Weet U wat Communistiie is i
Communisme is een complete levens-
philosophie. Het heeft theorie en prac-
ti.ik Het wil niet enkel een staat zijn
maar ook een kerk die oordeel velt over
het geweten der mensen. Het is een doc
trine ter zaligheid ven den mens en als
zodanig eist zij hem totaal voor zich op.
met ziel en lichaam. In dien zin is het
totalitaristisch.
Het had zijn ontstaan m de hersenen
var. een Duitser. Karl Marx., die zowel
van vaders als van moeders zijde, alhoe
wel zijn vader advocaat was. van een
langen tak rabbi's afstamde. Hij werd
den oen Mei 1318 in de Duitse stad Trier
geboren. Op zesjarigen leeftijd werd
Karl Marx gedoopt. Zijn familie werd
christen niet om godsdienstige, maar om
politieke en commerciële redenen.
Op negentienjarigen leeftijd liet hij
zich inschrijven aan de Berlijnse Uni
versiteit om er vechten te studeren maar
vooral zoals hij het in zijn eigen taal
zegt om met de philosophic te worste
len In dien tijd waren dc Duitse uni
versiteiten verplicht de philosophic van
Hegel te doceren, die m 1831 was gestor
ven Marx doop hals over kop in de
haast onbegrijpelijke abstracties van He
gel. wiens philosophic bekend stond on
der den naam van dialectisch idealisme:
idealisme omdat deze philosophic zich
bezig hield met ideeën, gedachten en
geest, als de enige werkelijkheid van
het universum dialectisch, want ze be
schreef de methode waardoor gedach
ten en ideeën worden ontwikkeld, na
melijk door contradictie.
Voor Hegel bestaan ei geen onveran
derlijke waarheden of principes. Ideeën
zi.in beweeglijk en men komt er toe
door een debatteerproces waarin ze. als
een tennisbal, heen en weer over het net
worden geslagen tot er een punt wordt
gescoord. Vooreerst is er de bevestiging
van de idee, dan de ontkenning dooreen
andere idee en lenslott' de synthese var,
de twee. Veronderstel dat het probleem
ter discussie het schilderen van een ka
mer betreft. Een eerste groep wil ze in
het blauw zetten een andere pleit vooi
groen En uiteindelijk duikt uit het con
flict der ideeën de synthese op en de
kamer wordt in 't rood geschilderd. Dit
is inderdaad een overdreven vereenvou
digde verklaring van de Hegeliaanse phi-
iosophie zo eenvoudig zelfs dat.indien He
gel ze moest horen hij zich in zijn graf
zou omkeren. Maar het is zeer dikwijls
zaak der philosophen de eenvoudige din
gen van het leven re verduisteren en te
compliceren.
Marx was geweldig aangegrepen dooi
de dialectische zijde van Hegel- die
loochende dat er ook maar een waar
heid permanent was of een principe on
veranderlijk. in zoverre dat Marx in
1841. aan de universiteit te Jena een
Joctoi sthesis voortbracht waar -
van het karakter zo dialectisch was dat
de tweede zin den eersten tegensprak en
de derde de eerste twee weer samen
bracht En dan begon hij de ganse serie
weer opnieuw, van het begin af. In de
inleiding van dit bizare schrijfst.ukje
resumeerde Marx zijn thesis in den vol
genden zin Ik haat alle goden
In het jaar waarin hij zijn aoctorstitel
behaalde, ontketende zich in 'Duitsland
de meest populaire aanval op het Chris
tendom d:e er in dit lar^f tot dan toe
ooil het licht zag. Terw ifl andere Duit
sers. zoals Strauss en Bauer, trachtten
het christendom te vernietigen door his
torische kritiek, zo trachtte Ludwig Feu-
erbach in zijn Essentie van het Christen
dom d<' philosophic te vernietigen door
een volslagen materialisme. Marx las
dit boek en er wordt verhaald dat zijn
enthousiasme geen grenzen kende
Feuerbach doodde het idealisme van
Hegel waai van deze toch nooit erg had
gehouden en vernietigde eveneens alle
religie door aan te tonen dat ze een il
lusie was die in het menselijk verstand
was ontworpen, Feuerbach deed dit door
alle gedachten, ideeën en geest te ont
kennen en door te bevestigen dat de
materie de fundamentele waarheid is.
