BI
«*v
i
Waarheen vanavond
ZAAL ROXY
GRAVIN MARITZA
Haar Hoogheid wil niet trouwen
Qezellig Familiefeest
Elfde Jaar Nr 40
Prijs per nummer 50 centiemen.
Ninove 14 November 1937
Katholiek Vlaamsch en Volksgezind Weekblad
a. ILMYSTietlMAN-HiAIILTIRliAM
DONDERDAG 25 NOVEMBER, te 8 uur, komt het
Zondag 14 en Zondag 21 November 1937,
Vlaamsch Verbond der Katholieke Scouts
KAJOTTERSHOEKJE
Het Hoekje van den Reporter
VOOR HET KANTON NINOVE
Een splinternieuwe operette in een splinternieuwe
zaal
Afdeeling St. Jan Bercl\mans NINOVE
Zondag- SI November 1937
in de parochiale feestzaal, Sint Jorisstraat
te (i uur 's avonds,
ir\et de rr\edewerkii\g der Symfor\ie «EXCELSIOR»
F. Her\drlckx
Kuteheetrekenlng (B. Luysterman n-1862,54)
Telefoon 345
Handelsregister Aalst n' 1093
Abonnementsprijs
3 maandet fr- 4,00
6 maanden 7,00
1 jaar 13,00
Drukker-Uitgever
NINOVE, Koeipoortstraat, 10, NINOVE
Aankondigingen
Gewone per regel 1 fr.
dikwijls te herhalen vol
gens overeenkomst.
Het tijdperk der lange winter
avonden is aangebroken en het
lijkt ons daarom thans de gepaste
tijd om de aandacht van de chris
telijke bevolking te trekken op een
kwestie die door velen maar al te
lichtzinnig en al te achteloos wordt
opgevat.
We bedoelen het bijwonen van
cinemavoorstellingen.
Het hoelt geen betoog dat onder
de moderne vermaken, de film in
de laatste jaren een vooraanstaan
de plaats is gaan innemen. Het
volstaat om zich daarover een oor
deel te vormen, een blik in de
straten onzer stad te werpen op het
oogenblik dat de filmvoorstellingen
gaan beginnen of geëindigd zijn.
Men ziet dan hoe de menschen met
heele drommen komen zelfs van
buiten de stad om voor een
drietal uurtjes hun moeilijkheden
en beslommeringen van het dage-
lijksche leven te vergeten en ont
spanning te zoeken in het levende
beeld. i
De ontspanning, in haar veel
vuldige vormen is in onze tijden
van jachtend, zenuwsloopend le
ven voor velen een noodzakelijk
heid geworden, doch er mag ge-
ëischt worden dat zij waardig we-
ze, wil zeggen, zedelijk, verede
lend, opvoedend.
Men mag gerust beweren dat de
film een der populairste vormen
van ontspanning en verzet is ge
worden omdat zij geboden wordt,
na den dagtlijkschen arbeid, aan
alle rangen en standen van de
maatschappij. Haar invloed op c e
massa is dan ook niet bereken
baar.
De macht van de film is hierm
gelegen dat zij door middel van
het beeld spreekt. Dit beeld word
door den geest met vreugde en
zonder vermoeienis verwerkt en is
zells voor den meest onontwikkul-
den mensch begrijpelijk en spre
kend. Deze macht is nog versterkt
bij de spreekfilm, voor dewelke het
volgen der gebeurtenissen veel ge
makkelijker wordt en de bekoring
van de muziek de handeling aan
trekkelijk maakt. Voegen we daar
nog bij de dansen en opvoeringen
die soms in de poozen voorkomen
en men begrijpt hoe alles samen
spant en er op berekend is om een
atmosfeer te scheppen die de toe
schouwer omzeggens willoos on
dergaat.
De film en de atmosfeer in de
welke zij wordt ontwikkeld kun
nen ten kwade zoowel als ten goe
de gericht worden, en hier willen
wij het woord aanhalen van Z. H.
de Paus in zijn encycliek Vigilanti
cura over het filmprobleem
Zooveel gezonds, zoovee.
rampzaligs ook kan de boeiende
film in de zielen teweeg brengen.
