DE WAARHEID
over het schoolvraagstuk
De Speciale Uitgave van "Voor Allee,,
Door de feriscoop
DE SLUIT-AAN-WEEK
Negen en twintigste jaargang
Prijs per nummer 1,50 Fr.
Zondag 8 Mei
CHRISTEN, VLAAMS EN VOLKSGEZIND WEEKBLAD VOOR HET KANTON NINOVË
Postcheckrekening 1862.54
Drukker-Uitgever R. LUYSTERMAN-H AELTERMAN, Koepoortstraat. 10, Ninove
Handelsregister Aalst 1093
Door Banier werd ons aangekondigd dat
minister Van Audenhove te Ninove de waar
heid over het schoolvraagstuk zou komen
verkondigen.
Op die vergadering heeft de Minister de
waarheid over het vraagstuk maar half ge
zegd. Hij vergat dat een medalie twee kanten
heeft, en ene kant werd zorgvuldig verbor
gen gehouden.
Ook Banier heeft getracht ons die waar
heid wijs te maken.
De waarheid heb ik echter ook daar niet in
gevonden. Wel heb ik in Banier gezien dat
de liberalen, ten minste de intellectuele
si'hrijjvers ervan,- buiten hunne verdraag
zaamheid. hun super-patriotisme en hunne
vertrouwbaarheid als drijfzand (Leopold II),
nu ook aan dogmatiek doen, De Bisschoppen
en de priesters kunnen er in leren hoe zij
de kinderen moeten opvoeden, en meteen
moeten zij onthouden wat gelovige liberalen
en sociaiisien tegen ue borst stoot.
Heren en supporters van Banier, ziehier
de waarheid, de volledige waarheid over het
schoolvraagstuk
Het is de strijd van de vrijmetselarij tegen
de Katholieke scholen, en die strijd is enkel
één sector van de ganse strijd tegen de Ka
tholieke Kerk.
Schrijt en zeg nu al wat gij wilt. die waar
heid is met geen cijfers weg te cijferen en
kan onder geen mooie woorden worden be
graven.
Aan die strijd doet de liberale Banier
mede.
De liberalen, en zeker de schrijvers van
Banier, weten dat door hunne voormannen
nu in Mei vijf jaar geleden op het Con
gres der vrijmetselarij beslist werd, dat de
strijd tegen de katholieke scholen moest ver
stevigd worden.
De katholieken, dat zijn zij die. gedoopt
zijnde, de ware leer van Christus GELOVEN
EN BELIJDEN onder het bestuur van de
Paus van Rome, die. noch rechtstreeks bv
door lidmaatschap, noch onrechtstreeks bv.
door steun of stem. aan de vrijmetselarij niet
de minste toegeving mogen doen. - Zij aan
vaarden die strijd die hen opgedi ongeil werd
Waarom... ja. waarom de verantwoorde
lijkheden van deze strijd verplaatsen, heren
van Banier
DENKER wanneer gij uwe lessen geeft
«aan een bedaarde burger...», die liberaal is.
denk dan ook eens aan de andere bedaarde
burgers die katholiek zijn. Wees dan geen
egoist. Blijf dan niet bij het aardse en ge
denk dat een Katholiek door het H. Vormsel
tot soldaat van Christus werd verheven en
bedenk dan tevens dat het zijn plicht is voor
Christus te strijden, nu vooral, in deze hui
dige harde strijd tussen vrijmetselarij en
Kerk.
Om die redenen kan een Katholiek geen
liberaal zijn en een liberaal geen Katholiek.
"EEN CHRISTEN MENS,, dit is niet al
tijd een katholieke mens geeft zaken «ter
overweging» waarmede een katholiek getn
genoegen kan scheppen, omdat zij enkel door
blauw stralen belicht zijn. De rol die hij aan
de onderwijzende priesters toeschrijft be
antwoordt niet aan de katholieke verlangens.
«In de Katholieke Kerk zijn gelovigen van
verschillende politieke overtuiging», schrijft
gij. In de Katholieke Kerk zijn enkel gelo
vigen die hun geloof belijden onder de ge
hoorzaamheid van de Paus van Rome.
Misschien bedoelt gij die mensen van ver
schillende politieke overtuiging die naar de
kerk gaan. In België is het antwoord daarop
zeer klaar: «men kan geen twee meesters
dienen». Men is voor de kerk of men is er
tegen; men is voor de godsdienst of men is
er tegen; men mderwerpt zich aan het gezag
van de Geestelijke Overheid of men bekampt
dat gezag. De kerk staat open voor de rouw-
moedigen. ook voor de schijnheiligen; uit de
kerk wordt niemand verjaagd.
