sh SCHOONHEID
0, miskende democratie
christen, vlaamsch en volksgezind weekblad voor het kanton ninove
Twin'tTgsTe Jaargang
Prijs per nummer 1,25 fr.
Zondag, 21 April, 1946
'865.51 Drukker-Uitgever R. LUYSTERMAN-HAELTERMAN, Koepoortstraat 10 Nino
Handelsregister Aalst 1093.
ZALIG PAASCHFEEST
Schoonheid is God en derhalve onbo-
gi ijpelijk, zei Dr Jules Persijn.
Indien echter God in zijn pracht onbe
grijpelijk is- omdat ze oneindig is. dan
Kunnen we toch voelen en bewonderen,
smaken, genieten en meeleven in de
schepselen die ze ten deel kregen-
En is er wel iets schooners dan de
bruid van Kristus. zijn heilige Kerk
«een enkel organisme kreeg rijker en
onuitputbaarder schoonheidsschatten
mee om door t leven te gaan. Inderdaad
i eeds 2.000 jaren straalt ze haar schoon
heid over het smakeloos geworden
menschdom uit. en nog blijft ze even
oud en even schoon zooals St Augus-
linus zong van de Goddelijke schoon
heid.
In het leven van de Kerk vieren we
thans de prachtigste dagen, maar we
moeten het even bezien met de fijnsma-
kende oogen van ons diep geloovig een
voudig volk dat nog ontroerd wordt
door het simpel verhaal van het lijden
des Heeren. Weieven nu op de hoogte
punten van onzen Godsdienst. 40 dagen
zijn we naar omhoog gegaan langs de
scherpe trappen van een vasten die haast
geen vasten meer is. na al de ontberin
gen die de oorlog ons oplegde. De Kerk
wou ons schooner maken om haar
schoonheid beter te begrijpen, om te
vatten de herinnering van het groote
drama, het roerendste van alle tijden
dat zo ons in haar liturgie doet meele
ven
Palmenzondag I Zoo populair in onze
vlaamsehe gouwen geen kamer, geen
schuur, geen salon, geen stal of geen hok
of hoek of het krijgt zijn palmtak Geen
veld- geen haag of heg of wei die niet
hun groene palm krijgen geloovig en
met godvreezende hand in de aarde ge
duwd opdat God het land en de
vrucht zou zegenen. Die palmtak, het
groene hout. beeld van Kristus. wordt
overal rondgedragen in een soort triomf
door gansch het land als een herhaling
van dien vroegeren triomftocht in Jeru
salem. die zou eindigen met een droevi
ge» tocht onder een ander hout het
ki uishout. Misschien kennen we nog zoo-
ds in sommige gemeenten de blijde
tochten met den palmezcl. zckei kennen
v e den diepzinnigen tocht van den pries-
ic r die met zijn gevolg de kerk verlaat
die achter hen gesloten wordt beeld
uit het oude testament- beeld van het
gesloten paradijs, de gesloten kerk die
de subdiaken weer doet openen na etm-
ge stooten met het allesvernieuwende
kruis.
Pakkend schoon het eenvoudige pas
sieverhaal omdat het ons van zoo dicht
bij raakt. Diepzinnig die donkere metten
waarin de droeve tijd vjfior Christus
wordt afgespiegeld in donkere kleuren,
omdat de vloek Gods op de menschheid
rustte.
Schoon is de dag van Witte Donderdag
waarop God ons zichzelf gaf alvorens
weg te gaan alvorens, volgens Zijn ei
gen woorden. Hij deed wat Hij leerde,
t grootste bewijs te leveren van liefde
tot zijn evenmenseh alvorens zijn le
ven te geven voor ons allen Het is de
dag van het roerendste afscheid dat ooit
plaats had en ook de dag van het ge-
trouwste blijven van God bij ons omdat
die dag het sacrament van Zijn liefde
zag ontstaan. Avond waarop Hij aan d<
mensehen het groote mandatum gaf.
het groote gebod van de liefde die zoo
miskend werd op onze dagen, zoo ver
draaid werd in haat en moord, die niet
afdaalde tot het voetwasschen van den
naaste maar overging tot het smoren
van den naaste in zijn eigen bloed.
