SINXEN
Reizende Tentoonstelling
Het Technisch Onderwijs
Door de Periscoop
Het Schooldebat in de Kamer
in het College, van 13 tot 21 Oogst 1955
CHRISTEN. VLAAMS EN VOLKSGEZIND WEEKBLAD VOOR HET KANTON NINOVE
ZALIGE HOOGDAG
INLICHTINGEN BIJ:
Negen en twintigste jaargang
Prijs per nummer 1,50 Fr.
Ninove, 29 Mei 1955
Postcheckrekening 1862.54
Drukker-Uitgever R. LUYSTERMAN-H AELTERM AN, Koepoortstraat, 10, NinoveHandelsregister Aalst 1093
Het Paasgebeuren is voorbij op O.H. He
melvaart werd, na het Evangelie in de hoog
mis, de Paaskaars gedoofd.
De Hemelvaart Christi stelde echter het
probleem van de voltooiing van Zijn werk
op aarde, de bestendige vervulling van de op
dracht die de Zaligmaker van Zijn hemelse
Vader ontvangen had.
De Boodschap Christi motst uitgedragen
worden naar alle volkeren, maar de Aposte
len waren hoofdzakelijk eenvoudige vissers.
Het transcendentale denken was hen vreemd.
Zij hadden een aardse visie en verwacntten
het herstel van het koninkrijk van Israël en
het oppermachtige heersen van dit koninkrijk
in de wereld.
Het was menselijk en begrijpelijk Zij wa
ren nog niet beroerd door de H. Geest. maar
Christus had hun de komst van de Vertroos
ter voorspeld «Gij zult gedoopt worden met
de H. Geest binnen enkele dagen» Handel.
I. 4-5).
En zie het gebeurde, terwijl ze te Jeru
salem samen waren, volhardend in het ge
bed. samen met Maria. De H. Geest daalde
over hen neder, deelde hun de gave der talen
mede en meteen was hun opdracht overdui
delijk de Boodschap des Zaligmakers te
brengen aan alle volkeren. Terwijl uitwendig
vurige tongen braakten, werd hun hart ver
vuld met een laaiende drang naar de ver
spreiding van de goddelijke Boodschap en
waren zij meteen bereid, in navolging van de
Zaligmaker, alles te verduren, ook de mar
teldood, om de Christi-gedachte te verkon
digen.
Het Pinksterfeest wordt door vele katho
lieken onvolmatig begrepen. De betekenis
van Palmenzondag, van Goede-Vrijdag. van
Pasen en van O.H. Hemelvaart is hun over
duidelijk. Dit is echter bij velen niet het ge
val wat Sinksen of Pinksteren betreft.
Het Pinksterfeest heeft nochtans een aller
hoogste dubbele betekenis. Het is de tastbare
openbaring van het groot mysterie van de
Heilige Drievuldigheid. Met het Pinkster
feest begint tevens de Kerk haar feitelijke
opdracht, de voortzetting van Christus' Ver
lossingswerk op de wereld tot aan het einde
van de tijden. Pinksteren is het einde van
de Paasvreugde. De jubel van het Paas-Alle-
luja sterft weg in de harde levenstaak, door
Christus aan Zijn volgelingen opgelegd.
De Apostelen waren met geestdrift ver
vuld, toen zij door de H. Geest wisten welke
heerlijke taak hun te wachten stond en hoe
zij de voetsporen van Hun Goddelijke Mees
ter zouden drukken. Zij zijn uitgetogen naar
alle horizonten en hebben meestal hun Be
lijdenis met hun bloed bevestigd.
De Kerk heeft nooit deze opdracht ver
zaakt. Deze is haar bestaansreden, haar eer
en haar glorie. Reeds tweeduizend jaar ver
vult zij deze taak. Haar vijanden zijn on
vermogend tegen haar en zij zal zich verder
van deze taak kwijten tot de komst des He
ren.
Maar deze opdracht, deze verplictting
nl. de verspreiding van het Rijk Gods
werd niet alleen aan de Apostelen en aan
hun opvolgers, de Bisschoppen, opgelegd Al
de gedoopten zijn er verantwoording voor
verschuldigd. De Kerk is één in al haar le
den en elk lid is mede verantwoordelijk voor
de vervulling van de opdracht van de Kerk.
Wij zijn medebouwers van het Rijk Gods
in onszelf, in ons gezin, in onze omgeving.
Het is de diepe zin van het iekenapostolaat.
