HET DERDE WOORD Theo Lefèvre sprak te Ninove Door de Periscoop lil' Negen en twintigste Jaargang Prijs per nummer; 1,50 Fr. Zondag 20 November 1955 Postcheckrekening 1862.54 CHRISTEN, VLAAMS EN VOLKSGEZIND WEEKBLAD VOOR HET KANTON NINOVE Drukker-Uitgever R. LUYSTERMfeW H AEITEBMAN. Koepoortstraat, 10, NinoveHandelsregister Aalst 1083 De Toneelgroep FRANS POOS voert op in de Zaal ONS HUIS door A. Cassona A Cassona is de toneelschrijver die ons het onvergetelijke "BOMEN STERVEN RECHTSTAANDE geschonken heeft... Zijn DERDE WOORD gaat hetzelfde succes tegemoet, want het wordt opgevoerd door dezelfde artisten Gaby Bouiiaert, Diane De Ghouy, Francienne Maene, Frans Roggen, Edgar De Pont, Herman Bollaert, Roger Lammen. HET DERDE WOORD wordt DE vertoning van het sei zoen ZONDAG 20 NOVEMBER, te 19 uur, in Ons Huis Plaatsen 30 - 25 -20 fr. De Redenen van ons Verzet zijn nog veelvuldiger dan enkele maanden geleden Op een volks banket dat zaterdag avond te Ninove, naar aanleiding van de tiende verjaring van de stichting van de CVP werd gehouden, heeft dhr Le fèvre, nationaal voorzitter der partij, verklaard dat de strijd onverminderd wordt voortgezet omdat de politiek van Troclet en Leburton, die dezelfde eta- tislische en anti-katholieke strekkingen vertoont als de schoolpolitiek van Col- lard, de redenen van ons verzet nog veelvuldiger maken dan voor enkele maanden De nationale voorzitter was aan de eretafel omringd door senator Van Oudenhove, oud-senator Declercq, de hh Roosens, burgemeester van Meerbeke en kantonnaal voorzitter, bestendig al gevaardigde Van Den Berghe en de burgemeesters uit het kanton. In zijn begroeting van de talrijke deel nemers aan dit democratisch avondmaal zei dhr Roosens dat we bij de viering van het tienjarig bestaan dei partij vooial moeten overwegen wat het iand heeft gehad aan de homogene regering en wat het met het teloorgaan van de volstrekte meerderheid der Christelijke Volkspartij verloren heeft. Uit die ver gelijking moet de wil groeien om op nieuw de absolute meerderheid te ver overen. Nadat dhr Karei an Den Bexghe at spreker van de avond als de gi ote lei der van de CVP had ingeleid kwam de heei Lefèvre aan het woord. De Strijd van de Kristelijke Gemeenschap De rede var) dhr Lelèvre was in hoofd zaak een oproep tot trouw in de strijd tegen deze ongeluksregering, sti ijd die nog lang kan duren en waarvan nie mand het einde in het vooruitzicht kan stellen. Sedert 1954 heeft de kristene gemeenschap het besef gekregen dat zij voor haar bestaan te kampen heeft. Het jongste verleden vervulde ons met gio te blijdschap want de strijd onder het motto «voor vrijheid en demokratie» lokte zoveel kamp vaardigheid en geest drift uit dat net geweten van velen wakker geschud werd. De spanning door de talrijke ontzag lijke betogingen teweeggebracht kon moeilijk volgehouden worden. Dit be tekent echter geen verzwakking. Nu komt een periode van hard labeur waar van het zwaartepunt vooral op het par lementaire plan zal liggen. Spreker sluit de mogelijkheid van nieuwe betogingen niet uit. Vellicht zal het tweede ontwerp Collard, op het la ger onderwijs, hiertoe aanleiding geven. Of d.e politiek van Troclet en Leburton die elk op hun terrein nl op dat van de ziekteverzekering, de woningbouw en de caritatieve werken dezelfde diskri- minatie tegenover de katholieke instel lingen ais Collard huldigen. Hierdoor zijn de redenen van ons verzet nog veel vuldiger geworden dan te voren, betoogt de nationale voorzitter met klem. In het parlement zullen de linksen door een sterke oppositie gedwongen worden te bekennen wat zij in het schild voeren. Intussen echter moeten de- CVP-bestu- ren in provinciën en gemeenten er voor zorgen dat zij bijdragen tot de instand houding van de door de wet Collard benadeelde katholieke onderwijsinrich tingen. Het nationaal comité «voor vrijheid en demokratie» zal verder in het gelid treden en over enkeie dagen een pro- klamatie tot het land richten. De bete kenis hiervan is dat de strijd niet op gegeven word zolang de wet Collard niet ongedaan gemaakt wordt. Evenmin als het de CVP aan srijd- lust zal ontbreken