Prachtig Poneelf eest
F, C. NINOVE en J. LEDE
Kristus Koning;
Als een jongen van een meisje houdt
Een en twintigste jaargang
Prijs per nummer 1,25 fr.
Zondag 26 Oktober 1947.
CHRISTEN, VLAAMSCH EN VOLKSGEZIND WEEKBLAD VOOR HET KANTON NINOVE
Drukker-Uitgever R. LUYSTERMAN-H AELTERMAN, Koepoortstraat 10 Nmove Handelsregister Aalst 1093.
PostchecKrekening 1862.54
Feestzaal ONS HUIS
Dreefstraat, Ninove
ZONDAG 26 OKTOBER1947
te 6 uur
door Arbeid en Kunst uit Aalst
lustig zangspel in 3 bedrijven, door Arie Entbroukx
PRIJZEN DER PLAATSEN Kaarten in ONS HUIS
20 en 15 fr. vanaf Zondag 19 Oktober
Nummeren bij het aankopen der kaarten
Er worden geen kaarten len huize aangeboden.
K. B. V. B.
ZONDAG 26 OCTOBER 1947 om 3 u. namiddag aan den Doorn
GROTE KAMPiOENSCHAPSMATCH TUSSEN
De jonge pioeg van Lede staat op dit ogenblik r.og ongeslagen
aan de leiding. Zal onze ploeg toekomende Zondag in zijn ze
gereeks gestuit worden Wie van deze twee ploegen in tip-top
vorm zal het halen
SUPPORTERS OP POST.
Twee
groots
ze
de
aan
wilden
meer
woorden Zonder bombast of
Ijodoe. kort en klaar, maar hoe
groot, hoe breed, hoe diep van betekenis
Mij is alle macht gegeven in de he
mel en op de aarde 1»
De propheet Isaïas spot met de geval
len Koning van Babylon In mateloze
trots heeft die koning bij zich zelf ge
zegd «Tot de hemel wil ik opstijgen
Boven de sterren van God. daar richt ik
mijn troon op Opstijgen zal ik boven
de hoogste wolken, gelijk zal ik zijn aan
de Allerhoogste. Nu is hij gevallen,
neergeploft in de hei. verzonken in de
diepste krocht. (Is. 14. 15)
Tegenover die roekeloze, hoogmoedige
woorden, staan zo waardig, zo rustig en
zo zeker deze die Kristus verkiaaid heelt
eens aan Zijne Apostelen, eens aan den
trotsen Romeinse Pilatus «Mij is alle
macht gegeven in de hemel en op d<
aarde
Sinds ile koning van Babyion zijn er
koningen of keizers luier of duces bij
hondertallen geweest. Ze bezaten een
macht die zeer vei is uitgebreid
waanden zich de allergrootsten op
wereld, ja zo groot als God zeil.
Wiens macht zij zich niet meer
onderwerpen, wiens gezag zij niet
wilden erkennen, maai die vcimetel-
heid. die onwaarheid brengt hen telkens
tot een treurig en tragis einde: Dat keit
ons de geschiedenis.
Kiistus is Koning. Kristus blijft Ko
ning over de gehele wereld
Bij een oppervlakke beschouwing kan
het echter soms dc schijn hebben alsof
dit niet waar is. alsof het een bewering
is die door de feitelijke werkelijkheid
wordt tegengesproken.
