Vrede aan de Menses van Goede Wil
ACTUALITEITEN
Door de Periscoop
DRIEKONINGENSTOET
Rond de Pensioenwet...
Negen en twintigste Jaargang
Prijs per nummer T,50 Pr.
Zonciag 25 ckcemBer 1955
Postcheckrekening 1862.54
CHRISTEN, VLAAMS EN VOLKSGEZIND WEEKBLAD VOOR HET KANTON NINOVE
Drukker-Uitgever R. LUYSTERMAN-HAELTERMAN, Koepoortstraat, 10, Ninove Handelsregister Aalst 1093
ZALIGE HOOGDAG
De straten der grootsteden zijn in or-j
gieën van licht herschapen. De publici
teit heeft zich van de jaarlijkse kerst
en eindejaarsparade meester gemaakt
en in neonlicht vlammen de namen van]
bekende produkten. Luidsprekers ver
spreiden daverende jazzmuziek. De spijsl
huizen zijn gevuld met in feestkledij]
gedoste lekkerbekken. Jonge vrouwen,
tuk op sensaties, verdringen zich in de|
dancings.
Dit heeft de heidense wereld van het]
grootste gebeuren aller tijden gemaakt
Aldus herinnert een verworden maat-j
schappij aan de Geboorte van de Zoon]
Gods tot redding van de wereld. De
kerstgedachte is haar vreemd. Er tellen!
maar de sambas en de kalkoenen. Del
dames en heren dansen op hun eigen]
graf. ga|.
In de stille straten der grootsteden]
en overal te lande vertoont zich echter]
een verkwikkender schouwspel. Vaders!
en moeders, vergezeld van hun kleine]
en grote kinderen, spoeden zich ter mid-l
dernachtmis. De altaren schitteren in
het zachte licht van talrijke kaarsen.
Gewijde muziek klinkt triomfantelijk
van het orgel. De celebrerende priesters
treden het hoogkoor binnen, gehuld in
de prachtgewaden van de Romeinse li
turgie. Het volk zingt het Natus est
Christus - De Heiland is ons geboren
Bij de Nutting naderen allen, nederig
en devoot, ter Heilige Tafel, Christus
aanbiddend, Gods erbarmen afsmekend
over de Godvergeten wereld.
Zo wordt Kerstmis gevierd - Goddank
door miljoenen - in het gelovige Vlaan
deren.
Kerstmis is ons allen de grootste
vreugdedag van het jaar. Vrede troont
in de harten van allen die van goeden
wille zijn».
Kerstmis biedt echter tevens de ge
legenheid tot bezinning, bezinning over
wat beter kon zijn in het eigen leven,
bezinning over de toestand van de
Christi-Kerk in de wereld.
Bij deze bezinning wordt het ons
wrang te moede. In een zeer aanzienlijk
gedeelte van de wereld, bij honderden
miljoenen mensen, van de Elbe tot de
Stille Oceaan, is Kerstmis geen aanlei
ding tot vreugde meer. God werd uit de
harten gebannen. Het is het werk van
het atheïstisch onderwijs. Te Moskou en
te Warschau, te Praag en te Budapest,
te Bukarest en te Belgrado, te Sofia en
te Tirana, te Peking en te Hanoi is de
Kerstkribbe vervangen door de rode
ster. De machten der duisternis vieren
er Rode Kerstmis.
In het onmetelijke Sovjetrijk en in de
andere communistische landen wordt de
plaatsvei vanger van Christus op aarde,
Zijne Heiligheid de Paus, gebrandmerkt
als de grote spioen van het Westen
|De katolieke belijdenis is een vrijbrief
I .-oor concentratiekampen. De Oekraine
herdenkt de tiende verjaardag van de
,Faanhouding van al de katolieke bisschop-
i pen en van de uitroeiing van de Kerk.
*In Tsjechoslowakije zuchten haast al de
bisschoppen in de gevangenis. De namen
van de Kardinalen Mindszenty en Wys-
zynski zijn welsprekend, waar het Hon
garije en Polen betreft. In Roemenië
werd de katolieke Kerk tot staatsgevaar
iitgeroepen. In het Yoegoslavië van Ti-
.0 kent de Kerk een blijvende verdruk
king. In het reusachtige mensenreser-
vaat China, ten slotte, werden de mis
sionarissen na onnoemelijk lijden ver-
P ireven en kennen de autochtone bis
schoppen en priesters de ellende van ge
vangenis en hersenspoeling.
