Politiek!! Bah!
Naar eene totale Bevrijding
R, luysterman-haêlterman
Zondas II Macff 1945.
Negentiende 'Jaargang
I
y.' m
- -
Prijs per nummer lfr.
Drukker-Uitgever
Koepoortstraat, 10,
NINOVE
Postchekrekening n' 1862,54
Handelsregister Aalst n' 1093
HET HOEKJE VAN DEN ARBEIDER
Het is niet de eerste maal dat wij be
roep doen op het geweten en op het
plichtsbesef van onze goedmeenende
medeburgers ten einde hen aan te zet
ten tot daadwerkelijke en offervaardige
medehulp bij het politiek leven.
Want het is jammer genoeg, een vast
stelling die in ruimen kring te doen is
dat de meerderheid alle belangstelling
voor de politiek heeft verloren of mist.
De politiek staat in geen geur van hei
ligheid. Wij kennen genoegzaam al de
fouten of tekortkomingen, groote en
kleine die terecht of ten onrechte, aan
gewreven worden aan de politiek,of lie
ver aan dezen die hun plicht op het po
litiek plan begrepen hebben en hun ver
vullen. Wij weten ook hoe deze gebre
ken maar al te graag worden aange
haald en opgeschroefd als schrik- of als
afstootsbeeid om een zoogenaamde af
keer voor actieve medewerking in het
politiek leven te billijken.
We kennen ze ook al die bezwaren
die elk voor zich zal weten te vinden
om zijn afzijdigheid, zijn schuldig ver
zuim in den strijd, voor zijn eigen ge
weten te rechtvaardigen of althans ee-
nigzins te trachten te doen.
We weten het goed de atmosfeer is
niet gunstig. Doch we oordeeien. in ge
weten. steeds en steeds weer te moeten
terugkomen op de plicht van ouderen
en jongeren, eik naar bekwaamheid en
vermogen, om hun politiek ideaal na te
streven, te verdedigen en te verbreiden.
Vervulling van een plicht vergt mees
tal moeite en offers, ook de vervulling
van den politieker, plicht.
Of men het wil of niet de politiek is
noodig en is onafscheidbaar verbonden
aan een democratische inrichting ze
grijpt in ons leven in en zal er steeds in
grijpen met ons en door ons, als we er
aan medewerken, tegen ons. als we da
deloos toezien en anderen laten betijen.
De keus moei gedaan woraen en zal
beslissen over ons toekomstig lot en o-
ver dit onzer kinderen en kindskinderen
Voorzeker voor rechtgeaarde lieden is
de keuze niet moeilijk
de christelijke princiepen wijzen hun
maar al te duidelijk den weg.maar de
daad alleen telt. zij alleen laat sporen
achter en is bij machte de toekomst te
beïnvloeden.
In verband met wat voorafgaat willen
wij een aanhaling doen uit de jongste
Kerstboodschap van Z. H. Paus Pius XII
Het gaat over de politieke voormannen,
dus over de stuwers, de kampers van het
politiek leven.
Zij (de politieke mannen) moeten
gekozen worden om standvastig chris-
telijk geloof en gezond en onfeilbaar
oordeel, met een gevoel voor wat
praciisch en billijk is eerlijk tegen-
over zichzelf in alle omstandigheden;
met zuivere en vaste beginselen, in
staat ons sterke en eerlijke voorstellen
te doen mannen, vooral, geschikt
om het gezag in te roepen, dat voort-
vloeit uit hun vlekkeloos geweten en
dat helder van hen uitstraalt, om lei-
ders en aanvoerders te zijn, vooral in
tijden wanneer de drukkende nooden
van het oogenblik den ontvankelijken
geest van ons volk op overweldigende
wijze beroeren en het gemakkelijker
op een dwaalspoor kan worden ge-
bracht en verloren kan gaan man-
ncn, die in hartstochtelijke tijden van
overgang, vertroebeld door elkaar be-
strijdende politieke programma's, zich
dubbel verplicht voelen het volk en
den staat het geestelijk tegengif toe te
dienen van een zuivere visie en vol-
maakte naastenliefde, van een volko-
men onpartijdige rechtspraak en al-
dus van een wil tot nationale eenheid
c-n eendracht, in een oprechte geest
van broederschap mannen, wier
geestelijke en zedelijke aard voldoen-
de hecht en vruchtbaar is, die de
werktuigen der democratie in zich-
zelf vinden en kunnen voortbrengen.
hoe ze werkdadig in practijk te bren-
gen.
