Sfelin de jlufocraaf NegentïencJe öaargang. Prijs p>er nummer Ifr. Zondag 25 Novombor, 1945 CHRISTEN, VLAAMSCH EN VOLKSGEZIND WEEKBLAD V03R HET KANTON NSNOVE Postcheckrekening 1862.54 Drukker-Uitgever R. LUYSTERMAN-H \ELT£R!V1AN, Koepoortstraat 10 Ninovo Handelsregister Aalst 1093. Christelijk maar niet confessionneel. De twaalf punten der Christelijke Democratie Congés tier C.V.P. te Aalst. KLOKKEKLANKEN OF DEN UITKIJK «v» :..t Zl rc'Udam is Feestzaal PUS HIPS Dreef, Ninove O H V. H F E E S T «r *r- 3 nsonrBLR iets A f 3 L A A T Hei n'jirtneren fier aai .e:: Zondag 2 Decem ber van 'o -• d u. V. >T GEVRAAGD Werkmeisjes in het donzen-abriek O. VAN LIERDc, Statiestraat, 40 NINOVE. i Ja.ken erkverbond - Ni.iove c c 'c Go toi.tour iu cie i. u raaa ampen j v 'i id op dia vraag kunt t; vernemen VOORDRACHT üo-r P ;r. Br. Ftor. PECTZÏTS, over 40 MAAND !H HET CONCcNTR^TILkAMP Algemene I. s fr. ,A Ons Mt.i-j Koepoort. Ki, tieren met toaseiaten. De Denderklok Staiin, de russische dictator, werd geboren te Gori, gouvernement Tiflis, in Kaukasië, in 't jaar 1878. Hij is de zoon van een armen schoenmaker, dus een heerscher komend uit de onderste lagen der maatschappij. Gespro ten uit onontwikkelde ouders, lieten zij hem aan een seminarie van jezuïtischen trant stu- deeren voor priester. Hij werd uit het semi narie gesmeten als hij 16 jaar was en uit re actie sloot hij zich aan bij de eerste onwetti ge groep russische Marxisten welke naar Transkaukasië gekomen waren. Hij ontwik kelde zich verder door dagbladen, welke Le nin in het buitenland schreef en die door ma trozen binnengesmokkeld werden. Hij propa- gandeerde en ruide voortdurend op onder leder- en tabakbewerkers en mijnwerkers. Om te kunnen leven was hij boekbinder schreef en drukte, in een kelder kranten en hielp aanslagen voorbereiden. Voortdurend werd hij bespionneerd door de czaristische politie en geraakte verscheidene kceren in de gevangenis en in Siberië, waar hij telkens na een zekeren tijd wist te ontvluchten om in Finland, in Duitschland of in Weenen in con tact te komen met Lenin, wiens leer hij tot op heden getrouw is gebleven. Hij was han dig in het vormen van geheime organisaties. In 1913 werd Stalin verbannen tot aan den Poolcirker en kreeg een eigen bewaking mee daar mocht hij boeken lezen van Marx en Darwin. Eindelijk bevrijdde de revolutie van Kerinski hem in de maand Maart 1917. On opgemerkt kon hij terugkeeren naar St. Pe tersburg waar hij op zijn vriend Lenin wachtte. Eerst schreef hij zacht en verzoe nend in het communistisch blad Prawda doch twee maand nadien, als Lenin aan kwam werd hij terug de oude radicalist. De drie bijzonderste voormannen van't sov- ietrusland werden nu Lenin, Trotzki en Stalin. Lenin stak ver boven de twee anderen uit. want hij was tegelijk vurig en verstandig, denkend en handelend, beslist en buigzaam. De twee anderen bezitten zulke verschillen de kwaliteiten, dat ze niets op malkander passen, doch wel malkander zouden moeten aanvullen. Ziehier hoe Emil Ludwig. beiden vergelijkt. Bij Trotzki spreken zijn oogen en voorhoofd bij Stalin niets. Het hoofd van Trotski verraadt alle harts tochten, hij is absoluut persoonlijk aangelegd vol innerlijke tegenstrijdigheden en spannin gen. Daarentegen toont Stalins zwaar hoofd een tot rust gekomen karakter. Trotzki heeft het élan Stalin het geduld, voeringen Stalin van beneden af door den Trotzki werkte van boven af door rede- opbouw der bijzonderheden. Trotzki is meer enthousiast Stalin meer politicus. Trotzki is legeraanvoerder, Stalin tacticus. Trotzki is open. een redenaar Stalin ge sloten, een zwijger. Trotzki heeft een bijtend vernuft Stalin een gevaarlijken humor. Alles aan Trotzki is lenig, schitterend, het woord in verschillende talen gesproken en geschreven, daarmede steekt hij zijn tegen- staander dood aan Stalin is alles langzaam en dof, door den