Y
Tw Twlntlgsïe Jaargang
Prijs per nummer 1,25 fr.
Zondag 5 Mei 1946
LE
te
Fc
i
dol
rel
na
ze
he
d'
dj
va
d:
CHRISTEN, VLAAMSCH EN VOLKSGEZIND WEEKBLAD VOOR HET KANTON NINOVE
Postcheekrekening 1862.54
Drukker-Uitgever R. LUYSTERMAN-HAELTERMAN, Koepoortstraat 10 Ninove
Handelsregister Aalst 1093.
WEES GEGROET BERNARDUS...
Hij deed dat- van als hij nog een heel
jong Paterken was. met een gezicht als
een blozende appel. En nooit had hij het
overgeslagen.
Als hij door de kerk ging. voorbij het
altaar waar het beeld van Onze Lieve
Vrouw op stond, knikte hij vriendelijk
tegen Maria en mommelde binnens
monds «Wees gegroet. Maria Als hij
door de kloosterpanden spoedde en het
kei kkloksken klepte, haastig dat het
hoog tijd was. zou bij altijd naar het
groot wit beeld gekeken hebben, daar bij
den omdraai van den gang tegen den
muur. en lachend geknikt «Wees ge
groet Maria
Als hij met de broeders door den hot
wandelde- om een avondluchtje te schep
pen, en grappen vertelde uit zijn reis
naar Italië, van dien broeder met zijn
lange boenen, die hals over kop van zijn
muilezel getuimeld was, 't water in dat
hij lekte van het nat - dan praatte hij
wel voort als zij voobij het beeldje
slenterden tegen dien eikenboom maar
dan lonkte hij toch minzaam op zij. en
prevelde er iets van onder in zijn keel
van «Wees gegroet Maria
En eens toen hij op reis was ging hij
de kerk van 't klooster binnen. En vóór
de deur- onder de gaanderij, stond daar
een beeldje, zoo met een rood kleedje
aan en een blauwen mantel om. En hij
knikte weet vriendelijk «Wees gegroet
Maria I»
En ja. het beeld knikte tegen, dat het
manteltje op en neer schoot over het
kleedje en zei ook vriendelijk «Wees
gegroet Bernardus met een stemmc-
ken zóó helder als een vink. on een ge
zichtje zóó zoet als een kriek, dat eiken
deen het hoorde en zag.
Dat staat geschreven in oude boeken
ujt het klooster van Affligem. in Bra
bant. waar het gebeurd is....
Zou dat in onzen tijd niet meer ge
beuren Maar ja alle dagen
Moeder is in de kerk binnengegaan,
met. haren "Kleine. En het jong kan niet
stil blijven op den stoel naast moeder
eerst met zijn kniekens wijd er op. dan
er af. dan boven op de mat gestaan, dan
er af gesprongen, dan zijn vingertjes in
den mond gestoken en moeder met haar
rok getrokken en gewezen «Wie is dat.
daar een moederken met een kindje.
Ja dat is Jezus' Moeder Maria, met
Jesus op haar arm
En zij pakt den snaak op haar eigen
stoel, vóór haar. doet zijn handjes sa
men tusschen de hare. en laat hem stil
met haar samenlezcn «Wer-s gegroet
Maria...
En Maria knikt hen vriendelijk tegen.
Wees gegroet Moederken. Wees ge
groet mijn baasken Gij hoort hot niet
bescheedelijk Wat geeft dat 7 Zij
doet het toch want zij staat daar te luis
teren
Hij rijdt den steenweg over. dat de
hoefijzers van 't paard klabetteren en de
wielen ratelen. Hij staat recht op den
wagen, mot zijn boenen wijd uiteen, en
zijn kort pijpken in den mond.
Dag Dictus roept hij tegen 'nen
boei op 'i veld Dag Leentje tegen
een meid- die met een koppel melkem
mers uit den stal komt.
Vlak bij die twee lindenboomen. daar.
waai' een oud kapelleken onder staat,
met een bidbanksken vóór. houdt hij
zijn paard in Hou Ruin Hij pakt
met één hand zijn pijpken uit don mond
en zijn muts af. knikt opzij naar het
rood beeldje achter het raamken «Wees
gegroet Maria en laat den ruin weel
lustig vooruitschieten.
