Driekoningen io Vlaanderen MAK I HN DE HAAS De Kerstmis van Broed er Thomas en de drie Roovers Een en twïntïgste jaargang Prijs per nummer 1,25 fr. Zondag 5 Januari 1947 CHRISTEN, VLAAMSCH EN VOLKSGEZIND WEEKBLAD VOOR HET KANTON NINOVE Postcheckrekening 1862.54 Drukker-Uitgever R. LUY8TERMAN-HAELTERMAN, Koepoortstraat 10 Ninove Handelsregister Aalst 1093. Zij woonden in een vreemd land, heel verre van hier. In oude boeken hadden zij over Hem gelezen, over den koning Jezus Christus, wonderbare dingen. Dat Hij geboren was. langen tijd geleden, in eenen stal te Bethlehem, en dat ook drie koningen die op kemelen reden, naar Hem op zoek gegaan waren. Lang had den die gezocht en gesukkeld, en Hem ten laatste toch gevonden, in 't stalleken, op den schoot van zijn Moeder Maria. En in die boeken stond ook beschreven hoe die kleine koning Jezus Christus groot geworden was, zeer groot en zeer machtig, en dat Hij nu wel in vele lan den als koning erkend weid, maar het meest toch in Vlaanderen, een klein lan- deken. tusschen de Maas en de Zee. En dat Hij daar de menschen toch zóó goed en treffelijk gemaakt had. dat ge het schier niet gelooven kondt. En ze zeiden ondereen, die drie ko ningen Dat willen wij zien Laten wij naar dat Vlaanderen rijden, en naar dien schoonen koning zoeken En ze sprongen op hun paarden en re den lang. lang, dagen en dagen, al maar door. tot zij in Vlaanderen toekwamen. Ze reden eerst een groote stad binnen, want treinen en trams en autos en wa gens reden daar ook heen, en ze zeiden ondereen Die gaan zeker allemaal naar dien koning Op straat was het een woeien en razen, en roepen en tieren, en bellen en tinge len. en de menschen stapten haastig alsof de duivel op hun hielen zat. maar toch keken ze naar de paarden en de breede hoeden van de drie koningen en lachten er mee. Bij de statie vroegen de drie koningen aan een man, die gazetten verkocht met vieze beeldekens op. waar de koning Je sus Christus woonde De man haalde zijn schouders op en schreeuwde Vier voor *nen frank Ze vroegen het ook aan 'nen heer met een zwart-lederen tesch onder zijn arm. en die schoot in een lach... Een soldaat had vroeger dien naam nog wel gehoord, doch meer wist hij er niet over te zeggen. Ze reden dan naar een groot gebouw, met zware ijzeren staven voor al do ven sters, en een breede deur. waar veel volk door in- en uitging. Dat was misschien het paleis van dien koning In een groote zaal. met een hoog gla zen dak over, waren, langs drie wanden heen. glazen hokjes, 't een naast het an der, en in elk stond een ruitje open. Voor elk ruitje schoven menschen aan. staken papieren en banknoten door het ruitje, of namen papieren en banknoten en geld aan. De koningen trokken een gang in met Verboden ingang op de deur, en hoor den in een vertrek praten en roepen. Zij waagden het toch, en stapten binnen... Dat was daar een leven Aan lesse naars stonden jongens banknoten te tel len dat die klepperden lijk c vleugelen van duiven anderen schikten bedrukte papieren op stapels. En te midden in stond een grijze, dikke vent. met zijn hemdsmouwen opgerold, en rood van kwaadheid en schold en vloekte tegen de bedienden. Maar pas hadden de koningen hem ge vraagd of het hier was dat Jezus Chris tus woonde, of ze kregen de deur tegen hun lijf en een vloek kraakte hen ach terna door den gang. In den donkeren avond kwamen ze aan een ander groot gebouw. Uit de vele vensters op de verdieping scheen helder licht op de straat. Een lange rij autos hield er voor stil daar kwamen fijne heeren uit met vouwkens in hun zwarte broeken en verlakte schoenen aan en vrouwen die kou moesten hebben, want ze hadden zware mantels om uit beesten vellen, zwarte en bruine. Die gingen alle maal binnen, en een marmeren trap op. met aan weerskanten bloemen en plan ten in potten. Zou het daar zijn De drie koningen bonden hun paarden een een lantaarnpaal, beloofden een frank aan een jongetje om er op te let ten, en gingen ook den trap op, tusschen de bloemen en de planten Bovon kwam er muziek en geroeze moes uit een zaal. Ze duwden de deur open... Maar, hemel lief Met twee sprongen waren ze den trap af en buiten. Want daar werd gedanst in die zaal en of die vrouwen heelemaal naakt wa ren, dat hadden ze met de vlugte niet kunnen zien, maar half toch zeker Nu reden ze op den buiten, naar een dorpken toe. 