Schoone Meubels
Heldeoholde
oidonie wordt bokskampioen
Waarom Katholieke Scholen
LIJSJE'S FEESTDAG
•&ÜNDAG «ui a a mhat
en
tentoonstelling
aandacht
TAXI
Twïnfigsfo faarganf
Prijs per nummer 1,25 fr.
Zondag 15 December 194G.
Postcheckrekening 1862.54
NINOVE Zaal Volksverheffing Burchtdam
STI LLEKENS AAN
speelt
22 DECEMBER 1946 23 DECEMBER 1946
c °m6r- oml uur.
blijspel in 3 bedrijven door Jan Martel
CHRISTEN. VLAAMSCH EN VOLKSGEZIND WEEKBLAD VOOR HET KANTON NINOVE
Drukker-Uitgever R. LUVSTERMAN-HAELTERMAN, Koepoortstmt 10 Ninove
Handelsregister Aalst 1093.
blijspel met zang door Antoon Verschueren
20 - '5 '0 Ir. in Volksverheffing en bij de leden
Waarom richt de Katholieke Kerk ei-
yen scholen op, scholen voor lager en
hooger onderwijs en universiteiten
Het antwoord op deze vraag moet het
aan eenieder duidelijk kunnen maken
waarom de Kerk zulke geweldige uitga
ven doet en zich zoo talrijke opofferin
gen getroost om een eigen onderwijs
systeem uit te bouwen. Voor het uitge
breide leger mannen en vrouwen die
zich in de officiëele scholen afsloven
koestert de Kerk slechts bewondering
en dankbaarheid. Wegens de groote ver
scheidenheid der godsdienstige geloofs
uitingen echter is het tot nog toe onmo
gelijk geweest een werkwijze te vinden
»m ook in officiële scholen den gods
dienst te onderwijzen.
Daar de Kerk in God gelooft, in Jezus
Christus en in zijn leer, daar zij gelooft
in de onsterfelijke lotsbestemming van
de mensehelijke ziel en in de door God
aangewezen middelen om deze bestem
ming te bereiken, daarom sticht ze scho
len waar deze waarheden worden onder
wezen.
De katholieke school onderwijst niet
enkel deze waarheden zij heeft ervan
de kern gemaakt van het gansche leer
programma.
Juist zooals het hart het levengevt nde
bhed door al de deelen van het lichaam
stuwt, zoo ook weet de godsdienst aan al
de onderwerpen van het leerprogramma
een diepe beteekenis te geven en aan te
toonen hoe ze verband houden met de
geestelijke ontwikkeling van den mensch
en het bereiken van zijn uiteindelijk
doel.
Door den godsdienst worden deze on-
dei weipen in het licht der eeuwigheid
gezien en naar waarde geschat. Alle
wetenschappen worden op deze wijze
beschouwd als zoo vele gebieden waarop
de geest Gods in de wetten der natuur
wordt weerspiegeld, om getuigenis at te
leggen van Zijn wijsheid en macht. De
alomtegenwoordigheid van een vaste wet
in het universum, van de trillende kern
van het atoom tot den melkweg der ster
ren, die in de meest afgelegen ruimte
wentelen, verkondigt de boodschap van
Gods tegenwoordigheid in Zijn schep
ping, en doet den mensch zich veilig
thuis gevoelen in Gods huis. De wetten
der natuur, waardoor de veelheid der
phaenomenen tot de eenheid van het
principe en de geordendheid van het
plan wordt teruggebracht, zijn enkel de
richtlijnen die de goddelijke geest als
schering en inslag, in elk deeltje dei-
stof heeft geweven. Zoo wordt dan
studie der wetenschappen het ontcijfe
ren van den goddelijken geest zooals
deze in de orde der natuur is weerspie
geld.
Door den godsdienst worden al de
vakken van het programma in een ge
ordend geheel opgenomen. God. Chris
tus en Zijn waarheden vormen het mid
delpunt
In de katholieke schooi is Christus
geen vreemdeling. Hij zit er op den eere-
troon en Zijn leering is er de ethische
leefregel De kerk richt haar eigen school
wezen in omdat ze weet dat de religieuze
opvoeding van essentieel belang is voor
de algeheele ontwikkeling der jeugd.
