De Wereld rond.
Burger, Soldaat, samen paraat
Door de Periscoop
GEVELSTENEN
Huis VAN BELLE
NINOVE
Cfcermt
\r<ï*>kstgg{
merk lambrizeringen
>54
Tel. 5 en 714
AcKt en twintigste jaargang.
Prijs per nummer 1,5$ Fr.
Zondag 25 April 1954
CHRISTEN, VLAAMS EN VOLKSGEZIND WEEKBLAD VOOR HET KANTON NINOVE
Postcheckrekening 1862.54
Drukker-Uitgever R. LUYSTERMAN-HAELTERMAN, Koepoortstraat, 10, Ninove
Handelsregister Aalst 1093
- jy
Christelijke meerderheid
en Christelijke Partij
Nu de verkiezingen voorbij zijn en ieder
een spreekt over een gewetensonderzoek,
mag ons inziens de vraag gesteld worden,
of de christelijke meerderheid in ons land
moet tot stand komen door één Christelijke
Partij. Het is duidelijk, dat we het hier heb
ben ovèï de politieke meerderheid, en niet
over de sociale en godsdienstige structuur.
Er is een linkse politieke meerderheid in
ons land. Dit. blijkt uit de laatste verkiezing.
Deze meerderheid is er. Ze is niet groot,
maar dat geeft geen verandering.
Die linkse politieke meerderheid bestaat
uit drie partijenLiberalen. Socialisten en
Communisten. De Socialisten vormen in ze
kere zin de centrumpartij van deze drie. Om
een meerderheid te vormen gaan ze samen
met de Liberalen of de Communisten, ofwel
met beiden. Zo besturen de linkse partijen
verschillende provincies en gewesten in het
land. Misschien vormen ze morgen zo'n re
gering.
De vraag stelt zich nu of het best is één
Christelijke Partij te plaatsen, of méér, te
genover die linkse samenwerking.
Er zijn mensen die zonder meer met eer.
neenantwoorden, en die zelfs voorstel
len de hand te weigeren aan de scheurma
kers. Anderen stellen maar ineens de daad
en gaan over tot de vorming van christelijke
partijen buiten de C.V.P.
Noch het ene. noch het andere standpunt
kunnen wij bijtreden.
Aangenomen, dal één Christelijke Partij
het beste is, dan moet dit worden bewezen.
Voor en tegen moet worden onderzocht, zon
der dat het eigen belang spreek;, vermits het
gaat om het algemeen belang.
Dit is een studie, die door de mensen, die
met de politiek bezig zijn, zou moeten ge
maakt worden.
Veronderstellen we een ogenblik, dat hun
besluiten overtuigend voor de eenheid zijn,
dan zal die studie kunnen bijdragen om in
de toekomst scheurlijstente voorkomen
en om nog meerdere mensen ervan af te hou
den hun stem verloren te gooien.
Zouden de studiediensten van de C.V.P.
geen goed werk verrichten met ons een der
gelijke studie aan de hand te doen
Herkerstening van het volk
in Spanje
Wij hebben een tijd geleden meegedeeld,
dat er een concordaat gesloten was tussen de
H. Stoel en Spanje. In de Spaanse pers werd
het concordaat geroemd, als de meest voor
beeldige regeling der betrekkingen tussen
de wereldlijke macht van de Staat en de
geestelijke macht van de Kerk. Daar de pers
in Spanje «georiënteerd» is. hoorde men
daarin niet de stem van het volk. Onder het
volk toch werden enige criiieken en voor
behouden naar voren gebracht. In hoofdzaak
heette het, dat het concordaat de Spaanse
burgers tot onderdanen van een theocratie
(staatsvorm, waarin God als de onmiddel
lijke gezagdrager wordt beschouwd) maakte,
of zo ongeveer tot lekebroeders van een
groot klooster. Deze critiek is mis. omdat
zij aan het concordaat een dimensie geeft,
die hei niet heeft. Ook het verwijt, dat het
concordaat een officieel openbaar katholicis
me in het leven roept, een katholicisme van
de wet. dat niet heiemaal beantwoordt aan
de levende werkelijkheid, is niet juist. De.
openbare manifestaties van het geloof, dat
het Spaanse volk (dat niet alleen door het
Doopsel, maar ook door de opvoeding en de
opvattingen katholiek is> bezielt, bestonden
reeds voordien en even diep gevoeld als nu.