De mens is wat hij eet
Nu de Goden onttroond waren dacht
?»lai x een lumineust1 idee te hebben.
Zou het niet buitengewoon zijn de dia
lectische methode, die Hegel op de idee-
en toepaste, nu ook op de materie te
gaan toepassen Dit was dan de ge
boorte van het dialectisch materialisme,
de philosophic van het communisme.
Voortaan zou Marx een contradictie
zien in de essentie van de realiteit zelve.
Er is geen behoefte aan God om de ma
terie te verklaren daar de materie zelf
mei beweging begiftigd is ze ontwik
kelt schokken, tegenstellingen botsingen
strijd en catastrophen. Het ganse uni
versum is diulectarisch. Ziet u nog niet
wat er van komt De werkelijkheid is
i evolutionnair.
Marx was eveneens geweldig geim-
pi essionneerd door een pamflet, van den
Fransman Proudhon die getracht had
de dialectiek van HegeJ op de economie
rot t«' passen. Het grote probleem, zei
Proudhon. is economisch, niet politiek
of sociaal. Op zekeren dag suggereerde
Proudhon dat het kapitaal misschien
wel de bevestigende zijde was van dc
dialectiek, die dan op zijn beurt de con
tradictie deed ontstaan, den arbeid. Er
moest dan wel ergens een synthese te
vinden zijn die een wijziging in het ei
gendomsrecht zou insluiten.
De Fransman nam de leiding en de
Duitser volgde. Tegenstrijdige elemen
ten in dc materie worden tegenstrijdige
elementen in de economische maat
schappij. die in don vorm van klassen
aan den dag treden. De klassen zijn fun
damenteel tweevoudig exploiteurs en
geëxploiteeuden. of. in moderne taal.
het kapitaal en de arbeid. Tussen beide
kan niets anders bestaan dan een niet
te verzoenen vijandschap. De geschie
denis van dc ganse menselijke maat
schappij, in het verleden en heden nog.
is niets anders geweest dan een klassen
strijd (communistisch Manifest). Po
litiek. godsdienst, vrije wil. kunst, we
tenschap en philosophie. alles, volgens
Marx. zijn slechts bovenstructuren. bij
producten van de productie. Als de klas
senloze maatschappij zal gevestigd zijn.
door de liquidatie van de exploiterende
klasse, dan zullen de literatuur, de
kunst, de wetenschap, de opvoeding en
de muziek een weergave worden van de
communistische ideologie.
de eritiek van den Godsdienst. Een ver
klaring die niet algemeen bekend is.
maar die een schril licht werpt op de
houding van het communisme tegenover
den godsdienst, is deze van Marx zelve
«Het communisme neemt een aanvang
op het ogenblik dat het atheïsme een
aanvang neemt Maar alhoewel het
communisme God verloochent, erkent
het een anderen god de communisti
sche collectiviteit waai'voor de mens
moet buigen aan wiens nieuwe altaren,
do fabrieken, zij hun offergaven moeten
brengen voor wiens wil. uitgedrukt
door den dictator, zij volledigen afstand
moeten doen van zichzelf voor wiens
geheime politie, als de nieuwe priester
schap. zij met het propagandabrouvvsel
worden gelaafd en alhoewel zij geen
ledig graf hebben dat hun hoop kan ge
ven. toch hebben zij nog het lijk van
Lenin dat periodiek met balsems wordt
ingespoten om een schijn van leven te
wekken, daar waar enkel dood is en ver
rotting.
