If
Gebroken Potten.
GR00TSCHE FEESTEN
Een Eeuwenoude Traditie aan het
Bevinge=Kapelletje te Neigem
r$
1138ter eere vanSINT CORNELIUS1938
Prijs per nummer 55 centiemen.
Ninove VI Mel 1958
op SINXENDHQ te NINOVE
TwaaJ/de Jaar N* 2f
j
Abonnementsprijs
3 maanden fr. 4,50
6 maanden 8,50
1 jaar 15,00
D r u k ke r- U i tge ve r
R. LUYSTERMAN-HAELTERMAN
Koepoortstraat. 10. TELEFOON 345
k i iA\ /r Postchekrekening nr 1862,54
NI NOVE Handelsregister Aalst nr 1093
Wij hebben weer een regee-
ringscrisis achter den rug, Het
oud ministerie Janson is weg
wij hebben een nieuwe regeering
Spaak. Voor hoelang
Op het oogenblik dat deze re
gelen zullen verschijnen zai de
Regeering allicht in de Kamers
hare meerderheid hebben gevon
den, en zullen de gebroken pot
ten weer eens aan een gelijmd
zijn. Voor wat de Regeering zelf
betreft zal de aaneenpassing der
stukken tamelijk vlug en gemak
kelijk gegaan hebben doch het
zelfde kunnen wij helaas niet
zeggen van onze katholieke par-
tij.
Het moet ons van het hart.
Toen wij vernamen dat de Ka
mer de vertrouwensmotie in de
Regeering Janson gestemd had,
voelden wij ons te moede ais na
die verkiezingen wanneer de ka
tholieke partij een nederlaag had
opgeioopen. Wij hebben hier ter
stede ongelukkig ruim genoeg
van die slechte dagen gekend
doch onze droefheid was steeds
getroost door de gedachte dat
elders toch de katholieke partij
sterk stond. En kenden we dagen
van teleurstelling, dan hadden
wij er toch ook van innige vol
doening.
Dat de katholieke partij zeer
geslagen uit de verkiezingen van
1936 is gekomen is een feit
maar dat die zelfde katholieke
partij zich onmiddellijk daarna
heeft opgericht, en van versla
gen als ze was, na een goed jaar
weer dreigend voor onze vijan
den is opgerezen, om op 24 April
op het Congres te Brussel op een
hoogtepunt te komen als van
vroeger dagen, kan evenmin be
twist worden. Het enthousiasme
was groot, en de eendracht
scheen verzekerd.
Hoe zouden wij er echter be
drogen uitkomen 1
Het is een ware obsessie ge
worden voor onze parlementai
ren van alles prijs te geven voor
het redden eener Regeering. De
belangen onzer Partij hebben op-
volgentlijk en verscheidene ma
len moeten onderdoen voor de
Regeering sedert de heer Van
Zeeland de tripartite uitgevon
den heeft. Veel parlementairs
hebben zelfs niet getwijfeld hun
parlementaire eer ten pande te
stellen, als maar die mooie tri
partite kon gered werden. Hoe
dikwijls hebben wij niet gehoord
dat de antiregeeringsgezinden
in de partij, gescholden werden
voor slechte katholieken, alsof
de partij zich met de regeering
zelf vereenzelvigd had.
En dan nog welke regeering
Een regeering waar de Socialis
ten de vlag zwaaien, en waar wij
de knechtenrol hebben te spelen.
Hoe dikwijls hebben wij ook niet
moeten hooren dat het onze ei
gen fout was als onze invloed in
de Regeering niet grooter was
dat het de schuld was der verdee-
i.ing in onze rangen.
Neen Dat is het verschuiven
der verantwoordelijkheid
Het spreekt van zelf dat wij,
katholieken, een ondergeschikte
rol zullen vervullen in een regee
ring, als wij ons vereenigen met
een groep die sterker is dan wij.
Na de verkiezingen van 1936
zeide de heer Vandervelde «Er
is weliswaar geen antiklerikale
meerderheid voorhanden, doch
één zaak staat vast dat er zon
der de Socialisten niet kan gere-
geerc worden». Welnu wij mee-
nen van wel. Er is zeker en vast
middel van te regeeren zonder
de Socialisten. Wij katholieken
hebben het maar te willen, en
zulke meerderheid komt tot
stand van zelf.
