Qroofe Vlaamsche Kermis
2d>jarig beslaan
Dolle Hans
De Zedenverwildering in stad en dorp
REKUJH NOVARNM
fcen en twintigste jaargang
Prijs per nummer 1,25 fr.
Zondag 1 1 Mei 1947,
CHRISTEN, VLAAMSCH EN VOLKSGEZIND WEEKBLAD VOOR HET KANTON NINOVE
Postcheckrekening 1862.54 Drukker-Uitgever R. LUYSTERMAN-HAELTERMAN, Koepoortstraat 10 Ninove
Handelsregister Aalst 1093.
GEMEENTE MEERBEKE
Op ZONDAG 20 en MAANDAG 21 JULI - Nation. Feestdag
in het Park en Kasteel van wijlen Senator van Vreckem.
OP 2 EN 3 AUGUSTUS A. S., VIEREN DE KATHOLIEKE
MEISJESGIDSEN VAN DE EENHEID DER H.H. HARTEN NI
NOVE, HUN
K. B. V. B. ZONDAG 1 1 MEI 1947
Terrein DOORN om 1 5 uur
F.C. NINOVE II tegen SPARTA GENT II
WOENSDAG 14 MEI 1947, om 19 uur,
F.C. NINOVE I tegen POLITIECORPS ST. JANS MOLENBEEK
Kampioen van België der Politiecorpsen
Supporters laat deze twee schone gelegenheden niet voorbij
gaan. Allen op post.
Tooneeigiide HOOGER OP
FEESTZAAL Rüay
SPEELSEIZOEN 1946- 1947
ZONDAG 18 ME! Ï947#
om 7 uur 30
INDO-DRAMA in Drie bedrijven van Jan Fabricius.
i Vervolg van vorige week
VERDERFELIJKE LECTUUR.
Dagelijks nog groeit het aantal aan van
dezen ouderen en jeugd, zelfs kinderen,
meisjes van 10 en 11 jaar. die door de lie
derlijke lectuur en de ontucht-prentjes van
sommige schunnige uitgaven, vooral binnen
lands. onherroepelijk zedelijk bedorven wor
den.
Deze allerkwaadaardigste zwam van zeden
verwildering woekert niet meer alleen in de
grote steden ook kleinere gemeenten wor
den nu door de vuilschrilten vergiftigd.
De hier bedoelde boekjes zijn honderd ten
honderd liederlijk, naar de krachtigste bete
kenis van het woord. Ze zi.in daarenboven
goor en grof geïllustreerd, zinnenprikkelend
laag, om er bij te gruwen.
Uit een jeugd, die de lessen volgt welke
in deze druksels worden voorgehouden, kan
niet anders groeien als een uitgeput, bedor
ven volk, dat niet het minste besef moer
heeft van huwelijksbanden, van huwelijks-
plicht of huwelijkswetten.
Kenden alle weidenkenden, om hel
welke opinie zij aankleven, kenden onze bui
gemeesters en procureurs, kenden onze volks
vertegenwoordigers, onze senatoren, onze mi
nisters. VOORAL ZIJ ALLEN DIE NOG KIN
DEREN HEBBEN, de kwaal die hier wordt
aangeklaagd Dan zaten de booswichten die.
door hun schromelijk bedrijf, onze jeugd en
ons volk stoffelijk en zedelijk te gronde rich
ten, binnen de vier en twintig uren achter
slot en grendel.
Een menigte zeer gewaagde en schunnige
erotische boeken, detective romans en zoge
naamde wetenschappelijke sexologische uit
gaven zijn onder toezicht te verkrijgen in de
dagbladwinkels, kiosken en huurbibliotheken.
Deze laatsten breiden tegenwoordig
voelig weer uit.
Sommige uitbaters ervan beschouwen
als een bijverdienste in hun papierhandel of
sigarenzaak. Meestal echter treft men ze aan
in de dagbladwinkels. De huurbibliotheken
zijn zeer gevaarlijke mededingers geworden
van onze openbare volksboekerijen.