«Maar cr blijf' nog veel te doen over in ons
katholicisme», zegt het Spaanse blad «Rede
en Geloof», zoals in dat van overal elders.
Nog veel te doen. ondanks dat reeds zoveel
gedaan wordt in alle sectoren met grote
apostolische ijver. He' positieve ligt in de
faciliteiten, die het apparaat ons verschaft
om ons te wijden aan de herkerstening van
ons volk».
Want een onlang i~ gesteld onderzoek heeft
geopenbaard, dat de meerderheid van de
Spaanse arbeiders niet praktiseert. Onder de
redenen, die aangegeven worden voor deze
wijdverspreide apathie, worden genoemd de
infectie van het Marxisme en de armoede.
Het infiltreren van vroegere socialisten en
anarchisten in de vakbonden, die door de
Staat zijn gesticht en zelfs in katholieke in
stellingen is weer aan gang. Documentair
feiten-materiaal duidt aan hoe deze elemen
ten het werk van deze organisaties belem
meren en dat niet weinige van hen instruc
ties ontvangen van uit het buitenland, die
meestal communistisch van oorsprong zijn.
Hoewel dus de meerderheid der Spaanse
arbeiders hun godsdienst niet kennen en uit
de Kerk wegblijven, hebben zij echter geen
verachting voor de godsdienst, maar zijn ze
integendeel in wezen godsdienstig, waardoor
een opleving van de godsdienst mogelijk is.
De arbeiders geloven, dat de wetgevers de
verbeteringen in de sociale voorzieningen
niet zouden hebben ingevoerd, als de Staat
hen niet gedwongen had. Het werk van de
Staat moet dus worden doorgezet tot de uit
eindelijke bevrijding van de armen uit hun
economische nood is bereikt en de stabiele
toestand bereikt is, die hen in staat zal stel
len onbezorgd te leven. Dan pas zal de her
kerstening volledig suoces hebben.
De Periodieke Pers
in België
De katholieke perskeuringsdienst heeft zo
juist in de 2e uitgave van het jaarboek van
de katholieke ners, een overzicht gepubli
ceerd van de morele beoordeling van de pe
riodieke uitgaven die in ons land verschij
nen. en van de meeste buitenlandse perio
dieken. die in ons land worden verkocht.
In dit jaarboek werden in totaal 3311 pe
riodieke uitgave vermeld, bestaande uit
1270 Vlaamse
1243 Franse.
25 Andere talen in België
14 Kongolese taal.
759 Buitenlandse.
Al deze periodieken werden ingedeeld vol
gens onderstaande normen
I) Periodieken die met een «imprimatur»
verschijnen en periodieken uitgegeven door
kerkelijk erkende organisaties.
2> Periodieken in chrLtelijke zin geschre
ven. maar uitgegeven zonder kerkelijk toe
zicht.
3) Periodieken van openbare besturen.
4> Periodieken met technische inhoud niet
door een neutrale sociale organisatie uitge
geven.
5) Periodieken met technische inhoud, uit
gegeven door een neutrale organisatie of in
stelling.
6) Periodieken met in hoofdzaak een tech
nische inhoud, maar met rubrieken waarin
de redactie ce.n feitelijke neutraliteit huldigt.
7) Periodieken die een feitelijke neutra
liteit huldigen.
8) Periodieken die de christelijke leer aan
vaarden. maar de kerkelijke tucht met min
achting behandelen.
9) Periodieken met nationalistische strek
king en van organisaties voor de katholieke
jeugd, maar zonder proost.
10) a. Periodieken die materialistisch ge
oriënteerd zijn.
b> Periodieken van de socialistische, libe
rale en communistische partijen en van hun
aanverwante organisaties.
II) a. Periodieken van de niet-katholieke
geloofsbelijdenissen er. van vrij onderzoek.
b. Periodieken van de niet-katholieke of
ficiële en vi iic scholen.
12) Periodieken die oen streng zedelijk
voorbehoud noodzakelijk maken.
Pornographische uitgaven.
