bed nieuw tactiek voor een slechte zaak Een nieuw üeiuid Drukker-Uitgever R. LUYSTERMAN HAELTERMAN Koepoortstraat/ 10, NINOVE Postchekrekening nr 1362,54 Handelsregister Aalst nr 1093 Prijs per nummer 1 fr* Sedert 14 dagen zwijgen de liberale, socialistische en communistische bladen als vermoord over de «Koningskwestie», over deze groote zaak waaraan zij zoo veel inkt vergooid hebben en die zij kost wat kost vóór 't parlement wilden zien komen om het land in te lichten en het land een oordeel te zien vellen Zóó werd het toch voorgesteld. Het debat heeft plaats gehad en ieder een weet hoe het er uit zag. Het oordeel van het land is geveld het blijft den Koning trouw omdat niets er ons toe aanzet dezen trouw te weigeren aan ie mand die alles heeft gedaan wat moge lijk was om ons te helpen, om ons te redden. Het oordeel is geveld en het luidt dat zij die het aandierven laster lijk te spreken over het onbesproken ge zag van den Koning, alleen zichzelf heb ben vuil gemaakt en het land een zeer slechten dienst hebben bewezen met zijn instellingen in opspraak, en zelfs in gevaar te brengen. Sommige heethoofden, die zochten hun eigen persoontje te redden, hadden gehoopt dat de zaak zou geëindigd heb ben met een afkeuring van den Koning vanwege het Parlement, maar zij moes ten algauw ondervinden dat zij het hee- lemaal niet zoo ver zouden kunnen drij ven en dat zij het moesten stellen met een eenvoudige dagorde, dat is. her nieuwde uitdrukking van het vertrou wen in de regeering. Dat heele debat over het meest kiesche vraagstuk dat in ons land kon worden gesteld dat op zettelijk door de vertegenwoordigers van de linksche partijen was gewild en waarrond een zoo^^^weldige als schan dalige reklaam werd gevoerd, liep dus op een sisser uit, tenzij dat het de volle dige minderwaardigheid van den Heer Van Acker, als eerste-minister, scherp in het licht heeft gesteld. En toch zwijgen de linksche bladen nu als vermoord. Waarom Zoolang zij het beproefden het volk tegen zijn koning op te ruien met leu gen en laster tegen hem te verspreiden zijn zij daar alleen in gelukt het volk meer en meer openlijk zijn trouw te zien uitspreken. Nu verandert de tactiek De regeering hoopt dat zij de verkiezin gen tot Maart zal kunnen uitstellen en dat intusschen de Koning zal vergeten worden. Daarom is het best er niet meer over te spreken, die zaak is afgehan deld zegde de communist Lahaut. En zoo wil men in volle democratisch re giem een dictatoriale slag thuis halen om enge partij-inzichten te dienen. Want indien den terugkeer van den Ko ning ons bij de aanstaande verkiezin gen niet mocht bekommeren dan zou den die paar honderd vijanden van den Koning den toestand en den uitslag van de verkiezingen zoodanig weten te ver klaren dat het voor den Koning niet duidelijk zou blijken hoegroot een meer derheid, een algemeenheid van zijn volk, zijn terugkeer wenscht. Dat immers heeft de Koning gezegd dat hij als trouwe dienaar van zijn volk zich nooit zou opdringen doch steeds be reid was om zijn plicht tegenover dit volk te vervullen. Indien dus het volk, het kiezerskorps, op klare wijze getuigd van zijn wil om Hem te zien terugkee- ren dan komt Leopold III terug, dan neemt hij terug zijn hooge functies op, niet voor zijn genoegen maar om mede te werken, met de volksvertegenwoor diging, aan de welvaart van de Belgen. Velen hebben zich reeds afgevraagd waarom de Koning nu niet. terugkeert, niettegenstaande alles wat door enkele slechtgeluimden en kwaadbedoelden te gen hem wordt gedaan, vermits het volk reeds meer dan genoeg van zijn aanhan kelijkheid en loyale trouw heeft getuigd (wat de leiders van de opposanten offi cieel hebben moeten