't Had 's nachts lichtjes ge- vrozen, en de grond en het gras en de ha gen en boomen zagen er nog wit. 't Was er zoo rustig en vredig. Uit de schuren hoorden zij den vluggen slag van de dorschvlegels op den vloer Eén twee. drie Een meisje kwam met twee volle emmers uit den stal, en zong dat het kletterde een boer reed hen met zijn hotsende kar op den kassei tegen en zei Goeien dag. heeren kin deren met blokskens aan en met roode kaakskens en neuskens, liepen uit de school naar huis, en sprongen nog met de gauwte over het beeksken naast den weg. Op den toren luidde het middag en klepte het af, drie keeren. met pozen tussehenin. Zij hielden hun paarden staan, vlak bij een huis tegen de baan, en konden door het venster kijken, over de gor dijntjes weg. Dat was daar schoon, daar binnen Vader en Moeder zaten aan tafel, en veel kinderen en elk gretig koppeken kwam boven een witte telloor uit. Op tafel stond een groote pot te dampen en een pan te kissen. Al die menschen hadden hun handen samen, en 't kleinste jongetje zei iets met een helder stemmeken. en dan hommel den al de anderen iets achterna. Het eer ste hadden de drie koningen niet goed kunnen verstaan, maar nu hoorden zij het heel duidelijk ...en gezegend is de vrucht van uw lichaam. Jezus Hier was 't Hier woonde Jezus met zijn Moeder. Van hun paarden wipten de drie ko ningen af en gingen binnen, zeer stil en zeer vriendelijk, SNEEUW Ik durf wedden dat je nog nooit wat van khakikleurige sneeuw hebt gehoord; of van bloedroode En er zijn er die der gelijke sneeuw reeds hebben gezien en volledig normale menschen ook. En zoudt ge kunnen aannemen dat ge een garisch sneeuwveld zoudt kunnen meene men en het oprollen als een groot tapijt En dit gebeurde. Weet ge dat er geen twee gelijkende sneeuwvlokken zijn Het is een feit. En buiten dit zijn er nog duizenden dingen over sneeuw te ver tellen, die ge zeker nog nooit hebt ge hoord. Voor de meesten onder ons beteekent sneeuwval werk, voor de jongeren spel. De rijmelaar gaat op zoek naar een serie rijmen met eeu, wat hem niet licht valt. Voor de mvstiekers is het een nieuwe openbaring van den Allerhoogste. Den morgen na den sneeuwval klinkt het koor der schoppen door de straten, die mijlen sneeuw van de stoepen ver wijderen. Best van je kraag op te zetten, terwijl men zich naar de bus spoedt, an ders krijg je nog een sneeuwbal in den nek Dit is het feest van de jeugd sneeuwgevechten den ganschen dag door glijden, slieren en sleeën en sneeuwman nen maken op elk plein. Kunstenaars en amateurs-photografen waden er op uit, en keeren zelden ontgoocheld weer, want de prozaïsche wereld rondom ons krijgt nieuwe charme na de Sneeuw. De meesten van ons denken aan sneeuw in massa. Toch zijn er die het verkiezen de sneeuw te bestudeeren in afzonder lijke vlokken Ze brengen gansche win ters door met hun camera's op afzonder lijke vlokken te richten, om dan de rest van het jaar te besteden aan het verge lijken en catalogeeren der opnamen. Want sneeuwvlokken vertoonen nooit de zelfde teekening. De variëteiten zijn wer kelijk oneindig. Er werden reeds meer dan 100.000 verschillende sneeuwkristal len gecatalogeerd. Iemand uit Vermont wijdde zijn laatste 40 winters aan het verzamelen van sneeuwvlokken. Hij gaat er prat op een verzameling van 5000 ver schillende sneeuwvlokkiekjes te bezitten. Voor dergelijke menschen is een sneeuwvlok wel iets meer dan dit donzi ge witte watje, dat op onze hand aan stonds aan het smelten gaat. Het is een uiterst fijn stukje filigraanwerk dat het potlood van den meest verfijnden teeke naar zou doen blozen van schaamte. Niets is