Schoon is de bloedroode dag van Goe
de Vrijdag- met zijn soort mis. een nutti
ging van hetgeen er van gisteren over
bleef Nog een overblijfsel van de roe
rende gewoonte der eerste kerk die van
Witte Donderdag tot de Paaschnacht de
missen afschafte omdat de bruidegom
die dagen weggenomen was van de
bruid Het waren droeve dagen waar
op de eerste kristenen treurden met Ma
ria om het afsterven van dat goddelijk
kind. het waren dagen waarop gansch
de kristenheid volledig vastte van al'
goeden vrijdag tot Pasehen zonder eenig
voedsel te nemen
Schoon is het oogenblik waarop de
men zich van een booswicht door fusil
lade vroeger deed met het op het kruis
Misschien hebben we reeds getracht om
een beeld te vormen van een dergelijk
tafereel de natuur in opschudding, ron
dom den heuvel een jouwende en haat
dragende menigte en tusschen hemei en
aarde een mensch op het hout gespij
kerd - om alles naar zich te trekken
handen en voeten doorkerfd en geklo
ven. 't vleesch van de ledematen gerukt
en 't bloed dat langzaam stollend er
langs loopt en neerdrupt op den grond
in een klomp kleverige viezigheid.
Schoon is dan die minuut stilte die onze
kristene arbeiders afgedwongen hebben
in hun werkplaatsen op het oogenblik
dat de klok drie uur wijst, stond waar
op alles stilvalt om in eerbiedige inge
togenheid te denken aan dat ander vre-
desmoment. dat zoovele zielen moest
kalmeeren.
Sc hoon is het gebruik in de kloosters
en in vele parochies op dat historisch
oogenblik den kruisweg te doen in de
kerk. soms in de wijk of in heel het dorp
om aldus een openbaar eerherstel te
doen voor den schandigen tocht door
Jerusalem. Schoon is die nachtwake bij
het kruis die herinnert aan die liefde-
wacht die Maria deed terwijl achter
haar 't volk jubelde.
Schoon die innige liefde van ons ge
loovig volk voor het kruis waarop Ge
zeik* dichtte- zich aldus de tolk makend
van ons stoer kristen geloof Al sloeg
men mij den schedel stuk. nog en haala*
men er het kruis niet uit. Mocht dat
kruis aldus blijven staan als 'n troon van
waarop Kristus. Vlaanderen mocht blij
ven regeeren.
Schoon is die Paaschzaterdag. niet om
het einde van den vasten of om de eie
ren die de klokken nu weer na een om
weg langs Duitschland meebrengen uit
het eeuwige Rome. Schoon die eindeloo-
ze profetiën- die eindelooze lofzang van
de Paaschkaars een ander lichtend beeld
van den Verlosser. Schoon die driemaal
losbrandende alleluia die u onweer
staanbaar meesleept naai de Paasch-
vreugde. Schoon op dien dag het einde
van die paaschretraiten die overal plaats
grijpen in de honderden parochies om
van ons lijf te schudden alle sleur van
het zondige leven, al het uitheemsche
dat de oorlog hier achtergelaten heeft
om ons volk te besmeuren. Langs die re
traite komen we werkelijk tot de ver
rijzenis die voor ons elk Paaschfeest
moet zijn.
Verrijzenis waarna een ander leven
begint zonder egoisme. zonder haat. zon
der bloeddorst. Want Pasehen is het
hoogtepunt van onzen Godsdienst. Zoo
hoog dat St. Paulus er dierf op zeggen
«Indien Kristus niet verrezen is. dan
zullen wij ook niet verrijzen. En indien
Kristus niet verrezen is dan beteekent
onzen Godsdienst niets. Dat was een ant
woord dat hij erin hamerde bij de kris
tenen tegen de heidenen die hen verwe
ten te gelooven in een mensc*h die op
een kruis stierf en dus geen god kon zijn.
Tot sluiten van het winterseisoen 1945-46 stelt HOOGER OP voor in de zaal
CZARDAS VORSTIN
op Zondagen 21 (Paschen) en 28 April, alsook op
Maandag 22 April.
telkens om 7 uur 's avonds.
De zorg aan het monteeren dezer alomgekende Weener-operette gewijd, even-
wrV »7an ,enkele,weken beste<?d aan het opvoeren van Het Hollandsch
ïjfje Muziek en tekst zijn van de zelfde auteurs en geen twijfel gaan wij nog
een grooteren bijval tegemoet.
Tooneelliefhebbers - een dezer dagen voorbehouden en naar de Roxy
Wij hebben veel geleerd.
