Arme Middenstand
Groote Massavergadering
--4 f
Twintigste Jaargang
Prijs per nummer 1,25 fr.
Zondag 16 Juni 1946
CHRISTEN, VLAAMSCH EN VOLKSGEZIND WEEKBLAD VOTR HET KANTON NINOVE
».sti' lecKu'hening 1862.54 Drukker-Uitgever R. LUYSTERMAN-HAtLI EKMAN, Koepoortstraat
Handelsregister Aalst 1093.
Alhoewel de idee Middenstand
reeds dieper is doorgedrongen bij de
massa, is het nog steeds beklagenswaar
dig te moeten constateeren hoe weinig
middenstanders hun eigen problemen
kennen en aanvoelen.
Zij zijn zich wel bewust van de nood
zakelijkheid van vereeniging, weten dat
groote gevaren hun stand bedreigen, dat
ze in oen schijnwelstand leven, doch zij
blijven besluiteloos wachten en dralen.
Zij zijn te individualistisch en hebben
geen begrip voor solidariteit.
Jammer, heel jammer voor zoo n sto
ken stand
De middenstander, die in zich zoo vele
goede eigenschappen draagt, door het
feit dat hij zich het kapitaal en den
arbeid verzoent, sluit zich op in zijn
ivoren toren, en neemt geen deel aan
het publieke noch politieke leven.
Terwijl andere standen zich meer en
meer opwerken, ontvoogden, strijdlus
tig zijn, zich opdringen in alle kringen
en medezeggingschap eischcn in de za
ken waar ze werkzaam zijn. slaapt do
middenstander en leeft hij zich dood
Hij reageert op niets en laat zich maar
doen
Komen sociale of fiscale wetten, be
sluiten o 1 onaangenaamheden zijn le
ventje verzuren, dan zal hij wel eens
mopperen, dan zal hij wel een dagje on
tevreden zijn en er over praten in het
stamcafé. Maar daarbij zal het blijven
en de maatregelen zal hij ondergaan
De middenstander weet dat de nijpen
de greep van het etatisme hem in de
boeien klinkt, hij weet dat het bedrijf
van zijn buurman kan stilgelegd worden
hij weet dat de grootwarenhuizen op ze
ker oogenblik een geweldige uitbreiding
kunnen nemen, de markt beinvloeden
en aan dumping zullen doen. doch. wat
kan het hem geven, zoolang hij zijn ei
gen zaakje verder uitoefenen kan
bedrijven die zij aanwijzen, of de inrich
tingen sluiten waarvan de bedrijvigheid
hun overbodig of schadelijk voorkomt
nu Herlees nog eens aanduch-
u
tijd van
Maar voelt u dan niet dat de
droomen voorbij is
Weet U niet., dat ook uw eigen zaakje
kan stilgelegd worden
Weet u niet. dat het besluit van 22-1-45
u volledig uitschakelen kan
Noenhet moet niet meer gestemd
worden, er moet geen enkel artikel van
dit besluit veranderd worden om u broo
deloos te stellen.
U gelooft mij niet Het is propaganda,
liet zijn ijdele woorden
Propaganda
Art. 3 B. 22-1-45 (Staatblad 24-1-45
No 24. blaz. 347 en volgd.)
De Minister die de Economische Za
ken. den Landbouw of de Ravitaillee-
nng in hun bevoegdheid hebben, wer
king, het gebruik, de verdeeling, mogen
ieder wat hem betreft, den invoer de
productie, de bereiding, het inbezit hou
den. den aankoop, den verkoop, de uit
stalling. de vertooning. het te koop aan
bieden. de levering, het vervoer van de
producten, grondstoffen, waren goede
ren en dieren die zij aanwijzen verbic-
den, reglementeeren en controleeren.
Zij kunnen de uitoefening dezer be
drijven voorbehouden aan personen of
HOEKJE VAN DEN ARBEIDER.
Medewerker en Deelgenoot
Voorwaar en inderdaad mooie theorie,
wanneer de verhouding arbeider en pa
troon niet wordt wat ze zijn moet om
het niet weinig belangrijk programma-
deel uit de 12 Punten der Christelijke
Democratie werkelijkheid te zien wor
den.