er krom aan of zoo maar bijge- flanst. Alles is keurig geordend en elk deeltje volkomen in evenwicht. Maar het groote wonder is dat elk vlokje zoo éénig origineel is, zoo onderscheiden in teekening van al de andere van dezelfde klasse. En waarlijk, wonder boven won der is het als we bedenken, dat op een enkelen winterdag billioenen van deze gracieuze modellen worden»vervaardigd en naar beneden dwarrelen. Ze vallen door mekaar op de daken en in de bos- schen, waar niemand ze nog ziet of aanraakt, tot loutere vreugde en glorie van den Allerhoogste. NINOVE Feestzaal ONS HUIS Dreefstraat Op DRIEKONINGENAVOND ZONDAG 5 JANUARI 1947, om 6 u. luimig en ontroerend tooneelspel in 4 tafereeltjes door Broeder Gummarus EN Klucht in 3 bedrijven door C. Lindemans Kaarten aan 15 en 10 fr. in de zaal «Ons Huis» De Katholieke Studentenactie verzorgt de opvoering dus puik spel Het was de groote St Bernardus van Clairvaux die God ontdekte in de blade ren van de beukenboomen. Heden zijn er enkele gelukkigen die zijn volmaakte kunst in de sneeuwvlokken bewonderen. En dit teere, delicate vlokje kan ons soms leelijke parten spelen, waarbij we heelemaal machteloos zijn. Denk maar even aan de sneeuwstormen in de stre ken van den sneeuwgordel. Zelfs met al de moderne uitvindingen wordt een stad door een sneeuwstorm zoo machte loos. als om het even welk plaatsje, ver afgelegen in de vlakte. De vlugge lucht vaar!,verbindingen worden volledig lam gelegd. De express-treinen komen niet meer in beweging. De telefoondraden zakken door en breken af. Schoppen en sneeuwploegen zijn den ganschen dag koortsig aan het werk en ondertusschen worden er per uur in de zaken millioe- nen verloren. Indien er ooit een voor beeld was van de zwakken die met de sterken den draak steken, dan is het wel degelijk dit. Een stad ontvangt de mor genkrant niet meer, en ook is er geen melk bij het ontbijt. Het gebeurt zelfs dat er geen drijfkracht of licht meer is. en dit alles wegens deze myriaden won- derschoone waterkristallen, die sommige personen, als ontspanning, verzamelen. Deskundigen beweren dat bijna de gansche plantengroei in onze gematigde zone door den winter heenkomt, dank zij het sneeuwtapijt. Zonder de warmte van de sneeuw zouden de zaden en wor tels in den grond worden gedood. De dooiende sneeuw, die den grond doordrenkt en de eerste opwekkende waters van de Lente brengt, doet de gele crocussen openbloeien. En zoo vinden we dan weer in de sneeuw de wijze en providentieele hand van den Schepper. Er bestaat geen méér indrukwekkende weerphase dan sneeuwval. Is er iets mooier dan een boom die in sneeuw is gehuld Takken en twijgen staan als een keurig wit netwerk afgeteckend te gen de lucht. In het open veld blaast de wind breed-deinende golvingen op. Op hagen en struiken vindt men soms fijne sneeuwdraden, als klatergoud op een kerstboom. En dan zijn er nog de hooge duinen en sneeuwbergen, hoog bij me kaar gedreven als spelonken. Niet zoo gewoon zijn de zoogenaamde sneeuw- rollers, die -door den wind op de open velden worden gevormd, wanneer de sneeuw goed kleeft. Menige boerenfa milie stond in verbazing voor het ven ster te kijken, terwijl hun veld over- strooid werd met wat er uitziet als hei- melijnen moffen. Dit zijn de sneeuwrol- lers. Soms zijn ze wel zon groot nis de ballen die de jongens rondrollen om een sneeuwman te maken. Rollers van eeni- ge voeten hoog zijn wel niet zoo onge woon. Een amateur-photograaf uit Os wego, N. Y„ bezit zeker wel het meest eigenaardige beeld van dergelijke sneeuwrollers in eiken roller komt er in het midden een opening voor. Een an der kiekte een nog meer eigenaardige vorm een groote zuil sneeuw achter in zijn tuin. Nog goed dat hij er net pho- tografisch bewijs van heeft, anders zou voorzeker niemand hem willen geloo ven. Nog meer spectaculair zijn de peni- tentes. sneeuw-vormen die in de ravij nen van de Andes voorkomen. Het lij ken wel leden van een congregatie die daar in deemoedige stilte