CINÉ NOVA CINÉ NOVA Itczockl de fciaipse Kermis op 3o en 31 Oogst en i September 1947 te Ninove in de school St. Jorisstraat koopt loten von de Tombola veel nuttige en prachtige prijzen, ie prijs een rijwiel Trekking Maandag avond aan het café Het Witte Paard. CINÉ NOVA CINE NOVA Een en twintigste- jaargang Pr is p r nummer 1,25 fr M-t-JLJ— Zondag 31 Augustus 1947 CHRISTEN, VLAAMSCH EN VOLKSGEZIND WEtfCBLAD VOOR HÉT KANTON PostchecKrekening 1862.54 Drukkc-r-Uitgever R. LUYSTERMAN-HAELT^IMAN, Koepoortstraat 10 Ninove NINOVE Handelsregister Aalst 1093. NAAk WELKt SCHOOL De vacantiedagen zijn haas1. geteld en voor vele ouders stelt zich de kwestie van de keuze ener school vuoi hun Kin deren. De keuze is niet moeilijk elke vauei elke moeder wenst voor hun mie ."er- de beste schooi. Dat is klaar. Welke is echter de beste school Niemand, menen wij. zai betwriei fiat de officiële school ui d»- nr. '-natho lieke school geen degelijk kvrpzogim- ma kan hebben, program" .i dat over eenstemt met dit van o ka hol: ra school. Toch stelt men tel rc-n ja re vas dat in de wedstrijden over et algemeen door de katholieke schooi bes e mi- dagen bekomen worden Een van de re denen is dat in a« katholieKe school het kind ruimere ontwikkeling krijgt. In de ze school leert het kind handelen uit plicht. Daarom is zij de beste. Van ied> r. graad en iedere tak van het onderwijs bestaan katholieke instellingen die vol ledig voldoening geven en het feit dat alle jaren 00 p. h. van de kindf r n d< katholieke scholen bezoeken bewijst overduidelijk dat hel onderwijs naar waarde wordt geschat. De ouders hebben tot zware plicht iuin kinderen naar een katholiekescfiool te zenden. Voorwendsels van kosteloos heid en beloften van voordeeltjes kt i> nen aan deze verplichting nie t.- v- ratv deren. Plic ht blijft plicht. Ouders opgepast, zend* uw Kinderen naar een katholieke s-hool. onderricht n opvoeding zijn er het b< te EEN NIEUWE JAARGANG Nog uit het 2de jaarverslag der CVP Wij lichten nog volgende beschouwin gen over de toekomst der partij uit dit merkwaardig verslag Wij weten niet wat ons ue intern. - tionale ontwikkeling voo>' het volgend jaai" zal voorbehouden. Wij kunnen al leen vaststellen "at he internationale spanning steeds scherper wordt" Het is te voorzien, dat het anii-vouununisiiK zal aangroien naarmate het communis tische gevaar duidelijker en concreter wordt. Vergeten wij echte1" niet. d it onder de mom van het anti-commune me een bestendige verwarring wordt onderhou den. In do ogen van vele» betekent de tiijd tegen hei communisme de besten- ciir.ng van d«- huidige toestanden en do voort .ettirg der kapitalistische misbi ui- ken. Is de C V P. anti-communistisch, zij i. eve"> oei tegen de misbruiken van het rapi.aiisme gekant Zoals vóór de oor- I-.g cekt het an i-communisme ook nu >g .uti-parlementaire en anti-democra- C. opvattingen. E. zijn reeds enkele uitingen van deze richting merkbaar: He andeis te verklaren, dat corn :x paalde bladen en groepen de so cial* voorstellen worden afgebroken, ai kade ren zij volledig met het eigen pro- •- ran una der partij, er dit met het een- oud'.gt a current. dat ook enkele mar xisten in dc-e richting werken. Precies -Is»1 de CVP. niet vermag de eigen op vattingen uit te werken. Er wordt nie* eens onderzocht of de vooistellen met de christelijke sociale leer overeenstem men. of afbreuk doen aan het C.V.P. programma Er wordt eenvoudig beves tigd dut aan de marxistische bedreigin gen wordt toegegeven, dat het eigen- domsreeht in gevaar wordt gebracht lit betreffe de pachtwet, de huishuur- we; de hi v< m.ing van d> N.V.. de on derneming-naden. altijd wordt het abso lute eigendomsrecht