Want hij weet wel dat Maria daar
staat en hem vriendelijk togengeknikt
hoeft Wees gegroet, voerman
Hij is gauw zijn bed uitgesprongen
als vader hem wekte 't is nog schemer
donker. want er is veel werk vandaag.
De vaak zit nog in zijn oogen. maar
hij hoeft een kruisken gemaakt met wij
water uit het valje naast z.ijn bed- zit
dan met zijn beide knieën op den vloer,
voor het kasken waar haar beeld op
staat onder een glazen vaas, en bidt met
zijn handen samen Wees gegroet.
Maria
En in den halven donkere hebben zijn
oogen haar niet gezien, maar toch heeft
zij vriendelijk tegengeknikt Wees ge
groet. mijn jongen
Zij lag al maanden te bed. van vóór
Paschen. en had gemeend dat het met
haar gedaan was. Maar Ons Heer had
haar daarboven nog niet van doen. in
den Hemel. Zij was allengerhand beko
men, en wachtte nu geduldig tot haar
boenen straffer worden en zij mocht op
staan.
En overdag heeft zij haar paternoster
rond haren arm. onder het deksel haar
oogen staan op de kleurige print, tegen
den witten muur. boven het voeteinde
van 't bed. en haar lippen gaan open en
toe Wees gegroet. Maria
De kleurige prent roert wel niet in
den kader- maar tocht knikt Maria haar
vriendelijk tegen Wees gegroet, mijn
lieve zieke
Zóó zouden er nog velen mogen be
schreven staan in de boeken.
Komen de Duitschers weer
Als we de gazetten mogen gelooven.
gaat het Duitsche zomeruur op Zondag
aanstaande 5 Mei in ons land weder in
gevoerd worden Aldus kunnen we ons
weer indenken dat we nog in vollen oor
logstijd zijn en dat we de Fritzen nou
ni^t kwijt zijn.
We weten niet wie er zoo speciaal aan
houdt dat die. Duitsche maatregel voort
aan het Land wordt opgelegd, zoodat
we den ongelukzaligen vent er niet om
kunnen feliciteeren. maar we weten
een ding en dat is. dat iedereen die vod
derij met de uren uit den bezettingstijd
meer dan grondig beu is en dat men best
zou doen dit plezant spelletje voor dege
nen die niets te doen hebben maar ach
terwege te laten.
Alle arbeiders zi.in dit te vroeg op
staan moe en verkiezen den terugkeer
tot de uur van vóór Mei 1940.
Zij zullen niet voor 't gemak en 't ple
zier van een hoopje nachtuilen hun ge
zonde nachtrust in de daartoe door de
natuur best geschikte uren voort opof
feren.
Dat men ons gerust late en ons late
leven volgens het normale Belgisc he uur
Naar Berlijn met die menschentei ge-
rij
Tegen welken prijs mogen en
moeten producent en handelaar
verkoopen
Du werd geregeld door het besluit
van 9 Februari. 1946.
Dit besluit werd hoofdzakelijk ge
nten om de al te zeer verspreide ge
dachte te bekampen als zouden de dooi
de regeeringsdiensten vastgestelde ma-
ximaprijzen normale prijzen zijn. Hei
moest uitmaken dat. in tegendeel in Bel
gië. do normale toe te passen prijs bijna
steeds lager is dan de maximumprijs.
Producenten en handelaars dienen er
zich dus wel rekenschap van te geven
dat de toepassing van den maximum
prijs. om het even welken coëfficiënt die
maximumprijs ondergaan heeft en al
blijve hij ver beneden den driedubbele n
pi ijs van voor don oorlog, ze niet dekt
en ze niet behoedt voor de sancties wel
ke voorzien zijn tegen hen die verkoo
pen tegen hoogere prijzen dan de nor
male.