Wat' zouden veel gemeenteraadsleden pai
staan als zij de boekenlijsten eens konden
nakijken van deze bibliotheken en ook van
de klas bibliotheken in sommige scholen.
In heel veel dag- en weekbladen, in menig
tijdschrift verschijnt er echte pornografie in
beeld en tekst. Maai- al te vaak schuilt er
bovendien ir. hun klein-aankondigingen-ru-
briek een gevaar dat de zedenverbastering
van ons volk vreeselijk in de hand werkt
ZELFS DE STRAAT ONVEILIG.
ze
Uit de dansinrichting en de bioscoop kan
wie wil, evengoed als uit andere gelegen
heden die we verder aanstippen. naar
goeddunken nog wegblijven en. ongezonde
prikkellectuur eveneens voor de liefhebbers
overlaten.
Maar zelfs op de Straat wordt aan het con
sortium van zedenbedervers nog totaal vrij
spel gegeven, zoodanig dat eenieder daar te
gen heug en meug. voortdurend moet getui
gen zijn van de meest vermetele onbe
schaamdheid in beeld en gebaar en houding
Ook op de straat is men gaan wennen aan
het kwaad, als aan iets gewoon iets alle
daags.
Zo is, langzaam maar zeker, ook daar het
publiek geweten vermoord het reageert niet
meer. Treurig daarbij is voornamelijk de
ervaring dat zij die zeer dikwijls de strafwet
mee hebben en beteugelen kunnen, onver
schillig en soms zelfs onverantwoordelijk
laks. ten aanschouwen van klein en groot,
in hun gemeente de sexuele passies laten aan
hitsen. in de winkeluitstallingen door beel
den 6ii prenten, op foto's cn plakkaten aan
kinemazalen, schouwburgen en foorkramen
op muren en schutsels waar de meest aan
stotelijke krabbels en schetsen, dagen lang
soms het gemoed van de voorbijgangers mo
gen schokken.
Bij heerlijk zonneweer en zomertijd wordt
het een ongestoord modern, maar dikwijls
zeer pervers, feestgetij op duin en strand, in
bos en hei. Wandelt men bij warme dagen
langs onze wegen, dan ontmoet men er.
van jaar tot jaar in groter aantal, de kud
de van de nudisme- en half-nudisme-proleten,
die in de naam van de wetenschap het vooral
gemunt hebben op het ondermijnen van de
christelijke - zedelijke normen. Ondes het
schijnheilige mom van hygiëne, van gezonde
lichaamstraining, ten bate van de menselijke
schoonheid, zo heet het. is hun kleder
dracht tot een minimum herleid, zelfs bij ge
wone fietstochtjes.
In het seizoen worden de zomerhuisjes be
trokken, de tenten opgeslagen men gaat ge
mengd trekken en kamperen, spelevaren,
zwemmen en zonnebaden.
Iioe jammer dat bij al deze, op zich zelf
niet steeds laakbare ontspanningsgenoegens,
zoveel uitingen van zedenbederf oogluikend
worden toegelaten. Want men is geleidelijk
verzeild geraakt de hygiënische volksop
voeding en alle volksgezondheid ten spijt,
van de eene buitensporigheid in de andere. Do
meest elementaire wetten van openbaar fat
soen en welvoeglijkheid worden luchthartig
verkracht.
Door het dartel spel van velen worden
He» Christelijk Feest
ran de Arbeid.
Elk jaar op O. L. H. Hemelvaart wordt
over heel het land het christelijk feest
van den arbeid gevierd.
De Rerum-Novarum-vieringen zijn een
uitwendig teken geworden van de steeds
groeiende macht van de christelijke ar
beidersbeweging en de steeds diepere
en breder verspreiding van de christe
lijke sociale leer.
Verleden jaar, stond onze eerste na
oorlogse viering in het teken van ons
programma De twaalf punten der
christelijke democratie». Dit jaar gaan
we verder onder het motto «Voor de
bescherming en de verdediging van het
arbeidersgezin Rerum-Novarum wordt
aldus als het ware de bekroning van on
ze actie voor de verwezenlijking van het
familiaal programma.
