Nog over de Jeugd eo de Politiek Het Schandaal vao bet Autovervoer. Zondag 3 December 1x44 Prijs per nummer 1 fr. Drukker-Uitgever R. LUYSTERMAN-HAELTERMAN Koepoortstraat, 10, NINOVE Postchekrekening nr 1862,54 Handelsregister Aalst n' 1093 Vier duizend jaar verlangt het al wanneer is 't. dat Hij komen zal zoo roept en zucht verlegen uw volk, o Heere, en wacht op uwen zegen. De Adventtijd is een tijd van verwach ting en van verlangen. Hebben wij ooit in ons leven een tijd beleefd waarin die twee gevoelens meer ons hart en onzen geest vulden als tegen woordig Onze oude moederkens zullen nog ver tellen hoe zij vroeger jaren, dezen tijd in huis met hunne kinderen begonnen aan het vlechten van hun kransen uit denne- of sparretakken, en dat zij ver sierden met een helrood lint. Ieder van de vier Zondagen vóór den Hoogdag van Kerstmis werd één kaars in den krans bijgestoken en op den Kerstavond wer den dan de vier kaarsen aangestoken. Op die wijze brachten onze Vlaamsche menschen. in hun huiselijke keukens, een atmospheer van afwachting en verlan gen naar de komst van 't Kerstekinde ken. Zij konden zich voorbereiden op het Hoogfeest van Kerstdag. Wij zullen ook dit jaar in huis ons stal leken hebben met zijn kribbeken en de beeldekens van de Moeder Gods en St. Jozef, van de engelkens en de herdekens met hun schaapkens. en dat klein lichte- ken en die kaarsjes, en in stilte gaat onze vereering naar dat Kindeken dat in zijn kleinheid en zijn armoe zoo groot en zoo machtig is. Hoe verlokkend klinkt in ons oor den engelenzang van Vrede op aarde aan de menschen van goeden wil. Vier duizend jaar verlangt het al Zijn wij ook niet in 't geval van de Israëlieten die vol hoop in afwachting warenvoelen wij ons niet in ons ver langen en verwachten vereend met hen. Zij wisten dat de Messias voor hen de redding en de verlossing ging brengen. Wij ook. wij weten dat van de ééne red ding, de ééne vrede zal komen door de toepassing van de kristelijke naastelief de en de kristelijke rechtvaardigheid!Die komt zeker en zal duurzaam zijn wan neer de leer van dat Kind door de men schen wordt aanvaardt en beleefd, wan neer zij en ook wanneer wij van goeden wil zullen zijn. Het hoogfeest van Kerstdag, de komst van 't Kerstekindeke willen wij voorbe reiden. De H. Kerk spoort ons aan de Adventstemming te beleven Hoopvol verwachten, biddend verlangen. Zouden ook wij niet, zooals onze oude moederkens het deden, ons wat hulst of dennegroen aanschaffen, en in ons huis den adventkrans vlechten, en daarin ie der der vier Zondagen die deze komst voorafgaan, een kaars planten. Zullen wij in ons die stemming niet opwekken van verlangen naar die geboorte van het Kerstekindeken in onze huidige maat schappij en in ons intiem familieleven Willen wij ons met de H. Kerk vereeni gen om door gebed en offer die blijde vreugdevolle Vrededag voor te bereiden. 't Advent, 't advent weerom. Wie kan beloven dat de vreugde van den Kerstdag ons zal blijden zoo zong" het Guido Gezelle destijds, en dc vraag kan naar ons gericht worden. Laat ons kinderlijk zijn en eenvoudige menschen. die met goeden wil willen verdiene dat vrede moge komen, die er willen voor bidden en die ook weten van waar zij die verwachten. of Do Zich tet der (ieleerdeii Het vervoer speelt een groote rol in onze huidige samenleving, we ondervin den het thans alle dagen aan den lijve hoe het tekort aan vervoer ons in nij pend gebrek zet van eten. kolen en grondstoffen voor de fabrieken en dat de toestanden hier niet sneller verbete ren in opzicht van ravitailleering en werk is in hoofdzaak aan de vervoer- schaarschte te wijten. Er zijn evenwel menschen die niet tevreden zijn met een normale eeidijke verdienste en die uit dezen moeilijken toestand geld willen slaan. Ge kent ze, iedereen kent ze 't zijn dezelfden van onder de bezetting. We ontvingen een briefje waarin onze aandacht gevestigd wordt op de schro melijke vervoertarieven die door het meerendeel der auto-eigenaars worden geëischt. Onze briefwisselaar noemt deze prak tijken ronduit wraakroepende dieverij. Hij citeerde o. m. het geval van een mijnwerker die zijn kolenrantsoen van de mijn naar huis wou halen. Dit rant soen bedroeg 2000 kg. en de vervoerder rekende hun zoo maar 2500 fr. t.t.z. meer dan 1.25 fr. er kilo De mijnwerker kon dit bedrag niet betalen en moest een groot deel van zijn kolen aan den vervoerder afstaan. Als pikante bijzonderheid voegde onze brief wisselaar hier aan toe dat de voerman nog ettelijke zakken kolen voor eigen rekening van de mijn meebracht wat hem nog een schoone bijwinste verze kerde. 