KANTON NINOVE nffi^.2»..?4,5 ^Handelsregister Aalst n* 1093 Drukker-Uitgever NINOVE, Koeipoortstraat, 10, NINOVE Aankondigingen Gewone per regel 1 fr. dikwijls te herhalen vol gens overeenkomst. In aansluiting met ons artikel over onderwijs, vorming en opvoe ding, verleden week in deze kolom men verschenen, meenen wij het gepast er hier nog enkele beden kingen aan toe te voegen en nog maals de ouders er op te wijzen dat hun keuze an een school be slissend zal zijn voor de godsdien stige overtuiging en de godsdienst* beleving van hun kinderen. Gij weet, ouders, bij ondervin ding, wat uw godsdienstig gevoel u in de moeilijkheden van het leven waard is en wat een bron van gees telijke vreugde, van genot en van troost en sterkte uw kristelijk ge loot voor u was, is en blijft. Zie dus wel toe wat ge aan uw kind ontneemt door het aan dege lijk godsdienstig onderwijs en op voeding te onttrekken. Handelende over goede en slech te scholen, stelt de christelijke lee- ringde vrije en de officieele scholen niet tegenover elkaar, maar wel de christelijKe en de neutrale Vooruit van 25 Augustus 1.1. schrijft zonder meer Het officieel onderwijs is volledig neu tral. Door neutrale scholen wordt verstaan scholen in dewelke in de lessen en in de opvoeding de chris telijke opvattingen over de wereld en de maatschappij niet meetellen en alwaar alleen onderwezen en opgevoed wordt tot wereldlijk, hei- densch, «neutraal», deftig gedrag. Zoohaast in een officieelt school een kind ontslagen is van de gods dienstles, mag in de klas de rest van het onderwijs en de opvoeding niet meer godsdienstig zijn zelfs al zijn al de andere medeleerlingen godsdienstig. Men begrijpt wat dit zeggen wil en men kan reeds ver moeden hoe er voor gewaakt wordt dat dit minimum van ont slaging van godsdienstles altijd en overal aanwezig zij en hoe zulks afdoende bewezeu wordt door hoo- geraangehaalde verklaring van Vooruit». Neutraal onderwijs kweekt noodzakelijkerwijze neutrale men- schen, wil zeggen, wier hoofdbe kommernis is elk voor zichzelf, in de maatschappij, een genotvol le ven in welstand te veroveren, zich hierbij correct en beleefd voor doende ten opzichte van den even mensch. Al hun streven beperkt zich tot het stoffelijke, het mate- rieele van het leven en van de rest blijven zij afzijdig, onzijdig of neutraal. Aldus komt het dat in een neu trale school al het geestelijke een voudig verwaarloosd wordt God, Christus, de Kerk, de genade, het gebed, sacramenten, zonde, gods dienstige plichten en dat er alle opvoeding en opwekking tot chris telijke deugden afwezig is, zooals geloof, godsdienstige onderdanig heid, versterving eu onthechting, kuischheid, godsdienstige naasten liefde, enz. Een neutrale school maakt haar leerlingen neutraal of wereldlijk van opvatting en leven. Ze maakt van hen twijfelaarsgeesten, die twijfe len of de godsdienst wel de vaste waarheid is, of zij wel verplicht zijn al die geboden van den gods dienst te onderhouden, enz. en die per slot van rekening oordeelen dat godsdienstige praktijken goed zijn voor meisjes, vrouwen en zieke en oude menschen.' Daarom is de neutrale school een slechte school er. blijft het voor christelijke ouders, in gewe ten, zwaar verboden, hun kinde ren uaar de neutrale school te zen» den. Ouders, nogmaals kent uw plicht en doet hem Wat nu de waarde van het on derwijs en van de opvoeding aan gaat, moeten wij, meenen wij, geen woorden verspillen de fei ten spreken voor zichzelf en de ouders moeten maar rondom zich kijken om meteen te bevinden dat Vooruit een inonumentalen kemel schiet wanneer zijn redac teur durft schrijven (25 Augustus) schrandere koppen, klare gees ten, worden alleen