RE RUM NOVARÜM
Door de Periscoop
Politieke Actualiteiten
in het College, van 13 tot 21 Oogst 1955
Rerum-Novarum te Ninove
SLUIT AAN...!
Negen en twintigste jaargang
Prijs per nummer 1,50 Fr.
Zondag 15 Mei 1955
CHRISTEN, VLAAMS EN VOLKSGEZIND WEEKBLAD VOOR HET KANTON NINOVE
Postcheckrekening 1862.54 Drukker-Uitgever R. LUYSTERMAN-H AEL.TERMAN, Koepoortstraat, 10, Ninove Handelsregister Aalst 1093
Einstein is reeds een hele maand dood en
begraven. Een paar weken geleden heeft de
Vlaamse Radio een actualiteit aan Einstein
gewijd.
De spreker begon met te zeggen dat hij
van Einstein niets afwist en dat hij van zijn
theoriën niets verstond:
Dat is ten minste eerlijk en steekt gunstig
af tegen de houding van die massa uilskie
kens die de naam Einstein onthouden hebben
en daarbij het woord relativiteitstheorie en
daarmee zitten pralen en kletsen precies of
zij er alles over weten en, als professoren,
Einstein zijn examen hebben afgenomen.
Na zijn verklaring over zijn onwetendheid
die ik trouwens met hem gerust kan on
dertekenen heeft hij, ik weet niet hoe lang,
over de grote geleerde Einstein bezig ge
weest. Wij weten daarmee dat Einstein van
Joodse afkomst was; dat zijn vader het fi-
nantieel niet breed had, verre van daar; dat
de familie heel en gans godsdienstloos was;
dat de kleine Einstein op de lagere school
verre van een uitblinker was, enz. Er is ons
dan verteld over zijn verblijf in Italië en
Zwitserland, zijn terugkeer naar Duitsland
en zijn uitwijking naar Amerika omdat hij
in Hitiers gratie niet. stond. Dan hebben wij
veel gehoord over zijn wetenschappelijk
werk, over zijn nieuwe theoriën die hij in
formule heeft gezet en over zijn groot aan
deel in de vooruitgang van de wetenschap
inzake atoomenergie.
Ik heb dan ook gaarne vernomen dat Ein
stein een innig goed mens was en een echte
philatroop. die alles ten beste had om zijn
medemens te helpen en die niet begrijpen
kon dat de moderne uitvindingen altijd aan
gewend worden om mensen te onderdrukken
te doen lijden, en dood te doen.
En gelijk ik daar te luisteren zat vol sym
pathie voor de geleerde, maar vooral voor
de zo goede mens, want ik maak werk van
goede mensen en heb spijt dat er zoveel
meer slechte zijn dan goede kwam er een
gedacht bij mij open toch, met al zijn
schranderheid van geest, al zijn geleerdheid
en al zijn goedheid, heeft hij God niet ge
vonden
Hij was geen godloochenaar, geen vijand
van de godsgedachte. Zij was hem vreemd
en bleef buiten zijn sfeer
Hij die zoveel dieper gekeken heeft in
de wonderlijke structuur van het heelal,
heeft de Constructeur niet gevonden hij
heeft er zelfs niet naar gezocht.
En als zo een genie God niet vindt, hoe
wilt gij dan dat een gewoon sterveling, ge
lijk ik en gij en millioenen anderen, Hem
zouden vinden
En zo willen het nochtans onze moderne
heidenen. Zij zijn verontwaardigd over de
pretentie van de Rooms-katholieke kerk die
de mensen God wil leten kenen. Het is te
gen de waardigheid van 't menselijk verstand
De mens moet zelf zoeken en vinden, op
eigen kracht.
Zij aanvaarden wel dat er wegen liggen
van dorp tot dorp, van grootstad tot groot
stad en dat er wegwijzers staan. Er staan er
nooit genoeg en de vooruitgang van de be
schaving wil altijd meer inlichtingen langs
de baan, voor het gemak van de reiziger.
Er heeft nog nooit één enkel van die won
derkinderen in het hoofd gespookt dat het
vernederend is voor de mens dat hem de
weg gewezen wordt en dat zijn menselijke
waardigheid wil dat hij zelf zijn weg zoeke
en vinde en bane...
Brussel noch Zoetenaye moet de mens niet
op eigen kracht kunnen vinden. God wel
Wonder, hé En nog meer wonder, dat er
mensen zijn die in een godsdienstig midden
grootgegroeid zijn en zelf een wegwijzer
naar God gehad hebben, mede accoord zijn
om te verklaren dat de vooruitgang wil dat
die wegwijzers uitgedaan worden, opdat de
mens zou kunnen tonen wat hij kan
Is het wonder dat wij de grote Einstein
niet begrijpen, als wij die kleine meime-
kensnog niet begrijpen
Op O.L. Heei>Herrtelvaart»dag zullen de
kleurrijke stoeten van onze katholieke ar
beiders met hun weelderige vaandels op
nieuw hun lenteheerlijkheid in de straten
onzer steden tentoonspreiden.
