talige JC 't Is Paschen FILMAVON D Twaalfde Jaar N' 16 Prijs per nummer 35 centiemen. Ninove 17 April 1956 ROOD KRUIS van BELGIË Afdeeling Ninove. Op Dinsdag 26 @n Woensdag 27 April Da groote Film 0E WITTE ENGEL Verder D0UBLEPATTE PATACH0N in «Hun 28 dagen» ben YOOPdeele van heb WESK. Abonnementsprijs 3 maanden fr. 4,50 6 maanden 8,50 1 jaar 15,00 Drukker-Uitgever R. LUYSTERMAN-HAELTERMAN Koepoortstraat, 10, TELEF?^L3K r Postchekrekenmg nr 1862,54 NINOVE Handelsregister Aalst nT 1093 Aankondigingen Gewone per regel 1 fr. dikwijls te herhalen volgens overeenkomst. 't Is maar eens dat we er niet gaarne bij zijn als iemand zijn zaligheid» krijgt, en dat is... als 't ons eigen persoontje betreft. Anders... al wat ge wilt en hoe meer er afgekeurd en beknibbeld wordt, hoe liever. Ja, zoo zijn nu allemaal de menschen, en zoo zullen ze wel immer blijven als ze zich niet la ten leiden en beinvloeden door de leer van Hem die zegde «Ze zien wel den splinter in het oog van hun gebuur maar den balk in hun eigen oog zien ze niet.» Is het misschien daarom dat zooveel menschen er zoo moei lijk toe te bewegen zijn om hun Paschen te houden, om hun biecht te spreken Ze zouden veel liever hun doen en laten niet van dichterbij bekijken en voort afgeven op jan en alleman, en maar leven precies of God en zijn gebod niet bestaan, of zij zich hoegenaamd niets te verwijten hebben. En zie, daar staat de Kerk met haar gebod «ten minste eens per jaar uw zieletoestand onderzoe ken en in orde brengen Ten minste eens per jaaren 't zijn gewoonlijk zij die het langst uit stellen, die best wat vroeger en wat meer zouden moeten gaan. Want bang zijn ze de werkelijk heid onder de oogen te zien... ze is al te afschuwelijk mis schien En hier geen kwestie van te gebaren, van te verduiken of weg te sloppen Gods oog reikt tot het meest verborgene door re kenschap dient gegeven aan den Almachtige en Rechtvaardige Inderdaad geen gemakkelijke zaak Dat spijt om eigen dwaas heden, dat voornemen om in 't vervolg zijn plicht te doen over gansch de iijn. En tóch is het mogelijk, en tóch wordt iedereen van ons daar toe opgeroepen Als wij maar van goeden wil zijn, dan doet O. L. Heer de rest. En of we er belang bij hebben, van goeden wil te zijn Ofwel nu door 'n goede Biecht weerom de Heiligmakende Genade terug winnen, al onze daden verdiens telijk maken voor de eeuwigheid en zorgen dat ons leven, wat het ook moge brengen, 't beleven waard blijve en ons voere naar een eeuwig Geluk ofwel hier op aarde 'n ploeteraar blijven en een verstooteling, een ongelukkige voor de eeuwigheid Waarlijk, de keus is niet moei lijk daar de weg die God ons af lijnt, voert naar ons Welzijn voor tijd en eeuwigheid Niet geaar zeld dan ook, rechtsomkeer te maken, als we bezig waren ons zelf te bedriegen door wat schijn geluk als we de zonde lieten binnensluipen in onze Ziel Voor ons moet het Paschen zijn Al zon en licht, leven en warmte in onze ziel En dat kan maar, als we staan in Gods Vriendschap en Genade Zoo'n zalige Paschen te vie ren wenscht ons de H. Kerk KAJOTTERSHOEKJE Wil de arbeidersjeugd gevangenschap of bevrijding??? Ja, we werden begraven. - Begraven in de put van zedenbederf in onze ar- beidsmiddens. onder den druk van men sehen die ons moesten meer leven ge ven. Oudere menschen die ons hadden moeten een opvoeding, vorming geven, hebben ons ondergedompeld."doen ver smachten en ten slotte laten liggen waar we verstikt waren door de verpeste lucht van onze arbeiasmiddens. Ja. we