Tot vervelens toe werd reeds geschre
ven en gezegd «De arbeider is geen
machien mag dus niet als dusdanig
worden behandeld. De arbeider moet
worden eerbiedigd als mensch en op
grond van evenwaarde met gelijk welke
persoon méér gelijkberechtiging onder
vinden
Het moet wel aanmatigend klinken
dat de arbeidersklasse haar uur geslagen
acht De arbeidersstand vraagt mede
zeggingschap in het bedrijf, vraagt recht
matig aandeel in de winsten. De tijd is
voorbij dat den arbeider maar alleen
werd geleerd te vechten voor een bete
broods en handvol geld en te vloeken om
het onrecht hem aangedaan hij vraagt
geen gelijkheid van rang en stand maar
gelijkmatige behandeling hij vraagt
géén luxekasteelen maar een eigen
woonst comfortabel ingericht en voor
zien van het noodzakelijke hij vraagt
géén auto, maar de mogelijkheid om
met zijn familie te genieten van betaal
de verlofdagen zonder het budget in ge
vaar te brengen hij vraagt geen rijke
lijk gedekte tafel, maar een gezond en
stevig maal, noodig om zijn arbeids-
Wat
tig
(J wist het niet Natuurlijk Zooals
zooveel zaken die u zouden moeten aan
belangen en die u verwaarloost of niet
zoekt te begrijpen.
Arme Middenstand
II zijt de sterkste stand van het land
en u hebt niets te zeggen... U laat
doen. u sterft een zekeren dood midden
den schijnwelstand van een fata morga
na toekomst.
Voelt u nog niet aan dat uw stand
moet verdedigd worden
Hier en daar zijt u wel aangesloten bij
beroepsgroepeeringen die de specifieke
belangen van een bepaald beroep behar
tigen. maar ul die verschillende krach
ten moeten gecoördineerd worden in
den schoot van een standsvereeniging
die instaat voor alle belangen van
gansch uw stand.
Want het gaat in onze moderne tijden
niet meer op dat ieder voor zijn eigen
deure keere allen voor één en één voor
allen moet onze leuze zijn.
Open uw oogen middenstander
Verdedig u voor het te laat is Leeft
geen plantenleven Ook buiten uw ei
genlijke zaak is er nog werk te verrich
ten. en misschien veel meer nog dan in
uw bedrijf. De tijd dringt
Waarom is hel toch noodig u altijd te
moeten wakker schudden Honderd
maal en meer werden u oproepen ge
richt. U schijnt nog niet onder den in
druk ervan gekomen te zijn. Dieper en
dieper zakt u en u gevoelt het niet. U
iacht met alle waarschuwingen en slaat
ze in den wind. Maar eens komt de tiid.
en die is niet ver meer afgelegen, dat
h< t te iaat wordt u nog te vereenigen
dat u het aan den lijve voelen zult dat
u den doodstrijd ondergaat, dat roepen
en bidden en smeken niet meer zullen
helpen, want andere kapitalistische of
staatsorganismen zullen uw economi
sche rol overgenomen hebben en dan
kunt u misschien een plaats van bedien
de gaan innemen bij uw moordenaars
om in uw levendsbehoeften te voorzien.
Denk eens goed na en schud uw on
verschilligheid af. Wordt uw kracht en
macht bewust
Een sterke vereeniging alleen kan u
beschutten tegen do stormen die losbre
ken zullen en die uw vernietiging wen-
schen.
Een standsorganisatie staat klaar en
is volledig uitgebouwd en paraat om u
op te nemen. Zij is nationaal en heeft
een stevig programma, dat ze uitwerken
wil met uwe hulp.
Het nationaal Christen Middenstands-
verbond wacht op uwe aansluiting om
door een groot ledenaantal rneer kracht
bij woord te zetten. Laat u niet paaien
sluit aan uit eigen beweging en over
tuiging. handel voor het te laat is AAN
U DE DAAD -
NATIONAAL CHRISTEN MIDDENSTANDSVERBOND
AFDEELiNG
Katholieke Middenstandsbond van Ninove
V. Z. W. D.
Lokaal Middenstandshuis
Beverstraat NINOVE
Handelaars, Neringdoeners en alle Middenstanders,
Het Bestuur heeft de eer U allen uit te noodigen tot de
welke doorgaat in ons lokaal
Middenstandshuis Beverstraat
op MAANDAG, 17 JUNI 1946 om 8 u. 's avonds
DAGORDE
1De groote nooden van den Middenstand en
de Middenstand en de Prijzenslag
Spreker P. EECKMAN,
Algemeen Inspecteur der Midde<.standswerke.i van O.Vl. - lid der
Nationale Federatie.