Zijn er niet millioenen die zelfs nooit
van Kristus gehoord hebben Zijn ei
niet millioenen die Zijn naam kennen,
maar zich niets van Hem en van zijn
Koningsrechten aantrekken, en zelfs bru
taalweg weigeren Hem tils hun Koning
te erkennen en te eerbiedigen Kan
men bij zoveel onkunde en miskenning
nog spreken van een heersen van Kris
tus Koning
Wat daarop antwoorden
Bedenken wij vooreerst dit Zelfs al
zou heel het mensdom, in blok. van de
jongste tot de oudste, van de armste tot
de rijkste, van dc ongeletterste tot de
geleerdste positief weigeren het Koning
schap van Kristus te aanvaarden, en
zich daartegen zou verzetten dan nog
zou dien troon van Kristus Koning iits-
vast en onwankelbaar blijven staan
De gehele Schepping van planten en
dieren, van sterren en planeten, van en
gelen. cherubijnen en seraphijnen blijft
luid en klaar de erkenning en eerbiedi
ging van Kristus' Koningschap uitjub-
belen en verkondigen. En eens komt
een dag waarop tegen wil en dank die
ganse mensheid, met zijn opstand en
weigering. voor dien Allermachtige Ko
ning de volle rekenschap zal moeten ge
ven en wel zal moeten, willen of niet.
zich neerleggen bij Zijn Koninklijk be
sluit en beslissing wanneer Hij zeggen
zal Ga weg van Mij. vervloekten, in
het eeuwig vuur. Want vast staat hel
en zegezeker Mij is alle macht gege
ven in de hemel en op de aarde
Maar. do feitelijke werkelijkheid is
niet zo. In alle landen en onder alle vol- f
keren telt Kristus zijn getrouwen. Hij
beschikt over een leger van duizenden
en honderdduizenden priesters en kloos
terlingen die zich voor geheel hun leven
in Zijn dienst hebben gesteld. In eigen
land of in de verste uithoeken van de
wereld, tot bij de meest onbeschaafde
volkeren of in de onguurste klimaten
stuurt Hij hen uit. en Hij geeft hun
slechts een taak. en wekt in hun hart
maar één verlangen verovering te ma
ken vooi Hem. hun Koning et» hun Kris
tus 1
Kn ook buiten het getal priesters en
kloosterlingen vindt Kristus zijn getrou
wen Ook onder de leken vindt Hij er
millioenen en millioenen voor wie Zijn
wet en Zijn wil het hoogste goed. en
naai Wiens leer en voorbeeld hun ganse
leven schikken en richten. Met zuivere
i-n gemeende goeden wil laten zij in hun
dagelijks leven wat Hij afkeurt en ver
biedt. volbrengen zij al wat Hij oplegt
en gebiedt. Welk een Koning kan over
zulk een schaar getrouwe volgelingen
neerzien meer dan 19 eeuwen na dat
Hij schandelijk aan een kruis geklon
ken gestorven is
Nog andere beschouwingen kan men
laten gelden om duidelijk te maken, dat
de mensenboosheid Kristus' Koning
schap niet ijdel en zinledig heeft ge
maakt. Let op de verschillende geeste
stromingen die vijandig staan tegenover
het Kristcndom. Bij nadere beschou
wing blijkt meestal, dat ook zij, zonder
het te weten en zonder het te willen
den invloed ondergaan van onzen Ko
ning Kristus. Want waar zulke stromin
gen vooropkomen is gewoonlijk een of
ander waarheid, die door Kristus is ver
kondigd en waarop Hij met onvergete
lijke ernst de aandacht heeft gericht.
Denk aan liberalisme, communisme,
humanisme. Als zij ijveren voor de vrij
heid van de mens. of voor een zo rijk
mogelijke ontwikkeling van de mense
lijke persoonlijkheid, dan zijn dat ideën
door kristcn-voorouders hun achtergela
ten. Hun fout is niet. dat zij zulke ideën
voorstaan, maar dat zij daarbij te een
zijdig te werk gaan en andere belang
rijke waarheden voorbijzien en brutaal
weg ontkennen, terwijl zij bovendien
soms zou men zeggen tegen beter weten
in het kristcndom beschuldigen vij
andig te staan tegenover ideën die zij
juist aan het kristcndom ontleend heb
ben
Waarom leren onze moeders hunne
kinderen van hun kleinste kinderjaren
naar het kruis opzien en een kruisken
maken Waarom leren onze vaders hun
jongens den weg naar de kerk en de
Sacramenten, waarom geven zij hen de
begrippen van zachtheid, naastenliefde
en eerlijkheid Van wie hebben de ou
ders het gezag gekregen en door wie
worden zij geholpen en gesterkt in de
moeilijke taak van de opvoeding hunner
kroost
Het is voor de echte kristen mensen
een rijke bron van rechtmatige en hart
versterkende kristelijke fierheid zich in
het leger te voelen van zoo een Almach
tige Koning en te weten dat zij in last
en vreugde de leer en wet volgen van
Hem die in volle recht zegt en verkon
digt Mij is ALLE macht gegeven in
de hemel en op de aarde.
