De Geest die voortuierkt Achfer de schermen fienoeg verwarring... klaarheid] mi ZONDAG 20 MEI 1945 '-w: Negentiende (jaargang. 0... V' *!Ï0Z f y.'f* /r> - Prijs per nummer Ifr. Drukker-U i tgever R. LUYSTERMAN-HAELTERMAN Koepoortstraat, 10, NINOVE Postchekrekening n' 1862,54 Handelsregister Aalst n' 1093 ZALIG PINKSTERFEEST 't Was hard werk, waar Jezus die twaalf apostelen mee belast had. in 't ei gen land en daarbuiten, aan vrienden en vreemden, aan Joden en Heidenen te gaan zeggen, dat Jezus God was, dat Hij verrezen was en zij zelf Hem gezien hadden; dat iedereen moest gedoopt worden en leven lijk Jezus het wilde, in vriendschap met God en met de men- schen. Als zij rijk of geleerd geweest waren, dan had datgemakkelijker gegaan. Want als ge geleerd zijt kunt ge klappen, en als ge rijk zijt, luisteren de lieden gewil lig naar u. Maar zij!De meesten hadden pas over eenige maanden hun vischnetten vol wier en schelpen in hun boot laten liggen; een paar hadden hun ploeg op den hoek van het veld in de voor laten steken en hun os uitgespannen; een had in het ontvangershuisje naast de baan zijn rekenboek toegeslagen en de sleu tels van de kast afgegeven... Sinds tien dagen zitten ze daar nu bij een, en praten over 't gebod van Jezus: Gaat en onderwijst alle volkeren... Gaat maar, en ge durft niet!... Want de menschen zullen hen vierkant uitlachen, de Joden met steenen naar hun kop roei en, de heidenen op den vreemde hen minstens bont en blauw ranselen of doodbeulen: dat is immers vechtachtig volk Maar al met eens, op Sinksendag in den morgen, daar huiit de wind dat het huis er van davert. Tongen van vuur flikkeren boven hun hoofden; ze worden iets gewaar in hun binnenste, alsof het onderste boven gezet wordtZe hoo. ren geloop buiten op de straat, en geroep en gewoel; ze trekken het venster open. gaan allen samen op het balkon staan, en van daar af spreekt Petrus het volk toe De straat ziet zwart en wemelt van koppen. Maar loofstil is het, als Pe trus zegt: Bekeert u en late ieder uwer zich doopen in den naam van Jezus - Christus! En ongeveer drie duizend man lieten zich dien dag doopen. Dat had de Heilige Geest gedaan: de heilige Geest had aan de apostelen durf en ie ver gegeven. En dat doet diezelfde Heilige Geest nog den dag van vandaag Petrus was een kajotter. sinds enkele weken was hij in de beweging gekomen dank aan een vriend die hem daarvoor aangesproken had. en Petrus had het aanvaard. Hij werkte op een schoenate lier. waar het jong volk en de getrouw den zeer gemeen konden doen. Toen ze het voor den eersten keer merkten dat hij het kajotterspeldeken droeg, begon nen ze hem allen gelijk uit te lachen, of hij nu ook een sleepdrager van den pas toor ging zijn Of ze hem geen nisken moesten maken waarin zijn beeld zou worden gezet als hij heilig verklaard wasPetrus was een forschige kerel van 17 jaar, hij voelde toch zooveel goes ting om daar een en ander eens goed af te drogen, hij kon ze gemakkelijk baas in de vuisten, maar hij hield die gebal de vuisten in zijn broekzakken, en glim lachte eens... maar zweeg. Hij had daar voor meer sterkte noodig dan om te vechten. Er was een schip uitgevaren, al over de wijde zee, en na weken varens, stoot te het op een land waar niemand van hier geweest was. En als dat schip hier terugkwam en de matrozen vertelden o- ver dat vreemd land. waren er seffens andere schepen die er heen vaarden, met veel volk op, dat ginder naar goud en edelsteenen ging zoeken. Maar daar waren ook enkele mannen die onder de reis nooit van goud of edel steenen spraken. Als de andere reizigers hun vroegen Wat gaat gij ginder doen antwoordden zij Wij zijn priesters, wij doen het werk van de twaalf Apostelen voort, want dat is nog niet af. Toen ze ginder aan wal kwamen, bouwden ze daar een huis van boom stammen. en nagelden er een groot kruis boven op. De lieden van