gevormd in de openbare school Of wou de «schrandere kop» die dit neerschreef zichzelf, voor een maal overtuigen dat hij onder de klare geesten moet geteld wor den Ten ai le tij de heeft de Oudheid melaat scheid gekend reeds vóór Confucius in China, de indische Vedas spreken er van, de Pharaons kenden ze en in de bijbel wordt er dikwijls van melaatscheidgespro- ken. v Het blijft evenwel toch onzeker of de benamingen, zooals bv. Zaraath in de bijbel, alleenlijk melaatscheid beduiden.) Gansch de middeleeuwen door zal den geest van den bijbel gelden ten overstaan van den melaatschen al den tijd dat de kwaal zal duren zal hij onrein zijn en zal hij alleen blijven, en zijn woonplaats zal buiten het kampzijn»; de melaatschen door Jezus-Christus gereinigd moesten zich eerst aan de priesters veitoonen. Men hoort dikwijls zeggen dat in onze gewesten de melaatscheid door de kruis vaarders werd ingebracht uit het Oosten dat is totaal mis. Reeds vanaf de IVde eeuw kent men leproserien in Frankrijk Saint Oyan de Synoden van Orleans (54.)), en Lyon (585) verscheidene edikten Rotharis 043 - Pepijn de Korte 757- Ka- re! de Groote 789; hebben 't probleem der melaatscheid behandeld, 's Was evenwel in de XIIIde eeuw dat die vreeselijke plaag het meest woedde. Ons land alleen heeft zoowat C00 lepro serien geteld hier in Zuid-Vlaanderen waren er deze van Aalst - Oudenaarde - Edingen. Een miniatuur in een Reu- tenboek van 1483 van Aalst schildert de melaatsche af met een blauwe tuniek ta baard waarover een breede witte mantel (vlieghere) en een vilten hoed, in de eene hand houdt hij een «lazarusklep» en in de andere een schotel voor aalmoezen en drinken). De melaatschen woonden gedwongen afgezonderd van de rest van de bevolking t zij in leproserien ladreries bijzonder lijk In en rond de steden, 't zij in landhut ten op het platte land waar de zieken «bid den ende metter cleppe gaen Dat die ongelukkige verstooten leefden en hun toestand verre van bevredigend was in alle opzichten hoeft geen verder betoog. Die afzondering zelf was als voorbehoed middel gansch onvoldoende daar die zie ken voortdurend op schooironde waren. Ze waren speciaal gekleed en moesten met de klep van op afstand alle voorbijgangers verwittigen, ze mochten niet ter zate komen zonder schotel of cleppe, zonder vlieghere of mantel en hun kousen moes ten doorzichtig zijn zoodat men kon zien of ze wonden hadden of niet in Namen zwoer de melaatsche tju'tl naprochera point Icpuilh sur I.X piedsprét*. In de laatste periode werden de zieken of ver- Zaterdag- 4 September 1937 va ii Voorbehouden zitplaatsen aan 5 fr. De Stichtingsvergadering zal doorgaan op bovenvermelde datum, om 10 ure, in de Brasserie Flamand Aug. Orisstraat, 24, rechtover de Beurs, te Brussel. De Katholieke Vlaamsche Volkspartij, Afd. Ninove, noodigt hier mee alle Katholieke Vlamingen van Ninove en omliggende die belang stellen in de Jeugdbeweging uit, tot het bijwonen van die vergadering. Maandag, September te NINOVE der lilatli. Studenten Hoopvol beginnen we een NIEUWEN opniarsch Frisch en Jong Levendig bewust van ons goddelijk kind schap Onvoorwaardelijk trouw aan Paus en Bisschop. moedelijke zieken aan een streng onder zoek onderworpen bv. in Antwerpen zetel den 2 schepenen, 3 geneesheeren, 3 chi- rurgen, 1 grefïier, 1 notaris met 2 klerken moeder overste en de pastoor. Van 1730 tot 1782 waren er op 1132 onderzoekingen enkel 30 in observatie gehouden. De melaatscheid verdween heel en gansch in ons land rond die periode en ook de leproserien verdwenen 't zij dat ze veranderden in kloosters, godshuizen,hos pitalen bv. het St. Pietershospiiaal te Brussel is een oude ladrerie 't zij