Geen enkele opvoeding is volledig zon
der de ontwikkeling van het karakter.
Maar het. karakter in zijn diepste wezen
kan niet worden ontwikkeld zonder het
geloof in God.
De zedenleer, verstoken van den gods
dienst, geeft geen onvoorwaardelijke, ca
tegorische imperatieven voor het moreel
gedrag onder al de wisselende omstan
digheden van het menschelijk leven. Dit
kan alleen de godsdienst. Hij kan het
omdat God overal tegenwoordig is, alles
ziet en straft of beloont met onfeilbare
nauwgezetheid. Niemand kan God bedrie
gen of Hem zand in de oogen strooien.
Dit is het centrale punt in de philoso-
phie van de katholieke opvoeding.
De voorschriften der zedenleer kunnen
wei mooi klinken en tot lippendienst
aanzetten, maar ze begeven onder druk
Zij missen heerschappij op het domein
van het geweten en van den mensehi-
lijken wil. De godsdienst levert de sterk
ste prikkels om een sterk en edel ka rak
ter te ontwikkelen en een deugdzaam 1«-
ven te leiden. Hij zet de moreele wet
kracht bij en maakt dat ze in het leven
werkelijk een functie vervult, terwül
de zoogenaamde ethische cultuur het
hoogstens tot een mooie rcthoriek kan
iiengen. God en de godsdienst kunnen
do eenige blijvende basis vormen \an
tiet zedelijk gedrag en het karakter
Het is deze voorname waarheid die
George Washington uitsprak in zijn be
roemd - Farewell Address en die hij
steeds zijn landgenooten voor oogen w< u
houden zoowel de rede als de onder
vinding zeide hij. verbieden on-= t*
veronderstellen dat er nationale mora
liteit zou heerschen, terwijl het gods
dienstig principe wordt uitgesloten.
Het meest effectieve geneesmiddel te
gen de jeugdmisdadigheid moet in de
godsdienstige practijk worden gezocht
in het bewust maken van het individu
van de standvastige tegenwoordigheid
van God. De pest der jeugdmisdadigheid
zou verdwijnen indien de ouders het
voorbeeld wilden geven en zorg dragen
vooi de godsdienstige en moreele trai
ning hunner kinderen in school en huis
Een geweten.dat zich bewust is van Gods
gebod in alle levensomstandigheden is
meer effectief dan de gehelmde politie
mannen. die de jeugd aanzetten de wet
ten der rechtvaardigheid, zedigheid en
eer in acht te nemen.
Cultuur alleen biedt geen veiligheid.
Kardinaal Newman legde over deze voor
narne waarheid een indrukwekkende ver
klaring af.
Kerf het graniet met een scheermes»
zegt hij. meer het schip met een zijden
draad dan mag U ook hopen met
zulke vinnige en delicate instrumenten
als de mensehelijke rede en mensehelij
ke kennis, den strijd te kunnen aangaan
tegen de reuzen der passies en van den
menschelijken hoogmoed. Belangrijker
dan een scherpe geest om God te zien
is een onbevlekt geweten en een zuiver
hart
Het antwoord op de bedreiging der
atoombom kan worden gevonden in een
algemeene godsdienstige opvoeding, die
den nadruk legt op het vaderschap van
God. de broederschap der menschen, en
op den plicht alle menschen en naties
met rechtvaardigheid, ontferming en
liefde te behandelen.
De wetenschap zal steeds grootere en
betere atoombommen kunnen vervaardi
gen en racket-vliegtuigen opstapelen. Al
deze uitvindingen zijn enkel gericht op
nog meer verwoestende oorlogen, waar
in het gansche heelal zal worden betrok
ken- indien het geweten en het karakter
der menschen niet door de zedenleer
van Christus wordt beroerd, We moeten
niet trachten de atoombom te contro
leeren, maar wel hem die de atoombom
gebruikt.
