JEROM ONTVOERD "De Slag der Zilveren Sporen,, -^^CHÖOlMAAGSTm i OF GELDMACHTEN OF BEIDE SAMEN Door de Periscoop Het Onderwijsprobleem in Kongo GEVELSTENEN Huis VAN BELLE NINOVE Negen en twintigste jaargang Prijs per nummer 1 ,50 Fr. Zondag 16 januari 1955 CHRISTEN, VLAAMS EN VOLKSGEZIND WEEKBLAD VOOR HET KANTON NINOVE Postcheckrekening 1862.54 Drukker-Uitgever R. LUYSTERMAN-H AELTERMAN, Koepoortstraat, 10, Ninove Handelsregister Aalst 1093 DAVIDSFONDS - Afdeling Ninove SUSKE EN WISKE KOMEN NAAR NINOVE Op Zondag 16 Januari, te 15 u. in de zaal Ons Huis - Dreef Opvoering door Poppenspel Pats van Toegang 10 fr. Kinderen van grote gezinnen 8 fr. JONG - NINOvi ZONDAgTfÈbRUARI 1955 Blijspel in 4 taferelen van onze stadsgenoot PAUL DE MONT In de zaal "Ons Huis,, Dreef. Regie dhr. Marcel De Paepe. De stand van het schoolvraagstuk Dhr Collard, minister van Openbaar On derwijs. heeft nog niet de wetsontwerpen in verband mei de toelagen aan het vrij on derwijs ingediend op Wet ofenblil dat onze kopij naar de pers gaat. Deze ontwerpen werden alleszins reeds om standig besproken in de ministerraad en de toezegging ervan, mitsgaders de intrekking van de opzeg van een aantal personeelsle den der parastatale instellingen, heeft geleid tot de verdaging van de aangekondigde na tionale protestbetoging van 13 Januari. Wij hebben nooit een groot geloof gehecht aan het doorgaan van deze betoging en me nen dat zij voor goed afgelast is. De bedrei ging ermee heeft evenwel tot een beperkt resultaat geleid. Ondertussen wordt er verder gepalaberd over de schoolkwestie in de dagbladpers. Geen enkel dagblad stelt evenwel het pro bleem in zijn waar daglicht, namelijk dat de Staatszorg even volwaardig naar het katho liek als naar het niet-katholiek onderwijs moet gaan. Het vasthouden aan dit beginsel houdt de volledige gelijkstelling in bouw werken. wedden, werkingskosten. Voor gelijk werk, ongelijk loon Uit de massa van persstemmen in de chris telijke en de anti-katholieke bladen, gewijd aan het schoolvraagstuk. onthouden wij voor al een bijdrage in «de Nieuwe Gids», ge titeld Voor gelijk werk. ongelijk loon Het ACOD. socialistisch syndikaat van leerkrachten, had protest bij de regering uitgebracht in verband met de toezegging dat de wedden in het vrij middelbaar onderwijs aan de lekeleerkrachten. voorzien van het vereiste diploma, tegen 1Ü0G zouden uitbe taald worden. Dat een syndikaat. aldus de Nieuwe Gids. er zich tegen verzet dat aan bepaalde werk nemers 100G van de voor die kategorie gel dende lonen zou worden uitbetaald, hadden we tot voor enkele dagen nog met gehoord. De leerkrachten aangesloten bij ACOD van het Soc. Vakverbond hebben deze nieuwig heid ingevoerd. Reeds lang huldigen zij het principe voor gelijk werk, ongelijk loon door hun eis de gemeenten vrij te laten bij- wedden uit te betalen Wij onderschrijven volledig de bedenkin gen van de Nieuwe Gids. Het is inderdaad ongehoord dat de leraars protesteren wan neer hun collega's op dezelfde basis worden uitbetaald als zijzelf en het ware niet denk baar dat bepaalde dokwerkers, spinners, we vers of metaalbewerkers tegen andere voor waarden zouden moeten werken dan hun ge zellen. om de eenvoudige reden dat zij ka tholiek zijn. Het beginsel Voor gelijk werk. gelijk loon werd echter altijd in België voor één kategorie staatsburgers gehuldigd, zowel dooi de homogene als door de anti-katholieke re geringen, nl. door de leerkrachten, die een geestelijk kleed dragen, slechts de helft der wedde uit te betalen en ze van pensioen uit te sluiten. De waarheid breekf door De waarheid breekt echter door. Dit blijkt uit een ingezonden brief aan «de Nieuwe Gids». Het is dus geen redactionele bijdrage maar het is een vingerwijzing in verband met de openbare opinie. De inzender