daar wa ren in den eersten we! wantrouwig, doch eindelijk kwamen ze praten, en ja. werden gedoopt. Dan vroegen de priesters hun «Ligt er nog land achter dit land Ja. nog veel zeiden die menschen, en daar woont nog veel volk. En meer priesters kwamen, ze verlie ten huis en land en goed en familie. Sommige menschen geraakten er niet wijs uit en vroegen dan «Waarom kun nen die hier niet blijven, is er in ons land geen goed te doen Wat ze toch in hun kop krijgen De verstandigsten antwoorden Ze krijgen niets in hun kop. Maar ze hebben den Heiligen Geest in hun ziel gekregen. En die dringt hen.» En verder gaat zijn werking Vaders en moeders, jonge lieden, staatslieden, aan allen wil Hij zijn licht en zijn sterkte verstrekken, als ze Hem ontvangen willen. Ga uit van hem. onreine geest, en maak plaats voor den Heiligen Geest, den trooster! »die woorden zijn over ons uitgesproken toen we nog heel kleintjes waren, en toen ze ons naar de Heilige plaats van de Doopvont brachten. En Hij kwam in ons. en wij werden dan Kinderen Gods. en tempels van den H. Geest. Over ons hoofd heeft de Bisschop het hand uitgestrekt, en dan kwam den dag van ons H. Vormsel de H. Geest in ons met de genade van zijn zeven gaven, en wij zijn geworden de strijders van Kris- tus in zijn H Kerk. En over enkele van ons. de beste on zer broeders, kwamen die woorden uit gesproken «Ontvang den H. Geest, wier zonden gij zult vergeven, die zul len vergeven zijn. en wier zonden gij zult weerhouden, die zullen weerhouden zijn En zoo werkt de H. Geest voort in de ze wereld. Mocht hij zijn genade rijkelijk uitdee- len nu in de harten der menschen, om ze te vervullen met rechtvaardigheid en liefde, die alle twisten en onrusten zul len verdrijven. Dat zijn gaven van licht mogen neerkomen in hen die de wereld moeten regeeren en over het lot van Je landen zullen beslissen. De jongste gebeurtenissen in ons land hebben eens te meer door den samen hang van wat geschiedde en door de doelstelling die er vingerdik opligt, het bewijs geleverd dat er hier een zoodje duistere machten aan het werk is. Er is een doel gesteld en tot het berei ken van dit doel worden de richtlijnen gegeven en de touwtjes van het poppen spel getrokken en zien we stakingsbe wegingen, betoogingen en agitatie zich over het grondgebied verbeiden. Er wordt achter de schermen gewerkt en gekonkeld en men moet ziende blind zijn om het gestook niet te ontwaren dat er toe moet leiden, ons land naai den afgrond der wanorde en meteen in de armen van het communisme te voe ren. De wilde stakingen in de koolmijnen zijn door iedereen genoeg gekend en ook de onnoozele beweegredenen of uit vluchtsels waarvoor die stakingen wer den begonnen en waarmee de mijnwer kers werden gepaaid en opgeruid. En er moeten ministerieele palabers bij te pas komen eer de meegesleurde mijnwerkers genadiglijk willen inzien wat een on- dienst zij aan hun medearbeiders, aan gansch de bevolking bewijzen. Zij weten het wel. de touwtjestrek kers de opleving van de nijverheid en handel hangt af van den kolenaanvoer. Honderden bedrijven staan hunkerend kant en klaar om in gang te komen, wa ren er maar kolen. Maar, als er kolen komen, wordt er loon verdiend, komt er welstand,dus geen ontevreden doppersgroepen en hal ve armoede meer.dan worden er pro ducten in massa op de markt gebracht, —dus geen zwarte markt meer—en gaat met de voorspoed van eenieder rust en kalmte heerschen in het land,dus geen geschikt jachtterrein meer voor de par tijen die teren op ontevredenheid. En dit laatsie moet te allen prijze ver meden worden. Vandaar de maandelijks uitgelokte stakingen in de koolmijnen. oor het gedijen van die duistere machten, moet er door onze menschen gebrek geleden worden, armoede en kou de. opdat zij uit de ellende zouden kun nen profiteeren en de tot wanhoop of tot berusting gedreven arbeiders en burgers zouden