Politiek!! Bah! Naar eene totale Bevrijding R, luysterman-haêlterman Zondas II Macff 1945. Negentiende 'Jaargang I y.' m - - Prijs per nummer lfr. Drukker-Uitgever Koepoortstraat, 10, NINOVE Postchekrekening n' 1862,54 Handelsregister Aalst n' 1093 HET HOEKJE VAN DEN ARBEIDER Het is niet de eerste maal dat wij be roep doen op het geweten en op het plichtsbesef van onze goedmeenende medeburgers ten einde hen aan te zet ten tot daadwerkelijke en offervaardige medehulp bij het politiek leven. Want het is jammer genoeg, een vast stelling die in ruimen kring te doen is dat de meerderheid alle belangstelling voor de politiek heeft verloren of mist. De politiek staat in geen geur van hei ligheid. Wij kennen genoegzaam al de fouten of tekortkomingen, groote en kleine die terecht of ten onrechte, aan gewreven worden aan de politiek,of lie ver aan dezen die hun plicht op het po litiek plan begrepen hebben en hun ver vullen. Wij weten ook hoe deze gebre ken maar al te graag worden aange haald en opgeschroefd als schrik- of als afstootsbeeid om een zoogenaamde af keer voor actieve medewerking in het politiek leven te billijken. We kennen ze ook al die bezwaren die elk voor zich zal weten te vinden om zijn afzijdigheid, zijn schuldig ver zuim in den strijd, voor zijn eigen ge weten te rechtvaardigen of althans ee- nigzins te trachten te doen. We weten het goed de atmosfeer is niet gunstig. Doch we oordeeien. in ge weten. steeds en steeds weer te moeten terugkomen op de plicht van ouderen en jongeren, eik naar bekwaamheid en vermogen, om hun politiek ideaal na te streven, te verdedigen en te verbreiden. Vervulling van een plicht vergt mees tal moeite en offers, ook de vervulling van den politieker, plicht. Of men het wil of niet de politiek is noodig en is onafscheidbaar verbonden aan een democratische inrichting ze grijpt in ons leven in en zal er steeds in grijpen met ons en door ons, als we er aan medewerken, tegen ons. als we da deloos toezien en anderen laten betijen. De keus moei gedaan woraen en zal beslissen over ons toekomstig lot en o- ver dit onzer kinderen en kindskinderen Voorzeker voor rechtgeaarde lieden is de keuze niet moeilijk de christelijke princiepen wijzen hun maar al te duidelijk den weg.maar de daad alleen telt. zij alleen laat sporen achter en is bij machte de toekomst te beïnvloeden. In verband met wat voorafgaat willen wij een aanhaling doen uit de jongste Kerstboodschap van Z. H. Paus Pius XII Het gaat over de politieke voormannen, dus over de stuwers, de kampers van het politiek leven. Zij (de politieke mannen) moeten gekozen worden om standvastig chris- telijk geloof en gezond en onfeilbaar oordeel, met een gevoel voor wat praciisch en billijk is eerlijk tegen- over zichzelf in alle omstandigheden; met zuivere en vaste beginselen, in staat ons sterke en eerlijke voorstellen te doen mannen, vooral, geschikt om het gezag in te roepen, dat voort- vloeit uit hun vlekkeloos geweten en dat helder van hen uitstraalt, om lei- ders en aanvoerders te zijn, vooral in tijden wanneer de drukkende nooden van het oogenblik den ontvankelijken geest van ons volk op overweldigende wijze beroeren en het gemakkelijker op een dwaalspoor kan worden ge- bracht en verloren kan gaan man- ncn, die in hartstochtelijke tijden van overgang, vertroebeld door elkaar be- strijdende politieke programma's, zich dubbel verplicht voelen het volk en den staat het geestelijk tegengif toe te dienen van een zuivere visie en vol- maakte naastenliefde, van een volko- men