druk van zijn zorgvuldig Den 14 November 1945, in eene rede uitge sproken voor het congres van Washington, verklaarde M. Attlee, tegenwoordig Eerste Minister van Engeland en voorzitter der La- bour-partij socialistische partij Onze beschaving kan enkel blijven bestaan door de werkelijke toepassing in onze internatio nale betrekkingen en tevens in ons nationaal leven van het christelijk beginsel Wij zijn allen leden van dezelfde familie. (De Labour-partij heeft zich van andere so cialistische landen altijd daardoor onder scheiden, dat ze wel is eene uitra-radika- le partij, die verschillende vergaande so ciale hervormingen nastreeft, maar nimmer zich aan vaste dogma's en doctrines (klassen strijd, meerwaarde theorie, enz), heeft ge bonden. (Winkler Prins) Door pers, strooibriefjes en aanplakbrie- ven heeft iedereen reeds kunnen vernemen dat de nieuwe politieke partij, namelijk de chris telijke volkspartij, christelijk is, maar niet confessionneel. De nieuwe partij noemt zich christelijk omdat zij verdedigt alles wat wij aan de christene beschaving te danken hebben de persoonlijke vrijheid, de rechtvaardigheid onder de menschen. de orde, het eigendoms recht omdat zij verdedigt dat christelijk be ginsel waarvan M. Attlee spreekt en waar over M. Churchill, den 16 November 1945. voor het Belgische Parlement in kernachtige termen sprak als hij zegde Twee taken liggen voor ons open de ee- ne het doen herleven der europeesche be- schaving, de tweede bijdragen tot de vei- ligheid van de wereldDe heropbou- wing moet steunen op de vrijheid en de democratie. De democratie zelf steunt op den eerbied voor de grondwettelijke in- stellingen die moeten waarborgen de vrij- heid van gedachte, vrijheid van kritiek, vrijheid van vereeniging, vrijheid van te- genpartij. De rechten der minderen moeten geëerbiedigd worden Maar de sociale rechtvaardigheid moet jegens iedereen in acht genomen worden. Het volk mag nooit zijn plichten tegenover de gemeenschap vergeten, want indien het juist is dat de regeering het volk maakt, dan moet er bij- gevoegd worden dat het volk de regeering maakt De nieuwe partij is niet confessionneel d. w.z. zij belijdt als partij geenen enkelen gods dienst. zij maakt geen onderscheid van gods dienst. Zij vraagt geen geloofsbelijdenis van hare leden, omdat als men de christelijke be ginselen in de maatschappij toepast iedereen zijnen eigenen godsdienst mag belijden, door dat de eene de vrijheid van den andere eer biedigt, in godsdienst, in denken. Niemand, die iets van geschiedenis weet, hij weze de grootste ongeloovige, kan ontken nen dat wij hier in West-Europa van de wel daden (vrijheid, rechtvaardigheid, enz.) der christelijke beschaving genieten en op maat schappelijke wijze er alles aan te dankeD vergaard materiaal verstikt hij zijn vijand. Trotzky is een verkondiger Stalin een hoeder. Zou men Trotzki kunnen vergelijken met een sn.ellen, behendig bestuurden auto, die overal succes heeft en overwint, zoo gelijKt Stalin op een van die tractors, die hij in zijn land invoert en die in langzame, bestendige voorwaartsbeweging de aarde diep uitgra ven. het oude aardrijk opzijde werpen, doch tegelijk de nieuwe zaadkorrel er in leggen zwijgend, zwaar, onverbiddelijk, over alles heenrijdend, wat hem in den weg ligt. Deze beide sterke naturen kon Lenin slechts met moeite bijeenhouden. Stalin wan trouwde Trotzki en deze kon zijn minachting voor Stalin niet verbergen, hetgeen hen reeds in botsing bracht van in 't jaar 1918. De dood van Lenin verdiepte den haat der twee langer levende leiders tot een crisis voor den Russischen staat. Stalin is van 1917 tot 1923 volkscommissaris voor de nationali teiten, drie jaar aan het hoofd van de boeren- en arbeidsinspectie en drie jaar in de revo lutionairen oorlogsraad intusschen is hij al- gemeenen secretaris geworden van het com munistisch Rusland. Lenin