erkennen). Door heel het land gaat een machtigen roep wij eischen den Koning terug Sire, wij verwachten U voor het heil van het Land, Leopold III op den troon en zoo meer... Waarop wacht de Koning dan Mogen al deze trouwe en goede Bel gen gedenken dat de Koning ook hier voor ons heil bekommerd is daar hij nauwgezet eerbiedig wil snin van onze nationale instellingen. Dat is trouwens een eerste afstraffing welke hij toedient aan dezen die hem beschuldigen een dictatuur te willen instellen. Het is een feit voor ons bedroevend, en voor de regeering zeer bezwarend dat dhr Van Acker en zijn ploeg hadden beslo ten er het bijltje bij neer te leggen in dien de Koning terugkeerde en dat moest niet alleen een ontslag zijn maar een echte vaandelvlucht vermits de re geering weigerde de loopende zaken af te handelen en de orde te handhaven. Zoo was de Koning voor de keuze ge steld door zijn terugkeer waarvan het recht niet wordt betwist het land ofwel prijsgeven aan de wanorde ofwel onderwerpen aan de dictatuur. Dat wijst eens te meer op het potsier lijke van de door de regeering Van Acker geschapen toestand onder den dekmantel van de democratie, handelt dhr Van Acker gansch tegenstrijdig met de traditie en met de grondwet om, op dictatoriale wijze het hoogste gezag van het land tegen den wil van de overgroo- te meerderheid van het land in, van hier verwijderd te .houden. Reeds lang hebben wij gewaarschuwd tegen de neiging om wederrechtelijk te handelen, dat is gebeurd op groote schaal inzake interneering, het gebeurt nog dagelijks in zake opeischingen, ver gunningen, vervolgingen, administratie ve zuivering, enzMen heeft ons ge scholden, en men doet het nog, voor zwarten, reactionnairen en meer derge lijke. Dat alles is blijk van slechte trouw, wij zijn alleen bekommerd om wettelijkheid, want in de wettelijkheid is de ware democratie. De onwettelijk heid is dictatuur. Men voelt zoo goed dat al wat sinds de bevrijding zoo ver keerd werd gedaan uit een zelfde hoek werd ingblazen en in feite naar dicta tuur aanstuurt, met als tegenhanger dat ook naar verzet wordtuitgezien dat even dictoriaal zou zijn. Wij zien dhr Van Acker tot driemaal toe. bloedrood van opgewondenheid, met een gebiedend ge baar de Rechterzijde van de Kamer toe schreeuwen «Gij zult geen verkiezin gen hebben,omdat gij geen verkie zingen zult hebbenparc'que ze vous le dis De democraat Van Acker,, eerste-mi nister. lapt de Grondwet en het Bel gisch volk aan zijn zolen. Niettegen staande de tijd reeds ver verstreken is, geen verkiezingen omdat ik, Achiel, het u zeg Oh wij zijn niet alleen om aan te klagen; het staat duidelijk te le zen in Les Cahiers Socialistes van Juli-Oogst 1945 Laat ons verder gaan en erkennen dat, indien er een zeer ern stig dictatoriaal gevaar van rechts be staat, er ook een dictatoriaal gevaar van links bestaat, en, zooals het conflikt zich voordoet, moet men vreezen dat de fas cistische .geest aan beide zijden de bo venhand zal halen Wij moeten allen waakzaam toezien op al de manifestaties van dezen fascis- tisehen geest. Om in hun opzet te luk ken willen de linksche den Koning weg. Alle democraten, alle vrede - en ordelievende burgers zorgen er goed voor dat hunne eerste bekommernis we- ze de normale instellingen van ons land wederom in eere. de Koning op den troon. Geen dictatuur noch van rechts noch van links leve Leopold III MANIFEST DER CHRISTELIJKE VOLKSPARTIJ vervolg Ziedaar, bondig geschetst, het instru ment. Tot elke doeleinden zullen wij dit in strument gebruiken De algemeenne richtlijnen van onze politiek zijn vervat in den titel van de nieuwe partij de christelijke volkspar tij is inderdaad volksch in haar