Herinneren wij ons op deze vreugde
dag de jammer van de Kerk van het
Zwijgen, bidden wij voor haar, offeren
wij onze Communie voor de honderden
miljoenen mensen voor wie het Licht
niet straalt
De verbanning van God uit de harten
van de mensen in de communistische
landen is hoofdzakelijk het werk van
het anti-godsdienstig onderwijs.
Wat heden het geval is in meer dan
de helft van Europa en Azië, kan mor
gen het geval zijn ten onzent. Ook ten
onzent zijn duistere machten aan het
werk.
De wet Collard is de eerste stap naar
de planmatige onkerstening van de
jeugd. Dat zij slechts een eerste stap is,
werd ons geleerd door het congres van
de scjcialistische leerkrachten, die onom
wonden verklaarden dat hun streven ge
richt is op de eenheidsschool voor alle
kinderen, de miskenning van het recht
der ouders inzake de opvoeding hunner
kinderen, de toepassing van de hersen
spoeling op de ouders in gespecialiseer
de instellingen.
Ook daarover moeten wij ons op deze
Kerstdag bezinnen. Heden moeten wrij
het Kind Jezus ook bidden opdat deze
diabolische plannen der vijanden van
Christus verijdeld worden.
Maar het Geloof zonder de Werken
is van luttele waarde. Ons hoort het al
onze krachten aan te wenden om de
inbeslagneming van onze kinderen door
de Staat onmogelijk te maken. Ons
hoort het, door onze steun aan School
en Gezin stenen aan te brengen voor
de blijvende opbouw van het katoliek
onderwijs.
Het is de onmisbare voorwaarde voor
de verwezenlijking van hetVrede
aan alle mensen van goeden willein
ons geteisterd vaderland.
Aan ai onze lezers en lezeressen, een
Zalig Kerstfeest 1
DE REDAKTIE.
De heer Troclet
moest inbinden
Na de heer Collard is het ongetwijfeld de
heer Troelet, minister van Arbeid en Sociale
Voorzorg, die het meeste stof heeft doen op
waaien. Het gaat om de hervorming van de
ziekteverzekering en de eigenaardige manier
om bepaalde tekorten, hoofdzakelijk van de
socialistische mutualiteit te dekken het geld
afnemen van andere instellingen,, die zo wijs
waren een reserve samen te stellen.
Het grootste verzet ontmoette echter de
ministeriële beslissing de ziekteverzekering
te etatiseren, de geneeseren als ambtenaren
te aanzien en de zieken aan huis te laten
controleren doorpersonen in staatsdienst.
Herhaaldelijk werd de minister dienaan
gaande in de Kamer geïnterpelleerd door
zijn voorganger, dhr Van den Daele. Dhr
Troclet gaf telkens een onvolledig antwoord,
zweeg als vermoord over bepaalde toestanden
en praatte naast de kwestie. Hij wist zich
blindelings gevolgd door de meerderheid, tot
de liberaal D'Haeseleer roet in het eten
gooide.
In de Senaat heerst echter een andere at
mosfeer. De leiders van de onderscheiden
lijke groepen zijn er meer op fair-play ge
steld óan in de Kamer, fair-play ook van
wege de ministers. De senatoren zijn niet
bereid zich als marionetten door de minis
ters te laten behandelen.
De CVP-oppositie heeft dan ook in de Ho
ge Vergadering zodanig de tekortkomingen
van de minister aan de kaak gesteld, dat de
hooghartige, zelfgenoegzame heer Troclet ten
slotte genoodzaakt werd te beloven zijn brief
wisseling en bescheiden op tafel te leggen.
De rode boeddah werd van zijn troon ge
haald. Het was een kranig stukje vanwege
onze vrienden.
Wedijver en Haat
De leider van de britse Labour Partij, ver
want aan onze BSP. maar minder sectair,
dhr Attlee is afgetreden en werd in de adel
stand verheven. Deze gewezen eerste-rninis-
ter van Groot-Brittanniê was de naijver
hartsgrondig beu van de arrivisten zijner
partij wier ambities hij in de weg liep en
met een ijskoele, scherpe rede, die slechts
twee minuten in beslag nam, zegde hij adieu
aan de Labourleden van het Lagerhuis.
Er ontstond een grote wedijver om in zijn
opvolging te voorzien. Het mandaat van Att
lee werd betwist door de gewezen minister
Morrison, de ekonomist Gaitskell en de ektre-
inist Bevan. Golven van haat stelden de kan
didaten tegenover mekaar. De aan de be-
goede burgerij ontsproten Gaitskell haalde
het.
