Christus Koning
Zondag 29 Octobor 1944.
R. luysterman-haelterman
Prijs per nummer Ifr.
Drukker-Uitgever
Koepoortstraat, 10, Postchekrekening n'
N1NOVE Handelsregijter^Aalst^n
1862.54
1093
mgmmm
BELGISCHE EN VREEMDE EFFECTEN (TITELS)
KONING CHRISTUS
Koning Christus en Christus-Koning
dat is niet hetzelfde zooals het niet het
zelfde is te zeggen Koning Aifons van
Spanje, en Alfons Koning van Spanje.
Koning Christus aat is de titel, de
kroon het recht.
Christus Koning, dat is de troon en het
feit
Tusschen beide ligt er de heele afstand
van het recht naar het feit. In rechte is
Christus Koning, en blijft Hij het onver
zettelijk, onverwoestbaar maar is Hij
ook Koning in feite
De vraag is niet zonder belang. Daai
zijn er in deze tijden miljoenen, die er
niets op tegen hebben dat wij Christus
Koning noemen, dat Christus Koning
heetmaar diezelfde menschen verzetten
zich hardnekkig dat Christus Koning zij
Hij mag wel voor hun part een kroon
dragen en zetelen op een troon, zoo hoog
als wij dien wenschen, liefst zoo hoog
mogelijk, in de lucht en in de wolken
maar wanneer die koning ook maar een
voet op onze aarde zou willen zetten, dan
schreeuwen miljoenen Weg met Hem»
Parade-Koning
Dat Christus zoo iets wordt als een
Jawel
CHRISTUS - KONING
ninklijken Rechter.
Liefde-Koning
Doch ook op aarde is Hij Koning als
geen tweede. Daar is voorzeker in de we
reldgeschiedenis niemand die gehaat
wordt zooals Christus daar is er ook
geen die bemind wordt zooals Hij. Nie
mand werd vervolgd als Hij. maar nie
mand ook zoo gediend. Waar Hij nu als
voor tweeduizend jaar. in de ongeloovi-
ge landen, als vroeger in Rome, zijn ver
volgers vindt, daar vindt Hij ook zijn
martelaren. En zelfs in zijn vernederin
gen is Hij ééniggroot. Alleen wie zoo
hoog staat kan zoo diep vernederd wor
den.
Dit moeten we niet bewijzen met ar
gumenten uit het verleden wij moeten
het constateeren in de feiten van van
daag. Wij voelen het als een begeestering
op het wereldfeest van heden.
Vandaag toch getuigen 352 miljioen
menschen over de wereld, in alle talen
en in elk land. dat Christus Koning is.
Zij schreeuwen het niet van de da«cen
zij loopen niet door de straten met vuis
ten in de luchtmaar knielend en han
den vouwend tot ingetogenheid hebben
Bericht aan de houders van effecten (titels).
De verplichte aangifte van effecten, opgelegd aan alle houd®''s
door de Besluitwet van 6 October 1944, moet bij een bank inge
diend worden. ALLE effecten moeten, in een maal, aangegeven
worden tusschen 16 en 31 October ]944. SBA, F nt
Wendt U tot de BANQUE DE LA SOCIETE GENERALE DE
BELGIQUE (voorheen Banque Centrale de la Dendre) waarva
een zetel of agentschap ter plaats of in de naaste omgeving geves-
tiqd is Deze bank za! U alle noodige inlichtingen verschaffen en
zal U grootendeels helpen bij het invullen der vereischte formulie
ren van aangifte.
Hare diensten zijn, zooals U reeds weet, bi,zonder goed inge
richt, haar personeel is toegewijd en ervaren en hare kanto^ v^"
vullen der vereischte formaliteiten (opstellen en in ontvang-t
men der aangiften, gebeurlijke verhandelingen der waarden
eRZen voor het in deposito ontvangen der effecten
U zult er het maximum gemak en zekerheidvinde rv
N.B. De loketten der BANQUE DE LA SOCIETE GENERALE DE
BELGIQUE blijven eveneens open in de namiddag voor het aan
vaarden der aangiften van effecten.