pro gramma, christelijk in geest en-inspira tie. Daarenboven en mede daarom is de partij democratisch, progressistisch, na tionaal en draagster eener familiale ge dachte. Ze is een partij met christeljike in spiratie wat volstrekt niet beteekent dat ze de partij is van den godsdienst. De godsdienst is geen partij en heeft geen partij en is niet van een partij. Maar dit beteekent, vermits elke poli tiek aan haar basis een waarden-philo- sophie bezit, dat de basiswaarden van de partij de christelijke zijn. Deze christelijke waarden zijn overi gens de traditioneele waarden van de Westersche cultuur eeuwenlang werd ons volk erdoor gevoed en nog heden leven gelocvigen en ongeloovigen van dit voedsel, hoe weinig bewust ze daar van ook mochten zijn. Ten andere, be staan er hoogere, meer menschelijke en meer cultuurscheppende waarden dan die van rechtschapenheid, eerlijkheid, rechtvaardigheid en liefde, door het christendom voorgehouden Het is juist de daadwerkelijke omzetting van deze waarden in de praktijk, zoowel in het publieke als in het private leven, die het aanschijn van ons land veranderen moet. Daarom onafhankelijk van elke ver wijzing' naar een bepaald credo zal het christendom de altijd vruchtbare in spiratiebron zijn van onze politiek. Ze is een volksche partij, m.a.w. ze be oogt het welzijn van de gemeenschap, hoogste doel van elke politiek. Met nochtans een voorkeur voor de zwakke ren in het maatschappelijke leven. De christelijke volkspartij is niet de partij van een klasse en kan daarom nooit de parij van den klassenstrijd zijn. De ge meenschap bestaat uit onderscheiden groepen. landbouwers, nijveraars. handelaars, werklieden, zelfstandige be roepen, loontrekkenden. ambtenaren die alle recht op leven hebben, min stens in de mate dat ze een nuttige taak in het geheele volkslichaam vervullen. Tusschen deze groepen, die mekaar noodzakelijk aanvullen, moet orde en harmonie bestaan op straffe van bur geroorlog en uiteindelijken chaos. Maar onder de ledematen van dit ge meenschapslichaam zijn er zwakkere en meer lijdende deelen. Naar hen gaat de speciale bezorgdheid van de partij, die alles in het werk moet stellen om, door een politiek van sociale en verdeelende rechtvaardigheid, de gezondmaking te bewerkstelligen van die zwakke deelen, die door de onrechtmatigheid van in stellingen of van menschen het meest lijdende zijn. En wat de onvermijdelijk zwakkere deelen van het gemeenschaps organisme betreft, daar moeten maatre gelen van maatschappelijke solidariteit de hoogst mogelijke hulp bieden. De partij is democratisch de demo cratische gedachte, op zich zelf be schouwd, krachtens dewelke het volk en ieder persoon uit het volk recht heeft mede te beslissen over de richting en gang van zaken, kadert ongetwijfeld be ter met de waardigheid van den mensch, reaeiijk wezen, dan elk autoritair sys teem, dat weliswaar vlugger werkt, maar een bron is van gevaren en bruta liteit. Om deze reden is de nieuwe partij onvoorwaardelijk gehecht aan de demo cratische idee op het politieke plan. Het wordt echter ook tijd deze ge dachte in de economische en sociale or de door te zetten opdat ieder bekwaam lid of deelgenoot medezeggenschap zou hebben, niet alleen in de richting en den gang der openbare aangelegenhe den, maar ook in al de zaken waarin zijn medewerking betrokken is bedrij ven, beroepsorganisaties, syndicaten De partij wil den vooruitgang bevor deren de menschheid staat niet stil: ze gaat vooruit of achteruit. Op wetenschappelijk en technisch ge bied schrijdt de menschheid den jong- sten tijd voorwaarts. Deze vooruitgang beantwoordt aan de roeping van den mensch en is diensvolgens lofwaardig. Maar