Allerheiligen - Allerzielen De „Misdaad" van Kardinaal Stepioac Door de Periscoop ACTUALITEITEN "Her Voorste Legioen,, I Negen en twintigste Jaargang Prijs per nummer 1,50 Fr. Zondag 30 Oktober 1955 CHRISTEN, VLAAMS EN VOLKSGEZIND WEEKBLAD VOOR HET KANTON NINOVE ZALIGE HOOGDAG KANTTEKENINGEN BIJ OPGEVOERD IN "ONS HUIS Posteheckrekening 1862.54 Drukker-Uitgever R. LUYSTERMAN-HAELTERMAN, Koepoortstraat, 10, Ninove Handelsregister Aalst 1093 Heden Zondag vieren wij het feest van Christus Koning. Nu de moderne wereld God volkomen wil uitschakelen uit het openbaar leven, heeft Paus Pius XI zg. in 1925 dit feest ingesteld en geplaatst in de hoogste rangorde van de christelijke feesten. Want Christus is Koning. Van oudsher heeft de gelovige mens God beschouwd als een Koning, Wiens heerschappij zich uit strekte over hemel en aarde. Op talrijke plaatsen in de Gewijde Boeken komt deze gedachte tot uiting. Het Koningschap Gods is voor alle eeuwen gevestigd. Aan God komt de grooheid toe en de macht de heerlijkheid en de majesteit, want aan Hem behoort alles wat zich in het heelal bevindt. Geestdriftig klinkt de uitnodiging van de Psalmist«Zingt en jubelt ter ere van God. zingt en juicht voor onze Koning Want Koning is Hij van heel de aarde! Ook in de geschiedenis van Christus' aard se leven treedt de Koningsgedachte sterk op de voorgrond. Whs Hij niet voorspeld als een Koning, die Zijn volk zou redden en bevrijden Ook de apostelen konden zich tot kort voor Christus' dood niet boven deze opvatting verheffen, die algemeen gangbaar was en zagen in Christus hun aardse koning. Christus zelf heeft, staande voor Pilatus, Zijn Koningschap beleden Ik ben Koning, maar Mijn Koningschap is niet van hier Deze woorden hebben sedert twintig eeuwen de verhouding van honderden milloenen men sen tot Christus bepaald. Zij hebben dee moedig het hoofd gebogen en beleden dat Christus de Zoon was van de levende God, Koning zoals Hij. Anderen hebben dit Ko ningschap ontkend, Christus gehoond en Sa tan in hun hart gevestigd. Alle middelen wa ren hun goed in hun diabolische ijver om het geloof neer te halen. Meer dan ooit is dit laatste het geval in onze tijd. Al de krachten van de hel 2ijn ontketend tegen het ware Geloof, dat het Geloof inhoudt in Christus, Koning van He mel en Aarde: De Kerk wordt vervolgd met het zwaard. Talrijke bisschoppen en ontel bare priesters en gelovigen lijden vervol ging om Christus' Wille Ook in ons land wordt Christus, onze Koning, dagelijks op nieuw aan het Kruis genageld. Onze vijanden zijn echter onvermogend tegen Christus Koning en Zijn Kerk. Zoals de belagers van gisteren, zullen de belagers van heden verdwijnen. God de Vader, de Zoon en de H. Geest zal koninklijk blijven heersen, wanneer zij ter verantwoording zul len geroepen zijn voor de Eeuwige Rechter. Christus en de Kerk zullen blijven bestaan als de huidige anti-katholieke stelsels en regimes reeds lang tot de geschiedenis zul len behoren. Wij, katholieken, hebben echter tot gebie dende plicht het Koningschap van Christus te belijden. Wij moeten aan de wereld het schouwspel bieden van onze onvoorwaarde lijke trouw aan de Zaligmaker, die als Ko ning in onze harten troont. Dit kunnen wij met beter dan door de bevlagging van onze huizen en door hun tooi met liturgische em blemen. Dit kunnen wij vooral door op deze onvergelijkelijke feestdag van Christus Rex onze Goddelijke Meester, onze Koning, in de H. Eucharistie te ontvangen. Zalig Allerheiligenfeest, eerst en vooral, aan al onze lezers i U moet deze dagen, goede lezer, eens naar Gods natuur gaan. Om er, stil en devoot, te luisteren naar het iied van de dood, Gods formidabele predikant. Luister naar zijn stem. Ge hoort ze in 't zielig neerdwarrelen van de bladeren. Ge merkt ze in 't gelaat der aarzelende najaarszon, weike het hoog stens