Wat het besluit wil vaststellen is dat
zoodra een toegepaste prijs aanleiding
geeft tot een hoogere winst voor den
verkooper deze beschikkingen betreffen
de de normale prijzen overtreedt, welke
regel geld voor alle verkoopers. om het
even of zij producenten of handelaars
zijn. Wanneer aldus een producent be
noden den maximumprijs verkoopt, moet
den tusschenpersoon die bij hem koopt
hetzelfde doen en mag hij op zijn koop
prijs slechts de normale winstmarge toe
passen, wat normaal moet voeren tot
prijzen voor don verbruiker die even
eens lager dan de maximumprijs zijn
Do reden waarom in België de norma
le prijzen doorgaans lager dan de ma
ximumprijzen zijn is gemakkelijk ver
klaarbaar. Feitelijk moesten de maxi
mumprijzen berekend worden met in
achtneming van de productievoorwaar-
den van het gemiddelde der bedrijven
van elk vak. Welnu dit gemiddelde werd
ten zeerste gematigd door de minst be
gunstigde bedrijven die echter a priori
niet konden uitgeschakeld worden uit
het productiestelsel.
Derhalve zijn een groot aantal bedrij
ven in staat beneden de officieele ma-
ximaprijzen voort te brengen of te ver
koopen. De normale prijs voor bedoelde
weltoegeruste bedrijven is dus lager dan
de officieele maximumprijs en omvat
een redelijke winstmarge. Hieraan dient
nog toegevoegd dat eer. groot aantal
prijzen vastgesteld werden toen de pro-
ductievoorwaarden (bevoorrading in ko
len. grondstoffen, enz..) uitzonderlijk
Allo Allo
Ze zijn aangekomen de nieuwe
KAMIONS RENAULT
Garage Theo BEEKMAN, NINOVE
moeilijk waren en het niet steeds mo
gelijk is voor de administratie om van
den eenen dag tot den andere al de in
den lande toegepaste prijzen te herzien
op grond van de evolutie der productie-
voorwaarden. Het besluit van 9 Febru
ari stelt eiken producent verantwoorde
lijk voor de evolutie van zijn prijs en
van de aanpassing er van aan de prijs
vermindering in alle omstandigheden
die zulks mogelijk maken.
Hetzelfde besluit van 9 Februari voor
ziet bij artikel 4 dat de voortbrengers
of handelaars op elk stadium der pro
ductie en der distributie in staat moeten
zijn. door middel van overeenkomstige
facturen de herkomst aan te geven van
de producten die in hun bezit zijn en te
vens te bewijzen welke prijzen zii er
voor betaald hebben.
Deze bepaling werd genomen om het
de Controlediensten mogelijk te maken
spoedig vast te stellen of de in het be
sluit van 9 Februari voorziene maatre
gelen en die hiervoren werden toege
licht wel degelijk worden nagekomen.
Voortaan zal een handelaar zich niet
kunnen dekken door een verklaring als
zou hij aan zijn verkooper een hoogeren
prijs betaald hebben dan do officieele ot
de normale prijs en daarop slechts een
normale winstmarge genomen te heb
ben. Feitelijk wanneer er geen factuur
voorhanden is en een verdachte prijs
wordt toegepast, zal de handelaar auto
matisch in gebreke zijn en aan gerechte
lijke vervolging blootstaan.
Aldus zal de handelaar eveneens wan
neer een producent tegen een lageren
prijs dan de officieele geleverd heeft,
niet meer mogen voortgaan rnet te ver
koopen tegen den maximumprijs, maar
zal hij ook automatisch verplicht zi.in
beneden dien prijs te verkoopen
(Mededeeling van het Ministerie van
Economische Zaken.)
DE H. BLOEDPROCESIE
TE BRUGGE
Programma der plechtigheden
Maandag 6 Mei. 1646- 796e verjaring
van het overbrengen van het H. Bloed
naar Brugge, zal opnieuw de H. Bloed
processie uitgaan. Rond 8 u. 30 zullen
de leden van het edel Broederschap, de
Rector en de Kapelanen van het H.
Bloed de dierbare relikwie tot in Sint-
Saivator's hoofdkerk begeleiden waar te
9 u. een Pontificale H. Mis zal worden
opgedragen door 7 H. Exc. Mgr. Carton
de Wiart. bischop van Doornik.