Deze arbeiders bieden geen provocerend
vertoon van brutaal geweld. Het zijn schone
jonge en oudere mensen, wier ideaal straalt
uit hun leven van blijde plichtsvervulling.
Het zijn katholieken als wij en als dusdanig
onze dierbare broeders in Christus.
Elk jaar herdenken zij feestelijk het ver
schijnen van de Wereldbrief des Pausen
«Rerum Novarum», die bepalend geweest is
voor de sociale ontvoogding van de arbei
dersstand.
Het verschijnen van deze Wereldbrief had
niets abnormaals. De Kerk is door de eeuwen
heen bekommerd geweest om het lot van de
geringe man. Het was de Kerk die de strijd
aanbond tegen het slavendom. Het was de
Kerk die door haar monniken de bodem ont-
ginde en aan de gemene man het eerste on
derwijs verstrekte. Het was de Kerk die de
godshuizen oprichtte en de armen bedeelde.
Dit alles was overigens een gebiedende plicht
voor de Kerk, hoedster van het Evangelie,
van de Leer van Liefde en Rechtvaardigheid.
Thans meer dan ooit is het geboden ons
over de Liefde en de Rechtvaardigheid te
bezinnen.
Wij beleven immers een tijd van sociale
afbraak in ons traditionneel katholiek land
door regeerders, die voor God niet willen
buigen.
Het is een ergerlijke vorm van sociale
afbraak wanneer de schoonste vrouwen van
ons land, die hun natuurlijke zending ver
vullen de zorg voor de vele monden die
hun gezin uitmaken benadeeld worden
door de lieren van de Wetstraat.
Het is een even ergerlijke sociale onge
rechtigheid. wanneer het katholiek onderwijs
Om iets te waarderen moet men het eerst
verloren hebben. Om te weten wat de vrij
heid betekent moet men ze onder de bezet
ting in gevang of concentratiekamp verloren
hebben. Om te weten wat politieke macht be-
lekent moet men ze verloren hebben.
Ontelbare vergaderingen gingen in de laat
ste weken door in meest alle gemeenten van
het land en zij hebben zoals nooit te voren
massa's volk bijeengebracht. Menig spreker
heeft daar ok terecht gewezen op het feit
dat de vele mizeries die we thans kennen
inzake schooivraagstuk, het anticlericale
werk tegen de missies, de familiale politiek,
de huisvestingspolitiek, enz... ontegenspreke
lijke gevolgen zijn van de verkiezingen van
11 April 1954.
En wanneer men dan wijst op die 250.000
stemmen die op uitgesproken christelijke
lijsten werden weggegooid, tegen de CVP
maar ten voordele van de linksen, dan knikt
gans de zaal begrijpend en beamend. Ieder
een begint nu in te zien wat er veranderd
is en waar het paard gebonden staat.
Onze christelijke sociale organisaties zijn
even sterk nu als voor 11 April; onze chris
telijke jeugdorganisaties bloeien nu meer
dan voor April; ons vrii christelijk onder
wijs heeft meer aanhang nu, dan voor 11
April; het werk onzer christelijke caritatieve
i: stellingen gaat onverminderd voort en ik
zou zo verder kunnen gaan...
A.lleen onze christelijke politieke macht
is verminderd en verzwakt, meer door de
schuld van christelijke mensen, dan door de
vooruitgang van de linksen. Daar en daar
alleen is het droevige avontuur uit voort
gesproten dat wij thans beleven. Mocht het
een les zijn die door de christelijke ge
meenschap van dit land nooit meer vergeten
wordt
Het volstaat echter niet van te wachten
naar de e.k. verkiezingen. Het volstaat zelfs
niet zich thans volledig in te zetten voor de
werking van «Vrijheid en Democratie». De
CVP heeft ook recht op het jaarlijks lid
maatschap van honderdduizendenDe tijd
dat de activiteit van een partij zich beperkte
tot het parlementaire werk, een verkiezings
strijd en af en toe een Congres is Goddank
voorbij. De CVP werkt thans, vooral op het
van overheidswege gesaboteerd wordt en
deze overheden de katholieke scholen willen
noodzaken van de ouders uit de economische
zwakke stand een aanzienlijk schoolgeld te
eisen.