had die moeilijkheid voor later voor zien en toch kon hij niet bepaald zijn opvol ger aanduiden want in zijn testament stond Stalin is te grof, en al is deze fout onder ons communisten alleszins te verdragen, in het bureau van den algemeenen secretaris wordt zij toch onverdraaglijk. Daarom stel ik voor. een weg te vinden, om Stalin uit deze positie te verwijderen Doch over Trotzki schreef hij zijn niet bolsjevistisch leven is geen toeval Beiden hadden nochtans in stilte op de uit sluitende opvolging gerekend, en nu zouden ze samen regeeren. Stalin wist in de kritieke jaren alle belangrijke posten met zijn aan hangers te bezetten, zoodat hij er zeker van was, ondersteund door een met ijzeren vuist bestuurde pers, in de verkiezingen van den partijdag 1928 Trotzki te vloeren. Deze werd naar Siberië verbannen, waar hij ontvlucht is voor Mexico. Stalin werd de leider van Rusland en van het communisme en zijn macht werd groot. Stalin leeft gescheiden van zijn eerste vrouw en heeft de 16 jarige dochter van een jeugdvriend gehuwd. Wat opvallend is, dat hij zoo weinig zijn stem laat hooren hij spreekt zoo traag als dat hij gaat en zijn stem is dof en donker van toon. Hij spreekt in korte zeer heldere zinnen, logisch en con structief. langzaam en denkt zonder harts tocht hij spreekt met een zelfzekerheid en zijn ik wil klinkt als een hamerslag. Is Stalin nu werkelijk ziek, of moet hij 't lot ondergaan van alle dictators Rusland is voor ons altijd het land der ge heimzinnigheid geweest en als men het ka rakter van zijn leider Stalin leert kennen, moei het niemand verwonderen dat Rusland voor de geallieerden (Amerika en Engeland» en voor ons een vraagteeken blijft. Het wan trouwend en zwijgend karakter van Stalin moet ons doen wantrouwen en op onze hoede zijn. hebben. Welnu, het communisme dreigt al deze wel daden te vernietigen onze vrijheid te ont nemen, rechtvaardigheid af te schaffen, orde ir. wanorde te herschapen, welvaart door ver kwisting te verbannen, rust in revolutie om te zetten. Ais M' lister Spaak den lof maakt van M. Church''' ei parlement den 16 November 1945 en ven.inaide Wat wij in U lief hebben dat is, dat Gij. Eerste Minister, van het meest democratische land ter wereld, zijt de verpersoonlijking zelf van den democraat heerlijken dienaar, eerbiedigend den wil van het volk Dan maakt Minister Spaak im pliciet den lof der christelijke beginselen en dergenen die deze beginselen toepassen. Uit voorgaande is het besluit zeer klaar de christelijke volkspartij is dus wel eene nieuwe partij, waar de plaats is voor alle goeddenkende en goedwillende personen, die het goed meenen met de christelijke bescha ving. ook al zijn ze geen pratikeerer.de ge- loovigen. 2. - Moeder thuis. Het zal wel overbodig zijn uit te wijden over den omvang van de stoffelijke en gees telijke belangen, die met dit vraagstuk ge moeid zijn. Iedereen kent de voordeelen van de aanwe zigheid onzer huisvrouwen aan den haard, zooals elkeen zich rekenschap geeft van den nasleep van nadeelen, wanneer moeder het beste deel van haar tijd op de fabriek moet doorbrengen. Wij moeten dus met alle krachten ijveren opdat de gehuwde vrouw zich ten volle van haar echte roeping, van haar sociale taak zou kunnen kwijten. Dit heeft voor gevolg dat het gezin, zonder loonarbeid der gehuwde viouw over een voldoende inkomen moet be schikken om op een menschwaardige wijze te leven. Hiertoe is het loon van den vader meestal onvoldoende, vermits de prijs op de arbeidsmarkt nog steeds schommelt rondom het individueele loon en niet rond het fami- lieloon. Het word* ook tijd dat men ééns voor al tijd, nadruk gaat leggen op de productieve en cultureele waarde van den arbeid der huisvrouwen. Hun prestaties zijn zoowel so ciaal als economisch minstens zoo groot als die van de vrouwenarbeid buiten huis. Hun werk heeft als dusdanig ook recht op erken ning en hoogschatting en verdient dus ten volle gelijkberechteging ten overstaan van sociale verzekeringen, ziektegelden, rustver- goedingen bij geboorte, pensioen, enz. Om te bereiken dat de gehuwde vrouw vol ledig bewaard blijve voor den haard, moeten we vooral twee middelen vooropstellen 1. het toekennen van een premie aan de gehuwde vrouwen uit den arbeidersstand die aan den haard blijven. 