"JOHNNY,, ik «leg ijs op het hoofd»
en bestatig dan dat gij behoort tot de partij
der super-patriotards, de partij die de va
derlandsliefde in pacht heeft en die te ver
trouwen is als drijfzand.
Met ijs op het hoofd zeg ik U dat... «die
bende vreedzame koeien in een rangeersta
tion. bestemd zijn voor de slachtbank van
Pietje de Dood. Zij nemen wel positie, zij
strijden voor hun godsdienst tegen de vrij
metselarij, zij willen met een «zuiver gewe
ten» zijn en tevens degenen die «met ijs op
het hoofd, met koel beredeneerd verstand,
die ondanks alles en tot spijt van wie het
benijdt het «kruim» van ons Eeuw;g Vader
land vertegenwoordigen». Zij willen geen fa-
rizeërs zijn.
Als kandidaat-verzoener weet dat vrijmet
selarij en godsdienst niet te verzoenen zijn.
Daar is geen liberale middenweg.
"i'iOHNNY ll„ om de woorden «Gij eert
mij met de lippen...» van uw artikel uit te
leggen schrijft gij «Ter verduidelijking, die
Woorden tonen aan dat de Zaligmaker zelf
gedurende zijn verblijf onder de mensen aan
sommigen verweet dat ze Hem slechts uiter
lijk eerden». Zeer wel.
Meest uw vriend Louis Waltniel zich en
kel als liberaal vertonen op uwe vergaderin
gen. maar eens daarbuiten de liberale partij
bekampen, wat zoudt gij van hem zeggen
Wat zegt gij van iemand die naar de Ka
tholieke Kerk gaat en daarbuiten die Katho
lieke Kerk helpt bestrijden
De Geestelijke Overheid heeft gesproken,
men onderwerpt zich aan hun gezag of men
verwerpt dat gezag.
«De goisdienst heeft niets met de politiek
te maken» - akkoord, zolang de politiek de
rechten van de godsdiensten eerbiedigt. Maar
in de eeuwige strijd vrijmetselarij tegen
de Kerk is er geen twijfel mogelijk. Ieder
een die zich katholiek noemt heeft in zijn
eigen midden de godsdienst te verdedigen;
is hij een politieker dan gaat die verdediging
door op het politieke plan.
Volgens U schijnt zulks «bombastisch en
hoe men het ook moge voorstellen, toch blijft
hei op en top tot het aardse behoren».. Maar
voor een katholiek is het aardse de voorbe
reiding van het Eeuwige en niet de enige
uren voor de dood.
"SPECTATOR,, - Gij schouwt toe en be
grijpt niets van wat U beschouw! of U doet
alsof u de ondergrond van de zaak niet kende
Aan de katholieken van dit land werd een
strijd opgedrongen - gij kiest partij voor
de vrijmetselarij, de katholieken kiezen par
tij voor hun geweten, voor hun godsdienst.
Klaarder bewijs van betrouwbaar als
drijfzand kan uwe uiteenzetting niet ge
ven.
"TOESCHOUWER,, - U* kreeg reeds een
antwoord. Doch ik wil u slechts nog dit zeg
gen Een uwer eerste voormannen zegde
eens «Liegt en blijft liegen, er zal altijd iets
van overblijven».
Van «de gelovige liberalen en socialisten,
die hunne plichten (dewelke?) vervullen en
hun geloof belijden...» vergeet gij te zeggen
of zij het doen onder de gehoorzaamheid
van de Paus van Rome.
De Geestelijken hebben een geestelijk pa
trimonium te verdedigen; wordt dat patrimo
nium aangevallen, zoals in het wetsvoorstel
Collard. dan moeten de Geestelijken hun
stem verheffen en ook zij - liberalen of so
cialisten - die hun geloof belijden, moeten
gehoorzamen.
Diegene die dat patrimonium aanvallen,
zijn vijanden van de Kerk, dus van allen
ook van die liblralen en socialisten die wer
kelijk hun geloof in God belijden.
Heren van Banier, bemint uw evenaaste;
waarom helpt gij en uw liberale volgelingen
onze Katholieke scholen aanvallen? Wat heb
ben zij U misdaan
Zij die hun geloof belijden in de Katholie
ke Kerk hebben niets tegen de officiële scho
len. maar zij hebben wel de plicht de ka
tholieke scholen te verdedigen.