vraagt de voorzit ter aan de militanten met enthousiasme de partij te steunen en trouw te betui gen Senator Van Oudenhove sprak een dankwoord uit aan dhr Lefèvre. Een Gelukkig idee Bij het einde van de feestelijkheden in «Ons Huis» nam dhr voorzitter Roo sens nog het woord De viering van het tweede lustrum der christelijke volkspartij rond de feestdis waarbij in de eerste plaats de militanten uit het kanton Ninove aanzitten is een uitste kend initiatief dat we aan dhr De Rie- maecker te danken hebben. Hij is niet op het podium verschenen noch als re denaar opgetreden terwijl wij gezel lig aan het kouten waren of met aan dacht de reden van de nationale voor zitter beluisterden was hij in de keuken druk in de weer opdat het opdienen der spijzen een vlot verloop zou kennen. Bij gans de organisatie van deze her denkingsavond is zijn talent van pro motor en inrichter andermaal aan het licht gekomen. De christelijke volks partij is hem veel dank verschuldigd. Een woord van lof mag gezegd aan het adres van de kath. harmonie en haar sympathieke en bekwame chef dhr Col lin. De muzikale uitvoeringen binst het eetmaal werden zeer gesmaakt en be klemtoonden de gestadige groei en bloei van de vereniging Na dit avondmaal had in de zaal Roxy een dansavond plaats, waar jong en oud, in een gezellige atmosfeer, door een kundig orkest, werd ten dans gevraagd. Te snel, veel te snel, was deze avond terug voorbij... Beigië is om zeep. Wie er voor gevochten heeft, heeft voor niets gevochten; en wie er voor gestorven is, is voor niets gestorven. De plagerijen van keizer Jozef II van Oos tenrijk. De baldadigheden van de Franse Omwen teling en de reactie van de Boerenkrijg daar tegen. De harde hand van Napoleon en na diens val de vrijheiddodende politiek van Willem II van Holland. 't Is al vergeten. De grondwet van 1830 die gericht was te gen de misbruiken van het centraal gezag, is versleten. De vier grote vrijheden staan nog in steen gebeiteld rond de Kongreskolom - maar ze zijn dood. De grondwet, in reactie tegen het despo tisme van de koning, verklaarde de Staat onbevoegd in zake onderwijs. De grondwet, in reactie tegen het despo tisme. verbood de inbeslagname der goede ren en de verbanning voor politieke misdrij ven; zij verbiedt de wetten met terugwer kende kracht en nogal Do leiders van de drie historische partijen hebber, sinds lang. na gemeenschappelijk overleg, besluitwetten uitgevaardigd buiten alle wettelijke vorm om. en ze toegepast. De afbraak van de grondwet gaat in snel tempo vooruit. De Raad van State was in dc grondwet niet voorzien: wel een Kamer, een Senaat en een Koning die welbepaal de rechten en plichten had. Om de Raad van State op te richten was er geen wijziging voor de grondwet nodig dat hebben wij gezien. De onmondigheid van de Staat inzake on derwijs is afgelegd. De v\ Collard vaagt er haar voeten aan. samen met de minister. Een eenvoudige stemming bij meerderheid in de Kamer heeft beslist dat het niet tegen de grondwet is. Mijnheer Collard klapt al van de eenheidsschool... Er de leiders van onze partij, de partij van de vrijheid, de partij van de menselijke waardigheid zwijgen als vermoord. De misbruiken in het verleden binden ze voor de toekomst. Na de bevrijding van 1944 rebben ze de partij afgescnan en er een meuwe gemaakt, maar dezelfde kopmannen zwakke vleugels van het economisch front. \oór alles en dus bij voorrang, de nodige versterking zou verzonden worden. Maar men mag op stuk van de economische politiek nog niet erwachten. dat het gezond verstand en een aan de toestanden aangepaste verdelende rechU aardigheid de bovenhand zou hebben op een nooit voldaan regionaal egoïsme van de steeds bevoorrechte gebieden... In dit ver band zien wij ook de sterke economische ex pansiepolitiek der regering op stuk van kre- dien erlening aan de nijverheid. De regering kende aan de nijverheden op grond van de wet Rey voor 3.2 miljard kredieten toe. Voor de Westhoek heeft die kredietverlening niet de nodige heropbeuring gebiacht alhoe wel die hier het meest nodig is Tot daar De Sweemer in «Voor Allen». Maar wij komen tot de eigenaardige