ZOMERFEEST NATIONALE FEESTDAG behoudt hoge actualiteit Door de Periscoop in het College, van 13 tot 21 Oogst 1955 Negen en twintigste jaargang Prijs per nummer 1,50 Fr. Zondag 17 Juli 1955 CHRISTEN, VLAAMS EN VOLKSGEZIND WEEKBLAD VOOR HET KANTON NINOVE Postcheckrekening 1862.54 Drukker-Uitgever R. LUYSTERMAN-HAELTERMAN, Koepoortstraat, 10, Ninove Handelsregister Aalst 1093 Onderwijsinstituut H.H. Harten, Ninove ZONDAG 17 JULI 1955 Te 14.30 u. Optocht GYMNASTIEK - KOREN - ZOhAERDEFILE In de voormiddag te 10.30 u., match NETBAL De massale, allesoverrompeiende betoging van Brussel is ONZE FIERHEID EN ONZE TROTS. Zij heeft aangetoond dat de katholieken in dit land niet versagen, derwijze wederaan- knopend bij de schoosste tradities uit ons verleden. Er mocht verwacht worden dat, na de beroerde weken, gekenmerkt door talrijke en heftige incidenten, na de eerste betoging te Brussel en de massale betogingen te Ant werpen, Gent, Oostende, Hasselt, Luik en op vele andere plaatsen, het katholiek ge weten tot een toestand van berusting zou gekomen zijn. Niets blijkt minder waar te zijn. Het is onze mensen hoogste ernst en moesten bepaalde leiders de strijd verzaken, dan zou dit het einde van hun politiek leven betekenen. De Brusselse betoging heeft nogmaals be wezen dat de regering Van Acker er in ge slaagd is, na twee wereldoorlogen die de landsburgers samensnoerden, na de onnoeme lijke offers, niet het minst van zovele ka tholieken in de jongste wereldoorlog, de volksverdeeldheid te bewerkstelligen. Zij heeft echter tevens bewezen dat de meer derheid van het land de politiek van de re gering hartsgrondig afkeurt. Het kan niet geloochend worden dat deze betoging in binnen- en ook in het buitenland een enorme indruk verwekt heeft. Brussel was nooit het toneel van dergelijke mani festatie. En in deze manifestatie stapten alle vrijheids- en ordelievende burgers van Vlaanderen en Wallonië op. 21 JULI De buitenlandse pers heeft door het zenden van talrijke eigen verslaggevers een duide lijk beeld gekregen van het aanzienlijke, het ongenadige verzet tegen de discriminatiepo- iitiek van de scctaire regering. Wij mogen ons met de hoop vleien dat de betekenis van de betoging ook aan hoger hand niet ontsnapt is. Het is immers duide lijk dat de samenstelling van het Parlement niet meer beanwoordt aan de werkelijke meerderheid, die zich rond het schoolvraag- stuk gevormd heeft. Niemand gelooft nog in de politieke krin gen dat de regering Van Acker vier jaar zal standhouden. Op haar anti-kathclieke poli tiek na, is zij over alle andere kwesties die per verdeeld dan uit de parlementaire ver slagen blijkt. Het is met een zucht van ver lichting dat dhr Van Acker de Kamer met vacantia heeft zien gaan en de Senaat zijn werkzaamheden ziet beëindigen. Maar na het parlementair reces zal de verdeeldheid on der de regeringspartners duidelijker dan ooit naar voren treden en wij twijfelen er niet aan dat tijdens de volgende parlementaire zittijd dhr Van Acker en zijn deelgenoten in de regering tot aftreden zullen gedwongen worden. Dan zal e,r slechts één oplossing mogelijk zijn. De Koning zal de regeringscarentie moeten besluiten met de ontbinding van het Parlement en het uitschrijven van nieuwe verkiezingen. Dit is de diepe les van de ma- nifstatie te Brussel Op 21 Juli wordt de Nationale Feestdag gevierd. Deze viering beperkt zich doorgaans in ons land tot de traditionele Te Deums. de troepenschouw door de Koning, de uitrei king an eretekens en optochten van vader landse verenigingen. In Frankrijk daarente gen is de nationale feestdag van 14 Juli een volksfeest bij uitstek. Van waar dit verschil? Wij menen dat het toe te schrijven is aan de onkunde van vele landgenoten over de betekenis van 21 Juli. Onze nations,le feestdag werd op die datum gesteld omdat op 21 Juli 1831 Leopold I, de grondvester van onze dynastie, met de ko ninklijke waardigheid en macht bekleed werd en de grondwettelijke eed aflegde. Wij begrijpen dat deze plechtigheid er niet naar is om de volksvreugde