4 Een ander voerman vroeg fr. 5500 om den schamelen huisraad van Oostendsche geëvacueerden per auto terug naar de kust te voeren. Met onzen briefwisselaar noemen wij dit ook vlakaf dieverij en misdadige geldzucht en we verstaan hem ten volle waar hij zegt dat die oorlogs- en na- oorlogsprofiteurs moeten in 't oog ge houden worden en goed door iedereen gekend opdat hun commercie eens de zaken min of meer normaal zou gekel derd worden. Die tijd komt en wellicht spoediger dan die geldgieren het vreezen. Dan is het andermans beurt. Volgens inlichtingen die wij op lastige en spaarzame wijze men begrijpt waar om hier en daar konden verzamelen, kan de vervoerder in de huidige omstan digheden aan loonende prijzen rijden wanneer hij fr. 0.30 tot fr. 0.40 per Kg./ Km. vraagt, dat is dus 3 tot 4 maal min dan de prijzen die hier doorgaans ge vraagd worden. De redenen voor hun woekertarieven kent iedereen al op zijn duimken. 'tzijn dezelfde als onder den oorlog, hout of anthracite of gas in den smokkel, ban den in den smokkel en olie aan zooveel frank Dit liedje is afgezaagd omdat het ge weten is dat ze toch aan fr. 0,30 per Kg./Km. nog genoeg winst maken. Er werd ons verklaard dat het vervoer aan officieele tarieven moet geschieden en dat de vrederechter daar is om de weerspannigen tot een gezonder inzicht te brengen. De vervoerder moet in zijn reisboekje den prijs van het vervoer vermelden vóór dat de bestemmeling van de goe deren afteekent voor ontlasting. Er is dus geschrift. Open oog dus allen die met vervoer- woekeraars te doen hebben, maken we er eens en voorgoed mee gedaan. KRISTEN VAN VER, MAAR VER VAN KRISTEN Een modern mensch moet kordaat zijn houding bepalen tegenover de wereld macht Film. Welke is mijn houding Meeloopen met den hoop is geen houding Een cinema is niet enkel een filmboek een zaal, een donkere zaal. een publiek, een soort gezelschap. Daar zijn zalen die stinken rendez-vous van gemeene lui. De deur van zulke zaal is de gapende muil van een wolf zorgvuldig bedekt met foto's en lichtjes natuurlijk.Domme- rikken loopen erin betalen nog om er in te mogen. Dan gaat het licht uit de muil gaat dicht. Twee uur later spuwt het monster de brokken uit. Kies een deftige zaal, waar u geen schaamte gevoelt voor uw naburen. Ik ga ook niet naar een cinema ik ga naar eeri film kijken. Ook in fatsoenlijke Men heeft de laatste jaren te pas en ten onpas gesproken en geroepen over het verraad der klerken de fameuze trahison des cleres zei een Fransche schrijver wiens naam ik vergeten ben. De bedoelingen van die schreeuwers wa ren niet altijd zuiver, men zag dan ook dikwijls de ezelsooren door hun leeuwen pels steken. In zekere uiterst-rechtsche middens was het de gewoonte geworden te schelden op de intellectueelen om daarmede gedeeltelijk hun gemis aan in tellect te doen vergeten, maar ook en dat werd gevaarlijker omdat ze zich steunden op een valsche wijsbegeerte die ons overgewaaid kwam van over den Rhijn. die verklaarde pm het in 't kort te zeggen dat de ethos vóór de «loges» kwam volgens hun waardemeter. m. a. w. de Daad belangrijker was dan de Rede In schijn een kleine dwaling, in feite met onoverzienbare gevolgen. Ve len hebben daar hier in 't land aan mee gedaan. gewoonlijk uit meelooperij, maar ook dat kon gevaarlijk worden 't Is niet voor niets dat in 't begin van 't Evangelie van St. Jan staat in 't begin was het woord Dat heeft ook waarde en bevat ook waarheid voor onze bewe ringen. Ik verwijs hier nogmaals naar mijn eerste artikel waar ik onderlijnde hoe belangrijk het was dat de toekomsti ge politieke leiders geestelijk harmonisch gebouwd zijn ik sluft het lichamelijke niet uit verre van daar maar ik beperk me tot het eerste Reporter zei het ook kernachtig in zijn artikel van Zondag veertien dagen, wat we noodig hebben is menschen met een koel hoofd en een warm hart in de plaats van heethoofden met een koud hart. Maar dat is een kwes tie van opvoeding en dat is kapitaal dat maar rendeert na langen termijn Maar toch zooals in iedere dwaling was er weer een grond van waarheid in