ALLO, C. V. P.
Na een tijdje van stilstand gedurende
de vacantiemaanden. althans een ogen
schijnlijke stilstand voor de gewone C.
V. P-er, werd de werking door onze
plaatselijke afdeling deze dagen op
nieuw ingezet.
De verkiezingen voor een nieuwe,
minder talrijke, partijraad en de aan
duiding van een verjongd en werklus
tig dagelijks bestuur, die zo pas achter
de rugzijn. laten iedereen toe te hopen
op een druk en vruchtbaar politiek le
ven in de schoot der partij.
Er is een einde gekomen aan het sla
bakken waar wel eens over geklaagd
werd.
Na de stichting van de C.V.P. afde
ling nog geen 3 jaren geleden en de we
derwaardigheden van de opeenvolgende
kiescampagnes te voeren met jeugdige
kaders, na het tastend zoeken naar de
best aangepaste organisatievorm, moest
men normaal een verzwakking van de
partijwerking en een vermindering van
de wervingskracht verwachten.
De jonge afdeling, moe van de opeen
volgende inspanningen, maakte een
moeilijke tijd door die wij wel als een
groeiperiode mogen beschouwen.
Thans is zij terug op krachten geko
men. de periode van stilstand is voorbij,
en er wordt kordaat en doelbewust aan
gepakt.
Onder de leiding en de stuwing van
de pasverkozen voorzitter Mr. De Rie-
maecker en met het wakker stel mannen
dat met hem de teugels van de acdeling
in handen gekregen heeft, gaan alie C.
V. P-ers opnieuw aan 't werk. En. voor
wie hun bekwaamheid, hun werkver
mogen en hun toewijding kent. laat het
geen twijfel dat de verdere uitbouw
van de afdeling in al haar onderdelen
en de verwezenlijking van haar pro
gramma krachtdadig zullen voortgezet
worden.
Voorzeker, het werk zal hen niet ont
breken. daar kan de ontslagnemende
voorzitter aan wie wij hier terloops
een hernieuwde en genegen hulde van
dank en waardering om het geleverd
werk willen brengen alles van ge
tuigen.
Zij moeten daarbij dan ook kunnen
rekenen, MOETEN zeggen we. op de
genegen en eendrachtige medewerking
van alle partijleden.
Immers, zij werden op den post dien
zij bekleden gesteld door de wil van de
overgrote meerderheid van ons allen.
vervolg op tweede blad.
den. Kijk naar Nothomb kijk naar de
Dorlodot.
Wij bekampen de besmettelijke mi
crobe zetten valse gedachten recht,
verwittigen onze vrienden als Spaak
hun een papieren staart aanbindt. Het
socialistisch manoeuvre is bezig met luk
ken.
Moesten er nu verkiezingen gehouden
worden C.V.P. verliest vijf en dertig
procent van zijn kiezers. Er zijn in de
laatste congressen weer beloften gedaan
Beloften wegen lichter dan papieren
bloemen. Beloften wij hebben er reeds
een mande vol - maar er kwam nog
geen gx-am realiteit van in huis.
Wij luiden de alarm klok voor C.V.P.
niet de doodsklok.
■Achtböie Onbekende hebt gij durf ge
noeg om mee te luiden Intussen groet
ik u als een mindere zijn meerdere. Ik
ben simpele soldaat en C.V.P.. Gij ge
mandateerd afgevaardigde zijt officier.
De soldaat biedt zijn officier de wapens.