onpartijdige rechtspraak en al- dus van een wil tot nationale eenheid c-n eendracht, in een oprechte geest van broederschap mannen, wier geestelijke en zedelijke aard voldoen- de hecht en vruchtbaar is, die de werktuigen der democratie in zich- zelf vinden en kunnen voortbrengen. hoe ze werkdadig in practijk te bren- gen. Waar zulke mannen ontbreken, ko- men anderen om hun plaats in te nemen en om de politiek tot een proef terrein van hun ambities te maken en tot een wedloop om winst voor zich- zelf. kaste of stand, en in deze jacht naar voorrechten verliezen zij het wa- re, algemeene welzijn uit het oog en brengen het in gevaar...... Medeburgers, gij vooral de jongeren, herleest die woorden van het kerkelijk Oppergezag en overweegt ze. Uw besluit kennen we we wachten op de DAAD. Hoog tijd is het dat alle sluimerende krachten en organismen van ons poli tiek leven opgewekt worden en aan 't werk gaan. Er moet gehandeld worden. Wee u voor politiek zonder u Figuren uit het Lijdensdrama. Simon van Cyrene. Er komt een man voorbij, met na me Simon. Hem dwingen de soldaten het kruis achter Jezus te dragen Zoo luiden de woorden uit het Evangelie. Simon van Cyrene is van al de mensche.n die in de geschiedenis van het lijden van onzen Goddel ijken Zalig maker voorkomen zeker wel deze die het dichst bij ons staat, in wien wij best terug vinden het beeld van ons eigen levensomstandigheden. Heel toeval lig. schijnt het. brengen de omstandig heden dien man juist op dat oogenblik op die plaats waar O. L. Heer op dat oogenblik voorbijkwam, beladen met zijn zwaar kruis, en zoodanig uitgeput reeds door den last en lijden die voor afgingen. dat zelfs de hardvochtige Jo den medelijden hebben, of is het uit schrik dat Hij tot op den Calvarieberg niet zal kunnen komen Toevallig, door een samenloop van omstandigheden. Bestaat Toeval In de Goddelijke Voorzienigheid is alles voorzien, en bestaat toeval niet Van alle eeuwigheid was het voorzien dat op dien veertienden dag der maand Nisan. omtrent 12 uur, deze Simon door de bepaalde poort Jerusalem zou bin nengaan. om belast te worden met het kruis van Jezus. Hoe komt het dat ons in bepaalde omstandigheden een kruis op de schou ders wordt gelegd. Zoo zouden wij kun nen vragen hoe het komt dat het juist wij zijn die nu leven, en bepaald in België wanneer dit land voor de tweede /naai ia 25 jaar de gruweiea van den vervolg Geestelijke gelijkwaardigheid voor de Arbeiders De arbeidersstand heeft hetzelfde recht op een voldoende ontwikkeling en opvoeding als de leden der andere standen. Wij mogen niet langer die stand zijn die minder ontwikkeld, minder ver fijnd en minder beschaafd zou zijn. In sommige landen kan men buiten de werkuren ternauwernood nog een ver schil zien in de houding, het gedrag, de taal van de verschillende standen. He laas is er bij ons nog zoo een groot ver schil. Is het omdat wij een klak dragen en geen hoed, omdat een paar kniestukken onze broek versieren of omdat het zwar te stof der thans zoo gewaardeerde steen kolen in het putteken van onze oogen de stempel nalaat, de eerestempei van ons edel mijnwerkerschap, dat onze taal ruw moet zijn, onze houding slordig en onwaardig, of de glans van onze oogen minder fier, vrank en rein Daartoe hebben wij, arbeiders, recht op een alzijdige opvoeding. Een be roepsopleiding waardoor we volwaardi ge arbeiders worden, maar meteen als volwaardigen beschouwd zijn. Gedaan met het stelsel waardoor de leidende posten in de ondernemingen en in heel het openbaar leven in handen