2) De huidige politieke toestand en de Middenstand.
Spreker C. STRUYVELT - - Volksvertegenwoordiger,
Secretaris-Generaal van het Provinciaal Midc.ensiancissecrelariaat.
voor O. VI. Oud-gekend voorvechter van den Middenstand.
Gezien de groote belangrijkheid en het zeer actueele der punten,
voorkomende op de dagorde, hebben wij gedacht dat iedereen, ook niet-leden be
lang zulien stellen in deze vergadering. Wij heeten iedereen welkom.
Daar de zaal onvoldoende zal zijn, zal een luidspreker aangebracht
worden in de benedenzaal vanwaar men de redevoering zal kunnen beluisteren
HET BESTUUR.
11 AUGUSTUS
11 AUGUSTUS
Houdt die datum vrij
Z IJ KOMEN
WIE
De SCOUTSHARMONIE VAN BRUGGE.
met 1 50 uitvoerders
kracht te behouden en vrouw en kroost
op behoorlijke wijze te voeden hij
vraagt een betrekkelijke welstand afge
meten naar den overvloed van stoffelijke
goederen waarmede hoogere standen be
deeld zijn hij vraagt erkenning van
zijn persoonlijke waarde als mensch.
Vóór het kapitaal moet den arbeider
erkend worden als het voornaamste deel
in de productie daarom moet het kapi
taal ondergeschikt zijn aan den arbei-
der-mensch, om deze laatste toe te laten
te genieten van de voordeden die eruit
voortspruiten.
Den arbeider krijgt zijn medezegging
schap en zijn deelgenootschap in het be
drijf ofwel zal op democratische wijze
het schoone broederschap worden geslo
ten door patroon en arbeider, ofwel zal
de steeds méér en méér aanzwellende
golf van opstand deze eisoh een voldon
gen feit maken.
Ja. voorwaar, we hebben te kiezen
Een maatschappij op te bouwen van
oog voor oog en tand voor tand of
een maatschappij waarin naastenliefde
en rechtvaardigheid zegepralen.
Allo Allo
Zo zijn aangekomen de nieuwe
KAMIONS RENAULT
300 K. 1 ton 2 ton 3 1/2 en 7 ton.
onmiddellijk beschikbaar
Voor inlichtingen en prijzen zich wenden tot
Garage Theo BEEKMAN, NINOVE
HALLE MARIASPEL
Al de vertocningen totaal uitverkocht!
De acht vertooningen, welke in den
beginne voorzien waren, zijn nu uitge
groeid tot niet minder dan dertien op
voeringen. Niettegenstaande waren ein
de Mei. zegge drie weken vóór de eerste
vertoonig van 16 Juni e. k„ al de plaat
sen voor al de vertooningen totaal uit
verkocht. Zoodat met deze reeks van der
tien vertooningen meer dan twintigdui
zend toeschouwers zullen bereikt wor
den. wat men wel een ruim apostolaat
van het religieuze tooneel noemen mag.
Het is dus ook nutteloos het Secretari
aat nog met nieuwe aanvragen te be
stormen. Het spijt ons hartgrondig reeds
nu méér dan 3.000 plaatsen te hebben
moeten weigeren. Dit is voorzeker in
de kronijken van het beroemde Mai ia's
Leven een bijval zonder voorgaande.
Trouwens wij meenen te mogen zeg
gen dat het vernieuwde Mariaspel deze
belangstelling ten volle verdient. Wij
behoeven slechts tot getuige te roepen
de prachtige lotos van het buitenreeks-
nummer van ZONDAGVRIEND. Dit
is Halle (5 fr.) en van het nr van 9
Juni van ONS VOLK. Dit gaf reeds een
voorsmaak van wat het M. S. 1946 wor
den zal.
De gelukkigen die tijdig hun plaats
besproken hebben, zullen hun plaatsbe
wijzen ongeveer acht dagen vóór de aan
gevraagde opvoering verstuurd krijgen.
Wij kunnen reeds melden dat de eer
ste opvoering, nl. op 16 Juni. zal voorge
zeten worden door Mgr TESSENS Groot
vicaris van Z. Em. den Kardinaal van
Roey.