waren begraven. En die begra fenis van de arbeidende jeugd, van den arbeidersstand van morgen, was niet alleen op zedelijk gebied. Ook verstan delijk. ook geestelijk, ook lichamelijk gingen we ten onder. De bedoeling van de grafdelvers was en is nooit geweest onze lichamelijke, geestelijke, zedelijke, godsdienstige dood Mogelijk wel dat ze niets anders op het oog hadden dan eigen genot of eigen ge win. Maar toch werd bij ons graf gezet: de schildwacht die moest beletten dat men ons zou komen weghalen uit die modderkuil. Men waakte op ons Wie dat Daar. die gewetenlooze uitbuiters van de zucht naar genot bij onze jonge ar beiders. Daar. die schrijver en uitgever van de smerigste modder-romannetjes. Daar. die verspreider van de lage ge notsmiddelen. Daar. die dienaren van de uitzinnigste. moordende modedienst. Daar. die uitbaters van kroegen en her berger waar onze jongens na hun zwa- ren arbeid een weinig ontspanning zoe ken. Daar. die gewetenlooze uitbaters van kinema's die enkel zien naar 't rol lende geld en niet naar 't effekt van hun films. Daar. die menschen die de leer verspreiden«dat ieder onverschillig zijn moet voor alles wat ligt buiten het eigen ik.» Ja, de arbeidersjeugd wordt goed be waakt. Ze wordt bewaakt door een sa menleving die de ware zin van 't leven niet meer kent. Zoo komt hot dan dat onze jonge ar beiders hun geluk gaan zoeken waar ze hun verderf vinden, gaan dansen en drinken, brassen en verteeren. in kroe gen en tingeltangels. Zoo komt het dat onze jonge arbei ders niet weten wat hun eigen waardig heid als jonge arbeider is. wat de waar de is van hun zusters de jonge arbeid sters. Neen ze weten niet dat het jonge meisje de moeder is van morgen en zij zelf een toekomstige vader en opvoe der. Dan is het te begrijpen dat ze zich blijven vergooien aan allerlei zaken die hen totaal verlagen. De wakers zorgen er immers voor dat ze het lichaam niet weghalen. En toch zal ook voor de jonge arbeiders de dag komen dat ze zullen verrijzen. En toch moet ook de arbeidersjeugd een nieuwe ieugd worden. Ja, we gaan nog verder. Evenals bij Kristus' verrijzenis, zullen Ifï de CINEMA CENTtSAL (Florence Nightingale met Kay Francis in de Titelrol). en een JOURNAL met de laatste Wereldgebeurtenissen. ALLEN DAARHEEN. ook hier de eerste getuigen van de ver rijzenis van de arbeidende jeugd zijn diegenen die de jeugd bewaken en er voor zorgen dat geen verrijzenis zich voordoetZij zelf zullen de eerste ooggetuigen zijn van die nieuwe jeugd. Hoe heerlijk schijnt voor ons weerom dat machtige K. A. J. ideaal een nieu we jeugd voor een Nieuwen Arbeiders stand. Een nieuwe jeugd is geen jeugd met hooge loonen. met veel betaald verlof, met lange schoolplicht en veel gelegen heid om zich te ontwikkelen. Neen Een nieuwe jeugd is de jeugd die de hooge loonen weet te gebruiken, die het betaald verlof aanwendt tot eigen ken nis, tot eigen ontwikkeling, die alles te baat neemt om haar tijdelijk en eeuwig doel te bereiken. Hoe spijtig dan dat zooveel arbeiders zooveel duizenden jonge arbeiders en arbeidsters dit nog niet kunnen begrij pen Hoe jammer voor die vrienden. Ze zien met ons de mizerie in de wereld, ze klagen met ons over de mistoestan den die vernederen op alle gebied. Ze roeper, met ons om iets anders, iets be ters. iets gelukkiger. Konden we hen dan toch toeroepen, neen. toeschreeu wen «Vrienden, ge draagt iets anders, iets beters, iets gelukkiger in u zelf.» Ze zien met ons dat de huidige samen leving