Rond 10 u. L'O zal het H. Bloed in stoet
rondgedragen worden door de straten
van de stad. De processie zal gevolgd
worden door Z. H. Exc. Mgr Lamiroy.
bisschop van Brugge Z. H. Exc. Mgr
Carton de Wiart. bisschop van Doornik
Z. H Exc. Mgr. Myers, hulpbisschop van
Westminster (Londen) Z. H. Exc. Mgr
Tanghe. apostolisch vicaris van Ubanghi
(Belgisch-Congo) H. E. Dom Theodore
Neve. O.B.S.. abt van 7evonkerken het
magistraat van Brugge en burgerlijke-,
krijgs- en rechterlijke overheden. En
trekken door de volgende straten Zuid-
zandstraat- Albertplaats. Noordzand
straat. Geldmuntstraat Eiermarkt, groote
Markt. Philipstockstraat. Malleberg-
plaats. Hoogstraat. Molenbrug. Lange-
straat. Predikheerenbrug. Predikheeren
straat. Braambergstraat- Rozenhoedstr..
Dvver. Nieuwstraat. Simon Stevinplaats
Steenstraat. Groote Markt en Breidel-
straat.
Op den Burg teruggekomen zal Z. H.
Exc. Mgr. Lamiroy don zegen geven.
Een éénig grootsch schouwspel, zoo
voor oog als voor hart. bijna niet bekend
bij de eigen Bruggelingen, laat staan
bij de vreemdelingen en toeristen, is de
drievoudige, plechtige zegening met de
reliek door den bisschop voor de ontbin
ding van de processie. Daar in dit eenig
kader, de Burg van Brugge, het steeds
kloppend hart van de eeuwenoude stede
vóór het middeleeuwsche stadhuis, waar
al de graven, hertogen en vorsten prij
ken die over Vlaanderen hebben gere
geerd. in het zicht van de gewijde plaats
waar eertijds de St Donaaskathedraal
stond, waar nu boomen groeien, waar
een graaf van Vlaanderen, dien men te
recht den bijnaam De Goede heeft
gegeven gedood werd. te midden van
die bont gekleurde menigte figuranten
uit de processie maagdekens en Ro-
meinsche soldaten, ridders en engeltjes,
kooplieden en volk van Bethlehem,
palmwuivende Jeruzalemnaars, die allen
ootmoedig neerknielen en het hoofd bui
gen- is de indruk zielsontroerend als de
kerkprelaat drievoudig figuranten en
toeschouwers en meteen in een symbo
lisch gebaar bevolking en stad zegent.
Op 6 Mei a s. zullen alle wegen naar
Brugge teiden. Komt Gij zult een heer
lijk beleven, vromer en milder
naai haardstede terugkeeren.
VROEGER EN NU.
U zult het met mij eens zijn dat vóór
1914 ons volk op alle gebied, en vooral
op zedelijk gebied beter, ja, veel beter
was dan nu. Verslaafdheid aan morphine
en andere verdoovingsmiddelen. homo-
sexualiteit en door geslachtsziekten be
smette personen waren uitzonderingen.
Onze jeugd was degelijk, godsdienstig
en zijn ouden aard waardig.
Na den oorlog kwam er ontwikkeling,
vooruitgang, moderniseering. doch voor
al een daling van het zedelijk peil. Het
godsdienstigleven verwaterde, materia
listische stroomingen wonnen meer en
meer veld en de drie hooger genoemde
sociale kwalen verspreidden zich op
groote schaal.
Een nieuwe ramp kwam in 1940 over
dc wereld- grooter en verschrikkelijker
dan al de voorgaande rampen in de ge
schiedenis der menschheid.
Vijf lange jaren van ellende en miserie
millioenen jonge levens vielen ten offer
aan een nutteloozen oorlog, met een na
sleep van verminkten, weduwen en wee
zen en 'n oneindige reeks van droeve ge
beurtenissen.
Wie gehoopt had dat ons volk de les
zou begrijpen, heeft zich bitter vergist.