Geen oproer is ons methode - de verdruk
king komt van U... Daarom
KATHOLIEKEN, STELT U TE WEER
- - -
Het socialistisch weekblad «Voor Allen» verscheen in bijzondere uitgave gewijd
aan de schoolpolitiek en de algemene politiek van de linkse regering. Dit bijzonder
nummer werd op zeer aanzienlijke oplage in ihet Vlaamse land kosteloos verspreid en is
gericht tegen het zogenaamde katholiek «fanatisme».
Dat het nummer krioelt van grove onwaarheden en voorstellingen zonder enige
arond zal niemand verwonderen. De socialisten zijn altijd meesters gebleken in het
verdraaien wan de feiten en in de 'demagogie. Stelde «Vooruit» het de vorige week met
voor alsof de beruchte «opvoeders» van het verbeteringsgesticht van St Hubert «katho
lieken» waren Het is mogelijk dat deze mensen gedoopt werden. Hun handelwijze was
alleszins formeel in tegenspraak met de katholieke moraal. Daarenboven betreft het
hier geen katholieke onderwijsinstelling, maar een Staats-, een officiële instelling en
de bewaarders er van zijn officiële «opvoeders»
De toestanden door «Voor Allen» aange
Hun onzijdigheid,/
«Voor Allen» klaagt het feit aan dat in...
4(59 gemeentelijke klassen (merk wel, «klas
sen». geen scholen) geestelijken les geven,
wat in strijd geheten wordt met onzijdigheid
van het onderwijs.
Waar socialistische, liberale en communis
tische militanten als leerkrachten aangesteld
zijn, wordt dit onderwijs evenwel «onzijdig»
geheten.
Dc benoemingen
van leerkrachten
«Voor Allen» jammert omdat in de ge
meenten waar de katholieken de lakens uit
delen, er uitsluitend katholieke leerkrachten
aangesteld v/orden.
Wij kunnen er aan toevoegen: in de ge
meenten waar de socialisten of de liberalen
de plak zwaaien, worden alle katholieke leer
krachten geweerd.
Er zijn zoveel schrijvers die werken met
schaar en lijmpot. Ik mag ik ook wel één
keer afschrijven. Une fois n'est pas coutüme.
't Is een brief die ik in 't begin van de week
kreeg. Hier zie
Mijnheer, mag ik a.u.b voor één keer in
uw blad in uw plaats schrijven? Uw blad
wordt door ons volk zoveel gelezen als «De
Banier». In «De Banier» is er geen plaats
voor mij. «De Banier» is te klein en het aan
tal schrijvers te groot, 't Is niet omdat ik
een boer ben dat ik daar geen plaats vind.
Dat zijn van die gewoon lasterpraatjes.
Iedereen heeft in ons Manifestatie van
Woensdag 27 April een jonge, dikke, ronde
boer zijn geestdrift zien uitdansen en uit
springen. Niemand was vies van hem. Noch
tans, dag in dag uit, loopt bij thuis, op het
hof, met strond aan zijn kloefen. «De Banier»
is niet groot om reden dat onze partij wel
een partij van kapitalisten is, maar over
geen kapitaal beschikt, daar de partij, uit
traditie, liefst op Stads- of Staatskosten leeft.
Onze voorlichtingsavond is buitengewoon
gelukt geweest voor de partijleiding.
Het is klaar dat die voorlichtingsavond niet
als voorlichtingsavond bedoeld was. Wij
hebben dat niet vandoen.
Alle liberalen zijn intellectuelen van de
bovenste plank. Zij weten waarover het gaat
en welk doel nagestreefd wordt.
De socialistische massa heelt voorlichting
nodig en zij marcheren dan nog gelijk sol
daten in de oorlog. De CVP is aan voorlich
ting gewoon vanwege de pastoors. Wij zijn
de mannen van het vrij onderzoek.
De voorlichting was een voorwendsel om
volk in de straat te krijgen. De onzen eerst,
de oppositie daarna.
Onze partij is een partij van orde en ze
heeft verstand van orde te handhaven als
zij aan de commando zit.
Tijdens de koningskwestie heeft de CVP
regering de oppositie meester gelaten in de
straat. Maar nu die oppositie aan het be
wind is, wordt de oppositie uit de straat
geranseld om de CVP-ers te doen begrijpen
dat hun leiders ze in de steek gelaten hebben
Daarom na de affaire van Brussel, die van
Geel. Turnhout, Neigem, Ninove en nog an
dere; en nog andere, die nog komen moeten.
