Dien de Waarheid
De Strijd gaat ongenadig verder...
Door de Periscoop
Buitengewoon Zomerfeest
Negen en twintigste jaargang
Prijs per nummer 1,50 Fr.
CHRISTEN, VLAAMS EN VOLKSGEZIND WEEKBLAD VOOR HET KANTON NINOVE
Zondag 26 Juni 1955
Postcheck rekening 1862.54
Drukker-Uitgever R. LUYSTERMAN-H AELTERMAN, Koepoortstraat, 10, Ninove
Handelsregister Aalst 1093
Een uitgave van «Banier» die. op aanvraag
van vele lezers, zou handelen over de ge
beurtenissen van Woensdagavond 27 April,
is thans zeer laattijdig verschenen.
Voor dat laattijdig verschijnen geven de
mannen van de redactie de volgende redenen.
1) wij hebben de geesten tot bezinning
willen laten komen... anders zouden wij al-
geweken zijn van de waardige en kalme toon
welke wij steeds beogen te behouden, in
weerwil van wat er ook moge gebeurd zijn.
2) de CVP had een speciale editie van «De
Denderklok» beloofd; zij hebben hun belofte
niet gehouden...
Voor wat de eerste reden betreft stellen
wij het volgende vast In ieder zin ligt een
wrok die men. onder bijlende humor, wil
verstoppen:
Het uitwijden, in 't breed en in t lang.
over al de gebeurtenissen van die avond en
bijzonder het aanhalen van namen van pei -
sonen. en al de hoffelijke hoedanigheids-
woorden die, sedert 2(i Maart, de Katholiek-
voelende mensen naar het hoofd werden ge
slingerd. heeft enkel tot doel de aandacht af
te leiden van de diepe oorzaak die aanlei
ding gaven tot die gebeurtenissen.
Is het bezinning te schrijven voortaan
zullen onze leuzen zijn "hard tegen hard,,
en "oog om oog. tand om tand... Wat deze
spreuken inhouden zult gij naamloze hel-
den., (bedoeld op de betogers voor hun ka
ft tholieke overtuiging) aan den lijve onder-
vinden, de eerste maal da 'ergeüjke voor-
vallen nog plaats bi .i,>en een tweede
maal begaan wij deze vergissing niet
meer
A''o. mannen van Banier, is dat een waar
dige en kalme toon... «in weerwil van wat
er ook moge gebeurd zijn'.'»
Wilt U, geachte Lezer, in één zin de korte
inhoud van «Banier»...
Maandblad Nr 5 Mei-Juni 1955 al
het ongelijk in de schoolstrijd ligt bij de
CVP de liberalen wassen hun handen in
onschuld, en zijn verwonderd over die massa
tegenbetogers.
Heren van «Banier», «De Denderklok» van
1 Mei schreef zeer raak
De «Banier» is eon pijnlijk geval. Orgaan
van intellectuelen met groot gedacht over
zich zelf, maar arm van geest om er om
te schreien en als slot de «Banier»
is tegen haar taak - de onwaarheid te ver
ft dedigen - niet opgewassen
Voor wat de tweede reden betreft de CVP
had een speciale editie beloofd... \an die
belofte heb ik niets gelezen wat .k wel ge
lezen heb in «De Denderklok» dat was het
antwoord op de «Banier» die de meeting van
Minister Van Audenhove aankondigde.
De CVP had er misschien goed aan gedaan
dat artikel «De Waarheid over het Schooi-
vraagstuk» onder de ogen te brengen van
iedere inwoner van de stad.
Wilt U er ook in één zin de korte inhoud
ervan, ziehier de Banier» en alle liberale
stemmers helpen en verdedigen de loge in
haren strijd tegen de Kerk en de godsdienst.
U wilt bewijzen Lees dan het artikel.
Ordewoorden in «De Linie» van Vrijdag 27
Mei 1955. 8ste jaar. nr 847. Wij geven U en
kele uittreksels van genoemd artikel.
Wat nu gebeurd met de schoolkwestie
werd enkele jaren geleden voorbereid te-
gen de dag dat zij aan de macht zouden
komen.
Het 30e Internationale Congres van de
vrije gedachte werd inderdaad bijeenge-
roepen door de Wereld-Unie van Vrijden-
kers 22-20 Augustus 1952 in de lokalen van
de Vrije Universiteit te Brussel.
