KUBINSKY
Programma van bet St Niklaasfeest
Een klein antwoord
Door de Periscoop
Prijs van Rome
Onze Liberalen ontdekken Moskou
GEVELSTENEN
NINOVE
\7
MERK
Zes en twintigste Jaargang.
IVfJs per nummer T,3Ö Fr.
ZonBag 7 December 1 9^2
Postcheckrekening 1862.54
CHRISTEN, VLAAMS EN VOLKSGEZIND WEEKBLAD VOOR HET KANTON NINOVE
Drukker-Uitgever R. LUYSTERMAN-HAELTERMAH, Koepoortstraat. 10. NinoveHandelsregister Aalst 10S3,
KUBINSKY
Zondag 14 December Zaal "Ons Huis,,
De toneelgroep Lancelot, St Jozefscollege Aalst, voert op
Cement- en dakpannenfabriek
De wereldberoemde caricatuur van de moderne Bureaucratie.
Deuren 7 uur Gordijn 7.30 uur
Plaatsen aan 20 en 15 Fr.
Nummering in "Ons Huis,, op 14 December, van 10 tot 12 uur.
KUBINSKY
op 6 en 7 DECEMBER 1952
ingericht door het Algemeen Christen Werkersverbond - Ninove
ZATERDAG 6 DECEMBER
te 2.30 uur namiddag in «Ons Huis» FEESTVERGADER1NG voor de leden van de
Bond der Ouderdomsgepensionneerden met St Niklaasverrassing (nieuwe leden zijn toege
laten mits op voorhand op het bureel van de Ziekenkas in te schrijvenPersonen, niet-
leden van de Bond die zouden willen deelnemen aan het Feest, dienen 10 Fr te betalen.
te 7 uur in «Ons Huis» de PRACHTFILM
DE KLOKKEN VAN 8INTE MARIE
Inkom 10 Fr boven de 14 jaar.
5 Fr 14 jaar en jonger. Kaarten vanaf 6.30 uur.
ZONDAG 7 DECEMBER
in de voormiddag St NIKLAASBEZOEK AAN ZIEKE-INVALIEDEN
Te 5 uur in de namiddag
Sint Niklaas bij onze kinderen in «Ons Huis».
'n Woordje tot ouders en kinderen.
Een aangenaam filmprogramma voor jong en oud.
Het spreekt vanzelf dat iedereen welkom is op dit feest.
AANDACHT
De zang- en voordrachtwedstrijd kan dit jaar niet doorgaan omwille van het uitge
breide programma.
Indien sommige kinderen van 3 tot 10 jaar (geboren vanaf 1942 tot 1949) op Vrij
dag 5 December nog over geen bonnetje beschikken, dient dit te worden medege
deeld op de burelen van Svndikaat of Ziekenkas.
VAN DE C.V.P.-JONGEREN
Ik heb met aandacht het November-nummer
van «Banier» (orgaan der Liberale Jeugd van
het kanton Ninove) doorgelezen. Het is geen
hartverheffende lektuur. Het zal niet gemak
kelijk zijn ergens nog een publicatie op te
diepen waar de schijnheiligheid zo vingerdik
opligt.
Er staan wel enkele bedenkingen en nut
tige vingerwijzingen in. (Hoe zou het anders
kunnen). Maar dat is precies het schijnheilige
Met die enkele zinnen wil men al het ver
borgen venijn, de verdachtmakingen, leugen
achtigheden en persoonlijke aanvallen doen
slikken.
Het is ontmoedigend te moeten vaststellen,
dat een politieke tegenstrever zodanig inge
nomen is met zichzelf, zo vol bekrompenheid
en naieve zelfvoldaanheid, dat hij nog het on
derscheid niet snapt tussen een tikje humor,
en fanatisme; een goede zet en een aanval
in regel.