komen van de rijksten. ten nadeele van de be- kwaamsten. De vorming van bekwame arbeiders moet in de hand gewerkt wor den door de uitbreiding van het vak- schoolonderwijs. Afschaffing der avond leergangen maar vakopleiding geduren de de arbeidsuren te geven, betaald als werkuren. Verlenging van den leerplicht geen kinderen op de fabriek. Wij. en vooral de jongeren onder ons. hebben recht op lichamelijke opvoeding en vrije tijd welke geen gelegenheid mag zijn om de jeugd uit te buiten. Het geneeskundig toezicht op het arbeids* midden moet toegepast worden. Het be taald verlof moet uitgebreid worden tot 3 weken voor de arbeiders 18 jaar en 2 weken voor dezen +18 jaar. Staat en gemeente dienen toelagen te verleenen tot het inrichten van sport- pleinen. zwemdokken, vacantiehuizen, turnzalen enz. Familiale opvoeding door leening aan jonge trouwers - vormingscursussen zoo wel aan toekomstige jonge trouwers als aan gehuwden - deze initiatieven dienen gesteund te worden door de staat, Be scherming (vooral voor het jonge meisje en de gehuwde vrouw) tegen de geva ren voor de zedelijkheid op het werk en in het vrije-tijdsleven. De familie is al teveel verwaarloosd geweest. Waartoe leidt dat We hoeven maar even een kijkje te nemen over het muurken van sommige buurstaten om de gevolgen te zien... Onze arbeiders moet tevens een natio nale opvoeding gegeven worden ze moe ten er zich meer bewust van worden dat ze leden zijn (en niet de minste) van een land dat het hunne is, dat ze deel uitmaken van een volk klein maar edel Deze opvoeding moet gegeven worden vanaf de school en voortgezet worden in de jeugdorganisatie. En ten slotte hebben wij, arbeiders, recht op een godsdienstige opvoeding. Het schandaal der XXe eeuw heeft lang genoeg geduurd Al de weldaden van de godsdienst moeten terug gewaardeerd worden en in het bereik liggen van de arbeiders. Gelegenheid voor de Zondag mis: een Zondag is voor ons 'n Heiligdag Ons moet de kennis van de ware leer van Christus en van de Kerk fier maken en moet aanzien worden als een hoogste eerediploma. Het moet meteen gedaan zijn met de valsche beweringen en de misleiding van onze arbeiders. Wanneer de totale bevrijding Wij mogen ons in geen geval blind staren op de voorwaarden en het plan tot de totale bevrijding en niet veron derstellen dat dit een plan is voor het jaar 2000. In geen geval. De meeste pun ten die we voorstellen (we haalden ze nochtans niet allen aan) kunnen in een zeer nabije toekomst verwezenlijkt wor den, wanneer ook de verantwoordelijke personen begrijpen dat een totale be vrijding van den arbeidersstand ook ten goede moet komen aan 's lands wel vaart. Wij arbeiders zullen van onzen kant moeten vechten voor die bevrij ding. Alleen zijn we zwak daarom moe ten we ons vereenigen. Vereenigd - on der. door en voor elkaar - vormen wij een macht. Zonder een sterke arbeiders beweging geen macht, geen opvoeding, geen steun, geen hulp. De kristelijk georganiseerde arbei dersstand moet haar statuut veroveren en gaat naar. een totale bevrijding. Syndikalist. oorlog kent Een deugdzame huisvader van 5 kinderen verloor over enkele we ken een allerbeste vrouw, moeder zoo als weinig anderen, en die brave man blijft alleen in zijn groot verdriet met den last van zijn kinderen die nu van hun uitstekende moeder beroofd zijn. Waarom juist die vrouw, wanneer er zooveel anderen loopen die noch ach ting noch eerbied waardig zijn In een zeer kristelijk huisgezin, waar de kinderen door O. L. Heer geschonken een goed onthaal wordt