Deze bijeenkomst werd gelanceerd na-
mens de Wereld Urne door L. Courtois.
penningmeester. A. Bréarstraat 157. Sint
Gillis-Brussel: C. Bradlangh-Bonner. Voor-
zitter. 4 Johnson's Court, Fleetstreet. Lon-
den; P.H. Pardon, secretaresse. St Maar-
tenstraat 32, Leuven; A. Lorulot. onder-
voorzitter (een van de meest rabiate anti-
katholieken die in Frankrijk rondlopen.
Onder de leden van het comité van aan-
beveling bevonden zich o.m. volgende ach-
tenswaurdige namen
BELGIE - Prof. E. Barzin oud-recor ULB
Walter Bourgeois; August Buisseret, kui
ft dig minister van Koloniën; Senator Mis-
siaen; Prof. J. Cox (astronoom, oud-rector
ULB) en N. Smelten.
Volgen dan naruen uit andere landen.
Het Congres was slechts toegankelijk op
vertoon van een speciale kaart die alleen
door 'net hoofdbestuur werd afgegeven
Van hetgeen op dit Congres zoal gezegd
werd. vindt U een staaltje in de korte in-
houd van de rede. uitgesproken door Mej.
Pardon uit Leuven, de secretaresse van de
Wereld-Unie der Vrijdenkers
Van de meest beharienswaardige besluiten
en resoluties van dit Congres geven wij
1 Zolang de feitelijke scheiding tussen
Kerk en Staat nog niet tol stand gekomen
is. eist de Wereld-Unie van Vrijdenkers, dat
in alle scholen, waar godsdienstonderricht
word* gegeven, tevens gelegenheid geboden
wordt voor het geven van onderwijs in mo
raal en zedenleer op onkerkelijke grondslag
door bevoegde leerkrachten.
2)
31 Het Congres is van mening dat voor de
jeugd de ongodsdienstige opvoeding het
meest aan te bevelen is
4»
Denkt gij dat August Buisseret. minister;
Senator Missiaen van leper, en «Onze Zeer
Waarde Broeder Ach. Van Ack lid van
onze zusterloge «La Flandre» Oosten Brugge,
die op 28 Januari 1955 te 20 uur stipt een
bouwsteen heeft opgeleverd, die resoluties
en besluiten vergeten hebben
Tot hier «De Linie».
Indien de «intellectuelen met groot gedacht
over zich zelf», zich eens wilden de moeite
geven om «met ijs op het hoofd» na te den
ken over de diepste grond van de huidige
schoolstrijd
Indien in de «Banier, die reeds zoveel stof
deed opwaaien om zijn rake bespiegelingen»,
eens werd neergeschreven dat er zekere za
ken zijn die een geweten nooit kan dulden...
Indien «de blos der verlegenheid die
«verscheidene uren de wangen ontzet
te. van schrijven van «wat ge moogt. doch
niet moet geloven» eens kwam omdat
de hoogmoed de ootmoed ontmoette
dan zou de waarheid, de werkelijke, ech
te waarheid over het schoolvraagstuk ge
diend zijn. en «Banier» en haar schrijvers
en lezers zouden dan weten wat de «loge»
wil
De stemming van de ongelukswet Collard
in de Kamer heeft op vele plaatsen in het
Vlaamse land tot spectaculaire demonstraties
vanwge de katholieken aanleiding gegeven.
In de meeste gemeenten werd de zwarte i lag
gehesen op kerktoren en gemeentehuis.
Het spontaan verzet van onze bevolk,ng
verheugt ons. Het bewijs is geleverd dat het
katholiek geweten voor goed wakker ge
schud is en dat onze mensen niet straffeloos
met de heiligste waarden en eerbiedwaardig
ste rechten laten sollen.
De socialisten ergeren zich over deze uitin
gen van de katholieke vrijheidszin. «Cleri-
cale vandalen» is hun geliefkoosde uitdruk
king. Wat zouden de socialisten echter zeg
gen, moest een rechtse meerderheid terug
keren tot het meervoudig stemrecht, de be
perkingen gesteld aan de arbeidsduur af
schaffen. de sociale wetgeving nietig ver
klaren Zij zouden onmiddellijk in opstand
komen en wij zouden dit begrijpen. Het is
hun echter onmogelijk aan te nemen dat
de katholieke waarden ons even dierbaar
zijn als de democratische veroveringen. De
feiten zullen het hun echter duidelijk maken.