.Maar het moet worden gezegd dat het
Marx als een verdienste mag worden
aangerekend dat hij de crisis der kapi
talistische maatschappij heeft voorzien
Slechts drie anderen zagen dit even
klaar, maar van uit gans verschillende
gezichtshoeken Paus Pius IX. Dosto
evski en Nietzsche. Maar alhoewel Mar s
m staat was de crisis aan te kondigen,
was hij toch niet in staat de passende
Maar hoe zal de maatschappij d«tl' 'Róssing te vinden, want hij ging uit
fundamentele revolutionnaire transfor
matie ondergaan Door een revolutie
waarin de werkende klasse van zijn po
litieke suprematie zal gebruik maken of
geleidelijk al het kapitaal aan de bour
geoisie te ontwringen, door de instru
menten der productie in de handen van
den staat te centraliseren. In den begin
ne kan dit niet anders worden gedaan
dan door despotische inbreuken op het
eigendomsrecht. De bewapening van de
arbeiders met geweren en munitie moet
worden doorgevoerd en het nodige moet
worden gedaan om te beletten dat het
leger tegen de arbeiders zou worden op
geroepen. De arbeiders moeten niet wor
den misleid door democratische plathe
den over vrijheid. Hun strijdkreet moet
zijn de bestendige revolutie (Marx
toespraak tot den Bond der Communis
ten in 1850».
De communistische theorie over de
moraal zegt dat alle morele normen ont
staan uit bepaalde economische condi
ties. Moraal in overeenstemming met de
eeuwige wet van God. zoals deze afge
straald is in het geweten van den mens.
wordt verworpen, daar het niet God is.
maar de economie die de moraal doet
ontstaan. Alle moraal is voor de commu
nisten «klasse-moraal». Indien ge dus
alle klassen over boord werpt door de-
revolutionnaire onteigening van allen
die eigendom bezitten, dan is er ook
geen noodzakelijkheid meer voor wat
bougeois moraal wordt genoemd.
Hun verklaring van moraal is dan
zeer eenvoudig Het doel wettigt de
middelen, de noodzakelijkheid van de
revolutie bepaalt de moraal vandaar
dan dat alles wat het revolutionnaire
omverwerpen van de democratie in de
hand kan werken, of de gewelddadige
onteigening van hen die eigendom be
zitten als een moreel goede daad kan
worden beschouwd. Al wat de revolutie
tegenwerkt, zoals de weigering der or
ders \an den dictator uit te voeren. ir
een moreel slechte daad
Zo ziet de communist geen contra
dictie in zijn morele wet. wanneer hij
bijvoorbeeld een jaar sympathiek staat
tegenover den godsdienst, om hem dan
een volgend jaar te vervolgen Of wan
neer hij op zeker ogenblik bondgenoot
schap zoekt met de democratie om ze
dan op een ander oogenblik omver te
werpen. Of wanneer hij een verdrag
sluit met het nazisme om er daarna den
strijd tegen aan te vatten. Of wanneer
zoals Molotov zeide. hij «fascisme enkel
als een kwestie van smaak beschouwt.
Daar dc omstandigheden veranderen,
moeten er ook nieuwe technieken wor
den ontwikkeld, die voor de communis
ten alle even moreel zijn. daar ze de
revolutie bevorderen. Is er dan geen en
kele grens aan hun chicanes, hun dub
belzinnigheid en schurkerij 0 Geen en
kele. absoluut geen enkele.
Er wordt soms gezegd dat het commu
nisme niet tegen den godsdienst is. Wel.
het fundamentele principe dat aan de
basis ligt van Marx' geschriften, zegt
dat de mens op twee wijzer, aan zich
zelf werd vervreemd door den gods
dienst en door het privaat-bezit. Gods
dienst vervreemdt den mens aan zich
zelf door hem aan God te onderwerpen;
privaat-bezit vervreemdt den mens aan
zichzelf dooi hem aan een werkgever
te onderwerpen. Hieruit volgt dan, dat.
indien de mens ooit weer zichzelf wil
worden, zowel de godsdienst^ als het
privaat bezit moeten vernietigd wor
den. Dit was de reden waarom Marx
aanprees dat de vernieuwing der maat
schappij een aanvang moest nemen met
van" He- fundamentele onderstelling der
kapitalisten, ^melijk het primaat van
het economische. "Communisme is in
werkelijkheid niets anders dan een mo
nopolistisch kapitalisme met een vér-
zwering. Zijn philosophie van het dia
lectisch materialisme is niets anders dan
een gekke samenflansing van pleistert
jes van Hegel en Feuerbach die aan el
kaar werden genaaid om de naaktheid
van Marx' ideeën te bedekken. Men kan
al even goed proberen een levend orga
nisme te maken uit den kop van een os.
het lichaam van een kanarie en den
staart van een ichthyosaurus, als een
levende philosophie op te bouwen met
de rafeltjes der haarkloverijen van He
gel en Feuerbach. De vergissingen zijn
zo klaarblijkelijk voor een nadenkenden
geest, dat een weerlegging werkelijk o-
verbodig wordt.