OP DEN UITKIJK
Dat Christus zoo iets wordt ais een oen vou getuigenis afgelegd
parade-koning dal.vindeni die merw zi, wat men „iet geeft aan eer
paraae-K-uiniiB.
vrij onschuldig, en vooral onscnacielij
Een mensch moet al iets hebben om mee
te dweepenMaar wanneer dat onscha
delijk spel zou gaan ernst worden, wan
neer die hooge rechten zich diep in de
feiten zouden willen gaan doorzetten
datgene wat men niet geeft aan een
macht op aarde de hulde van de aan
bidding
Dit stille getuigenis slaat zondei gt
weid of geluid, alle tegenmanifestaties
dood. Het vaagt ze weg. zooals de zon bij
feiten zouden willen gaan doorzeuen. auau zwagi van haar licht
dan wordt de paradekoning «jand num- rnisse„ cn nevelen wegstraalt.
mer één. Rechtuit gezegd, ik heb het lie
ver zoo Liever dat men hardnekkig on
zen Koning als een vijand bekampt. dan
dat men naar Hem komt kijken als naar
een paradepop.
Christus heet ook koning zijn koning
schap is een recht voor dat het een feit
wordt en een formidabel recht. Hij
eischt voor zich op de driedubbele ko
ningmacht. in hoogste instantie: de rechts
aaguiddu.
alle duisternissen en nevelen wegstraalt,
geruischloos
Dat ook op dezen dag miljoenen in de
wereld vloeken en tieren W eg met
Hem - dat kan ons pijn doen. het kan
ons niet imposeeren of bedriegen. Het
getuigenis van één christen die ootrnoe-
dig-grootmoedig de knie buigt en bidt
Christus, mijn God en mijn Koning
dit eenzame getuigenis is duizendmaal
voerende. Wie in Christus enkel ziet den duizend atheïsten.
zoon van den timmerman, wie hem niet
erkent als Zoon Gods en Gc.d zelf. moet
deze hooge rechtsaanspraken aanvoelen
als tergende aanmatigingen. Als Christus
niet waarijk God en Verlosser is dan is
Hij geen koning, niet eens een parade
koning, maar een arme gek.
Daar is echter meer, Christus heet niet
alleen koning. Hij is het ook in feite. Hij
draagt niet enkel de kroon, maar ook den
scepter. Hij zit niet enkel onaantastbaar
op een troon, in de wolken Hij gaat ook
als een veroveraar over de aarde. Hij
fluistert niet enkel in de diepten van het
geweten. Hij spreekt ook tot regeerders
en volken.
Christus de eenige
Koning als Hij is geen tweede. Wjj
zeggen Leopold de Derde, en Pius de
Twaalfde die staan nog in de rij Chris
tus staat alleen Hij is de eerste en de
laatste DE EENIGE.
Hij is Koning in feite in den Hemel.
Dat is niet hetzelfde als koning in de
lucht De onzichtbare wereld is veel
reëeler dan de zichtbare, en gaat onme
telijk ver in tijd en ruimte over de zicht
bare wereld heen. Wat wij doorgaans
«onze» wereld noemen, is eigenlijk maar
een stip in den tijd en in de ruimte, in
het onmetelijk en onsterfelijk Rijk van
Christus Koning. Buiten en boven de
miljard menschen die thans op onzen
aardbol leven, zijn er de honderden mil
jarden die ons voorafgingen. En buiten
en boven de miljarden menschen van al
le tijden, staan de legioenen van al de
engelen Over al deze miljarden geeste
lijke wezens is Christus Koning glorieus
en triomfant. Dit hemelsch rijk is een
wereld van licht, zonder vlek en zonder
schaduw, waar als het bruisen van onme
telijke wateren, onafgebroken een lied
van dank en lof en aanbidding opgaat
het Koor der Verlosten De hel zelt
mengt in dit koor een somberen onder
toon, zij verheerlijkt op hare manier de
-
Zoo getuigen vandaag over heel de we-
reld 352 miljioen katholieken van Vuur
land tot IJsland, in een zelfde liefde, en
in een zelfde geloof. Zij staan geschaard
rond driehonderd duizend priesters.