vast stelling dat dhr De Sweemer en zijn partij- geroten voormelde kredietverlening aan wel varende industrieën goedgekeurd hebben. Ondanks de waarschuwing van de oppositie maakte de socialistische groep één front met de liberale ministers Liebaert en Rey. On dertussen konden de Vlaamse werklozen het stellen met de autobussen hun toegezegd door Ac'hiel Van Acker en die hen naar de Waalse steenkoolbekkens zouden vervoeren. De heer De Sweemer voelt echter het schoentje nijpen. De ogen van de V ïaamse arbeiders, ook deze van de traditioneel so cialistische arbeiders, gaan open. De linkse regering profiteerde wel van eon internatio nale economische boom. maar bracht hun niet het dorado van hun dromen. Zij voelen zich bedrogen. De heer De Sweemer wil de dut sen bijhouden. Het is zijn goed recht, maar hij onderschat het onderscheidingsvermogen van de arbeiders. zijn gebleven, de kopmannen die gebonden zijn aan een verdommelijk verleden. En ter wijl de ontbindingsagenten die onze kriste lijke beschaving aan 't vernielen zijn. in vol le bedrijvigheid zijn, blijft alle verweer ach terwege. Onze maatschappij lijdt aan longtering. De grote specialisten der partij houden con sult aan het ziekbed... en laten de ziekte voortwoekeren. Niemand anders mag aan 't ziekbed komen, want zij zijn de compe tenties en zij laten de zieke sterven. «Voor mij en is dat niet», zongen wij in de tijd van de loting, als wij er ons inge trokken hadden. Voor mij en is dat niet, 't is maar voor dat meiske dat mij geerne ziet Voor mij is dat niet mag ik vandaag nog zingen. Ik verwacht van de politiek niets; ik ver wacht van niemand iets. Ik begin te rekenen en te teilen hoeveel maanden en weken ik mogelijks nog te goed heb. Dan stoppen ze mijn stoffelijk overschot in de grond en 't mag dan gebeuren dat ze het er uitschie ten of uitgraven, ik zal het niet meer voelen en mijn zieike zal. zo hope ik, veilig zijn bij Onze Lieve Heer. Voor de jonge generatie is het wel anders. Zij heeft nog een schone toekomst in het vooruitzicht. Tot hiertoe blijft zij onbekom merd. Zij blijft vol vertrouwen in het beleid van de oudjes. Laat ze maar doen, laat ze maar werken en wroeten, laat ze maar schik ken en schotelenhet leven is schoon, laat er ons van profiteren... en ze rekenen voor Later op een schappelijke erfenis. Wie op lichte voetjes het leven indanst, sukkelt er gewoonlijk cp zere voeten uit De jeugd van heden heeft veel kans een lang gezicht te zetten als ze voor een erfenis zal staan die met een deficiet sluit. Collard is op weg naar zijn eenheidsschool en over de school vindt gij de eenheidspartij en de terugkeer naar een beschaving die vijfhonderd jaar achteruit is op de onze. Omstreeks de jaren 500 werd de oude Ro meinse beschaving onder de voet gelopen door wilde horden die uit de steppen van Rusland en uit Mongolië kwamen. En 't was herbet innen. Eerst rond 1500 kwam de «Re naissance»... rekent en telt maar...! "Voor Allen,, veroordeelt de werkverschaffingspolitiek der regering Het algemeen socialistisch weekblad oui Allen» is onder de pen van Tuur De Sweemer teruggekomen op de economische achteruit- Ac Boi/Io Vlaanderen, die de per- "werkloosheid. welke cies blijft teisteren, voor gevolg Het blad klaagt thans op zijn beurt het cadeau van meer dan drie miljard aan de awaar-industrie aan, geschenk dat gedaan werd onder de dekmantel van de vereiste investeringen en dat in overtreffende mate ten goede kwam aan de Waalse zwaar-indus- trie. op een ogenblik van onvergelijkelijke internationale hoogconjunctuurBedoelde in dustrieën moeten aan bestellingen van der gelijke omvang het hoofd bieden, dat zij zes maand vergen om met de uitvoering van een nieuw beslelorder aan te vangen. Een gezonde taktiek en strategie aldus dhr De Sweemer zou zijn dat naar de De Goden hebben u altijd bij de nek «Vooruit» treurt nog altijd om het afsprin gen van de «idylle» tussen de Britse prinses en de vliegenier. Wij zouden er niet meer op terugkomen maar de taal van «Vooruit» is zo Godlasterend dat zij aan de kaak dient gesteld. Zc staat er te lezen De Kerk. de An glicaanse Kerk geloof ik. die