De films brengen gelegenheden tot
zonde zij dringen de jeugd op de
wegen van het kwaad zij zijn
vaak de verheerlijking der harts
tochten zij vertoonen net ïeven
onder valsch licht zij verduiste
ren de idealen zij vernielen de
reine liefde, den eerbied voor net
huwelijk, de toewijding jegens het
gezin. Zij kunnen bovendien ge
makkelijk vooroordeelen onder de
individuen verwekken en conflicten
tusschen de naties, de sociale klas
sen en de rassen in één land.
Daarentegen kunnen goede ver
toningen een zeer verzedelijken-
den invloed voor de toekomst uit
oefenen. Behalve dat zij ontspan
nen, kunnen zij nobele levenside
alen opwekken kostbare kennis
verspreiden betere kennis van de
geschiedenis en van de schoonheid
van eigen en anderer land verbrei
den de waarheid en de deugd on
der een aantrekkelijken vorm voor
stellen scheppen of ten minste be
vorderen een wederzijdsch begrij
pen onder de naties, de sociale
klassen en de rassen de zaak van
de rechtvaardigheid bevorderen
de aantrekkingskracht van de
deugd opwekken j en positief me
dewerken aan de moreele en soci
ale verbetering der wereld.
Deze overwegingen krijgen te
meer gewicht wijl de film niet tot
enkelen spreekt, maar tot menig
ten, en onder omstandigheden van
tijd, plaats en omgeving, welke
niet geschikter zouden kunnen zijn
om geestdrift te wekken zoowel
voor het goede als voor het kwade,
en om een gemeenschappelijke
exaltatie teweeg te brengen, welke
naar de ervaring maar al te vaak
leert, scherp-ziekelijke vormen kan
aannemen.
Deze woorden van diepe kennis
en wijsheid stellen het filmpro
bleem in zijn juiste kader.
Terzelfdertijd als zij een ont
spanning is, is de filrn een middel
van opvoeding.
Spijtig genoeg zijn het meeren-
deel der filmen tot deze doelein
den niet bestemd en zoeken de
producteurs alleen geld te verdie
nen mits de massa te vleien in haar
ondeugden en haar driften.
Daarom is het noodig dat de
christelijKe menschen niet langer
onvoorzichtig en onvoorbereid te
werk gaan en een ontspanning
gaan opzoeken en een opvoeding
gaan ondeigaan die niet strooken
met de leer welke zij belijden.
Het mag niet zijn dat wij chris*
tene menschen filmen gaan zien
die het geloof en de zeden onder
mijnen, onze christelifke idealen
kwetsen of minachten, onze hei
ligste overtuiging bespotten of be-
leedigen.
Het mag niet zijn dat wij met
het schaamrood op het aangezicht
moeten bekennen ik ben er ge
weest en 'k schaamde mij voor mij
zelf, voor mijn kinderen, voor de
menschen die mij er zagen.
Het mag niet zijn dat onze aan
wezigheid op sommige voorstellen
verergernis wekt en door anderen
kan ingeroepen worden om hun
aanwezigheid te verschoonen en te
rechtvaardigen.
Daarom richten wij dit waar
schuwend woord tot alle christene
en rechtgeaarde menschen het is
voor allen gewetensplicht de richt
lijnen te volgen van de katholieke
filmactie, richtlijnen die gegeven
worden door de bevoegde bureaux
van de katholieke filmkeuring en
die, alleen, allen waarborg bieden
wat betreft de strekking en het ge
halte van het aangeboden spek
takel.
Die filmleiding kunt gij steeds
K.V.R. Operettegezelschap met
Prachtige Klucht-Operette in 5 bedrijven
Vraagt intijds uwe kaartei\ in de ROXY.
in Lokaal V ollisvcrhtiffiiig1 Cafe Het Kalf)
Stillekens aan voert op
Operette in drie bedrijven door J. Misinne.
aangeboden aan de leden en hun familie.
Puik Buffet, goed en goedkoop
Muziek, zang en leute
allerwege aangeplakt of uitgehan
gen vinden.
Aldus doende steunt gij de goe
de zalen, bevordert gij de goede
filmproductie, predikt gij door uw
voorbeeld en verhindert gij verde
ren uitbouw van slechte filmvoor
stellingen en filmproductiezaken.