DE WEEK VAN
9 - 16 Mei 1954
DE SOLDAAT
Van 9 tot l(i Mei richt Milac, de soldaten
dienst van het ieugdverbond voor Katholieke
Actie, de «Week van de Soldaat» in onder
het motto. «Burger, soldaat, samen paraat»
Terug zullen in honderden parochies,
spreekbeurten, Marschverkoop. Milacfeesten
affiches en strooibriefjes, de aandacht van
de burgers vestigen op de soldatenproblemen
Sommigen zullen het banaal, zo niet toch
overdreven vinden zoveel drukte te maken
om «die arme soldaten waarvoor naar het
hen schijnt, genegenheid gebedeld wordt. Ze
vinden het misschien een sentimentele kwes
tie en denken daarbij aan zoveel weken, die
in ons land. om allerlei redenen ingericht
worden.
Nochtans onze soldaten bedelen niet om
genegenheid, doch eenvoudig en terecht ver
wachten ze dat de burgers meer respect zou
den hebben voor hun dienst.
Het is toch een onomstootbaar feit dat vele
burgers het leger alleen aanzien als «een
militair gedoe zonder zin» dat slechts bij
hen gegrinnik Kan opwekken en bijna uit
sluitend doet denken aan verhoogde belas
tingen. Dat in hetzelfde leger duizende jon
gens van ons volk 21 maanden samenleven
en dienen voor zijn veiligheid en deze van
zijn gezin, zo ver reiken de gedachten van
de burger gewoonlijk niet.
Niemand zal ontkennen dat, voor de jon
ge man, die uit het burgerleven stapt om
een geweer en een stamnummer in ontvangst
te nemen, de legerdienst van groot belang is.
Vraag maar eens aan de moeder, aan de
verloofde, die hun jongen op een mooie mor
gen zien vertrekken, of zij gerust zijn als
een doorsnee burger die met geamuseerde
blik de schachten ziet passeren... Hoe zal hij
terugkeren, vragen ze zich af. en zij hebben
gelijk de vraag te stellen, want de maanden
troep zijn voor vele van onze jongens een
vuurproef. Oefeningen, drill, karweien zijn
niet zo erg. want een jonge kerel van 20 jaar
mag van geen klein gerucht vervaard zijn.
Maar er zijn andere redenen. Het is het
heimwee dat een soldaat overvalt, wanneer
hij, ver van huis, terugdenkt aan de vele
vertrouwde mensen en dingen, die hij mis
sen moet. Er is soms de verveling, waarbij
de tijd lijkt stil te staan, en de vragen over
de toekomst, die onzekerheid en pessimisme
doen ontstaan. Er is de soldatenkamer met
zoveel nieuwe gezichten en zoveel verschil
lende manieren om het leven te bekijken.
Er is de ontmoediging, na een misschien
overdreven straf of een ingetrokken ver
gunning. waar hij zo op gerekend had. En
zo zijn er nog veel dingen meer.
Het is zeker dat de soldaat zelf in grote
mate beslist wat zijn legerdienst wordt en
hoe hijzelf die vuurproef zal doorstaan: als
man die plicht boven plegier en eer boven
menselijk opzicht stelt, of als mislukking,
voor wie. zoals de volksmond het zegt. «de
troeptijd verloren tijd» is.
En al heeft het leger zelf en zijn overheid
eveneens zijn verantwoordelijkheid te be
grijpen tegenover onze jongens die hen wor
den toevertrouwd toch is het eveneens vast
staand. dat ook de burgers, dat ook het thuis
front ouders, vrienden, jeugdbewegingen
Pilatus en Herodes waren vijanden.
Herodes zijn vader was koning van heel
het land dat wij Palestina noemen.
Bij zijn dood werd het rijk verdeeld on
der zijn vier zonen. Archelaüs was koning
over Judea. Van in den beginne had hij een
zeer slechte reputatie en Jozef dierf met
Maria en "Jezus niet naar Bethleem gaan wo
nen om zijnent wille en ging terug naar het
huisje van Nazareth in Gallilea.
Archelaüs zijn reputatie was verdiend en
verslechtte nog met de jaren. Hij maakte het
zo bont dat de Romeinen, die baas waren in
Palestina, hem afstelden en hem vervingen
door een Landvoogd die recht van Rome
kwam. Die moest meteen de drie andere ko
ningen in 't cog houden. Die landvoogd was
Pilatus Geen wonder dat het niet boterde
tussen hem en Herodes.