Dat het de innige en uitgespro
ken wensch is van de meerder
heid der katholieke bevolking
staaf vast.Doch wat zou het weer
baten moest een katholiek Con
gres dien wil te kennen geven,
als die wil niet gevolgd wordt.
Want dit zijn voor ons de twee
groote feiten die wij na de ver
trouwensmotie te boeken hebben
ten eerste dat de gebondenheid
tusschen kiezers en mandataris
sen verbroken is doch hieraan
kan bij een eerste gelegenheid
verholpen worden. Maar wat er
ger is dat is dat de eendracht in
de partij te niet is.
Het katholiek Blok vraagt im
mers een deputatie die zoo een
drachtig mogelijk moet zijn.
Waf kunnen de menigvuldige
vergaderingen der Conservatie
ve rechterzijden, en der Demo
cratische rechterzijden teweeg
brengen tenzij uiteenrafeling
der partij. En wie durft er in die
omstandigheden riog spreken
van tucht tegenover het Blok
Al die verschillende doenin
gen verraden een slecht klimaat
en moest er nu of morgen kie
zing komen, het is zeker dat wij
den weerslag zouden gevoelen.
Wij willen het Blok eenheid
zoowel in het Congres als in het
Parlement.
De katholieke massa is dat
trekken en sleuren moe
Dat men voortga met de prak
tijken die men er sedert enkele
weken in den schoot der Rech
terzijden op na houdt, het Ka
tholieke Blok zal springen, niet
tegenstaande alle beroep op ge
trouwheid en tucht. En waar zal
men dan staan
Och kom nog eentje,
Men loopt op een beentje
Niet ver en daarbij
t Is PACHA Cichorei.
IIIBIIMHIIIIHIIM—MBM—BMME
Het vernietigen van het onkruid,
is een der meest dringende werken,
die door den landbouwer in het voor
jaar dienen gedaan te worden. Kederik
neemt de plaats in van de haver, belet
ze te groeien en zich volledigd te ont
wikkelen.
Aankondigingen
Gewone per regel 1 fr.
dikwijls te herhalen volgens
overeenkomst
VIII Eeuwfeest der overbrenging en vereering der relieken van St. Cornelius.
o
ORDE DER PLECHTIGHEDEN
Te 10 u. Pontificale Hoogmis, opgedragen door den Hoogeerwaarden Abt van
Park-bij-Leuven, met assistentie van al de Norbertijner Abten van Bel
gië en een volledig Norbertijnsch Paterskoor.
De Sint-Gregoriusgilde der dekanale kerk zal de driestemmige «Missa
Nonna» van Osc. Van Durme uitvoeren. Aan het orgelE. H. G. Van
Durme, Laureaat van het Lemmens-gesticht.
Na de Hoogmis: Bezoek aan de Oude Abdij.
Te 2 u Norbertijnsche Vespers.
Te 2.30 u. Optocht door de straten der stad, gevormd door al de Kath. Akiie-
groepeeringen. Godsdienstige Genootschappen en Muziekmaatschappij
en van gansch de Dekenij. Verders door den geestelijken stoet van
Abten. Paters Norbertijnen. EE. HH. Pastoors, enz. Aan de kerk van
Ste Theresia Opvoering van een Massaspreekkoor: «St.Corneliushulde
Na den Optocht: Pontificaal Lof. Werken van E. Pater Plum, O.S.Mw. o. «Te
Deurn», zullen door de St.Gregoriusgilde worden uitgevoerd. De toon
dichter zelf aan het orgel. HET FEESTCOM1TEIT.
Zondag aanstaande, wordt te Neigem
de Meibedevaart naar het Lieve-Vrou-
wekapelletje van Bevingen gehouden.
Telken jare wordt bij deze godsdiensti
ge plechtigheid het vijftiendeeuwsch
genadebeeld, van de kerk naar zijn an
tiek heiligdom overgebracht. Een groep
ruiters, gevolgd van een historische stoet
gaat de pelgrimagie voor. Aan de ver
sierde kapel worden allerhande gods
dienstige oefeningen verricht. Meiliede
ren gezongen en eindelijk het Maria
beeld triomfantelijk in zijn heiligdom
geplaatst.
Het kan den weetgierigen of vromen
lezer misschien interessant lijken, naast
de geestelijke beteekenis van deze be
devaart een en andere historische of fol
kloristische bizonderheid te vernemen.