Wij doen een warmen oproep op elk
lid van de christelijke arbeidersbewe
ging, hij weze Mutualist, Syndikalist of
K.W.B.-er, lid van de jeugd of vrouwen
organisatie, om geestdriftig deel te ne
men aan de viering van ONS FEEST.
Ook aan de sympathisanten vragen we
hartelijk en gemeend dien dag met ons
mee te vieren.
Wanneer we allen onze krachten sa
menbundelen, dan wordt deze Rerum-
Novarumviering 1347 een schoon en
vruchtbaar Feest van den Arbeid, dan
zal elkeen de wettelijke macht en in
vloed van het A.C.W. begrijpen en aan
voelen. Dan zal elkeen de ware beteke
nis van ons familiaal programma be
grijpen.
Aan ons te bewijzen dat er in dit land
een christelijke arbeidersbeweging be
staat, een machtig blok van sterk aan
eengesloten organisaties welke met vast
beradenheid ijvert en werkt voor de ver
wezenlijking van het christelijk sociaal
programma, voor de volledige ontvoog
ding van onze arbeiders stoffelijk, so
ciaal, kultureel.
Rerum-Novarum 1947 zal bewijzen dat
we zijn en blijven een stevige macht
ten goede, welke een zegen betekent
voor kerk, land en volk.
PROGRAMMA VAN DE VIERING
1. te 7 30 uur Algemene Communiemis
bedsprei onderkleed keuken-
2. te 2 1/2 uur Plechtig Lof met Kan
selrede
3 te 3 uur Vorming Stoet aan de Kerk
Vlaggen, Jeugdgroeperingen.
Kristen Gesyndikeerden en Mu-
tualisten, Muzieken
4. Daarna FEESTVERGADERING in
de zaal Ons Huis
Programma verzorgd door de
Jeugd.
Feestredenaar Van den Berghe
Albert, Volksvertegenwoordiger
5 TOMBOLA. 100 prijzen, waaron
der Pull-overs werkhemden
manshemden kinderkostuum
mutsen schilderij store
bedsprei onderkleed keuken-
gerief matras velo.
Beleefd verzoek de huizen te bevlag
gen.
hier eveneens de geestelijke waarden van
ons volk neergehaald.
Het is voldoende bekend hoe tegenwoor
dig, 's Zomers, in zeer vele dorpse gemeen
ten, het zedelijk-veilig wandelen, voorname
lijk met kinderen, schier tot de onmogelijk
heid behoort.
o o o
Op sommige foren worden er menigmaal,
ondanks verschillende toepasselijke artike
len van ons Wetboek van strafrecht, in het
bijzijn van de politie, buiten aan de barak
ken, zedenschennende liedjes gezongen dub
belzinnige gesprekken gevoerd en gewaagde
gebaren gemaakt die de meest geblaseerde
dragonder nog zouden doen blozen. Alleen
de opschriften zijn dikwijls reeds zo per-
vers-suggestief dat men de zekerheid krijgt
daarbinnen iets te vinden dat niet pluis is.
Menige kijkkast en stereoscoop geven de
walgelijkste beelden te aanschouwen en in
meer dan een foormustum schuilen ernstige
zedelijke gevaren, 't Zelfde kan gezegd wor
den van rups-molens waar op zekere mo
menten de inzittenden onder een waaier-zeil
aan het oog van de buitenwereld worden ont
trokken.
Ter gelegenheid van oarnava', kermissen en
volksfeesten, wordt bij optochten en turnoe
feningen, bij schoonheidsprijskampen en
vrouwenwedstrijden, soms een vertoon toe
gelaten dat, voor volk en gemeentebestuur,
de erbarmelijke stand aangeeft van het ze-
Vervolg op 2' blad.
