Buitengewone Filmvoorstelling Christus is verrezen, alleluia De Aanslag op de Katolieke Normaalscholen Door de Periscoop Kunstschilder Paul Ghislain De Rampzalige Onderwijspolitiek van de, Regering |1 Ui ZAAL ROXY It Dertigste Jaargang. Prijs per nummer 1,50 Fr Zondag 1 april 1956 Postcheckrekening 1862.54 CHRISTEN, VLAAMS EN VOLKSGEZIND WEEKBLAD VOOR HET KANTON NINOVE Drukker-Uitgever R. LUYSTERMAN-H AELTERMAN, Koepoortstraat, 10, Ninove Handelsregister Aalst 1093 JONG NINOVE CINEMA NOVA Dinsdag 3 april te 19.30 uur van de vermaarde rolprent "TOUBIB OR NOT TOUBIB,, DOKTERS OP HET LIEFDEPAD Hoe de studenten blokken (een beetje maar...), Herrie schoppen (veel...) En flirten (vurig... AAN AL ONZE LEZERS EEN ZALIG EN VREUGDEVOL PAASFEEST Voor ontelbare katolieken is de litur gische hervorming van de Goede Week een zegen gebleken. De schone diensten, rijk aan bovennatuurlijke betekenis, ver liepen totnogtoe in haast ledige kerken. De mensen waren niet van slechte wil, maar de levenseisen waren gebiedend men kan niet in werkhuis of kantoor zijn en tezelfder tijd in het Huis Gods. Dit jaar was het zo helemaal anders. De diensten van het H. Triduum vonden plaats op een uur dat voor velen zeer geschikt was. Witte Donderdag, Goede Vrijdag en de Paaswake zijn dan ook treffende demonstraties van een schoon geloof geworden en nooit te voren kreeg Pasen Verrijzenis en Triomf na de Tragedie zuike diepe betekenis voor ontelbare kristenen. Heden verkeren wij dan ook allen in een vrome Paasstemming en de Paas- vreugde troont in ons aller hart de vreugde om de Zegepraal van de Mes sias, de overweldigende blijdschap om de Verrijzenis, de stralende fierheid om de bevestiging van Christus' Goddelijke Zending, de jubelende dankbaarheid om dat Jezus de hemel voor ons toeganke lijk maakte en omdat wij op onze beurt zullen verrijzen in de heerlijkheid van de Godsaanschouwing. Wij veruiterlijken niet onze Paas- vreugde zoals de Slaven het deden vóór de bolsjevistische omwenteling. In het grote land van het Oosten kon men op de Verrijzenisdag het schouwspel bij wonen van kristenen, die mekaar om helsden met de blijde roep «Kristus is in der wereld verrezen Maar onze vreugde is even intens, zij overheerst en overweldigt ons Kristus is verre zen, wij zullen verrijzen zoals Hij, al leluia. lleluia In onze triomfantelijke vreugde mo gen wij echter niet vergeten, dat er in een zeer aanzienlijk gedeelte van de wereld, bij meer dan een derde van de mensenkinderen geen Paasvreugde. geen Verrijzenisstemming heersen kan. Ontelbare bisschoppen, priesters, kloos terzusters, leken zuchten in gevange nissen en arbeidskampen wegens hun trouw aan de Goddelijke Leermeester en aan het Opperhoofd van de door Hem ingestelde Kerk, de Paus van Ro me. En miljoenen kinderen worden te gen het geloof van hun vaderen opge voed in scholen zonder en tegen God, waarin zij verplicht opgenomen worden, omdat, naar de totalitaire opvattingen, het Kind niet de ouders maar de Staat toebehoort. Ach, wij weten het de cultus van Stalin, gedurende dertig jaar de ver zinnebeelding van de verdrukking der gewetens en van de ongenadige bekam- ping der godsdienstige waarden, wordt thans neergehaald, maar hij wordt neer gehaald door de gewezen handlangers en medebeulen van de Georgische af god. Hij wordt neergehaald op het ogen blik dat de wolven het geschikt achten zich in een schapenvacht te hullen om de vestiging van de bolsjevistische heer schappij in de wereld langs nieuwe we gen na te streven. Er heerst geen Paasvreugde te Mos kou, te Praag, te Boedapest, te Peking, te Hanoi. De gewezen rector van de ka- tolieke universiteit te Peking getuigde het zopas, na jarenlang de kommunisti- sche hel in de Chinese gevangenissen meegemaakt te hebben China beleeft thans de grootste kerkvervolging van de geschiedenis, groter dan de Romeinse vervolgingen in het begin van de kris- tenheid. En ten overstaan van de dap perheid in de belijdenis van de vervolg de, geknevelde, demonisch mishandelde gelovigen, verklaarde hij dat er nooit zoveel heiligen waren. Verwijlen wij dan ook, te midden van onze