Waar zulke mannen ontbreken, ko-
men anderen om hun plaats in te
nemen en om de politiek tot een proef
terrein van hun ambities te maken en
tot een wedloop om winst voor zich-
zelf. kaste of stand, en in deze jacht
naar voorrechten verliezen zij het wa-
re, algemeene welzijn uit het oog en
brengen het in gevaar......
Medeburgers, gij vooral de jongeren,
herleest die woorden van het kerkelijk
Oppergezag en overweegt ze.
Uw besluit kennen we we wachten
op de DAAD.
Hoog tijd is het dat alle sluimerende
krachten en organismen van ons poli
tiek leven opgewekt worden en aan 't
werk gaan. Er moet gehandeld worden.
Wee u voor politiek zonder u
Figuren uit het Lijdensdrama.
Simon van Cyrene.
Er komt een man voorbij, met na
me Simon. Hem dwingen de soldaten
het kruis achter Jezus te dragen Zoo
luiden de woorden uit het Evangelie.
Simon van Cyrene is van al de
mensche.n die in de geschiedenis van
het lijden van onzen Goddel ijken Zalig
maker voorkomen zeker wel deze die
het dichst bij ons staat, in wien wij best
terug vinden het beeld van ons eigen
levensomstandigheden. Heel toeval
lig. schijnt het. brengen de omstandig
heden dien man juist op dat oogenblik
op die plaats waar O. L. Heer op dat
oogenblik voorbijkwam, beladen met
zijn zwaar kruis, en zoodanig uitgeput
reeds door den last en lijden die voor
afgingen. dat zelfs de hardvochtige Jo
den medelijden hebben, of is het uit
schrik dat Hij tot op den Calvarieberg
niet zal kunnen komen Toevallig, door
een samenloop van omstandigheden.
Bestaat Toeval
In de Goddelijke Voorzienigheid is
alles voorzien, en bestaat toeval niet
Van alle eeuwigheid was het voorzien
dat op dien veertienden dag der maand
Nisan. omtrent 12 uur, deze Simon door
de bepaalde poort Jerusalem zou bin
nengaan. om belast te worden met het
kruis van Jezus.
Hoe komt het dat ons in bepaalde
omstandigheden een kruis op de schou
ders wordt gelegd. Zoo zouden wij kun
nen vragen hoe het komt dat het juist
wij zijn die nu leven, en bepaald in
België wanneer dit land voor de tweede
/naai ia 25 jaar de gruweiea van den
vervolg
Geestelijke gelijkwaardigheid voor
de Arbeiders
De arbeidersstand heeft hetzelfde
recht op een voldoende ontwikkeling
en opvoeding als de leden der andere
standen. Wij mogen niet langer die stand
zijn die minder ontwikkeld, minder ver
fijnd en minder beschaafd zou zijn. In
sommige landen kan men buiten de
werkuren ternauwernood nog een ver
schil zien in de houding, het gedrag, de
taal van de verschillende standen. He
laas is er bij ons nog zoo een groot ver
schil.
Is het omdat wij een klak dragen en
geen hoed, omdat een paar kniestukken
onze broek versieren of omdat het zwar
te stof der thans zoo gewaardeerde steen
kolen in het putteken van onze oogen
de stempel nalaat, de eerestempei van
ons edel mijnwerkerschap, dat onze taal
ruw moet zijn, onze houding slordig en
onwaardig, of de glans van onze oogen
minder fier, vrank en rein
Daartoe hebben wij, arbeiders, recht
op een alzijdige opvoeding. Een be
roepsopleiding waardoor we volwaardi
ge arbeiders worden, maar meteen als
volwaardigen beschouwd zijn. Gedaan
met het stelsel waardoor de leidende
posten in de ondernemingen en in heel
het openbaar leven in handen komen
van de rijksten. ten nadeele van de be-
kwaamsten. De vorming van bekwame
arbeiders moet in de hand gewerkt wor
den door de uitbreiding van het vak-
schoolonderwijs. Afschaffing der avond
leergangen maar vakopleiding geduren
de de arbeidsuren te geven, betaald als
werkuren. Verlenging van den leerplicht
geen kinderen op de fabriek.