Domper e. m. Ninove vermeldt «Prach
tig Paaschbal» Maandag 22 April. Triomf
van den bleeken dood. Eindelijk hebben
sommige heeren een duidelijke taal ge
sproken. We zijn wakker geschokt uit
een al te langen slaap. Met een gevoel
van verontwaardiging is ook een koppi
ge wil gerezen.
Domper is de naam van de plaatselij
ke Vlaamsch - Katholieke studenten-
vereenigmg en bevat in zichzelf een
programma. Principes oi programma
schijnt men hier niet te weten, of liever,
men wilt er niet van weten. Velen im
mers zouden hun bloot-weinig-interes
sant persoontje in eer en aanzien zien
verminderen. Daarmee is heel wat ver
anderd.
Sommigen hebben van de oorlogsom
standigheden geprofiteerd om zich bin
nen te «smokkelen» terwijl ze ergens an
ders thuis hoorden z.ulke mannetjes
zijn er te veel Wie deze harde woorden
kwetsend vindt, overwege maar eens het
I* ransche spreekwoord il n'y a que la
vérité qui blesse Anderen exploiteeren
de kleinburgerlijkheid van sommige le-
klok .1 u. wijst en herinnert aan het oo- don en maken hun franskiljonsche op-
gcnblik waarop die goddelijke boosdoe
ner - die niets anders misdaan had dan
zijn volk to beminnen tot den dood -
kreunend uitriep Vader, vergeef het
hun want ze weten niet wat ze doen
Vader, in uw handen beveel ik mijnen
geest Het is volbracht Nu ontdoet
vattingen tot algemeen geldende stand-
regels. Wat meenen zulke heeren daar
mee te bereiken In Brussel met de on
vermijdbare intellectueele sletten, roept
men a bas la calotte daar viert men
«Saint Verhaegen» met knuppels, ijze
ren stangen en rookbommen. In den
grond is het een zeer jammerlijk feit
dat er nog steeds menschen gevonden
worden die. met een bezieling als van
een dronkaard voor een kruik genever
hun best doen om het rad van de tijd
om te gooien, en pogen zich illusies voor
te spiegelen over het jaartal waarin we
leven. De Ninoofsche Studentenschap
Eerst onttrekken ze zich aan de grond
principes. Nu toonen ze stilaan wat ze
zijn de aap komt uit de mouw. Of
denkt U Heeren, dat U gansch alleen
en afgezonderd leeft Het volk ziet en
hooi t uw daden. Het oordeelt er U naar.
Wat is uw geest Waar blijven de ou
de Vlaamsehe strijdliederen op clubs en
ander vergaderingen Gulden Sporen
viert men niet Leeuwenvlaggen zwaait
ge niet Om Vlaanderen lacht ge In
waarheid het doel van sommige ge
niepige leden is bereikt.
Vele ouderen denken met weemoed
terug aan hun verleden, terwijl ze met
leede oogen zien wat nu gebeurt. De
naam van een oude geliefde klinkt altijd
zoet in de ooren. maar liefde blijft niet
berusten op een mooie naam Dat wordt
bewezen, dat voelt ge.
Velen nochtans zijn getrouw aan stu
dentikoze tradities, kunnen zich flink
vermaken en zelfs tegen alle bourjeois-
mentaliteit in zeer studentikoos docu.
Wij juichen een hernieuwd frisch en
joviaal studentenleven toe maar vesti
gen tevens met aandrang de aandacht
van alle Vlaamsch-Katholieke milieus.
Studiose.
HOEKJE VAN DEN ARBEIDER.
OP DEN UITKIJK
Voor eenen keer dank u Dzezeken om
dat Mr Lebureau ten achteren is En
mocht het O.L. Heer believen dat hij in
dat vak achteruit bleef tot in der eeuwig
heid.
Wij moesten met Paschen weeral op
dubbel zomeruur staan Maar Mr Lebu
reau van den ijzerweg is niet gereed ge
raakt en wij krijgen uitstel
In den ouden tijd, als iemand heel
dwaas deed noemden ze dat in 't Fransch
chercher midi a quatorze heures. Nu
moeten wij middag zoeken te 10 uur
en wie zoekt te quatorze heures die is er
in werkelijkheid op. Hoe een dubbeltje
toch rollen kan
Maar wanneer gaat er aan die zottig
heid toch eens een einde komen wan
neer gaan ons bazen toch ophouden met
alles op zijn kop te zetten
Dat zomeruur en dubbel zomeruur is
niet doodelijk op zijn eigen, het is maar
het kenteeken van een doodelijke ziekte.