hoog op te drij ven. maar het is niet alleen de kroning van Leopold I. die alsdan herdacht wordt, het zijn de gebeurtenissen die aanleiding gaven tot de oprichting van de Belgische Staat als grondwettelijk koninkrijk, hel zijn de feiten die onze voorouders in de Septemberdagen van het jaar 1830 naar de wapens deden grijpen om 's Lands Zelfstandigheid te ves tigen. In dit licht bekeken, krijgt 21 Juli een gro te betekenis, vooral in het huidig tijdsgebeu ren. Het Verenigde Koninkrijk der Nederlanden zoals dit ontstaan was als gevolg van de ne derlaag van Napoleon, kende niet de grond wettelijke vrijheden, zoals deze thans erkend worden in alle vrije landen. Het koninkrijk werd practisch nog in absolute zin geregeerd door koning Willem. Het was een gemilderd teruggrijpen naar het «Ancien Régime». Wij beweren niet dat Koning Willem van Oranje geen merkwaardige verwezenlijkin gen bewerkt heeft in de Zuidelijke Neder landen, ons vaderland. Deze hervormingen waren echter van economische aard en be troffen de oprichting van grote nijverheids concerns en het bankwezen. Zij spraken nie. tot de volksziel. Wat echter wèl tot de volksziel sprak, was van de ene kant, in Wallonië, een zekere ma te van taaldwang die uitgeoefend werd, en in de ganse Zuidelijke Nederlanden het ont breken van SCHOOLVRIJHEID. Op onderwijsgebied ging Koning Willem te werk als een dictator. Wij beweren niet dal zijn inzichten op zichzelf verkeerd wa ren de bevordering van de intellectuele standing en van het onderricht van het volks kind, in een periode dat de meerderheid van onze landgenoten ongeletterd was. Maar waar Koning Willem faalde, het was in de middelen aangewend om zijn doel te bereiken. Hij vestigde de STAATSDWANG IN ONDERWIJSAANGELEGENHEDEN en erkende alleen de Staatsschool, wat onze voorouders terecht aanzagen als een gewe tensdwang. Na de scheiding tussen Nederland en Bel gië was een van de eerste en voornaamste taken van de Grondwettelijke Vergadering te Brussel dan ook de vrijheid van onderwijs in de Grondwet op te nemen en deze vrij heid werd gedurende lange jaren na de Bel gische revolutie van overheidswege geïnter preteerd als zijnde de erkenning dat de op richting van scholen. Aan deze feitelijke toestand werd herhaal delijk herinnerd naar aanleiding van het be ruchte document 217. het ontwerp Collard tot regeling van het onderwijs. In zijn eerste artikel «De Staat richt be- waarschoolonderwijs, lager onderwijs, secun dair onderwijs, normaalonderwijs en tech nisch onderwijs van de hogere graad in. Dit onderwijs wordt op rijkskosten gegeven», wijkt het wetsvoorstel Collard totaal af van de stelling ingenomen door de grondwetge vers en herstelt meteen, in aanzienlijke en overdreven mate, de toestand die het Ver enigd Koninkrijk kenmerkte en aanleiding gaf tot de Belgische Omwenteling. Dit is tevens de hoofdzakelijke reden van het onverbiddelijk verzet van het katholieke en vrijheidslievende gedeelte van de bevol king tegen het ontwerp Collard GEEN STAATSMONOPOLIE. GEEN STAATS DWANG. De minister van Openbaar Onderwijs en de leden van de regering voorgezeten door de heer Van Acker reiken practisch de hand aan de absolute monarch, Koning Willem. Zij huldigen hetzelfde despotisme. Zij plegen een aanslag op de grondwettelijke vrijheden. Zij interpreteren de Grondwet ten gerieve van hun anti-katholiek sectarisme. De triomfantelijke betoging van verzet van do vorige Zondag betekent dan ook geen eindpunt, maar is slechts de glansrijke be kroning van de eerste faze van het verzet. De strijd wordt voortgezet, HARDNEKKIG VERBETEN, ONGENADIG. Zoals onze va deren triomfeerden van het despotisme van Koning Willem, zo zal onze generatie triom feren van het despotisme der linkse partijen, broederlijk verenigd om aan het katholiek onderwijs de dolksteek toe te brengen. De grote manifestatie van Brussel is ach ter de rug. Ik weet niet waar de generale staf van de bende Collard vergaderd was. Hij zal wel in grote spanning het verloop der manifes tatie gevolgd hebben