nog 'n paar uurtjes per dag uithoudt, spelend haar dodensymphonie doorheen He purper-gele kleuren van de nu hopeloos kwijnende en wegstervende natuur. Alom klinkt nu het lied van de dood. De dagen van bezinning zijn daar. Bezinning, in vreug de en in rouw 1 NOVEMBER - ALLERHEILIGEH Het feest der Zegevierende. Verheerlijkte Kerk Wij herdenken fier onze helden, onze vereremerkten en gedecoreerden in de hemel! Het betreft niet alleen onze officieel-erkende Heiligen, doch alle heiligen van alle tijden huisvaders en huismoeders, proletariërs en stille volksmensen, die stil en onopgemerkt bloeiden vóór Gods oog. De armen van geest, de zachtmoedigen, de barmhartigen. de zui veren van hart, de vreedzamen, de stille duiders en lijders. In de ogen der wereld waren zij sukkelaars, naïevelingen, onnoze laars. Doch, zij maakten hun leven tot een stoute hemeltocht. En nu staan zij, in ontel bare scharen, jubelend rond de troon van het Lam Wat een troostend schouwspel 2 NOVEMBER - ALLERZIELEN Het feest der Lijdende Kerk Haast zon der overgang wendt de Kerk onze blikken van het stralend visioen der Heiligen, naar het pijnlijk schouwspel der «zieltjes van het vagevuur», zoals onze kristelijke volkstaal het zo teer uitdrukt. Wij herdenken onze dierbare afgestorvenen, ouders, broers en zusters, familieleden en kennissen en alle afgestorven geloofsbroeders,die in het vage vuur hun laatste zondestraffen uitboeten. Met piëteitvol gebaar planten wij een bloem op hun graf. En, wat van veel meer belang is wij gaan ter kerke vandaag en bidden op hun graf en laten een H. Mis voor hen op dragen. Dit laatste vooral mogen we niet vergeten een H. Mis is veel meer waard dan een kille grafsteen of een dra-verwel- k«nde chrysant... ...De stervende natuur zingt nu, in mee warige stilte, het treurig lied van de dood. De late herfst hij was nog zo mild en zo gui heeft de laatste zomerweelde aan de Schepper teruggeschonken. Hij droeg het leven terug naar zijn Oorsprong. Zijn wee moedige schoonheid is een les voor ONS le ven. Ook wij moeten naar God. de Oorsprong van ONS leven... Er komt een dag. dat wij. strijders der Christi-kerk, moegestreden het hoofd zullen neerleggen. Ons lichaam zal toevertrouwd worden aan de goede aarde. Echter vior niet lang op God* bevel zullen wij, zo leert ons Heilig Geloof, opstaan uit het graf om de poorten der <alige eeuwigheid binnen te treden. Dan zal er geen Strijdende en geen Lijdende Kerk meer zijn. enkel nog Gods verheerlijkte Kerk in de Hemel En de ba- zuinstoot, aie de verrijzenis van het vlees zal aankondigen, wordt meteen het signaal tot een feestelijk «Gaudeamus», dat eeuwig zal duren Aanvallen tegen iemand die in de onmo gelijkheid verkeert zich te verweren zijn uiteraard hatelijk. Zij zijn bijzonder hatelijk wanneer het slachtoffer een hoogstaande per soonlijkheid is, die, na jaren gevangenschap, onder politiebewaking staat in een totalitaire staat, in dewelke de persoonlijke vrijheid, de vrijheid van opinie onbestaande is. Wat is er nu waar van de aantijgingen te gen Kardinaal Stepinac Yoegoslavië is een federale staat, hoofdzakelijk samengesteld uit Serviërs en Croaten. Van de 18 millioen in woners zijn er 6 millioen katholiek. Deze zijn haast allen Croaten. In 1041 richtte Hit- Ier Croatië als afzonderlijke staat op en stelde Anie Pavelec tot führer aan. Deze be stuurde het katholieke Croatië op terroris tische wijze. Zijn handlangers werden «ous- tachis» geheten. Het waren de Croatische SS. Eens de oorlog gedaan werd een onverbid delijke repressie door Tito ontketend. Deze repressie ging niet alleen tegen de ousta- chi's maar beoogde de vestiging van een communistische staat. Daarom werd ook ko lonel Mihailovitch, leider van het niet-com- munistisch verzet, gefusiljeerd. Alles wijst er op dat er onder de 35.000 Yoegoslaviërs, die na