Van 14 tot 23 Oogst 1953 Bezoekt de Zesde VANL ninove Bisschoppelijk College FEESTELIJKHEDEN De Wereld rond... Door de Periscoop GEVELSTENEN Huis VAN BELLE NINOVE Öcniit marmers lambrizeringen Zeven en twintigste Jaargang Zondag 9 Augustus 1953 Prijs per nummer 1.50 Fr Postcheckrekening 1862.54 CHRISTEN, VLAAMS EN VOLKSGEZIND WEEKBLAD VOOR HET KANTON NINOVE Drukker-Uitgever R. LUYSTERMAN-HAELTERMAN, Koepoortstraat, 10, Ninove Handelsregister Aalst 1091 gehouden in het Weggevoerdenstraat met de grootste verscheidenheid van producten, verdeeld onder 50 STANDEN De HANDELSFOOR is toegankelijk Vrijdag 14"van 18.30 tot 21 uur V/oatisdag i GESLOTEN Zaterdag (Hoogdag)van 14 tot 21 uur Donderdagvan 15 tot 21 uur Zondag 16"van 14 tot 21 uur VrijdagGESLOTEN Maandagvan 15 tot 21 uur Zaterdagvan 15 tot 21 uur Dinsdag van 15 tot 21 uur. Zondag 23evan 14 tot 21 uur Vrijdag 14 Oogst Te 18.30 uur PLECHTIGE OPENING van de Handelsfoor in aanwezigheid van de Heer Minister Moyersoen, Minister van Binnenlandse Zaken. Deze plechtigheid zal opgeluisterd worden door de Kath. Harmonie Door Eendracht Sterk van Ninove. Zaterdag 15 Oogst (Hoogdag) Te 20 uur KUNSTCONCERT door de Koninklijke Fanfare «De Dendergalm van Denderleeuw, onder leiding van de Heer J Kriger. Zondag 16 Oogst Te 16 uur PRACHTIGE CYCLO-BALL WEDSTRIJD, door de Veloclub «Sport na Arbeid» van Gent, met de verzekerde deelname van de Kampioenen van België. Cyclo-Bali Pyramieden Acrobatie. Te 20 uur KUNSTCONCERT door de Koninklijke Fanfare «Kunst en Ver maak (Groen Kruis) van Aalst, onder leiding van dhr. Cyr. Muylaert. Prachtige Kostumering - 90 uitvoerders. Maandag 17 Oogst Tc 20 uur GROOT VOCAAL CONCERT uoor het A Capeila Koor «Ninivencis» van Ninove, onder leiding van de Heer W. Van Der Meirsch. directeur van de Stedelijke Muziekschool. Donderdag iu Oogsi Te *.0 uui KLNSTCABARijT door het Gezelschap «De Troubadourgezellen», van Haaltert, onder leiding van Toondichter Guido Kareis. Klucht en jodelliederen Schlagers Muzikale nummers. Zondag 23 Oogst Te 15 uur GROOTS TURNFEEST door de Kon. St. Xaverius Turngilde Vlug en Vroom» uit Zele. Optreden van Fré De Waeie, Kampioen van België. Te 20 uur KLINSlCONCERT door de Katholieke Harmonie «Door Eendracht Sterk» van Ninove, onder leiding van de Heer J. Collin. INGANG: 5 Fr. Priesters-Arbeiders Het is onze lezers bekend, dat er zich thans een nieuw apostolaat aftekent voor jonge priesters met zendelingennatuur. In hun apostolische ijver waren jonge jonge priesters, vooral van de Franse hoofd stad. de mening toegedaan, dat er in het eigen land missiewerk te verrichten viel. meer bepaaldelijk in de industrie en in de mijnen. Onder de verderfelijke invloed van de marxistische propaganda en ook wegens onbegrip of \erkeerd aanpakken van bepaal de katholieken, waren talrijke arbeiders mo derne heidenen geworden. In de kerken ver schenen zij niet meer Huisbezoeken lieten hen onverschillig of stemden hen wantrou wig en vijandig. Er was maar één middel om in arbeiders kringen het apostolaat te beoefenen Het was zelf arbeider te worden. Na hun wijding, ruilden heldhaftige priesters de toog voor het arbeiderspak. vestigden zieh in de huur kazernen, ontbeerden vrijwillig alle levens gemak. vervulden in de mijnen en fabrieken dezelfde arbeid als de geringste