krisissen, die met dezen groei sa menhangen. moeten zooveel mogelijk worden geweerd zooals werkloosheid en bij de verdeeling van de voortgebrachte goederen mag niet slechts een minder heid maar moet de massa van het volk een rechtmatig aandeel krijgen. Op zedelijk en sociaal gebied betee kent deze wijziging echter niet altijd een vooruitgang: het gebeurt dat de we tenschappelijke en technische vooruit gang omgezet wordt in een instrument van verwildering en barbaarschheid: wij hebben het vreeselijk schouwspel ai te duidelijk voor ons. Daarom moeten wij onze volle aandacht eraan wijden dat alle vormen van vooruitgang zich ge lijkioopend ontwikkelen, met de gesta dige bekommernis de prirnauteit te ver wezenlijken van den zedelijken en so cialen vooruitgang op de technissche en materieele ontwikkeling. vervolgt. KLOKKEKLANKEN Zoodat de fameuze as Berlijn- Rome-Tokio er gelegen heeft Hiro-Hito die ne schaae jongen is zoowel naar binnen als naar buiten heeft aan zijn hemelsche zelfmoorde naars wijsgemaakt dat het nieuwsoor- tige manna van Amerikaanschen oor sprong, hetwelk vulgairweg atoombom genoemd werd, nu precies niet van dien aard was om zijn hemelsch rijk te be stendigen Al het andere wat hij verteld heeft was larie en vooral de be zorgdheid om de beschaving en het be houd van de menschheid welke hij wat laattijdig aan den dag legt is, van ons standpunt uit gezien, een blijk te meer van zijn listigheid en zijn verregaande Japanneesche onbeschaamdheid. In de plaats van hara-kiri te doen gelijk zijn volgenlingen verkiest de Japansche Kei zer den knieval om het behoud van zijn souvereiniteit Enfin 't bijzonderste blijft voor ons allemaal dat het nu einde lijk uit is Dat er nu uit het puin, de angst en het bloed welke zoo kwistig gestrooid, gezaaid en vergoten werd een nieuw vredevol tijdperk moge oprijzen. Dat de wereld begrijpen moge dat eer lijke betrekkingen onder de naties en rechtvaardige bedeeling der goederen aan de basis moeten liggen van elke blij vende orde. De Staatslieden welke den Vrede moeten winnen nadat het wapen geweld hem hersteld heeft zullen onder vinden dat. zulks geen klein bier is Alleen met goeden wil en de vrees voor de atoombommen zal er resultaat beko men worden... Met de terdoodveroordeeling van ex-Maarschalk Pétain sluit het oude Frankrijk definitief de meest dramatische periode af van zijn geschiedenis. De gezwoornen hebben ze ven uren beraadslaagd om een straf uit te spreken welke van tevoren onherroe pelijk vastgesteld was. Dat Pétain een heel lastige en moeilijke rol te spelen kreeg op last der Parlementsleden van 1940 welke hem daarbij een soort vol macht hebben gegeven kwam zelfs niet eens te berde Pétain kan nu op het ein de van zijn leven mediteeren over het feit dat men wel een groot Generaal en Overwinnaar kan zijn zonder daarom een wijs staatsman te worden In ons land is de koningskwes tie voor sommigen reeds een af gedane zaak schreven we verle den week. Minister Van Acker is ook van dat gedacht en met nieuwen ijver doch somberder gestemd dan vóór zes inaund trekt hij opnieuw ter verovering Vervolg op tweede blad. dood veroordeeld. Hij is 89 jaar oud. Al de groote politiekers die vijf en twintig jaar lang, voor den oorlog Frankrijk berg-af hebben gevoerd (berg af, gaat toch zoo gemakkelijk zijn hem komen bezwaren. Als het schip zonk zijn dc ratten aan wal gesprongen en ze lieten hem de karwei Nu moet hij het koolken blusschen—en zij zullen voort doen 't Is heel concreet wat overal ook bij ons, duizende malen gebeurt. Alle kleine menschen wij allemaal zouden moeten hun krachten samenbun delen om in te voeren de pax Christi met het regiem voor de grooten van