MONARCHIE en DEMOCRATIE
De Heeren Spaak en Huysmans be-
hooren tot eene partij, die altijd de Re
publiek in haar programma heeft inge
schreven.
Nochtans zijn zij ermede akkoord dat
de Dynastie in België de verpersoonlij
king is van de Belgische eenheid.
Wij kunnen ons bij het Koningdom
aansluiten omdat het een element van
stabiliteit verzekert aldus Mr. Huys
mans (8-8-45)
En Mr Spaak, monarchist bij onder
vinding, zegt
Ik geloof dat de grondwettelijke mo
narchie het regime is dat aan de demo
cratie past. Ik geloof eveneens, wanneer
ik zie hetgeen in het buitenland gebeurt
en een eenvoudige vaststelling doe. dat
de landen waar de democratie zich het
meest ontwikkeld heeft, deze zijn die de
grondwettelijke monarchie zijn trouw
gebleven (24-7-45)
Wij gaan de uitlating voorbij van den
heer Lahaut De communisten verkla
ren hier voor het geheele land dat zij
gekant zijn noch tegen het Koningdom,
noch tegen het Vorstenhuis. (24-7-45)
Deze getuigenissen bewijzen meer dan
lange woorden dat de monarchistische
gedachte met het volk vergroeid is en
uitsteekt boven dc partij-politieke twis
ten. Het Koningdom is dc onverbreek
bare band die de Natie aaneensnoer'.
Met Mr Rijckmans. Gouverneur Ge
neraal van Belgisch Congo zeggen wij
«Waarom de Koning van zijn volk schei
den. anders dan omdat de Koning en zijn
Volk slechts EEN zijn De Koning
drager van de grondwettelijke monar
chie. van zijn volk scheiden is aan dit
volk «het regime dat aan de democratie
past» ontzeggen.
NATIONALE BANK
VAN BELGIË
Bericht ter intentie van tfc Belgische
Gerepatrieerde» die via fransche repa-
trieeringsccntra naar België teruggeko
men zijn.
T altijke Belgische ge repatrieerden die
via Fransche repatrieeringscentra terug
gekeerd zijn hebben er Duitsehe bank
biljetten of andere buitenlandsche de
viezen moeten deponeeren
De Nationale Bank van België treft
de noodige maatregelen om van de Fran
sche overheden de overdracht naar Bel
gië van de aldus ingehouden deviezen te
bekomen ten vooraeele van de rechtheb
benden. Met het oog hierop verzoekt zij
al de Belgische gerepatrieerden die de
viezen gedeponeerd hebben in de Fran
sche centra en de omwisseling ervan
niet bekomen hebben, hun Fransche
carte de rapatrié die hun als ont
vangstbewijs afgeleverd werd door de
Fransche repatrieeringscentra, vóór den
1n Juli 1946, af te geven aan haar loket
ten te Brussel of deze van haar agent
schappen in dc provincie.
De personen die zich naar de Nationa
le Bank van België niet kunnen begeven
mogen hun carte de rapatrié onder
aangeteekenden omslag naar volgend
adres sturen
Nationale Bank van België
Buitencontrole,
15. de Berlaimontstraat.
Brussel
Een adres
Neen HET GOEDE ADRES,
voor alle bouwmaterialen blijft
VAN BELLE te NINOVE
GROOTE KEUS, BESTE KWALITEIT
en voordeclige prijzen.
ALS GE BOUWT
schrijf ons, of telefoneer aan nummer 5.
Sacramentsdag, met U. God danken
voor uw vijftig jaar priesterleven en
vragen dat O. L. Heer er nog veel jaren
zou bij doen Figuren als de uwe zijn
er nog brood-noodig opdat wij zouden
kunnen blijven geloovon in een «schoo
ne» menschheid
OP DEN UITKIJK
Er was een tijd dat de menschen in
bewondering stonden voor andere men
schen die voor hun princiepen dierven
sterven.
Eeuwenlang zijn de martelaren de glo
rie-kroon geweest der H. Kerk.
Wie ten huidige dage voor princiepen
sterft wordt niet meer bewonderd. Hij
wordt met compassie bekeken hem
worden officieel wat schoone woorden
nagezonden hem wordt een houten
kruis op den buik geplant en zij die zijn
lof verKonuigu ntooen dragen in zijn
plaats de eerekruisen op hun borst
Dooden zijn rap vergeten, en voor een
zaak sterven brengt niets op
Het blijkt trouwens dat het veel las
tiger is voor een zaak te leven dan er
voor te sterven.