stelt de vraag waarom de spreuk «Gelijk werk. gelijk loon» niet voor priesters en religieuzen telt. Hij neemt aan dat de gelijkstelling niet noodzakelijk een eventaïlige wedde moet voor gevolg hebben. Wie kinderlast heeft, mag hogere aanspra ken laten geiden. Maar deze kinderlast ont breekt ook bij de ongehuwde leken en er is geen de minste reden om de geestelijke leerkrachten niet met deze laatsten gelijk te stellen. De wagen is dus aan het rollen. Wij ver oorloven ons echter nog een opmerking. In alle beroepen en bedrijven is de basisweddc* dezelfde. De personen met kinderlast vinden een compensatie in de kindertoeslagen. In het onderwijs kan het ook niet anders of de basiswedde moet gelijk zijn. maar de leer kracht-familievader heeft recht op kinder vergoeding. Hoe zal dhr Collard dit klaar spelen «Volksgazet» bevestigt dat er voor de ka tholieken geen redenen bestaan om triomf kreten te slaken in verband met de school- regeling en affirmeert dat het totaal bedrag \an de toelagen aan het vrij onderwijs bin nen de perken van de begroting zal gehou den Worden, zonder dat de regering één een- time toevoegt aan de met 500 miilioen ver minderde subsidies, zoals deze in het budget voor 1955 zijn voorzien. Het zal spoedig blijken of Volksgazet liet goed voor heeft. Er is echter één feit dhren Van Acker en Collard hebben formeel de uitbetaling der wedden van de lekeleerkrachten tegen 100G aangekondigd. Indien de voorziene kre dieten niet volstaan om al deze leerkrachten aldus uit te betalen, welke leerkrachten zul len dan 100G en welke andere zullen geen 100G krijgen Of bestaat het voornemen om op de meest drastische wijze op te treden en zoveel mo gelijk diploma's te aanzien als niet even waardig met deze der leerkrachten uit het niet-katholiek onderwijs Zal de regeling uitwijzen dat dhren Lefè- vre. Evskens en Struye bij de neus gevat werden en de katholieken opnieuw de ge- fopten zullen zijn Vele mensen zullen zich reeds de vraag gesteld hebben Waarom die schoolstrijd Waarom die sociale strijd Is het om reden van een onverzoenlijke tegenstelling tussen de opvattingen van ka tholieken en niet-katholieken Neen De opvattingen lopen wel uit me kaar en zijn vaak tegengesteld, maar katho licisme en niet-katholicisme kunnen zonder twijfel naast mekaar bestaan. Is het om reden van de onverdraagzaam heid tussen katholieken en niet-katholieken? Neen! De overweldigende meerderheid van onze mensen zijn zeker niet onverdraagzaam. Ze wensen die strijd niet. ze willen gerust gelaten worden en vragen eerbied voor hun oovatting, zoals zij eerbied hebben voor de mening van anderen. Waarom die strijd dan wel Is het de Loge Hier bevinden we ons in het rijk der ge heimzinnigheid. Ongetwijfeld verbroederen de scherpste anti-klerikalen van de linkse partijen in de Loge en ontvangen er hun directieven. Maar niemand kent er bizonder- heden van. Het zijn geheime genootschappen en we moeten toegeven dat het geheim goed bewaard wordt. We hebben dus vermoedens, strenge ver moedens, maar we hebben geen mathema tische zekerheid. Er is echter een andere macht, die de te genstellingen tussen katholieken en niel- kaholieken in het leven wenst te houden. Het is de Geldmacht Deze macht heeft er voordeel bij. dat de sociale verhoudingen niet gezond zijn. Wat is het cement dat de linkse meerder heid samenhoudt? Het is het anti-klerikalis- me waarvan de schoolstrijd een der aspecten is. Schakel dit anti-klerikalisme. deze school strijd uit en er staat in België de samen werking tussen de christelijke en de socia listische sociale organisaties niets in de weg. Ze beschikken over een sterke absolute po litieke meerderheid. De rol die de conservatieven spelen in een rechtse meerderheid, vervullen de liberalen in een linkse meerderheid. De economisch zwakken zijn er niet mede gediend. De geldmuur wrijft zich in de handen. De rabiate anti-klerikalen. die niet de opinie van de massa vertolken, zijn in hun nopjes. Zou de leiding van het ABVVV dit niet inzien Kan de leiding van het ACV dit niet op lossen De bladen schrijven nog eens over De- grelle. 