2. het nemen van wetsbeschikkingen, waar door het aan publieke, semi-publieke en pri vate instellingen verboden is nog gehuwde vrouwen in dienst ie nemen. 3. - Volwaardige opvoeding der jeugd. Geen loonarbeid voor 16 jaar. Elke leeftijd heeft 'ichten van staat. Aan die leeftijd kan i ich ongestraft onttrekken. Wani.ut. u<. jougujaren niet ge vuld en verrijkt worden met een christelijke opvoeding, een ernstig onderwijs en scholing, loopen onze jongens en meisjes groot gevaar slechte christenen, onbekwame arbeiders en tweede-rangburgers te worden. Tijdens de jeugdjaren moeten onze kinde ren diensvolgens godsdienstige, moreele, en intellectueele waarden kunnen verzamelen om tot christelijke, waardige, en hoogstaande menschen op te groeien. De feiten wijzen trouwens uit wat er gebeurt, war.neer dit niet het geval is wij hoeven slechts de le vensopvatting, de houding en het gedrag van een deel der z.g. moderne, jeugd na te gaan. Omwille van de jeugd, omwille van den ar beidersstand, omwille van de maatschappij, moeten aan de thans heerschende toestanden grondige wijzigingen gebracht worden. Hiertoe is. om te beginnen een herwaar deering van het lager onderwijs noodzake lijk. Wij willen flinke lagere volksscholen, waar en soliede moreele en geestelijke op voeding wordt gegeven. Wij hoeven evenwel hierbij te onderstrepen dat ook de ouders hun verantwoordelijkheid moeten opnemen ten aanzien van de opvoeding. Ook het tech nisch onderwijs moet gerevaloriseerd worden en aangepast aan de noodwendigheden van het moderne economisch leven Hierdoor bedoeïen wij niet alleen het be roepsonderwijs, waardoor de jeugd tot be- kwane vakmenschen opgeleid wordt maar ook het huishoudelijk onderwijs voor meisjes. Wij wenschen in het bijzonder dat ook aan bekwame kinderen van de arbeidende klasse ruime kansen worden gegeven voor het mid delbaar en hooger onderwijs. In een ware democratie moeten ook de kinderen uit de arbeidersgezinnen geneesheer, advocaat, in genieur enz., kunnen worden. Hiertoe moeten studiebeurzen, leerfondsen. stichtingen, enz veralgemeend en uitgebreid worden ook de uitgekeerde vergoedingen moeten voldoende zijn en in verhouding tot de werkelijke las ten. Blijft nu nog het tweede deel van dit derde punt geen loonarbeid voor 10 jaar. Het verbod geen arbeiders beneden de 16 jaar in de fabriek te aanvaarden, is het eeni- ge afdoende middel om een reeks plagen, waaronder de jeugd nu lijdt, te voorkomen. Het is ten andere een economisch anomalie jongens en meisjes van 14 jaar naar de fa briek te sturen geestelijk en lichamelijk zijn het nog kinderen en hun arbeid is wei nig productief. Wij vragen derhalve wetsbe schikkingen waardoor het aan de fabrieken verboden wordt voortaan nog arbeiders van min dan 16 .jaar aan te nemen. Het probleem, hoe de tijd tusschen 14 en 16 jaar het nuttigst zal gebezigd worden, kan, met wat goeden wil. gemakkelijk en voordee- iig opgelost worden. (vervolgt) Op Zondag 18 jl. hield de nieuw gestichte Christelijke Volkspartij voor het Arrondisse ment Aalst haar eerste Congres van afge vaardigden in de zaal van het Groen Kruis te Aalst. Voor een bomvolle zaal hielden in den voormiddag de heeren Verleysen, secretaris der C.V.P. Aalst, en De Taye schepen te Kortrijk, belangrijke lezingen over de orga nisatie en de zending van C.V.P. De heer De Taye. deed inzien hoe de nieuwe partij die alle mensehen groepeert v/elke van oordeei zijn dat de Maatschappij moet gebouwd zijn op kristelijke