travauxman en waren zeer gelukkig wanneer zij zodoen de een verdoolde ziel konden terugwinnen voor de Kerk. De werking van deze priesters is aan on ze socialisten niet ontgaan. Zij ligt hun zvéaar op de maag. Waar de priester het ver trouwen wint. verdwijnt de godsdiensthaat en is er geen plaats voor rode herriemakers. De zaak moet echter voorzichtig aange pakt worden, want de arbeider heeft instinct matig respect voor verheven deugden. Daar om vangt «Vooruit» schijnheilig aan :«Ik heb veel eerbied voor deze missionarissen». Maar dan stelt het blad de vraag: «Toch vraag ik mij af of zij niet in het verrkeerde midden werken». Het arbeidersmidden is immers privaatjacht voor de rode gezellen. En voor de teloorgang van het geloof bij de arbei ders ziet «Vooruit» maar één reden de katholieken bidden dagelijks het Onze-Va- der, maar «ze bidden wit en stemmen zwart» met andere woorden «ze bidden slechts met de lippen maar het hart is een moordkuil». En de priesters-zendelingen moeten uit de labrieken verdwijnen. Ze moeten «missiona rissen sturen naar de bezitters, hen bekeren, hun leven volledig veranderen». Deze stelling komt hierop neer: «Maak de patroons beoefenaars van de evangelische ra den De arbeiders zullen dan van zelf weer katholiek worden». De socialisten geloven hier natuurlijk niets van Hun echte redenering luidt: «Dan zul len wij er voor zorgen de arbeiders op te ruien, ook tegen deze patroons, en ze voor schijnheiligaards en uitbuiters met de rozen krans in de hand te scheldea» Onderlijnen wij tevens de tegenstelling in net proza van ooruit» Eerst zeggen ze dat de katholieken wit bidden en zwart stemmen. Dan beweren ze dat de missiona rissen hun invloed moeten uitoefenen op de bezitters, wat betekent dat deze niet ka tholiek zijn De waarheid luidt natuurlijk helemaal an ders. De Kerk heeft tot taak het Evangelie te verkondigen in alle middens, zowel .bij f ^vziuende klas als bij de arbeidende klas. De Kerk vervult deze taak. Er zijn christelijke organisaties voor werkgevers, voor middenstanders, voor boeren, voor ar beiders, voor alle standen. De priesters ijve ren voor een goed begrip bij de werkgevers De Belgisch-Frans schrijvende pers kapt weer vuur met vier poten te gelijk op de Ijzerbedevaart. Het nationaal huldebetoon te Nieuwpoort is weer voorbij. Daar wil geen volk komen. Het werd uitgevonden om dt- Ijzerbede vaart te kelderen en daarom willen de Vla mingen er niet naar toe. De Walen moeten er niet komen; ze hebben daar geen volk liggen. Feiten zijn feiten. Het leger van de IJzer was een leger van Vlaamse soldaten. Er liep hier en daar een Waal tussen gelijk tussen een kudde schapen er soms een is met zwar te vlekken. Wat wilt ge.' Er waren al niet veel Walen in 't leger. De generale staven en hun burelen zaten er vol van De munitie fabrieken van Le Havre en omstreken her bergden de andere. Er bleef hier en daar een sukkelaar lopen die mee naar de loop graven moest en zijn zak moest dragen. Onze Belgisch-Frans schrijvende pers heeft zich altijd hatelijk aangesteld tegen over onze IJzerjongens. Neurray in zijn XXme Siècle, later her doopt tot Nation Beige, heeft het maximum van «goujaterie» bereikt - ge kunt daar geen Vlaams woord voor vinden. De Vlamingen zijn beschaafde mensen en houden hun manieren. Daarom