om tot de gevolgtrek king te komenwij hebben ons mispaktons optreden is te vroeg gekomen en te brutaal geweest. Het christendom is in de diepe la gen van ons volk niet zo verwaterd als wij dachten. Wij zijn verloren. En ze zijn verloren. Het staat van nu af vast dat ze met de eerstvolgende verkiezin gen een davering krijgen die lang in hun ribben zal hangen. Dat wil niet zeggen dat ze zich niet voort zuilen weren tot ae laatste dag van hun wet telijk mandaat, Ze zullen er alles op zetten om zoveel mo gelijk schade te doen aan de christelijke in stellingen en hun drogredenen voort de we reld insturen om eenvoudige mensen te mis leiden. Ze zullen drukking uitoefenen op de ouders om zoveel kinderen mogelijk uit de christen school te trekken. Ze hebben verstand vanpropaganda voeren. Ze zullen uitpakken niet met principes. Kin deren ronselen langs invloedrijke personen om. die zullen gaan vragen om hun dat plezier te doen Niet dat ze tegen de gods dienst zijn. niet dat ze de christen moraal willen uitmoorden. Neen zij zijn zelf «chris ten». Maar ze moeten zekere invloedrijke mensen plezier doen om zelf een plezier ge daan te krijgen en als iemand hun dat ple zier doet, mogen ze dan ook spreken als ze eens moeten plezier gedaan worden... Ze zullen ook uitpakken met de stoffelijke belangen Wie een officiële betrekking wil krijgen moet uit de officiële school komen De Katholieke school biedt geen toekomst aanMensen die zouden geneigd zijn hun handelwijze te schikken naar de berekening van het stoffelijk belang zullen best doen twee maal te rekenen. Nog twee jaar en ze vliegen, er af. Wie zijn eigen kamp zal ontvlucht zijn en naar de vijand overgelopen omwille van de toekomstder kinderen, zal op 't zwart boekje staan en de toekomstmogelijkheden van eigen kinderen hebben geschaad. Zij stampen nu alles vol met hun créaturen. Daarna zal het evenwicht moeten hersteld worden... Wie nu de christelijke opvoeding van zijn kind offert aan een stuk brood in de toekomst loopt groot gevaar alles kwijt te zijn. De christen school ronselt niet. Zij is de aangepaste school voor kinderen van chris ten mensen die hun kinderen willen tot christen mensen opleiden. Zij verlangt niet dat kinderen die opgekweekt worden zonder godsdienst en buiten de chiistelijke moraal de atmosfeer van de christen school komen bederven. De onzijdige school bestaat niet. Moest ze bestaan ze zou niet deugen. Er zijn geen onzijdige mensen. Al wat moet groeien, ontwikkelen en le ven, moet in zijn aangepast midden geplaatst zijn of het verdwijnt en sterft. Zeevis leeft in zeewater en sterft in ri vierwater. Zoetwatervis komt om in zeewa ter. Paling leeft in rivierwater zet hem in een. bak rnet regenwater en hij sterft. Rendieren en ijsberen leven in de pool streek en voelen zich niet thuis aan de eve naar. De natuur heeft hare onverbiddellijke wet tenwie ze over het hoofd ziet moet het ont gelden. De natuurwet bestaat ook voor de mens. Het lichaam van de mens voelt zich lekker in eigen midden en het morele leven van de mens kan maar gezond zijn in eigen moreel milieu. Christen mens, vergeet het niet Senator Missiaen raaskalt Senator Missiaen staat voor de vrij lastige karwei wekelijks een hoofdartikel in «Voor uit» te wijden aan het schoolvraagstuk en, tegen alle hoop in, te trachten de arbeiders massa warm te maken voor politieke doel einden, die niets met de sociale vooruitgang te stellen hebben en waarvan de agitatie moet toelaten deze sociale eisen onder de korenmaat te houden. Dhr Missiaen neemt dan ook zijn toevlucht tot praatjes die hij zich wel zal hoeden in de Senaat naar voren te brengen. Aldus schrijft de man «Het is een onomstootbaar feit, dat de clericalen nooit uit eerbied voor dit principe (van de schoolvrijheid, red.) een officiële school hebben geopend. En nu die vaste wil bestaat, in werkelijkheid dit prin cipe voor iedereen te verwezenlijken, voelen ze zich in hun vrijheid bedreigd. Ze willen voort van «hun» vrijheid gebruik maken er. de vrijheid der andersdenkenden