Ik bied Ued. de vulpen
OP DEN UITKIJK
Dit is een open brief aan een Arhtpare
Onbekende.
Het gebeurde te Zottegem op de C.V.
P. vergadering. Député Vanden Berghe
in den loop zijner rede kloeg over de
aanvallen van zeker bevriende pers.
Gij. achtbare Onbekende, hebt geroe
pen De Denderklok
Geen namen noemen zei de Député.
Achtbare Onbekende, hartelijk gefe
liciteerd voor uw durf. Kent gij nog
zoo'n paar durvers Kom er mee naar
De Denderklok en wij stichten een so
ciëteit.
Onze samenleving heeft grote nood
brood men eet diens
aan mensjchen met karakter.
Wiens bi'ood men eet. diens woord
men spreekt is een oude spreuk.
Zij was nooit zo waar dan heden ten
dage. Het leven wordt met den dag een
steeds dichter net van door elkaar lo
pende belangen. De rijke mensch zelf
voelt zich afhankelijk van anderen, en
heeft geen vrije spreek meer. Wie vrije
spreek wil hebben moet een soort Fran-
cisdus van Assisië zijn die de samenle
ving haar geld. haar consideratie, haar
invloed naar het hoofd werpt en zich
arm maar vrij ten dienste stelt van de
Waarheid.
Die taak heeft De Denderklok op zich
genomen. Zij wil geen excuus vragen
omdat ze haar ongewijde handen heeft
uitgestoken naar de ark der Montoyer-
straat. Zij staat in dienst van de chris
telijke wereldbeschouwing gelijk ze
praktisch werd uitgebouwd in de Pau
selijke wereldbrieven.
Nazisme en Marxisme, tweelingsbroe
ders geboren uit een Duitsehe. duistere
en valsche wijsbegeerte hebben veel
geesten vergiftigd. De Denderklok doet
mee aan den groten kuis en vaagt voor
eigen deur.
Deze week nog gewaagde «de Nieuwe
Gids» ter verdediging van C.V.P. over
tegenstrijdige belangen en predikt klas-
samengaan in de partij.
Het Marxisme leert het bestaan van
tegenstrijdige belangen en pretikt klas
senstrijd.
De lering der Pausen leert dat «recht
matige» belangen niet in strijd zijn met
malkaar maar malkaar aanvullen en
zij predikt samenwerking.
De wereld heeft tegen het Nazisme
gevqchten en al vechten de kwade mi
croben ingeslikt.
De Duitschers zijn in veertig" in het
Land gekomen, en ze wilden ons «dres
seren». Ze hebben ons leren in de rij
staan en zwijgen gelijk kinderen die op
teken van de bel het schoollokaal bin
nen stappen. Hemel, wat hebben wij
«de file» gedaan
Na de Duitschers zijn de Marxistische
democi-aten gekomen. Zij ook leren het
oppergezag van den staat en de afhan-
jkelijkheid van het individu en wij
hebben voort in de rij gestaan en ge-
Izwegen. met ijskoude voeten in den Win
Iter, met risico van zonneslag in den Zo-
Imer.
Later is C.V.P. het gezag met de so
cialisten gaan delen.
C.V.P. leert respect voor het mensen
leven, voor menselijke vrijheid, voor
menselijke waardigheid. C.V.P. leert dat
de rol van den Staat is in dienst te staan
van de mensen.
Het doel van het Marxisme is prole-
tarisatie der massa.
Het doel van C.V.P. is déproletarisatie
Maar wij gaan voort in de rij gaan
staan en zwijgen in koude en hitte, in
regen en in wind. De C.V.P. ministers
hebben er nog enige «files» bijgemaakt
om ons goed in te printen dat wij niets
zijn. niets kunnen dan bij de genade
van den oppermachtigen staat.
Wij trappelen van ongeduld in de rij
en zwijgen niet... tot grote mistevre
denheid van hun excellenties.
Onze députés zwijgen het Comité
der Montoyerstraat heeft hun lot in han-
De Dender klok