Toen ze echter onder hun twee Christus
hadden opgeofferd aan de politiek, werden
ze vrienden.
De geschiedenis blijft dezelfde. Pilatus
wast nog altijd zijn handen en Herodes mis
prijst nog altijd Christus omdat hij zijn
zucht naar genot en sensatie niet vodoet.
Uit de schreeuwende en schandige misbrui
ken van het economisch liberalisme uit
reactie er tegen werden omzeggens te-
zelfder uur twee bewegingen geboren het
socialisme langs Marx zijn «Capitol» en de
christen democratie langs Leo XIII zijn Re-
rurn Novarum.
De twee bewegingen groeiden op in de
strijd tegen het uitbuitende liberalisme. Wie
logisch doordenkt, zou menen dat de twee
bondgenoten werden tegen de gemeenschap
pelijke vijand. Logica heeft niets gemeens
met politiek. De mannen van Marx die vuis
ten maken op heel de wereld en dromen van
wereldrevolutie zijn, bij ieder gelegenheid
om het christendom te pesten, twee handen
op een buik.
De tijden dat ze kartel sloten vóór de ver
en gans de parochiale gemeenschap, moeten
medewerken.
Burger, soldaat, samen paraat. Daarom,
schrijf eens een briefje, dat terwijl hij van
zijn thuis droomt, de zon doet schijnen in
zijn soldatenhart. Uw aanmoedigingen, uw
sympathie, zijn voor hem het teken dat ge
me; hem meeleeft, dat ge in hem. ook al is
hij soms ruw en onbehouwen, toch de mens
ziet. Uw belangstelling voor zijn leven en
zijn bezigheden, zijn grote er. kleine zorgen,
dat alles is goud waard.
Dat is wat Milac U zegtBurgers, steunt
onze soldaten uit volle kracht. Uw hulp is
onmisbaar willen ze gezond en gaaf naar
hui-; terugkeren.
Doe mee aan de «Week van de Soldaat»
op uw parochie, koop het speciaal nummer
van «Marsch», het sympathiek en gegeerde
soldatenbiad. ga naar het Milac-feest en help
aar. de uitbouw van het plaatselijk Milac-
comité.
Burger, soldaat, samen paraat.
HET IJZERMONUMENT
VANAF PASEN HEROPEND
Het IJzermonument te Kaaskerke (Diks-
muide) is vanaf Pasen, dagelijks weer voor
het publiek opengesteld. Honderden toeristen
en reisgroepen brengen ei jaarlijks een be
zoek. Meer dan ooit. heeft dit monument een
diepe betekenis, daar wordt inderdaad de
les geleerd van de Broederliefde en het offer
die een volk groot maakt. Geen beeld wekt
meer tot vrede op dan die doorschoten Kris-
tus. die aan de ingang van de Krypt getuigt
van het niets ontziend oorlogsgeweld, die
half vernielde Kruisjes van Heldenhulde. die
eens op de graven stonden van de schoonste
onzer IJzerhelden!
Het enig schoon Heldenhuldemonumentje
tussen de puinen werd het symbool van het
«Herlevend Puin». Met dit puin werd de mo
numentale Paxpoort voltooid. Dit 18-meter
kiezingen zijn voorbij. Ze sluiten het achter
de schermen. De arbeider die voor de partij
van 't werkvolk stemt, stemt in feite voor
de liberale uitbuiters. De burger die voor de
partij van de orde stemt, stemt voor de re
volutie.
Het gaat immers tegen Christus. - Van die
dag af waren Pilatus en Herodes vrienden.
De vijanden van Christus hebben Hem
dood gekregen - voor drie dagen. Toen was
Hij daar weer en ze kregen Hem nooit meer
dood. Ze zullen wellicht weer eens proberen
maar 't zal weer niet gaan.
Ieder medaille heeft haar keerzijdeaan
alles is er een «mee en en een tegen». Het
Frans spreekwoord zegt: «II est difficile de
contenter tout le mende et sa belle-mère».
Christus zelf, de grote wonderdoener, kon
het niet en Hij had zijn vijanden. Zijn volge
lingen, die mensen zijn en menselijke hoe
danigheden hebben, benevens menselijke ge
breken, kunnen het, ook niet.