staan. De phan tasie der Zuid-Amerikanen doopte ze als penitentes. Ze ontstaan door met on gelijkmatig smelten van diepe sneeuw- banken en vormen wel den meest eigen- aardigen aanblik in het winterlandschao. Indien iemand u moest vertellen dat hij gekleurde sneeuw had gezien, zou men wel geneigd zijn te antwoorden Ja. en ik heb een purperen koe gezien» En toch bestaat er zoo iets als gekleurde sneeuw. Eenige jaren geleden kenden de kinderen ujt Madison in Wisconsin, op hun weg naar school, de groote vreugde rooskleurige sneeuwballen te maken. Den avond voordien had een sneeuw storm, die door tonnen geel-rood stof uit New-Mexico en Arizona gekleurd was, alles roze gemaakt. Den morgen van den 25 Februari 1936 viel er bruine sneeuw over een uitge strekt gebied van New Hampshire en Vermont. Een meteorologische studie van dezen storm wees uit dat de kleur stof voortkwam van een reusachtige stofwolk die uit het Zuidwesten was o- vergewaaid. In verscheidene deelen van de wereld kwam er reeds groene, blau we en gele sneeuw voor, zooals dit blijkt uit de getuigenissen van beroemde ge leerden. Maar als akelig effect, haalt geen en kele soort het bij roode sneeuw. In te genstrijd met de andere variëteiten .is roode sneeuw slechts zelden gekleurd terwijl ze valt. De roode kleur ontwik kelt zich slechts nadien door de ontwik keling van een kleine bloedroode-plant van de familie der algen. Deï:e kleine organismen gedijen in de sneeuw van hooge bergen en in de poolstreken. En ze ontwikkelen zich zoo uiterst snel dat een sneeuwveld in enkele uren van vlek keloos wit. bloedig rood wordt. Alhoewel roode sneeuw reeds van in de oudheid bekend is, kan het griezelig gezicht van velden en daken, die er als rauw vleesch uitzien, je nog steeds kip penvel doen krijgen. Er wordt verteld dat dit verschijnsel in het begin der vo rige eeuw, in New England, bijna een paniek veroorzaakte. Door schrik ver lamd vluchtten de menschen in de ker ken, in de meening dat dit de voorbode was van het einde der wereld. En moest dit morgenvroeg weer eens gebeuren, dan durf ik er veel onder verwedden dat gij ook wel enkele bange weesgegroetjes zoudt bidden Kath. Digest - Dec STAD en OMLIGGENDE NINOVE Wettelijk erkende Beroepsvcreeniging van Herb., Hotel- en Restauratiehouders Kanton Ninove en Omliggende KOLEN ACHTERBLIJVERS De termijn voor het aanvragen der ko len wordt verlengd tot 15 Januari 1947. De achterblijvers zijn dringend verzocht zich vóór dien datum aan te melden op ons secretariaat, Stationplein.69. te Ni nove. Stoutmoedige diefstal. De winkelierster weduwe Van Paepe- ghem-De Dobbeleer wonende Wegge voerdenstraat was met nieuwjaars avond bij haar familie een bezoek gaan brengen Toen ze in den vroegen morgen huis waarts keerde bemerkte ze dat een groo te kunstruit in haar woning was uitge sneden en dat dieven zich langs daar hadden meester gemaakt. De schelmen hebben alles doorzocht en opengebroken wat in hun bereik was. Ze konden ech ter de hand leggen op een som van 30.000 fr. die nochtans goed verborgen lag. Ver- Vervolg op 2de blad. Dat laattijdig toetreden tot het vrou wenstemrecht is kostelijk Maar er zijn verzachtende omitandig- heden voor Kamiel de eerlijkheid ver plicht ons het te zeggen. Kamiel staat gekend voor zijn radde tong. Maar Dinsdag heeft hij gebroe- beld Had hij reeds een beetje veel oude jaarsavond gevierd Is het een eerste manifestatie van se niliteit Of kon zijn eigen keelgat moeilijk de enormiteiten doorlaten die hij afgoot Om het even hij heeft gebroebeld, vier. vijf, zes maal, ik heb het niet juist opgeteld. Dat bewijst dat er iets niet in den haak was Op het einde van zijn toespraak was Kamiel weer geheel Ka miel en het eindigde op zijn Kamiels hij zei het immers zelf. En het kwam hier op neer dat de vertooning voort gaatmet den zelfden clown, al zijn de toehoorders hem nog zoo moe OP DEN UITKIJK Een gelukkig en zalig Nieuwjaar alle maal Kamiel heeft er ons ook een gewenscht Dinsdagavond. Geen zalig natuurlijk dat lapt Ka miel aan zijn zolen zoowel voor ons als voor hem zelf. Hebt gij geluisterd Dins dagavond om een zeven uur-? 