de bevrijding van dit land gedood werden, er velen van kant gemaakt werden wegens hun anti-communisme. Deze feiten tonen aan dat, indien Mgr Ste pinac, zoals «Le Peuple» het voorstelt, een oorlogsmisdadiger geweest was, hij on middellijk zou aangehouden geworden zijn en het Ipt zou gedeeld hebben van de vele duizenden aan wie voor eeuwig het zwijgen werd opgelegd. Wat hebben wij echter zieD zijn haast allen Croaten. In 1941 richtte Hit- gevallen. Tito organiseerde integendeel een ontmoeting met de prelaat in Juni '45 om de len. Deze onderhandelingen duurden voort tot September en Mgr Stepinac verscheen op de officiële manifestaties. Ondertussen werd echter de kerkvervol ging stelselmatig doorgevoerd. Op 20 Sep- gebeuren 9 Mgr Stepinac werd niet lastig Episcopaat onder voorzitterschap van Mgr Stepinac te Zagreb bijeen en vaardigde een gezamenlijk herderlijk schrijven uit, waarin o.m. voorkwam 243 priesters werden gefusiljeerd, 169 verblijven in de gevangenissen of concen- tratiekampen, 89 zijn verdwenen. De ver oordelingen werden uitgesproken na sum- miere vonnissen, zoals de 28 pp. Francisea- nen van Shiriko-Brijeg, ter dood gebracht ondanks het feit dat zij haast allen gekend waren voor «hun verzet teger. de fascis- tische ideologie». Wij wensen niet de schuldigen te verde- digen. want wij weten dat er geïsoleerde gevallen van priesters geweest zijn die, verblind door nationale en partijdige pas- sies, misdrijven pleegden, die door de wet veroordeeld werden, en die verdienden tember 1945 kwam dan ok het Yougoslavisch worden. Maar hiljn aantal rechtvaardigt niet de beschuldigingen die in pers en meetings uitgebracht worden tegen de ka- tholieke geestelijkheid De katholieke pers werd afgeschaft, het godsdienstig onderwijs in de school tot ongeveer niets herleid, enz. De eerste voorwaarde voor de terugkeer naar de vrede in Yoegoslavië is het herstel van de volledige vrijheid van de Kerk Dit herderlijk schrijven luidde het verzet in tegen het communistisch regime. Van dan af was het lot van Mgr Stepinac bezegeld. Het zou evenwel tot 18 September 1946 aan slepen vooraleer hij aangehouden werd en betichtingen tegen hem uitgebracht werden, die hem zwaar zouden doen veroordelen. Voor ieder mens met gezond verstand is het evenwel duidelijk dat, moest Mgr Ste pinac zich aan enige landverraderlijke daad plichtig gemaakt hebben, hij onmiddellijK na En dit is de derde en laatste kronijk over de Missie. Niemand mag zeggen dat het teveel is. De Banier heeft er over geschreven. De Banier is niet kristen, zij is niet gedoopt. Zij is hoogstens neutraal, dat is volslagen heiden. Gelijk de heidenen, kent zij de ware God niet en zij heeft haar afgoden waarin zij, gelijk de heidenen, meestal niet gelooft. iMaar het gaat nu niet over De Banier, maar over Godsdienst en Missie, en dat ik er wel driemaal mag over schrijven als het onderwerp zo belangrijk is, dat zelf De Ba nier er over schrijft. 'k was verleden week niet ten einde geraakt. Ik had het over Judas die zijn Meester verkocht voor dertig zilverlingen en de spits broeder was van een nooit onderbroken lan ge rij van Judassen, waarbij onze heden daagse Judassen aansluiten. Ik had het over Petrus die van de tijd van Christus tot op heden, uit menselijk opzicht, zijn Meester verloochent over Pilatus die, nog altijd, zijn handen wast over Marcus die. nog altijd, probeert Kristus' handen los te maken en er, nog altijd, zijn mantel bij inschiet over de beulen die nog altijd, Kris tus' laatste bezit roven en er met de dobbel stenen voor spelen. En het laatste kon er niet meer bij. Er leefden ten tijde van Kristus, Farizeërs en Saduceërs. Zij stonden vijandig tegenover malkaar, 't Was als water tegenover vuur. De Farizeërs waren diep gelovig en strenge beoefenaars van de Wet van Mozes. Zij ge loofden in het voortbestaan