Wij. en vooral de jongeren onder ons.
hebben recht op lichamelijke opvoeding
en vrije tijd welke geen gelegenheid
mag zijn om de jeugd uit te buiten. Het
geneeskundig toezicht op het arbeids*
midden moet toegepast worden. Het be
taald verlof moet uitgebreid worden tot
3 weken voor de arbeiders 18 jaar en
2 weken voor dezen +18 jaar.
Staat en gemeente dienen toelagen te
verleenen tot het inrichten van sport-
pleinen. zwemdokken, vacantiehuizen,
turnzalen enz.
Familiale opvoeding door leening aan
jonge trouwers - vormingscursussen zoo
wel aan toekomstige jonge trouwers als
aan gehuwden - deze initiatieven dienen
gesteund te worden door de staat, Be
scherming (vooral voor het jonge meisje
en de gehuwde vrouw) tegen de geva
ren voor de zedelijkheid op het werk en
in het vrije-tijdsleven. De familie is al
teveel verwaarloosd geweest. Waartoe
leidt dat We hoeven maar even een
kijkje te nemen over het muurken van
sommige buurstaten om de gevolgen te
zien...
Onze arbeiders moet tevens een natio
nale opvoeding gegeven worden ze moe
ten er zich meer bewust van worden dat
ze leden zijn (en niet de minste) van
een land dat het hunne is, dat ze deel
uitmaken van een volk klein maar edel
Deze opvoeding moet gegeven worden
vanaf de school en voortgezet worden
in de jeugdorganisatie.
En ten slotte hebben wij, arbeiders,
recht op een godsdienstige opvoeding.
Het schandaal der XXe eeuw heeft lang
genoeg geduurd Al de weldaden van
de godsdienst moeten terug gewaardeerd
worden en in het bereik liggen van de
arbeiders. Gelegenheid voor de Zondag
mis: een Zondag is voor ons 'n Heiligdag
Ons moet de kennis van de ware leer
van Christus en van de Kerk fier maken
en moet aanzien worden als een hoogste
eerediploma. Het moet meteen gedaan
zijn met de valsche beweringen en de
misleiding van onze arbeiders.
Wanneer de totale bevrijding
Wij mogen ons in geen geval blind
staren op de voorwaarden en het plan
tot de totale bevrijding en niet veron
derstellen dat dit een plan is voor het
jaar 2000. In geen geval. De meeste pun
ten die we voorstellen (we haalden ze
nochtans niet allen aan) kunnen in een
zeer nabije toekomst verwezenlijkt wor
den, wanneer ook de verantwoordelijke
personen begrijpen dat een totale be
vrijding van den arbeidersstand ook ten
goede moet komen aan 's lands wel
vaart. Wij arbeiders zullen van onzen
kant moeten vechten voor die bevrij
ding. Alleen zijn we zwak daarom moe
ten we ons vereenigen. Vereenigd - on
der. door en voor elkaar - vormen wij
een macht. Zonder een sterke arbeiders
beweging geen macht, geen opvoeding,
geen steun, geen hulp.
De kristelijk georganiseerde arbei
dersstand moet haar statuut veroveren
en gaat naar. een totale bevrijding.
Syndikalist.
oorlog kent Een deugdzame huisvader
van 5 kinderen verloor over enkele we
ken een allerbeste vrouw, moeder zoo
als weinig anderen, en die brave man
blijft alleen in zijn groot verdriet met
den last van zijn kinderen die nu van
hun uitstekende moeder beroofd zijn.
Waarom juist die vrouw, wanneer er
zooveel anderen loopen die noch ach
ting noch eerbied waardig zijn In
een zeer kristelijk huisgezin, waar de
kinderen door O. L. Heer geschonken
een goed onthaal wordt aangeboden,
wordt de vader enkelen tijd na de ge
boorte van het derde kindje, 't oudste
was pas drie jaar oud. geslagen door
een vreeselijke longontsteking, hij moet
het huis verlaten naar een senatorium.