kunnen verleiden tot ge weld. O. die mannen weten wel waar ze op aansturen. Om maar één voorbeeld te geven van wat ze ons bereiden: er werd hier in het land reeds voor ongeveer 1 1/2 milliard aan textielgrondstoffen in gevoerd katoen, wol, vlas, jute, enz. Alle fabrieken hebben grondstof ter plaatse voor minstens 4 maand volle be drijvigheid, bij zoover dat er naar Ame rika moest geseind worden «zend a.u.b. geen textiel meer, we kunnen er geen weg mee»! Want er zijn geen kolen voor de fa brieken, dus zal er ook geen kleergoed voor onze menschen komen, 't zou al te schoon zijn, nietwaar, solidariteit onder den werkenden stand, onder de bevol king en eendrachtig streven naar weder opbouw en herstel. straks zitten we weer te sukkelen met de electriciteit, met de gas, met trams en treinen, want achter de schermen heeft men aan de touwtjes getrokken en de marionnetten dansen, want achter de schermen wil men de bevolking bren gen tot het geweld, gereedmaken tot een gewelddadige machtgreep vanwege een communistische kliek. Een tweede manifestatie van die koortjestrekkerij vinden wij in het ge lijktijdig gestook vanuit een zeker kamp tegen onzen regeerenden Vorst: eenzelf de deel van de bevolking werd overal hals over kop tegen den Koning opge ruid. bij zoover dat lieden, of zijn het windwijzers of platzakken, die gansch den oorlog een foto of beeld van den Vorst op een eereplaats of vóór 't ven ster geplaatst hadden nu. plots zich ont popten als afzijdigen. om niet iets anders te zeggen. Waar zitten die touwtjesmannen Er zijn er hier. ook in de stad, en van ver schillende kleur Wij weigeren te den ken dat de schamele kleine führer die geniale vreemdeling, het zoo ver heelt gebracht dat hij ordewoorden kan geven aan roode en blauwe voormannen ordewoorden die hem gegeven werden doorja, door wie Want hij is geen communist, beweerde hij eens niet lang geleden. Een derde manifestatie vinden wij in de georganiseerde, koel-berekende uit spattingen, opstootjes en wraaknemin gen die zoowat overal plaats grepen. Hier ook werden ordewoorden gege ven en nagevolgd, ordewoorden uit den zelfden hoek. He doel is hetzelfde wanorde en ver bittering stichten en in 't leven houden en stilaan het gif der gewelddadige actie in onze breede volkslagen brengen, om er eens munt uit te slaan. De mannen achter de schermen, zij die de opruiers geld bezorgen, zullen ge grinnikt hebben om de schaapachtige volgzaamheid van zoovelen. Onder de bezetting was het ons niet ge oorloofd in het openbaar onze meening te zeggen, maar wij hebben geen enkel gelegen heid laten voorbijgaan om in private gesprek ken en namelijk met deze die eerst en vooral en op een gevaarlijke manier bij de zaak be trokken waren, te wijzen op wat recht en on recht was op wat wij voor het land goed of min goed achtten te zijn. In de kwesties die zich toen stelden had den velen een standpunt ingenomen dat veel eer door het gevoelen dan wel door de be zadigde en objectieve beredeneering was in gegeven. Wie in Juli 1940 dierf te beweren dat Duitschland uiteindelijk den ooriog zou verliezen werd aangezien of als iemand die geen zin heeft voor werkelijkheid of als een snob die er maar wat op uitkletst. In België werd de Koning op de handen gedragen, in Frankrijk werd hij door eerste minister Rey- naud «fe een verrader uitgescholden. Er zijn heel wat zaken die in 1940 of aanvaard of goedgekeurd werden en die men thans ver werpt, en zoo heeft men tijdens de bezetting sommige menschen en instellingen openlijk of geniepig bekampt en verafschuwd die men thans goedpraat en zelfs ophemelt. Wij leven in een heksenketel. Het is hoog tijd dat wij dat inzien en er onze houding naar wijzigen en regelen. Vanaf de bevrijding hebben de meest klaarzienden (en er waren er in alle klassen van de bevolking) zeer duidelijk aangevoeld dat onruststokers hun werk systematisch