dat huwelijk onmogelijk gemaakt heeft, is een even grote rottigheid als sommige andere kerken. Maar dat is veel te brutaal om geschreven te wor den en wij schrappen dus die woorden (sic! red Met «sommige andere kerken wordt na tuurlijk de Katholieke Kerk bedoeld. Zij is een «rottigheid». Waarom Heel eenvoudig, omdat zij zoals de natuurwet het voorschrijft het huwelijk als onverbreekbaar aanziet. Het vlinderen van de ene vrouw naar de andere is natuurlijk geen «rottigheid» voor «Vooruit» maar een verheven moraal, ook wanneer de groten der aarde er mee gemoeid zijn. Verder luidt het «Als men bidt is het niet altijd tot de God der Anglicanen (of van andere «rottigheden», red Er zijn aad"e Goden (meervoud van «Vooruit», red De Griekse God Eros bijvoorbeeld. Maar ook ondei de christenen zijn er Goden die andere reglementen hebben». Eros was de Griekse god der liefae. een mythologische figuur zonder transcendentale inhoud of waarde. «Vooruit» stelt de God van Hemel en Aarde, de Schepper van het heelal, op dezelfde rang als voormeld mytho logisch concept ten gerieve van een decaden te wereld. Het blad hoont derwijze de ganse Vveste: se christelijke beschaving en blameert zichzelf. Om de dutsen dan bij de neus te nemen, schrijft de redacteur «Ik heb een kennis gehad die zeer katholiek was en het nog is iemand die goed bekend was en is in de kunstwereld; Hij trouwde en is nog getrouwd met een vrouw die uit een vroe gere echt gescheiden was. Verscheidene van zijr. katholieke vrienden keerden hem de rug toe Ik wil maar zeggen, dat er van die Goden en reglementen zijn, die u altijd bij de nek hebben»; Wij kunnen ons een idee vormen van het katholicisme van de katholieke vriend van de Vooruit-scribent, die de natuurwet over treed; en in boeleerschap leeft met een ge scheiden vrouw. Maar wat getuigt van een fenomenaal onbegrip over de godsdienstige opvattingen of van een fenomenale kwade trouw van «Vooruit», vinden we in «de Goden die u altijd bij de nek hebben». Dommer en plomper gaat het niet. En dan zijn er socialistische voormannen, een Spaak, een Soudan, een Fayat. die bij gelegenheid hun politieke viool afstemmen op het aria van de verdraagzaamheid en van de waarde ring van de christelijke beschaving Familiehulp verder bedreigd De Regering zet haar anti-katholieke po- liiiek onverminderd voort. De schoonste so ciale verwezenlijkingen kennen in haar ogen geen pardon van het ogenblik af dat zij van katholieken uitgaan of door de katholieke naastenliefde geïnspireerd werden. IX. socialistische minister van Volksge zondheid (en het Gezin!) had reeds in de vorige legislatuur laatdunkende maatregelen getroffen om Familiehulp van de vereiste financiële steun te beroven. De oppositie heeft toen flink van zich afgebeten in de Se naat. Nieuwe koninklijke besluiten werden ech ter, de jongste tijd. getroffen om het leven aan dc bestaande diensten voor Familiehulp nog zuurder te maken. Deze besluiten zijn een stap vooruit naar de etatisering van dit Werk. Etatisering van de ziekteverzekering, etatisering van Familiehulp, nadat de eerste stap gezet werd naar de etatisering van de opvoeding en het onderwijs. De hulpbehoe vende moeders zullen een officiële contro leur aan huis krijgen, zoals er officiële con troleurs gepland zijn om de zieken te be zoeken Dat de kwaliteit van de geboden hulp hieronder ten zeerste zal lijden, staat buiten kijf. Steun aan de hulpbehoevende families kan trouwens enkel gedijen wan neer deze steun gedragen wordt door de christelijke idee van naastenliefde Hebt gij al ooit iets vernomen van een socialistische organisatie van juffrouwen, die het vuile werk gaan doen in de gezinnen van de ar beiders met kinderweelde Onze mensen zullen zich nooit bij de «sov jetisering» van de naastenliefde neerleggen. Onze moeders zullen liever verdei labeuren en slameuren. dan mijnheer of mevrouw de controleur onderdak te verlenen. Wij hopen dat de parlementaire oppositie haar ganse aandacht aan dit proöieem zal besteden (Vervolg op het 2e blad). De Dender klok |pr

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Denderklok | 1955 | | pagina 1