Alle respect voor de Heer Behn. maar hem
een museumstuk noemen is nog geen «be
zwaddering». Integendeel zouden we aan die
heren kunnen vragen welk een naam dan
moet uitgezocht om de wijze te schandvlek
ken waarop ze de Heer De Riemaecker be
jegenen. In hun vorige nummers, bij her
haling. en in dit laatste, zelfs tot de helft
van de tekst, is hel vooral die man die het
moet ontgelden. Het is walgelijk, te meer dat
ook de Heer De Riemaecker eerbied en dank
baarheid verdient, want in de oppositie Uw
stad en volk dienen is nog heel wat anders
dan als een Jupiter van uit de Olympus met
een genadig knikje uw goede gunsten rond
strooien aan vrienden en eenvoudigen van
geest die zich lijmen laten, maar anderzijds
ijskoude kilheid waaien over wie de knieval
niet doet. En dat 25 jaar lang. Het goede stads
bestuur Arm Ninove; als men eens verge
lijkt met steden Waar de CVP haar werk kan
doen. En arme liberalen Had de CVP sa
men met de Heer Van Trimpont hun grootste
flaters niet verhinderd De goede man krijgt
nu ook loon naar werk ondank We dur
ven gerust aan de heren verzekeren dat de
voigeiiuc zes jaai dit oppositie fiegmatieker
zal zijn. De Ninoofse bevolking zal dan des
te duidelijker zien. en te pijnlijker onder
vinden wat het is onder het regime te staan
van de «vriendjeswinkel» en de «plezierkens-
politiek».
De heren «denkers» roemen er zich op.
Goed! Ze pralen er mee dat de corruptie een
uitstekend verschijnsel is in de liberale stad-
huishoudkunde. Ziet ge, heren, dat is precies
onze zwakheid: wij KUNNEN het recht en
de wettelijkheid niet kraken om iemand ter
wille te zijn, wij KUNNEN de stadskas niet
laten leeg zuigen ten profijte van de «vriend
jes» - wij KUNEN de onervarenheid van de
massa niet bedriegen met schijnleuzen en
beloften - wij KUNNEN de zwakheden onzer
medemens, der jongeren vooral, niet uitbui
ten voor ons politiek profijt - wij KUNNEN
de lagere driften (de zeven hoofdzonden
waarover U het zo belachelijk schijnheilig
hebt) niet strelen om wat stemmen bij.
En vraagt geen voorbeelden Als 't u
blieft WIJ hebben het nadeel een geweten
te hebben; voor recht en waarheid bestaan
geen «vriendjes» die zijn voor iedereen ge
lijk. Het is niet altijd sympathiek, maar eens
zegevieren die hogere waarden toch.
Daartegenover is uw «vriendjespolitiek»
verachtelijk klein. En dat is ons verwijt. En
nog i-oemen ze op een ander hunner onvol
prezen deugden dat ze «stemmenbedelaars»
zijn. O zeker heren «ieder heeft het recht
er een persoonlijke mening op na te houden»
SCHRIJFT ge. Maar dèt i» h£t waers! juist
wat uwe praktijken loochenen. Waarom gaan
druk uitoefer.ee dan om die persoonlijke opi-
me haar vrije uiting te belemmeren Waar
om niet meer eerbied hebben voor de per
soonlijkheid uwer medeburgers Waarom U
verlagen tot een zo te misprijzen bedrijf
En verder nog een grote deugd die de li
beraler. in pacht houden de waardigheid in
de kiesstrijd en erna. Hun «standing». Ik heb
de inhoud niet onthouden van de voorgaande
«Banier» maar ;K heb wel de indruk dat men
het daar nogal had over de CVP-mandataris-
sen en -propagandisten, en over een naar
Heren in 't bijzonder. En dat waren «geen
persoonlijke aanvallen, nijdige spot en schim-
perij». Immers de namen der slachtoffers
stonden er voluit bijgedrukt (zoals in het
laatste nummer ten andere). Wanneer men
echter, wegens een soort misplaatste fijnge
voeligheid. de namen verzwijgt van de heren
liberalen, die onderling een knokkelpartijtje
houden dan is 't mis. hoor Men moest dit
FEIT met naam en toenaam beschreven heb
ben onder de rubriek der nieuwstijdingen.