de bewering dezer jongeren vooral over het verraad der klerken Een gezonde demokratie is maar le vensvatbaar indien «alle intellectueelen» hun staatsburgerlijken plicht goed be grijpen en vervullen en de politiek niet overlaten aan enkele tweederangsbeurs- hazen. domkoppen die indien ze overal mislukten gingen «aan politiek doen» en roebelwatervisschers. Een gezonde de mokratie. ik verwijs naar de Angelsak sische ik ken trouwens weinig andere tenzij misschien de Scandinaafsche is een luxe die enkel en alleen hoogstaande en ontwikkelde volken zich kunnen per- mitteeren, en. zich kunnen blijven per- mitteeren enkel op die voorwaarde dat de besten het bestuur in handen hebben. De besten, de aristoinaar geest en hart niet naar den portemonnee natuur lijk We kunnen in gemoede niet beweren dat dit het geval was in de vooroorlog- sche demokratien che we gekend hebben. B.v. de Fransche En het gevolg is warboel a la Front populaire, of uiterst- rechtsche reacties Fascisme van Mussoli ni. Daaraan hebben de élite van beide landen schuld gehad. Laten wij dat niet vergeten. En laten we lessen halen uit het ver zalen loopen soms onfatsoenlijke filmen. Ik zet geen voet in een zaal als ik niet weet welke film er gedraaid wordt, en wat die film waard is. Een katholiek- kristen volgt getrouw en dankbaar, de filmleiding. Een snul die zestien jaar ge worden is, meent dat hij alles mag zien. Wie zonder kiezen of keuren naar alles gaat zien, is net zoo verstandig als een kind dat in een apotheek het eerste het beste potje inslikt. Luistert naar de Filmieiding. Alle weken zal de K. F. A. in de mate van het mogelijke U kenbaar maken welke filmen er in onze stad worden af gedraaid. Dit zal gebeuren bij middel van uithangbordjes aan de kerken en bij enkele particulieren. Kristene ouders, wij rekenen op U. Laat niet toe dat men zegt Ze zijn .Kristen van ver, maar ver van Keistee. leden Indien het verraad der klerken dat mogelijk gemaakt heeft, laten we de jeugd, de jonge klerken, de jonge intel lectueelen wakker roepen en wakker schudden net is hoog tijd. De Staat is ook hun zaak Tot iedere afzijdige intel lectueel moeten we roepen tua res agitur Gij hebt er ook belang bij, want 't belang van een volk is toch ook 't be lang van de volksgenooten En hier wilde ik een tweede aspect van het verraad der klerken behandelen, niet zoozeer het verraad, als datgene wat ik zou willen noemen de ziekte der ge leerden Ook in de reactie van degenen die de Daad wilden verheffen boven het Woord - het Verstand» school er een grond van waarheid en dat is de vol gende Al te veel intellectueelen (ze zijn meestal te goeder trouw en 't zijn ook dikwijls de beste - de andere doen niets) denken als ze een artikel geschreven hebben of een rede gehouden hebben dat de zaak opgelost is Neen en dat moe ten we inhameren dan begint het pas. Mij dunkt dat dit een echte psychose was van ons openbaar leven, een echte ziekte, een zielsziekte daarom gebruik te ik dien titel met opzet die hierin bestond te denken dat als iets gezegd of geschreven is dat de toestand oké is en zij hun plicht gedaan hebben Die ziekte was te bespeuren in al de sektoren van ons leven. We zullen rechtzinnig zijn en beginnen met het godsdienstige. Hoeveel kath. kongressen zijn er niet gehouden, stoe ten. betoogingen, vergaderingen, met vlammende redevoeringen, idem span doeken - idem moties, b.v. voor een ge zonde famiiiepolitiek. voor verzedelij- king voor 't openbaar leven ik noem enkel de meest frenangte vraagstukken en ik vraag het u in gemoede hoeveel energie is daar niet heelemaal voor niets aan verkwist In den beginne was het Woord, maar op het woord moet de Daad volgen. En ons politiek leven 'n gezonde mid denstands- en arbeiderspolitiek en bo venal gezinspolitiek, ik herhaal en steun er op wat kwam er van in huis Waar om Steeds 't zelfde een of twee sekre- tarissen die zich letterlijk afsloven voor de organisatie, dan te veel sprekers, te veel schrijvers en te weinig mannen die aanpakken. En om nu zeer konkreet te worden en om 't verwijt niet te verdienen ge neesheer genees u zelf zal ik maar ronduit zeggen dat ook van deze artikels niets zal in huis komen. Ten hoogste zal er misschien hier of daar iemand met de krant in de handen, half schuddebol lend de bemerking maken hij kan 't hij goed zeggen of schrijven