Waarom juist hij Hier zou kunnen
bijgevoegd worden de kommer en het
verdriet van die tallooze gezinnen die
een vader, een jongen in Duitschland
nog hebben weggevoerd door den vij
and om daar te gaan werken.
Voor Simon was het een zware
last. op het oogenblik dat hij van zijn
akker naar huis kwam. dat kruis te
moeten dragen dien Calvarieberg op,
achter dezen Onbekende die door ieder
een werd uitgejouwd en gehoond. Eerst
was het een tegenstribbelen en ontwij
ken. en de scherpe lansen van de solda
ten moesten hem tot overtuiging bren
gen. Met tegenzin zal hij wel begonnen
zijn dat opgelegde kruis voort te dra
gen, hem zoo zwaar drukkend op dit
heetste uur van den dag. en waarom
juist aan hem Maar het lijdt toch geen
twijfel dat Simon dien tegenstand ge-
ieiddUjk aan voelde losweeken en weg
smelten. Hoe krommer zijn lichaam al
lengs gebogen gaat onder den last. hoe
dieper zijn ziel neerbuigt in vrijwillige
berusting onder dat kruis. Hoe komt
dat Heeft den beklagenswaardigen
toestand van Jezus stilaan medelijden
bij hem opgewekt Of heeft op een ge
geven oogenblik de Meester zich om
gekeerd en hem aangekeken met een
blik zoo droef en zoo smeekend. dat het
Simon door de ziel ging Was het een
blik zooals deze die hij in hei hof van
Kaïphas naar Petrus richtte zoo vol lief
de en zacht verwijt dat Petrus buiten
vluchtte bitter weenend. en hem nooit
meer heeft kunnen vergeten? In elk ge
val een kracht ging uit van dat kruis
dat Simon moed en sterkte gaf.
r.oe draagt Simon zijn kruis
Een uiterst merkwaardige omstan
digheid wordt door het Evangelie aan
gestipt Simon draagt het kruis ACH
TER JEZUS. Jezus gaat voorop. Hij
doet zelf wat Hij voorhoudt, en wij
hebben dien ontzachlijken grooten
troost, we zijn met ons kruis in zijn
voetstappen, op Zijn spoor, we gaan
Hem achterna. Simon volgt met kruis.
Zijn oogen houdt hij gericht op den bloe
digen rug van den Meester. Hij wijkt
noch ter rechter- noch ter linkerzijde.
Hij treedt in de voetsporen roodgetee-
kend door het bloed van Jezus.
Zoovelen zijn er die hun kruis torsen
langs hun lijdensweg, ja. zelfs met ge
duld en taaie wilskracht maar... vol
gen zij Jezus Is het wel Jezus' kruis
of is het een kruis hun door een zondig
gedrag bereid, door de wereld op de
sc'ncuders gelegd Zulk een kruis, hoe
zwaar ook en hoe moedig gedragen,
heeft geen waarde in Gods oogen. want
het is niet het kruis van Jezus Kristus
Simon geeft den moed niet op, hij
draagt het kruis tot het einde, tot op de
Calvarieberg. Hij klaagt niet meer
Wanneer zal dat kruis toch eens van
mijn schouders genomen worden
Ook wij moeten denken dat het leven
zoo kort is. het is slechts eenige stappen
van de stadspoort tot Calvarieberg.
Maar de H. Geest verzekert aan deze
die het dragen achter Jezus langs
dien weg komen tot een Paschen dat
eeuwig duren zal.
BEDEVAART der HOLLANDERS
naar Ninove
't Was er druk in onze stad verleden
week Vrijdag, vooral in de straten in de
omgeving van onze dekanale kerk. De
groepen der Hollandsche geëvacueerden
dikten altijd. Zij kwamen van Haeltert
en Kerksken, van Zandbergen, Onker-
zele en Geeraardsbergen, van Neygem
en Aspelare, en van de naburige ge
meenten rond onze stad. Zij hielden een
Boete- en Bedevaart naar de HH. Mar
telaren van Gorcum. Zij kwamen smee-
ken om hulp, om zegen en vrede.