is Neurray in Le Havre niet dood geslagen geweest. Le Patriote van voor 1914 is ten eeuwigen dage berucht voor zijn campagne tegen het 11 Juli-feest dat een «injure pour la grande Nation Amie» was Le Patriote was altijd anti Hij was tegen de Congo, tegen het leger en tegen wat weet ik al. Na de oorlog werd hij ten overstaan van de werknemers. Deze plicht wordt hun opgelegd door de Pause lijke Encyclieken en niet het minst door de aanmaningen van de thans regerende Paus. De Kerk mag echter niet nalaten het E- vangelie te verkondigen in de arbeiderskrin gen. Het Evangelie, de «goede boodschap», richt zich tot al de mensen van goede wil maar speciaal tot de misdeelden van de aar de. Uit de werken en de leer van de Zalig maker blijkt dat Christus de grootste ont ferming koesterde voor de paria's der maat schappij. De Kerk heeft deze voetstappen gevolgd. Het is haar actie die de slavernij uitroeiae. Het is zij die de eerste kosteloze scholen voor arbeiderskinderen oprichtte. Het is zij die zich vol erbarming heenbuigt over alle lijden. De priesters-arbeiders hebben dan ook een specifieke taak. een zendelingentaak een. heldhaftige taak. Zij zijn de moderne hei ligen. Wij begrijpen echter de socialistische bekommernis. Er is nooit een voorbeeld ge weest van een socialistisch voorman, die naar de mijn of het werkhuis toog om het lot der arbeiders te delen. De soc. propagan disten hebben er integendeel altijd voor ge ijverd om zodra mogelijk werkhuis en miin te verlaten ten ende syndicayle posities in te nemen, vet betaald met de bijdragen van de dompelaars. Oud-minister Deiattre. Gailly e.a. zijn gewezen mijnwerkers. Zij zijn nooit naar de mijn teruggekeerd. Het rode ge- schriji bewijst dat het apostolaat der pries ters-arbeider* een rijke oogst te gemoet gaat Katholieken die geen katholieken zijn. P. Muller S.J. professor aan het St-Igna- tiusgesticht te Antwerpen, liet zich in zijn werk «Moraal en Zakenleven» als volgt uit. «Men verwijt dikwijls aan katholieken dat zij in het zakenleven minder fijngevoelig en angstvallig zijn dan anderen: wij menen dat dit verwijt niet gegrond is. Voorzeker, er zijn te veel kath. die, door de besmetting aangetast, zich schuldig maken aan onver geeflijke onrechtvaardigheid. Hun zwakhe den. welke zo smadelijk de beginselen weg- hegen. welke zij beweren te volgen; ver wekken ergernis en contrasteren pijnlijk met de onkreukbare eerlijkheid van talrijke La Libre. Hij had onder die naam in de kel ders van Brussel de Brabangonne gezongen binst dat onze jongens zich doodvochten aan de IJzer. Die heldendaad moest vereeuwigd worden. Hadden de heren van La Nation en La Libre met de 2de divisie van Generaal Drub- bei in 't bos van Houthulst, met handgrana ten gesmeten, ze zouden denkelijk nu niet met modder moeten smijten. Beschermers van de grafschenders die de Toren lieten springen, razende Vlaamshaters, kregen ze gelijk en met officiële verslagen. Feiten blijven feiten. De Vlamingen heb ben gevochten aan de IJzer. Da lijken van Vlamingen liggen op de kerkhoven achter de IJzer. De lijken van Vlamingen liggen op hei kerkhof van Houthulst als bewijs van liet rehabilitatie bloed dat generaal Drabbel zo kwistig vergoot in het beruchte bos. Vlamingen hebben in het eindoffensief de streek tussen IJzer en