Het heeft geen zin de liberalen te tellen
die in de stoet en in de zaal waren. Het wa
ren lokvogels en de rest mocht thuis blijven,
't Waren de CVP-ers die moesten geteld
worden. Wat hebben ze bijeen gekregen
Drie duizend man Op een bevolking van
omtrent driehonderd duizend in het Arron
dissement is dat met moeite één op honderd
en wij hebben negen en negentig op hon
derd achter ons staan. Dat hebben onze
specialisten in statistiek uitgemaakt.
Het is best te begrijpen dat de geestdrift
bij onze leiders groot was en dat er tot in
de kleine uren een lekker potje op gepakt
werd. - 't Is daarom dat ik Donderdag te
laat was met mijn artikel en een week ach
teruit ben.
Er is door de leiding één fout begaan. Wij,
mannen van het vrij onderzoek, mogen de
fouten zien waar ze zijn en ze zeggen waar
wij ze zien.
Zij heeft ongelijk gehad de lokale politie
in te zetten. Zij had beter vijftig gendarmen
rreer gevraagd en onze mannen op het bu
reel laten kaart spelen.
Gendarmen die komen God weet van waar,
dragen geen nummer op hun kepi gelijk de
tramontvangers. Ze mogen nog eens te hard
kloppen met de kolf van het geweer of meer
te onpas dan te pas met traangas werken.
Als ze weg zijn is het gedaan. De veiligheid
zal de schuldige niet opsporen.
Voor de politie ziet het er anders uit. Ie
dereen kent de trouwe dienaren van de Wet.
Hebben ze een beetje te trouw hun opdracht
vervuld, 't is voor hun rekening. De opdracht
gever Diijft anoniem.
Ik ben Vlaming en weet hoe de Vlamingen
bestaan. Als iemand tegen hun karre gereden
heeft kunnen ze eenvoudig van niets gebaren
Ze steken het in hun mouw en het kan er
twintig jaar en meer inzitten zo vers en fris
als nieuw om er ten gepasten tijde uit te
komen en terug te betalen met de interesten
er bij. Dat is het spijtige van de zaak. Het
zijn altijd de kleinen die voor de karwei
staan. Het Was het inzicht niet van de lei
ding daar de aandacht op te vestigen, want
het is best dat de minderen dat niet weten.
Ik dank u bij voorbaat, overtuigd dat gij
mij dat plezier niet zult weigeren. Het is bij
ulie de gewoonte ons zoveel mogelijk ter
wille te zijn
39
door A. Heliemans,
adjunct algemeen secretaresse van de C.V.P.
Dat er een nieuwe week volgt op deze die ons toch eindelijk een beetje zon
bracht is vanzelfsprekend; dat die week een bijzondere naatr. krijgt is ook wel
alledaags (of allö-weeks), maar dat dis naam «Sluit-aan-Week» is, dat is iets
nieuws.
Op het eerste zicht weet li reeds dat er doze week «aan te sïuiten» valt
en meteen kemt de vraag wat nu weer Nog een bond waar ze me nodig
hebben En gedeeltelijk houdt die vraag waarheid in. Uw medewerking is
vereist. Het gaat echter niet over een doodgewone bond die zeer nuttige doei-
aif.den kan nastreven maar wel over de gre-otste partij van het land over de
Christelijke Volkspartij. Velen onder U die dit lezen zijn sinds jaren lid; anderen
bleven alzijdig, omdat ze zich liever niet met politiek inlieten, omdat het weer
al een bijdrage geldt die jaarlijks op het budget zou wegen, - en ten slotte
vooral omdat ze onverschillig stonden en niet beseften van welk groot belang
het is zich in één sterke breed uitgebouwde partij te verenigen.
De tijden hebben ons iets anders gelee, d.
W6 voelen daarbij nu zeer good aan wat een kracht we bezitten wanneer
we eendrachtig achter één vlag «opstapsn; en we ondervinden dat de Christelijke
Volkspartij niets onverlet laat om haar aandeel in deze rechtvaardige strijd
ten volle op te nemen.
De regelmatige leden hebben voo«- het grootste gedeelte hun lidmaatschap
reeds vernieuwd; onze militanten zorgden daarvoor of hebben dit op hun pro
gramma voor de e.k. wehen. De «Sluit-aan-Week» richt zich vooral tot U die
tot nu toe wei met onze gedachten kon instemmen maar die dacht dat het zonder
U wel zou gaan. Dit iaatste was foutief in uw redenering. Het gaat met zonder U.
