batige JCoogdag SIXKSKX Nog over gebroken potten, SINT CORNELIUS- JUBELFEESTEN op 2'SINKSENDAG. TwaaJ/d« Jaar Nr 23 Prijs per nummer 33 centiemen. Ninove 3 Juni 193S R. luysterman-haelterman Abonnementsprijs 3 maanden fr. 4,50 6 maanden 8,50 Drukker-Uitgever Koepoortstraat, 10, TELEFOON 345 NINDVF Poctchekrekening nr 1862.54 Handelsregister Aalst nr 1093 Dit jaar moet het eens echt kermis ofte Kerkmis zijn in Ni- nove Kermis voor het lichaam, maar kermis ook voor de ziel. Want buiten 't gewone kermisge- doe komt er nu de plechtige her denking bij van 't overbrengen der reliquiën van Sint Cornelius, 800 jaar geleden. 't Is maar, dat er sindsdien al heel wat voorgevallen en gebeurd is in het Ninive Flandrorum de oudste, de stoutste en de wijs te der steden Rodenbach besluit zijn ge dicht Fierheid met een spij tige klacht «Helaas... waar is der cudren fierheid nu gevaren Wat zouden de Ninovieters dan moeten doen als ze terugdenken aan dat compliment vanSanderus inzonder op dezen Sinksendag Bestaat in Ninove nog het ste vige, vaste, oude, Vlaamsche Ge loof, dat helden wekte en marte laren leverde Bestaan in Nino ve nog die stevige eeuwenoude zedelijksbegrippen over recht vaardigheid, huwelijksleven en zoo meer r5 Bestaat in Ninove nog dien geest van samenhoorigheid, overeenkomst en vrede Mag Ninove nog de stoute en wijze» stad genoemd worden, waar het er op aankomt haar kostbaarste bezit geloof, taal, zeden en vrijheid te verdedigen?' Och arme... is er nu op dit ge bied één flauwer stad dan Nino ve Of meent men nu dat «stout en wijs zijn is vloeken als 'n ketter, vuile praat vertellen,Gods wet en Gods gebod overtreden Ja, beste Lezers, Ninove mag gerust den H. Geest met zijn ve le gaven ter hulp roepen, wil het niet roemloos en ongelukkig ten onder gaan. Vragen we met de Sinksenda gen fierheid over ons geloof om er overal voor uit te komen en er consequent naar te leven Vra gen we de wijsheid, niet alleen voor het stoffelijke, maar inzon der voor het geestelijke, opdat we onze eeuwigheidsbelangen op het voorplan zouden brengen. En zeker is het, dat Sint Cor nelius, die nu al eeuwen in onze stad wordt vereerd, 'n stootje aan den wagen zal geven, om voor al zijn trouwe vereerders Ninove en omstreken) de vervul len zoo zijn er Goddank vele in ling dier beste kermiswenschen te vervullen Onze lezers zullen, evenals wij. met veel belangstelling de beschouwingen gelezen hebben die onze Senator zoo vriendelijk was te wijden aan het arti kel «Gebroken potten» dat hier vóór 'n drietal weken verscheen. In dit artikel ging het in hoofdzaak om de mogelijke gevolgen rampspoedi ge gevolgen voor ons katholieken, die de verwarde stemming over de vertrou- wensrnotie der regeering Janson had kunnen hebben. Gelukkig is middeler wij] die stemmingzaak tot aller bevre diging opgelost geworden. Het betoog van den heer Senator komt in de kern hierop neer dat. met de hui dige samenstelling van de wetgevende Kamers en in de gegeven omstandighe den, geen regeering zonder socialisten mogelijk is. dat we dus willens nillens. maar moeten vrede nemen met het so cialistisch medezeggenschap en dat de fout daarvan ligt in een gebrek aan een dracht onder dezen van katholieke (w.z. christelijke) gezindheid. In feite is dit werkelijk zoo vooreerst kan een partij met ongeveer een derde van het aantal parlementsleden maar zonder meer niet in de oppositie gaan staan, vooral als die partij katholiek noemt en als dusdanig de'opdracht heeft een