dat ze tot puin vervielen, 't zij dat hun rijkdom men aangeslagen of verkocht werden (Ter Zieken in Antwerpen - Joseph II.) Meest iedereen denkt dat melaatscheid nu enkel nog in de tropische landen heerscht er zijn nu nog een 5000 tal melaatschen in Europa - Frankrijk telt er een 200 nochtans zijn de zuidaziatische en middelafrikaansche volkeren heden daags het meest aangetast men schat één millioen melaatschen in Indië, 200.000 in Belgisch Congo. In de beschaafds landen gaat de melaatscheid ras achteruit. (Noor wegen telde 2333 melaatschen in 1857, nu nog een 100 tal,)Xiet enkel het isoleering- systeem,laat dan nog soms op onmensche- lijke wijze, min of meer goed toege past heeft de melaatscheid in onze gewes ten doen verdwijnen menigvuldige an dere faktoren hebben hun invloed doen gelden zooals pest, hongersnood, oorlog, ja zelfs brandstapels maar de meest be langrijke invloed is de algemeene welstand zelfs in de hospitalen sliep men naakt, 3 - 4 in één bed, het slaaphemd kwam eerst maar in de XlVde in gebruik, verbetering van woning, kleeding, voeding de zeep (properteit is de eerste remedie geweest, schrijft Hansen. 1872 markeert een hoogdag in de ge schiedenis van de lepra, wanneer Hansen (Noorwegen) de veroorzakende microob ontdekte dus nog vóór de teringbacil door Koch in 1881 ontdekt.) Van dit oo- genblik af treedt de strijd tegen de me laatscheid in een nieuwe phase groote gebeurtenissen volgen elkaar op Pater Damiaan van af 1873 tot zijn heldhaftige dood in 1889 tusschen de melaatschen van Molokaï, zelf melaatsch geworden dwingt de meest onverschilligen aan het lot van die arme verstootelingen te denken. Inter nationale Lepraconferenties Berlin 1897, Bergen Noorwegen 1909, Strasburg 1923 Overal in de tropen en in Asie komt er roering, ten alle kanten worden komitei- ten en missies gesticht, America en Enge land staan aan de spits. Leprarijdschriften komen tot stand die relaas geven van de koortsige bedrijvigheid van vorschers en laboratoria Lepra, Leprosy Review Ja- pansche Lepra, Journal of the Internatio nal Leprosy Association. Vanaf 1928 houdt de Volkerenbond zich ook met de kwestie bezig. We zijn volop in de wetenschappe lijke phase. Overal rijzen studiecentra op: Kio de Janeiro, Calcutta, Culion. Pawa (Belg. Congo),Bamako (FranscheSoudan) Hoever staan we met de studie der me laatscheid Wat weten we ervan en wat weten we er niet van 1") Algemeen wordt aangenomen dat de bacil van Hansen de oorzaak is van de me laatscheid op grond dat men die bacil bij na altijd in de lepraletsels terug vindt nochthans blijven kuituur en overenting onmogelijk, dus ook zijn alle experimen ten op dieren uitgesloten en wordt de stu die van vaccin - serum - immuniseering schier onmogelijk alsook alle experimen- teele behandelingsmethoden. 2') Dat de melaatscheid door besmetting wordt overgezet is zeker, maar hoe die besmetting geschiedt is gansch onduide lijk. We! weten we dat de eerste teekenen kunnen uitbreken 20 jaar na de besmetting 3 VVe .veten zelf niet met juistheid of alle melaatschen in alle ziektenstadia even besmettend zijn en kunnen enkel gissen naar het bestaan van gezonde k'emdragers Er is ook al spraak van een filtreerende (onzichtbare) virulente vorm van de bacil 4 Welke menschen, welke lichaams gesteltenissen zijn meest vatbaar voor be smetting We weten, dat conjugale be smetting zelden is, dus dat volwassenen gewoonlijk niet besmet worden niettegen staande gedurig contakt met zieken, dat Vervolg op 2- blad. üa 8 Beverstraat, Ninove ALGEMEENE BOEKHOUDING Nazicht en opmaken der boekhouding Balans - verlies en winstrekeningen BELASTINGSVERKLARINGEN Projekten en toepassingsmethoden der