OP DEN UITKIJK
Verleden Zondag kwam te Namen
het Waalsch Congres bijeen. Er waren
een achthonderd man waaronder Mi
nister Merlot, verscheidene Volksverte
genwoordigers, verscheidene Professoren
van de Rijks-Universiteit van Luik, let
terkundigen en andere grootheden en
ze werden plechtig op het Stadhuis van
Namen ontvangen door burgemeestei
Huart.
Er werden veel redevoeringen afgesto
ken.
Wie voor de eenheid van België sprak
werd uitgefloten.
Wie er tegen was werd toegejuicht in
proportie van zijn tegen-zijn.
De openbare opinie is er niet mede be
moeid geweest. Ik wil zeggen dat noch
op trein, noch op tram, noch op straat,
noch in de herberg het Waalsch Con
gres het voorwerp was van de gesprek
ken.
De dagbladen die zichzelf noemer
de vertolkers der openbare opinie
hebben er des te meer over geschreven
lange uitgebreide verslagen en zeer ern
stig en waardig commentaar.
Ik wou er het mijne van weten en il
heb uren en nog uren versleten om al
dat Fransch en al dat Vlaamsch te lezen
Ik ben tot de bevinding gekomen da
de groote Waalsche grief is dat de Vla
mingen te veel kinderen hebben en da*
de Walen in getalsterkte te veel moetei
onderdoen. Ze vreezen dien vorm var:
Vlaamsch impérialisme
Ik ben ook tot de bevinding gekomen
dat tegenover het Waalsch Congres ner
gens het woord «verraad» is uitgespro
ken.
De Waalsche «grief» is gemakkelijl
op te lossen. De Walinnen zijn toch al
lemaal geen kweenen.
En daar er geen spraak is van ver
raad noch in,civisme. bestaat er geen ge
vaar dat er een nieuwe lijst van acht
honderd incivieken zal aangelegd wor
den en er is nog geen gevaar voor da'
de incivieken zouden de meerderheic
worden in het Land.
Die Walen hebben er anders veel aan
gedaan.
Onder de bezetting hebben ze getracht
onderhandelingen aan te knoopen me
Vichy voor gebeurlijke aansluiting.
Op hun eerste Congres verleden jaa:
zijn ze in echte Waalsche furie vertrok
ken met een motie voor afscheiding van
België. Eerst toen de geestdrift wat be
koeld was hebben ze zich teruggetrok
ken op de vooraf voorbereide stelling,
van het federalisme.
Wij willen niet vitten. Wij kennen de
Belgische traditie.
Vive la France is een wettige vorm
van Vaderlandsliefde.
Een Waal die door het papier steekt
is een farceur
Wij vinden dat allemaal «trés natu
rel
Wij vestigen de aandacht op enkelr
lang vergeten feiten
Op het tragisch proces van den Raad
van Vlaanderen na '14-'18
Op het comisch proces van het Minis
terie van Namen na '14-'18
Op de reeks doodstraffen in Vlaande
ren
Op de reeks vrijgesprokenen in Wal
lonië
Op de verraad «-ziekte in Vlaande
ren
Op de aanhoudingen in Mei '40 onder
de verantwoordelijke leiding van den
Auditeur-Generaal
en op al de fusillades die er het lo
gisch gevolg zijn van geweest.
Onze Vlaamsche zwarten hebben nog
nooit veel blijk gegeven van praktischer,
werkelijkheidszin.
De Walen te Namen hebben beroep
gedaan op hun medewerking.
Ze zouden kunnen geneigd zijn uit
hun schelp te komen en mede te doen
Dat hier geldt als een solemnele ver
wittiging.
Dat ze oppassen, en braaf zijn. of z«-
zullen den bak in gaan.
De Denderklok
ge-
AUTOVOERDER vraagt plaats voor camio i
of luxewagen. Zich wenden Borrcmans Leo i
le Oetingen, Molenstraat, 15.
TE BEKOMEN Eenden, ganzen en kir -
kens bij Robert Lemaire, Neckensput, 5.
Pollare.
I