allerbelangrijkst en dierbaar erfdeel aan beginselen, verwezenlijkingen en in stellingen te vrijwaren. Anderzijds is het klaarblijkelijk onmogelijk, uit hoof de van de scherpe, soms onverzoenlijke tegenstellingen die de programma's der andere kleinere partijen onderling ver- toonen een regeeringsploeg met de hulp derzelve op te bouwen. Oppositiepartij worden was dus voor de katholieken uitgesloten. De partij moest dus aan de regeering deelnemen, doch dan alleen als ze haar programma uitwerkt en zich niet laat manceuvree- ren door de anderen. We moeten hier geen bedenkingen ma ken over het regime Van Zeeland, noch over het planisme, de menschen zuilen die zelf wel vinden als ze hun eerstvol gend aanslagbiljet in ue belastingen zui len openmaken we willen simpelijk vaststellen dat de plan-politiek, of ze Van Zeeland of De Man heette, falikant is uitgeloopen en dat de partij die van de korte aanloopperiode na de muntont- waarding heeft genoten, de socialistische is. en alleen zij. De katholieken hebben er zich bij neergelegd alleen afwerend of lijdelijk te zijn er werd in ons kamp luide ge schreeuwd en scherp geschreven, doch de roode oomes gingen hun gangze zwegen en overstelpten hun instellingen hun volgelingen, hun organisaties aller hande met voordeelen en faveurkens. veelal zonder eenigen schijn aan recht vaardiging en met een partijdigheid waarvoor ze naderhand zelf terugschrik ten. Het protest van de katholieken werd achteloos voorbijgegaan, als er niet ge schermd werd met het spookbeeld eener ontbinding, waarvoor nochtans de roo- den zelf erg beducht waren, al lieten ze het niet zoo blijken. Het lot van regeeringen of van poli tieke mandaatbekleeders boezemt ons Aankondigingen Gewone per regel 1 fr. dikwijls te herhalen volgens overeenkomst Het Feestkomiteit doet een warmen oproep tot de bevolking tot eensgezinde viering. Gansch Ninove weze EEN Geest en EEN hart. om Sint Cornelius te huldi gen. den grooten Paus en Martelaar die zooveel zegen over onze stad en over gansch Vlaanderen heeft gebracht, en ook om de Hoogeerwaarde Prelaten te ontv angen, de vertegenwoordigers der Norbertijnerorde die nier gedurende zooveel eeuwen, geestelijke en tijdelijke belangen der bevolking heeft behar tigd. 2 Sinksendag is een historische dag voor onze stad. Voor het eerst sedert de Fransche Omwenteling zullen we de Norbertijnsehe Prelaten begroeten en toe juichen in onze straten zooals het in vroeger tijden gebeurde op groote dagen Daaiorn weze ieder huis bevlagd van in den vroegen morgen. Gansch de stad weze in feeststemming. Men wone de godsdienstige plechtigheden bij in de kerk. Men stappe op in den stoet of neme plaats op den doortocht. In de keik zuilen de stoelen zooveel mogelijk geplaatst worden in de midden- beuk opdat men den dienst goed zou kunnen zien. De kerk wordt gesloten een kwaart voor negen uur en geopend te 9.30 uur. Na de pontifikale mis worden al de stoelen uit de kerk verwijderd. ?s Nam id- dags zuilen allen gedurende het pontifikaal lof moeten recht staan. De kerk zal gesloten blijven van na de Vespers tot op het oogenblik dat de kop van den stoet den ingang der kerk bereikt heeft. Zullen eerst binnengela ten v. orden de personen die deel genomen hebben aan den optocht, daarna de andere. Deze die op het kerkplein staan zullen door luidsprekers de plechtighe den in de kerk kunnen volgen. Na het lof zal door drie priesters gezegend worden met de relikwie van Sint Cornelius, namelijk aan