De voorzitter van de Kamer heeft, na de
stemming, onmiddellijk de tekst van het
schoolontwerp aan de Senaat overgemaakt
en de Senaatscommissie var Openbaar On
derwijs kwam onmiddellijk samen om het
ontwerp te onderzoeken* Sommigen gewagen
van een mogelijk vergelijk ingegeven door
de «wijzen» van de beide groepen. Wij ge
loven er niet aan. De Senaatscommissie wordt
voorgezeten door de meest rebiate anti-cle-
ricaal van het Belgisch Parlement, dhr Mis
siaen. Papenvreter ij is hem een tweede na
tuur geworden. Hij zal er angstvallig voor
waken dat er geen enkele essentiële wijzi
ging aan de tekst van de Kamer toegebracht
wordt.
Wij moeten ons niet met illusies paaien.
De strijd zal jarenlang moeten doorgezet
worden. Wij wensen ons overigens niet meer
met een compromisoplossing, een oplossing
van geven en nemen, tevreden te stellen.
Het onderwijsprobleem moet in zijn geheel
en voor goed opgelost worden. De plurali-
Wat hier volgt is niet «Voor Allen».
Het is voor volwassen mensenmensen
die hun jaren hebben en hun verstand daar
bij.
Er wordt in Vlaanderen veel gevloekt
zoveel als in de rest van de wereid samen.
Er is haast geen woord dat meer gebruikt
en misbruikt wordt dan het woord «God».
Ik ken er maar één dat er boven gaat en alle
records klopthet woord politiek.
Op de schoonste, edelste en heiligste zaken
wordt riet etiket politiek geplakt en dan
moogt gij er alles mede doen ze schenden
en vermoorden zelfs.
Politiek is de kunst om in troebel water
te vissen, 't Is practisch bijna de enige tak
van de menselijke bedrijvigheid die het
mogelijk maakt zijn brood te verdienen zon
der werken, en waarvoor er geen diploma
vereist is.
't Is daarom dat er in de politiek zoveel
potuilen zitten die er de serieuze mensen
uit verdringen.
De opvoeding der kinderen is een van die
edeie en heilige zaken die verpolitiekt en
gemassacreerd worden.
Een dier leeft zijn leven uit volgens de
onverbiddelijke en onafwendbare wetten van
zijn instinct.
De mens ligt niet onder de knoet van het
instinct. Hij richt zijn leven naar eigen
vrije wil, verplicht door zijn verstand.
Het grote drama ligt echter hier dat de
mens lichamelijk en verstandelijk aan zero
vertrekt, maar lichamelijk veel rapper en
veel gemakkelijker ontwikkelt dan verstan
delijk en het verstand, dat de leiding moet
geven, komt jammerlijk achteraan hinken.
Daarom heeft het kind leiding nodig op
voeding van wege een verstand dat het
zijne vervangt tot op het ogenblik dat het
verstandelijk genoeg ontwikkeld is om zich
zelf te leiden.
Wij leven in een periode van zedelijke ont
reddering gelijk er nog nooit één bestaan
heeft. Oorlog heeft altijd zedelijke ontred
dering en inzinking voor gevolg gehad. De
laatste oorlog was een «totale» oorlog en de
zedelijke catastrophe is totaal geweest..
Ouders die in zo een midden kinderen moe
ten opvoeden, kennen noch rust noch duur.
Ze controleren angstvallig de omgang van
hun kinderen met andere kinderen en met
andere mensen. Zij weten dat het genoeg
is de kinderen gedurende enkele minuten
onbewaakt te laten om ze terug te krijgen
geslachtelijk opgeleerd en tot in het merg
der beenderen bedorvenen zij woten ook
dat hun kinderen dan «kapot» zijn
Victor Hugo was geen kwezelaar, geen pi
laarbijter. Maar hij was een dichter die zin
had voor het schone en er eerbied voor had.
In een van zijn dichtbundels schreef hij
Le coeur de l'enfant est un vase profond,
Si la première eau qu'on y verse
est impure
La mer y passerait sans laver la souillure,
Car l'abime est immense et la tache
est au fond
Het is lang geweten dat de bende die nu
het lot van het Land in handen heeft, meer
sympathie betuigt aan verlepte vrouwen dan
aar. kloosterzusters en. op sociaal gebied,
meer voordelen verleent aan de bijzit dan
aan de getrouwde vrouw.