verdedigd, zoals het ingeschreven staat in het liberale bur gerlijk wetboek der vorige eeuw. Alsof de. i -oedeivn niet aan een hogere be stemming waren onderworpen, alsof er verplichting niet was der christelijke moraal, om zoveel mogelijk eigendom te vei -. haffen aan iedereen in steeds stij- oondo mate. De C.V.P. is een christelij ke partij en kan zich niet aan deze mo de verplichting onttrekken. De partij moet daarbij en het staat uitdrukke lijk :n haar piogramma in de eerste plaats de ocor. misch zwakkeren ve rde digen em hun ontvoogding bewerken. Hen- kan he t elan nog verantwoord oreion een pachtvvetge-ving te verdedi- ge-n. he he-eft toegelaten in het verleden de kleine pachters te verplichten in een ol andere zin bij verkiezingen te sten - men Hoe is het toelaatbaar, dat nog -tceds een groot deel der arbeidersge zinnon. zelfs de moederlijke zorg aan de haard moeten ontberen, tot grote bena deling der opv oeding van zovele volk. - kinderen Wil men een minimale ccc- nomische onafhankelijkheid bewerken, dan moet aan de gezinnen eigendom worden verschaft Hoe kunnen de land bouwers ooit eigenaar worden, zo niet tot betere verdeling van het beperkte 1 aaital voorradige landbouwgoëdéren wordt overgegaan Hoe kan eóh gezin van kleine middenstander^éri Arbeiders V h nog «en woning verghaffen zonder da t er ipet, het werk der handen een sp rarpenning wordt overgehouden om di zelfde aan te kopen of ie bouwen - rr Jet is duidelijk; geen enkel anti-com- m inisme mag ons weerhouden onze vól le söeiate)plicht te. vervullen en de ei gen oplossingen uit. pjjs programma re soluut uit te werken. Wij wéïën het dat velen, te goeder trouw en bij gemis aan voorlichting, zich vastklampen aan ver ouderde stellingen. De C.V.P. mag ech ter, wegens haar programma haar chris telijk en volkskarakter, daaraan niet toegeven. Elke politiek veronderstelt het ver werven van polietieke macht. De partij moet machtig zijn. haar organisatie moet zich uitstrekken over alle provin- cièn en gemeenten, haar overtuiging moet gedeeld worden door duizenden leden, die medewerken aan deze voor name taak. Deze leden moeten worden voorgelicht, gesteund en gesterkt. Het contact met de massa moet ons haar no den leren kennen, haar gevaren doen beseffen. Het studiewerk, de organisatie, de voorlichting, het dienstbetoon, de actie onzer mandatarissen, dit alles vormt een onverdeelbaar goed. dat met de meeste -org moet worden gebruikt *en bate van iand c-n volk. Een machtig instrument is geschapen. Laten wij het eensgezind gebruiken om ons evenwichtig en vooruitstrevend pro gramma te verwezenlijken. DE FILM opvoedster van onze eeuw, Al is de iiim. zoniet als kunst, dan toch als mogelijkheid van schoonheidsschec- pipg. reeds vóór vijftig jaar geboren zij werd nog nooit officieel opgenomen in het gezin der muzen. Georges Duha- mel. de overtuigde voorvechter van onze bedreigde Westerse cultuur, noemde dit <i prentjesdraaien nog niet zo heel lang geleden een vermaak voor paria's en eon tijdverdrijf voor ongeletterden» Dit bevret kon de film toch niet in haar geboorte doen stokken, al was het haar uiterst moeilijk om zich uit den ban van den Fransen academicus te red den. Langzamerhand werd dit alles an ders. De ci itiek moest plaats maken voor een dieper peilen van nog steeds onbestemde waarden, die niet voortdu rend verloochend kunnen worden. Sociologen toonden zich niet langei onverschillig voor een nieuwigheid, die weldra meer dan een uitvinding bleek te zijn. De wijsgeren volgden. Zij zien het nieuwe feit onder de ogen: een feit dat zijn verklaring en wezensgrond eist. Ook Rome kon zk-h niet langer onbe tuigd laten, wanneer het met bezorgd gemoed de