den ingang van het hoogkoor, rechtop het altaar van O. L.. Vrouw, en recht op het altaar van Sint Jozef. Mv_n wordt verzocht rechts op te gaan en links weer te keeren en niet rond de kerk te gaan zoolang het meeste volk niet weg is. Moest het weder siecht zijn en de optocht niet kunnen doorgaan, dan zullen de inwoners daarvan verwittigd worden dooi het intrekken der vlaggen van den kerktoren, te 2 uur. De diensten zouden dan op de volgende wijze plaats grijpen Te 2 uur Norbertijnsehe Vespers. Daarna Pontifikaal lof. Na het lof de drie liederen ter eere van Sint Cornelius. Daarna uitvoering van het spreekkoor in de kerk. Om te sluiten een dankwoord door Z. E. H. Deken. Laten wij bidden opdat wij onzen toevlucht niet zouden moeten nemen tot de ze noodmaatregelen. weinig belang in. d dingen zijn uiter aard voorbijgaand. 0nllig en kortston dig. Voor ons heeft alleen waarde het blijvende w. z. de toekomst van ons ka tholiek geloof en van ons katholiek volk. Treurig is het evenwel te moeten be denken dat al de narigheid waarover we te klagen hebben, over ons gekomen is door de verdeeldheid die heerscht on der hen die de christelijke levensbe schouwing aankleven en belijden. Het lijdt geen twijfel dat de bevolking in overgroote meerderheid katholiek ge- loovig is en wil bestuurd worden. En nochtans zijn we daar ver van af ter oorzake van verschillen van opvatting, niet over de hoofdlijnen, maar over bij komstigheden. zaken van ondergeschikt belang als kwesties van proceduur of van mate in het stellen van doeleinden op taalkundig, financieel gebied en an dere. De drang naar hereeniging. op het po litiek plan. van alle katholiek geloovi- gen wordt openbaar beleden bij alle ge legenheden en. oogenschijnlijk ook. in gevolgd en toch moeten wij de vaststel ling doen dat de uitkomsten niet altijd aan de verwachtingen beantwoorden. Divide ut imperes verdeel opdat ge moogt regeeren) is een leuze die onze tegenstrevers al te goed kennen en be hartigen en mits een behendig gebruik van betitelingen als fascist en nazist en dgl. en een duivelsch aanwakkeren en exploiteeren van persoonlijke oneenig- heden onder leidende personen, jagen ze de katholieken tegen elkaar in 't har nas en bekomen zij dat de nadruk steeds wordt gelegd op wat de katholieken scheidt en dat wordt veronachtzaamd wat hen verbindt oi' behoorde te verbin den. We hopen dat die kortzichtigheid mo ge verdwijnen en dat door allen de te gemoetkoming worde betuigd en. des noods, de offers worden gebracht die de verwezenlijking van deze hereeniging mocht vergen. 1 Tot slot beamen we volmondig wat de Heer Senator aan het einde van zijn be schouwingen schreef «Ze moeten (katholieken) in eigen ran gen, naar binnen en naar buiten, de een dracht herstellen, ze moeten een aaneen gesloten blok uitmaken, van kant laten wat hun verdeelt, een einde stellen aan de uitsluitelijke afbrekende onkristelij- ke kritiek, verwezentlijken of beletten wat den dag van heden toelaat zonder daarom iemand zijn ideaal voor de toe komst te doen prijs geven. Dat, en dat alleen is degelijk, doen baar, vruchtbaar en vooral praktisch werk. LANDBOUWBELANGEN Hei werk up hei iand in Juni. In Juni. zijn de velden op hun mooist, maar het is de maand waarin de land bouwer te strijden heeft tegen het on kruid. de insekten en allerhande teelt- ziekten. Onder het onkruid, willen wij hier e- ven de hederik (wilde mosterd) aanstip pen. die de haverplanten overrompelen. Men komt er toe deze onkruidplanten te vernietigen, door 's morgens vroeg, wanneer de planten nog dauwnat zijn 800 tot 1200 Kg. fijngemalen svlviniet- kaïniet te strooien.Dit zout heeft nog het Vervolg op 't tweede blad Francois Hendrickx 8, Beverstraat, Ninove Verzekeringen van allen aard Hoofdagent voor Ninove en omstreken der Maatschappij «Belgische Lloyd Boekhouden Fiskaal recht. Nazicht - opmaken - projekten, Balans - verlies en winstrekeningen Belasti ngsverklaringen. Inlichtingen 's avonds na 18 uur. 