Leven wil niet zeggen «klappen». Voor
een zaak «klappen» doen alle advokaten,
en ze verdienen er heerlijk hun brood
mee. Ze worden om dies wille dikwijls
uitgescholden ten onrechte Er zijn
er velen die geen advokaat zijn. voor een
zaak «klappen» en er hun brood heer
lijk maar niet eerlijk mee verdienen.
Denk even aan sommige raddraaiers der
politiek die zonder blikken of blozen,
als prijs van hun «klappen» prinselijke
bezoldigingen cumuleeren
Voor een zaak leven uw daden in ac-
coord brengen met uw woorden zoodat
geen enkel muzikant u verwijten kan
dat ge valsch speelt dat is lastig en
vraagt veel meer inspanning dan één
oogenblik wilskracht hebben om uw ze
nuwen te bedwingen en kalm den dood
in te gaan
Donderdag aanstaande, op H. Sacra
mentsdag viert de parochie Neigem het
vijftig jaar priester-zijn van haar pastoor
samen met het jubileum van vijf en
twintig jaar pastoor in de parochie dat
door de tijdsomstandigheden moest ver
schoven worden.
De plechtigheid zal zuiver kerkelijk
zijn. Maar de plechtige dankmis te elf
uur belooft de schoonste te zijn die bij
menschengeheugen uren in het ronde is
te zien geweest.
Pastoor Aneiau werd op 31 Mei 1896
tot priester gewijd. Na lange jaren als
onderpastoor op verscheidene parochies
zijn priesterambt met heiligen iever te
hebben uitgeoefend werd hij op 22 Ja
nuari 1920 pastoor van Neigem.
Niet noodig hem hier heilig te verkla
ren. of een tekst neer te schrijven die
kan dienen voor zijn doodsbeeldeken.
Hij is nog niet dood en de heiligen zijn
in den hemel
Het groote euvel van onzen tijd is dat
mensehen die niet «kerkelijk» zijn zich
zelf patente geven om alles en gelijk
wat te doen. zonder dat hun eer en faam
er onder lijdt. Ze zijn schande-vrij. Maar
iemand die christelijk is of «geestelijk»
moet een heilige zijn. Hij mag geen voet
je scheef zetten of ze zijn geweldig, pha-
risaïsch gëscandalizeerd.
Waarheid nochtans is dat alle men
schen van hetzellde vleesch en been zijn.
Maar het eerste soort iaat zich gemak
kelijk drijven op zijn menschelijke nei
gingen. de slechtste eerst, terwijl dé
tweede soort tracht tegen stroom op te
varen naar een schooner en edeler
menschheid. Ze zijn niet volmaakt maar
trachten een hoogere volmaaktheid te
bereiken
Ondertusschen zijn wij Pastoor Aneiau
vergeten
Vijftig jaar lang. waarvan zes en twin
tig als pastoor te Neigem heeft hij zijn
priesterideaal beleefd is hij een soort
geestelijk verkeersagent geweest op de
kruisbaan van het leven om de circulatie
te regelen en zijn publiek veilig ter
bestemming te brengen. Hij heeft, de
leering van Sint Paulus getrouw, ge-
leeraard. gepredikt aangedrongen te pas
en te onpas Hij heeft zijn groot werk
tot een goed einde gebracht het kapel
leken van O. L. Vrouw van Bevingen
van vergetelheid en ondergang gered,
het schoon gemaakt dat het is geworden
een juweeltje van de bouwkunst in het
heerlijkste hoekje natuurschoon van on
ze streek.
Zijn priesterwerk heeft hem. mensche-
lijk gesproken, niets opgebracht dan
zware geldelijke offers en een eenzaam
eentoonig leven dat veel weg heeft van
het leven der Karthuisers of van dat der
Eremyten in de woestijn. Zijn loon zal
louter bovennatuurlijk zijn de tegen
woordig zoo gehoonde en gesmade check
op den hemel Hij is een echte «martyr»
getuige van Christus en zijn leering
Oude, brave dorpspastoor met uw
kardinaal Mercier physionomie leef lang
nog bij uw geliefd Bevingen.
Uw parochianen, uw confraters, al de
christenen uit den omtrek zullen op H.
T
■»iiaii.lMWi mi
De Denderklok
uml A» ;^1n/r i i