aangeboden, wordt de vader enkelen tijd na de ge boorte van het derde kindje, 't oudste was pas drie jaar oud. geslagen door een vreeselijke longontsteking, hij moet het huis verlaten naar een senatorium. Waarom juist hij Hier zou kunnen bijgevoegd worden de kommer en het verdriet van die tallooze gezinnen die een vader, een jongen in Duitschland nog hebben weggevoerd door den vij and om daar te gaan werken. Voor Simon was het een zware last. op het oogenblik dat hij van zijn akker naar huis kwam. dat kruis te moeten dragen dien Calvarieberg op, achter dezen Onbekende die door ieder een werd uitgejouwd en gehoond. Eerst was het een tegenstribbelen en ontwij ken. en de scherpe lansen van de solda ten moesten hem tot overtuiging bren gen. Met tegenzin zal hij wel begonnen zijn dat opgelegde kruis voort te dra gen, hem zoo zwaar drukkend op dit heetste uur van den dag. en waarom juist aan hem Maar het lijdt toch geen twijfel dat Simon dien tegenstand ge- ieiddUjk aan voelde losweeken en weg smelten. Hoe krommer zijn lichaam al lengs gebogen gaat onder den last. hoe dieper zijn ziel neerbuigt in vrijwillige berusting onder dat kruis. Hoe komt dat Heeft den beklagenswaardigen toestand van Jezus stilaan medelijden bij hem opgewekt Of heeft op een ge geven oogenblik de Meester zich om gekeerd en hem aangekeken met een blik zoo droef en zoo smeekend. dat het Simon door de ziel ging Was het een blik zooals deze die hij in hei hof van Kaïphas naar Petrus richtte zoo vol lief de en zacht verwijt dat Petrus buiten vluchtte bitter weenend. en hem nooit meer heeft kunnen vergeten? In elk ge val een kracht ging uit van dat kruis dat Simon moed en sterkte gaf. r.oe draagt Simon zijn kruis Een uiterst merkwaardige omstan digheid wordt door het Evangelie aan gestipt Simon draagt het kruis ACH TER JEZUS. Jezus gaat voorop. Hij doet zelf wat Hij voorhoudt, en wij hebben dien ontzachlijken grooten troost, we zijn met ons kruis in zijn voetstappen, op Zijn spoor, we gaan Hem achterna. Simon volgt met kruis. Zijn oogen houdt hij gericht op den bloe digen rug van den Meester. Hij wijkt noch ter rechter- noch ter linkerzijde. Hij treedt in de voetsporen roodgetee- kend door het bloed van Jezus. Zoovelen zijn er die hun kruis torsen langs hun lijdensweg, ja. zelfs met ge duld en taaie wilskracht maar... vol gen zij Jezus Is het wel Jezus' kruis of is het een kruis hun door een zondig gedrag bereid, door de wereld op de sc'ncuders gelegd Zulk een kruis, hoe zwaar ook en hoe moedig gedragen, heeft geen waarde in Gods oogen. want het is niet het kruis van Jezus Kristus Simon geeft den moed niet op, hij draagt het kruis tot het einde, tot op de Calvarieberg. Hij klaagt niet meer Wanneer zal dat kruis toch eens van mijn schouders genomen worden Ook wij moeten denken dat het leven zoo kort is. het is slechts eenige stappen van de stadspoort tot Calvarieberg. Maar de H. Geest verzekert aan deze die het dragen achter Jezus langs dien weg komen tot een Paschen dat eeuwig duren zal. BEDEVAART der HOLLANDERS naar Ninove 't Was er druk in onze stad verleden week Vrijdag, vooral in de straten in de omgeving van onze dekanale kerk. De groepen der Hollandsche geëvacueerden dikten altijd. Zij kwamen van Haeltert en Kerksken, van Zandbergen, Onker- zele en Geeraardsbergen, van Neygem en Aspelare, en van de naburige ge meenten rond onze stad. Zij hielden een Boete- en Bedevaart naar de HH. Mar telaren van Gorcum. Zij kwamen smee- ken om hulp, om zegen en vrede. Binnen in onze kerk was de aanblik