In plaats van millioenen uit te geven
voor vernietigingstuigen en een aalmoes
aan de moreele en godsdienstige opvoe
ding, waarom zouden we het proces eens
niet omkeeren Waarom geen wereld
kruistocht oproepen om alle rassenvoor
oordeel en haat uit te roeien, om de men
sehen rechtvaardigheid en oprechtheid
te leeren, den Gouden Regel, en Chris
tus' leer der allesomvattende liefde
De vrede is gesteund op het moreele
karakter van den mensch en van de na
ties. en de basis van het karakter en de
moraliteit is de godsdienst. De erkenning
dat God de basis is der moreele wet en
de bron waaruit de rechten van den
mensch voortvloeien, is de noodzakelijke
pi elude tot tet opbouwen van een recht
vaardigen en duurzamen vrede tusschen
de volkeren der wereld
Een mensch kan intellectueel tusschen
de sterren wandelen en moreel bij de
zwijnen ploeteren.
Studie Van Deurwaarder DE MUNTER te Haaltert
STAD NINOVE
Op DINSDAG 17 DECEMBER 1946, om 14 uur stipt
m de Zaal ROXY
Geeraardsbergschestraat, 2-4-6
VAN
NAMELIJK
cvJSe™"» 'slaapkamer meubelen Empire
Louis XV een meubel Boulle rLmka™er m gepolijst notelarenhout Stijl
<*en <*a9 der verkooping van 9 tot 13 uur
Met gereed geld. Gewone Voorwaarden.
De katholieke school bestaat opdat de
jeugd zoowel moreel als intellectueel
tusschen de sterren zou kunnen wande
len. en opdat het geweten op ue stem
van God zou worden afgestemd.
De katholieke school is de sterke ves
ting tegen communisme, fascisme en on
geloof, de citadel waarin aan de jeugd
wordt geleerd hun naaste, hun land en
God te beminnen.
Kat. Digest - Dec.
Zaterdag 14 December worden drie
onzer gesneuvelde stadsgenooten BOT
TE Karei LANNOY Emiel en LUYS-
TERMAN Marcel naar hun geboorte
stad teruggebracht, om er den volgen
den dag plechtig op het Eerepark bij
gezet te worden. Wij doen een oproep
tot de bevolking om te dier gelegenheid
een uiterste hulde te brengen aan het
stoffelijk overschot van dezen die hun
leven offerden voor het Vaderland. In
het Stadhuis zal een rouwkapel opge
steld worden, waar de gevallen helden
zullen overgebracht worden.
Om 18.30 uur Vergadering in het lo
kaal van den Strijdersbond 40-45, voor
al de leden van het verbond. Daarna
\eitiek naar het stationplein voorafge
gaan door de klaroenen van het Vrij
willig Pompierskorps onzer stad. De op
tocht naar het stadhuis zal leiden langs
de Dreefstra«t- Koepoort, waar het Ge
meentebestuur de gesneuvelden komt be
groeien. Verder zal de stoet langs de
Koepoortstraat, Despauteerstraat, Graan
markt. Oudstrijdersplaats het Stadhuis
bereiken.
DE PLECHTIGE BEGRAFENIS
zal plaats hebben op 15 DECEMBER
Om 8.45 uur Vergadering in het lokaal
Coliseum waar de vorming van den stoet
zal plaats hebben, van daar naar het
stadhuis voor de begroeting der gesneu
velden in de rouwkapel. Het publiek
wordt toegelaten te defileeren van af
8 uur.
Te 10 uur. Vorming van den rouwstoet
voor de begrafenis. In de Dekanale kerk
zal om 10.30 uur een H. Mis opgedragen
worden ter zielelafenis van onze ge
sneuvelde kameraden. Na deze plech
tigheid zal de begrafenis plaats hebben
op het Eerepark van het kerkhof. Daar
na onthulling van de naamplaten aan
het monument der gesneuvelden 14-18.
Wij willen niet nalaten een woordje
van lof te zeggen aan het gemeentebe
stuur. aan den oudstrijdersbond 1940-45.
en aan de Heeren Lambrecht W. Robert
R. en Pynte Maur.. respectievelijk voor
zitter en afgevaardigden van het feest-
comiteit, die met onverpoosden ijver de
bezielers geweest zijn van deze ontroe
rende plechtigheid.