Paasvreugde, bij de Kerk van het Zwijgen. Bidden wij voor onzie ver volgde broeders. Dragen wij een Heilige Kommunie op, opdat zij de vereiste zie- lekracht zouden bijbrengen om te blij ven getuigen voor de onvergankelijk heid van ons heilig Geloof. Vragen wij demoedig aan Onze Lieve Heer opdat wijzelf van deze verschrikkingen mogen gespaard blijven en dat weldra het Rijk Gods opnieuw moge gevestigd worden in de landen waar Satan heerst. Amen' Het weze zo DE DISCRIMINATIE IN HET ONDERWIJS Niet enkel in de vrije middelbare en technische onderwijsinstellingen, ook in de vrije normaalscholen leidt de poli tiek van de heer Collard tot een discri minatie, die onze socialisten afschuwe lijk vinden in Zuid-Afrika en Amerika, maar die van de katolieken in ons eigen land tweederangsburgers maakt. Oud-minister Verbist heeft in dit ver band treffende onthullingen gedaan in de Kamer. Om zoveel mogelijk katolieke nor maalscholen van élke vorm van toelage uit te schakelen, werd, in tegenstelling van wat voor de provinciale, gemeente lijke en Rijksnovmaalscholen het geval is, het vereiste minimum aantal leer lingen in de vrije normaalscholen bui ten verhouding opgevoerd in de lage re normaalscholen 100 in plaats van 40, in de bcwaarnormaalscholen 75 in plaats van 30, in de middelbare normaalscho len 32 tot 60 in plaats van 20, in de voor bereidende klassen 25 in plaats van 10. Het verdient aandacht dat 8 van de 24 provinciale en gemeentelijke normaal scholen en 10 van de 26 rijksnorniaal- scholen met deze minima niet in orde zijn Zo tellen de voorbereidende afde lingen van de Rijknormaalscholen van Kristenmensen wensen een zalig Paasfeest Ze moeten het wensen aan iedereen, aan vriend en vreemde. Wij weten dat die wens niet zal in ver vulling gaan voor allen. Het zou wel kun nen... maar 't kan niet en 't zal niet door de schuld van de mensen zelf. Goede Vrijdag komt drie dagen voor Pasen. Bijna twee duizend jaar geleden, op die historische Vrijdag, hing Kristus aan het kruishout gespijkerd. Hij hing er te rillen en te trillen, gelijk een blad aan de boom, van de krampen die door de spieren van zijn lichaam vaarden. Hij hing tussen twee bandieten in. Die twee kenden malkaar, zij kenden malkaars leven, zij kenden malkaars bandieterij. Zij hadden waarschijnlijk samen «gewerkt» en waren nu samen aan het sterven. Hangend aan het kruis, gelijk Kristus, zagen zij en hoorder, zij wat er met Kristus gebeurde. Een van de twee werd geraakt door de schrille tegenstelling tussen de zacht heid van Kristus en de wreedheid en boos heid van de joodse personaliteiten die hun haat botvierden tegen de man die in hun licht had gestaan. En deemoedig klonk zijn bede «Heer gedenk u mijner als gij in uw rijk zult zijn...» De andere zag en hoorde hetzelfde en t was voor hem een steen van aanstoot, een schandaal. En hij vloekte en tierde mede met die voorname lui die alle zelfrespect verloren hadden in de opwinding van hun zegepraal. En wijl zijn maat biddend stierf en een heilige werd is hij al vloeken de eeuwigheid ingegaan. Het werk van Kristus, die dus verhoorde of verwierp Doornik, Luik, Bergen enz. slechts res pectievelijk 7, 18. 8 leerlingen. De helft van de voorbereidende afdelingen van de lagere rijksnormaalscholen tellen minder dan 25 leerlingen. Het opzet is duidelijk. Van de vrije normaalscholen wordt gevergd wat van de rijksnormaalscholen niet gevergd wordt. Er wordt met boos opzet de vrije normaalscholen naar het leven gestaan. Het is de politiek van discriminatie in al haar hatelijkheid. Van een andere kant wil de minister nog enkel een oefenschool erkennen bij normaalscholen met meer dan 700 leer lingen. Het is een averechtse vorm van opvoedkundige vooruitgang. Een andere vorm van discriminatie is dat er in de vrije normaalscholen slechts Neen, het werk van hen zelf die met vrijen wil reageerden in de richting door hen zelf verkozen En sindsdien is de mensheid verdeeld. Ach ter de goede moordenaar staat een lange rij onvolmaakte, zondige mensen, die Kris tus biddend aanspreken en door Hem in ge nade ontvangen Worden. Achter de vloekende moordenaar