Zoudt ge niet zeggen dat die heren een lomp
heid verkiezen boven een grapje. Ze zijn zo
hopeloos hoogdravend
En NA de kiesstrijd de liederen waren zo
waardig, neigens heeft het fanatiek «a bas
la calotte» geklonken. En nu deze «Banier»
o 't is alies zo sereen «geen enkele persoon
lijke aanval, nijdige spot of schimperij». Im
mers de namen staan er bij. Of toch door
gaans. want sommige «flitsen» zijn naamloos.
Absoluut geen fanatisme dus. Dat is een
kwaal die privaat-eigendom is der CVP ora
kelt «Scribe». Neen bepaald, de heren Den
kers hebben goed gedacht de balk zit in
ons oog en bij hen een onnozel spiinterken!
(Voor alle zekerheid wil ik hier aan toevoe
gen dit is ironisch bedoeld).
Nog een laatste bemerking die brave
blauwkens geven ens de gulden raad (kost
niets) onze pil maar te slikken; «fair plav»
zeggen ze. We laten aan de lezer zelf het oor
deel over hoe fair ZIJ (de blauwe) wel zijn:
En wat die pil betreft. Ze mogen gerust zijn;
bij ons is dat al lang geslikt en verteerd. Zo
bitter was ze overigens niet Verre van daar!
Mogen we ons dan verstouten aan die heren
ook een raad te geven zouden ze niet beter
doen hun succes ook te verteren Zo gezapig
en loom liggen ze zich te koesteren in hun
gloriezon, en herkauwen... en herkauwen...
het laatste halmpje en strootje van hun triomf
«Typische liberale verdraagzaamheid», wij
hebben er hier ettelijke staaltjes van.
De liberalen hebben BLIJKBAAR (zie dit
laatste nummer van «Banier») reeds begre
pen dat men niet één maand na datum nog
met verkiezingsliteratuur aandravd". moet.
Zover drijven ze de politiek niet. Wat denkt
gij wel. «De kiesstrijd houdt op de dag zelve
der verkiezing en geen acht of veertien dagen
nadien. SCHRIJVEN ze; maar als ze zo voort
doen krijgen we nog wel kans ons woordje
te doen.
En wellicht krijgen we de kans nog eens
terug te komen op enkele der liberale stel
lingen.. of beter leemten. Want nog altijd
zoeken we vergeefs hun programma, ik
schreef WIJ. Want ik voel me en weet mij
de tolk der CVP-jeugd van het Ninoofse. Er
staan er ook verscheidene klaar om de CVP-
banier hoog te hóuden.
LETTERKUNDIGE
ONDERSCHEIDING
De Minister van Onderwijs heeft de drie
jaarlijkse Staatsprijs voor Letterkunde 1949-
1950-1951 toegekend aan de heer PAUL DE
MONT. onze zo-verdienstelijke en diep-
betreurde stadsgenoot
De Denderklok juicht dit besluit vol
mondig toe en wenst de sympathieke familie
De Mont hartelijk proficiat.
«Het NIR is een christen van over de halve
deur». Het was er uit zonder dat ik het wist
en ik verschoot er van. Nooit of nooit zou ik
dat bewust en cp eigen gezag durven doen.
Ik ben geen gezag en ik heb geen gezag en ik
ben niet competent. Competentie moet er nog
bij zijn. bij het gezag, om op iets te trekken.
Hoe dat kwam dat ik dat zei Wel ik zat
al met ne keer een geduchte vijftig jaar ach
teruit en dat a propos van de Mis van het
NIR.
Ik zat te luisteren verleden Zondag. Het
was de hoogmis uit de Sint Martinuskerk van
leper die uitgezonden werd. Ik ken die
prachtige kerk die na de oorloog '14-18 vol
ledig herbouwd werd in haar oude staat en
die vroeger de waardige kathedraal was ge
weest van de bisschoppen van leper.