van de ziel en de verrijzenis ten jongsten dage. De Sadu ceërs waren rijke goelevers die van 't leven profiteerden, er al uit haalden wat er uit te halen was, want, zegden 2e, lijf dood al dood. Maar tegenover de persoon en de lering van Christus waren ze bondgenoten, gezwo ren kameraden. Zij volgden Kristus op de voet en sloegen Hem gade in al Zijn doen de bevrijding van het grondgebied zou geli- kwideerd geworden zijn en dat Tito geen on derhandelingen met hem zou aangeknoopt hebben. De Titoistische propagandadiensten stellen de Kardinaal als een oorlogsmisdadiger voor, zoals de diensten van Goebbels de schuld van de Rijksdagbrand in de schoenen van on- schuldigen schoven. Dit laatste wekte terecht de afschut# van de beschaafde wereld op. en laten. Ieder van Zijn woorden werd ge wikt en gewogen en, als het maar mogelijk v#as, verkeerd uitgelegd. Als Hij de duivels verjoeg zegden ze dat Hij met de duivel omging en dat het afge sproken spel was. Als Hij op een Sabbatdag een zieke genas, had Hij de rustdag geschon den en was Hij een openbaar zondaar. Zij verklikten Hem bij de bezetter als op standeling tegen het wettig gezag, betaalden valse getuigen om zijn veroordeling te be komen; weigerden amnestie voor Hem en schonken hun genegenheid en steun aan een moordenaar. Zij lieten Zijn graf bewaken om zeker te zijn dat Hij er niet uit zou ko men en als Hij er uit was betaalden zij de bewakers om te liegen. En negentien eeuwen lang staan Farizeërs en Saduceërs schouder aan schouder in de strijd tegen Kristus en zijn Kerk die de voortzetting is van Kristus. 't Is al verkeerd wat de Kerk doet. Zij weten het altijd beter en leggen alles ver keerd uit. Ware de Kerk niet belast met de taak Kristus' lering te prediken tot het einde der eeuwen, zij zou eenvoudig bij de pakken gaan zitten en zuchten gelijk mijn school- maat in de poëzis De wereld steekt mij tegen; ik ben het leven moe Ik kan het toch niet passen, 't is eender wat ik doe Maar de Kerk is de Kerg en iedere dag heft zij de kerkelijke getijden aan met psalm 94 en zingt... Indien gij vandaag Zijn stemme hoort, verhardt uw harten niet» En zij preekt het evangelie; de goede tij ding voort, iedere dag, en houdt op regel matige tijdstippen Grote Missie om, gelijk de propere vrouwen, de grote kuis te doen, de mensen van goede wil ten bate ,de kwaad willigen te schade. Bij slot van rekening zal elk zijn pakje dragen gelijk hij het opge maakt heeft Maar Mgr Stepinac is een Prins van de Kerk. Daarom past het in het kraain van de anti katholieke haatliga, die de BSP is, hem als een collaborateur voor te stellen. Afschuwe lijker kan het waarachtig niet. Wij allen kennen brave mensen die rood stemmen. Het is onze plicht deze mensen voor te lichten omtrent de diabolische hou ding van de socialistische pers. S.O.S. Het Ministerie van de Uithongering Wij hebben in ons vorig nummer 't schan daal aangeklaagd van de niet-uitbetaling der wedden van de leerkrachten van het vrij Middelbaar Onderwijs. Het schandaal blijft voortduren. Op 1 November zal de Regering aan elke leerkracht 4 maand wedde verschul digd zijn.. Sinds één Augustus, datum van het van kracht worden van de wet Collard, hebben de 6500 leraars en leraressen van het Vrij M.O. geen cent van hun wedde meer ontvangen. In het verslag uitgebracht over het ont werp Collard namens de Commissie van Openbaar Onderwijs var de Senaat, gepre sideerd door gezel Missiaen, staat nochtans te lezenDe wedde-toeslag moet als een burgerlijk recht worden beschouwd. Zij al leen bezorgt aan de mens de zekerheid die hij voor zijn bestaan nodig heeft». En in de memorie van toelichting verklaarde dhr Col lard «De rechtstreekse uitbetaling ten hui ze van de belanghebbenden is van die aard dat het onderwijzend personeel der vrije inrichtingen tegen alle willekeur beschermd