staat een andere rij die vloekend en tierend reageerd op de boodschap van Kristus, die vuisten maakt op Hem en probeert of ze Hem dood kan krijgen. Toen Hij na drie uur onnoembaar lijden stierf, en roerloos hing in de wonderbare duisternis waarmede de Vader het naakfe lichaam van zijn Zoon omhulde en de aarde begon te beven, stormde de vloekende menig te in paniek de berg af. Zij dachten dat het einde der wereld gekomen was. Toen de zon weer aan de hemel scheen, staken ze weer de koppen bijeen om hun werk te voleinden. Hij was dood en moest dood blijven. Hij moest in het graf en er in blijven. Kristus kwam er uit en zonder het te willen gaven zij het onomstootbaar bewijs van zijn wederopstaan. En ze staken de koppen bijeen en zonden de leugen de wereld in om tegen de Waarheid te strijden. De leugen is des duivels tale. Twee duizend jaar vecht de leugen tegen de Waarheid - vecht de duivel tegen Kristus. Voor de duivel is Pasen geen «zegen» ge weest. Voor des duivels kinderen is het ook geen zegen, en hoe vroom onze wens moge zijn, Pasen is zalig en blijft een zegen voor de kinderen van de Waarheid en het Licht en een ramp voor het leger van de leugen 32 lesuren in aanmerking komen voor de vaststelling van de toelage-wedde van de leraar, ook wanneer hij gedurende veel meer uren les geeft. In de rijks normaalscholen worden echter tot 45 lesuren in aanmerking genomen. Moes ten de criteria voor de vrije normaal scholen toegepast worden op de rijks normaalschool te Brugge, dan zou het aantal aldaar uitbetaalde wedden tot de helft verminderen. De leraars van de vrije normaalscho len betalen het gelag. Zij ondergaan een jaarlijks verlies gaande vaa 9.560 fr tot 47.127 fr Het is uitdagend, tergend en wraak roepend. De heren mogen er zich echter rekenschap van geven dat het katoliek onderwijs niet zal versagen. Van W iffe Donderdag 29 maart tot Beloken Pasen 8 april STELT ZIJN WERKEN TEN TOON van 10.30 uur tot 12.30 uur, van 14.30 uur tot 18.30 uur. VRIJE TOEGANG. IN ONZE OVERZEESE GEBIEDEN Het valt uiterst zelden vooi dat een minister tezelfdertijd geïnterpelleerd wordt door drie van zijn voorgangers. Het ligt voor de hand dat dit slechts we gens uitzonderlijke toestanden gebeurt. Dit is thans het geval geweest, wat de minister van Koloniën betreft. De heer Buisseret, en meteen de Eerste-Minister, die echter stom gebleven is als een kar per, werden ter verantwoording geroe pen door de heren Dequae, Wigny en baron de Vleeschouwer, die gedurende twintig jaar verantwoordelijk geweest zijn voor 's Lands beleid in onze Afri kaanse gebieden, en waarvan de heer de Vleeschouwer verantwoordelijk is voor de Congolese inspanning tijdens de oorlog", terwijl de heer Wigny zich blij vend verdienstelijk gemaakt heeft met het opmaken van het Kongolees Tien jarenplan. De minister werd ondervraagd over zijn onderwijspolitiek en over het zelf genoegzaam voorbijgaan van een ver zoekschrift van de Hoge Raad van Urun PASEN di in verband met deze politiek. Toen de minister in 1954, gehoor ge vend aan zijn anti-godsdienstig secta- risme, besloot het katoliek missieonder- wijs in Kongo te fnuiken en het niet- katoliek onderwijs aldaar met man en macht te bevorderen, verwekte zulks een dusdanige storm in de kerkelijke en niet-kerkelijke koloniale kringen dat dhr Buisseret zich genoodzaakt zag ijlings naar Kongo te vliegen om er flemende beloften af te leggen ten ein de de gemoederen tot bedaring te bren gen. De minister verklaarde toen dat hij zijn «omzichtige proef» met het le- kenonderwijs zich «tot amper 9 scholen» zou beperken. Hij heeft geen woord ge houden. Er werden 42 lekenscholen op gelicht met 431 klassen en 78 Europese personeelsleden, 4 zogenaamde interra ciale athenea, 6 scholen voor monitoren, 6 beioepsscholen. een pre-universitaire school en een universiteit in mededin- x Vervolg op het 2e blad) Het gemengd koor van de St. Gregoriusgilde zingt in de Plechtige Hoogmis te 9 uur, de vierstemmige Mis Salvo Reginavan Stehfe. H 'WMS. ■- - - - II1.|—1_|—1_|-|l

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Denderklok | 1956 | | pagina 1