Ik zat te luisteren gelijk zoveel oudjes die
uit de hoek niet meer kunnen maar met die
Zondagmis nog ne keer voor drie kwartuurs
de indruk hebben dat ze nog onder de mensen
zijn...
Al meteens. na het evangelie, kondigde een
vrouwenstem aan. dat onder de preek, ik weet
niet wat van Bach zou worden te horen ge
bracht. - Tussen haakjes; ik geloof wel dat
die vrouwenstem wel een knip op haar neus
heeft gekregen; niet om het te doen maar
om net te zeggen.
Toen op het einde de artisten en de uitge
voerde stukken aan de dagorde van het NIR
werden vermeld is er van dat sermoen geen
spraak meer geweest.
Maar 't Was gebeurd en ik ben aan 't dro
men gegaan.
Ik zag het oude dorpskerkje van mijn jeugd
terug met zijn kerkhof daar rond. Ik zag op
de overkant van de straat de oude herberg
met haar Frans uithangbord, gelijk het te
dien tijde de mode was. En '1 was geen «café
X. Y of Z» de naam van de schoon madame
uit het schoon cafe, 't Was ook volgens de
mode van de tijd «Au grand Saint Boni
face. mieux vaut ici qu'en face»...» en face
doelde op het kerkhof, natuurlijk.
En iedere Zondag na het evangelie, nog
voor de oude pastoor op de preekstoel ge
raakte, stoof er een bende jonge lui de kerk
uit. recht de Grand Saint Boniface binnen
om een half maatje Balegemse. In die tijr
mochten de herbergiers nog druppels ver
kopen.
En als ae pastoor Credo zong en het orgel
weer begon te spelen stoof de zelfde bende
de herberg uit en de kerk binnen.
Het oude pastoorke zou er een geraaktheid
van opgedaan hebben. Niet dat hij het op
zijn affront pakte dat ze naar hem niet wilden
luisteren maar omdat ze zo weinig belang
stelden in de Christelijke lering waarvan ze
trouwens zo weinig wisten.
Hij riep dat ae kerkruiten rammelden en
bonkte op de preekstoel dat de boeren er
van pinkten; maar de jonge lui hoorden het
niet; ze zaten in de Saint Boniface en proef
den hun Balegemse...
Maar dat is allemaal meer dan volmaakt
verleden tijd en nu bestaat dat niet meer.
Wie het sermoen niet afkan komt naar de
kerk niet meer of gaat op een ander. Als de
pastoor iets predikt dat hun niet aanstaat,
zeggen ze dat de pastoor hem daar niet moet
mee bemoeien.
Die van het oksaal hoorden het weL Er wa
ren er daar ook die boven kwamen zingen om
beneden niet te moeten lezen. Ze hadden ook
liever een half maatje Balegemse gehad dan
naar de pastoor zitten luisteren.. Maar van
't begin van de mis had de pastoor daarboven
de «schaapkens» geteld...
Nu en dan probeerde er een of hij niet
ongezien kon buiten geraken. Achter de «ba
lustrade» op handen en voeten kroop hij
naar de deur van het oksaal Maar nu ge
beurt dat allemaal niet meer. Maar die sak
kerse deur was nooit gesmeerd en piepte of
knarste en het pastoorke keek venijnig naar
't oksaal en zei dat mensen die hun water niet
konden ophouden, ontslagen waren van mis
horen... of iets dergelijks. Maar nu bestaat
dat allemaal niet meer. En als *t bestaat ge
baart de pastoor dat hij 't niet ziet en niet
hoort. De familie-geest is uit onze kerken
verdwenen.
Zo heb ik zitten dromen; hoe lang weet ik
niet.
Maar dat oud pastoorke dat met zijn vuist
op de preekstoel bonkte gelijk de smid met
zijn hamer op het aambeeld; dat cUlar stond
met een aangezicht gloeiend van heilige ver
ontwaardiging. zo omtrent gelijk Mozes als
hij van de berg kwam en zijn volk rond bet
Gouden Kalf zag dansen; dat nu al lang dood
en begraven is en in eeuwige rust bij Onze
Lieve Heer. staat nog altijd springlevend voor
mijn verbeelding en 't was hij die sprak met
mijn stem van «christenen van over de halve
deur».