wordt». Wij hebben er ten slotte reeds op gewezen dat Minister Vermeylen - Pietje de Leugenaar - bevestigde dat de kabinets raad de vereiste maatregelen getroffen had om voorschotten uit te betalen aan de leer krachten. Ondertussen moeten echter 6500 families op de kom biiten. Welke storm van gerecht vaardigd protest zou er in de rode pers niet opstijgen moest een van onze grote natio nale bedrijven, al was het maar gedurende een week. geen loon uitbetalen aan zijn te- werkgestelden Dit is nochtans wat de re gering Van Acker sedert 1 Augustus doet met de katholieke leerkrachten. Het is de Uithongering zander meed De anti-katholieke haat van de socialisten Wij twijfelen er niet aan. Er zijn, bij de verkiezingen, een aantal brave mensen die op de socialistische lijsten stemmen, niet om dat zij de socialistische ideologie bijtreden, maar omdat zij toevallig bij het ABVV ge- syndikeerd zijn. Die brave mensen stemmen socialist in de overtuiging dat het om hun boterham gaat. Zij zijn er zich niet van be wust dat een sterke christelijke organisatie als het ACV evengoed de belangen van de arbeiders behartigt. De bewijzen liggen voor het grijpen. In de jongste tijd is het het ACV dat de campagne van de vijfdagen- week gelanceerd heeft en het ABVV is ge noodzaakt geweest, uit vrees voor syndicale afval, dezelfde weg op te gaan, alhoewel de rode bladen aanvankelijk getracht heb ben het opzet van het ACV belachelijk te maken. Door rood te stemmen, stemmen die brave mensen echter anti-katholiek. De socialis tische partij is in België inderdaad de vaan- delaraagster van het anti-katholicisme. Zulks in tegenstelling tot de socialistische par tijen van andere landen, zoals Engeland en Holland. De Wetgeving Collard is ingegeven door deze anti-kathohoke haat. Deze haat komt bij elke gelegenheid, en iedere dag tot uiting in de monitcur van het Belgisch socialisme «Le Peuple». waarvan het politiek gedeelte hoofdzakelijk opgesteld wordt door de ge wezen communistische minister Demany, die eens Spaak voor een blaaskaak schold. Elk nummer van «Le Peuple» is een aan val tegen het katholiek geweten. In drie achtereenvolgende nummers van de vorige Week werden de bisschoppen brandstichters geheten, werd het katholiek verzet tegen het huwelijk van prinses Margaret met de uit de echt gescheiden kolonel Townsend, vader van twee kinderen, uit de tijd geheien en Werd beweerd dat het katholiek onbegrip de verbazing van de nakomelingschap zou .gewekt hebben. Ten slotte werd Z.Em. Kar dinaal Stepinac een vulgaire oorlogsmisdadi ger geheten. Wij zouden hier niet zijn blijven bij stilstaan, indien deze betichting aan het adres van de vervolgde Kardinaal niet tel kens onder de pen van Demany of andere rode redacteurs terugkwam. Voor hen is im mers alles evengelie wat de communistische propagandadienst van Tito wereldkundig maakt. Ik ben geen toneelcriticus en toch ligt het niet in mijn aard gauw tevreden te zijn met wat ik op de planken te horen en te aan schouwen krijg Ik zie graag degelijk werk. Verleden jaar. op Missiezondag, zag ik in «Ons Huis» «Het Opperste Argument» van Pater Bouisen opvoeren door «Ons Misie- toneel» van Brussel. Sceptiekers hadden mij gewaarschuwd Dat is een liefhebbersgroep, dat is patronagetoneel, hoort ge dat niet aan de naam «Missietoneel». Wat kan dat waard zijn Toch ging ik zien. al was 't maar uit be langstelling voor «'t goed werk». Men speelde immers voor de Pauselijke Missiewerken, en daar had ik 25 fr. en een zondagavond voor over. Ln daarbij, liefhebberstoneel kan ook degelijk werk zijn - Wij vinden in dit blad toch jaarlijks twee of drie keren een lovende (Vervolg op het tweede blad) De Dender klok Kristus Koning Ittril. tmmiigCil vus>5vïl nun w»* wvmuv «-c 1V»W

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Denderklok | 1955 | | pagina 1