We leven in een chaos. De wereld is ge
dompeld in duisternis, waarin de men-
schen ziende blind rondzwieren, als had
den zij de zon onder den arm om hen
voor te lichten. Niets wordt ontzien,
niets wordt eerbiedigd. schaamtegevoel
is uit den booze. Het leven schijnt een
waanzinnige dans te zijn.
De oplossing
Deze ligt niet op de eerste plaats in
maatregelen van gezondheid, om achter
af de slechte gevolgen van het onheil
zooveel mogeli jk weg te nemen. Er moet
dieper gegrepen worden. Zonder een
godsdienstige heropvoeding, zonder een
nieuwe godsdienstige overtuiging zullen
alle overige pogingen, hoe loffelijk ook-
lapmiddelen blijven.
Er dient voor gezorgd dat wij de
school in de opvoeding van de jeugd in
handen houden. Er dient voor gezorgd
dat we daar menschen kunnen plaatsen
met een rotsvast christendom. Er moet
gebroken worden met alle domme
struisvogel-politiek, die blind blijft voor
de gevaren en voortleeft in de oude
sleur van rustiger dagen. Er moet ge
vochten worden met taaiheid en geest
drift om ziel voor ziel weer een gezond
volk op te bouwen, dat leeft met God in
een christelijk Vlaanderen.
(De Toren. Tongerloo. Febr. 1946.)
ATOOMSERIE
STAD en OMLIGGENDE
NINOVE
Opgepast voor de Zondagmisureii
Voor zoover noodig herinneren wij
aan onze lezers dat van Zondag 5 Mei
af de H.H. Missen op de Zondagen op
volgende uren worden gecelebreerd
6 uur. gelezen mis.
7 1/2 uur, gelezen mis.
9 uur. Hoogmis.
10 1/2 uur. gelezen mis.
Deze gelukkige maatregel van onze
parochiale overheid zal wel eenieder be
vredigen en zal. hopen wij. aan de Hoog
mis. haar waar karakter van bijzonder
ste en drukst bijgewoonde mis terug
schenken de Hoogmis is inderdaad de
Zondagmis die de parochieherder op
draagt voor het welzijn van zijn paro
chianen.
WATERSPORTMANNEN
Wenscht U een KANO, MOTOR- of
ZEILBOOT dan is er maar een adres
A. EELBODE
Watertorenstraat, 35, AALST.
Men aanvaard alle reparatie
Nieuwe politiecommissaris
Bij besluit van den Prins Regent,
werd dhr J. Keppens benoemd tot poli
tiecommissaris der stad Ninove. in ver
vanging van dhr Micholt. die als zooda
nig afgetreden is.
OP DEN UITKIJK
De wereld heeft het feest van den ar- i
beid gevierd.
Een Mei is niet meer wat het in den
beginne was.
Ik heb een Mei zien geboren worden.
Alle bladen in alle landen blokletter-
den vóór een Mei. Het blokletteren is
gedevalueerd gelijk vee! andere zaken.
Er zijn bladen die alle dagen bloklette
ren. kwestie van veel papier zwart te
maken zonder veel gedachten te verslij
ten. In dien tijd sloeg het blokletteren
nog in de menschen leefden rond een
Mei zoo een beetje in bange verwach
ting. zoo een beetje plezierige bangte
gelijk bij de aankondiging van de sterre
met den staart of gelijk de menschen nu
voelen bij het zien van een griezelfilm
of het lezen van een griezelroman.
Toen een Mei geboren werd beleefde
de werkende klas haar zwartste dagen
ze ging haar kruisweg beladen met haar
kruis van armoede en ellende gelijk
Christus weleer zijn kruis gedragen had.
Haar beul was het manchesterianisme.
de hatelijkste vorm van het economisch
liberalisme.
De staking van 1 Mei stond in het tee-
ken van den opstand het was de dag
van eisschen en klagen en dreigen. Het
was de rammeling der hongerige buiken,
die heel het jaar door rammelde in den
familiekring, die op 1 Mei rammelde o-
ver heel de wereld. De 1 Mei stoet mar
cheerde op twee centimeter van de de
marcatielijn van de revolutie.