Christene menschen, weest be
wust van uw verantwoordelijk
heid raadpleegt de filmleiding
vóór uw cinemabezoek en gehoor
zaamt er aan
Doet uw plicht 1
We staan' in de periode van de voorberei
ding van duizenden tot hunne toekomstige
legerdienst. Daavoor dit artikel.
'k Moet soldaat worden
Nog 24 dagen en... ik doe mijn t blijde
intrede in de kazerne Van over lang
tel ik de dagen al, één voor één Waar
om Omdat ik er blij om ben Omdat ik
er schrik van heb
Alleenlijk omdat ik benieuwd ben k~n
ris te maken met het midden waarin ik
12 lange maanden van mijn jongelings
leven moet gaan doorbrengen.
Van de werkplaats, bureel, atelier, naar
de kazerne 't Is allemaal het arbeidsmid-
den Ook de kazerne moet veroverd voor
onze gedachte Hoe kan dat Wanneer
Als de soldaten veroverd zijn t.t z. diege
nen die er in vertoeven. En dit gaat zeker
niet zco gemakkelijk. De kazerne is een
veroveringsplaats bij uitstek 1 Onze ver-
overingstaak is er zeer lastig Er zijn nog
te veel jongelingen die van de werking
der K.A.J. nog niets, of schier mets ai-
weten, en te weinig kajotters die in t le
ger, vrij en vrank met hunne overtuiging
voor den dag komen uit menschehjk op
zicht.
Die tegenkantingen Ja, men moet daar
zeker tegen 'n bots kunnen. D' er komen
jongens van alle slag Jongens ene L niet
1 begrijpen of die U niet willen begrijpen I
Ik moet nog soldaat worden en noch
tans weet ik reeds van alles wat over le
ger en kazerneleven Makkers die soldaat
zijn, of die soldaat geweest zijn briefden
het mij over.
ïk heb verscheidene jonge arbeiders van
dichtbij kunnen nagaan, vooraleer zijde
kazerne introkken ik heb ze van zoo
dichtbij mogelijk gevolg gedurende hun
dienst, ik heb ze kunnen nagaan en raad
plegen na hun legerdient Weinigen zijn
dezelfde gebleven Bitter Weinig
"t Grootste getal heefteen innerlijkever-
andering ondergaan 1 enkele, nog weinig,
hebben van bun verblijf in de kazerne
gebruik gemaakt om hun wil nog meer
te temperen om te stalen, om daar nog
beter de verschillende karakters te leeren
kennen, om dan later nog beter de ver
overing te kunnen doorzetten. Maar.., het
grootste gedeelte van die jongens heeft
helaas in de kazerne het ellendige pad
naar den afgrond bewandeld. Goed van
meening, van inborst en overtuiging,
vooraleer ze binnengingen, zijn ze het
niet kunnen blijven bij gebrek aan wils.
kracht. Ze wisten niet genoeg Ze moes
ten alles van 't leven weten! Zegingen
zoogezegd h"t leven leeren in huizen, in
zalen, in plaatsen, waar bet hen op een
eerzijdige vuile wijze voorgesteld werd
waar ze niet hadden durven ingaan in
't bijzijn van hun ouders of vrienden van
eigen parochie 1 Zoolang hun geldbeugel
het toeliet zijn ze er naartoe gegaan, daar
hebben ze hun laatste penning verbrast.
Dat geld, waarvoor hun ouders of zij
zelf vroeger, voor hun dienst zoo hard en
zoo lang hebben moeten wroeten En
velen hebben, met hun geld ook hun kost
bare gezondheid verloren
Nog enkele dagen en ik ben soldaat.
Hoe zal ik mij daar gedragen Kén
zaak staat vast lk wil mijn dienst doen I
zooals het een waar Kajotter past.
Dat zegt genoeg In 't woord Kajot
ter ligt zooveel begrepen.
Voorbeeldig geen karottentrekker
niet uit dwang Maar heel frisch, joviaal
en levenslustig.
Door taktvol optreden wil ik worden
veroveraar van mede soldaten die on
ze beweging nog niet kennen, door het
voorbeeld door Helde, door dienstwillig
heid
Zoo denk ik er over 1
Mochten vele milicianen mijne ziens
wijze deelen en door uw voorbeeldig op
treden het hunne bijdragen om te helpen
verwezenlijken wat in massakoor werd
gezegd Over tien jaar 500 van
daag 10.000, morgen millioen.