Het NIR kan van geluk spreken en zijn mi
nister ook en zijn algemeen directeur ook,
dat mijn oud pastoorke dood is Hij zou ze
afkammen en uitborstelen en uitkloppen Hij
zou ze uitschudden gelijk moeder de vrouw
de koffiezak als ze een vers potje wü brou
wen.
Met genoegen vernemen we dat de heer
HERMAN MINNER. zoon van onze stadsge
noten de Heer en Mevrouw August Minner-
Moeremans. de grote prijs van Rome voor
schilderkunst werd toegekend.
«De Denderklok» wenst de jeugdige kun
stenaar en zijn achtbare ouders, bij deze ge
legenheid. van harte proficiat.
De nummerloze denker is verwonderd Wij
moeten U eerlijk bekennen dat dit ons niet
speciaal verrast. Hetgeen wei verrast, is het
feit dat deze Denker (is dit een pseudoniem
of een euphémisme?) zich dood schrikt om
■liet succes der kommunisten te Ninove. Dit
succes is volgens Denker het gevolg van de
persoonlijkheid van Taafken De Ville en van
de actie van deze laatste
Hiermede zijn wij volmondig akkoord. Het
gebeurt niet dikwijls, maar nu zijn wij ak
koord. op dit ene punt ten minste
Wat deze diepe Denker schijnt te vergeten
is het ieit dat net dank zij hei tegennatuur
lijk akkoord is. door de Liberalen o.a. met de
Communisten gesloten, dat Taafken in de mo
gelijkheid is geweest zoveel «plezierkens»
te doen.
Eerst helpen de «denkende» krachten van
de liberalen de kommunisten aan de comman
doposten in onze stad. en nadien schrikken
ze zich dood omdat diezelfde kommunisten
gebruik en misbruik maken van de kans die
hun wordt geboden - door de liberalen - om
hun positie te versterken Sancta naivit.as
(Dit is ook een euphémisme).
Wij mogen hierbij natuurlijk niet uit het
oog verliezen dat vóór zes jaar al de verza
melde denkers niet \ermoedden dat a
Kommunistiscne Partij geen nationale partij
is, maar een gecamoufleerde derde colonne»
(Banier November 52>. Dit hebben ze slechts
in November 1952 ontdekt.
Wel. Heren Denkers, is het nooit in uw
brein opgekomen dat LT, super-patriotards,
onverdenkbarc hyper-vaderlanders, hier te
Ninove. vrijwillig en MET VOLLE KENNIS
AN ZAKEN gedurende zes jaar de kom
munisten en hun drijverijen hebt gecamou
fleerd om ae CVP uit de schepenzetels te
houden
U hebt mooi spel nu te spreken van de
«lichtzinnigheid van vele werkmensen» wan
neer Uzelf hebt geholpen deze mensen te
misleiden. De schuld iigt bij de lichtzinnige
liberale partijbonzen die deze mensen heb
ben misleid veel meer, dan bij deze die zich
lieten misleider-
Wanneer VOOR de verkiezingen de CVP
U dit aanwreef was het leugen en laster.
NA de verkiezing geeft U het zelf toe. Pro
ficiat. Dit is waarschijnlijk het staaltje van
de politieke fair-play Waarop U in «Banier»
doelt.
32 SOORTEN
Handvorm, halt-machinaal en machiensteen
Effen, bezand of verlakt - Prijien vanaf 1200 fr. p/1000
CHROMOLITH - SILEXORE
ARDUIN - MARMER - CERAMIEK VLOEREN
MOZAÏEK - FAIENCE - GRESTEGELS
19, OUD-STRIJDERSPLAATS
Tel. 5 en 714
Agentschap der echte producten
Agentschap der prachtige
LAMBRIZERINGEN
zo mooi als ei kan.
enderklok
- - vwwvwvwww»
Huis VAX BELLE
fÊk