Binnen in onze kerk was de aanblik
gelijk op de groote feestdagen al de
stoelen waren reeds bezet wanneer nog
zooveel bedevaarders kwamen aange
stroomd. Zijgangen en hoogkoor liepen
vol en zelfs het koorgestoelte werd
vervolgt op 2 blad.
OP DEN UITKIJK
Deze kijk is geen les over moraal; dat
ligt in mijn bevoegdheid niet en ik wil
niet doen wat ik zoo dikwijls aan een
ander verwijt. De oude Vlaamsche
spreuken zijn vergeten, a Schoenmaker
blijf bij uw leest is er eene van. Die
spreuk doelde niet alleen op de schoen
makers maar op alle ambten, bedienin
gen en stielen.
Dat ze bestaat bewijst dat de men-
schen altijd neiging hebben gevoeld om
in andermans potje te gaan roeren.
Tegenwoordig is dat de groote zieke
lijke neiging. Elk heeft pretentie om
als amateur gelijk wat beter te doen
dan een profesionnel. Vandaar de groo
te waarboel en een samenleving waar
in de menschen niet meer samenleven
maar elk zijn eigen gangen gaat volgens
eigen belangen en beliefte, met malkaar
in botsing komen en malkaar onder de
voeten loopen. Natuurlijk zijn het de
sterken die dat doen met de zwakken.
De wet van den sterkste, een eventueel
Duitsch product wordt spijts ons anti-
duitsch zijn, met geestdrift beoefend.
Orde is kind van de moraal. Er is
geen orde omdat er geen moraal is. Elk
fabriceert zijn eigen moraal naar eigen
goeddunken en eigen belang.
Zoo'n moraal is geen moraal.
Er is geld en geld. Geld dat door de be
voegde machten in omloop gebracht
wordt en geld dat door privaatpersonen
voor eigen gebruik uitgegeven wordt.
Dat is valsch geld, en valsch geld is
geen geld. Valsche moraal is geen mo
raal. Moraal of zedenwet vloeit voort
uit den aard der dingen, uit de natuur
en uit de revelatie.
Er zijn menschen die niet in God ge-
looven, en dus zeker niet gelooven dat
Hij iets gezegd heeft. Willen ze in de
bestaande dingen Gods werk niet zien,
ze kunnen toch dat bestaan niet loo
chenen. Uit den aard der bestaande
dingen vloeit de natuurwet.
God is niet iemand die zoo zegt en
anders doet. Bij de menschen gaat dat
wel mee bij God niet. En de moraal
die steunt op de natuurwet is dezelfde
als deze die steunt op de natuurwet en
openbaring. Deze laatste onze christe-
ne zedenwet, wijkt niet af van de na
tuurwet.
Wie christen is, en wil zijn moet de
christen zedenleer volgen. Er is een ge
zag en er zijn sancties. Dat helpt den
mensch om in de rechte lijn te loopen.
Wie de openbaring niet aanvaardt
staat wel voor de natuurwet maar zon
der gezag en zonder sancties lapt hij
die aan zijn zolen. Vandaar den huidi-
gen warboel met zijn veelsoortige mo
raal en geen moraal.
Een christen mensch mag daarin niet
verloren loopen, een christen maat
schappij, kleine of groote, ook niet.
Daar is gezag het leergezag der Kerk.
Het leergezag der Kerk berust bij den
Paus en de Bisschoppen. Een christen
mensch luistert naar de leering van
Paus en Bisschoppen zooniet loopt hij
verloren. Reeds meermaals hebben wij
groepeeringen zien opduiken van chris
ten-communisten, onder andere in
Duitschland lang voor den oorlog en in
Italië na de bevrijding door de gealli
eerde legers. Gelijk waar ze tot stand
kwamen werden ze én door Paus én
door de Bisschoppen veroordeeld. Punt.
Wij moeten naar de reden niet vragen.
Willen wij de reden toch kennen 't is
doou eenvoudig omdat het communisme
een loopje neemt met de natuurwet.
Een koel hoofd en een warm hart is de
gouden stelregel.
Mochten katholieke heethoofden hier
ne keer hun hoofd onder de pomp hou
den