Het eenvoudige, natuurlijke, is te een
voudig en te natuurlijk en er moet wat
anders op gezocht.
Er moet besparing gedaan worden op
het licht
Wel dat ze te 11 uur 's avonds het licht
afleggen of de vermakelijkheden doen
sluiten
Neen dat gaat niet maar de horloge
twee uur vooruit dan is het te 1 uur fei
telijk maar 11 uur En de enkele hon
derden nietsnutten, echte wanluizen van
onze moderne maatschappij zijn voldaan
Ze kunnen voor 1 uur niet gaan slapen
omdat ze voor 11 uur in den voormiddag
niet kunnen opstaan. En om die luie vel
len te voldoen moet heel ons leven over
hoop gezet.
Ons dat is het leven van hen die wer
ken.
Er worden jaarlijks millioenen uitge
geven voor de wetenschappelijke op
zoekingen.
Die opzoekingen hebben uitgemaakt
dat de nacht gemaakt is om te rusten.
Ze hebben zelfs uitgemaakt hoe ons bed
moet georienteerd zijn opdat wij ten
volle zouden genieten van die speciale
ti illingen die zoo voordeelig op ons or
ganisme werken.
Daarbij ieder mensch weet dat wij, om
gezond te zijn. ons nachtrust noodig
hebben.
Honderden, duizende werklieden van
hiei en elders die te 5 1/2 uur den tram
nemen om naar hun werk te gaan die
dan reeds een half uur gemarcheerd heb
ben en daarvoor geëten en gedronken
staan te 2 uur of 2 1/2 uur op in plaats
van te 4 uur of te 4 1/2 uur, moeten ie-
deren dag hun schoone gezonde rusturen
afstaan, hun gezondheid laten ondermij
nen en hun werkkracht verminderen...
en licht en vuur verspillen dat zij zelf
moeten betalen, voor die luxe schepsels
die als ieder luxe-artikel volledig over
bodig zijn. te doen sparen zonder dat ze
het voelen of weten En na de afgedane
dagtaak komen de werkers naar huis
de schoone vooravonduren die zoo be
darend werken op een overspannen ge-
stei en de natuurlijke voorbereiding zijn
van de gezonde nachtrust zijn voor hen
verloren. Ze moeten met de kiekens
gaan slapen willen ze hun noodige rust
uren hebben en vóór dag en dauw weer
uit de veeren zijn.
En zeggen dat zoo iets allemaal ge
beurt onder een echt democratisch re
gime. het eerste echte dat wij werkelijk
hebben och arme
Aan de Bloemenvrienden.
DE KEGEL REMY
NINOVE
De Denderklok
Roxy te Ninove.
De vorming van het nieuw cabinet Van
Acker heeft ons niet het minste gevoel van
opluchting gegeven omdat het op touw zetten
van een linksche combinatie, naar den zin
van de heeren Buset en andere waalsche so
cialisten. niettegenstaande de schreeuwerige
reclame van de socialistische bladen en de
geestdriftige goedkeuring van de communis
ten. slechts een broos kaartenhuisje blijft dat
het land best kon missen.
Want het land moet bestuurd worden vol
gens een breed opgevat plan dat de zware
moeilijkheden voor 't oogenblik zakelijk wil
aanpakken en daarom moet een regeerings-
ploeg gevormd worden uit menschen die allen
juist hetzelfde willen met dezelfde middelen
en die gesteund worden door een ernstige
meerderheid in het Parlement. Wanneer meer
dan één partij deel neemt in do verantwoor
delijkheid van de regeering dan moet haar
meerderheid in Kamer en Senaat des te groo-
ter zijn om te vermijden dat deze soms op
onbelangrijke kwesties zou uiteenvallen en
aldus de regeering ten val brengen.