Onze Mariakapeiletjes in Vlaanderen
zijn niet alleen uitingsplaatsen van diep
kristelijk geloof onzer menschen. maar
zijn tevens ook merkwaardige centra
van onze landelijke Folklore. De ons o-
vergebleven volksgebruiken spelen zich
veelal af rond een kapel of kerk. en klim
men dikwijls op tot de nevelen van onze
geschiedenis.
Onze- heidensche voorvaderen, de ou
de Germanen, vereerden de godheid die
het hernieuwen van het landgroen aan
bracht. Bij het begin der Lente, gewoon
lijk in de Meimaand, vierden ze den te
rugkeer van Wodan's huwelijksreis, de
god die zonneschijn, hemelblauwte en
bloemensehoon medebracht. Te dier ge
legenheid hingen ze jeugdig groen, loo-
vertwijgen en slingerplanten aan hun
oude eiken waar rond ze dan dansten
en liederen zongen. 's Avonds op de
hoogten staken ze hun «heilige vuren»
aan.
Toen in de latere eeuwen de monni
ken der St. Baafsabdij van Gent onze
streken voor het Christendom hao' ien
gewonnen, bleven deze vroegere heiden
sche gedachten vastzitten in hun geest
en hun zeden en gebruiken met bij- of
wangeloof besmet.
De geloofspredikers, opdracht ontvan
gen hebbende niet alles te vernielen
wat het heidendom sinds eeuwen had
gevestigd, beperkten zich enkel er zin
en inhoud van te veranderen. Aan de
eiken en bronnen werden Christus- of
Mariabeeldjes gehangen, en de Meivie
ring bleef voortbestaan doch verkris-
telijkt.
Stilaan werden, door het zich ontwik
kelende Christendom, op deze offer
plaatsen kerken of bidgelegenheden in
steen opgetrokken.
Dat is zeer waarschijnlijk te Bevin
gen in de eerste helft der 12' eeuw ge
beurd
Door de overgebleven charters is ons
bekend, dat het Bevingekerkje gebouwd
werd door de heeren van Wedergraeten,
de eigenaars van het allodium en het
slot van Neigem. en er een wereldlijke
priester aanstelden.
Deze heeren van het slot van Contre-
cuer oefende er het eigendoms- en per-
sonaatsrecht over uit. Dit laatste liet
hun toe. mits toestemming van den bis
schop zelf de geestelijke bedienaars er
van aan te duiden.
In het jaar 1256 deed Otto II. heer van
Wedergraeten en Contrecuer. afstand
van zijn eigendomrecht ten voordeele
van «Presbyter Adam van Liefferinghe»
de aangestelde priester. Doch een paar
jaren nadien kwam het terug aan het
slot.
Op Witten Donderdag van het jaar
1258 verscheen de ridder van den burcht
met zijn zoon Otto III. in gezelschap van
de zeven schepenen van zijn rechtbank,
prelaten, geestelijken en voorname no
tabelen van het «Ailodium Nevghen».
in stoet aan de Bevingekerk. en ver
klaarde er voor eeuwig afstand te doen
van zijn rechten ten voordeele der re
guliere kanunnikers van St Jacobs van
Coudemberg te Brussel.
Deze gebeurtenis wordt nog jaarlijks
herdacht en verbeeld in de historische
stoet welke de bedevaart voorafgaat.
Men ziet er deze historische ridders,
prelaten, schepenen en notabelen net
zooals weleer naar Bevingen schrijden
om er hun zevenhonderd jarige belofte
te hernieuwen.
Rond de paaschtijd van het jaar 1263
kwamen vermoedelijk de eerste witte
kanunnikers van Coudenberg te Bevin
gen aan.
Doch weldra bleek de afstand van het
kasteel naar de kerk van Bevingen te
ver te zijn voor de slotheeren en werd
na enkele jaren de fungeerende pries
ter naar de burchtkapel geroepen, die
later de parochiekerk zou worden.
Het Bevingekerkje onttrokken van
haar hoogen bedienaar was weldra het
lot beschoren van menig verplaatste pa
rochiekerk het bleef voortbestaan als
bedevaartkapel.