'T HOEKJE VAN DE REPORTER Ik heb honderd keer en nog meer de klok-hen, als haar kuikentjes groot wa ren, haar moederstem en moederinstinct weten verliezen en haar gangen gaan zonder nog naar haar beestjes om te zien Ik had dan altijd compassie, och arme. De beestjes waren wel volgroeid maar den drang naar moeder zat er nog in en ze liepen een paar dagen nog erbamelijk te roepen op die moeder die hen niet meer kende omdat haar moederinstinct dood was, en die zij niet meer erkenden omdat ze haar moederspraak kwijt was. Er lag toch zooveel angst en zooveel droefheid in dien klaagroep. Verleden week heb ik twee kleine meisjes zien «grijzen:). «Mameer» was opgetrokken en had haar en «Monpeer» in den steek gelaten. Een alledaagsch geval Ik wil* wel't is een «faits-divers» die tegenwoordig nog al voorkomt. Maar dat ge voor de «grijzende» kin deren staat, slachtoffers van dien faits- divers» dat is niet alledaagsch. Als moeder dood is grijzen de kinde ren ook. Maar dan kunt ge ze troosten Moederke is bij Jezus, in den hemel. «Moederke ziet haar kindjes nog geer- ne. Moederke waakt nog op haar kindjes Kinderkens moeten nu altijd maar braaf en zoetekens zijn, want moederke hoort en ziet het nu ai, sedert ze bij Je zus isen al kan ze niet meer komen kij ven, ze zou toch verdriet hebben als ze stout zijn Maar als moederke nu niet dood is; als moederke nu weg is, niet bij Jezus, maar bij nen andere vent. Als moederke nu niet meer omziet naar haar kindjes, er niet meer voor zorgt, ze niet meer bewaakt Wat moet ge dan zeggen om schreien de kinderen te paaien Zeggen dat moeder slecht en stout is? Ze neerhalen van den troon waarop ze prijkt in net kinderhart Het kind leeren vuisten maken op moeder en het op weg zetten om den eeredienst van den haat bij te treden en later bij wijze van groet een vuist te maken op heel de wereld Hun uitleggen wat ge nog aan groote menschen niet kunt uitleggen dat moe der braaf en zoete was maar dat slechte menschen ze hebben belegerd verlekt en verleio tot dat ze zonder het zelf te be merken op eens den dieperik in was Hun zeggen dat de menschen nu met modder werpen naar moederke om hun eigen geweten te paaien. Dat het juist die menschen hun schuld is dat het kwaad moederke heeft te pakken gehad omdat ze stilzwijgend en welwillend het kwaad hebben laten groeien, het zelf hebben gevoed tot een waar gevaar voor de maatschappij, In een van die ontelbare kotjes waar ze bier en genever mogen verkoopen omdat ze geen patent betalen, heeft moe der het gehaaidin een van die ontel bare kotjes waar de jeugd bedorven wordt en de huishoudens uiteengerukt onder de welwillende onwetendheid van de wet Van de Velde Vriend lezer, excuseer dat ik jammer; moest ik niet jammeren ik zou moeten vloeken. Reporter. Het weze in verzen van tien voeten Of proza uit de tiende la Dat men ze namaakt, wij begroeten Als eerste Cichorei PACHA. 1 ioor icon

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Denderklok | 1938 | | pagina 1