Kan die bende maar één ogenblik denken
dat ernstige, plichtbewuste ouders, christene
ouders, nun kinderen vlees van hun vlees
en bloed van hun bloed zo maar zonder
meer zullen toevertrouwen aan haar opvoe
ders Hun kinderen blootsteilen aan het ge
vaar op de schoolbank nevens kinderen te
zitten waar ze thuis niet mogen mede spelen?
Zij hebben natuurlijk als goede vaderlan
ders de oude spreuk geleerd en toegepast
Fas est ab hoste doceri wat in deftig
Vlaams wil zeggen Ge moogt bij de vijand
oni les gaan.
Zij hebben bij Hitier en zijn bende ge
leerd hoe ge de mensen kunt dwingen om
«vrijwillig» iets te doen. Maar Adolf heeft
het onderspit gedolven en 't zal met hen
zo lang niet duren. En zij die ze voor 't pro
fijt zullen nagelopen zijn, zullen de gebro
ken potten betalen
teit moet volwaardig erkend worden. Het is
de enige mogelijkheid om van het school
vraagstuk geen bestendige bron van twee
dracht te maken.
Het Katholieke Kind
in de Katholieke School
Volksdemonstraties tegen de ongelukswet
zijn uitstekend. Het is echter een negatieve
houding. Wij moeten ook aan het positief
aspect aandacht schenken.
De strijd door Collard ontketend is een
strijd voor het kind. 't Verwijt «Kinderdief
in de Kamer, dat de minister van Onderwijs
overstuur bracht, is gegrond. De Collard-
w et geving beoogt zoveel mogelijk kinderen
aan een katholieke opvoeding te onttrekken.
Het is ons aller taak en plicht zulks te
verhinderen. Daarom moeten wij van stonde
af een campagne voeren voor «het katho
lieke kind in de katholieke school». Onze
schoonste triomf zou zijn dat bij het begin
van het volgend schooljaar een aanzienlijker
procent leerlingen de katholieke school be
zoekt dan dit thans het geval is.
Daarom moeten wij niet alleen onze klei
ne kinderen naar een katholieke bewaar- of
lagere s'-hool brengen, wij moeten tevens,
na het primair onderwijs, onze kinderen
toevertrouwen aan katholieke middelbare
onderwijsinstellingen. Wat wij zullen doen
voor onze eigen kinderen, moeten wij aan
raden aan onze verwanten, vrienden en
werkmakkers, die schoolgaande kinderen
hebben.
De «vrienden van het officieel onderwijs»:
de socialisten, communisten en liberalen zul
len de katholieken weer verwijten kinderen
te ronselen. Precies of hun pretentie de of
ficiële scholen buiten verhouding te verme
nigvuldigen niet neerkomt op het ronselen
op grote schaal van kinderen, die thans kr-
tholiek onaerwijs genieten.
Het verwijt mag onze koude kleren niet
raken. Het moet ons een eretitel zijn. Het is
een verheven apostolaat er toe bij te dragen
dat de jeugd van ons land in christelijke
z;n opgeleid worde.
Socialisten heulen
met dictators
De socialisten willen altijd doorgaan als
de herauten van de democratische vrijheden.
Het is ogenverblinding. Wij zijn de tijd niet
vergeten dat zij zich in een aantal werk
huizen verzetten tegen de aanwerving en
tewerkstelling van christelijke gesyndiceer-
den Rood of geen brood 1
In feite is de rode dictatuur het socialis
tisch ideaal. Dit hebben zij bewezen tijdens
de koningskwestie. Het is nogmaals gebleken
te Luik en socialistische leiders deinzen er
niet \oor terug in het openbaar tot moord
aan te zetten. Ten bewijze de beruchte rede
van de rode voorman Rer.ard, die nochtans
afgevaardigde is in de EGKS
Sedert jaar en dag hemelen de socialis
tische bladen trouwens de communistische
dictator Tito op. Zopas is dagenlang in «Voor
uit» een reportage over Yoegoslavië versche
nen. die de lezer moet in de waan brengen
dat dit communistisch land een dorado is,
terwijl de arbeider er op verre na niet over
de levensstandaard van de Belgische arbei
der beschikt.
Dit samenheulen met dictators, van het
ogenblik af dat zij in strijd zijn mot de
Kerk, is eveneens gebleken in de Argen
tijnse aangelegenheden. Onze lezers kennen
de toestanden. Sedert zeven maand is er door
de regering van dictatoi Peron een heftige
strijd tegen de Kerk ontketend. Het begon
met de wet op de echtscheiding. De gods
dienstleraars werden uit de scholen verwij
derd en de aalmoezeniers uit de gevange
nissen. De Kerk werd fiscaal zwaar belast.