Op initiatief van den huidigen pas
toor werden in 1924 opgravingen gedaan
rond het bouwvallig geworden bidplaats
je. die tot zeer verrassende ontdekkin
gen leidden. De voormalige Bevinge
kerk had den vorm van een Latijnsch
kruis en was van aan den ingang tot het
priesterkoor ongeveer 19 meter lang. De
beuk had 6 meter "breedte en het tran
sept 14 meter lengte. Alleen het sanctu
arium (priesterkoor) is nog ten huidi
gen dage bewaard gebleven.
Over het verloop en den luister van
de Meivieringen in die eeuwen is ons
- spijtig genoeg - heel weinig oekend.
De Geuzenfurie der 16e eeuw wischte
menig spoor uit. en zeven koffers doku-
Vervolg op 't tweede blad
'T HOEKJE VAN DE REPORTER
Ik wou dat Guido Gezelle eens weer
kwam op de wereld te Ninove puur uit
curiositeit of hij zijn verzekens over het
schaverdijnen niet zou herzien.
In zijnen en mijnen jongen tijd wa
ren er nog lange en harde Winters in
het landen de jeugd haalde haar hart
op, op het ijs. Ze kon haar zucht naar
beweging en snelheid eens botvieren.
Ge kost u wei ne keer in 't zweet rijden
maar te warm kreeg ge het niet. De
koude lucht rondom u, het ijs onder uw
voeten zorgden voor een normale en re
gelmatige afkoeling.
Nu zijn er geen Winters meer, is er
geen ijs meer en de schaverdijnen han
gen op zolder.
Nu zijn er rolschaatsen en is er beton
Ik fietste dees week de historische
plek voorbij waar ik eenigen tijd gele
den gepakt werd om op den beton te
rijden.
Ik was van slecht humeur als ik er
aan dacht. Niet voor die dertig frank.
Als gc ze opdrinkt zijt ge ze ook kwijt
en 's anderdaags ziek op den hoop toe.
Maar niemand is er geerne «gepakt» bui
ten de kleine kinderen en sommige meis
jes.
Daar op de historieke plaats waar ik
gepakt werd kreeg ik een schouwspel
te zien dat ik niet beschrijven kan.
Als gij neg geleefd hebt in den tijd
dat er veel ronkers waren en die aan
den gang gezien hebt op een schoone
Meiavond rond de doornen haag weet
je a peu prés wat het was.
Het was een bonte wemeling van rol
schaatsers en schaatsterseen over en
de weer vliegen, een door een schieten,
een botsen en grabbelen, een gillen, val
len en pakken dat het een plezier was.
Binst ik daar stond op te zien kwam
de champetter daar voorbij. Hij bleef
staan en stond er ook op te zien.
Waarom pakt gij dat niet zei ik zoo.
Waarom zou ik ze pakken zei hij zoo.
Ze hebben mij hier pertang gepakt
omdat ik op den beton reed zei ik zoo.
Gij reed op twee wielen zei hij zoo
En met twee wielen moogt ge op den
beton niet komen als ge u den luxe niet
kunt permitteeren van nen motor.
Ze rijden op acht wielen 2ei hij zoo.
En het reglement voorziet niet dat ge
op achtwielen over den beton niet moogt
rijden.
Wat komt gij hier dan doen zei ik
zoo.
De ouders hun werk, zei hij zoo. Ten
minste zooveel ik kan; ik kan niet overal
zijn. Mac als elk de zijne ga sloeg zou
ik serieus werk kunnen doen. Nu ben
ik kindermeid met strepen op mijn muts
en mijn mouwen.
Maar alle gelijk, zei ik zoo, garde,
daar gaan hier malheuren gebeuren.
Dat vrouwvolk en hoort of en ziet niet
met al dat schreeuwen en gillen en grab
belen en vallen. Dat zal ne keer onder
nen autobiel geraken.
Als 't maar onder nen automobiel is zei
hij zoo, dat is een accident waar ge kunt
voor trekken.
Reporter.
Francois Hendrickx
8, Beverstraat, Ninove
Verzekeringen van allen aard
Hoofdagent voor Ninove en omstreken
der Maatschappij «Belgische Lloyd
Boekhouden Fiskaal recht.
Nazicht - opmaken - projekten.
Balans - verlies en winstrekeningen
Belastingsverklaringen.
Inlichtingen 's avonds na 18 uur.