I lans Worst
En waar da ster bleef stille staan
KERSTMIS
A. DE BRAUWER-DE M0NT
NINOVE
ffns vaït
52, Denderkaai, Tel. 172
m
TE NINOVE
Drie en twintigste 'Jaargang
Prijs per nummer 1,2.5 Fr.
Zondag 2j December 1949
Postcheckrekening 1862.54
CHRISTEN, VLAAMS EN VOLKSGEZIND WEEKBLAD VOOR HET KANTON NINOVE
Drukker-Uitgever R. LUYSTERMAN-H AELTERMAN, Koepoortstraat, 10, Ninove Handelsregister Aalst 1093.
Wegens enorme bijval van de eerste vertoning
Maandag 2 Januari, in de feestzaal Ons Huis te 7.30 u.
de K.S.A.-Toneelgroep verzorgt de heropvoering van
Meesterlijk studentenspel in drie kapittels,
door de befaamde toneelschrijver regisseur Anton Van de Velde
3 volle uren sprankelende humor, zang, muziek, dans
maar ook pakkend, diepzinnig en vormend spel.
Dit stuk missen zou een leemte later in Uw algemene
cultuur. U moet het (nog eens zien
ZONDAG 25 DECEMBER - Kerstdag te 17.30 uur.
Ninove ONS HUIS
HET NIEUW NEDERLANDS TONEEL - Bestuur Fr. Poos.
Lx-Artisten Kon. Ned. Schouwburg - Gent
voert op
Kerstmislegende door F. Timmermans en Ed Veterman
Treden verder op Gaby Bouüaert, Eivire Ergo. Francienne Maene
Diane De Ghouy, Frans Rogge, Edgar Depont, G. Gijselinck
J. Ten Heuvel, P. De Vries. Regie Frans Poos.
Prijzen der plaatsen 25, 20 en 15 Fr.
Kaarten op voorhand in ONS HUiS
ZALIGE HOOGDAG
Een kindie in een wieg. I- er
mysterie Dieper dan dat van
een dieper
het nieuwe
leven Wij worden daar stil van Wat kan
een mens anders Hier is iets gebeurd waar
we geen vat ep hebben En daarbij zo klein zo
onbeholpen-menselijk lijkt I et. dat liet ons
helemaal ontwapent. Een geluk dat ons over
weldigt van binnen uit Het heeft iets godde
lijks en menselijks terzvifderti d. iets dat we
zeer ver voelen en toch diep in on.-- We weten
het zo schoon, dat het al onze wetenschap en
kunde ver achter zich laat Daan m zijn we
alleen maar simpel-bi: en zoude n er haast
gaan voor knielen
En welke belofte zit er niet in Een nieuw
mensenleven 'n Nieuw mensenhart Een
nieuwe wereld Alles is hier nog mogelijk
en dat kleine lewn daar. nog een onontsloten
schatkamer van Gods neppende almacht.
Is er een dieper mysterie dan dat van het
nieuwe leven We worden daar stil van.
Wat Kunnen we anders
Eens is de hele wereld stil geworden voor
een mysterie, tintelend van Gods scheppende
almacht Een nieuwe wereld en een nieuw
begin. Zo klein, z.o onbeholpen menselijk leek
bet en toch zo overweldigend dat we het nooit
ten volle zullen begrijpen. Zo oneindig en
toch zo diep in ons als alleen Gods Leven dat
kan zijn. Een goddelijk mensenkind, waarte
genover het schoonste dat we in onze ar
moede doen kunnen" is te zwijgen en te
knielen en blij te zijn.
En nooit was er een belofte als deze Een
nieuwe wereld lag in dit kind. Een wereld
van liefde.
Kerstmis ÜM9 Opnieuw wordt God* won
derdadig Leven een my-terie midden onder
ons. een kind. Waarbij we ook weer niets an
ders kunnen dan stil en gelukkig zijn. Want
altijd blijft het ons overtreffen en toch ook
overrompelen in zijn grote eenvo ud
Maar méér is het nog het is een rijke be
lofte diep 1:1 ons. Alles is nu weer mogelijk.
Kinderen worden en een hele wereld nog
zien openliggen voor ons langs alle kanton
het oude verhaal van ons leven met al zijn
onhebbelijkheden en zwakheden stuk scheu
ren en nu opnieuw beginnen met het verhaal
van het Kerstekind dat zijn leven herbegint
in ons zelf Kerstekind worden en een heel
nieuwe wereld gaan stichten rondom ons. een
wereld van eenvoud en van liefde dat is wel
het grootste mysterie, dat een Kind ons op
Kerstdag aanbieden komt
Is er een kind dat niet in het leven gelooft'.'