Naast die priesters staan honderden
duizenden kloosterlingen mannen en
vrouwen, die alles verlieten om zich to
taal en onverdeeld te wijden aan don
dienst van het behoeftige menschdom, in
scholen en hospitalen, in gevangenissen
en gestichten, hier of in de verre harde
missie. Uit goesting, meent u Tien
duizend maal neen Maar honderddui
zend maal uit liefde voor Christus den
Koning 1
Christus is echter met alleen Koning
van pastoors en paters, in kloosters en
pastorijen Hij verovert ook de wereld.
WTie sprak daar twintig jaar terug van
Katholieke Aktie Niemand. Christus
spreekt bij monde van zijn stedehouder,
één machtwoord en ziet. na een paar
jaar staat en gaat daar over de wereld
milioenenkoppig het witte heir der Ka
tholieke Aktie, ter verovering voor den
vrede van Christus in Christus' Rijk.
Koning van het huisgezin is Hij. en Hij
alleen, omdat Hij alleen het verlossen
kan Elke menschelijke wet en macht zal
onverbiddelijk halt maken op den drem
pel van de bruidskamer. Dit is het do
mein van God en van het geweten. Ons
domein, en Zijn domein Vroeger zocht
Christus martelaars en martelaressen
van de heilige maagdelijkheid, en Hij
vond ze Thans zoekt Hij ook martelaars
en martelaressen van de heilige huwe
lijkstrouw, en ik zweer u. Hij vindt ze
Menschen die aanvaarden dat hun huwe
lijk een marteling wordt opdat het hu
welijk een zegen mag blijven voor velen.
Dat zijn de zwarte rozen die we vandaag
neerleggen vóór den troon van den Lief
de-Koning-Martelaar
Christus en oorlog
Koning is Hij van de heele wereld.
stuiptrekkingen ligt. dan is de diepste
oorzaak dat die wereld Christus wil
verloochenen en vergeten. Dat is de
groote revolutie van deze eeuw
Het menschdom is op dit oogenblik als
een mensch in doodstrijd te sterk nog
om rustig dood te gaan te zwak om rus
tig nog te leven. Zoo zijn wij spijts alles
nog te christelijk om in het heidendom
rust te kunnen vinden, en niet christelijk
genoeg meer om in ons christendom rust
te vinden. De oplossing voor dezen oor
log brengt alleen de Verlossing van
Christus.
Iemand moet daar opstaan in de ver
warring dezer dagen, die over alle anta-
gonismen van rassen en klassen, en o\ ei
alle radicaiismen heen. met meer dan
menschelijk gezag verkondigt de allei-
hardste leer Bemint elkander het
allerradikaalste gebod Weest zacht^
Die man moet mensch zijn en God. Ko
ning en gekruisigde. Jezus-Christus
De groote revolutie voor deze tijd, is
de revelatie van zijn Koningschap. Al
leen het geweld van zijn liefde kan ons
verlossen van de liefde var. het geweld.
Wij zijn niet verlost door een leeuw
maar door een lam niet door een vuist
maar door een hart, niet door een sol
daat maar door een kind
Daar kan maar één Vredekoning zijn
de Liefdekoning, JEZUS-CHRISTUS, DE
EENIGE L- Arts' S- J-
NU AL MEETINGS
Wanneer men de kommunistisehe bla
den openslaat, vindt men daar eiken dag
een lange lijst van aangekondigde mee
tings vermeld. Hier te Ninove heeft er
ook al een plaats gehad. De verkiezing-
strijd is toch nog niet begonnen
Men vraagt zich af wat de Kommunis
tisehe Partij met deze meetings wel in
het schild voert.
Wij zouden het nog begrijpen en kun
nen goedkeuren, moesten de sprekers
hun toehoorders aanzetten om de ooi-
logsinspanning van het land uit alle
kracht te steunen, in de eerste plaats
door dienstneming in het Belgische leger
of in de Belgische eenheden bij de geal
lieerde legers, en tevens door het herstel
van de openbare orde en tucht in het
land. Dit is de eenige meetingstaai welke
op dit oogenblik gepast is.