Onze lezers moeten niet menen dat we
overdrijven. «Volksgazet» bevestigde de ver
klaring van Attlee: «dat zijn terugtrekking
op dit bepaald ogenblik niet zijn eigen keus
was». Volksgazet onderstreept tevens de
verdeeldheid bij de britse «partijgenoten»:
«Gaitskell is verdacht voor de militanten van
de politieke vleugel van de partij, die hem
in sommige gevallen zelfs afwijzen. Nooit is
hij er in geslaagd in de nationale uitvoeren
de raad te zetelen». En het besluit van
«Volksgazet» luidt: «De e.k. maanden van de
leiding van Gaitskell zullen aantonen of de
Zalig Kerstfeest, vriend lezer, zalig Kerst
feest
Ik hoop dat U niet behoort tot de bende
uilskuikens die het woord zalig niet meer
durven gebruiken. Het doet te kwezelachtig
aan, denken ze Wie wil doorgaan voor een
verstandig en ontwikkeld men.", moet kunnen
verzaken aan een woordenschat die dagte
kent uit de vroege middeleeuwen.
Laat ze doen. Doorgaan en zijn is precies
heizelfde niet. Het is normaal dat de koppen
die het hoogst opsteken die niet zijn die het
zwaarste wegen.
Laat ze met de nazi's, uit de bezettingstijd,
zonnewende vieren gelijk het de oude GeT^
manen deden in hun eeuwenoude ondoor
dringbare wouden.
Laat ze eenvoudig vieren zonder aan Kerst
dag en zonder aan zonnewende te denken
vieren om het vieren, omdat vieren bij iedere
gelegenheid de hoogste betrachting is van
hun zinledig leven.
Wij vieren Christus' komst en gedenken
dankbaar de zang der Engelen boven Betn-
leëm Ere aan God in de Hoge en vrede
op aarde aan de mensen van goeden wil
Mensen die geleerd doen zullen ons ver
tellen dat het een slechte vertaling is van
het lied der Engelen en dat wij moeten le
zen en vrede op aarde aan de mensen
die het voorwerp zijn van Gods welwillend
heid
In feite loont het de moeite niet om er
over te vitten.
God is het oneindig, eeuwig, onverander
lijk goed Wezen dat de mensen tot het be
staan riep om ze deelachtig te maken aan
zijn eeuwig volmaakt geluk.
Zijn gesteldheid tegenover de mensheid is
eeuwig altijd dezelfde. Zijn betrekkingen
met de mensen veranderen door de veran
derlijke houding van de mensen
Wij kennen allemaal van kindsbeen af het
verschijnsel van de «echo» of weergalm, die
ons de trillingen die wij teweeg brengen in
de lucht terug stuurt omdat ze stuiten op
een bos. een heuvel of een groot gebouw en
niet verder kunnen.
beweging zal winnen aan levenskracht en
dynamisme ofwel of de oude wedijver en
haat haar steeds blijven uiteenrukken».
De oude wedijver en haat! De woorden
zijn niet van ons
De liturgische hervorming
van de Goede Week
Het decreet van 16 november jl. van de
H. Congregatie der Riten in verband met
de liturgische hervorming van de Goede
Week werd thans bekend gemaakt en is van
verstrekkend belang.
In hoofdzaak wordt er naar gestreefd de
goddelijke diensten op de heilige dagen op
nieuw te doen plaats vinden op de uren
waarop de herdachte handelingen en feiten
plaats gehad hebben.
Voor de gelovigen zijn vooral de volgende
Nu is er van echo geen spraak meer
't is radar.
De menselijke geest stuurt zijn gedachten,
zijn zienswijze uit. Zij komen fataal bij God
terecht en vandaar keren ze terug tot ons,
teruggekaatst door de oneindige onverander
lijke Godheid.
Als een kind de echo wil beluisteren en
roept «dag», krijgt het «dag» terug; en roept
het «foert» het krijgt «foert» terug.
Als de mens zijn «goede wil» uitstuurt
naar God, krijgt hij «goede wil» terug. De
mensen van goede wil zijn het voorwerp van
Gods welwillendheid.
Kristus is de vrijwilliger geweest, de man
van goede wil, die de hopeloos verdwaalde
mensheid terug op de goede weg zou zetten.
Hij is de gangmaker die voor ons uitrijdt
naar de eindmeet.
De dag van zijn geboorte was de start van
de grote koers. Het herdenken van die ge
beurtenis vestigt" onze aandacht op Hem. Wel
licht om duizend en één reden zijn wij ver
strooid geweest, hebben wij Hem uit het oog
verloren, hebben wij de gangmaker los ge
laten. 't Is de moment om een krachtinspan
ning te doen en weer bij te draaien, aan
zijn wiel te hangen tot de laatste meter van
de laatste ronde. Dat is het zalige Kerst
feest.