Wie dat niet meer doet heeft gedaan met le
ven. Hij is een versleten mens geworden,
iemand zonder diepe, echte betekenis.
Wie kind Gods is, gelooft in het Leven. Het
is een paraat staan, met open armen en hart,
v. or Gods e> uw; eucdige liefde. Daarom zal
de urnoi aan kinderen toebehoren.
Omdat (iit Kindje werd geboren
bij sterreschijn
werden alle kindertjes uitverkoren,
Omdat d:t Kindje werd geboren
zullen alle kinder jes zalig zijn.
Omdat dit Kindje werd geboren
loopt er geen doolaard meer verloren
er schittert een ster in ieders hert.
De Hemel zoi kinderen toebehoren
daar op aarde dit Kindje geboren werd.
zo raoi
ven. Ten
n.'.'U te si
dichtbij
In ai.ebe
■111 u
mu
aan
liet niet in hierin
ansinn
gelo
te ais we er zó maar vóór ko-
Nooit t. oh zien we God van zo
is in een kind of in een Heilige,
is daar een nv- ster ie dat ons be-
inde-.'
or.s te
zernederen of te ontmoe-
?n blijven. We
s zeil gehecht.
zwakheden
worden stilaan zozeer
dat we zei's onze ge
niet meer missen kun-
heerst
digen.
.Maar veel moeilijker is het dat geloof in le
ve:. om te zetten, en als een kind altijd jong
te willi
aan on
breken
nor. We hebben ons een leventje opgebouwd
da. we nooit meer veranderen moeten, waar
we zustig onze eeuwige winterslaap kunnen
beginnen zonder neg ooit vng te moeten zijn
In nats van or.s open te kouden voor alles,
'hebben we ons verdedigd tegen elk offer en
else moeite die men van ons vragen mocht,
en meteen ons zelf ingekerkerd
Ingekerkerd ver v an de wereld zoals God
die vol oneindige heide schiep en zoals de
a: me II. Franciscus die beminde, ingekerkerd
ver van de warme mensenliefde die alle
kleinheid bretkt, v i r ook van Gods bloeiende
jeugd die elk ogenblik onze zonden en zwak
heden uitwissen wii om ons een nieuw, een
lie maal nieuw leven te laten beginnen.
In de oude tijd. vierden de Germanen on
Kerstdag de zonnewende, dit is het allereerste
begin van de komende Lente In onze chris-
tc ijke Kerstviering beeft dit een nog diepere
en symbol;.*ehe betekenis gekregen. De aarde
's alt'.id jong. Zij Kan altijd haar Lente her
beginnen. Maar rijker nog en onverwacht
en zonder Winterpijn is de Lente van ons
leven in dit Kind dat weer alles voor ons mo
gelijk maakt. Niet menselijkerwijze maar
meer dan dat Gods eigen kerstekind dat een
nieuw leven begint diep in ons
Laten we elkaar een Zalig Kerstfeest wen
sen dat is een diep. blij en stil geluk, een
mysterie van Leven en Liefde.
De heer KAREL FRANSMAN,
Volksvertegenwoordiger zal ZIT
DAG houden, ten zijnen huize,
Beverstraat, 9, iedere DINSDAG
van 1 0 tot 1 2 uur.
KOI.K^H ANI>FJi
ALLE SOORTEN KOLEN,
ALLE SOORTEN ANTHRACIETEN,
ONMIDDELLIJK BESCHIKBAAR
KERSTLIED
uit de 1GC eeuw)
Het viel een hemels dauwe
In een klevn maechdeken
Ten was noyt beter vrouwe,
Dat hield een kindeken,
Dat van haer was gheboren
En zij bleef rnaghet fijn.
O maghet uytverkoren,
Lof moet u altoos zijn.
Hoe blij was sy van binnen.
Aensiend haer kint minoot
Sy was vervult van minnen
En leyt hem op den schoot
Sy kus;; hem aen syn wanghen,
S. kust hem menich fout,
Dat hij quam syn ghevanghen
Verlossen ionck en out.
Maria, schoon fonteyne.
Da Or Godt syn rust in nam.
Bidt voor ons al ghemeyne
Jesus. dat zoete lam
Dat hij ons in wil laten
Int iiemelsche palleys,
Daer vreucht 1* boven maten,
En liefd' en soeten peys.