De C.V.P politiekers kunnen het ook niet.
Zij kunnen geen mirakels doen gelijk Chris
tus het kon. Zij kunnen de broden niet ver
menigvuldigen. Konden zij het wel. de bak
kers zouden kwaad zijn.
Louis Major zal nu de mirakels doen. Hij
zal meer geld uitgeven, min belastingen laten
betalen en meer geld in kas houden. Wij
zullen zien wat wij zullen zien De geldba-
zen hebben al mirakels gedaan, en slag op
keer hebben ze de munt «gedevalueerd».
Ik ben nieuwsgierig of de nieuwe won
derdoeners andere mirakels zullen doen.
Maar niet op voorhand praten - wij zullen
wachten en zien. Maar het zou mij toch ple
zier doen moest de Major minister zijn. Aan
zijn bestweterij is er vier jaar lang geen ein
de geweest. Ik zou toch willen zien of hij
zo fel is in zijn daden dan in zijn praten.
In de moderne tijd is dat misschien ook
veranderd, maar in de oude tijden zegden
ze «praten zijn geen oorden»
hoge Vredesmonument is waarlijk indruk
wekkend Op de 4 hoeken rijzen de 9-meter
hoge reuzenbeelden op die eens aan de IJzer-
toren stonden. Binnenin, als Muzeum inge
richt. leiden twee wenteltrappen doorheen
7 zalen met allerhande oorlogsgedenkenissen,
lichtbeelden, vaandels, schilderijen, foto's,
enz. tot op het hoogste punt, vanwaar men
het heerlijkste vergezicht heeft over het oude
Ijzerslag veld (van de Kemmelberg tot het
Noordzeestrand). De herplaatste oriëntatie
tafel wijst al de punten aan waar eens in
1914-18, de vreselijke loopgravenoorlog
woedde. Een onvergetelijke indruk en de
schoonste herinnering aan uw reis De her
opbouw van de IJzertoren is begonnen, 232
zware betonpalen zijn ingeheid en verleden
jaar werden de grondvesten voltooid, die
men eveneens kan bezichtigen.
De toegangsprijs voor toeristen is 5 fr.,
(reisgroepen 3 fr.) per persoon. Open alle
dagen van 9 tot 19 u. 's Zondags tot 20 u.
Bij het oprichten uwer reis naar West-
Vlaanderen of de Kust. breng een bezoek
aan het IJzermonument. Het bezoek aan Mo
nument. Muzeum en Krypt vergt een half
uur. maar het geheel is belangrijk genoeg
om er desgewenst een langere tijd aan te
besteden.
De 27e Ijzerbedevaart, op 22 Aogst e.k.
Het Bedevaartsecretariaat te Kaaskerke
(Diksmuide) ontvangt regelmatig vragen
wanneer de 27e Ijzerbedevaart plaats heeft.
Er weze aan herinnerd dat de Ijzerbedevaart
telken jare gehouden wordt op de voorlaat
ste Zondag van de maand Augustus, dus dit
jaar op 22 Oogst e.k.
De mooie sluitzegeltjes van
de 27e Ijzerbedevaart
worden reeds over heel Vlaanderen gebruikt.
In boekjes van 40 zegeltjes, zwart-gele druk,
zijn zij dit jaar zeer praktisch behandelbaar.
Prijs 5 fr. per boekje Secretariaat Ijzerbe
devaart, Kaaskerke (Diksmuide) Postreke
ning 946.60
VEELKLEURIGE
BREUKSTENEN IN GRES
voor huisplinten - stijlen - omlijstingen en terrassen
39 verschillende soorten en formaten
Gladde - Bezande - Handvorm en Verlakte
Rechtstreekse invoer van NEDERLANDSE HANDVORM
HOLLE WELFSELS brevet "DUSART,,
Algemene Bouwstoffenhandel
19, OUD-STRIJDERSPLAATS
ARDUIN
Vloeren - Crcmolith - Silexore
Agentschap der echte producten Agentschap der prachtige
zo mooi als eiken.
MARMERS
le-
fen
.d-
'id
en
jn
re
ès
3P
s-
;n
ir
m
n
n
k
e
t
"O-
d