eerst voor doen Dan zullen de haan tjes niet meer onderling vechten in hun greep naar het gezag en zal het leven voor iedereen dragelijk zijn Heeren, eerst voor doen OP DEN UiTKi. K De oorlog is gedaan. Over heel de we reld heerscht er vrede. Het vrede op aarde is gezongen geweest niet door jubbelende engel- stemmen. Dat gebeurde toen Christus zijn vrede bracht. De pax Christi, ver kondigd door de engelen en geweigerd door de menschen Het nieuwe vrede... is gezongen geweest door het gefluit van een atoom bom. Dat wil zeggen dat vrede er niet ge komen is omdat de menschen oorlogs moede waren en oordeelden dat het pro fijtelijker gemakkelijker en aangena mer is malkander te verstaan door we derzijds wat water in hun wijn te doen. De oorlog is ten einde omdat één der tegenstaanders een oppermachtig wa pen in de hand heeft, waartegen de an dere niets vermag. Duizende malen hebben de grooten aan duizenden kleinen het bevel gege ven jusqu'au bout En duizenden zijn daarom, de tanden opeen geklemd, den dood ingegaan. Nu die grooten zelf voor dat fatistie- ke «bout» stonden dat sterven heet was hun superheldhaftigheid en hun fana tisme piots afgekoeld en ze hebben «ka- maraad» gedaan Dat spectakel stuit ons christen men schen tegen de borst. Wij zijn van kindsbeen af gewoon ge weest aan een bevelvoerder die bij ie der bevel dat Hij ons gaf, kon zeggen kijk ik heb het u voorgedaan zelfa als het op sterven aankomt De grooten dezer wereld houden niet aan voordoen Zij huldigen het prin ciep dat de wetgever boven de wet staat Hoofdzakelijk daarom is het dat er geen verstandhouding mogelijk is tusschen de grooten der aarde en Christus De pax Christi hebben ze niet aan vaard en de hunne kunnen ze niet op dringen. Ieder mensch voelt dat hij recht heeft op een mcnschelijk bestaan dat werd hem door God gegarandeerd. De men- schelijke gezagdragers hebben het ech ter regelmatig gesaboteerd Daarom komt er regelmatig ruzie. Er is dus vrede Voor ons christenen wil dat zeggen dat de menschen in onderlinge verstand houding weer gaan werken aan den op bouw van een menschwaardig bestaan. In de wereld klinkt dat anders. Vrede beteekent dat burgers van één en zelfde land weer het recht heb ben malkaar onderling te pesten In oorlogstijd mag dat niet nu wel Bij ons christen menschen mag dat nooit Binst den afgeloopen oorlog zijn er menschen geweest die zelfs den stelre gel der wereldsche maatschappij niet hebben toegepast. Binst dat de vijand er was. en met den vijand mee hebben ze hun mede- menschen gepest. Daarmee hebben ze zich zelf in den ban geslagen der maat schappij. Het eerste vredeswerk is natuurlijk een werk van Gerechtigheid. Menschelijke Gerechtigheid om haar naam te verdienen moet geschapen zijn naar het beeld en gelijkenis van Goda- gerechtigheid sereen, zonder passie, voor iedereen dezelfde Anders is ze niets dan een masker waar achter de gezagdragers hun per soonlijke wraak koelen. In feite is ze dat Als er spraak was van rechtspreken zei Christus Wie niet gezondigd heeft werpe den eersten steen weg Hebt ge September gelezen van 12 deze, met zijn bijblad j'accuse Ik durf niet voor mijn rekening ne men wat daar onder den neus gewreven wordt van 1) de communisten in 't algemeen en enkele chei's in 't bizonder. 2), van de heeren Delattre, Spaak, Anseele, Balthasar. 3) van de heeren Mundeleer en Van Glabeke. Die groote heeren nu buiten bespre king gelaten zijn er geen duizenden die den eersten steen smijten omdat hij naar hen niet zou gesmeten worden. In Frankrijk hebben ze Pétain ten Negentiende 'Jaargang, n muf 'a-gjncr-^jriua

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Denderklok | 1945 | | pagina 1