KERSTAVONDWiJDING of
-Ontwijding.
Er zijn meu.»en die de betekenis van den
Kerstavond n< g begrijpen en beleven. Men-
*en voei wie de Kerstnacht een Stille, een
Heilige Nacht is mensen die zich tot het
vieren van het belangrijkste gebeuren voor
de mensheid voorbereiden in don waren en
enigen zin die daartoe past.
Vroeger jaren brachten onze goede en diep
gelovige mensen dien avond door in boete
en gebed ze zaten stil en vroom bijeen in
den hui.-dijken kring, ze maakten het zich
gezellig om niets te verliezen van de wijding
van dien Nacht schoner dan de dagen
zoals Vondel het dichtte.
KERSTAVONDWIJDING - VIGILIEDAG
Die avond is een avond vol stille verwach
ting op de komst, niet van een aards gefan
taseerd kerstmannetje, beladen met vergan
kelijke geschenken maar van verwachting
op de komst die zich altijd hernieuwd, van
het Goddelijk Kind dat ons brengt het milde
Kerstgeschenk van Vreugde die nooit ver-
wei ut t i. var. Vrede die nooit vergaat.
Da. avond is een avond van boete en ver
ste:-. en wi. begrijpen de H. Kerk die
L; oden daartoe oplegt vlees te derven
en ooi; ;e vasten dien dag.
KERSTAVONDONTWIJDING
In die lande: waar de regeerders den Gods
dienst willen uitroeien en de mensen wiilen
terugbrengen rot het heidendom, i.- men den
iaalster, fi.id altijd begonnen met de stille
vroci.iheid van on geloof te gaan vervangen
deig lawaaierig gejoel en feestelijken dans.
in ;nnats var. liet stemmige atmosfeer van
den huiseUjken haard, van waar de gelovigen
zich rkwaarts begaven in de nodige stem-
mi: g om dat - r -ot e Kerstgebeuren te vieren
in dank en in bede. geven nu dt moderne
heidi -ien het opzwepende van .iazz-orkest,
het woelige van ronddraaiende koppels, het
feestelijke van ri l;versierde tafels Zo heb
ben het tevri- aan boord gelegd om het
godsdienstig gevoel \an de gelovigen af te
stompen en te verdoven. Et Satan conduit
Ie bal zou Gounod zingen.
W: stellen vast me' spijt en verontwaar
diging dat h- t wee! nvoord van de Lege
Ontwijdt
onze goede
den.
Gelovige mensen, steunt dat heidens ge
konkel met,
eerbiedigt den Kers avond.
ieder kerkelijk feest tot in
-taci zijn weerklank heeft gevon-
OPDAT ER MINDER
ZOU GELEDEN WORDEN.
De Christeliji.e Mutual isten hebben de
heerlijke maar h tast onverwezenlijkbare taak
op zich gene mei: het iijder. te bestri jden en
wie door ziekte gekweld wordt op te beuren
en te ondersteunen.
Deze taai; hoe schoon ook moest omwille
\an haar omvang, vooralsnog beperkt blijven
tot he; bestrijden van een sociale kwaal, die
de laatste jaren weer toenam en zoveel gezin
nen omvnmji.' de tuberculose.
Met hun IT e anti-teringsactie beogen de
Christelijk*. Mutualisten enerziids do bevol
king en inzender de jeugd voor te lichten no
pens de elementaire gezondheidsmaatregelen
en di- kinderen hijgiénische gewoonten aan
te leren en anderzijds de T.B.C.-patiënten op
te beuren en hun gezinnen geldelijk te on
dersteunen.
Ter verwezenlijking van de voorlichtings
actie werden 600.000 geïllustreerde anti-te-
ringstracten Levenskracht verspreid onder
Vervolg op het tweede blad.
DOOR DE PERISCOOP
in
rnijn jonge tijd hebben ze mij geleerd
dat de mens zich onderscheidt van de an
dere dieren door de mobiliteit van zijn aan
gezicht. Dit wil zeggen dat bij de mens alleen
dc gevoelens te lezen staan die hem beheer
sen als gramschap, blijdschap, droefheid, me
delijden. vriendschap, haat enz. enz. Dieren
geven ook wel uiting van gevoelens bij de
ene zit het in hun oren bii andere in hun
staart en dies meer. In cordaat vlaams gezegd
wil dat zeggen dat de mens alleen kan muilen
trekken.