Het feest van den arbeid is tegen
woordig noch mossel noch visch. Het is
geen staking meer. het is een erkende
nationale feestdag. Hij heeft zijn pro
pagandistische eupansie kracht verloren
al trachten zijn stichters hem nog niet
onbenut te laten. Een Mei is aan het
WORDEN, het feest van den arbeid, de
hulde aan den arbeid.
Toen i Mei geboren werd waren de
sociale mistoestanden de groote bekom
mernis van den Paus gelijk tegenwoor
dig de barbaarsche oorlogsneurose zijn
groote kommer is.
In 1893 verscheen Leo XIII zijn we-
reldbrief Rerum Novarum die de
rechtvaardige wetgeving was en nog is
in zake arbeid. Het onthaal was niet
geestdriftig. Het grootste deel der wer
kende klas was te verbitterd. Ze luister
de liever naar de gevoelstaal van den
haat dan naar de gezonde taal van de
rede.
De bezittende klas in haar overgroote
meerderheid was vergiftigd door de leer
stellingen van het liberalismus die door
Paus IX den voorzaat van Leo XIII ver
oordeeld "waren, en stond vijandig tegen
over de Kerk. Zelfs zij die de leering der
Kerk aankleefden waren niet kiemvrij.
Zien wij nu hetzelfde niet Zien wij
niet de verwoedste tegenstrevers van het
nationaal-soeialisme zoodanig onder zijn
invloed dat ze zijn methodes en zijn
practijken overnemen.
Toch heeft de Pauselijke leer haren
invloed gehad en indien de sociale toe
standen zijn wat ze nu zijn is het aan
haar te danken. Spartacus heeft nog
nooit den slag tehuis gehaald
Arbeid verdiend eerbied maar krijgt
er geen.
Toen de booze geest met loensche stre
ken een einde had gemaakt aan de idyle
van het aardsch-paradijs werd het wer
ken in het zweet van zijn aanschijn, als
straf den mensch opgelegd. Die straf
werd nooit gewillig aanvaard en de
mensch tracht er zich aan te onttrekken.
Indien samenhoorigheidsgevoel bestond
onder de menschen zouden de sterksten
de zwakkeren helpen bij hun lastig werk
Maar ze doen het niet en misbruiken
hun macht om de zwakkeren in hun
plaats te doen werken. Dat is in twee
lijnen de geschiedenis der menschheid.
De booze geest waarvan hooger spra-
Ke heeft niet alleen de idyle verbrod.
Hij heeft het menschdom besmet met
zijn microbe. De zwakke die verdrukt
wordt door den sterkere zou moeten zijn
toevlucht nemen tot Hem die het gebod
van werken uitvaardigde voor ALLE
menschen en die later zelf als handarbei
der op aarde verscheenHij zoekt
liever zijn toevlucht bij den saboteur
uit het Paradijs en in de optochten
van 1 Mei zijn samen de vlaggen te zien
geweest van de klas der verdrukkers en
verdrukten Ze hebben niets gemeens
met malkaar dan hun aanhankelijkheid
aan den Grooten Saboteur... maar dat is
hun dan ook voldoende.
Daarom ook is het zeker dat er van
dien kant geen cordate oplossing komt
omdat de Saboteur blijft saboteeren
Mochten veel oogen eens opengaan en
V rede op aarde terug keeren onder men
schen van goeden wil
De Denderklok
300 K. 1 ton 2 ton 3 1/2 en 7 ton.
onmiddellijk beschikbaar
Voor inlichtingen en prijzen zich wenden tot:
Leest U reeds de bekende boekjes uit de
waarvan 2 titels om de maand verschijnen
Eik boek ie bevat een compleet spannend
DETECTIVE-vtrhaal dat boeit van de eerste
tot de laatste bladzijde 112 bladzijden
keurige afmaak zakformaat editiepapier.
Verkrijgbaar bij alle boekhandelaars, kran-
tenverkoopers, stationbibliotheken, tegen
slechts 8,50 Ir. per titel.