De derde regeeringsploeg Van Acker komt
ons voor als un manage de raison sans
raison Hoewel dhr Van Acker nu bii on
dervinding weet dat het zeer onbehaaglijk is
en zelfs gevaarlijk met de communisten op
denzelfden boot te zitten, heeft hij toch ge
meend deze afgescheurde broeders terug te
moeten opnemen. Hoe dhr. Van Acker nu ge
rustgesteld is over de inzichten en de manier
van doen van de communisten, en de stabi
liteit van onze munt nu. terwille van de ge
vaarlijke politiek \an deze heeren. geen ge-
vaar meer loopen zal, dat blijft ons een raad
sel. Zooals lut ons ook nog niet duidelijk ge
bleken e waarom de liberalen nu plots heb
ben afgezien van hunne voorgenomen afzij
digheid van alle regeeringscombinatie en nu
weerom in een combinatie zijn getreden die
hen oor enkele weken zoo tastbaar door het
kiezerskorps werd aangewreven. De politiek
van den miljardendans van de ongrondwette
lijke goocheltoeren, van de anti-economische,
anti-sociale en hatelijke staatsinmenging, van
de onverantwoordelijke fratsen van een hoop
nieuwbakken administratieve departemen
ten. die ongelukspolitiek zal. door de schuld
van de liberalen dus opnieuw kunnen ge
voerd worden tot groot profijt van de com
munistische politiek en dezer creaturen, maar
tot schade en schande van de gemeenschap
en van de democratie.
Van de democratie Wel zeker
Hebben we den heer Van Acker, bij de ïv-
geeringsverklai ing. niet reeds een duidelijke
bedreiging hooren uitspreken tegen de oppo
sitie. voor 't geval deze van hare macht zou
gebruik maken om het de regeering onmoge
lijk te maken. Alsof de macht van deze oppo
sitie niet rechtstreeks gegroeid was uit den
wil van het volk alsof deze machtige par
lementaire vertegenwoordiging niet tot de op
positie verplicht werd door de koppigheid
van enkele socialisten en door de laksheid en
het profiteurisme van de brusselsche libera
len alsof de vrije uiting van de gedachte
van bijna de helft van het kiezerskorps, dat
ondubbelzinnig zijn gunst heeft gegeven aan
de jonge partij die uitpakte met een volledig
programma, een vooruitstrevend en met een
van - werkelijkheidszin - getuigend program
ma. niet beter moest aanhoord worden en niet
veel hooger te prijzen viel dan de taal die
aan de regeering kan worden opgedrongen
door drie gansch verschillende en in feite on-
vereenigbare groepen die slechts om het spek
rond de groene tafel verbroederen. De demo
cratie, ziet gij. heeren van de regeering. die
eischt dat men in waarheid en klaarheid de
taal spreke van het volk en niet. zooals dat
nu weer is gebeurd, dat men om voldoening
te schenken aan de hongerige eerzucht van
sommigen, met kunstige knepen en fijne
smoeltjes, de valscheid van deze nooit-volda-
nen voor de taal van het volk late doorgaan.
De reactie zit achter de schermen van
uwen politieken poesjenellenkelder
Ook in de politiek moet men zakelijk zijn.
Dat is wat het volk in de eerste plaats eischt.
De jongste verkiezingen schonken geen vol
strekte meerderheid aan om 't even welke
partij maar de C.Y.P behaalde 92 zetels wijl
de socialisten er >19 kregen. Anderzijds zal
toch niemand beweren dat de liberalen door
het kiezerskorps begunstigd werden met een
regeeringsmandaat en wat de communisten
betreft, wij doen beroep op de heeren socia
listen zelf om te weten hoe wenschelijk het is
dat dezen in de regeeringsploeg zouden be
trokken zijn. wel te verstaan, van het stand
punt van het algemeen welzijn bezien, en
niet van uit den hoek van het socialistisch
partijbelang.
Welnu dan is de zaak klaar ons land moet
bestuurd worden er. gezien de toestanden
zeer kiesch zijn. moeten wij een regeering
hebben die voor een heele tijd met een klaar
programma op de baan kan. Onze instellin
gen willen dat de regeering steeds steune op
de parlementaire meerderheid, die de eenige
uitdrukking is van de meerderheid van het
volk. en dus is het aangewezen dat de C.V.P.
de leiding hebbe van de regeering met deel
name van de socialisten, beiden in evenredig-
beid van hunne vertegenwoordiging, steunen
de jp een parlementaire meerderheid die 161
zetels telt op 202 en die ons dus uit naam van
de overgroote meerderheid in dit land zou
kunnen besturen.
Dat is de eenvoudige taal van het volk.
Mijnheer an Acker, dat zou eigenlijk uwe
taal moeten zijr.. van u. het volkskind dat
beweert spontaan te doen. wat de omstandig
heden gebieden. Maar wij vreezen dat gij
reeds veel te veel aangetast zijt van de «club
ziekte» om die gezonde interpretatie van de
teitcn nog tot werkelijkheid om te zetten.