Of dat nu ?.o absoluut waar is weet ik niet.
Vanwaar zou de uitdrukking komen dat ge
een oude aap niet moet leren muilen trekken?
Is het feit op physisch plan dus ten minste
relatief waar, op zielkundig plan is het ab
soluut waar:
Een dier gebaart niet dat het bang. kwaad
of blij is. De mens wel De muilentrekkerij
is hem alleen eigen. Ik heb door mijn peris
coop de voorbereiding gezien van het Kerst
feest Kerststallekens, kerstbomen, klater
goud en zilver, hulst en marentak.
Ai. go nu gaat denken dat de schoonste
versiering bh dc beste christenen te vinden
is -laat gij de bal volledig mis. Mensen zijn
mensen ten ware sommige in plaats van
Christus te vieren het heidense feest van
zonnewende vierden. De Duitse nazi's tijdens
de bezetting hebben menig mens op een
dwaalspoor gebracht. De Duitsers die met
slimme knepen het christendom wilden uit
roeien vierden het oude germaanse feest van
zonnewende - de terugkeer van het zonne
licht het verlengen der dagen dat begint na
21 December.
Dat sommige mensen hier dat nog zouden
doen ware geen wonder. Bijna de hele we
reld heeft gevochten voor de oude christe
lijke beschaving tegen het Nazisme. Toch zijn
tal van gedachten en praktijken uit de Nazi-
tijd b ljwn voortbestaan. Denk aan het be
grip waarheid Voor ons christen mensen
is waarheidiets absoluuts waarheid is
en blijft waarheid of het ons meevalt of te
genval;Voci hen is het relatief: wat mee
valt ;s waar wat tegen valt is onwaar. Ze
spreken van hun waarheid. Zelfs een
valse getuigenis voor het tribunaal is niet
vals. maar is waar als het hun belangen dient
't. Is hun waarheid..
Denk aan de practijken van geweld.
van
gering chatting van het men-eli k leven die
nu r.eg. ook ten onzent hoog tij vieren.
Ze vieren zonnewende om Kerstmis
dood te krijger.maar ze zeggen het niet.
Mensen kunne' muilen trekken Er ziin
mensen die Kerstmis vieren maar noch den
ken noch voelen gelijk Christus.
Ik zag dees week door mijn periscoop
de steenweg naar Brussel, te Poelk
jongen
man stapte er ach-
op
om het
mist te zeggen een stootkar vol Kerststalle
kens en kerst.versiering. De driekoningen wa
len et bii ir. kleurrijke kostuums man.
wouw en enge De rr.an scheen de opper-
koning te zijn met zijn gouden Kroon en blin
kende ster er op De vrouw en dc
trokken het Karretje: de
ter
In de wereld is liet altijd geweest dat de
sterke de zwakkere de wagen liet trekken.
Christus is gekomen Hij trok zelf de wa
gen om de zwaxkere te ontlasten en riep de
mensen toe «leer van mij...
De mensen hebben het etiket christen aan
vaard maar hebben de leer niet in prak
tijk gesteld, z.e willen niet en ze hebben het
t m istus kwalijk genomen dat Hij met zo'n
lering de markt kwam bederven. En daar ligt
de oorspro. g van de haat tegen Christus.
A m r !e;. ri.e Kerstfeest weren zonder aan-
- iri en prachtvertoon, in eenvoud
en oprechtheid een zalig Kerstfeest
VERERUIKERS AANDACHT!
De trekking var. de Tombola
der VERKOOPMAAND 1949 zal
plaats hebben op Donderdag 5
Januari 1950 te 19.30 u. in het
Middenstandshuis
GEVELSTENEN «Sas» - «Cobricam» - «Nieuwpoort» - «Kesselt»
in alle soorten en alle formaten.
CERABOS vloertegels in 8 1/2 x 17 - 17 x 17 en 25 x 25 cm.
«WASSERBILLIG» ceramiektegels 10x10 en 15x1 5 vanaf 1 50 Fr.
CHROMOLITH kunstgevelbe zetting in alle kleuren.
S3LEXORE vochtwerende verf voor binnen- en buitenmuren.
IN UITSLUITEND ALLEENVERKOOP BIJ
OUD STRIJDERSPLAATS, nr 19 TEL. nr 5
ETERNIT - ELO - ETERNIT EMAILLE - FAIENCEN
DAKPANNEN Pottelberg en Sterreberg
De Denderklok
stil
i'