Schelde met hun lijken bezaaid. Hadden de Vlamingen einde zeventien of begin achttien «crosse en l'air» gedaan, de Duitsers wonnen de oorlog. Ze hebben het niet gedaan dank zij de groep Vlaamse intellectuelen die bij de soldaten het moraal hoog hielden. De Belgische se cretarissen-generaal die te Brussel moesten blijven in '40 terwijl hun heldhaftige bazen naar Londen vluchtten, werden na de be vrijding in de bak gestoken. In '18 Werd met de Vlaamse intellectuelen hetzelfde gedaan, 't Is de wet van 't leven. In 't Frans zeggen ze: «oignez vilain il vous poindra». in 't Vlaams zeggen ze: «Ais ge aan een ezel zijn g...t wrijft, sch...t hij op uw hand.» niet-gelovige zakenmensen.» Tot daar p. Muller. Wij onderlijnen de zinsnede: «Wij menen dat dit verwijt niet gegrond is» en de bekende moralist hadde er kunnen aan toevoegen, wat natuurlijk in zijn bedoeling lag: «De zogenaamde katho lieken die niet de eisen van de kath. ethiek in het zakenleven involgen, zijn geen ka tholieken; het zijn liberalen, die de leuze toepassen «Help U zelf» en die onverschillig staan tegenover de geboden van de kath. moraal. Het zijn schijnkatholieken en op hen zal de parabel van de Zaligmaker toepasse lijk zijn van het oog ener naald.» «Vooruit» is natuurlijk over voormelde uit latingen van de Jezuie,. gestruikeld. En het heet: «Waarom bezitten veie katholieken niet de onkreukbare eerlijkheid van talrijk niet-gelovigen?» P. Muller sprak van «te veel katholieken» immers, één enkele, die zijn plicht vergeet, is reeds te veel. «Voor uit» spreekt echter van «vele» katholieken en stelt daartegenover de eerlijkheid van niet-gelovigen. De kath. zakenman, die zijn geloof be leeft. begaat geen oneerlijkheden. Wie deze begaat, is geen katholiek. Hij is het maar voor de vorm. Hii is een wit gekalkt graf. Het is mogelijk dat hij niet anti-aktholiek stemt en dat hij de godsdienst niet aanvalt. Zijn houding is echter anti-katholiek en hij is een steen des aanstoots voor de Kerk. «vooruit» vecht dus tegen schijnkatholie ken. tegen zakenlieden die een liberale mo raal huldigen, maar «Vooruit» tracht het voor te stellen alsof zij door het katholicis me gedekt worden. «Vooruit» gaat dan terug tot de sociale toestanden van 50 jaar terug. Het waren na tuurlijk «kath. patroons die zich schuldig maakten aan een grenzeloze uitbuiting der arbeidende klasse». Het spreekt van zelf dat patroons, die zo handelen, geen katholieken waren! Maar dan ontmaskert zich «Vooruit» waar het blad schrijft: «Want ook dèt had den zij in de kath. scholen geleerd' de rijk dom is een teken van Gods zegen.» Zulke Waanzin verdient natuurlijk geen antwoord. Straks zal «Vooruit» nog blas- phemeren dat de zegen Gods op Spaak rust omdat hij meer dan een millioen per jaar (Vervolg op het tweede blad). BREUKSTENEN IN GRES voor huispiinten - stijlen - omlijstingen en terrassen 39 verschillende soorten en formaten Gladde - Bezande - Handvorm en Verlakte Rechtstreekse invoer van NEDERLANDSE HANDVORM HOLLE WELFSELS brevet "DUSART,, Algemene Bouwstoffenhandel 19, OUD-STRIJDERSPLAATS Tel. 5 en 714 ARDUIN Vloeren - Cromolith - Silexore Agentschap der echte producten Agentschap der prachtige MERK zo mooi als eiken. Handelsfoor

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Denderklok | 1953 | | pagina 1