boekhouding Inlichtingen 's avonds na 18 uur. Het is crisis is uit de mode maar 't is slechte tijd komt er nog ai eens door. Zoowel ie madame die uit de pasteibakke rij komt als de meneer die smakelijk sijn sigaar tit te rooken athter nen grooten demi als de werkman die aan 't kaarten is aan 'nen kalven frank de justin en vijf cn twin tig centiemen de slag zullen u klappen van den slechten tijd van als ge een busje uitsteekt om een steun voor een werk van kankerbe strijding, teringbeslrijding of iets derge- lijksch. Ne menheer die zijnen auto ergens aan een herberg gaat zetten om nekeer te telefo- neerett en die een kwartier nadien wegrijdt met een tffra moet ge zeker niet aanspre ken daar is 't zeker slechten tijd. Er zijn nochtans menschen die zeggen dat het geen en slechten tijd isen dat de men sclten nog nooit beter geleefd hebben dan te genwoordig. Ik ben mijnen pastoor sijn gedacht gaan vragen zonder een busje onder zijnen neus te steken en hij zei 't Is slechte tijd 't Is goeie tijd, sei hij, als iedereen deftig aan zijn brood komt. Als iedereen deftig aan zijn brood komt worden er in 't algemeen geen overdriven winsten gemaakt want de menschelijke be drijvigheid in haar geheel genomen kan ik toch niet veel meer teweegbrengen dan alle menschen deftig aan hun brood heipen. Er zijn tijden dat er groote fortuinen ge maakt worden in recordtempo. Dat zijn altijd slechte tijden stoffelijk gesproken en zedelijk gesproken. De som der groote weelde in de maat schappij heeft als tegenhanger de som der groote ellende in dezelfde maatschappij. De groote spaarders en de groote ver kwisters sparen of verkwisten wat anderen it kort hebben. En uit de groote tegenstelling van rijk dom en ellende komt de zedelijks ellende voort. In Congo zijn er negers du te arm zijn om een vrouw te koopen. Er zijn stamhoofden die hun rijkdom ten toon spreiden met er tien en meer te koopen. Hij dit er geen heeft en hij die er tien heeft zijn de twee groote faktoren der onzede lijkheid. Dat is bij ons hetzelfde in verschillige vor men omwille van de verschillige beschaving. De buitensporige weelde is het gevolg van de buitensporige winsten. De schaamtelooze tentoonstelling van die weelde ontsteekt bij anderen een buitensporig ge begeerlijkheid die alle banden doet aan stukken springen, zelfs de familiebanden, zelfs de banden der openbare eerbaarheid Dt exploitatie van die begeerlijkheid wordt een nieuwe en winstgevende tak der mensche lijke bedrijvigheid. Er was een tijd dat de grootstad de toe vlucht der goelevers was. De groot-stad alleen verschatte hun de ge paste gelegenheid en het gepaste anonymaat. Het anonymaat ts er met meer vandoen ze zijn schande-vrij En de gelegenheid is overal te vinden. Niet enkel in de kletnstad maar tot in dt kleinste en meest afgelegen dorpen rijzen dt kotjes als paddestoelen uit den grond. De kotjes dat wil zoo gezegd zijn maar het zijn luxe inrichtingen. De brouwerijen leveren niet alleen den drank. Ze leveren dt kapitalen en het dienst' personeel daarbij. Ze werken niet alleen verre van huis waar ze niet gekend zijn. Ze werken schaam teloos in eigen omgeving en rekenen op het geld dat ze zoo verdienen om kun deftig heid te bezorgen die ze niet meer hebben. Ik zeg u dat het slechte tijd is, zei mijn pastoor en als de goeie tijd weerkeert tal het begrip eerbaarheid ook weerketrtn en de ex ploitanten van hoog en van laag van de be geerlijkheid zullen verhuizen naar het ano nymaat van de groot-stad I Reporter 's Avonds eer ik slapen ga. Toef ik bij mijn vuurken, 't Is het zalig uurken Van de chicorei PACHA I

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Denderklok | 1937 | | pagina 1