De vijand zit niet in den schoot der
regeering. of in de rangen der katholie
ke. liberale of socialistische partijen de
vijand staat vlak bij onze grenzen hij
is nog goed gewapend en verdedigt zich
wanhopig hij brengt nog steeds dood en
vernieling over ons land en vormt nog
steeds een bedreiging voor onze nijver
heid. De eerste taak van al wie dictatur
en verdrukking haat. is slag te helpen
leveren tegen de Duitschers, en deze slag
wordt niet in de meetingzalen uitgevoch
toon, zij verheerlijkt op hare m*™er e Wanneer die wereld op dit oogenblik in
pnverzettelijke majesteit van den Ko- wanneer
(9e art
ALLERHEILIGEN
Er zijn. in den liturgischen jaarkring,
weinig feestdagen waarin de kristen zich
zóó persoonlijk betrokken voelt als in
den tweelings-hoogdag. Allerheiligen. Al
lerzielen. De mensch is een halfweegsch
wezen hij leeft half in de toekomst en...
half in het verleden, want hij leeft van
verwachtingen en hij leeft van herinne
ringen. Doch naargelang de tijd vordert,
wordt het gebied van zijn verwachtingen
aldoor enger en dat van zijn herinne
ringen aldoor breeder. Zoovelen die hij
eens beminde, zijn hem ontvallen. Er
zijn geen zoo zware problemen als deze:
wordt eens mijn verleden weer levend
voor mij in het her-ontmoeten van hen
die ik heb bemind. - en wat zal mijn toe
komst zijn. als eens alles vooi mij ver
leden wordt Op die vragen wordt ons
vandaag door de biddende Kerk het ab
soluut zekere antwoord verstrekt.
Er is maar één soort van menschen
dat met ietwat waarheid spreken kan
over den Hemel de heiligen. Over den
Hemel moeten we de heiligen hooren.
God begrijpen..., en Hem aanschou
wen. O we kunnen dat niet zeggen en
we zeggen de waarheid, maar onze eigen
woorden zijn ons te diep, te machtig
we spreken als blinden over kleuien.
Natuurlijk niet God zullen we kennen
en begrijpen zooals God zichzelf kent en
begrijpt, - doch althans iets van God
zelfkennis wordt die der heiligen. Bo-
Ik geloof in de gemeenschap der Heiligen
kei van de Roomsche katholieke Belijdenis)
vendien is het zeker dat alle heiligen ten
volle, doch niet allen evenzeer gelukkig
zijn ze verschijnen, zegt Sint Paulus,
als de sterren. Dieper geluk voor den
eenen beteekent niet naijver voor de an
deren. Maar hooger zaligheid om grooter
heiligheid, dat beteekent wél een les
voor ons. Met ons vromer gebed, onze
verduldiger gedragen kruisen, ons ver
diept geloof groeit het eeuwig gloriege
wicht van onzen Hemel. Hoe worden de
kleine miseries van het leven kostbaar,
hoe de voorbijgaande jaren lang. waar
ze met eeuwige en goddelijke waaiden
worden vergolden
Onthouden we steeds Sint Gregonus
woorden vol beteekenis «Hoe leelijk
wordt de aarde, waar ik ze beschouw in
het licht van den Hemel
ALLERZIELEN
Deze gedenkdag heeft thans bijzonder-
V'ervolg op tweede blad.
toch niet betalen.
T0p t zei de Minister, gij haalt suiker
PNu ben ik op reis om suiker gelijk
Heliodorus in zijn tijd naar den Tempel
te Jerusalem om goud ging dat daar toch
niet van doen was. En als ik niet \aar
gelijk Heliodorus zaliger hangt er voor
mij een décoratie aan, en wie weet. wel
licht nog een pakje suiker
Reporter.
Excuus, lezer, die komt neuzen in den
uitkijk. Ge moet acht dagen wachten.
Ik ben ik hier, de reporter.