't Is een slechte dag en een slecht uur om te luis teren op Uuue-jaar-avonct te 7 uur. De vrouwen maxen lawaai rond de stoof waar ze aan aen waleibaK. zitten de kouiemoien is aan het araaien of ze zijn aan t pompen voor t Kolliewater of voor den atwascn en de kinaeren zijn onge- auluig aaarbij. Ik neb geluisterd. Kamiel is altijd het beluisteren waard. Kamiel is een geestig man en als hij een aommigneid zegt is het nog geestig. En üommigneden zeggen doet hij en Dinsdag waren er echte ke mels bij, kameelen kamiels met twee bulten De reputatie hebben van spiritueel te zijn is haast zoo erg als een slechte repu tatie hebben. Kamiel is in zijn genre de meest spi- ritueele man van België gelijk Shaw de meest spiritueele man is van Engeland. Ze hebben dees jaar Shaw zijn ge dacht gevraagd over Christmas met de bedoeling een spiritueel antwoord te krijgen en hij zeija wat zei hij weer wel dat er voor hem geen kerst mis was, dat hij er geen noodig had om dat hij niet houdt vatn drinken niet houdt van eten en niet houdt van... ik weet niet meer wat het derde was. Arme Shaw hij kent denkelijk nog het derde vers niet uit het eerste hoofd stuk van Isaius' voorzeggingen Een os kent zijn meester en een ezel de kribbe van zijn heer, maar Israël weet van niets, mijn volk heeft niet het minste begrip! Qui court après l'esprit attrape la sot- tise Dat is ook waar voor Kamiel. Dins dag was hij er buitengewoon in Wat hij zooal verteld heeft Hier de korte inhoud van zijn rede. Er zijn zeven ministeries geweest sinds de bevrijding. De zijne die als een va- cantie-regeering was aangegeven duurt al het langst op 1 Januari al 161 dagen welgeteld, en haar dagen zijn nog niet geteld. Er is in het Land een democratische meerderheid die in 1947 zou moeten aan het roer komen maar daar ligt een haar in de soep de koningskwestie. C. V. P. heeft die onhandig uitgebuit. C. V. P. is trouwens al dikwijls onhandig ge weest. Kamiel noemt de verschillige gevallen op waaronder zelfs het laat tijdig toetreden tot het vrouwenkies recht vermeld wordt C. V. P. doet aan kiespropaganda als het verminde ring van lasten en vermeerdering van wedden en toelagen vraagt. Hij heeft dat trouwens ook gedaan zegt hij als hij in de oppositie was W el, wel, wel Kamiel er is dus een democratische meerderheid socialisten- C.V.P.die zou moeten regeeren als C.V. P. maar wilde wijs zijn. En de tegenwoordige meerderheid is er dus geen democratische... en wie hiel den stamp van den. pardon, Kamiel krijgt, de liberalen of de communisten, of allebei samen zegt hij niet en die hee ren kunnen het hem gaan vragen. En C. V. P. moet de koningskwestie maar laten varen. Dc regent is en blijft de wettige instelling en volksraadple ging is onwettig en moest in de demo cratische regeeringseombinatie een C.V. P.-minister probeeren den Koning terug te halen er zou kunnen gevochten wor den. Die oude Kamiel klapt nog van vech ten. Wat zou Kamiel zeggen moest ik of een ander hem zeggen Kamiel gij zijt een oude verstokte republikein, gij en al de partijbazen, uw vrienden, met u. Gij meent slim weg het Koningdom dood te nijpen, zoo stillekens. stillekens aan, zonder veel lawaai. Maar als ge met uw verdomde republiek voor de pinnen komt zou het er kunnen stuiven Dat zeggen is nu een pure veronder stelling ik niet of iemand anders niet doet dat want die vliegt den bak in. Kamiel mag dat zeggen en nog veel meer dan dat. Hij gaat toch den bak niet in want alle Belgen zijn gelijk voor de Wet Aan nen boer mag je zeggen ge liegt er om Aan nen minister niet. Als Spaak een loopje neemt met de waar heid gelijk het schijnt te blijken uit de documenten van Lisabon heet het dat Spaak zijn geheugen is spaak geloopen en hem heeft in den steek gelaten. De Den der klok

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Denderklok | 1947 | | pagina 1