hadden aangepakt. Die onruststokers kan men nergens vereenigd vinden maar zij zijn ver spreid. dringen in vele organisaties binnen en zoeken in alles een gelegenheid om de misnoegdheid te verscherpen en den haat aan te vuren. Er bestaat een techniek voor de rustverstoorders. Voor de openbare orde en hare vertegenwoordigers is de moeilijkheid alleen het knooppunt van deze woelmakers hunne leiding, hun hoofdkwartier te ontdek ken. Voor het publiek stelt zich daarentegen een geheel ander probleem, namelijk in al deze zaken de waarheid te kennen en meteen de doeltreffendheid van de aangewende pro testmethoden om tot een wel bepaald doel te geraken. Laten wij een concreet voorbeeld nemen de konigskwestie. In September 1944. wan neer de duitschers waren verdreven dan zou niemand daaraan gedacht hebben den koning in 't publiek aan te vallen, in Brussel zag men de photos van den Koning prachtig uit gesteld in bijna alle vitrinen. De groote mas sa van de bevolking was gelukkig zijn trouw en zijn dankbaarheid aan Koning Leopold publiek te mogen uitdrukken. Het was spont aan, het was gevoeld en het was volksch. Doch in 't geniep werd er gewerkt een re gent moest aangesteld worden om in de uit oefening van het koninklijk ambt te voor zien. zoo was de eerste tactiek van de vijan den van den Koning, het ophemelen van den Regent alles wat hij deed was goed en hij deed het minstens zoo goed, ja beter dan Ko ning Leopold. Dat was yoor de eerste faze. In de tweede kwam de leugen- en laster campagne, onder den mantel. Er werd dit en er werd dat gezegd, de Koning had dit moeten doen en niet dat. Het was oprecht de verwezenlijking van de spreuk die een hond wil slaan vindt wel een stok Eindelijk toen de vrede kwam en de bevrijding van koning Leopold zeer aanstaande moest zijn toen kwam het los en werd voor 't eerst, publiek, gevraagd en geeischt dat de Koning afstand zou doen van den troon om de eenheid van het land niet in gevaar te brengen Zoo luiden de motieven. Aldus gesteld is de zaak geheel gemengd met de openbare rust en orde. Alle politiemachten hebben dus de plicht op te sporen van waar uit deze campagne gevoerd wordt om het hoofd van den Staat, persoonlijk geweld aan te doen en te doen verzaken aan de functies hem door de natie toevertrouwd. Want dit is werkelijk het opet den koning geweld aan te doen en 't is eene minderheid die mis schien slechts 5 "c van de bevolking bedraagt die zooiets wil ondernemen. Want er bestaat geen koningskwestie Leopold III heft zelf in Mei 1940 vastgesteld dat hij. als gevangene van een vijandelijke mogendheid in de onmogelijkheid was om te regeeren, Hij zelf heeft gezanten gestuurd naar zijn Minister, toen nog in Parijs, om hem over de capitulatie en over zijne juridi sche onmogelikheid om te regeeren in te lich ten, aldus wel blijk gevend van zijnwil om alle uitvoerende macht uitsluitend aan zijn regeering over te laten. Deze onmogelijkheid om te regeeren d. i. om de daden te stellen die een Staatshoofd eigen zijn. heeft Koning Leopold scrupuleus nageleefd. Door het feit van zijn wegvoering naar Duitschland was deze onmogelijkheid volkomen op het oogen- blik van de bevrijding en vermits het niet mogelijk was voor de Kamers en voor de Re geering het staatshoofd langer te missen, werd besloten tot de aanstelling van een Re gent. Wij moeten hier herinneren aan het feit dat de socialistische groep zich bij de eer ste stemming onthield. Dit illustreert zijn hou ding van heden op een bizondere wijze. Van af het oogenblik echter dat Koning Leopold bevrijd werd is het hem onmogelijk zijn func ties te hernemen. Zoo wil het de grondwet. Doch men roept allerhande redenen in om het volk daarvan te overtuigen dat het beter ware dat de Koning niet terugkeeren zou; men haalt redenen aan van politieken aard en redenen van privaten aard, men mengt het één en het ander. Wat