Wij weten het strijd ko3t offer... Of
fer kost lijden. Maar dat lijden en die
offers zal ik graag brengen voor ons heer
lijk ideaalK.A.J.
K.Hajee
Ik zit een beetje verlegen.
Enkele weken geleden zat ik te praten met
nen ouden vriend en 't ging over het simpel
worden
Aan drij leekens kunt ge zien zei hij alst
iemand begint simpel te worden.
Hij verliest zijn memorie.
Hij vertelt twee maal hetzelfde.
Hij begint luidop in zijn eigen te praten.
En ik meet twee weken te rekt hetzelfde
vertellen.
Er is iels veranderd in Ninove.
Ge moogt niet altijd rond kijken om te
zien wie er niet is.
Hebt ge al eens een li Novsmber-vieting
gezien als dees jaar.
Wij waren zoolang gewoon elk op xijtt
eentje naar 't monument der gesneuvelden te
zien gaan. En ne mensch liep zoo een beetje
gejaagd of ze soms malkaar met zouden
tegenkomen en ne keer vechten om den wapen
stilstand te vieren.
De oud strijders zijn samen in groephul
de gaan brengen aan de nagedachtenis van
hun gesneuvelde makkers.
En lieel Ninove is mee geweest, tot de
schoolkinderen toe.
Menschen met de meest uitloopende politieke
en godsdienstige gezindheid zijn samen opge
stapt ze hebben met malkaar gepraat, ze
hebben malkaar de hand gedrukt en 't was
gemeend. Ge zaagt en voeldet dat ze blij
waren malkaar ne keer andeis te kunnen be
zien dan i'i 't wil tan de cogen.
'i Is toch wonder dat in ons openbaar leven
altijd die veeten moeten bestaan.
Als, onder den oorlog, twee Ntnovieters
malkaar tegen kwamen was 't volle blijd
schap en ze mu.sten aan malkaars adem uiet
gaan rieken om ie weten of ze van dezelfde
partij waren.
Als, onder den oorlog, een soldaat in
doodsgevaar verkeerde dan sprong een andere
hem ter hulp op gevaar van eigen leven en
dat zonder te vragen van welke opinie hij
was.
Dan deelden ze nut malkaar de laatste
korslbrood en den laatsten teug uit de veld-
jiesch.
En nu
Maar ja, nu vandaag was het weer schoon
ze waren weer bij malkaar, mannen van drie
vier verschillige politieke opinies.
En als ze nu Minnen leeren van morgen en
overmorgen weer vriendschappelijk met mal
kaar om te gaan is t perfect.
Ze waren er niet allernetil, noch de oud-
strijders, ncch de burgersen er hadden er
meer kunnen zijn.
Ik heb daareven gezegd dat ge niet moogt
rond kijken om te zien wie er niet was.
Wie er dees jaar met bij was, kan er toe
komen de jaar wel bij zijn en waarom hoogt
of drijtige woorden spreken
De hulde van gansch een stad aan haar
gesneuvelde krijgers, aan haar dood gemar
telde opgteischien ts hartroerend en hartver
sterkend meteen.
Een volk dat zijn dooden huldigt is een
groot volk.
Want een volk, als 't een beetje logisch
handelt dat zijn docden huldigt eerbiedigt
zijn levenden.
En als de individuen in een volk zelf-re-
spect hebben en eerbied voor den evenmenseh
kan liet niet anders of dat gezamenlijk stuwen
naar omhoog brengt dat volk op hooger peil
op alle gebitd.
Een volk dat zijn dooden huldigteerbiedigt
zijn levenden.
De dag van tl November is meer dan een
belofte iiij is liet bewijs van un kentering in
de gedachten.
En ze moeten allen mee, zelfs de meest
verstokte achterblijvers. Reporter
8 Beverstraat, Ninove
ALGEMEENE BOEKHOUDING
Nazicht en opmaken der boekhouding
Balans - verlies en winstrekeningen
BELASTINUSVERKLARINOEN
I'rojekten en toepassingsmethoden der
boekhouding
Inlichtingen 's avonds na 18 uur.
i»
J