princie pen. werkelijk beantwoord aan de noodwen digheden van dezen tijd en hoewel zij de voortzetting is van het werk van de vroegere K.V.V. toch een gansch nieuwe partij is nieuw in hare structuur, nieuw in hare ka ders, nieuw in haar programma. Zij is wer kelijk en zal de partij zijn van alle burgers die samenwerking van al de krachten in den slaat beoogen. orde wenschen in alle verhou dingen van de burgers onderling en met den staat. Geestdriftig juichte de vergadering de ze beide sprekers toe die zoo klaar den nood van dezen tijd hadden geborsteld en ook het doel en de middelen van de partij om het land te redden. Ook was den iever van de afgevaardigden, indien mogelijk, nog aangevuurd voor de na middag-vergadering tijdens dewelke de hee ren Advocaat Ceuleman van Antwerpen en oud-minister De Schrijver, nationale voor zitter der C.V.P. het woord voerden. De heer Ceuleman schetste in een zeer keurige rede den gemoedstoestand van de jongeren tegenover de politiek, vóór. tijdens en na den oorlog. Hij toonde aan waarom de jeugd onder den oorlog en vanaf den uitwij- kingstocht naar Frankrijk bewust was ge worden van de noode zakelijkheid om in de politiek te staan en er effectief aan mee te werken hoe de C.V.P. met haar progressis- tisch programma volledig beantwoordt aan de verlangens van de jeugd en wat de aan moedigende voorteekens zijn van het groote deel dat de jeugd in het partijleven inneemt. Niet alleen de zeer talrijke jonge mannen minstens 200 in de zaal aanwezig, maar ook de mannen van rijperen leeftijd juichten uitbundig toe. Zoo ook wanneer dhr. De Schrijver een jonge, maar van welk for maat voor de groene tafel kwam. De ze lichtte de bizonderste punten uit het pro gramma toe daarover is reeds meermaals in ons blad geschreven geweest en behandelde verder de meest actueele vraagstukken van het politiek leven van vandaag. Hij herinner de aan en gaf commentaar over de rede van dhr. Churchill in het belgisch Parlement, les die door onze regeerders bizonder moet wor den aanhoord en in practijk gesteld. Hij onderlijnde dat de angelsaksische landen zeer nauwkeurig toezagen op de evolutie van de politieke gedachten in West-Europa en bizon der in Holland en België en onderlijnde dat het voor België een zeer groot gevaar zou zijn van de ware democratische princiepen af te glijden naar dictoriale methoden. En nochtans dat doet de regeering van links waarmede wij nu gezegend zijn. Dhr De Schrijver stelde deze methoden aan de kaak en bewees, feitelijk en juridisch, hoe onge looflijk de manier van handelen van deze re geering is in zaken als het gebruik van de speciale machten, de eerbiediging van de pre rogatieven van het Parlement, de naleving van de Grondwet. Wanneer de Algemeene Voorzitter de loyale trouw van de C.V.P. aan Z. M. de Koning Leopold III proclameerde dan dreunde de zaal onder het geweldig ap plaus. Het was dan ook met een aangrijpende geestdrift dat de lekst van een huidetelegram werd toegejuicht. Deze prachtige vergadering besloot met de verkiezing van een detinuiei bestuur aan wier hoofd nu staat dhr. Albert Carlier, van Geeraardsbcrgen. Goed heil aan de C.V.P. Aalst Het bezoek van den Heer Churchill aan ons land en voorai de ontvangst welke hem te beurt viel in het Bel gisch Pariement zal in de geschiedenis aan- geteekend worden als eene gebeurtenis van belang. De les in de democratie welke de Groote Staatsman aan regeering en volksver tegenwoordiging te dier gelegenheid heeft gegeven in eene rede die van onvergetelijk Staatsmaatschap getuigt zal een bitteren na smaak gehad hebben voor de n naars onzer democratische vrijheden Het was een bittere pil voor denasyiraiii.