Het is een sociaal schandaal wanneer land
genoten met een gelijkwaardig diploma voor-
bepaalde benoemingen uitgeschakeld worden
omdat ze katholieken zijn en omdat hun di
ploma uitgevaardigd werd door een katho
lieke onderwijsinstelling.
Wanneer de katholieke arbeiders op Re-
rum-Novarumdag in onze steden manifeste
ren, dan is het in een geest van stijgend
verzet tegen deze regeringspolitiek van so
ciale afbraak en discriminatie.
Daarom genieten deze arbeiders de keur
van de arbeidersstand onze verhoogde en
warme sympathie.
Zij genieten tevens onze sympathie omdat
zij hun standgenoten willen terugbrengen
naar Christus de Goddelijke Pleegzoon van
de Timmerman.
De arbeidersstand heeft zich ingevolge de
sluwe en venijnige anti-katholieke propa
ganda in de rode pers in aanzienlijke mate
van Chiistus verwijderd. De socialisten heb
ben geijverd voor een betere bezoldiging,
voeding en huisvesting van de arbeiders. Het
was hun recht en hun plicht. De christen
democraten hebben daar evenzeer voor ge
ijverd. Maar de socialisten hebben God ge
dood in de harten van hun volgelingen en
hun zodoende het schoonste ontnomen dat
een mens kan bezitten.
Wij willen tegen de rode vloed in de ar
beiders opnieuw voor Christus winnen. Daar
om is het onze plicht de katholieke arbei
dersorganisaties te steunen het ACV, KAJ
VKAJ. KWB
Het is een volwaardige vorm van modern
apostolaat waartoe de liefde Christi ons
dringt.
nationale plan, op een besU.-Jige en zeer
degelijk weijze.
Wat er gepresteerd wordt door het actieve
Studiecentrum, het dynamische Algemeen
Secreaiiaat. de menigvuldige uitgaven zoals
Tijdschrift voor Politiek, maandelijke Richt
lijnen aan de Afdelingen, de clocumentatie-
nota's van «Ter Inlichting», het blad «Ge
meente en Provincie», en andere die ik niet
noem. wordt door tegenstrever en vriend uit
buiten- en binnenland ten zeerste gewaar
deerd.
Dat veronderstelt personeel, materiaal en
lokalen dat veronderstelt geld. Een politieke
partij, minder gelijk welke andere organi
satie kan daarvoor gaan bedelen bij perso
nen en instellingen die wel graag bereid zou
den zijn om belangrijke sommen ter bescnik-
king te stellen maar mits bepaalde voorwaar
den. die een vrije en onafhankelijke patt'j
die alleen haar programma wil volgen en
uitwerken, onmogelijk kan aanvaarden.
De enige goede oplossingde bijdragen
van tienduizenden en nog eens tienduizenden
leden van de partij. Nooit wellicht was de
stemming vanwege de bevolking tegenover
de CVP zo gunstig als nu. Het blijve nu niet
bij woorden en verklaringen maar kome tot
daden.
Sluit aan bij de C.V.P.
Ophitsing tot collectieve moord
Het algemeen verzet van het land tegen
het wetsontwerp Collard geeft het de socia
listen op de zenuwen.
Het is overigens normaal dat de roden rood
zien. wanneer het nun niet naar hun zin gaat!
Wij kregen er een staaltje van na de be
toging van 26 Maart te Brussel. De regering
had censuur uitgeoefend op de radio en aan
binnen- en buitenland kond gedaan dat er
te Brussel niets gebeurd was. Dit verwekte
een schaterlach in de Europese hoofdsteden.
Het werd de rode pers onmogelijk het black
out over de betoging te handhaven. Schuim
bekkend schreven de socialistische bladen
dan over de «boerenbeesten» die te Brussel
betoogd hadden.
De socialisten waren gewend geweest de
meesters te zijn van de straat. Thans waren
het de vrije burgers die de straat bezet hiel
den en overal waar ministers verschenen,
moest een leger van gendarmen gemobili
seerd worden.
Het was voor de regering een zedelijke
nederlaag.
Hoe de socialisten hierdoor de kluts kwijt
geraakten, is gebleken naar aanleiding van
de één-Mei-belogingen.
Een socialistische vakbondleider, die noch
tans algemeen beschouwd werd als een ge
matigd man. de Waalse syndicalist Henard,
hield te Luik een brandrede en voeroe een
taal. die tot burgeroorlog aanzet en de te
genstelling Vlaanderen-Wallonië op de kop
drijft.