gelijk op de groote feestdagen al de stoelen waren reeds bezet wanneer nog zooveel bedevaarders kwamen aange stroomd. Zijgangen en hoogkoor liepen vol en zelfs het koorgestoelte werd vervolgt op 2 blad. OP DEN UITKIJK Deze kijk is geen les over moraal; dat ligt in mijn bevoegdheid niet en ik wil niet doen wat ik zoo dikwijls aan een ander verwijt. De oude Vlaamsche spreuken zijn vergeten, a Schoenmaker blijf bij uw leest is er eene van. Die spreuk doelde niet alleen op de schoen makers maar op alle ambten, bedienin gen en stielen. Dat ze bestaat bewijst dat de men- schen altijd neiging hebben gevoeld om in andermans potje te gaan roeren. Tegenwoordig is dat de groote zieke lijke neiging. Elk heeft pretentie om als amateur gelijk wat beter te doen dan een profesionnel. Vandaar de groo te waarboel en een samenleving waar in de menschen niet meer samenleven maar elk zijn eigen gangen gaat volgens eigen belangen en beliefte, met malkaar in botsing komen en malkaar onder de voeten loopen. Natuurlijk zijn het de sterken die dat doen met de zwakken. De wet van den sterkste, een eventueel Duitsch product wordt spijts ons anti- duitsch zijn, met geestdrift beoefend. Orde is kind van de moraal. Er is geen orde omdat er geen moraal is. Elk fabriceert zijn eigen moraal naar eigen goeddunken en eigen belang. Zoo'n moraal is geen moraal. Er is geld en geld. Geld dat door de be voegde machten in omloop gebracht wordt en geld dat door privaatpersonen voor eigen gebruik uitgegeven wordt. Dat is valsch geld, en valsch geld is geen geld. Valsche moraal is geen mo raal. Moraal of zedenwet vloeit voort uit den aard der dingen, uit de natuur en uit de revelatie. Er zijn menschen die niet in God ge- looven, en dus zeker niet gelooven dat Hij iets gezegd heeft. Willen ze in de bestaande dingen Gods werk niet zien, ze kunnen toch dat bestaan niet loo chenen. Uit den aard der bestaande dingen vloeit de natuurwet. God is niet iemand die zoo zegt en anders doet. Bij de menschen gaat dat wel mee bij God niet. En de moraal die steunt op de natuurwet is dezelfde als deze die steunt op de natuurwet en openbaring. Deze laatste onze christe- ne zedenwet, wijkt niet af van de na tuurwet. Wie christen is, en wil zijn moet de christen zedenleer volgen. Er is een ge zag en er zijn sancties. Dat helpt den mensch om in de rechte lijn te loopen. Wie de openbaring niet aanvaardt staat wel voor de natuurwet maar zon der gezag en zonder sancties lapt hij die aan zijn zolen. Vandaar den huidi- gen warboel met zijn veelsoortige mo raal en geen moraal. Een christen mensch mag daarin niet verloren loopen, een christen maat schappij, kleine of groote, ook niet. Daar is gezag het leergezag der Kerk. Het leergezag der Kerk berust bij den Paus en de Bisschoppen. Een christen mensch luistert naar de leering van Paus en Bisschoppen zooniet loopt hij verloren. Reeds meermaals hebben wij groepeeringen zien opduiken van chris ten-communisten, onder andere in Duitschland lang voor den oorlog en in Italië na de bevrijding door de gealli eerde legers. Gelijk waar ze tot stand kwamen werden ze én door Paus én door de Bisschoppen veroordeeld. Punt. Wij moeten naar de reden niet vragen. Willen wij de reden toch kennen 't is doou eenvoudig omdat het communisme een loopje neemt met de natuurwet. Een koel hoofd en een warm hart is de gouden stelregel. Mochten katholieke heethoofden hier ne keer hun hoofd onder de pomp hou den

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Denderklok | 1945 | | pagina 1