moet het publiek daarover denken. Op het oogenblik zijn de menschen zeer geneigd om van om 't even wie. even wat te aanhooren, voort te vertel len en zelfs te gelooven, als het maar kwaad is. De kwaadsprekerij is aan de orde van den dag en de slachtoffers kunnen het kwaad niet achterhalen. Het gebeurt wel eens dat een kwaadspreker in de klem geraakt maar is ze ker niet het geval met deze die den Koning of eenig hooggeplaatste persoon wil over den hekel halen. Anderzijds is het zeer moeilijk vervolgt op 2 blad. OP DEN UITKIJK Weet-ge het nog hoe het gegaan is vijf jaar geleden Op 10 Mei was de inval begonnen op 20 Mei geraakten wij hier onder de Duitsche bezetting. Iedereen was het harte in en maakte vuisten in zijn broekzakken bij het zien van wat er te zien was. Van den eersten dag waren er colla borateurs. De ergsten waren de communisten. Ze waren te dien tijde nog de kampi oenen van de dictatuur van het pro letariaat Ze marcheerden op bevelen die ze langs het komintern om van Moscou kregen. Moscou was de bondgenoot van Ber lijn. Ze hadden onder hun tweeën Polen verdeeld en Moscou had de handen vrij gekregen in de Baltische Staten. Mouscou en Berlijn waren vriend. De communisten mochten tegen de vrienden van Moscou niet vechten ze moesten de vrienden van Moscou hel pen. Ze hebben ze geholpen een jaar lang. Ze maakten deel uit van 's vijands vijf de colonne en ze waren de eerste ron selaars voor werkvolk voor Duitschland Hun mannen waren onder de eerste vertrekkende ze waren ook onder de eerste terugkomende. Weet-ge het nog hoe sommigen na drie maanden anderen na zes maanden terugkwamen geladen gelijk muilezels met schoone witte bloem, met vet, met vleesch, met aller hande lekkernijen, en kwamen vertel len hoe goed het daar was Na een jaar was de speleman van 't dak. Duitschland viel Rusland verraderlijk aan en uit Moscou kwamen nieuwe richtlijnen binnen. 't Was niet meer samenwerken; 't was weerstand. Gedurende een jaar hadden ze zich bloot gegeven aan de Duitschers in hun samenwerking. De Duitschers kenden ze beter dan wij; ook hebben ze een zwa re tol betaald tijdens den weerstand. Dat alles is nu kalm onpartijdig over zicht en wij zouden er geen verder com mentaar aan toe voegen. Maar sinds de bevrijding gaat het een beetje over zijn hout. Ze hebben hun zonde van 1940 verge ten en ze pakken uit als de zuiverste en edelste patriotten en schuiven hun fouten in andermans schoenen. Niet zij hebben in 1940 het leger ont zenuwt. maar de Koning heeft het ge daan Niet zij moeten boeten, maar de Koning moet boeten Niet zij zijn de mannen van de dictatuur... maar de Ko ning en al zijn aanhangers De katholieke studenter.bonden en de Boy Scouts die van den eersten dag tot den laatsten dag van den oorlog met evenveel durf als succes de verschillen de Duitschgezinde jeugdbewegingen heb ben schaakmat gezet worden in Dra- peau Rouge Roode Vaan uitgemaakt voor verkapte Nazi's. De Geestelijkheid van hoog tot laag die niet sedert Juni 41 maar sedert Mei '40 alle betrekking met den vijand heeft van de hand gewezen... allemaal facis- ten en nazi's. t Is goed te zien dat de communisten geen benul hebben van wat christen dom is, en nog niet eens weten dat 'nen mensch maar een maal gedoopt wordt en voor zijn leven den naam houdt dien hij dan gekregen heeft. Ze herdoopen dat het een plezier is... Ze geven hun nen naam weg en stelen een andere de zijnen precies of het niets ware En moesten ze rood worden van schaamte, ge zoudt het nog niet zien omdat ze van meet af aan zoo rood zijn Drinkt1 overal het fijne bier CHURCHILL -W brouwerij Concordia. Depothouder; Edm. Van Aeibroeck, Ninove. De belangrijkste en best ingerichte werkplaatsen der streek voor het bewer ken van ARDUIN en MARMER G. VAN BELLE te NINOVE, DE .V

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Denderklok | 1945 | | pagina 1