Mijnheer, die meent dat de anderen het zullen in orde brengen, noch zonder U,
Mevrouw, die denkt dat het voldoende is dat Mijnheer aangesloten is, noch
zonder U, jongere, die zoiets voor ouderen bestemt; neer. het gaat met zonder U,
De Christelijke Volkspartij is de partij van het christelijk volk en moet
daarom op dit volk kunnen rekenen, op dames, heron, ouderen, jongeren Uw
aansluiting geeft haar dc nodige morele sterkte en uw bijdrage bezorgt haar
en financiële^ steun. Ce strijd die nu aan de gang is zal uiteinde, ijkj op-het po
litiek plan moeten gewonnen worden. Blijf niethalverwege staan, treed toe n
versterk de partij die uw principes en uw belangen tot de hare heeft gemaakt
en die mits uw hulp deze zal kunnen blijven verdedigen.
U ook sluit aan gedurende deze SLUIT-AAN-WEEK S
klaagd wijzen op de noodzakelijkheid van
een nationale oplossing van het schoolvraag
stuk. Deze «nationale» oplossing veronder
stelt de volledige gelijkstelling van het on
derwijs gewild door de ouders met het on
derwijs ingericht door de openbare besturen
ten gerieve van de ouders, die hun plicht
verzaken.
Van fanatisme gesproken In de jongste
week weigerde de anti-klerikale meerderheid
van de gemeenteraad van Gentbrugge een
toelage voor de verwarming van de katholie
ke scholen.
Te Brussel, waar het schepencollege libe-
raal-CVP is, weigerde de toevallige meer
derheid van liberalen, socialisten en commu
nisten een bijwedde aan de katholieKe leer
krachten. terwijl deze wèl toegekend werd
aan de officiële leerkrachten.
Dc katholieke
schoolverdrukking
«Voor Allen» klaagt de katholieke «school
verdrukking» aan in de gemeenten waar er
een katholike meerderheid bestaat. Vvaarom.
Omdat in deze gemeenten er o.m. slechts een
aangenomen meisjesschool bestaat.
Wat bewijst zulks? Het bewijst eenvoudig
dat de huisvaders met dit onderwijs tevreden
zijn. Wanneer de ouders van een bepaald
aantal schoolgaande kinderen een officiële
school eist, is de gemeente gehouden deze-
in te richten
Wat "Voor Allen,, verzwijgt
«Voor Allen» zwijgt als vermoord over de
socialistische schoolverdrukking in de ge
meenten waar zij de meerderheid hebben.
In deze gemeenten wordt geen cent uitge
keerd voor de kinderen van arbeideis die
een katholieke school bezoeken. Er wordt
echter met geld gegoocheld wanneer he' de
niet-katholieke school betreft. De socialis
tische gemeentebesturen saboteren zoveel
mogelijk de oprichting van katholieke scho
len op hun grondgebied.
Het stadje Willebroek is er een welspre
kende illustratie van. Kan «Voor Allen» ons
één enkele gemeente met socialistische meer
derheid noemen, waar de zaken anders ge
steld zijn
Nochtans durft «Voor Allen» te beweren:
«Het tegenovergestelde is nergens het geval»
waarmede bedoeld wordt dat de linksen nooit
schoolverdrukking uitoefenen ten overstaan
van de katholieken.
De inventaris vergeten
«Voor Allen» wijdt verscheidene bladzijden
aan de «verwezenlijkingen» en aan de «be
loften» van de regering Van Acker. Terwijl
echter de inventaris van de CVP-regering
pompeus aangekondigd werd in de eerste re
geringsverklaring van Van Acker en de so
cialistische bladen daar maandenlang mee ge
schermd hebben, is er geen sprake meer van
deze inveuaris.
Er kan echter een inventaris opgemaakt
worden van het eerste regeringsjaar Van
Acker.
De nationale verstandhouding werd opge
vouwen door de beraamde aanslag op het ka
tholiek onderwijs. Het gevolg is dat de mi
nisters zich nog enkel durven verplaatsen
in gezelschap van een kleine legermacht tot
de tanden gewapende rijkswachers.
Een der uitverkorenen van de heer Van
Acker, minister van Openbare Werken, moest
ontslag nemen om redenen die geen uitstaans
hebben met de politiek.
De heer Van Acker vulde de bestaande
ministeries aan met een ministerie van de
Middenstand. Ogenverblinding! Dit ministe
rie verwezenlijkt geen enkele concrete maat
regel ten behoeve van de middenstand.
(Vervolg op het tweede blad)
De Dender klok