Hij verklaarde namelijk: «Een CVP-beto-
ging is, onder de dekmantel van een pseudo-
comité voor Vrijheid en Democratie aange
kondigd te Luik tegen 11 Juni. De inrichters
kondigen reeds aan dat deze manifestatie de
doodsklok zal luiden voor de regering.
c Wij vragen aan de burgemeester van
Luik (een socialist, red.) deze beroging toe
te laten. En vermits de CVP een revanche
wil nemen te Luik. dat zo actief en revolu-
tionnair was in 1950, dat de cars uit Hasselt
en Turnhout hun hele bent van provocateurs
en agitators komen uitstorten. Het is niets
dat zegt dat ze nog zullen terugkeren
Voor deze 11 Juni roepen wij, op het
middaguur, de algemene staking uit in de
koolmijnen, de werkhuizen, de dokken. En
daar het er om gaat te weten of de Vlaamse
clericale dictatuur zich overal in het land
zal vestigen, of de democratie aan banden
zal gelegd worden, bevestigen wij vandaag
met stelligheid dat deze poging te Luik on
verbiddelijk zal verpletterd worden.
Van heden af zal de rode vlag gehesen
worden op alle gebouwen. Dit betekent dat
wij ons in gevaar aanzien, dat wij gemobili
seerd zijn en dat wij pas zullen demobilise
ren als wij de ribben zullen gebroken hebben
van de reactie, van deze commando's van ge
wezen Oostfrontstrijders en fascisten. We zul
len verder gaan dan in 1950. Wij zullen de
handlangers van het facisme verpletteren
Zelden of nooit werd in het land een dus
danige oproep tot collectieve moord gedaan.
Hij werd gedaan met weerzinwekkende
middelen. De Walen werden opgehitst tegen
«de Vlaamse clericale dictatuur», terwijl het
juist tegen de dictatuur, maar de linkse dic
tatuur is, dat de Vlaamse en de Waalse pa
triotten ten strijde gaan. Het land heeft in
derdaad een dictatuur gekend: de dictatuur
van het schorremorrie in 1950. Het is dezelf
de dictatuur van het schorremorie die de
Waalse arbeiders tegen de Vlamingen op
hitst en tot moord aanzet.
Even schandalig is de aantijging dat de
Vlaamse betogers samengesteld zijn uit com
mando's van oud-Oostfrontstrijders en fas
cisten. Sedert de strijd tegen, het ontwerp
Collard ingezet werd, hadden er talrijke be
togingen in het land plaats en de inciden
ten vermenigvuldigden zich. De Oostfront
strijders. de politieke delinkwenten zijn in
voorwaardelijke vrijheid. Om de minste re
den kunnen zij opnieuw aangehouden wor
den. De rijkswacht, de mobiele brigades, de
veiligheid van de Staat lagen op de loer om
ten minste één gewezen politieke delinkwent
bij de lurven te kunnen vatten om de CVP
te discrediteren. Zij zijn nergens in hun op
zet geslaagd.
De strijd tegen het ontwerp Collard wordt
gevoerd door alle vrije burgers, niet het
minst door talrijke oud-gevangenen uit ae
Duitse galleien. Het ontwerp Collard is ove
rigens een biasfe. n oor de vele priesters
en leraars uit he* vrij onderwijs, die hun
verzet tegen het naz.regime met hun vrij
heid betaalden.
De heer Renard heeft boze geesten opge
roepen. Hij heeft tot massale moord aan
gezet. De boze geesten zullen zich echter
keren tegen de heer Renard en zijn ministe
riële beschermelingen.
(Vervolg op het tweed* blad)
INLICHTINGEN Bi'J
de eer Henri Van Maldergem, Oudstri jdersplaats, 10 - Ninove.
de heer Paul Luysterman, Graanmarkt, 37, Ninove - Tel. 327.27.
Zondag-namiddag 15 Mei
5 uur Bijeenkomst
van de leden van het Christen Werkersverbond en sympathisanten in «Ons Huis».
Met de Katholieke Harmonie optocht naar de O.L. Vrouwkerk.
5.30 u. Avondmis met Communiegelegenheid
Na de Mis optocht naar «Ons Huis».
7.30 uur Feestzitting in "Ons Huis,,
met Feestredenaar Heer Volksvertegenwoordiger Placide De Paepe.
Kosteloze Tombola,
Wij nodigen allen vriendelijk uit tot deelname aan optocht, H. Mis en
feestzitting.
KOOP HET RERUM-NOYARUMKENTEKEN
Het zal aangeboden worden tegen 5 Fr. - Zondag 15 Mei aan de O.L. Vrouw-
kerk en Zondag 22 Mei aan de Kerk van de H. Theresia.
door Jef Deschuyffeleer
Voorzitter van de Vlaamse Vleugei van de C.V.P.
De Dender klok
8' Handelsfoor van Ninove