Wij doen een oproep tot de bevolking,
opdat zij, ten teeken van rouw, hun
vlag half-top zouden hijschen op heden
Zaterdag namiddag en Zondag.
IN HET PARADIJS
Van 1940 tot 1943 ontving een volwas
sen arbeider in een Russische sovkhoze
vier en half roebel per dag. Het is moei
lijk de koopdracht van een roebel te be
palen. De prijzen der koopwaren die tus
schen privaatpersonen worden verhan
deld zijn zeer uiteenloopend en wissel
vallig.
Het gebeurt trouwens zeer dikwijls
in bepaalde gewesten dat de koopdracht
van den roebel tot 0 daalt, terwijl dan
nog enkel in natura wordt geruild. Op
bepaalde tijdstippen echter moeten de
koikhoze of sovkhozeleden belastingen
op hun eigendom (hof, koe. kippen) be
talen. en dit gebeurt dan in geld. Om
streeks deze tijdstippen kon men een
kgr. aardappelen koopen tegen 5 a 8 roe
bel. een kgr. graan tegen ongeveer 25
roebel.
Het loon in geld uitbetaald biedt geen
groote voordeelen. aangezien alles op
het broodrantsoen neerkomt. In het Eu-
ropeesch menu komt het brood tusschen
talrijke oudere spijzen voor: vet. vleeseh
groenten, meelproducten. In Rusland is
het brood het eenige voedingsmiddel
Het orood is het groote probleem waar
omheen het gansche leven draait. De
menschen zijn er in twee groote
categorieën verdeeld zij die hun hon
ger kunnen stillen- en zij die niet genoeg
brood hebben.
Een bannelinge uit Siberië
in Etudes (Augustus 1946»
STAD en OMLIGGENDE
NINOVE
POLITIEBERICHT
Het gerucht als zou den Heer
Thulie Gaston wonende te Nino-
v®/ Statiestraat, aangehouden en
opgeleid zijn in verband met de
rantsoeneeringszaak waarbij man
nen van Ninove en omtrek aange
houden zijn, wordt gelogenstraft.
De personen wefke zich zou
den schuldig maken dit gerucht
verder te ver spreiden, zullen zich
blootstellen aan rechterlijke ver
volgingen.
De Politiecommissaris.
HEVIGE BRAND.
Eén doode, vijf gewonden.
Vrijdag namiddag, kort na 4 uur. wer
den alhier de pompiers opgebeld om een
hevige brand te bestrijden in de Stek-
jesfabriek Merckx en Co.
De brand ontstond waarschijnlijk door
het ontploffen der stekjes van een com
pleetmachine die terstond het vuur mee
deelde aan andere machienen en zoo de
plaats eensklaps ir. lichte laaie zette.
De brandbestrijdingsdiensten derfa-
briek waren terstond in actie getreden
en hadden reeds goed werk verricht toen
de stadsbrandweer ter plaatse kwam.
Deze laatste richtte terstond haar zwa
re spuiten op het vuur en na 1 1/2 u-
hard werken slaagde zij er in het vuur
te blusschen, zoodanig dat de Brussel-
sche brandweer die intusschen ter plaat
se kwam naar de hoofdstad kon terug-
keeren.
Niettegenstaande het snelle en koene
optreden van werklieden en brandweer
mannen, vielen er zes slachtoffers te be
treuren waaronder één doode Mr. Oscar
Bruneel. geboren te Geeraardsbergen. en
thans wonende Burchtdam te Ninove.
gehuwd en vader van familie.
Nog twee zware en drie lichtgewonden
werden naar het Gasthuis overgebracht.
Een onderzoek werd door de politie
ingesteld.terwijl het Parket, dat men
verwittigd had. nog denzelfden avond
nog werd verwacht.
De schade wordt op verscheidene mil
lioenen geschat.
Walter Vermeulen zoon van Vital en
Jeanne Brys.
Eric Van Der Schueren zoon van Nes
tor en Maria Van den Berghe.
Anne-Marie Tembuyser dochter van
Achiel en Lucienne Heymans.
Rose-Mary Marchand dochter van Pa
ter en Maria De Muyter.
Pierre Tondeurs zoon van Laurent en
Emerence Wibo.