en het hekken blijft naar de oude stijl hangen Ten ware... een verantwoordelijk po litiek leider die 't belang inziet van het vraagstuk, en die verstand heeft van 't vraagstuk, en die de jeugd begrijpt, er zijn zoo'n menschen in Ninove de hand aan de ploeg slaat, aanpakt niet te veel hooi op den vork met eens. maar aanpakt, contakt zoekt met de jongeren liefst niet te veel in aantal, opgepast qualiteit primeert ook in de demokratie! in een studiekring als hij dat zoo wil heeten, of een jeugdredactie komitee van de Denderklok b.v. en begint met opvoe ding in politicis of tot staatsburger lijke en volksche plicht niet bang zijn van les te geven en de jeugd niet bang van leeren, menschen vormen met een koelen flinken kop en met een warm hartdie een klaren kijk en een juiste kijk hebben op de dingen en die aanpak ken tevens, die weten dat hun plaats vooraan is, aan de kop van het volk. maar... om dat volk te dienen, dat is de hoogste Liefdedaad op d' wereld. De Denderklok zal tevreden zijn als ze daartoe een steentje bijbracht. ons Vaderlandschlievend volk dat niet zoo vergeetachtig is als het communis me zou voor lief nemen OP DEN UITKIJK België heeft in de afgeloopen week zijn tweede groote veldslag verloren. Dat heeft het communisme ons gelapt. In 1940 verloor het de eerste Eerst na de oorlog zal de geschiedenis geschreven worden en wij gaan bij voorbaat geen kwaad spreken over eigen land en volk. De neerlaag van '40 bracht vier en een half jaar bezetting met al zijn leed en jammer en honderd duizend tuberculose lijders meer. De nederlaag die België opliep op in ternationaal terrein gedurende de afge loopen week was er geen bloedige, 't Was een moreele. Maar ze zal ons nog veel bloed kosten. Wij hadden er alle belang bij dat de oorlog kort zou gedaan zijn. Wij zelf en de geallieerden zouden aan ons herstel kunnen werken. Ons jongens zouden niet voor hei risico staan met duizenden te gaan sneuvelen op de Siegfriedlijn. Daarom moest België, hoe klein zijn macht ook was, al zijn militaire en eco nomische krachten in de balans werpen. Als er evenwicht is doet hel kleinste ge wicht langs één kant er bij gevoegd, de balans overslaan. In plaats van een steun aan de geal lieerden zijn wij een lastpost geworden. En hoe klein het percent ook weze het is een verzwakking van het oorlogspot- cietieel van de geallieerden. Churchill zei Woensdag dat hij het einde van den oorlog niet eerder meer durft te gemoet zien dan voor den Zomer '45. Zien wij honderd duizenden van ons jongens weer ten strijde trekken en ti»n duizenden sneuvelen, wij zullen reke ning vragen aan de rustverstoorders. Pas na de bevrijding van Brussel schreef de Roode Vaan Deze oorlog is ten einde de onze begint. De oorlog was niet ten einde, is niet ten einde, woedt nog op enkele kilome ter van ons grenzen en toch is het com munisme zijn oorlog begonnen. Het treed niet op als dusdanig. Het doet aan auto stop en rijdt nu op den wagen van een erzats-beweging. Het blijft trouw aan zijn leering en zijn methode Zijn leering het kent geen vaderland geen eigen volk. het is niet bekommerd met den welstand van eigen volk. Een der leutelleerstellingen van Karl Marx wat De wereld revolutie is ons einddoel. Aan de welstand van het volk moet niet gewerkt. Hoe grooter de ellende van het volk hoe eer de revolutie los- breekt.» Communisme is nooit democratisch ge weest. Het weet dat het langs democratischen weg niet aan het bewind komt. Geweld, revolutie is zijn ideaal. Door een machts greep aan 't bewind komen en door de genade der mitrailletten er aan blijven Daarom schermt het nu met den weer stand. In '40 was het bevriend met Duitsch- land. In Juni 41 kwam er oorlog tusschen Duitschland en Rusland. Toen hebben ze meegevochten met Rusland. Ze hebben niet gevochten voor België. Ze voelen nog niets voor België en ontzien het niet ons Land en Volk het grootste kwaad te berokkenen. Zijn methode het speelt voort zijn dubbel spel en zwaait de vlag van al wat het wil vernietigen. Als het ooit aan het be wind is zal het zijn waar aangezicht laten zien. Maar zijn staatsgreep lukt niet. Het kan ons veel kwaad doen maar het krijgt er ons niet onder. En met de verkiezingen zal het stam pen op zijn schenen fciiigen van wege

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Denderklok | 1944 | | pagina 1