Zoals de primitieve volken gewoonlijk
aannamen dat er in de stenen en de bloe
men. in de wolken en in den donder gees
ten huisden, zo nam Marx aan dat er in
de materie geest en rede ahnwezig wa
ren en dat hij die er in merkelijkheid
ook zou kunnen uithalen, zoals een goo
chelaar konijntjes uit een hoed trekt of
bloemenruikers uit zijn mouw.
Nadat hij eerst aangenomen heeft dat
de materie revolutionair is. gaat hij
naar de geschiedenis om daar aan te to
nen dat zijn theorie juist is en dat de
ganse geschiedenis economisch gedeter
mineerd wordt. Maar ook dit is onge
zond. Vooreerst, indien de geschiedenis
dialectisch is. waarom zou zij dan op
houden dit te zijn zodra het commu
nisme aan bod komt Waarom zou het
communisme zijn tegenstelling niet in
het leven roepen, zoals Trotsky isme. en
waarom zouden dan beiden ook niet in
iets anders veranderen, hij voorbeeld
fascisme Marx verwart voortdurend
oorzaak en voorwaarde. Een venster i«
een voorwaarde tot licht maar geen oor
zaak Economische productievoorwaar-
den conditionneren de wet. literatuur,
kunst philosophie. maar zij zijn er niet
de oorzaak van of doen ze niet ontstaan.
Zoals de meeste onpractische mensen
(en Marx was een onpractiseh mens
het grootste gedeelte van zijn leven
moest hij door een rijken vriend wor
den onderhouden) isoleert hij een fac
tor uit het leven, namelijk de econo
mische. en laat dan toe dat die heele-
maal naar zijn hoofd stijgt, zoals wijn
op een lege maag. Indien de economi
sche productiemethodes werkelijk de
drijvende krachten waren van de ge
schiedenis waarom moet de mens dan
nog zijn revolutionnairen gloed in de
weegschaal werpen Waarom dan niet
lui in zijn zetel gaan liggen en de Daily
Worker lezen tot het met de revolutie
is gebeurd
Te beweren, zoals de communisten,
dat morele normen enkel noodzakelijk
zijn om de kapitalistische methodes te
justifiëren is nonsens, want de christe
lijke normen bestonden reeds eeuwen
vóór de kapitalistische productiemetho
de haar ontstaan kende. Ook kan niet
worden beweerd dat de christelijke nor
men steeds gebaseerd waren op de ver
dediging van het bezit, want hoe meer
men de christelijke normen in practijk
brengt, hoe minder men ook aan bezit
gehecht wordt. Indien, zoals de commu
nisten beweren, de christelijke morele
wet een klasse-moraal is. hoe komt
het dan dat ze heilige heeft voortge
bracht in alle klassen, van boeren tot
koningen, en dat het grootste aartal
heiligen voorkomt uit wat de commu
nisten de klasse der proletariërs noe
men Indien de christelijke moraal ooit
bedoeld was geweest om de heersende
klasse te beschermen, dan zou de Hei
land nooit zijn Apostelen tussen vissers
hebben gezocht of had de Kerk nooit
een Don Bosco of een H. Theresia heilig
verklaard.
Er is ook geen enkel Russisch idee in
do ganse philosophie van het communis
me. In haar ontstaan is ze bourgeois.
Westers materialistisch en kapitalistisch
Hoe kwam ze ooit in Rusland Klaar
blijkelijk door de verspreiding der idee
ën door hen die de apostelen van Ma.
werden. Deze verspreiding gebeurde
concrete wijze gedurende den eerste
wereldoorlog. Duitsland trachtte in et
laatste poging om zichzelf te redd< »i
Rusland naar zich toe te lokken, van i
Geallieerden weg. Een middel om tl:'
te doen was in Rusland een revolutie
te beginnen. Met die bedoeling stompte
de Duitse Generale Staf 31 revolution
nairen in een spoorwegwagen, merkten
hem «Extra-territoriaal» en hingen hem
aan een trein die langs omwegen naar
Rusland vertrok. In dezen wagen zat o
a. Vladimir Ulianov (alias Nikolay Le
nin) die bij zijn aankomst in Petrograd
op een tank sprong en de revolutie be
gon te prediken. Terwijl Generaal Lu-
dendorf de positie van Lenin trachtte te
rechtvaardigen, zeide hij «Door Lenin
naar Rusland te zenden, laadde onze re
gering een bijzondere verantwoordelijk
heid op zich, maar van militair stand
punt uit bezien, is deze reis volkomen
gejustifieerd. Rusland moet vallen».