Wij moeten Christus uitstralen in ons leven
in ons werk. Wij moeten de onderdanige
kinderen zijn van de Hemelse Vader. Wii
moeten vervuld zijn van de H. Geest, zodat
wij cibories zijn van godsvrucnt naur wie de
profanen opkijken als naar lichtende toortsen
De intredezang van de H. Mis op Pinkste
ren vangt aan met het vers uit het Boek der
Wijsheid De Geest van de Heer vervult de
ganse aarde, alleluja Het is de gebiedende
plicht van aile gedoopten hiertoe bij te dra
gen.
Op Si nxen, 2' en 3 Sinxeradag
komt de
van de Paters JEZUÏETEN naar Ninove
in de zaai "Roxy
Overal waar ze voorbijtrok oogstte ze veel bijval.
Geen wonder iets heel nieuws biedt ze aan drie dirnensiebeel-
den met gepolariseerde bril voor de toeschouwers, fluorescerend licht
spel met woodlampen, sprekende robot, enz. Mechanisatie, beweging en
verklanking geven aan iedere stand leven en afwisseling. Ge weet
niet waar eerst gekeken hoort men de mensen zeggen.
En boven alles het is een expositie die naar het hart grijpt. Ze
toont U hoe huog de arme Congolezen op 60 jaar tijds door onze Vlaamse
Jezuïeten MISSIONARISSEN werden opgeveerd op godsdienstig, so
ciaal. intellectueel gebied.
Christenen, Vlamingen, leer uw helden waarderen. Bid en offer
voor hen. Steun hun werk. het uwe: de uitbreiding van uw geloof,
het meedelen van uw geluk.
Om aan ALLEN de ruimste kans te bieden wordt niets geëist
bij de ingang.
Toegankelijk van 10 tot 12 uur, en van 15 tot 21 uur.
Daar het technisch onderwijs meer aan
plaatselijke toestanden gebonden is, omdat
vooral vroeger de nijverheid een locaal ka
rakter had. zo heeft het privaat initiatief in
die sector een veel grotere rol gespeeld wat
betreft de oprichting van scholen dan bv.
voor het middelbaar onderwijs. Daardoor zijn
er meer vrije technische scholen dan offi
ciële en zijn er onder deze laatste veel die
van de gemeenten afhangen.
In September 1954 waren er 1.407 instel
lingen. waarvan 115 van de staat, 63 van de
provincies en 350 van de gemeenten, dus sa
men 528 tegen 880 vrije. Onder deze laatste
waren er 771 met kristelijken inslag. Op te
merken valt dat onder de niet-katholieke vak
scholen er verschillende zijn met een afde
ling voor jongens en meisjes zodat de ver
houding tusen de technische scholen met
kristelijk bestuur en die met een neutraal
karakter niet zo ongunstig is voor deze laat
ste als op een eerste gezicht zou blijken.
Voor het technisch onderwijs voorziet Col-
lard de volgende regeling de staat, de pro
vincie of de gemeente betalen in
het officieel onderwijs
wedden 100%
gebouwen 100%
onderhoud 100%
werkingsonk. 100%
het vrij onderwijs
wedden 100% voor leken
50% voor geestelijken
gebouwen niets
onderhoud en werkingsonk.
de staat niets, provincie en
gemeente soms een geringe toelage
Onder Minister Harmei in 1954 werd er
voor de technische officiële scholen door de
staat 664.805.000 Fr betaald, alleen evenwel
voor de dagscholen, die door 44.040 leerlin
gen werden bezocht. Dat is 15.000 Fr pet
leerling. Het werkelijk bedrag is echter veel
hoger, want daarin is niets begrepen voor
de nieuwe gebouwen en de grote onderhouds
kosten, daarin is ook niet begrepen wat de
provincies en gemeenten zelf voor hun eigen
technische scholen betalen en dat is meer
dere honderd millioenen.
Onder llarmel kregen de vrije technische
dagscholen met hun 102..683 11. van de staat
937.200.000 Fr of 8500 Fr per leerling. Bij
die som kwamen er dan voor scholen gele
gen in katholiek bestuurde provincies toela
gen van deze provincies en soms ook toela
gen van de gemeenten en steden. Die toela
gen aan de vrije technische scholen bedroe
gen ongeveer 50.000.000 Fr; o.a. Aalst geeft
aan de Vakschool een toelage van 200.000 Fr
Collard moet dat natuurlijk veranderen.