filmkunst en de filmnijver heid met grote schreden van den weg zag al dwalen». Naast de encyclieken die de diipst menselijke en meest universe le problemen bestudeerden, kwam ook c.e wereldbrief Vigilanti cura. die de mo rele verheffing en de opvoedende zen- dm;.. van dc film voor de gelovigen uit eenzette. Geen andere kunst zag zich. naar ons weten, zo'n groot belang door Vervolg op 2' blad. OP DEN UITKIJK Ik ben verleden week met verlof ge weest. Ik heb mijn betaalde verlofdagen ge kregen en gewetensvol mijn dubbel loon opgedaan. Ik heb mij daarbij feitelijk een beetje verveeld, min smakelijk ge- eten en min confort gehad dan tehuis. Mijn gewoon bezigheid brengt mede dat ik veel dag- en weekbladen door snuffel en urenlang radio beluister om uit de opeenhoping van allerlei tegen strijdige berichten de waarheid te halen Binst mijn verlof heb ik dat niet ge daan. Om iets te doen en om wille van de verveling heb ik een boek gelezen. Het was een uit het Duits in het Ne derlands vertaald werk van een Zwitser doctor en professor Fretz Lieb. De man noemt zich christelijk, maar Rooms zal hij wel niet zijn. Zijn boek draagt als opschrift Rus land onderweg als onderschrift De Russische mens tusschen christendom en communisme.» Zijn inzicht is Rusland en West-Euro pa te doen kennen en West-Europa te overtuigen dat het in vrede met Rus land kan leven en er niet hoeft tegen te vechten. Edel opzet. Wij Westelingen hebben eerbied voor het Leven dat de schoonste Gave is van God wij verafschuwen oorlog als massa-moord. Gij zult niet doodslaan blijft voor ons het groote ge bod. Na oen meesterlijk betoog over de Russische ziel en den invloed op haar van de meteloze russische vlakte in te genstelling met de westerse ziel gekwelt tussen de enge grenzen van talrijke kleine staten, en na een diepe studie o- ver de meesters der russische letterkun de. laat hij ons den oorsprong ontwik keling en evolutie van de russische om wenteling meeleven en hij doet het on partijdig. En het gaat over tie uitmoording der hoogere standen over de goddelozen be weging". over de afschaffing van de fa milie. de afschaffing van allen eigendom de afschaffing van het gezag in dc school en wat weet ik nog al en telkens keert het terug als een refrein maai er is reeds veel veranderd, het komt stilaan in orde. Jawel, er is veel veranderd. De gods dienst is weer toegelaten niet om princiepsreden maar om politieke reden Het gezin is in ere hersteld voor zoo veel en de vruchtafdrijving is verbo den - niet om princieps reden maar omdat er teveel vrouwen het leven bij lieten, omdat er teveel kinderen moeten gemist worden, omdat de kinderen in 't wilde opgegroeid buiten familieverbond den staat te veel last berokkenden. Maar niet omdat het kwaad is. In de school waren de kinderen mees ter geen straffen meer en de meester moest les geven over wat de kinderen wilden en jongens en meisjes werden samen opgevoed en opgeleerd. Het sys teem ging failliet... enz. Waarlijk het lezen waard en als con clusie datgene wat de schrijver er niet uithaalt. Als de volgelingen van üarl Marx na min dan twintig jaar practijk al die theorie» van hun meester als vaisch en vol slechte gevolgen moeten afkeuren en overboord werpen waarom worden ze dan niet een beetje ootmoediger en gaan ze zelf niet om les inplaats van ie dereen de les te willen lezen Waarom werpen ze den valschen profeet niet o- verboord Waarom aanvaarden ze de leer van Christus niet Wien men na hon derd keer twintig jaar geen enkel e1"- reur kan ten laste leggen CINE NOVA Brusseistraat NINOVE Kortelings opening CINÉ NOVA j i ie"

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Denderklok | 1947 | | pagina 1