't Is een beetje overdreven. In de ja ren '30 was dat te begrijpen. Degrelle was le beau Leon De rode Isabelle Blum werd er bleek van als ze hem zag. Dat al die politiekers van diverse plumage, en die over het algemeen niet schoner zijn van bui ten dan van binnen, geel en groen werden van afgunst en een gemeenschappelijk front oprichtten, is niet te verwonderen. Maar nu... Leon zal toch ook al een beetje van zijn schoonste pluimen verloren hebben. De vernis zal er hier en daar af zijn en zijn buik zal ook wel een beetje ronder geworden zijn de jaren brengen dat mee. Natuurlijk, een Ardennees paardje wordt nooit een Brabants trekpaard, en uit een beau Leon kan nooit een Spaak groeien. Maar, naar mijn bescheiden oordeel, heeft Pol Henri toch ongelijk als hij zich ergert in de slanke lijn van Leon. Ook ben ik over tuigd dat het meer gaat om Spanje dan om Leon. De linksen hebben nooit Spanje kun nen verdragen. Henri De Man was. onder vaderlands oogpunt, geen sikkepit be.er dan Degrelle. Ze waren alle t wee vurige bewon deraars van Dui.sland voor de oorlog col laborateurs binst de oorlog. De Man had meer volk achter zich staan dan Leon en heei't Duitsland meer helpende handen kun nen toedelen dan L,eon. De Man is vrij en ongehinderd biijven leven en sterven in Zwitserland en België heeft nooit ruzie ge maakt tegen Zwitserland om wille van De Man. Spanje is de bietebouw van de linksen. Van de hertog van Alva tot generaal Fran co is dat één rechte lijn. Spanje had eens een voorloper van de ro de omwenteling. Francesco Ferrer, heette hij. Het was een verwoede voorstander en beoefenaar van de rechtstreekse actie. Als hij genoeg mannen vermoord, vrouwen ver kracht en gebouwen uitgebrand had, werd hij aangehouden en onder een linkse rege ring. die de zegen ging vragen niet bij een kardinaal maar bij de baas van de loge, geoordeeld en veroordeeld tot de dood straf en terechtgesteld. Het ging ons niet aan. Toch heeft het anti klerikalisme bij ons al zijn duivels ontbon den. Geen stad. geen dorp met links bestuur en zelfrespect of er is een rue Francesco Ferrer straat. Te Brussel achter de Sinte Ca- thelyne staat zijn standbeeld. Niets is vol maakt. Hij staat er naakt en heeft zijn fak kel bij, maar de dolk is vergeten. Voor een paar weken heeft een Spaans blad er op gewezen dat Spanje, omwille van Ferrer de diplomatieke betrekkingen met België niet heeft verbroken. Tijdens de Spaanse omwenteling heeft een Spaanse vrouw Spanje berucht gemaakt in alle landen ter wereld. De Passionaria is in België komen propaganda maken als ze voor Franco is gaan lopen. Franco heeft de diplomatieke betrekkingen niet verbroken. België wil Spanje niet in de Europese Landbouwpool. Wanneer invoerverbod voor Spaanse vruchten en wijnen Het kleingeestig gedoe van onze toch zo breeddenkende en -voelende linksen hebben België reeds veel schade berokkend... Tijdens de eerste wereldoorlog en eerste Duitse bezetting, heeft het Consulaat van Spanje te Brussel zoveel humanitair werk ge daan voor onze beproefde bevolking. Ligt dat onze linksen nog op de lever Het roem rijke België van koning Albert, la nation martyre du Roi chevalier is deerlijk be klad en overplakt door de linkse propaganda. Hoeveel miilioen schadevergoeding zou het Belgisch gerecht daarvoor moeten eisen Vooraleer het onderwijsprobleem in Kongo tot zijn ware verhouding te kunnen herlei den is het noodzakelijk dat een regering dui delijk omlijnt hoe zij haar koloniaie