beletten Door «clericalen» bedoelt dhr Missiaen de christelijke afgevaardigden in Kamer en Se naat en de gewezen katholieke ministers, want de man verwacht er zich toch niet aan dat de katholieken ook nog de oprichting van scholen voor andersdenkenden zouden bekos tigen Tijdens de homogene regering heeft dhr Harmei officiële scholen geopend en de bouw werven opgericht van de officiële scholen, die nadien door de linkse ministers ingehul digd werden en in de socialistische pers be zongen werden als veroveringen van de niet- kathoüeken. Het enige verwijt dat we wel licht aan oud-minister Harmei kunnen ma ken, is dat hij teveel aandacht besteed heeft aan de officiële school en te dikwijls hulde bracht aan het officieel onderwijs, wat voor zeker tal van katholieke ouders beinvloed heeft bij de schoolkeuze voor hun kinderen. Het is echter onzin te verklaren dat de katholieken andermans vrijheid zouden wil len beknotten. Geen enkele katholieK denkt er aan de socialisten te verhinderen socialis tische scholen op te richten. Geen enkele ka tholiek denkt er aan deze scholen de toela gen te ontzeggen, die de katholieken voor het katholiek onderwijs opeisen. De waar heid is echter dat geen enkele anti-katholiek er aan denkt scholen op te richten. Hun doel is, naar het woord van dhr Collard. de offi ciële scholen te vermenigvuldigen om er so cialistische steunpunten van te maken, het oprichten van een net van niet-katholieke scholen, volledig betaald door Vadertje Staat met de belastingen van alle medeburgers, terwijl, zoals het uitgedrukt staat in de me morie van toelichting van het ontwerp Col lard «de kosten dezer (d.i. van de katholieke scholen, red.) ten laste komen van degenen die ze oprichten De Achillespees van de regering In de regeringsverklaring werd de nadruk gelegd op de belofte dat er geen nieuwe be lastingen zouden ingevoerd worden. Deze verzekering bewees reeds dat dhr Van Acker overtuigd was, want hoe kan men zeggen «geen nieuwe belastingen», wanneer men werkelijk vreest het hoofd te moeten bieden aan een rampzalige toestand, erfenis van de vorige regering'' De parlementaire debatten hebben achteraf overigens aangetoond dat die einventariskwestie» een politieke truc was en de minister van Financiën roemde in zijn prospectussen ten gerieve van de bui tenlandse bankiers de degelijkheid van het financieel beleid tijdens de homogene re gering. Wat is er echter van de belofte van geen nieuwe belastingen te heffen overgebleven? De gewezen eerste-ministers Van Houtte en Duvieusart hebben het, met aanhaling van een indrukwekkend feitenmateriaal, in de Senaat aangetoond. Geen nieuwe belastingen? Er zijn 1) de verhoogde deeiem op de omzetbe lasting. die een verzwaarde last voor de Bel gische huishouding betekent van 2.300.000.000 tot 2.400.000.000 fr per jaar; 2) de bestendiging van de tijdelijke ver hoogde belasting op de benzine, die doorge voerd werd om aan de buitengewone delen- siekosten na het uitbreken van de Koreaanse oorlog het hoofd te kunnen bieden; 3) de verhoging met 1% van de bijdrage voor de maatschappelijke zekerheid betekent een reusachtige parafiseale last; 4) de taks op het slachten werd verdrie dubbeld zij moet voortaan 600 millioen op brengen in plaats van 200 tot 250 millioen 5) het verminderd tarief op eerstleverin- gen werd afgeschaft 6) de omzetbelasting op de invoer werd opgevoerd 7) de kadastrale herziening zal aanzien lijke verhoogde fiscale ontvangsten voor ge volg hebben. Dit alles in 'a periode van economische hoog conjunctuur. die 'n aanzienlijke vermindering van 't aantal werklozen voor gevolg heeft ge had en meteen een aanzienlijke verminde ring van de desbetreffende staatsuitgaven. (Varvolg op het tweede blad) INLICHTINGEN BIJ: de heer Henri Van Maldergem, Oudstrijdersplaats, 10 - Ninove. de heer Paul Luysterman, Graanmarkt, 37, Ninove - Tel. 327.27. De Dender klok Wij versagen niet! Actualiteiten... 8' Handelsfoor van Ninove

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Denderklok | 1955 | | pagina 1