Duitsland, dat reeds de idee van het
communisme had gebaard, baarde nu
ook nog de werkelijkheid ervan. In 1939
betaalde Rusland zijn schuld aan Duits
land weer. toen het schandelijk verdrag
tussen de nazis en de communisten
werd ondertekend, waardoor de nazis
in de gelegenheid werden gesteld Euro
pa onder den voet te lopen en waardoor
het bewijs werd geleverd dat er geen
radicale tegenstelling bestaat tussen na
zisme en communisme. Ter gelegenheid
van de ondertekening van het pact. zei
de Molotov «Fascisme is enkel een
kwestie van smaak en onze vriendschap
werd dooi het bloed bezegeld». Spijtig
genoeg bleek dit het bloed van Polen
te zijn.
Nu weten we. aan de hand van buit
gemaakte nazi-documenten, in het bezit
van de State-Department, dat Rusland
in 1940 met Duitsland wou samengaan
om de Dardanellen en hot Midden-Oos
ten te veroveren, en dat het in 1943 ook
bereid was een afzonderlijken vrede in
dien Churchill en Roosevelt zich niet
accoord verklaarden met de Sovjet-in
vloedsfeer in Europa.
Het is een feit dat er heel wat in de
philosophie van het communisme te vin
den is dat anti-Russisch is in dien zin dat
het Russische volk nooit atheïst is ge
weest. Hun probleem was nooit het be
staan of niet-bestaan van God. maar wel
het conflict tussen goed en kwaad «mi
zijn weerslag op de wereld. Het mate
rialistisch atheïsme van het communis
me is een Duits importartikel, een nefas
te ideologie die op den langen duur niet
beter bij de Russische ziel kan passen
dan Duits bier bij de Russische maag.
Het feit dat Rusland communist kon
worden is op zichzelf de sterkste weei leg
ging van de communistische philosophic
Marx beweerde dat dit land het snelst
communist zou worden, dat het hoogst
geïndustrialiseerd zou zijn. want daar
zou het fundamenteel conflict tussen
kapitaal en arbeid ook het meest intens
zijn. Maar in werkelijkheid nam het
communisme een aanvang in een land
dat het minst van alle geïndustriali
seerd was.
Zeer weinig personen zien in hoe fun
damenteel de anti-these is tussen de phi
losophie van den Godmens en de ideo
logie van den mensgod, tussen Christus
en den Anti-ohrist. Sommigen leven nog
in de mening dat er een groote verschei
denheid van philosophieën bestaat waar
uit we nu kunnen kiezen. De reden is
dat zij de ogenschijnlijke variëteit van
relatieve opinies voor levenskracht aan
zien.
Er zijn geen duizenden opinies en op
vattingen waarop we ons leven kunnen
baseren, want nu zijn er enkel twee
ofwel zullen de mensen zich met God
verenigen of zij zullen worden ver
strooid. In de eerste groep zullen de Jo
den staan, de Protestanten en de Katho
lieken. ieder in overeenstemming met
het licht van zijn geweten, maar eens
gezind over de fundamentele morele op
vatting van het leven. Aan de andere
zijde zullen zij staan die het geweten,
de moraal, do familie, de matigheid en
het recht verwerpen. Wat ook de zijde
is die ge moogt kiezen, ieder heeft zijn
symbool, de gebalde vuisten van Goeden
Vrijdag of de biddende handen van Pa
sen. Indien u verlangt de instellingen te
hervormen en daarbij uw eigen nood
aan hervorming vergeet, dan kiest u het
symbool van de gebalde vuist, het sym
bool van haat en verbittering het svm-
4