taak opvat en haar concrete realisaties moeien in het teken staan van die principiële opvatting De regeringsverklaring van 10 November, handelt ternauwernood over de koloniale po litiek der huidige regering. En indien een re geringsverklaring nu juist niet bestemd is om detailkwesties te behandelen, dan is het wel een enige gelegenheid, om een algmene stel- lingname te doen tegenover de te vervullen taak in de kolonie. Wat betekent Kongo voor onze huidige regering'; Een afzetgebied waar rekening dient mee te worden gehouden of een mogelijkheid om een verheven bescha vingswerk te verrichten Een iana rijk aan uranium of een land met miilioenen inlanders, die vol verwachting opkijken naar de Bula Matari Onze taak in Afrika, is uiteraard voorbij gaand. Wij hebben de morele plicht om de inlanders in de korst mogelijke tijd. tot een beschavingspeil te voeren, dat hen toelaat autonoom over hun lot te kunnen beschikken. En pas dan wanneer Kongo op eigen benen zal staan, zal men kunnen oordelen of onze aanwezigheid in. Afrika gedurende al die jaren gerechtvaardigd was en of zij een tastbaar resultaat heeft opgeleverd. Hoe langer hoe meer wordt het dan ook duidelijk dat het probleem waaraan de rege ring het hoofd heeft te bieden, niet zozeer van politieke oi' economische aard is maar wel van geestelijke en psychologische aard. Dit is het onvermijdelijk gevolg van een po litiek die al te zeer materiële welvaart op het oog heeft, en hogere en blijvende waar den verwaarloost. Moderne scholen, hygiënische gebouwen- mooie uniformen voor de jonge inlanders. zijn voorwaar noodzakelijk maar het mag daar niet bij blijven. Er moet eveneens re kening worden gehouden met de psycholo gische noden, met de natuur, de behoefte aan geestelijk evenwicht van de inlander. Het zwarte ras is van nature bijgelovig en mystiek aangelegd; een eeuwenoude traditie van afgodenverering weegt op hen. Indien men niets hogers en waardevoller in de plaats brengt, zal de neger zijn houvast kwijt geraken, en bevangen worden door een ze kere «ruimtevrees». Het Christendom vulde dit geestelijke va cuum op een onovertrefbare wijze. De Chris telijke beschaving kost wat kost willen ver mijden in het onderwijs in Kongo lijkt ons onverantwoord. En het is weinig geruststel lend als men verneemt dat de leerboeken in Kongo door de missies uitgegeven geweerd worden en vervangen door werken in Frank rijk uitgegeven voor Frans Equatoriaal Afri ka. Onze eigen, nationale boeken die vol komen aangepast zijn aan de mentaliteit der inlandse kinderen, worden geweerd, omdat ze te zeer van godsdienstgedachten zijn door drongen Het zelfde criteria van anti-klerikalisme wordt gehuldigd bij het aanwerven van het onderwijzend personeel voor het officieel on derwijs. Zal men de neger in Kongo dwingen terug te keren tot ziin oude afgoden Wil men het verheven beschavingswerk der mis sies ongedaan maken Vergeten wii niet te lichtvaardig dat onze eerste missionarissen niet opgewacht werden door een dubbele rij vriendelijke neger snoetjes. Zij trokken de jungel in en hun opofferings geest en naastenliefde maakte het mogelijk om thans te mediteren over het onderwijs probleem in Kongo. Het Comité voor Vrijheid en Democratie. VEELKLEURIGE BREUKSTENEN IN GRES voor huisplinten - stijlen omlijstingen en terrassen 39 verschillende soorten en formaten Gladde - Bezande - Handvorm en Verlakte Rechtstreekse invoer van NEDERLANDSE HANDVORM HOLLE WELFSELS brevet "DUSART, Algemene Bouwstoffenhandel 19, OUD-STRUDERSPLAATS Tel. 5 en 714 ARDUIN Vloeren - Cromolith - Silexore Agentschap der echte producten Agentschap der prachtig» MARMERS MERK LAMBRIZERINGEN xo mooi als eikf De Denderklok tt ti.. -=tS£

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Denderklok | 1955 | | pagina 1