en huishouding tot in haar diep ste grondslagen verkeerd is opgebouwd maar zien helaas niet met ons datgene wat wij als een bevrijdende overtui ging in ons ronddragen alleen de Kris tus. den Verrezene, kan die grondsla gen door Zijn Leer en Zijn genade ver nieuwen. Werken wij dan zelf aan onze inner lijke volmaking, dan komt op zekeren dag de stralende glans van Gods licht ons huidig graf besehitteren. dan wordt de steen die ons graf bedekt afgewen teld. dan gaan ook onze bewakers loo- pen. Dan vieren we de verrijzenis van gansch de arbeidende jeugd HET POLITIEK OVERZICHT VAM nt wccv De politieke atmosfeer klaart op. De succesvolle weerstand van China tegenover Japan maakt een internatio naal gewapend conflict in het Verre Oosten min waarschijnlijk. Franco is bezig met het Frente Popu lar te wurgen zoo een beetje op zijn Spaansch. Als er daar een ter dood ver oordeelde moest terechtgesteld worden werd hij gewurgd door een ijzeren hals band die een beetje met nen keer toege draaid werd. Het succes van Franco met daarop volgend het terugtrekken der Itaiiaan- sche vrijwilligers vergemakkelijkt in hooge mate de Italiaansche-Engelsche overeenkomst. Die schijnt zoo goed als zeker. De Negus wordt er aan opgeofferd maar er zal voor hem ook nog wel een beetje goed gevonden worden om de pil te vergulden. In Frankrijk is de Volksfront regee ring als een spook verdwenen tegeno ver den dreigenden internationalen toe stand. Nu zal een overeenkomst met Italië ook vlotter van stapel loopen. Italië ten andere houdt er aan een overeenkomst te bereiken. Al het gedoe van de spil Rome-Ber- lijn is een soort chantage geweest om de verovering van Abyssinië te doen erkennen. Maar daarmee is Italië een buurstaat van Duitschland geworden... en er wo nen onverloste broeders in Italië Duitschand houdt er een leelijke wijs begeerte op na. Het huldigt als natuur lijk en noodzakelijk den rassenstrijd waarin de sterkste de zwakste verslin den. Dat heeft in feite altijd wel een beet je bestaan dat de wolf het schaap opat. Maar het werd toch niet als rechtvaar dig en natuurlijk aanzien en er moet altijd een reden gevonden worden. Italië heeft gebruik gemaakt van de roovers-overvallen door Abyssijnsche zwerversstarnmen op Italiaansche grond gepleegd om er toe te besluiten de wel daden der beschaving aan Abvsinië op te dringen. Duitschland met zijn subjective op vatting over recht zet de wereld voor een allergevaarlijkste revolutie. Maar. niet kunnende rekenen op Ja pan. dat de handen vol heeft en ook niet op Italië dat wel de gevaren kent welke een machtige en vraatzuchtige gebuur meebrengtzal Duitschland voe len dat het op zich zelf is aangewezen en de druiven te groen vinden. Ik geloof dat wij mogen herademen. In het Binnenland zijn de drie Regee- ringspartijen maar akkoord over een punt namelijk dat ze samen willen blijven regeeren en om niet in ruzie te komen moeten ze een heele boei la ten zooals hij vroeger was. De groote karwei ligt in de nieuwe be lastingen. De Staat wil steeds verder en verder zijn neus steken in alle zaken en waar hij zijn neus insteekt is 't altijd om er geld bij in te steken. Het budjet van den Staat wordt met astronomische cijfers geschreven. Er moet geld zijn. dus er moeten belastingen zijn en elk wil betalen uit den zak van zijn ge buur. 