De voorziene begroting voor 1955 van het
vrij technisch onderwijs wordt met 210.144000
verminderd en is per leerling nog 7500 Fr
voorzien.. Het eerste ontwerp Collard voor
zag dat in het vervolg de provincies en de
Hier op mijn bureel, in de redactie, ligt
een brief van een onbekende soldaat. Ik heb
veel respect voor de Onbekende Soldaat
voor ieder onbekende soldaat, zelfs voor de
onbekende soldaat van 't leger Collard. Dat
is geen deugd, 't is iets natuurlijks. Er zijn
weinig of geen mensen die er bij winnen
niet van dichtbij gekend te worden. De on
bekende heeft altijd minstens een lengte
voorsprong.
Onbkende, ik groet u met een minuut stilte.
Als de linksen Koning Leopold hebben uit
gekleed, hebben ze er Koning Albert deftig
van tussen gelaten. Zij hebben Albert niet
verweten dat Leopold zijn zoon was. Zij
hebben de zoon niet gezegd dat Albert zijn
vader was. Zij hebben hem alleen verweten
dat hij een Duitse naam draagt.
Brief, met u heb ik een eitje te pellen.
Ik weet. gij komt uit een midden dat zeer
kittelorig is het acht zich hoger dan gelijk
wie of wat, en Onze Lieve Heer moet veel
meer afkunnen zonder de mostaard in de
neus te krijgen.
Wees niet kwaad als ik u enkele onaan
gename dingen zeg. Het is van mijnentwege
niet slecht Bedoeld. De onwetende leren is
werk van barmhartigheid.
Brief, gij hebt totaal gemis aan fatsoen.
Gij komt uit een midden waar het uiterlijke
alles is. De kleren maken er de man, en het
komt er meer op aan er deftig uit te zien
dan deftig te zijn. Gij ligt hier voor mij
totaal en négligé. Ik begrijp wel dat gij geen
respect hebt voor ons. Ik begrijp niet dat gij
geen respect hebt voor u zelf. Gij wilt brieï
zijn en gij ziet er uit als een nutteloos blad
dat buiten gesmeten is uit een bloc-notes.
Verkeerd, hé vriend En gij moet uw zins
bouw verzorgen. Als ik straks een passus
aanhaal zult gij rood of blauw worden van
schaamte. Als opstel krijgt gij één op tien
uit compassie.
Het is niet alleen de manier van zeggen
die teltwat gij zegt moet wel gewikt en
gewogen zijngij moogt geen dwaasheden
vertellen.
In verband met intieme zaken namen van
derden vernoemen - dat. wordt niet gedaan,
hé briefAls de pastoor predikt over de
verwildering der zeden die ons tijdperk ken
merkt, noemt hij geen namen, niet waar
brief. Neen. dat wordt niet gedaan.
En nu meer bepaald. Inzake boycot schrijft
gij Zijn er soms geen katholieke mensen
die hun brood moeten verdienen met Vic
toria chocolade te verkopen 't Is een vra
gende vorm met een bevestigende betekenis.
Dat er mensen zijn die chocolade verkopen,
ja en katholieke mensen die chocolade ver-
kopen, zekeren er hun brood mede ver
dienen, heel welmaar "moeten,, verkopen
en dan nog wel "Victoria,, precies of er geen
andere is.... neen hé.
En dit hier«Wanneer Van Acker naar
Ninove komt, onze volksgezinde Eerste Mi
nister, dan zal er nog meer succes zijn van
wege de regeringspartijen. De partijen die
iets kunnen verwezenlijken voor de mensen
van hun gedacht. Dit kon de CVP gedurende
vier jaar niet. Het kalf is en blijft verdron
ken
De manier van zeggen is onbeholpen,
waardig van een "analphabeet,,. De zaak zelf
is een enormiteit.
In een beschaafd land heeft de regering
voor taak het algemeen belang te behartigen.
Ieder regering met zelfrespect beweert dit
te doen.
In minder ontwikkelde gebieden gebeurt
het wel meer dat de macht gebruikt wordt
om meer bepaalde belangen te dienen.
En gij zegt zo maar dat uw regering een
vriendjespolitiek is en gij looft ze er om.
Dat de CVP regering geen vriendjeswinkel
was spreekt gij haar ten schande... als het
misschien haar enige eretitel was.
Brief, brief jongen, ik wil mijn gedacht
niet zeggen, ik zou moeten te lelijke woorden
gebruiken.
Brief gij geeft aan het woord flamingant
een pejoratieve betekenis dat het niet heeft.
Een flamingant is iemand die ijvert voor het
recht en het brood van de Vlaming. Dat is
geen schande. St Job is voor zijn volk - en
de duivel ookDe flamingant is in goed
gezelschap.
Iemand die voor een stoffelijk voordeel
zijn diensten verhuurd aan een vijand van
zijn volk dat is niet alleen een huurling maar
echt en waarachtig een verrader.