Kerkelijke feestdagen werden tot werkdagen
uitgeroepen. Processies werden verboden.
Vele priesters werden in de gevangenissen
opgsloten.
De jongste weken werd de toestand bij
zonder hachelijk. Peronisten bestormden de
kathedraal waar de katholieken een gods
dienstoefening bijwoonden. Andere ongere
geldheden werden uitgelokt. De schuld werd
natuurlijk aan de katholieken aangewreven.
De berichtgeving staat in Argentinië onder
staatscontrole.
Onze socialistische pers heeft zich onmid
dellijk op deze Peronistische berichtgeving
geworpen als op een extra-kluif. Zij blok-
letterde over de «clericale vandalen». Aldus
verlenen zij hun steun aan Peron, die alle
vrijheden met de voeten getreden en Ar
gentinië tot een politiestaat gemaakt heeft.
Niet de liefde voor de vrijheid, r.iet de
bezorgdheid om de sociale welstand, maar
de anti-katholieke haat primeert bij de Bel
gische socialisten en zij verwaarlozen geen
enkele gelegenheid om in dit verband de
ezelsoren uit te steken.
De Regering van
hef duur leven
Deze week werd het wetsontwerp tot ver
hoging van de overdrachttaxe in de Kamer
goedgekeurd. Wij hebben reeds verklaard
dat deze verhoging de levensduurte moei in
de hand werken.
De interpellaties over de kolenpolitiek ver
dienen tevens onze aandacht. Op verzoek
van de Belgische regering heeft de Europese
Gemeenschap voor Kolen en Staal de prijs
van de vette kolen met 100 frank per ton
verlaagd, maar de huisbrandkolen vrijgege
ven. wat voor de anthracieten een verhoging
tol 120 frank aan de bron zal betekenen. Het
zal voorzeker nog erger zijn vooraleer de
kolen de verbruiker bereiken.
De nijverheidskolen verlagen kunstmatig
aanzienlijk in prijs op het ogenblik dat de
zwaar-industrie. die deze kolen verwerkt, een
hoogconjunctuur kent, dat er geen voorra
den van deze kolen meer voorradig zijn en
dal de productie van de Kempische mijnen
reeds bij voorbaat voor lange tijd aan de
Engelse afnemers verkocht is.
De kolen echter die de arbeider en de be
diende nodig hebben voor de verwarming
van de woonkamer ondergaan een ernstige
stijging.
Hoe langer hoe meer blijkt dat de linkse
regering zal bekend blijven als de regering
van de anti-katholieke haat. maar ook van
het duur leven.
Cp Zondag 3 Juli a.s. om 18,3!) uur, heeft ei in het Sint-Aloysius-college,
te Ninove, een
plaats, dat ingericht wordt ten voordele van
E. H. Coadjutor Herman AVOUX
zoon van de heer EDGARD AVOUX, ter gelegenheid van zijn afreis naar de
Katholieke Missies, in Congo.
Een programma is samengesteld dat de moeilijksten zal bevredigen.
Verlenen hun medewerking
De Muziekkapel v&.i het Don-Bosco Instituut uit Sint Denijs-Westrem
(90 uitvoerders).
De keur-tu,"ngroep van hetzelfde Instituut.
Oe Muziekmaatschappij "De Dendergalm,, uit Denderleeuw,
onder leiding van de heer Krieger.
De Katholieke Harmonie uit Ninove, "Door Eendracht Sterk,,
onder leiding van de heer José Collin.
De gekende zanger-jodelaar de heer A. Sorgeioos,
met begeleiding van M. A. Hoorens.
Vooraf, om ti uur. OPTOCHT in de stad door de muziekkapel van Don Bosco
Verder allerlei attracties, buffet, lekkere dranken - gezellig samenzijn.
Ingang 20 Fr, - Kinderen vergezeld van hun ouders GRATIS.
Iedereen zal door zijn aanwezigheid blijk willen geven van sympathie en
medevoelen met een van de "Besten onzer Broeders., die zijn ganse leven gaat
te pand stellen voor on. baerlijk Katholiek Missiewerk.
L.W. - Bij ongushg weder gaat het feest door in de feestzaal van 't College.
HET INRICHTEND COMITÉ.
De Denderk lok
i i «mliimnt-^ifT orlrünH u/é\rt