't Is een lastige taak om dat effen te krijgen FILMLEIDING Programma van 16, 17 en 18 April. VOLWASSENEN LIEFDEMELODIE ALLEN DE WEES VOLWASSENEN CHARLIE CHAN IN HET CIRKUS DE MAN VAN DEN DAG Francois Hendrickx 8, Beverstraat, Ninove Verzekeringen van allen aard Hoofdagent voor Ninove en omstreken der Maatschappij «Belgische Lloyd Boekhouden - Fiskaai recht. Nazicht - opmaken - projekten, Balans - verlies en winstrekeningen Belastingsverklaringen. Inlichtingen 's avonds na 18 uur. 't leven gaan zoeken in een echt door leeft christendom. Ik geloof dat de Kristus redelijk con tent isReporter. 'T HOEKJE VAN DE REPORTER 't Was mottig weer dezen morgen van Witte Donderdag. Toch heb ik mijn jaarlijksche wande ling gedaan naar de verschillige «Ho- vekens» van de stad en omliggende ge meenten. Een mensch die op jaren begint te komen kiapt geerne van den goeden ou den tijd. De goede oude tijd voor iedereen is zijnen jongen tijd Zeker is 't dat er veel veranderd is sedert mijnen jongen tijd. Op dagen ge lijk Witten Donderdag en Goede Vrij dag ziet ge dat best. Die dagen maakten indruk op de men schen. 's Morgens was de groote dorpsklok samen met al de kleine klokskens van kapellen en hofsteden naar Rome ver trokken en er hing een indrukwekken de stilte over heel het landschap. In de kerk pakte het nog meer. De altaren stonden daar ontdaan van al hun ver sieringen en linnen. De kerk gaf zoo den indruk van een doodenkamer waar men in aller haast alles uitgevlucht heeft dat van de«rouw» zoo kunnen weten. Niets dan den doffen tik van de kerk- horiogie in den toren was te hooren en het siag zelf was afgelegd. Het pakte u aan langs alle kanten dat er «iemand» sterven ging. De klokken vertrekken nog naar Ro me en de muziek is in de kerk uitge storven gelijk in een sterfhuis. Maar daarbuiten gaat het lawaai van 't leven voort. Al wat modern is weet noch van God noch zijn gebod te spreken. De sirenen der fabrieken kennen maar den geld-god. Die sterft niet, op een heel jaar niet. Hij doet de anderen dood en zit er niet mee in. De sirenen die al op Zondag beginnen lawaaien zwijgen ze ker niet op Witte Donderdag of Goede Vrijdag. En de auto's toeteren en de trams bel len gelijk alle dagen. Ze zwijgen voor de politie-reglementen dat kennen ze. Voor den stervenden of dooden Kristus kunnen ze niet zwijgenze kennen Hem niet. De pic-up's en de radio's zwijgen niet. Ze behooren ook tot de moderne we reld ze weten ook van Kristus niet te spreken. En twintig en dertig radio posten ge ven u lichte dansmuziek ten beste, van daag gelijk alle dagen, precies of het leven een voortdurend bal is. 't is er misschien niet slechter om. Kristus hield niet van uiterlijk ver toon. Hij zou niet gediend zijn met de minuut stilte van den onbekenden sol daat. Toen Hij in 't Hoveken lag water en bloed tc zweten, waren de groote bazen in Jerusalem, heel waarschijnlijk, bezig met «santé» te doen op het wellukken van hun onderneming. En het eenige dat Hem plezier kon doen was het medewaken en metiebid- den van zijn Apostelen. Van de twaalf was er maar één die waakte; en die deed het om geld te verdienen met Hem te leveren. Tegenwoordig zijn er menschen die waken met Kristus en wonder buiten alle wonderen 't zijn jonge menschen. Niet zulke waarop ge het spreekwoord kunt toepassen als de duivel oud wordt kruipt hij onder den preekstoel. Maar jonge krachtvolle zelfbewuste menschen, die den voet schoppen in de moderne wereld gelijk ze het zouden doen in een mande oude rotte patatten sn die de schoonheid en het geiuk van J r*M Wb fr bb «Mi}*: - jjjjt*

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Denderklok | 1938 | | pagina 1