Daarom wenschen wij dat gij ten spoedig
ste tot dat bewustzijn zoudt komen en het
land verlossen van uwe nuttelooze regeering.
FABELTA, ninove.
10 en 11 April waren bewogen dagen voor
onze mannen in den Onderhoudsdienst. In
staking zijn is immers allesbehalve veilige
situatie. En toch moeten we soms de tanden
laten zien
Week na week nam de mistevredenheid
toe om ten slotte los te barsten in een alge-
meene stop van het. werk. Zonder de heeren
van Fabelta in discrediet te willen brengen,
mogen we toch zeggen dat er niets gedaan
werd om die groeiende misnoegdheid te keer
te gaan. Door het regelen van afzonderlijke
gevallen was er nooit staking gekomen.
Wat is nu het resultaat van deze actie
1 "In de uitbetaling vanaf 1 April 1946 aan de
werklieden van den onderhoudsdienst zal
rekening worden gehouden met de hen toe
gekende klas en categorie door een com
missie van herklasseering. Deze commissie
zal bestaan uit den Heer Ingenieur, het af-
deelingshoofd. de werkplaatsoverste, de
hoogst geklasseerde werkman in het vak en
de verbindingsagent der weikplaats. Een
scheidsrechter zal buiten Fabelta worden
aangeduid in onderling accoord met Vak
bonden en verbindingsagenten der werklie
den.
2.- Gelijkschakeling voor wat betreft de ma-
noeuvers. aan de barema's van Obourg en
Tubise. Klas 1 een vermeerdering van 0.50
fr.. klas II een vermeerdering van 0.40 fr.
en klas III een vermeerdering van 0.25 fr
per uur.
3.-Het in liet leven roepen der kias VII A B
met de modaliteiten die in Tubise en O-
bourg in voege zijn. Voorwaarden reeds 2
En thans
een nieuwe mooie tuin aan
gelegd als symbool van een gelukkige en
v ooi spoedige toekomst.
n-rnf-- *dC nieuwste en mooiste variëteiten van
Gladiolen
Rozelaars,
Sinds 5 jaren zijt U niet meer in de gele
genheid geweest uwe hoven te versieren daar
er nijpend tekort was aan artikels, en eenie
der wil natuurlijk zijn tuin die door het ont-
brekeri van de voornaamste sieraden in een
jaar in klas I B zijn en 80 bekomen op meer ontredderde toestand verkeert
"e klassifieerlngsflche. zo° spoedig mogelijk weer in de oude glorié
4.- Na 9 maanden prestatie in de toegekende herstellen,
functie zal men automatisch kunnen over
gaan van categorie A naar B. zooals in de
fabricatie. Do herklasseeringscommissie zal
gemachtigd zijn een volledige klas verhoo
ging toe te staan. b. v. van IV B naar V. B.
Doch deze regel zal maar één maal van
kracht zijn.
5- Hinderingspremie zal worden toegekend
met afronding op een kwart uur. 55 minu
ten zal^ een premie uitmaken van 3 4 uur.
1 uur 5 minuten een premie van 1 1 4 uur.
De tijdopname zal per dag geschieden.
Premie voor de loodgieters zooals in Aalst.
7.- Toepassing van het barema voor minder
jarigen zooals in Aalst.
8.- Hinderingspremie ook voor den kelder der
spinnerij. Het gehalte za! door ontleding
vastgesteld \yorden.
A. 0. V. Alpelf ,-re-Eiohem.
Paschen is op komst De Christene Ar
beiders willen het Feest van Paschen niet on
opgemerkt laten voorbijgaan. Dit jaar zullen
do mannen van Appelterre - Eiehem samen
hun Paschen houden ot> Paaschdag zelf ondo
de H. Mis van 7 uur.
Na de H. Mis hebben we een Paaschontbijt
met gezellig samenzijn in het Klooster.
Begonia's
Doorlevende planten
Zaaiplanten
Sierboomen- struiken Coniferen, enz.
hi6Pvm tat in Snij* en P°tb'oemen voor
nu io versieringen.
VERKRIJGBAAR in
HOFBOUW BEDRIJF
Steenweg naar Aalst,
SPOEDIGE BEDIENING
ARIETEITEN GEWAARBORGD
d - b'Jt zal er gesproken wor-
beteekenis van Paschen in het
lc\rt ,m een Christen Arbeider
bestuur!'na W<? de verki«^ van het
Alle mannen van het Christen Svndicaat
zullen op post zijn ovnaicaar