Op doorreis en mission spediale zie
ik dat een ander in mijn hoek zit.
Er uit, zei ik hem.
't Is hier mijnen hoek. zei hij.
Er uit zei ik. of ik schrijf naar De
Roode Vaan dat ge Gestapo zijt
Maar dat is niet waar zei hij.
Ik zeg niet dat het waar is. zei ik. Ik
zeg dat ik schrijf, en als ik schrijf zit gij
de kas in
Dat is geen spel, zei hij.
Geen spel zei ik. Het schoonste spel
dat er bestaat. Football is daar niets bij.
Hier is iederen stamp gaol
Hij werd bleek, blauw en groen. Als t
u belieft zei hij.
Daar bij. zei ik. ik moet daarvoor nog
niet liegen. Tel eens van aan de eerste
kolom tot aan uwen hoek.Dat is toch wel
vijf Zijt gij de man van de vijfde ko
lom ofte niet
Hij was al buiten. Om u tegenwoordig
een plaatsken vrij te maken of om nen
concurrent knock-out te slaan moet ge
geen moeite doen. niets bijzonders kun
nen noch kennen, niets hebben, zelfs
geen geweten.
Spijtig dat ik niet blijven kan. Ik heb
een zeer gewichtige fonctie voor den
duur van den oorlog. Gij verschiet daar
toch niet van als ge ziet wat al chare.s
tegenwoordig hooge plaatsen bekleeden.
Nu ben ik op mission speciale
De financieele maatregels van Minis
ter Gutt hebben onverwachte gevolgen
gehad.
Veel van die menschen die vier jaar
lang gewerkt, geslaafd, gelogen, bedro
gen en gestolen hebben omdat het de mo
ment was om veel geld te verdienen, zijn
er ongemakkelijk bij geworden. Bij de
meesten is 't in hunnen buik geslagen.
Ze hebben buikloop en ze moeten loopen.
loopen tot dat ze geen papier meer heb
ben en bankbrieven moeten bezigen. Er
is geen stelpen aan en er komt gevaar
voor besmettelijke ziekte.
Mijn Minister, die van Volksgezond
heid zit in zijn haar te krabben. Iedereen
kent de oude soldaten remedie antispas
modic^ op een klontje suiker.
Medecijn is raar. suiker is het niet min.
Maar ik wist raad.
Mijnheer de Minister zei ik. er zitten
duizenden zwarten vast. ze hebben ver
leden maand een blad zegels moeten af
geven. Hun grammen brood hebben ze
gehad, hun gerst ook. De boter was in de
soep en het vet in de patatten. Maar het
suiker is niet in den pap gedaan want ze
hebben er geen gehad. Daar is suiker ge
noeg
Ja. maar. ja. zei de Minister, is aat
suiker daar nog
Waar zoo 't zijn. zei ik. Onder de be
zetting de zegels stelen onder den neus
van de politie die ze moest bewaken, dat
ging. Maar kgr. en nog kgr. suiker weg
slepen gaat alzoo niet. De mannen van
de witte brigade zijn ander kleppers dan
de politie van vroeger. Daarbij ze hebben
in Breendonck gezeten en ze hebben
geen goesting om. bij nader toezicht, in
het stroo der zwarten te kruipen. Twee
kgr.suiker per man. Mijnheer de Minis-
ter
Ja. maar. ja. zei de Minister, en beta
len dan met de twee duizend frand die
Gutt gelaten heeft...
Geen nood. Mijnheer de Minister zei
ik. De zwarten zullen betalen. Ze hebben
verleden week vijftig frank voorschot
gegeven voor 't geval dat ze medecijn
noodig hebben. Ze zijn niet ziek, ze wor
den niet ziek. ze zitten daar luchtig en
droog. Hebben ze soms een kleinigheid
van doen het Roode Kruis is daar. Het
Roode Kruis doet zijn medicamentei
A. j w i i a* Ia kk a I i
»mMr ittlT-'
Udll wuiut
1 L.4. A C\ lilt.
i i U1 /-j nr van flPTI-
I