Andrée Thesin, dochter van Gustaaf
en Joanna Picquaert.
OP DEN UITKIJK
De verkiezingen zijn lang genoeg voor
bij om met kalm gemoed de toestanden
te overschouwen.
De uitslagen zijn schitterend geweest
voor C. V. P. Het bewijs werd geleverd
dat de partij de wind in de zeilen heeft
en regelrecht naar de absolute meerder
heid gaat.
Op enkele plaatsen maar één is nog
te veel hebben plaatselijke toestan
den de C.V.P. dwars gezeten-
Er zijn in andere partijformaties nog
veel kiezers die de christene levensop
vatting van de C.V.P. deelen, maar die
om redenen, te ver uiteenloopend om ze
allemaal op te sommen, nog in die ande
re formaties blijven hangen. Ze zien nog
niet genoeg in dat het om princiepen
gaat om het behoud van onze oude
christelijke beschaving of haar ;pder
gang.
In die gemeenten waar C.\ ,P. als dus
danig niet kon optreden omdat plaatse
lijke moeilijkheden niet te overbruggen
waren of waar menschen met C.V.P-
princiepes de partij voetje hebben dwars
gezet uit persoonlijke berekeningen zijn
er zware verantwoordelijkheden vast te
stellen.
Die menschen moet op het hart ge
drukt dat ze werkelijk ergernis hebben
gegeven aan die menschen die bij C.V.P.
te huis hooren maar die zich uit hun oud
partijverband niet hebben losgerukt.
Toen de oude conservatieve katholieke
partij noodgedwongen met een omvor
ming moest vrede nemen en katholieke
vlaamsche volkspartij worden, zijn er
te veel van die oude geroutineerde poli
tiekers er in geslaagd met een verande
ring van étiket het hekken aan den ou
den stijl te laten hangen. Wij zijn K.V.V.
zegden ze stemt voor ons Niemand
was er de dupe van tenzij de partij zelf
Toen C.V.P. opdook dachten ze hetzelfde
te doen maar het pakte niet. En bij de
algemeene verkiezingen hebben ze met
geween en geknars der tanden de lei
ding in andere handen zien overgaan.
Bij de gemeenteverkiezingen dachten
ze het oogenblik gekomen om nog eens
un macht te toonen en te bewijzen dat
er met hen moest afgerekend worden.
t Was hier een groote boer, elders een
brouwer of een dokter nog elders een
notaris of een advocaat.
Ze zijn bedrogen... en verslagen uit
den strijd gekomen maar het kwaad
was gesticht.
Hun moet aan het verstand gebracht
dat de leiding door de leden wordt toe
vertrouwd aan personen die benevens
bekwaamheid en tijd ook nog over de
noodige grootmoedigheid beschikken om
de gedachte te dienen. Het moet abso-
.uut uit zijn met de pratijk van zich
zelf door de gedachte te laten dienen
wie geen voldoening schenkt moet ver
vangen worden.
De partijleiding, zoowel die van het
arrondissement als die van het kanton,
staat voor een zware verantwoordelijk
heid. Iedereen weet dat het gemakke
lijk is een kleine te overdonderen dat
hij niet weet in welk hoekje kruipen,
maar dat het alles behalve aangenaam
is groote katten aan te pakken en soms
persoonlijke belangen of oude vriend
schapsbanden op te offeren. Maar plicht
is plicht. De leiding moet cordaat en pu
bliek optreden en desnoods wederspan-
nigen uitsluiten. Er bestaat geen keuze.
Toch wel ze kunnen en moeten kiezen
optreden... of af treden
nacht
Jozef STEVENS-GAILLY
Burgtdam, 23
NINOVE
1
De Den derklok
BURGERLIJKEN STAND
Gehoorton
Mmah«nLwARS die mP'icht 'Ut reilen te
maken voor uw zaak,
2I^EN .8U V00ra! die n,et de ™este zor
gen moet vervoerd worden,
?e°Uv!Trg?tSen,0m huwe,^8
Aken,N di# ee" aan8ename reis willen ma-
TELEFONEER s 245 NINOVE
en een nieuwe moderne voituur. de cmf
VROLET 1946, is ter uwer beschikking
i