-dicu.ior Van Acker en zijn eerste-luitenant Van Glab- beke Het bekome hen goed Het Proces der groote oorlogsmisda digers is te Nuremberg aangevangen. Het getuigt voor den werkelijkheids zin en de grootheid onzer Westersche Bescha-, ving die geen gebruik makend van hare O- verwinning op het Barbarendom voor de ko mende generaties de verantwoordelijkheden van de nazi-leiders wil vastleggen en hen al le vrijheid van verdediging laten Wanneer wij even de houding der Groote Democratie ën vergelijken met de karikatuur welke ons hier cpgesolferd wordt en waarvan Koning Leopold, welke naar het woord van den heer Spaak gean verraad heeft gepleegd, het slachtoffer is dan mogen we ons terrecht af vragen wat er nog allemaal zal gebeuren in naam van de Vrijheid voor dewelke zoovelen onzer beste broeders hun leven hebben gege ven De regeering heeft hier eene groote verantwoordelijkheid op zich genomen over dewelke het land haar rekenschap zal vra gen Hst blijkt van langsom meer dat de Slaat een slechten dienst bewees door alles zelf te willen beredderen inzake aankoopen in den vreemde en distri butie in het binnenland Laat staan dat er onmiddeliik na de bevrijding geen andere mogelijkheid was. maar waarom die toestand nog langer bestendigen Alle groothande laars gaan akkoord om te zeggen dat de in voege zijnde methode geen zin heeft en er zoo spoedig mogelijk naar vclledigen vrij handel zou moeten overgegaan worden De zending Kroonacker heeft al verscheidene flaters op haar actief en koopt rnaar alles op waar ze aangeraakt zonder rekening te houden met practische overwegingen. Zoo vernemen we dat een aanzienlijken koop van hoefnagels vcor ezels gesloten werd welke nu langs het systeem der contingenteering om in den handel gebracht worden Zijn er in ons land dan werkelijk zoovee! ezels to be slaan of is meneer Kroonacker een humo rist Anderzijds lekt nu uit dat er nog 52.000 gezinnen zijn die nog op uit voering van hun aardappelcontrakt wachten 1 Deze contracten werden afgesloten do r benvddeling van het ministerie va O- penbare werken. De 52.000 sukkelaars die nu .wf yuiiik*en zitten werden nogmaals aan gemaand wat geduld te oefenen daar de con tracten slechts binnen de drie a vier weken kunnen uitgevoerd worden. Als het intus schen begint te vriezen zulle m tveken bijkomen Denkelijk zullen die gezinshoofden niet meer ,e u.-c.» „,.r die Staatszorg waarmee ze nu tot over de coren in dc patatten zitten zonder ecnen patat Het socialistisch weekblad Voor Al len kent geen papierschaar ch e in tegenstelling met andere bladen welke hun oplagen tot een minimum en hun formaat tot het belaci.eiijxe moe en in, m- pen Hoe legt ge anders uit dat het week blad voor het Arrondissement Aalst nog de mogelijkheid heeft pruy,tgaarian„..niK:,„ op groote schaal te laten verspreiden met post Het roode blad me e veel lezers verloren hebben en over een groot contingent beschikken bij papiei getci an Acker om zich dezen luxe te kunnen permit- teeren Da-ag Kabouter. De studenten van de vrije universiteit van Brussel hebben deze week la Saint Verhae- gen gevierd. Waarom zouden ze het niet doen. De muzi kanten vieren Ste Cecile de boeren St Elooi de koolmijners Ste Barbe. de steenkappers St Roe ofte St Rochus, de beenhouwers vie ren St Antonius met zijn verken. lederen vogel zingt gelijk hij gebekt is en elk viert zijnen heiligen op zijn manier. La Saint-Verhaegen kunt ge toch niet vie ren met een solemneele mis om te beginnen. Die heilige staat in onzen almanak niet. Het was een vrijdenker en hij stichte de vrije universiteit van Brussel, op grondslag van het vije onderzoek als tegenhanger van de vrije katholieke universiteit van Leu ven die dogma en moraal stelt als basis van haar onderwijs. Een geloovig christen gelooft al wat God veropenbaard heeft omdat Hij de opper ste en onfeilbare waarheid is. De heeren van het vrij onderzoek niet. Eer dat ze iets aanvaarden als waar moeten ze onderzoeken of het wel just is. En als het volgens man niet just is, is 't niet just verstaat ge Het spreekt dus vanzelf dat la Saint Verhaegen