De leiders van de Vlaamse liberalen en
Vlaamse socialisten, Achiel incluis, die als
honden trekken aan de wagen van het Waal
se Imperialisme voor een schotel eten, zijn
verraders van hun volk. Het Waals Impe
rialisme dat meer dan honderd jaar Vlaan
deren uitbaat heeft op dit ogenblik leiders
als een Buset, een Renard, een Demaiiy, om
er maar drie te noemen. Ze misprijzen het
Vlaamse volk en stelen zijn brood om het
aan de Walen te geven. Uw mannen voelen
niet eens hoe laag zii gevallen zijn. En gij
beseft het nog min.
Brief, gij moet terug naar school. Uw op
voeding en uw onderricht laten veel te wen
sen over
Een laatste goede raad zie uit uw ogen
en kies een degelijke school
gemeenten geen toelagen meer mochten ge
ven aan het vrij onderwijsdie maatre
gel is ingetrokkenin net huidig ontwerp
zijn de toelagen beperkt tot het bedrag dat
in. 1954 werd toegekend. Zelfs met die toe
geving is de toestand van de vrije techni
sche scholen onhoudbaar zij gaan 1/4 min
der aan subsidies ontvangen en toch belooft
Collarder zal geen enkel school gesloten
worden, de wedden zullen 100% betaald wor
den. In de vermindering van 21C.000.000 Fr
op de staatssubsidie zit er slechts 48.000.000
Fr voor onderhoud en werkingskosten, ai de
rest en dat is het overgrote deel moet uit
gespaard worden op de wedden. De feitelijke
toestand is deze dat, zo het ontwerp Collard
toegepast wordt, er in iedere vrije vakschool
meerdere leraars moeten naar huis gestuurd
worden (voor de vakschool van Aalst zijn
er dat zeker twaalf), dat de andere een ge
voelige weddevermindering zullen lijden die
in suir.mige gevallen 50% zal bedragen, dat
van de leerlingen een hoog schoolgeld zal
moeien gvraagd worden, omdat er geld moet
zijn om nieuwe machines te kopen enz. en
de staat daarvoor niets meer betaalt.
De grote slachtoffers van Collard zijn de
vrije technische scholen, de scholen van
de gewone man Dat is socialistische po
litiek Op die wijze zorgen ze voor de
arbeidersstand.
Het Schooldebat in de Kamer
Het schooldebat in de Kamer werd in ver
nederende omstandigheden ingezet voor de
genen die de rechten van de ouders van de
meerderheid der Belgische schoolgaande
jeugd verdedigen.
Wij hebben er reeds op gewezen, maar
wij moeten er op terugkomen, omdat het
kenschetsend is voor de obstinaatheid van de
linkse meerderheid haar sectarisme te doen
zegevieren. Meer dan 70 dagen geleden heeft
de christelijke minderteid in de schoot van
de Commissie van Openbaar Onderwijs aan
de minister voorlegging gevraagd van statis
tieken en gegevens, die het zouden mogelijk
maken nauwkeurig te bepalen wat de Staat
uitgeeft voor zijn eigen onderwijs en voor
het onderwijs ingericht door de ouders en
welke de financiële draagkracht van het ont
werp 217 zal zijn. Deze 70 dagen hebben aar.
het geweldig ambtenarencorps, waarover het
Ministerie van Onderwijs beschikt, niet vol
staan om de gevraagde inlichtingen te be
zorgen. Het is blijkbaar ingegeven door ken
nelijke slechte wil en betekent een patente
verwaarlozing van de rechten van het Par
lement.
De Regering vreest de nauwkeurige gege
vens en een duidelijk parallel tussen de
Rijksuitgaven voor de beide onderwijstak
ken dat aan velen de ogen zou openen en
tevens bevestigen dat de homogene regering
niet de doodgraafster was van het officieel
onderwijs, maar slechts een bepaald eind
weg afgelegd heeft in de gelijkstelling van
het onderwijs gewild door de meerderheid
van de ouders met het onderwijs voor de
andersdenkenden.
Is neutraliteit mogelijk
inzake onderwijs
Volgens de katholieke leer ligt het eind
doel van de mens in de verwezenlijking van
zijn eeuwig geluk. Om dit te verwezenlijken
moet hij de aangewezen middelen aanwen
den, zowel in het privaat als in het open
baar leven.
(Vervolg op het tweede blad)
de heer Henri Van Maidergem, Oudstrijdersplaats, 10 - Ninove.
de heer Paul Luysterman, Graanmarkt, 37, Ninove - Tel. 327.27.
De Dender klok
8'Handelsfoor van Ninove