Het is gemakkelijk te begrijpen dat men
sen die de moed niet hebben om te verzaken
aan een zware bagage die hun het kontakt
doet verliezen in de koers, het «zalig» uit
hun woordenschat schrappen.
In de tijd dat de oorlog nog niet helemaal
op mekaniek gesteld was, en de voeten van
de liniesoldaat de beweeglijkheid van het
leger bepaalden, gebeurde het meer dat de
soldaat, om vlugger te zijn, zijn ransel weg
wierp en alleen wapen en ammunitie bijhield
om kans te hebben op redding. Hij was de
verstandige. Degene die geweer en kogels
wegwierp om zijn ransel te bewaren was de
dvtfaze en het weerloos slachtoffer van de
aanrukkende vijand. - Wie leest begrijpe
wijzigingen van belang
De plechtige H. Mis van Witte Donderdag
moet 's avonds gecelebreerd worden, niet
vóór 17 uur en niet na 20 uur. De openbare
aanbidding van het Allerheiligste vangt aan
onmiddellijk na deze H. Mis en duurt ten
minste tot middernacht.
Op Goede Vrijdag vindt de plechtige li
turgische dienst bij voorkeur te 15 uur plaats
waar nodig, later, maar in geen geval na
18 uur.
De Paasw'ake moet d^'wijze gehouden
worden dat de plechtige H. Mis van dit Vi
gilie rond middernacht tussen Paaszaterdag
en Paasdag begint.
In geen geval mag deze H. Mis vóór zons
ondergang opgedragen worden.
De vasten en het vleesderven zijn voortaan
opgelegd tot middernacht van Paaszaterdag.
Op vrijdag 30 en zaterdag 31 december
ten voordele van de Missies
WEEST MILD voor de besten onzer broeders
Nieuwjaar 1956 mag geen
Arbeiders-Gepensionneerden en
Een aantal zeer belangrijke wijzigin
gen zijn ingevoerd in de pensioenen der
arbeiders en weduwen van arbeiders.
Minister Troclet schafte de wet Van
den Daele van 1 januari 1954 af en vaar
digde een zogenaamde «nieuwe wet Tro
clet uit die een afschrift is van de eer
ste, met links en rechts nog een wijzi
ging.
Al wie vóór 1 januari 1956 zijn aan
vraag zal hebben gedaan voor arbeiders-
of overlevingspensioen zal vanaf 1 ja
nuari 1955 in aanmerking komen indien
men op deze datum in de gestelde voor
waarden verkeerdewie wacht tot na
1 januari 1956 zal slechts genieten van
af de eerste der maand, volgend op de
aanvraag.
Het is langs deze weg da: wij alle be
langhebbenden aanzetten indien zij me
nen in aanmerking te komen, zeker vóór
1 januari 1956 hun aanvraag in te die
nen bij het gemeentebestuur.
Welke personen onder meer dienen
hun aanvraag te doen
1. - Arbeiderspensioen
Allen die sedert 1926 één of meer ja
ren arbeiders zijn geweest, de ouderdom
van 65 jaar (voor mannen) of 60 jaar
(voor vrouwen) bereikt hebben, en tot
nog toe geen arbeiderspensioen beko
men hebben (het feit dat zij pensioen
rampspoed brengen aan de
aan de Weduwen der Arbeiders
genieten als vrij-verzekerde is geen be
letsel). Deze mensen vragen het rust
pensioen aan.
2. - Overlevingspensioen of
Weduwepensioen
voor de weduwen van arbeiders
die reeds 1.141 fr ontvangen of meer en
zelf niet in dienst van een werkgever
zijn geweest sedert 1926, blijft de toe
stand ongewijzigd.
de weduwen die in vorig geval zijn
en nog gewerkt hebben sedert 1926, moe
ten nog een aanvraag indienen om rust
pensioen.
zij die op 1 januari 1955, 45 jaar
oud waren of 't in de loop van 1955 zijn
geworden moeten het overlevingspen
sioen aanvragen.
de weduwen, jonger dan 45 jaar,
die ofwel minstens 1 kind ten laste heb
ben ofwel 2/3 werkonbekwaam waren
op 1 januari 1955 of sindsdien in een de
zer voorwaarden verkeren, moeten
eveneens het overlevingspensioen aan
vragen.
de weduwen die geen 1.141 fr per
maand ontvangen en zelf niet hebben
gewerkt sedert 1926, moeten een nieuwè
aanvraag doen.
(Vervolg op het 2e blad).
De Dender klok