altijd een uitgesproken an- ticlericial karakter draagt. Die heeren en juffers zijn allemaal zeer geleerd en zeer ver- o- -dig en hebben daarbij nog meer preten- tto verstand. Pretentie is een kwaad dmg dat heel dikwijls de menschen doet dwa lingen doen. Het is niet raar dat ze ca- riaiiie-manieren uithalen die ge zeker niet ::.:udt verwachten bij jonkheden die zoo fijn uitgedoscht ziin. Maar het is toch nog altijd waar dat de kleeren den man niet maken. Dees jaar hebben ze den hoogvogel afge schoten. Ze zijn vulgaire ruitentikkers geworden. Alhoewel het nog veel te vroeg was om zat te zijn of zich zat te gebaren, zijn ze met een koele bende Sint Jen Berchmans college 'i. vlaamsch college der paters Jez'uiten gzr.n bestormen en ze hebben buiten en cm- .ok geslagen wat ze onderhanden kre- 'rï. Wat wilt ge Dat college is godsdienstig, is Vinamsch en Koningsgezind. Daar hebt ge het driedubbel bewijs dat het een kot :s van incivieken en een provocatie aan het adres van iederen echten vaderlander. Het is bij gevolg een roemrijke vaderiandsche helden daad en het Vaderland mocht van zijn éli te niei min verwachten. ïn den ouden tijd hadden koningen en prin sen een hofnar. Zelfs de kamers van rederij kers hadden een nar. Wellicht komt het daaruit voort dat ieder cirkns nu nog zijn clowns heeft en dat in scholen, fabrieken, kazernes, en over het al gemeen waar er veel volk is er altijd een sukkelaar is waar iedereen het zot mede houdt. Een clown is betaald om het publiek te doen lachen met de kletsen die hij krijgt de oouffre-douleur niet. Ook eindigt die his torie gewoonlijk op een drama. Als het vent je mos gesard is schiet hij t'hoope en doet een malheur. In ieder inrichting waar er een gezag is dat zijn naam waardig is wordt er daarom tegen zulke practijken cordaat opgetreden. In België is er voor het oogenblik geen ge zag dien naam waardig en er wordt niet op getreden. Reeds meer dan een jaar heeft het janha gel paiente om eerzame en rustige burgers voor den aap te houden. Over het algemeen weten ze die personen te kiezen waarbij ze kunnen cpereeren zonder groot risico. Het zal voldoende zijn dat ze een enkelen keer mis zijn in kun berekeningen om in volle dn ma te staan van represailles en wel licht van burgeroorlog. Die geleerde snuiters, indien ze werkelijk zeo geleerd zijn dan ze beweren zouden moe ten weten dat niet iedereen van humeur is cm hem als clown te laten bezigen, en dat ware het niet dat er menschen zijn die meer m v. and gebruiken dan zi.zelf hei er en cp zitten. ..El"? A AN 3tv entrfts aan. .3.OR .r i. .i (irlpen ,1 J u -.1 -> t.OI.1 1 u.) i c jVuil v..'. _fit _0 EEN 5 fr. 23 - 25 ü-vjiuu. e.K. Dc heer AUiee, eerste Minister van E. ge land zegt Hel is thans onze gemeenschappelijke plicht vóór het te laat is. aan de wereld te doen begrijpen dat onze beschaving slechts kan overleven door de aanvaarding der christelijke principes in de internationale zoowel als in de nationale betrekkingen. En hoe handelen hier de heeren Buisseret. Reogvaux. Lalmnnd en Van Glabbeke dt r v i v KUNST Aalst. E'.n-gerti ,k c l in 3 bedrijven door 'ik Schuiljens. Eer. ia h en u t. aan - een weelde voor oog er oor. ï-t k;Dc;':r Keur'ge Belichting De".: n om 5 1 '2 u. Gordijn om 6 u. r'--{«Qfj «5 -J2 'C j i-. rf h V fc-, l'l te li. s.ijit, ill U OliS ilii.o KbUpiiO.'t, in een VAN ORANIEN8URG Een afrekening met het roodo on net bruine bolsjewisme D schrijver van dit boeiend verhaal in HET VOLK zal hier persoonlij.; zijn be levenissen in ue Lel v. n Oraniënturg k.unen vertellen. monument van wreedheid en lafhartig heid .en publieke afstraf' ig aan de vuige moordenaars van duizenden onzer lar.dgcnoo- ten Po keer Voordrachtgever zal zoo vrien- re k-on welke de r. ,e.n hem, o r.derwerp, zu' ;-n uteuen vrci J ie Le oorden.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Denderklok | 1945 | | pagina 1